Рішення
від 06.02.2019 по справі 560/4182/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 560/4182/18

РІШЕННЯ

іменем України

06 лютого 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І.

за участю:секретаря судового засідання Бачок О.В. представника позивача - Костюковича Д.К., представника відповідача - Сліпчука О.П. розглянувши адміністративну справу за позовом Кам'янець-Подільського публічного акціонерного товариства "Гіпсовик" до Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування приписів,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати пункт 2 Припису Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 13.06.2018 № 226/01;

- визнати протиправним та скасувати Припис Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 04.09.2018 № 429/01.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що пункт 2 Припису від 13.06.2018 № 226/01, виданого Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області на підставі акту, складеного за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів № 226/01 та Припис Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 04.09.2018 № 429/01, що прийнятий на підставі повторно проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, результати якого оформлено Актом № 429/01, є протиправними, у зв'язку із чим підлягають скасуванню.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 13.12.2018 відкрито провадження та призначено справу до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

02.01.2019 відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву. В обґрунтування відзиву представник відповідача зазначив, що Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області в повному обсязі заперечує проти доводів позивача у поданому позові з огляду на наступне. Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області жодним чином не порушено вимоги Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . Правомірність дій інспекції полягає у тому, що Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності прямо уповноважує органи державного контролю, як на складання припису так і на звернення до суду із позовом. Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , на підставі акта, складеного за результатам здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Окрім того зазначив, що відповідач категорично не погоджується із трактуванням позивачем статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , оскільки у Прикінцевих положеннях законодавець зробив виключення лише для суб'єктів господарювання, об'єкт якого належить до третьої групи : 1-1. Установити, що строк дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до третьої групи, до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скорочення кількості документів дозвільного характеру" та який на момент набрання чинності зазначеним Законом є дійсним, є необмеженим .

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд адміністративний позов задовольнити.

Представник відповідача заперечив проти позову та просив відмовити у його задоволенні з підстав наведених у відзиві.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши усі обставини справи та надавши їм юридичну оцінку, судом встановлено наступне.

На підставі наказу № 343 від 25.05.2018 та направлення від 29.05.2018 № 257/05 на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Кам'янець-Подільським ПАТ "Гіпсовик", виданого Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області, в період з 29.05.2018 по 11.06.2018, посадовими особами відповідача була проведена позапланова перевірка Кам'янець-Подільського Публічного акціонерного товариства "Гіпсовик" дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища.

За наслідками перевірки, Держекоінспекцією було складено Акт планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів № 226/01.

Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області винесено Припис № 226/01 від 13.06.2018, яким Кам'янець-Подільське ПАТ "Гіпсовик" зобов'язано, зокрема:

- п. 1 розробити план організаційно - технічних заходів з усунення виявлених недоліків. Копію наказу та плану організаційно-технічних заходів надати Державній екологічній інспекції в Хмельницькій області на адресу: 29001, м. Хмельницький, вул. І. Франка, 2/2;

- п. 2 викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами розміщеними на проммайданчику № 1 розташованому за адресою: м. Кам'янець-Подільський, пров. Індустріальний, 1 здійснювати після отримання дозволу;

- п. 3 забезпечити проведення технічного навчання і перевірки знань з правил технічної експлуатації установок очистки газу;

- п. 4 розробити та затвердити інструкцію з експлуатації установок очистки газу відповідно до умов їх роботи;

- п. 5 забезпечити ведення первинного обліку відходів за типовою формою № 1-ВТ "Облік відходів, пакувальних матеріалів і тари" у відповідності до Інструкції затвердженої Наказом Мінприроди України від 07.07.2008 за № 342;

- п. 6 забезпечити проведення професійної підготовки, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами;

- п. 7 Забезпечити щоквартальне (до 10 числа наступного місяця) інформування Держекоінспекції про стан поводження з відпрацьованими мастилами (оливами).

В період з 03.09.2018 по 04.09.2018 посадовими особами відповідача на підставі наказу № 604 від 23.08.2018 та посвідчення (направлення) від 30.08.2018 № 472/01 повторно проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Кам'янець-Подільським ПАТ "Гіпсовик", про що складено Акт планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів № 429/01.

В акті перевірки зафіксовано виявлені під час перевірки порушення, а саме: не забезпечено виконання п. 2 припису № 226/01 від 13.06.2018, а саме не отримано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами розміщеними на проммайданчику № 1 розташованому за адресою: м. Кам'янець-Подільський, пров. Індустріальний, 1.

04.09.2018 відповідачем винесено припис № 429/01, яким зобов'язано позивача забезпечити отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами розміщеними на проммайданчику № 1розташованому за адресою: м. Кам'янець-Подільський, пров. Індустріальний, 1, термін виконання - 17.12.2018.

Однак, позивач не погоджується з такими діями відповідача, тому звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку законності прийняття відповідачем спірних приписів, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначені Законом України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 року № 2707-ХІІ (далі-Закон № 2707-ХІІ).

За приписами частини 1 статті 1 Закону № 2707-ХІІ у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:

забруднення атмосферного повітря - змінення складу і властивостей атмосферного повітря в результаті надходження або утворення в ньому фізичних, біологічних факторів і (або) хімічних сполук, що можуть несприятливо впливати на здоров'я людини та стан навколишнього природного середовища;

викид - надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин;

норматив гранично допустимого викиду забруднюючої речовини стаціонарного джерела - гранично допустимий викид забруднюючої речовини або суміші цих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела викиду;

джерело викиду - об'єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин.

Згідно із частиною 1 статті 4 Закону № 2707-ХІІ у галузі охорони атмосферного повітря встановлюються, зокрема, нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел, порядок розроблення та затвердження яких у галузі охорони атмосферного повітря встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до закону.

Відповідно до частини 1 статті 11 Закону № 2707-ХІІ для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення (ч. 5 ст. 11 Закону № 2707-ХІІ).

До першої групи належать об'єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До другої групи належать об'єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництв або технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До третьої групи належать об'єкти, які не належать до першої і другої груп (ч. 7 ст. 11 Закону № 2707-ХІІ).

Дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря видаються за умови: неперевищення протягом строку їх дії встановлених нормативів екологічної безпеки; неперевищення нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; дотримання вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин (ч. 10 ст. 11 Закону № 2707-ХІІ).

Із аналізу наведених положень Закону № 2707-ХІІ слідує, що дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами видається суб'єкту господарювання, який використовує у своїй діяльності об'єкт, що належить до другої або третьої групи, тобто об'єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування за умови не перевищення нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел.

Також, пункт 30 Закону України Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності від 19.05.2011 №3392-VІ передбачає необхідність дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, відповідно до вимог Закону України Про охорону атмосферного повітря .

Таким чином, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря видається суб'єкту господарювання у разі, якщо об'єкт (стаціонарне джерело другої або третьої групи) не перевищує нормативи допустимих викидів забруднюючих речовин.

Відповідно до ч. 7 ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , строк дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до першої групи, суб'єкту господарювання, об'єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, - сім років, об'єкт якого належить до другої групи, - десять років, об'єкт якого належить до третьої групи, - необмежений.

Судом встановлено, що Кам'янець-Подільське публічне акціонерне товариство "Гіпсовик" є юридичною особою, зареєстроване у ЄДРПОУ, код 22986119. Види діяльності: 08.11 Добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю, 20.15 Виробництво добрив і азотних сполук, 23.52 Виробництво вапна та гіпсових сумішей, 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно- технічним обладнанням, 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах, 71.20 Технічні випробування та дослідження, 72.19 Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук.

Позивач здійснює свою діяльність на виробничому майданчику № 1 (проммайданчик №1), який знаходиться за адресою: 32300, Хмельницька область, місто Кам'янець-Подільський, провул. Індустріальний, 1.

Матеріали справи містять інформацію про належність даного об'єкту до другої групи, як це передбачено ч. 5 ст. 11 Закону № 2707-ХІІ.

23.04.2013 Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Хмельницькій області, на підставі висновку Головного управління Держсанепідслужби у Хмельницькій області № 05.03.02-07/19637 від 26.03.2013, видало позивачу дозвіл № 6810400000-217 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, строком на 5 років, з 23.04.2013 по 23.04.2018.

Як зазначалося вище відповідачем за наслідками проведених перевірок (Акт № 226/01 та Акт № 429/01) встановлено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами розміщеними на проммайданчику №1 Кам'янець-Подільського публічного акціонерного товариства "Гіпсовик" здійснюються за відсутності дозволу на викиди.

Проте, суд зауважує, що 26.04.2014 набрав чинності Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скорочення кількості документів дозвільного характеру . Зазначеним законом внесено зміни до Закону України Про охорону атмосферного повітря , якими у статті 11 після частини сьомої доповнено новою частиною такого змісту: "Строк дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до першої групи, - сім років, об'єкт якого належить до другої групи, - десять років, об'єкт якого належить до третьої групи, - необмежений".

В судовому засіданні представник позивача надав пояснення, що до прийняття Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скорочення кількості документів дозвільного характеру" строк на який видавався дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданого суб'єкту господарювання, не був врегульований на законодавчому рівні, про що також не заперечував в судовому засіданні представник відповідача.

З урахуванням наведеного, враховуючи об'єктивну відсутність врегулювання на рівні закону питання строку дії виданого позивачу дозволу на викиди станом на дату його видачі, а також врегулювання даного питання законом лише з 26 квітня 2014 року, суд приходить до висновку, що термін дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданий 23.04.2013 року № 6810400000-217, є дійсним на момент проведення перевірки, та розгляду справи в суді, оскільки законом чітко встановлено, що строк дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданого суб'єкту господарювання другої групи становить 10 років, а тому висновок відповідача зроблений у актах перевірки № 226/01 та № 429/01, щодо встановлення факту здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами розміщеними на проммайданчику №1 Кам'янець-Подільського публічного акціонерного товариства "Гіпсовик" без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря є необґрунтованими, а прийняті відповідачем на їх підставі п. 2 Припису від 13.06.2018 № 226/01 та Припис від 04.09.2018 № 429/01 - протиправними.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що відповідачем, як суб'єктом владних повноважень, на якого положеннями частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України покладено обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, не доведено правомірності прийняття оскаржуваних приписів.

Доводи наведені у відзиві на позовну заяву не спростовують встановлених фактів в судовому засіданні під час розгляду справи, та зводяться лише до цитування відповідних норм Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , який визначає правові та організаційні засади і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені під час судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що адміністративний позов Кам'янець-Подільського публічного акціонерного товариства "Гіпсовик" підлягає до задоволення шляхом визнання протиправним та скасування Припису від 04.09.2018 № 429/01 та пункту 2 Припису від 13.06.2018 № 226/01, які винесено Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області.

У зв'язку із задоволенням позовних вимог Кам'янець-Подільського публічного акціонерного товариства "Гіпсовик", з врахуванням положень ст. 139 КАС України, суд приходить до висновку, що на користь позивача необхідно стягнути судовий збір в розмірі 3524,00 грн., за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати пункт 2 Припису Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 13.06.2018 № 226/01.

Визнати протиправним та скасувати Припис Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 04.09.2018 № 429/01.

Стягнути на корить Кам'янець-Подільського публічного акціонерного товариства "Гіпсовик" понесені ним судові витрати в сумі 3524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 11 лютого 2019 року

Позивач:Кам'янець-Подільське публічне акціонерне товариство "Гіпсовик" (провулок Індустріальний, 1, м. Кам'янець-Подільський, Хмельницька область, 32300 , код ЄДРПОУ - 22986119) Відповідач:Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області (вул. І. Франка, 2/2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 34971547)

Головуючий суддя /підпис/ І.І. Тарновецький "Згідно з оригіналом" Суддя І.І. Тарновецький

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2019
Оприлюднено15.02.2019
Номер документу79813414
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/4182/18

Постанова від 18.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Постанова від 18.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 09.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 21.03.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Рішення від 06.02.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 13.12.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні