Рішення
від 01.02.2019 по справі 702/438/18
МОНАСТИРИЩЕНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 702/438/18

Провадження № 2/702/8/19

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 лютого 2019 року м. Монастирище

Монастирищенський районний суд Черкаської області

під головуванням судді: Мазай Н. В.

за участю секретаря судових засідань : Ясінською О.А.

прокурора: Семерунь О.І.

представника Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області: Мазур Н.В.

представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Аврамівської сільскої ради Монастирищенського району Черкаської області: Благіди Ю.М.

відповідач ОСОБА_4, представник відповідача ОСОБА_5 : не з явилися

розглянув у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Монастирище в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі: Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області до ОСОБА_4, третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Аврамівська сільська рада Монастирищенського району Черкаської області про розірвання договору оренди землі, повернення предмету оренди,

в с т а н о в и в :

Позивач звернувся в суд з позовом до відповідача про стягнення заборгованості за договором оренди землі, розірвання договору оренди землі та повернення предмету оренди посилаючись на те, що в ході реалізації Уманською місцевою прокуратурою повноважень, визначених ст.23 ЗУ Про прокуратуру , встановлено, що 05.09.2013 між ОСОБА_4 та ГУ Держземагенства у Черкаській області укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, кадастровий номер НОМЕР_3 для сінокосіння і випасання худоби, площею 6,1115 га, яка знаходиться (розташована) за межами населеного пункту в адміністративних межах с. Аврамівка Монастирищенського району Черкаської області, строком на 10 років. Державна реєстрація договору оренди здійснена реєстраційною службою Монастирищенського районного управління юстиції Черкаської області ( номер запису про інше речове право: 2791850, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 6593714 від 09.10.2013). Взяті на себе за Договором ( п.п. 9-11) обов'язки щодо повноти та своєчасності внесення орендної плати орендар не виконує, за період з часу укладення договору орендну плату взагалі не вносив. У зв'язку з чим виникла заборгованість по орендній платі на загальну суму, яка підлягає внесенню за період з 01.06.2015 по 31.05.2018 - 2272,66 гри. У тому . числі : червень-грудень 2015 року -379,80 грн, січень-грудень 2016 року - 759,59 грн, січень-грудень 2017 року - 759,60 грн , січень-червень 2018 року - 373,67 грн, які підлягають стягненню в судовому порядку. Пунктом 13 Договору оренди землі встановлено, що у разі несвоєчасного внесення орендної плати нараховується пеня у розмірі 0,3 відсотка несплаченої суми за кожний день прострочення. З огляду на вказані вимоги Договору оренди та обставини справи, боржники за несвоєчасне виконання грошового зобов'язання, зобов'язаний сплатити пеню в розмірі 0,3 % за кожен день прострочення, протягом усього часу наявності заборгованості. Згідно розрахунку до стягнення з відповідача за прострочення внесення орендної плати нарахована пеня за період червень 2015 - червень 2018 роки на загальну суму 1 572,29 грн. За неналежне виконання грошового зобов'язання, яким є внесення орендної плати, на момент звернення прокурора до суду нараховано 3% річних на загальну суму 4045,91 грн. Таким чином, до стягнення з відповідача ОСОБА_4 підлягає загальна сума в розмірі 7890,86 грн (з яких 2272,66 грн - орендна плата, 1572,29 грн - нарахованої пені, 4045,91 грн - нарахованих 3% річних). Зазначені протиправні дії відповідача відповідно до ст. 15 ЗУ Про оренду землі є істотним порушенням умов Договору оренди землі, що є достатньою підставою для розірвання даного Договору. Статтею 32 ЗУ Про оренду землі , який є спеціальною нормою порівнюючи з вимогами ЦК України, встановлено, що договір оренди землі достроково припиняється шляхом його розірвання саме за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору. У свою чергу, п.36 даного Договору оренди землі також передбачено, що дія договору припиняється шляхом його розірвання за заборгованість по орендній платі. Пунктом 37 Договору передбачено, що розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі несплати орендної плати більше ніж за 3 місяці. Оскільки, відповідач систематично не вносив орендну плату та наявна заборгованість по орендній платі, спірний Договір оренди землі має бути розірваний за рішенням суду. Згідно п.5 Договору нормативно - грошова оцінка земельної ділянки підлягає проведенню на замовлення та за рахунок орендаря у річний строк з моменту державної реєстрації права користування земельною ділянкою. Згідно даних ГУ Держгеокадастру, відділу Держгеокадастру у Монастирищенському районі, Монастирищенської районної ради нормативна грошова оцінка земельної ділянки, наданої в оренду відповідачу не розроблялась та не затверджувалась. Відсутність належної землевпорядної документації на земельну ділянку та систематична несплата орендної плати являються істотним порушенням п.п. 5, 9-11, 14, 31 умов Договору орендарем. Статтею 785 ЦК України та ст.34 ЗУ Про оренду землі встановлено, що у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Не дивлячись на явні, тривалі протиправні дії відповідача уповноважені державою органи із здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах усунулись від виконання покладеного на них обов язку щодо контролю за виконанням договору оренди, нарахуванню штрафних санкцій та їх стягнення. Наведені обставини, вказують на порушення інтересів держави, що відповідно до вимог ст. 23 ЗУ Про прокуратуру та ст. 131-1 Конституції України дають підстави для представництва органами прокуратури інтересів держави в суді. З огляду на вказане, порушення інтересів держави полягає в неналежному виконанні умов договору оренди земельної ділянки державної форми власності та порушення вимог земельного законодавства у цій сфері. Ухилення державних органів від належного контролю за виконанням договору оренди призводить до уникнення відповідачем від виконання взятих на себе перед державою обов'язків та встановленої за таке порушення відповідальності, позаяк вказані дії спричинюють значні фінансові збитки державі та створюють загрозу не наповнення бюджету. Управління Держгеокадастру у Черкаській області є правонаступником прав та обов'язків Управління Держземагентства в Черкаській області. Отже, органом, який наділений повноваженнями щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, а відтак і правом стягнення орендної плати, штрафних санкцій та розірвання договору оренди, на даний час являється управління Держгеокадастру у Черкаській області. Враховуючи вказане, позов прокурора поданий в інтересах уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах органу - управління Держгеокадастру у Черкаській області. Просять стягнути з відповідача за договором оренди земельної ділянки від 05.09.2013 кадастровий номер НОМЕР_3, площею 6,1115 га, яка знаходиться (розташована) за межами населеного пункту в адміністративних межах с. Аврамівка Монастирищенського району Черкаської області (номер запису про інше речове право: 2791850, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 6593714 від 09.10.2013) на користь держави 2272,66 грн заборгованості по орендній платі, 1572,29 грн - нарахованої пені, 4045,91 грн - нарахованих 3% річних, що в загальній сумі складає 7890,86 грн, розірвати договір оренди вказаної земельної ділянки, зобов язати відповідача повернути державі в особі ГУ Держгеокадастру спірну земельну ділянку, стягнути з відповідача судовий збір.

Відповідач свої заперечення проти позову виклав у поданому 04.12.2018 відзиві, в якому зазначив, що заперечує наведені позивачем обставини та всі правові підстави позову, вважає позов безпідставним, необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. Вважає звернення прокурора з позовом до суду передчасним та наявність необґрунтованості підстав для представництва інтересів держави прокурором. Відповідно до ч. 4 ст. 23 ЗУ Про прокуратуру , наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор, всупереч ст.23 ЗУ Про прокуратуру не долучив доказів того, що до подання позовної заяви він повідомляв компетентного суб'єкта владних повноважень про здійснення представництва його інтересів у суді. Також, у заявленому позові до суду не зазначено, що прокурором були підтверджені підстави для представництва держави. Не дивлячись на явні, тривалі протиправні дії відповідача уповноважені державою органи із здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах усунулись від виконання покладеного па них обов'язку щодо контролю за виконанням договору оренди, нарахуванню штрафних санкцій та їх стягнення. Суду не надано жодних доказів того , яким чином відбулося усунення будь- яким учасником даної цивільної справи, і які саме дії вживав/або не вживав орган виконавчої влади ГУ Держгеокадастру у Черкаській області, і яке саме відношення має цей орган до спірної земельної ділянки, яка належить територіальній громаді Аврамівської сільської ради Монастирищенсьного району Черкаської області. Відтак, прокурор може представляти інтереси держави в суді у виключних випадках, які прямо передбачені законом. У справі, що розглядається, приводом для звернення прокурора з позовом до суду стало звернення Аврамівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області до Уманської місцевої прокуратури, в якому рада повідомляла про вжиття заходів до орендаря - громадянина ОСОБА_4 шляхом стягнення заборгованості по орендній платі за користування земельною ділянкою за період з 01 червня 2015 року по 31.05.2018 року в сумі 7890,86 гри і просила вжити відповідних заходів. При ньому ГУ Держгеокадастру у Черкаській області взагалі не зверталося до прокурора з вимогами про захист інтересів держави, не повідомляла причин, які перешкоджають їй самостійно захистити її інтереси, які збігаються з інтересами держави. Тому, прокурор не підтвердив підстав представництва. Звертаючись з позовом про повернення земельної ділянки, прокурор не надав суду жодних доказів, що ГУ Держгеокадастру у Черкаській області зазнає будь- якої шкоди і є власником цієї ділянки. ГУ Держгеокадастру у Черкаській області не є власником спірної земельної ділянки і органом, який наділений повноваженнями щодо розпорядження нею, а відтак і правом стягнення орендної плати, штрафних санкцій та розірвання договору оренди. 05.09.2013 між орендодавцем ГУ Держземагенства та орендарем - громадянином ОСОБА_4 було укладено договір оренди землі, за яким в оренду передається земельна ділянка загальною площею 6,1115 га, строком на 10 років, орендна плата становить 759, 59 грн на рік, яка вноситься щомісячно пропорційно до орендної плати, не пізніше 30 числа поточного місяця. Пунктами 36-38 даного Договору оренди землі визначено зміни умов договору та припинення його дії. Цей договор є укладеним, оскільки сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору (ч. 1 ст.638 ЦК України). На даний час Договір оренди землі від 05.09.2013, не скасований, не розірваний, його незаконність не встановлена рішенням суду, відповідно до положень параграфа 2 ЦК України. Довідка від 06.11.2018 надана Уманським управлінням ДФС та Уманською ДПІ за якою станом на 06.11.2018 заборгованість по сплаті орендної плати за земельну ділянку (пасовище) площею 6,1115 га, яка розташована в адмінмежах Аврамівської сільської ради відсутня, спростовує доводи прокурора про систематичну несплату відповідачем орендної плати та існування підстав для розірвання договору оренди. Після укладання договору зміни до договору оренди земельної ділянки від 09.03.2013 року щодо розміру орендної плати орендодавцем не ініціювались та сторонами не були погоджені. При цьому підставою наявності заборгованості відповідача по орендній платі прокурор зазначає довідку Аврамівської сільської ради, що не є належним доказом. З наведеної у позові, прокурором заборгованості, по орендній платі, вбачається, що станом на 06.06.2018 залишок несплаченої пені за 3 роки становить 1572.29 грн, нараховано орендну плату в сумі 9145,82 грн, тобто борг станом на 14.12.2017 року, без пені становить 2278,82 грн., розмір інфляційної індексації складає 4045,91 грн. За розрахунком прокурора, навіть при наявності заборгованості в розмірі 2278,92 грн сума пені за 365 днів може складати лише 880 грн 07 коп, інфляційне збільшення за 3 роки може складати лише 827,52 грн. Підставою для розірвання спірного договору оренди та повернення земельної ділянки може бути лише систематична несплата орендної плати, під якою слід розуміти несплату двох і більше платежів орендної плати. Прокурор та представники позивача не надали суду докази, які б підтверджували фіксацію органами ДФС України, наявності у відповідача помісячної заборгованості по орендній платі за спірною земельною ділянкою. Позов не містить будь-яких заяв позивачів про порушення їх прав та необхідність їх захисту шляхом розірвання спірного договору оренди землі в зв'язку з систематичною несплатою відповідачем орендної плати за землю і, крім того, за відповідачем не рахується заборгованість зі сплати орендних платежів та, відповідно відсутня заборгованість перед бюджетом з орендної плати. Вважає, що суд повинен відмовити прокурору і у відшкодуванні понесених ним судових витрат у вигляді судового збору, відповідно до положень п.2 ч.1 ст.141 ЦПК України. Просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

У відповіді від 17.12.2018 на відзив представника відповідача, прокурор зазначив, що ст.23 ЗУ Про прокуратуру передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Підставою представництва інтересів держави у судах є наявність порушеного або загрози порушень економічних, політичних і інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що виникають у відносинах між ними або державою. У даному випадку відповідачем не виконуються взяті обов'язки за договором оренди земельної ділянки від 05.09.2013 щодо повноти та своєчасності внесення орендної плати, крім того, в останнього відсутня належна землевпорядна документація, а саме нормативна грошова оцінка землі, що також суперечить приписам чинного законодавства, що не може не зачіпати інтереси держави у цій сфері. Управління Держгеокадастру у Черкаській області є правонаступником прав та обов'язків Управління Держземагентства в Черкаській області та є органом, який наділений повноваженнями щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, а відтак і правом стягнення орендної плати, штрафних санкцій та розірвання договору оренди, на даний час являється Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області. Повноваження прокурора у даній справі підтверджено ухвалою Монастирищенського районного суду Черкаської області від 25.07.2018 про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі. Листом №(25-31) 4126 вих.18 від 14.05.2018 прокурором повідомлено про здійснення представництва прокуратурою законних інтересів ГУ Держгеокадастру у Черкаській області. Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області виступає орендодавцем у договорі оренди землі від 05.09.2013, який укладено з відповідачем. Згідно інформації Уманської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області від 10.12.2018 за результатами баз даних ДПІ у 2015 році відомості щодо сплати орендної плати за користування вищевказаною земельною ділянкою відсутні. У 2016 році сплата орендної плати здійснювалась ТОВ Кераміка Монастирище , у 2017 році відповідно до врученого податкового повідомлення рішення №100055-0000 від 07.10.2017 сплачено 1207 грн. орендної плати (платіжне доручення №889361 від 01.10.2017) ОСОБА_4 у 2018 році відповідно до врученого податкового повідомлення рішення №959085-0000-2305 від 30.06.2018 сплачено 1332 грн. орендної плати ( платіжне доручення №072017 від 01.11.2018) ОСОБА_4, що додатково свідчить про порушення відповідачем п. 11 договору оренди земельної ділянки від 05.09.2013. Внесення орендної плати відповідачем саме 01.11.2018 також підтверджується даними Аврамівської сільської ради Монастирищенського району. Ураховуючи, що згідно п.21 ч.1 ст.69 БК України орендна плата за земельні ділянки, що надаються в користування на умовах оренди належить до доходів загального фонду сільського бюджету, тому Аврамівська сільська рада Монастирищенського району володіє відомостями щодо надходження коштів до бюджету за користування земельними ділянками. Пунктом 13 Договору оренди землі встановлено, що у разі несвоєчасного внесення орендної плати нараховується пеня у розмірі 0,3 відсотка несплаченої суми за кожний день прострочення. Крім того, ст.625 ЦК України встановлено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

17.12.2018 третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Аврамівська сільська рада Монастирищенського району Черкаської області подала відповідь на відзив представника відповідача відповідно до якої вважають, що вимоги відзиву на позов не базуються на нормах чинного законодавства, є необґрунтованими, а тому не підлягають до задоволення. Підставою представництва інтересів держави у судах є наявність порушеного або загрози порушень економічних, політичних і інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що виникають у відносинах між ними або державою. У даному випадку відповідачем не виконуються взяті обов'язки за договором оренди земельної ділянки від 05.09.2013 щодо повноти та своєчасності внесення орендної плати, крім того, в останнього відсутня належна землевпорядна документація, а саме нормативна грошова оцінка землі, що також суперечить приписам чинного законодавства, що не може не зачіпати інтереси держави у цій сфері. Управління Держгеокадастру у Черкаській області є правонаступником прав та обов'язків Управління Держземагентства в Черкаській області. Отже, органом, який наділений повноваженнями щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, а відтак і правом стягнення орендної плати, штрафних санкцій та розірвання договору оренди, на даний час являється Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області. Листом №(25-31) 4126 вих.18 від 14.05.2018 прокурором повідомлено про здійснення представництва прокуратурою законних інтересів Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області. Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області виступає орендодавцем у договорі оренди землі від 05.09.2013, який укладено з відповідачем. Відповідачем умови договору систематично порушувалися, оскільки згідно розділу договору орендна плата її внесення має відбуватися щомісяця. Разом з тим орендна плата як свідчить виписка внесена саме 01.11.2018, тобто після пред явлення позову. Ураховуючи, що згідно п.21 ч.1 ст.69 Бюджетного кодексу України орендна плата за земельні ділянки, що надаються в користування на умовах оренди належить до доходів загального фонду сільського бюджету, тому Аврамівська сільська рада Монастирищенського району володіє відомостями щодо надходження коштів до бюджету за користування земельними ділянками. Пунктом 13 Договору оренди землі встановлено, що у разі несвоєчасного внесення орендної плати нараховується пеня у розмірі 0,3 відсотка несплаченої суми за кожний день прострочення. З огляду на вказані вимоги Договору оренди та обставини справи, боржники за несвоєчасне виконання грошового зобов'язання, зобов'язані сплатити пеню в розмірі 0,3 % за кожен день прострочення, протягом усього часу наявності заборгованості. Крім того, ст.625 ЦК України встановлено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

25.07.2018 ухвалою суду відкрито провадження у справі та призначено до підготовчого судового розгляду за правилами загального позовного провадження.

21.09.2018 в підготовчому судовому засідання продовжено строк підготовчого судового засідання в межах строку, який передбачений ЦПК України.

24.10.2018 ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

01.02.2019 ухвалою суду закрито провадження у справі в частині позовних вимог про стягнення з позивача заборгованості по орендній платі, пені та 3% річних.

Відповідно до п. 3 розділу ХІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 02.06.2016 у № 1402-VІІІ " Про судоустрій і статус суддів", районні, міжрайонні, районні у містах, міські, міськрайонні суди продовжують здійснювати свої повноваження до утворення та початку діяльності місцевого окружного суду, юрисдикція якого розповсюджується на відповідну територію.

Прокурор в судовому засіданні позов підтримав повністю, просить його задоволити з підстав зазначених в позовній заяві.

У судовому засіданні представник Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Мазур Н.В. позовні вимоги підтримала повністю, просить їх задоволити.

Представник третьої особи яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору Аврамівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області Благіда Ю.М. в судовому засідання не заперечувала проти задоволення позову.

Відповідач ОСОБА_4, представник відповідача ОСОБА_5 в судове засідання не з явилися. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлені у встановленому законом порядку. На адресу суду представник відповідача ОСОБА_5 подав заяву про розгляд справи у його відсутність та відсутність відповідача. Проти задоволення позовних вимог про розірвання договору оренди землі та повернення предмету оренди відповідач не заперечує.

Заслухавши сторони та представників сторін, перевіривши викладені у заявах по суті справи обставини та безпосередньо дослідивши письмові докази у справі, суд встановив такі фактичні обставини і відповідні їм правовідносини.

Згідно ст. 81 ЦПК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ч. 3, 4 ст. 56 ЦПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 185 цього Кодексу.

Статтею 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №3 - рп/99, із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Підставою представництва інтересів держави у судах є наявність порушеного або загрози порушень економічних, політичних і інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що виникають у відносинах між ними або державою.

За змістом позовної заяви прокурор вказує на порушення вимог чинного законодавства та умов договору оренди з боку відповідача, що в свою чергу призводить до порушення інтересів держави та створюють загрозу її інтересам, оскільки ухилення від внесення орендної плати за землю, яка включає в себе орендну плату за землю призводить до неналежного наповнення місцевого бюджету, а також відсутність понад 5 років нормативно - грошової оцінки земельної ділянки, що в свою чергу призводить до не нарахування орендної плати, яка є актуальною на сьогоднішній день, порушують встановлений законом порядок користування землею.

Враховуючи те, що за змістом позовної заяви порушується питання наявності порушення інтересів держави, що в свою чергу відповідно до вимог ст.23 ЗУ Про прокуратуру , ст. 131-1 Конституції України дає підстави для представництва органами прокуратури інтересів держави в суді, суд вважає, що прокурором в достатній мірі аргументовано та надано доказів для звернення прокурора в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, з позовом до суду.

У додатку 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №5 Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру зазначено, що управління Держземагентства в Черкаській області реорганізовується в управління Держгеокадастру у Черкаській області.

Таким чином, управління Держгеокадастру у Черкаській області є правонаступником прав та обов'язків Управління Держземагентства в Черкаській області. Отже, органом, який наділений повноваженнями щодо розпорядження спірною земельною ділянкою, а відтак і правом стягнення орендної плати, штрафних санкцій та розірвання договору оренди, на даний час являється Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області.

Відповідно до ст.ст. 2-4 Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Земельне законодавство включає цей Кодекс, інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин. Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Відповідно ст. 1 Закону України Про оренду землі від 08.10.1998 року № 161-XIV (Далі- Закон № 161-XIV), оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 2 Закону № 161-XIV передбачено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Частиною першою статті 638 ЦК України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Отже, сторони договору, дійшовши згоди щодо всіх істотних умов договору оренди землі, складають і підписують договір, надаючи згоді встановленої форми.

Відповідно до статей 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Виходячи з положень статті 638 ЦК України, статей 125, 126 ЗК України договір оренди землі набуває чинності з дня проведення його державної реєстрації.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень № 1952-IV від 01.07.2004 року (зі змінами та доповненнями) право оренди земельної ділянки підлягає обов язковій державній реєстрації , а відповідно до ч. 2 ст. 3 цього Закону речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Судом встановлено, що між Головним управлінням Держземагенства у Черкаській області, правонаступником якого є Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, та ОСОБА_4 укладено договір оренди землі від 05.09.2013, загальною площею 6,1115 га в адміністративних межах Аврамівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області, для сінокосіння і випасання худоби, строком на 10 років. (а.с.15-19).

Факт передачі земельної ділянки орендарю підтверджується актом приймання-передачі об єкта оренди від 09.10.2013 , що підписаний сторонами договору (а.с.20).

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 15 Закону Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Пунктом 36 Договору визначено, що дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; умови неефективного використання земельної ділянки; заборгованості по орендній платі; рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов язків або внаслідок випадкового знищення, пошкодження об єкта оренди, яке істотно перешкоджає її використанню; з інших підстав, визначених законом ( а.с.19).

Згідно вимог ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Вказане кореспондується із викладеною правовою позицією Верховного суду України у справі № 6-1449цс 17 від 11.10.2017.

Крім цього, припинення договору оренди землі шляхом його розірвання регламентується ст. 32 Закону України Про оренду землі , де частиною 1 статті 32 передбачено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Отже, з аналізу положень ст. 32 Закону та умов спірного договору слідує, що однією з підстав розірвання договору є систематична несплата орендної плати, що кореспондується з п. д ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України, відповідно до якого підставою припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Відповідно до п. 9 Договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 759,59 грн на рік, що становить 4,5 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки ( а.с.16).

Згідно інформації Уманської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області №541/23- 00-52-54 від 10.12.2018 за результатами баз даних ДПІ у 2015 році відомості щодо сплати орендної плати за користування вищевказаною земельною ділянкою відсутні. У 2016 році сплата орендної плати здійснювалась ТОВ Кераміка Монастирище , керівником був ОСОБА_4 відповідно до поданої декларації № НОМЕР_1 від 18.02.2016 в сумі 1138,29 грн, у 2017 році відповідно до врученого податкового повідомлення рішення №100055-0000 від 07.10.2017 сплачено 1207 грн орендної плати ( платіжне доручення №889361 від 01.10.2017) ОСОБА_4, у 2018 році відповідно до врученого податкового повідомлення рішення №95908-0000-2305 від 30.06.2018 сплачено 1332 грн орендної плати ( платіжне доручення №072017 від 01.11.2018) ОСОБА_4 ( а.с. 159).

Відповідно до п. 11 Договору орендна плата вноситься щомісячно пропорційно річній орендній платі не пізніше 30 числа наступного місяця ( а.с. 16).

Сам факт систематичного порушення договору оренди земельної ділянки щодо сплати орендної плати є підставою для розірвання такого договору, незважаючи на те, чи виплачена в подальшому заборгованість, оскільки згідно зі ст. 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (правова позиція Верховного суду України у справі № 925/549/17 від 02.05.2017).

Так, встановлені судом факти свідчать про порушення відповідачем ОСОБА_4 умов договору оренди земельної ділянки від 05.09.2013 в частині своєчасності сплати орендної плати за Договором, що є підставою для розірвання договору оренди земельної ділянки.

Крім цього, згідно п.5 Договору нормативно - грошова оцінка земельної ділянки підлягає проведенню на замовлення та за рахунок орендаря у річний строк з моменту державної реєстрації права користування земельною ділянкою.

Статтею 1 Закону України Про оцінку земель № 1378-ІV визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Частиною 1ст. 13 цього Закону визначено випадки обов'язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (правова позиція Верховного Суду України викладена у постанові Судової палати у цивільних справах ВСУ від 22.05.2013 у справі №6-11 цс 13).

Згідно ч. 1 ст.20 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч.2 ст.20 цього Закону). Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами (ч.1 ст.23 цього Закону).

Згідно ч. 1 ст. 34 Закону України Про оренду землі у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

Згідно даних ГУ Держгеокадастру, відділу Держгеокадастру у Монастирищенському районі, Монастирищенської районної ради нормативна грошова оцінка земельної ділянки, наданої в оренду відповідачу не розроблялась та не затверджувалась (лист ГУ Держгеокадастру №10-23-0.10-3271/2-18 від 21.05.2018, лист відділу Держгеокадастру у Монастирищенському районі №10-23-0.310-179/109-18 від 31.05.2018, лист голови Монастирищенської районної ради №121/01-20 від 15.05.2018, лист в.о. начальника відділу Держгеокадастру у Монастирищенському районі №10-23-0.310-164/109-18 від 14.05.2018 ( а.с. 31-34).

Законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, то у справі, що розглядається, договір оренди в цій частині суперечить приписам чинного законодавства.

Таким чином, відсутність належної землевпорядної документації на земельну ділянку та систематична несплата орендної плати являються істотним порушенням п.п. 5, 9-1 1, 14, 31 умов договору орендарем.

Статтею 785 ЦК України та ст.34 Закону України Про оренду землі встановлено, що у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

Пунктом 20 даного Договору встановлено, що орендар зобов'язаний після закінчення договору оренди землі, на наступний день повернути орендовану земельну ділянку орендодавцеві у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

Враховуючи вищевикладене, встановлені судом факти порушення відповідачем умов Договору, суд вважає, що позов прокурора обґрунтований, підтверджений доказами та підлягає до задоволення.

При цьому, при розподілі судових витрат суд враховує, що позивач відмовився від позову в частині стягнення з відповідача орендної плати, пені та 3% річних в ході розгляду справи по суті, а тому судовий збір в цій частині поверненню позивачу не підлягає. Оскільки відповідач визнав позов в повному обсязі, в ході розгляду справи по суті, позивачу підлягає до повернення з державного бюджету 50% судового збору, сплаченого при поданні позову відповідно до ч. 1 ст. 142 ЦПК України. Інша частина судових витрат по сплаті судового збору підлягає до стягнення з відповідача на користь позивача відповідно до ст. 141 ЦПК України.

На підставі викладеного та керуючись статтями 2-7, 9-13, 141, 223, 258, 259, 263-265, 268, 272, 273, 351, 352, 354, 355 ЦПК України, суд

у х в а л и в :

Позов задоволити повністю.

Розірвати договір оренди земельної ділянки від 05.09.2013 укладений між ОСОБА_4 та Головним управлінням Держземагенства в Черкаській області, кадастровий номер НОМЕР_3, площею 6,1115 га.

Зобов язати ОСОБА_4 повернути державі в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області земельну ділянку, кадастровий номер НОМЕР_3, площею 6,1115 га, яка знаходиться (розташована) за межами населеного пункту в адміністративних межах с. Аврамівка Монастирищенського району Черкаської області.

Повернути прокуратурі Черкаської області з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при подачі позову, у розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривні відповідно Платіжного доручення № 1014 від 08.06.2018.

Стягнути з ОСОБА_4 на користь прокуратури Черкаської області судовий збір в розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривні.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Апеляційного суду Черкаської області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: Уманська місцева прокуратура, код ЄДРПОУ 02911119, місце знаходження: вул. Гайдамацька, 16 м. Умань Черкаської області.

Позивач: Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, код ЄДРПОУ 39765890, місце знаходження: вул. Смілянська, 131 м. Черкаси.

Відповідач: ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, ідентифікаційний номер: НОМЕР_2, паспорт серії НОМЕР_4 виданий Кагарлицьким РВ ГУ МВС України в Київській області 02.03.2009, зареєстрований: АДРЕСА_1.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Аврамівська сільська рада Монастирищенського району Черкаської області, код ЄДРПОУ 35385235, місце знаходження: вул. Заводська, 3 с. Аврамівка Монастирищенського району Черкаської області.

Повний текст рішення складено 11 лютого 2019 року.

Суддя: Н. В. Мазай

СудМонастирищенський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення01.02.2019
Оприлюднено12.02.2019
Номер документу79735968
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —702/438/18

Рішення від 01.02.2019

Цивільне

Монастирищенський районний суд Черкаської області

Мазай Н. В.

Рішення від 01.02.2019

Цивільне

Монастирищенський районний суд Черкаської області

Мазай Н. В.

Ухвала від 01.02.2019

Цивільне

Монастирищенський районний суд Черкаської області

Мазай Н. В.

Ухвала від 24.10.2018

Цивільне

Монастирищенський районний суд Черкаської області

Мазай Н. В.

Ухвала від 25.07.2018

Цивільне

Монастирищенський районний суд Черкаської області

Мазай Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні