ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 січня 2019 рокуЛьвів№ 857/3933/18
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Іщук Л. П.,
суддів - Кухтея Р. В., Онишкевича Т. В.,
за участю секретаря судового засідання - Олійник А. А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2018 року, ухвалене головуючим суддею Денисюком Р. С. о 12:18 год у м. Луцьку, у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ГОЛДЕН ВЕСТ ГРУП до Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
21 серпня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю ГОЛДЕН ВЕСТ ГРУП (далі - ТзОВ ГОЛДЕН ВЕСТ ГРУП ) звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 17 квітня 2018 року № 0003461405.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2018 року адміністративний позов задоволено.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій, з покликанням на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судове рішення та прийняти нове - про відмову в задоволенні позову.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що судом першої інстанції безпідставно не враховано, що до позивача правомірно застосовано штрафні санкції за неоприбуткування готівки в касі, оскільки готівкові кошти були видані відповідно до видаткового касового ордера, який містить всі необхідні реквізити та з якого можна ідентифікувати підприємство, суму коштів, кому видано та хто видав, що підтверджується актом фактичної перевірки та поясненнями працівників ТзОВ ГОЛДЕН ВЕСТ ГРУП .
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому її заперечує, покликається на законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просить залишити його без змін.
В судовому засіданні представник відповідача підтримала вимоги апеляційної скарги та просила її задовольнити, покликаючись на викладені в ній доводи.
Представник позивача в судовому засіданні заперечив проти апеляційної скарги, покликаючись на те, що оскаржене рішення ухвалене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, просив відмовити в її задоволенні.
Заслухавши доповідь головуючого судді, пояснення представників сторін, проаналізувавши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд прийшов до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Головним управлінням ДФС у Волинській області проведено фактичну перевірку ТзОВ ГОЛДЕН ВЕСТ ГРУП з питань дотримання вимог Податкового кодексу України, законів України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг , Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів , Про ліцензування видів господарської діяльності , Про оплату праці , Про платіжні системи та переказ коштів в Україні , постанови Правління Національного банку України від 29 грудня 2017 року № 148 Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні (далі - Положення про ведення касових операцій), Кодексу законів про працю України, за результатами якої складено акт (довідку) фактичної перевірки від 03 квітня 2018 року № 001281.
Вказаний акт містить висновок про порушення позивачем вимог пункту 11 розділу 2 Положення про ведення касових операцій, а саме: встановлено факт неоприбуткування готівки в касі на загальну суму 23877,64 грн.
Висновок про порушення позивачем згаданих вище вимог чинного законодавства обґрунтований тим, що на підставі видаткового касового ордера від 16 лютого 2018 року № 45, який підписаний керівником ОСОБА_2 та фінансовим директором ОСОБА_3, ТзОВ ГОЛДЕН ВЕСТ ГРУП передано готівкові кошти на відрядження водію ОСОБА_4 в сумі 6400,00 грн, 510 злотих та 400 євро, що згідно з курсом НБУ становить 23877,64 грн, однак, вказана сума готівкових коштів в касі не оприбуткована (відсутній касовий/прибутковий ордер на її оприбуткування).
На підставі згаданого вище акта перевірки, Головним управлінням ДФС у Волинській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 17 квітня 2018 року № 0003461405, яким до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 119388,20 грн.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не доведено факту неоприбуткування позивачем готівки в касі на суму 23877,64 грн, що виключало можливість застосування до нього штрафних санкцій оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням.
Апеляційний суд погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 6 частини першої статті 33 Закону України Про Національний банк України визначення порядку ведення касових операцій для банків, інших фінансових установ, підприємств і організацій віднесено до повноважень Національного банку України.
За змістом підпункту 18 пункту 3 Положення про ведення касових операцій під оприбуткуванням готівки розуміється проведення суб'єктами господарювання обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі/книзі обліку доходів і витрат.
Згідно з пунктом 11 Положення про ведення касових операцій готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки у повній сумі. Оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств/відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги/застосуванням РРО та КОРО (у разі застосування КОРО без застосування РРО), є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів/фіскальних звітних чеків (або даних розрахункових квитанцій).
Абзацом третім статті 1 Указу Президента України Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки від 12 червня 1995 року № 436/95 установлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема, за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.
Таким чином, порушення порядку ведення касових операцій має наслідком застосування штрафних санкцій, передбачених Указом Президента України Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки від 12 червня 1995 року № 436/95, що відповідає правовій позиції Верховного Суду України, висловленій у постанові від 2 квітня 2013 року у справі № 21-77а13.
Як встановлено судом першої інстанції, 16 лютого 2018 року ТзОВ ГОЛДЕН ВЕСТ ГРУП виписано видатковий касовий ордер № 45, згідно з яким ОСОБА_4 видано готівкові кошти на відрядження в сумі 6400,00 грн, 510 злотих та 400 євро. Вказаний касовий ордер підписаний керівником ОСОБА_2 та фінансовим директором ОСОБА_3, підпис одержувача відсутній.
Згідно з поясненнями фінансового директора ОСОБА_3 вказані готівкові кошти були видані ним ОСОБА_4 без складення при цьому видаткового касового ордера. В свою чергу, згаданий вище видатковий касовий ордер було виписано згодом на бланку підприємства, однак, такий не відповідає встановленим вимогам, що підтверджується також касовою книгою.
Відповідно до пункту 23 Положення про ведення касових операцій касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням електронних платіжних засобів, іншими касовими документами, які згідно із законодавством України підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівки.
Пунктом 26 вказаного Положення видача готівки з кас проводиться за видатковими касовими ордерами (додаток 3) або видатковими відомостями. Документи на видачу готівки підписуються керівником і головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником. До видаткових ордерів додаються заяви на видачу готівки, розрахунки. Підпис керівника установи/підприємства на видаткових касових ордерах не обов'язковий, якщо на доданих до видаткових касових ордерів документах, заявах, рахунках є його дозвільний напис.
Згідно з пунктом 27 Положення про ведення касових операцій касир вимагає пред'явити паспорт або інший документ, що посвідчує особу та відповідно до законодавства України може бути використаний на території України для укладення правочинів, у разі видачі окремим фізичним особам готівки (у тому числі працівникам установи/підприємства) за видатковим касовим ордером або видатковою відомістю, записує його найменування і номер, ким і коли він виданий. Фізична особа розписується у видатковому касовому ордері або видатковій відомості про одержання готівки із зазначенням одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами).
Відповідно до пункту 5 наказу ТзОВ ГОЛДЕН ВЕСТ ГРУП від 25 лютого 2016 року Про облікову політику підприємства прибуткові та видаткові касові ордери мають бути оформлені належним чином, а саме: у прихідному касовому ордері мають бути присутні підписи директора, головного бухгалтера, печатка підприємства та складений згідно зразка, який є додатком 1 до наказу; у розхідному касовому ордері повинні бути підписи директора, головного бухгалтера, отримувача коштів, прописана сума коштів, яку він отримує і печатка підприємства та складений згідно зразка. В разі відсутності одного з підписів або печатки підприємства, документ вважається недійним.
Відтак, вказаними вище актами чітко визначені вимоги до касових ордерів ТзОВ ГОЛДЕН ВЕСТ ГРУП , відсутність одного з реквізитів яких має наслідком їх недійсність.
Як встановлено з матеріалів справи, у видатковому касовому ордері від 16 лютого 2018 року № 45 відсутній підпис одержувача готівкових коштів та зазначено про видачу коштів у гривнях, євро і польських злотих, а також номер рахунка. Однак в межах одного рахунку допустимий рух коштів однієї валюти. Більше того, позивач не має відкритих рахунків у банках в євро та польських злотих, що виключало можливість видати кошти на відрядження у вказаних валютах.
Крім того, відомості про вказаний видатковий касовий ордер відсутні в журналах реєстрації прибуткових і видаткових касових документів за період з 15 лютого 2018 року по 20 лютого 2018 року.
Враховуючи викладене, суд першої інстанції прийшов до правильного висновку, що наявність видаткового касового ордера, який не відповідає встановленим вимогам, жодним чином не свідчить про видачу позивачем відповідних сум готівкових коштів з каси чи їх надходження до каси, що виключало можливість застосування до нього штрафних санкцій за неоприбуткування готівки в касі.
Отже, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про недоведеність відповідачем наявності складу податкового правопорушення, покладеного в основу прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, а відтак, про наявність підстав для його скасування.
За наведених обставин, апеляційний суд вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, що відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду - без змін.
З огляду на результат апеляційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв'язку з переглядом справи в суді апеляційної інстанції, відповідно до частини шостої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України розподіл судових витрат судом не змінюється.
Керуючись статтями 310, 315, 316, 321, 322, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Волинській області залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2018 року у справі № 0340/1700/18 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя Л. П. Іщук судді Р. В. Кухтей Т. В. Онишкевич Повне судове рішення складено 08 лютого 2019 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2019 |
Оприлюднено | 10.02.2019 |
Номер документу | 79697717 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Іщук Лариса Петрівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні