ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"08" лютого 2019 р. справа № 0940/2350/18
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Главача І.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "АГРО ВІТА", в інтересах якого діє адвокат Мельник Микола Андрійович до Головного управління Державної фіскальної служби України в Івано-Франківській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними, скасування рішень та зобов'язання до вчинення дій, -
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "АГРО ВІТА" (надалі - ПП "АГРО ВІТА", позивач), в інтересах якого діє адвокат Мельник Микола Андрійович (надалі - представник позивача) звернулося в суд з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби України в Івано-Франківській області (надалі - відповідач-1), Державної фіскальної служби України (відповідач-2) про визнання протиправними, скасування рішень та зобов'язання до вчинення дій.
В обґрунтування наведених вимог позивач вказав, що для здійснення реєстрації податкових накладних №19 від 25.10.2017 та №9 від 03.11.2017 в Єдиному державному реєстрі податкових накладних ПП "АГРО ВІТА" надано документи, що підтверджують реальність господарських операцій позивача із ТОВ "АГРО ФОНД" та ТОВ "ТРАДЕКС". Однак, в порушення вимог ст.201 Податкового кодексу України та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України за № 1246 від 29.12.2010 року Головним управлінням ДФС України в Івано-Франківській області протиправно прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних через ненадання копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойси, актів приймання-передачі товарі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
11.12.2018 ухвалою суду відкрито провадження за вказаним позовом, а справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін.
Відповідачі скористалися правом на подання відзиву на позов, який був поданий до суду 04.01.2019. Представник відповідачів зазначив, що Головним управлінням ДФС України в Івано-Франківській області прийнято оскаржувані рішення про відмову у реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкових накладних №19 від 25.10.2017 та №9 від 03.11.2017, оскільки позивачем в підтвердження реальності господарських операцій із ТОВ "АГРО ФОНД" та ТОВ "ТРАДЕКС" не надано копій первинних документів щодо підтвердження постачання товару (видаткові накладні та документи щодо зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції та через відсутність складської квитанції щодо зберігання продукції . Просив суд в задоволенні позову відмовити.
Суд, розглянувши відповідно до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомлення учасників справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази і письмові пояснення, викладених у заявах по суті справи, встановив наступне.
ПП "АГРО ВІТА" є юридичною особою, перебуває на податковому обліку в контролюючому органі, перебуває на загальній системі оподаткування.
Між позивачем та ТОВ "АГРО ФОНД" 23.03.2017 укладено договір поставки №23/03/2017-3, відповідно до якого ПП "АГРО ВІТА" зобов'язується здійснити поставку ТОВ "АГРО ФОНД" продукцію сільськогосподарського призначення - кукурудзу.
Між позивачем та ТОВ "ТРАДЕКС" 27.07.2017 укладено договір поставки №27-07-17-3, відповідно до якого ПП "АГРО ВІТА" зобов'язується здійснити поставку ТОВ "ТРАДЕКС" зернових та олійних культур, зокрема, сою.
У зв'язку з оплатою 26.10.2017 ТОВ "АГРО ФОНД" авансу в суму 200 000,00 грн. за поставку товару відповідно до договору поставки №23/03/2017-3 від 23.03.2017 позивачем складено податкову накладну №19 від 25.10.2017 та подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Також, у зв'язку із здійсненням 03.11.2017 поставки сої відповідно до договору поставки №27-07-17-3 від 27.07.2017 позивачем складено податкову накладну №9 від 03.11.2017 та подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак реєстрацію податкових накладних №19 від 25.10.2017 та №9 від 03.11.2017 зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання.
На підтвердження реальності господарських операцій з ТОВ "АГРО ФОНД", на підставі яких складено податкову накладну №19 від 25.10.2017 позивачем подано додаткові пояснення та документи, зокрема: договір поставки №23/03/2017-3 від 23.03.2017, рахунок на оплату №45 від 24.10.2017, договір №20 перевезення вантажу від 03.10.2016, , договір поставки насіння сільськогосподарських культур на умовах товарного кредиту 09406 від 13.04.2017 та додаток до нього від 13.04.2017, договір поставки №80/17-ЛВ від 12.04.2017 та додаток до нього від 12.04.2017, договір поставки №ПХ000224 від 09.03.2017, договір поставки нафтопродуктів №41 від 22.03.2017, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжні доручення про оплату послуг по вищевказаних договорах, звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 01.12.2016, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2017, оборотно-сальдові відомості, штатні розписи, довідки сільських рад про користування земельними ділянками, договір купівлі-нерухомого майна від 25.05.2006 №359, схему земельної ділянки виробничого будинку тваринницького комплексу, інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкту нерухомого майна.
Рішенням комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області №941372/33008127 від 03.10.2018 відмовлено у реєстрації податкової накладної №19 від 25.10.2017 з підстав ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. У додатковій інформації зазначено: відсутні первинні документи щодо підтвердження постачання товару (видаткові накладні та документи щодо зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції) (а.с. 24-25).
Що стосується податкової накладної №9 від 03.11.2017, то на підтвердження реальності господарських операцій з ТОВ "ТРАДЕКС" позивачем подано додаткові пояснення та документи, зокрема: договір поставки №27-07-17-3 від 27.07.2017 та специфікацію №3 до даного договору, звіт про кредитові операції ПП "АГРО ВІТА" складська квитанція на зерно №70 від 03.11.2017, договір поставки насіння сільськогосподарських культур на умовах товарного кредиту №09405 від 13.04.2017, договір поставки нафтопродуктів №41 від 22.03.2017, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжні доручення про оплату послуг по вищевказаних договорах, звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 01.12.2016, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2017, оборотно-сальдові відомості, штатні розписи, довідки сільських рад про користування земельними ділянками, договір купівлі-нерухомого майна від 25.05.2006 №359, схему земельної ділянки виробничого будинку тваринницького комплексу, інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкту нерухомого майна.
Рішенням комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області №932171/33008127 від 27.09.2018 відмовлено у реєстрації податкової накладної №9 від 03.11.2017 з підстав ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. У додатковій інформації зазначено: відсутня складська квитанція щодо зберігання продукції (а.с. 26-27).
Не погоджуючись із даними рішеннями комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області ПП "АГРО ВІТА" звернулось з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010 (надалі також Порядок №1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246 (в редакції станом на час подання податкової накладної), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис"; Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні норми містив пункт 201.16 статті 201 ПК України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Підпунктом 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України зазначалось, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно матеріалів справи, у Квитанціях щодо зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН, затверджених Наказом МФУ від 13.06.2017 року №567 (чинний на час виникнення даних правовідносин).
Проте, у вказаних Квитанціях не вказано, а ні конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику, а ні конкретного переліку необхідних документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстру податкових накладних.
Пункт 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків Наказу №567 містить у собі визначення двох різних критеріїв: Моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
Відповідно до пункту 1 Вичерпного переліку документів Наказу №567 вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (далі - Критерії):
1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;
2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117), пунктом 2 якої установлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 р. зупинено реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 7 грудня 2017 р. № 2245-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році", та які станом на 1 грудня 2017 року не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.
Вищевказані положення постанови КМУ від 21.02.2018 №117 надали можливість позивачу подати пояснення і копії документів щодо зупинених податкових накладних вже у відповідності до положень Порядку №117.
Згідно з пунктом 14 Порядку, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 15 вказаного Порядку, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
За правилами пункту 16 Порядку №117, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 18, 20, 21 Порядку №117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
З матеріалів справи вбачається, що реєстрацію податкових накладних №19 від 03.10.2018 та №9 від 03.11.2017 зупинено та запропоновано ПП "АГРО ВІТА" надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Після отримання таких квитанцій позивач у порядку, встановленому законодавством, подав до контролюючого органу письмові пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, і копії відповідних документів, які підтверджували реальність здійснення господарських операцій по вказаних податкових накладних.
Зокрема, як зі змісту пояснювальних записок так і з обсягу документів наданих на підтвердження реальності операцій встановлено, що основним видом діяльності ПП "АГРО ВІТА" є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
23.03.2017 між ПП "АГРО ВІТА" (Постачальник) та ТОВ "АГРО ФОНД" (Покупець) укладено договір №23/03/2017-3 від 23.03.2017 поставки товару, згідно якого Постачальник зобов'язався поставити продукцію сільськогосподарського призначення, а Покупець прийняти і оплатити таку продукцію (а.с. 30-31).
За умовами пункту 5.2 цього Договору, якщо письмово не погоджено інше, Продукція відвантажується зі складу Постачальника на наступних умовах: завантаження продукції здійснюється силами та за рахунок Постачальника: доставка Продукції здійснюється транспортом та за рахунок Покупця; розвантаження Продукції здійснюється силами та за рахунок Покупця.
24.10.2017 позивачем виставлено ТОВ "АГРО ФОНД" рахунок №45 на оплату на суму 200 000,00 (а.с. 32), який був оплачений останнім 25.10.2017, що підтверджується платіжним дорученням №2229 від 25.10.2017 (а.с.33).
У зв'язку із виникненням першої події, зокрема оплати 25.10.2017 ТОВ "АГРО ФОНД" авансу в сумі 200 000,00 грн. позивачем складено на суму 199 999,82 грн. податкову накладну №19 від 25.10.2017 та подано для реєстрації у Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Як вбачається з матеріалів справи, між ТОВ Контиліум (Перевізник) та позивачем (Клієнт) 03.10.2016 укладено договір №20 перевезення вантажу, відповідно до умов якого Перевізник по заяві Клієнта зобов'язується надати послуги по перевезенню вантажу автомобільним транспортом (а.с. 34).
Таким чином, позивач мав можливість здійснювати транспортування придбаної продукції покупцю.
Окрім цього, що згідно пункту 5.2 договору №23/03/2017-3 від 23.03.2017 поставки товару, якщо письмово не погоджено інше, Продукція відвантажується зі складу Постачальника на наступних умовах: доставка Продукції здійснюється транспортом та за рахунок Покупця; розвантаження Продукції здійснюється силами та за рахунок Покупця.
Таким чином, вказаним договором на передбачено обов'язок Постачальника здійснювати транспортування товару покупцю, оскільки таке може здійснюватись транспортом та за рахунок покупця. У зв'язку з наведеним не є необхідною наявність у ПП "АГРО ВІТА" можливості здійснювати транспортування продукції до покупця.
Також, суд звертає увагу, що податкова накладна №19 від 25.10.2017 складена та зареєстрована у зв'язку з виникненням першої події - оплати ТОВ "АГРО ФОНД" авансу в сумі 200 000,00 грн., тобто на момент подання податкової накладної для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних поставка товару ще не була здійснена.
Однак рішенням комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області №941372/33008127 від 03.10.2018 відмовлено у реєстрації податкової накладної №19 від 25.10.2017 з підстав ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. У додатковій інформації зазначено: відсутні первинні документи щодо підтвердження постачання товару (видаткові накладні та документи щодо зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції) (а.с. 24-25).
Згідно частини 2 статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Поряд з цим, суд враховує позицію, викладену у п.53 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Федорченко та Лозенко проти України", відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом".
Оцінюючи згадані документи - в сукупності та кожен зокрема - суд вважає, що такі не дають підстав для сумніву щодо реальності здійснення вищенаведених операцій або висновку про їх нездійснення.
На думку суду, відповідач не довів правомірності оскаржуваного рішення №941372/33008127 від 03.10.2018, адже як слідує із його змісту така відмова здійснена формально. Будь-яких доказів на підтвердження нереальності господарських операцій ПП "АГРО ВІТА", на підставі яких було складено податкову накладну №19 від 25.10.2017 відповідачами суду не надано, факт порушення позивачем вимог чинного законодавства, в т.ч. Податкового кодексу України та Порядку №117, не доведено.
Враховуючи наявність у позивача передбачених чинним законодавством України документів, які свідчать про реальність проведення господарської операції між позивачем та ТОВ "АГРО ФОНД" та беручи до уваги те, що такі документи були надані позивачем, Комісія Головного управління ДФС у Івано-Франківській області не мала правових підстав для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №19 від 25.10.2017.
Що стосується рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області №932171/33008127 від 27.09.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 03.11.2017, то підставою для відмови у реєстрації стало ненадання ПП "АГРО ВІТА" складської квитанції щодо зберігання продукції.
Суд не погоджується з такими доводами відповідачів, оскільки позивачем була подана складська квитанція №70 щодо зберігання продукції, яка підтверджує факт прийняття на зерновий склад філією ДАК ДПЗКУ Галицький КХП від ТОВ ТРАДЕКС сої в кількості 99160 кг, яку останнє отримало від ПП "АГРО ВІТА" відповідно до договору поставки №27-07-17-3 від 27.07.2017 та специфікації №3 від 24.10.2017 до договору поставки №27-07-17-3 від 27.07.2017.
Таким чином, комісія Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області рішенням №932171/33008127 від 27.09.2018 безпідставно відмовила у реєстрації податкової накладної №9 від 03.11.2017.
Отже, на підставі досліджених доказів та встановлених на їх підставі обставин, що передували прийняттю оскаржуваних рішень №941372/33008127 від 03.10.2018, №932171/33008127 від 27.09.2018 щодо відмови у реєстрації податкових накладних позивача №19 від 25.10.2017 та №9 від 03.11.2017, суд приходить до висновку, що вказані рішення прийнято необґрунтовано. В той же час, позивач довів обґрунтованість позовних вимог в частині протиправності цих рішень і наявності підстав для їх реєстрації належними, допустимими та достатніми доказами. Виходячи з положень пункту 2 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає, що позовні вимоги про визнання їх протиправними та скасування є підставними та такими, що підлягають задоволенню.
Водночас згідно частини 3 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до п.п.201.1, 201.10 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов'язків платника податків.
Натомість, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим, оскільки відповідні повноваження законодавчо покладені на комісію ДФС України.
Згідно п.28 Порядку №117 податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій, зокрема: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року за № 1246.
Так, пунктом 19 Порядку визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 20 Порядку у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Враховуючи встановлені судом обставини протиправності прийнятих Комісією Головного управління ДФС у Івано-Франківській області рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що послідовним та обґрунтованим буде, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений - зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати подані позивачем податкові накладні №19 від 25.10.2017 та №9 від 03.11.2017, днем їх подання.
Згідно частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підтвердження понесених судових витрат позивачем подано суду платіжне доручення про сплату судового збору в розмірі 7 048,00 грн. №2404 від 14.11.2018.
Враховуючи те, що спірні правовідносини виникли з вини як Державної фіскальної служби України, яка здійснювала зупинення реєстрації податкових накладних, так із вини Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області, яке необґрунтовано відмовило у реєстрації таких накладних, підлягають стягненню з відповідачів за рахунок їх бюджетних асигнувань на користь позивача понесені ним судові витрати по оплаті судового збору в солідарному порядку по 3 524,00 гривень з кожного.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за №941372/33008127 від 03.10.2018 про відмову Приватному підприємству "Агро Віта" у реєстрації податкової накладної №19 від 25.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за №932171/33008127 від 27.09.2018 про відмову Приватному підприємству "Агро Віта" у реєстрації податкової накладної №9 від 03.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні Приватного підприємства "Агро Віта" №19 від 25.10.2017 та №9 від 03.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (ідентифікаційний код юридичної особи 39292197, Львівська площа 8, м. Київ-53, 04053) на користь Приватного підприємства "Агро Віта" (ідентифікаційний код юридичної особи 33008127, вул. Вербова, 1-А, с. Кінашів, Галицькій район, Івано-Франківська область, 77125) сплачений судовий збір в розмірі 3 524,00 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) гривні нуль копійок.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 39394463, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018) на користь Приватного підприємства "Агро Віта" (ідентифікаційний код юридичної особи 33008127, вул. Вербова, 1-А, с. Кінашів, Галицькій район, Івано-Франківська область, 77125) сплачений судовий збір в розмірі 3 524,00 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) гривні нуль копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Позивач: Приватне підприємство "Арго Віта" (ідентифікаційний код юридичної особи - 33008127), вул. Вербова, 1-А, с. Кінашів, Галицькій район, Івано-Франківська область, 77125.
Представник позивача: Мельник Микола Андрійович (ідентифікаційний код - НОМЕР_1, АДРЕСА_1).
Відповідач-1: Головне управління Державної фіскальної служби в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи - 39394463), вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018.
Відповідач-2: Державна фіскальна служба України (ідентифікаційний код юридичної особи - 39292197), Львівська площа 8, м. Київ-53, 04053.
Суддя Главач І.А.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2019 |
Оприлюднено | 10.02.2019 |
Номер документу | 79691525 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Улицький Василь Зіновійович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Главач І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні