Постанова
від 12.02.2019 по справі 0240/3490/18-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 0240/3490/18-а

Головуючий у 1-й інстанції:Чернюк А.Ю.

Суддя-доповідач: Мацький Є.М.

12 лютого 2019 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Мацького Є.М.

суддів: Капустинського М.М. Охрімчук І.Г. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Аніщенко А.О.,

представника відповідача: Мякінькова Л.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_3 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року (рішення прийнято у м. Вінниці, повний текст судового рішення складено 23.11.2018, час його прийняття не зазначено) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Головного управління ДФС у Вінницькій області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. 05.10.2018 року до Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_3 з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби України у Вінницькій області (далі - Головне управління ДФС у Вінницькій області) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 5.06.2018 року № 142690-5102-0204, № 142691-5102-0204, № 142692-5102-0204; № 142694-5102-0204; № 165046-5102-0204.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказав, що він на виконання істотних умов договорів №469 від 14.07.2014 року, 463 від 14.07.2014 року, від 468 від 14.07.2014, № 466 від 14.07.2014 року, №464 від 14.07.2014 року про оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства із земель запасу Лісниченської сільської ради (за межами населеного пункту) Бершадського району Вінницької області, реалізуючи право на ведення фермерського господарства, позивачем відповідно до ст. 8 Закону України Про фермерське господарство , 11.09.2014 року, створено та зареєстровано Фермерське господарство Зерно Люкс .

3. Таким чином, на думку позивача, земельні ділянки були фактично передані у користування до Фермерського господарства Зерно Люкс . Тому, позивач вважає, що саме господарство є їх користувачем та, відповідно, отримує прибутки.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

4. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.

5. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що той факт, що використання земельних ділянок відбувається через створене позивачем фермерське господарство "Зерно Люкс" не змінює статусу позивача як орендаря земельної ділянки та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов'язку сплачувати орендну плату за земельні ділянки.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

6. Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції та вважаючи, що воно є незаконним та необгрунтованим, оскільки суд першої інстанції невірно дав оцінку обставинам справи та прийнятим з неправильним застосуванням судом норм матеріального права, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 21.11.2018 року і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Апеляційна скарга подана 20.12.2018 року.

8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.12.2018 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів, а саме : суддю-доповідача Мацького Є.М., суддів Охрімчук І.Г. та Капустинського М.М.

9. Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 2 січня 2019 року відкрито апеляційне провадження.

10. Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2018 року справу призначено до розгляду у відкритому провадженні з викликом сторін.

ІІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

11. 14.07.2014 року між Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області (орендодавець) і ОСОБА_3 (орендар) було укладено договори оренди землі, відповідно до умов яких орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки: 1) кадастровий номер ділянки НОМЕР_1, загальною площею 5,5873 га; 2) кадастровий номер ділянки НОМЕР_2, загальною площею 75,4040 га; 3) кадастровий номер ділянки НОМЕР_4, загальною площею 7,9410 га; 4) кадастровий номер ділянки НОМЕР_3, загальною площею 157,5612 га; 5) кадастровий номер ділянки НОМЕР_5, загальною площею 71,8039 га.

12. Зазначені земельні ділянки знаходяться на території Лісниченської сільської ради Бершадського району Вінницької області за межами населеного пункту для ведення фермерського господарства.

13. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (в національній валюті України - гривні), розмір річної орендної плати становить 12% і 4% (для кожного договору окремо встановлений розмір) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

14. Договори укладено строком на 7 років, право оренди земельної ділянки за вказаним договором зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 14626517 від 23.07.2014 року, за № 14716686 від 26.07.2014 року, за № 14716773 від 26.07.2014 року, за № 14648955 від 23.07.2014 року, за № 14627572 від 23.07.2014 року.

15. Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 11.09.2014 року ОСОБА_3 зареєстровано юридичну особу фермерське господарство Зерно Люкс для ведення фермерського господарства на землях, орендованих відповідно до договорів оренди землі від 23.07.2014 року, 26.07.2014 року.

16. 10.02.2018 Фермерське господарство Зерно Люкс до Бершадського відділення Гайсинської ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області подано податкову декларацію з плати за землю за 2018 рік, в якій задекларувало орендну плату по вказаним земельним ділянкам в сумі 348998,09 грн.

17. Згідно з платіжними дорученнями №343 від 26.02.2018 року, №358 від 26.03.2018 року, №379 від 25.04.2018 року, №402 від 30.05.2018 року, №414 від 26.06.2018 року, №441 від 27.08.2018 року, №423 від 25.07.2018 року позивачем щомісячно перераховувалась сума орендної плати по договорам оренди землі.

18. Між тим, у відповідності до вимог пункту 286.5 статті 286 Податкового кодексу України Бершадським відділенням Гайсинської ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області ОСОБА_3 нараховано податкові зобов'язання по орендній платі за 2018 рік на загальну суму 348998,09 грн. та прийнято податкові повідомлення-рішення, а саме: від 05.06.2018 року №142690-5102-0204; №142691-5102-0204, №142692-5102-0204, №142694-5102-0204 та від 03.07.2018 року №165046-5102-0204.

19. За результатами адміністративного оскарження зазначені податкові повідомлення-рішення залишені без змін, скарги позивача - без задоволення.

ІV. ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

20. Позивач зазначив, що згідно з платіжними дорученнями №343 від 26.02.2018 року, №358 від 26.03.2018 року, №379 від 25.04.2018 року, №402 від 30.05.2018 року, №414 від 26.06.2018 року, №441 від 27.08.2018 року, №423 від 25.07.2018 року щомісячно перераховується орендна плата за договорами оренди землі. При цьому, платником є вказано Фермерське господарство Зерно Люкс .

21. Водночас відсутність заборгованості за даними договорами оренди землі підтверджено Довідкою №880 від 17.09.2018 року, яка видана Лісниченською сільською радою.

22. Крім того, позивач вказав, що 20.02.2018 року Фермерським господарством Зерно Люкс до Бершадського відділення Гайсинської ОДПІ ГУ ДФС у Вінницькій області подано податкові декларації з плати за землю за 2018 рік, в яких самостійно визначено податкове зобов'язання з орендної плати по зазначених вище ділянках в розмірі 348998,09 грн. Зауважень щодо помилкового декларування та сплати податкових зобов'язань від відповідача не надходило, про що свідчить електронна квитанція отримана від Державної фіскальної служби України. Також позивач зазначив, що протягом 2015 - 2017 років орендну плату за вказані земельні ділянки сплачувало Фермерське господарство Зерно Люкс .

23. Разом з цим, 27.06.2018 року позивачем було отримано податкові повідомлення - рішення ГУ ДФС у Вінницькій області від 05.06.2018 року №142690-5102-0204; №142691-5102-0204, №142692-5102-0204, №142694-5102-0204 та №165046-5102-0204 від 03.07.2018 року. Згідно вказаних податкових повідомлень - рішень відповідачем визначено податкове зобов'язання з орендної плати з фізичних осіб в розмірі 348998,09 грн. Вказані податкові повідомлення - рішення позивач вважає протиправними та з метою їх скасування звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

24. Представник відповідача в своїх запереченнях просила відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Крім того, вказала, що відповідно до ст. 5 Закону України „Про оренду землі", орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою. Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та земельного законодавства.

25. Разом з цим, сплата орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності регулюється ст. 288 ПК України. Згідно п. 288.1 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Відповідно до п. 288.2 ст. 288 ПК України платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об'єктом оподаткування - земельна ділянка, що надана в оренду.

26. Крім того, представник відповідача вказала, що відповідно до наявних в податковому органі документів, податкові повідомлення - рішення від 05.06.2018 року № 142690-5102-0204, №142691- 5102-02-04, №142692-5102-0204, №142694-5102-0204, №165046-5102-0204 на загальну суму 348998,09 грн. були автоматично сформовані та інтегровані на підставі відомостей, які містяться в АІС Податковий блок . При цьому, представник позивача наголосила, що згідно інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно земельні ділянки за кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_4, НОМЕР_3, НОМЕР_5, з 2014 року перебувають на праві оренди в громадянина ОСОБА_3. Інших відомостей щодо іншого користувача вказані довідки не містять. Також, відповідно до поданих позивачем договорів про оренду землі у платника податків - фізичної особи орендаря вказаних земельних ділянок відсутнє право передачі земельних ділянок в користування іншій фізичній або юридичній особі. Таким чином, на думку представника відповідача, використання земельних ділянок через створене ним фермерське господарство, не змінює статусу позивача як орендаря земельних ділянок та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов'язку сплачувати орендну плату за користування земельними ділянками.

V. ОЦІНКА АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

27. Відповідно до підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата).

28. Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

29. Відповідно до пунктів 288.1-288.4 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

30. Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

31. Згідно зі статтею 18 Закону України Про оренду землі договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

32. Відповідно до статті 20 Закону України Про оренду землі право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

33. З аналізу зазначених положень законодавства вбачається, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, а саме, з дня реєстрації договору оренди земельної ділянки в порядку, передбаченому чинним законодавством.

34. Відповідно до частини першої статті 1 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.

35. В силу вимог статті 8 Закону України Про фермерське господарство після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.

36. Судом з'ясовано, що укладення зазначених вище договорів оренди земельної ділянки від 23.07.2014 року та від 26.07.2014 року, їх державна реєстрація стали передумовою для державної реєстрації фермерського господарства, як юридичної особи.

37. Відповідно до пункту 9 Договорів оренди землі, орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в національній валюті України гривні. Розмір річної орендної плати становить 12 і 4 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (по кожному із договорів розмір встановлено окремо).

38. Під час розгляду справи судом також з'ясовано, що земельні ділянки перебували у фактичному користуванні Фермерського господарства Зерно Люкс , проте апелянт не оформив належним чином передачу земельних ділянок фермерському господарству як землекористувачу, оскільки відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право користування землею, так само як і суміжні права та обов'язки землекористувача, виникають з моменту реєстрації права оренди або права власності на землю.

39. Наведені законодавчі норми та встановлені обставини справи свідчать про те, що орендарем земельних ділянок є фізична особа ОСОБА_3, що підтверджується договорами від 14.07.2014 року, інформація про які внесена до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень.

40. У зв'язку з наведеним, Апеляційний Суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що саме на ОСОБА_3 покладено обов'язок сплати орендної плати відповідно до укладених ним договорів оренди землі.

41. Той факт, що використання земельних ділянок відбувається через створене апелянтом Фермерське господарство Зерно Люкс не змінює статусу апелянта як орендаря земельної ділянки та не звільняє його від визначеного чинним законодавством обов'язку сплачувати орендну плату за земельні ділянки.

42. Аналогічного висновку дійшла колегія Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду в постанові від 28.08.2018 року в справі № №808/3798/16.

43. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (ч. 5 ст. 242 КАС України).

44. Таким чином, Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про правомірність нарахування ОСОБА_3 зобов'язання з орендної плати з фізичних осіб згідно спірних податкових повідомлень-рішень.

VІ. ВИСНОВОК АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ АПЕЛЯЦІЙНОГО РОЗГЛЯДУ

45. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, визначених статтею 308 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

46. Згідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

47. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

48. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

49. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року відповідає, а вимоги апеляційної скарги є безпідставними.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу ОСОБА_3 залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 13 лютого 2019 року.

Головуючий Мацький Є.М. Судді Капустинський М.М. Охрімчук І.Г.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.02.2019
Оприлюднено14.02.2019
Номер документу79791051
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0240/3490/18-а

Постанова від 12.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Постанова від 12.02.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 29.01.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 02.01.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Рішення від 21.11.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

Ухвала від 23.10.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

Ухвала від 05.10.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні