ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2019 р.м. ХерсонСправа № 656/774/18 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Варняка С.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Іванівської районної державної адміністрації Херсонської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
Звернувшись до суду, позивач зазначає, що 20.09.2018 року йому було відмовлено в наданні пільг з комунальних послуг організаціями надавачами пільг, так як УСЗН повідомив організації - надавачів комунальних послуг щодо того, що його знято з обліку. Позивач як учасник бойових дій має право на їх отримання згідно ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Однією із умов призначення є 75% знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання.
До 20 вересня 2018 року реалізовував своє право на пільги за місцем реєстрації (проживанням), але з 20.09.2018 року розпочали нараховувати платежі у повному обсягу.
Позивач вказує, що пільги щодо плати за житло, комунальні послуги та паливо надаються учасникам бойових дій та членам їх сімей, що проживають разом з ними, незалежно від виду житла чи форми власності на нього (постанова КМУ від 16.02.1994 року № 94).
Позивач просить суд:
- визнати протиправним рішення та дії Управління соціального захисту населення Іванівської районної державної адміністрації Херсонської області щодо виключення відомостей про ОСОБА_1 з Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги та скасування нарахування пільг з оплати житлово-комунальних пільг;
- зобов'язати Управління соціального захисту населення Іванівської районної державної адміністрації Херсонської області включити ОСОБА_1 до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги та нарахувати пільги з оплати житлово-комунальних послуг, які передбачені ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
- провести перерахунок комунальних платежів з 20.09.2018 року згідно Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Ухвалою суду від 10 грудня 2018 року позовну заяву було залишено без руху та встановлено строк для усунення її недоліків.
Позивач вимоги суду виконав, недоліки позову усунув.
Ухвалою суду 17.12.2018 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі. Призначено судове засідання на 09.01.2019 року.
26.12.2018 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає, вважає їх необґрунтованими. Зазначає, що ОСОБА_1 був внесений до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, як учасник бойових дій з 07 грудня 2004 року. Відповідно до частини другої статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" пільги щодо плати за житло, комунальні послуги та паливо, передбачені пунктами 4-6 цієї статті, надаються учасникам бойових дій та членам їх сімей, що проживають разом з ними, незалежно від виду житла чи форми власності на нього. Відповідач зазначає, що умовою для надання пільг членам родини пільговика на житлово-комунальні послуги є спільне проживання з пільговиком.
Також повідомляє, що ОСОБА_1 не був знятий з Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги. В зв'язку з тим, що ОСОБА_1 не проживає тривалий час на території Іванівського району - йому та членам його родини (так як дружина проживає окремо від пільговика) було призупинено надання пільг на житлово-комунальні послуги. Всі інші допомоги та компенсації, які передбачено чинним законодавством України для учасників бойових дій, ОСОБА_1 надаються, так як перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги.
09.01.2019 року розгляд справи відкладено на 25.01.2019 року.
Позивач просить справу розглядати у порядку письмового провадження. Позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Представник відповідача просить розглядати справу без його участі.
Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Відповідно до положень частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Виходячи з викладеного, суд вважає за можливе розглянути адміністративну справу в порядку письмового провадження.
Дослідивши докази, суд встановив такі обставини.
Відповідно до посвідчення серія НОМЕР_2 ОСОБА_1 - учасник бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.
ОСОБА_1 внесений до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, як учасник бойових дій з 07 грудня 2004 року.
Відповідно до відмітки про реєстрацію позивач з 27.05.2002 року зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1.
Відповідно до акту обстеження матеріально-побутових умов сім'ї № 53 від 20.09.2018 року перевіркою встановлено, що ОСОБА_1 дійсно зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 але його постійне місце роботи в ВАТ "Херсонобленерго". Додому приїжджає на вихідні та святкові дні.
Згідно листа Управління соціального захисту населення Іванівської районної державної адміністрації Херсонської області від 23.10.2018 року № 442/05-18 "Про корегування пільг" ОСОБА_1, учаснику бойових дій, закрито пільги з 20.09.2018 року на підставі акту обстеження матеріально-побутових умов сім'ї № 53 від 20.09.2018 року.
Відповідно до довідки Управління соціального захисту населення Іванівської районної державної адміністрації від 21.01.2019 року № 01-20/8 ОСОБА_1 дійсно перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, як учасник бойових дій з 07 грудня 2004 року. В зв'язку з тим, що ОСОБА_1 не проживає тривалий час на території Іванівського району, йому та членам його родини було призупинено надання пільг на житлово-комунальні послуги. Іншими пільгами, які передбачені Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціальною захисту" для учасників бойових дій, ОСОБА_1 користується в повному обсязі.
Вирішуючи спір, суд застосовує такі норми права.
Відповідно до ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасникам бойових дій надаються такі пільги: 75-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім'ю); 75-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання; 75-процентна знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню, для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення.
Механізм включення до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр) інформації про пільговика визначений Положенням про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року №117 (далі - Положення ).
Відповідно до п.3 Положення доручено Міністерству соціальної політики забезпечити включення до Реєстру інформації про осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою, зокрема відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Згідно п.1 Положення Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги Реєстр - автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України.
За приписами п.2 Положення до Реєстру включається така інформація: загальні відомості про пільговика (прізвище, ім'я та по батькові, число, місяць, рік народження, ідентифікаційний номер у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів; адреса зареєстрованого місця проживання (або за рішенням комісій, утворених місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідно до п.4 Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року N848; адреса фактичного місця проживання; склад сім'ї; характеристика житла; реквізити паспорта та документа, що підтверджує право на пільги, а також категорія пільговика, перелік пільг, на які він має право, інформація про те, якими пільгами він реально користується.
Пунктом 3 Положення встановлено, що Управління праці та соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, структурні підрозділи з питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських рад (далі - уповноважені органи): організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної у п.2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для контролю за відомостями, які подаються підприємствами та організаціями, що надають послуги, для розрахунків за надані пільговикам послуги; ведуть облік пільговиків шляхом формування на кожного пільговика персональної облікової картки згідно з формою "1-пільга", в якій використовується індивідуальний ідентифікаційний номер пільговика у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів; вносять до Реєстру відповідні уточнення у разі визнання такими, що втратили чинність, чи зупинення дії законодавчих актів, на підставі яких пільговики отримують пільги; надають консультації пільговикам, підприємствам та організаціям, що надають послуги.
Пунктом 4 цього Положення передбачено, що уповноважені органи з дотриманням вимог Закону України "Про інформацію" мають право: отримувати від пільговика документи, що підтверджують їх право на пільгу, проводити перевірку достовірності поданих документів, отримувати відомості від пільговиків, використовувати під час наповнення Реєстру інформацією з інших баз даних щодо персоніфікованого обліку осіб, які мають право на пільги, надавати інформацію, яка міститься в Реєстрі, підприємствам та організаціям, що надають послуги, на запити та в межах їх компетенції.
За змістом зазначеного Положення особа, яка віднесена до кола осіб, які мають право на пільги, що підтверджується належним документом, повинна бути внесена до вказаного Реєстру за відсутності будь-яких застережень і відповідний орган, до якого така особа звернулась, має вжити заходів щодо включення цієї особи до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.
Згідно п.7 Положення у разі зміни місця проживання в межах адміністративно-територіальної одиниці, яку обслуговує уповноважений орган, пільговик або його законний представник повинен повідомити його про це письмово. У разі зміни місця проживання поза межами адміністративно-територіальної одиниці пільговик знімається з обліку в уповноваженому органі за попереднім місцем проживання та стає на облік за новим місцем проживання. Уповноважені органи за попереднім місцем проживання пільговика закривають його персональну облікову картку та видають пільговику довідку про зняття з обліку, а за новим місцем проживання відкривають нову облікову картку з дати реєстрації пільговика.
При цьому Положенням не передбачено можливості виключення з Реєстру інформації про пільговиків. У разі зміни місця проживання поза межами адміністративно-територіальної одиниці пільговик знімається з обліку в уповноваженому органі за попереднім місцем проживання та стає на облік за новим місцем проживання.
Суд звертає увагу, що відповідно до статті 33 Конституції України кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.
Статтею 29 Цивільного кодексу України визначено, що місцем проживання фізичної особи є житло, в якому вона проживає постійно або тимчасово. Фізична особа, яка досягла чотирнадцяти років, вільно обирає собі місце проживання, за винятком обмежень, які встановлюються законом. Фізична особа може мати кілька місць проживання.
Суд встановлено, що фактично позивачем місце проживання змінено не було, а тому у відповідача були відсутні підстави для закриття пільги з 20.09.2018 року.
Статтею 2 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" визначено, що ніхто не вправі обмежувати військовослужбовців та членів їх сімей у правах і свободах, визначених законодавством України.
Забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів щодо соціального і правового захисту військовослужбовців та членів їх сімей покладається на органи державної влади та органи місцевого самоврядування (стаття 4 Закону).
За вказаними обставинами суд дійшов висновку про наявність у позивача права на користування пільгами.
З урахуванням системного аналізу правових норм, наведених вище, досліджених судом доказів, суд дійшов висновку, що дії відповідача є протиправними щодо позбавлення позивача права на користування пільгами відповідно до ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
При цьому, судом встановлено, що позивач перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги з 07.12.2004 року.
Доказів виключення відомостей про ОСОБА_1 з Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, позивачем не надано.
Суд зазначає, що Положенням не передбачено можливості виключення з Реєстру інформації про пільговиків. У разі зміни місця проживання поза межами адміністративно-територіальної одиниці пільговик знімається з обліку в уповноваженому органі за попереднім місцем проживання та стає на облік за новим місцем проживання.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги у частині визнання протиправним рішення та дій відповідача щодо виключення відомостей з Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги та зобов'язання включити позивача до Реєстру не підлягають задоволенню.
Крім того, згідно ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Фактично суд зв'язаний предметом і розміром заявлених особою вимог, проте може вийти за межі вимог адміністративного позову у випадках, якщо обраний позивачем спосіб захисту є недостатнім для повного захисту його прав, свобод та інтересів або якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять. Вихід за межі позовних вимог можливий у випадку помилкового обрання особою неналежного способу захисту порушеного права, у цьому випадку можливо на підставі ч. 2 ст. 9 КАС України вийти за межі позовних вимог та застосувати той спосіб захисту порушеного права позивача, який відповідає фактичним обставинам справи і відновлює порушене право особи. Фактично, необхідною передумовою застосування ч. 2 ст. 9 КАС України є саме порушення прав позивача та необхідність захисту порушеного права шляхом його відновлення.
Отже, адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб'єктами, а вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення.
З огляду на вищевикладене, суд вважає за необхідне, з метою повного захисту прав і інтересів позивача, вийти за межі позовних вимог та поновити надання пільг з 20.09.2018 року.
Щодо позовної вимоги про проведення перерахунку комунальних платежів з 20.09.2018 року згідно Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" суд вважає, її передчасною та такою, що не підлягає задоволенню.
Оцінка судом обставин справи базується на наданих доказах, їх належності та переконливості, в поєднанні з принципами КАС України.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч.1, 2 ст.77 КАС України).
Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Керуючись статтями 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позовні вимоги задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Іванівської районної державної адміністрації Херсонської області щодо позбавлення ОСОБА_1 права на користування пільгами відповідно до ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Зобов'язати Управління соціального захисту населення Іванівської районної державної адміністрації Херсонської області (код ЄДРПОУ 22738692, вул. Іванівська, 4, смт. Іванівка, Херсонська область, 75401) поновити ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1, АДРЕСА_1) надання пільг відповідно до ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" з 20.09.2018 року.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Варняк С.О.
кат. 108060200
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2019 |
Оприлюднено | 14.02.2019 |
Номер документу | 79783972 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Варняк С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні