Рішення
від 04.02.2019 по справі 908/2314/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 15/142/18

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.02.2019 Справа № 908/2314/18

м. Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі: головуючий суддя - Горохов І.С.,

За участю секретаря судового засідання Чернетенко А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні господарську справу

за позовом Селянського (фермерського) господарства Узун в особі голови ОСОБА_1, 70110, Запорізька область, с. Новоіванівка, вул. Грищенка буд. 11

до відповідача ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області, 69095, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Українська буд. 50

про визнання незаконною відмови в поновленні договору оренди землі та укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки

За участю представників сторін та учасників процесу:

від позивача - ОСОБА_3, ордер ЗП № 048112 від 03.12.2018

від відповідача - ОСОБА_4, довіреність № 8-0.63-1/62-19 від 02.01.2019

Суть спору:

06.11.2018 до господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Селянсько (фермерського) господарства «Узун» в особі голови ОСОБА_1, Запорізька область, с. Новоіванківка до відповідача ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області, м. Запоріжжя про:

- визнання незаконною відмову ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 18.10.2018 № 27-8-0.6-6392/2-18 в поновленні договору оренди землі від 30.12.2008, укладеного між Ново миколаївською районною державною адміністрацією Запорізької області та Селянським (фермерським) господарством «Узун» (зареєстрованого у ЗРФ Центр ДЗК 22.01.2008 за № 040927400002);

- вважати укладеною додаткову угоду № 3 про поновлення терміну дії договору оренди землі від 30.12.2008 (зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400002) між ОСОБА_2 управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області та Селянським (фермерським) господарством «Узун» на умовах поданого Селянським (фермерським) господарством «Узун» проекту.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.11.2018, справу № 908/2314/18 передано на розгляд судді Горохову І.С.

Ухвалою суду від 07.11.2018 позовна заява була залишена без руху для усунення недоліків, допущених позивачем. Зазначена ухвала була отримана представником позивача 10.11.2018, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, долученим до матеріалів справи.

22.11.2018 на адресу господарського суду надійшла заява представника Селянсько (фермерського) господарства «Узун» в особі голови ОСОБА_1, Запорізька область, с. Новоіванківка про усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 26.11.2018 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/2314/18, присвоєно справі номер провадження 15/142/18. Розгляд справи здійснюється за правилами загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначено на 21.12.2018 о/об 11 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 21.12.2018 відкладалось підготовче засідання на 21.01.2019 о 10 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 21.01.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу № 908/2314/18 до судового розгляду по суті на 04.02.2019 о 14 год. 15 хв.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на безпідставну (неправомірну) відмову відповідача у продовжені строку дії договору оренди землі, який 30.12.2008 було укладено між Новомиколаївською районною державною адміністрацією Запорізької області та Селянським (фермерським) господарством Узун . З метою реалізації переважного права на укладення договору оренди землі на новий строк, позивач направив відповідачу лист-повідомлення про поновлення терміну дії договору оренди від 02.08.2018, до якого було додано проект додаткової угоди. Листом-повідомленням від 07.09.2018 відповідач вказав, що ОСОБА_5 управління не погоджується із запропонованими умовами, викладеними позивачем в листі-повідомленні та в проекті додаткової угоди, у зв'язку з чим договір оренди землі буде вважатися припиненим 23.01.2018. Листом від 19.09.2018 позивач направив відповідачеві проект додаткової угоди з врахуванням всіх зауважень відповідача. Натомість листом від 18.10.2018 відповідач повідомив позивача про відмову у продовженні терміну дії договору у зв'язку з недосягненням домовленості щодо істотних умов.

За доводами позивача, відмова відповідача в поновленні договору оренди землі є незаконною, оскільки позивачем при зверненні до орендодавця з пропозицією про поновлення договору оренди землі дотримано всі вимоги Закону України Про оренду землі та усунуто всі недоліки, наведені відповідачем.

В судовому засіданні 04.02.2019 представник позивача підтримав позовні вимоги.

Відповідач проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві, що надійшов на адресу суду 21.01.2019. В обґрунтування заперечень посилається на те, що позивачем були запропоновані умови щодо розміру орендної плати, які не узгоджуються із позицією ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області. Також ОСОБА_5 управління не погодилося на зміни, які були запропоновані в п. 2.8. проекту додаткової угоди.

Розгляд справи відповідно до вимог ст. 222 ГПК України здійснювався за допомогою звукозаписувального технічного засобу, а саме програмно - апаратного комплексу «Оберіг» .

В судому засіданні 04.02.2019 судом, в порядку ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення, судом оголошено, що повний текст рішення буде складено протягом 10 днів.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив.

30.12.2008 між Новомиколаївською районною державною адміністрацією - орендодавець та Селянським (фермерським) господарством Узун - орендар укладено договір оренди земельної ділянки (далі за текстом договір).

За умовами п. 1.1. договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами села Новоіванківка на території Новоіванківської сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області, в контурі № 104, земельна ділянка № 2.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 22,7631 гектарів ріллі (кадастровий номер 2323683500:04:005:0005) (п. 2.1. договору).

Відповідно до п. 3.1. договору договір укладено на 10 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пунктом 14.1 договору сторони передбачили, що договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Договір оренди землі зареєстровано зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру» 22.01.2009 за № 040927400002.

Таким чином, з врахуванням приписів п. 14.1 договору, строк дії договору встановлено до 22.01.2019 включно.

Земельна ділянка прийнята орендарем за актом прийому-передачі об'єкту оренди (земельної ділянки).

02.08.2018 позивач звернувся до ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області з листом-повідомленням, в якому просив укласти договір оренди землі на новий строк (поновити договір оренди земельної ділянки від 30.12.2008, що зареєстрований у Державному реєстрі земель від 22.01.2009 за №040927400002). Також зазначив, що у разі необхідності надає згоду на приведення умов договору у відповідність до вимог чинного законодавства. До листа орендарем додано, зокрема, додаткову угоду про поновлення терміну дії договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 в 3-х примірниках.

Лист-повідомлення одержаний ГУ Держгеокадастру у Запорізької області 07.08.2018, про що свідчить відмітка на листі.

За результатами розгляду заяви позивача ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Запорізької області направило позивачу лист-повідомлення № 27-8-0.6-5711/2-18 від 07.09.2018, в якому позивачу вказало, що ОСОБА_5 управління не погоджується із запропонованими умовами, викладеними позивачем в листі-повідомленні та в проекті додаткової угоди, у зв'язку з чим договір оренди землі буде вважатися припиненим 23.01.2019.

В якості підстав для відмови в продовженні договору оренди відповідач зазначив, що в додатковій угоді запропоновано орендну плату на рівні 8% від нормативної грошової оцінки. Тоді як, відповідно до листа Держгеокадастру України від 05.07.2017 № 22-28-0.13-10489/2-17 рекомендовано поновлювати договори оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, набутих в оренду на без конкурентних засадах із встановленням максимальної відсоткової ставки орендної плати, визначеної Податковим кодексом України. Також було зазначено, що заява та документи, які надані до головного управління, не містять відомостей щодо належного виконання орендарем своїх обов'язків за умовами договору в частині сплати орендної плати. Не погодилось ОСОБА_5 управління і на зміни до договору, які викладені у пункті 2.8 проекту додаткової угоди.

Крім того, відповідач зазначив, що відповідно до ст. 34 Закону України Про оренду землі у разі припинення договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця. У разі невиконання орендарем обов'язку щодо умов повернення орендодавцеві земельної ділянки орендар зобов'язаний відшкодувати орендодавцю завдані збитки.

19.09.2018 позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Запорізької області з листом, в якому зазначає, що погоджується з усіма викладеним запереченнями в листі № 27-8-0.6-5711/2-18 від 07.09.2018 та у відповідності до ст. 33 Закону України Про оренду землі , з метою поновлення (продовження) договору оренди землі, надає доопрацьовану додаткову угоду № 3 про поновлення терміну дії договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008, зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400002. Зокрема, позивач погодився із запропонованим розміром орендної плати у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки, який є максимально визначеним Податковим кодексом України, виключив спірний пункт 2.8 додаткової угоди та надав довідку Новомиколаївського відділення Вільнянської ОДПІ від 19.09.2018 щодо відсутності заборгованості в частині сплати орендної плати.

Листом №27-8-0.6-6392/2-18 від 18.10.2019 ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області повідомило позивача про відмову у продовженні терміну дії договору у зв'язку з недосягненням домовленості щодо істотних умов з підстав викладених раніше у листі повідомленні від 07.09.2018 № 27-8-0.6-5711/2-18.

Позивач звернувся до суду з вимогами визнати незаконною відмову ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області та вважати укладеною додаткову угоду № 3 про поновлення терміну дії договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008, мотивуючи позовні вимоги тим, що відмова відповідача в поновленні договору оренди землі є незаконною, оскільки позивачем при зверненні з пропозицією про поновлення договору оренди землі дотримано всі вимоги Закону України Про оренду землі та усунуто всі зауваження ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, викладені в листі № 27-8-0.6-5711/2-18 від 07.09.2018.

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

До 2013 року земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності надавалися в оренду за рішенням районних державних адміністрацій (ст. 122 Земельного кодексу України в редакції до 2013 року). Законом України від 06.09.2012 № 5245-VІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності (набрав чинності 01.01.2013) внесено зміни до Земельного кодексу України, відповідно до яких з 01.01.2013 повноваження щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності перейшли до Центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів (Держземагентство України). Таким чином, з 01.01.2013 від імені та в інтересах держави України право власності земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності здійснював центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів та його територіальні органи, а отже, районні державні адміністрації з 2013 року позбавлені таких повноважень.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади постановлено утворити Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру реорганізувавши Державне агентство земельних ресурсів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 5 Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру постановлено утворити як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком згідно з додатком. Реорганізувати територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком згідно з додатком 2 (п. 2). Установити, що територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів, які реорганізуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру (п. 3).

У зв'язку з набранням чинності зазначеного вище закону, відповідно до п. 4 пп. 13 Положення про ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Запорізькій області, розпорядником земель за договором оренди землі від 30.12.2008 слід вважати ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Запорізькій області. Відтак, через зміну законодавчих та інших підзаконних нормативно-правових актів, змінився і орендодавець земельної ділянки за договором оренди землі, яким на даний час є ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Запорізькій області.

Правовідносини щодо оренди земельних ділянок, які виникли між позивачем та відповідачем, регулюються Законом України Про оренду землі , Земельним кодексом України та Цивільним кодексом України.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Статтею 626 Цивільного кодексу України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Згідно із частиною 2 ст. 792 Цивільного кодексу України відносини по найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Статтею 2 Закону України Про оренду землі передбачено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно із статтями 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно ч. ч. 1 - 4 ст. 33 Закону України Про оренду землі по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Пунктом 3.1 спірного договору передбачено, що після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Відповідно до ч. 5 ст. 33 Закону України Про оренду землі орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Як вбачається з матеріалів справи, з метою реалізації свого переважного права на поновлення договору оренди землі на новий строк позивач звернувся до ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області з відповідним листом-повідомленням від 02.08.2019 (майже за 5 місяців до закінчення строку дії договору).

В листі повідомленні № 27-8-0.6-5711/2-18 від 07.09.2018 відповідачем викладено зауваження щодо змісту додаткової угоди та заперечено проти продовження терміну дії договору.

Позивачем на адресу відповідача надіслано лист від 19.09.2018 разом з доопрацьованою з врахуванням зауважень відповідача додаткову угоду.

Листом № 27-8-0.6-6392/2-18 від 18.10.2018 відповідач повідомив позивача, що не має наміру поновлювати договір оренди землі від 30.12.2008, при цьому відповідач не зазначив жодного порушення орендарем приписів діючого законодавства або умов договору. А лише зазначив, що листом-повідомленням № 27-8-0.6-5711/2-18 від 07.09.2018 позивачеві повідомлено про заперечення в поновленні договору у зв'язку з недосягненням домовленості щодо істотних умов.

Дослідивши умови додаткової угоди (лист від 19.09.2018), судом встановлено, що умови, викладені в ній, відповідають вимогам, встановленим законодавством при поновленні договору оренди відповідно до ст. 33 Закону України Про оренду землі , а також позивачем враховано зауваження відповідача, викладені в листі від 07.09.2018, та усунуто зазначені зауваження. Позивачем в додатковій угоді зазначено розмір орендної плати на рівні 12% від нормативної грошової оцінки, як того вимагав відповідач, виключив спірний пункт 2.8 додаткової угоди. Додатково повідомлено відповідачу про відсутність заборгованості в частині сплати орендної плати.

Таким чином, позивач скористався наданим йому правом на продовження дії договору оренди землі та своєчасно повідомив орендодавця про наявність наміру в подальшому користування об'єктом оренди на тих самих умовах та на той самий строк, що визначені сторонами в договорі від 30.12.2008.

За умовами ч. 1 ст. 33 Закону України Про оренду землі , по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Пунктом 9.4. договору встановлені обов'язки орендаря, зокрема, орендар зобов'язаний виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом, договором оренди землі; дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; використовувати земельну ділянку відповідно до цільового призначення та умов договору, дотримуватися при цьому вимог чинного земельного законодавства державних і місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі; використовувати орендовану земельну ділянку, не допускаючи погіршення екологічної обстановки на території в результаті своєї діяльності; після закінчення строку договору продовжити його або повернути земельну ділянку орендодавцю в належному стані. Обов'язки землекористувачів також визначені статтею 96 Земельного кодексу України.

Будь-яких доказів на підтвердження фактів порушення орендарем (землекористувачем) покладених на нього обов'язків, відповідачем суду не надано.

В той же час, з наданої позивачем до матеріалів справи довідки Новомиколаївського відділення Вільнянської ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області від 19.09.2018 вбачається, що С(Ф)Г Узун станом на 19.09.2018 не має заборгованості зі сплати податків, зборів, платежів. Додатково відсутність заборгованості зі сплати орендних платежів підтверджується довідкою станом на 25.10.2018 та 21.01.2019.

Стаття 129 Конституції України відносить до основних засад судочинства змагальність сторін, яка проявляється в тому, що кожна сторона повинна довести обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. За загальним правилом обов'язок (тягар) доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини.

Стаття 33 Закону України «Про оренду землі» зобов'язує особу, яка бажає продовжити дію договору оренди, надати лише лист-повідомлення про поновлення договору оренди землі та проект додаткової угоди до нього. Надання інших документів, в тому числі і доказів належного виконання зобов'язань за договором оренди, відповідно і вимагання їх у орендаря органом державної влади є безпідставним в силу Конституції та чинного законодавства України.

Відповідно до ч. 5 ст. 33 ЗУ Про оренду землі саме на орган державної влади покладений обов'язок узгодити з орендарем істотні умови, перевірити факти належного використання земельної ділянки тощо.

Відповідач доказів протиправної поведінки позивача під час дії договору оренди землі суду не надав, позицію позивача щодо належного виконання зобов'язань за договором не спростував.

Встановлені судом фактичні обставини справи свідчать про те, що позивачем дотримані усі умови для поновлення договору оренди, визначені статтею 33 Закону України Про оренду землі щодо звернення до відповідача в установлений термін з проханням поновити договір. Відтак, в результаті відмови відповідача у поновленні договору порушене переважне право позивача на укладення договору оренди землі на новий строк.

Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Таким чином, порушення, невизнання або оспорювання суб'єктивного права є підставою для звернення особи до суду за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту.

Згідно частини 11 статті 33 цього Закону України «Про оренду землі» відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.

Згідно ч. 3 ст. 179 ГК України, укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо, зокрема, існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 187 ГК України, спори, що виникають при укладанні договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

Статтею 33 Закону України Про оренду землі передбачена обов'язковість оформлення додаткової угоди до договору оренди землі для оформлення факту його поновлення.

А відтак, способом захисту порушеного права є спонукання до укладення додаткової угоди, оскільки без її підписання сторонами та належного оформлення договір оренди землі не буде поновлений, тобто права та обов'язки особи не будуть у належній спосіб встановлені на новий термін.

Як вище зазначалось, зміст та умови додаткової угоди відповідають приписам Закону України Про оренду землі та Цивільного кодексу України.

Зважаючи на те, що позивач вжив усіх залежних від нього заходів щодо дотримання процедури поновлення договору оренди, не допустив порушень зобов'язань за договором, суд вважає за можливе поновити договір оренди землі від 30.12.2008, що зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру» 22.01.2009 за № 040927400002.

Оскільки за змістом статті 33 Закону України Про оренду землі передбачено, що додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку, суд вважає за можливе поновити договір оренди на умовах запропонованої позивачем додаткової угоди.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що згідно зі статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело прав.

Перша та найважливіша вимога статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод полягає в тому, що будь-яке втручання публічних органів у мирне володіння майном повинно бути законним, а держави мають право здійснювати контроль за використанням майна шляхом введення «законів» .

У рішенні Європейського суду з прав людини від 24.06.03 у справі "Стретч проти Об'єднаного Королівства Великобританії та Північної Ірландії" встановлено, що особа (орендар) мала принаймні законне сподівання на реалізацію передбаченого договором права на продовження договору оренди і в цілях ст. 1 Першого протоколу таке сподівання можна вважати додатковою частиною майнових прав, наданих їй муніципалітетом за орендним договором, та зазначено, що наявність порушень з боку органу публічної влади при укладенні договору щодо майна не може бути підставою для позбавлення цього майна іншої особи, яка жодних порушень не вчинила.

У рішенні Європейського суду з прав людини по справі «Девелопмент ЛТД" та інші проти Ірландії" в якій він постановив, що ст.1 Першого протоколу Конвенції можна застосувати до захисту "правомірних очікувань" щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності. "Правомірні очікування" виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати, що таке рішення є дійсним та розраховувати на певний стан речей. З наведеного слідує висновок про те, що по-перше, особа, якій відповідним рішенням надано право користування земельною ділянкою, набуває право власності на майно у вигляді правомірних очікувань щодо набуття у майбутньому права володіння майном (право оренди) ще до укладення відповідного договору оренди на виконання даного рішення, по-друге, після укладення відповідного договору оренди у особи виникає право мирно володіти майном, яким є майнові права (право оренди) протягом певного строку. При цьому, право власності на майно у вигляді як правомірних очікувань, так і майнового права (права оренди), є об'єктом правового захисту згідно зі ст. 1 Першого протоколу до Конвенції та національного законодавства України.

За приписами ч. 3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи, і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

В даному випадку позивачем доведено, а відповідачем не спростовано, обґрунтованість позовних вимог.

Позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 73, 86, 202, 219, 233, 236, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

вирішив:

Позов задовольнити у повному обсязі.

Визнати незаконною відмову ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 18.10.2018 № 27-8-0.6-6392/2-18 в поновлені договору оренди землі від 30.12.2008, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією Запорізької області та Селянським (фермерським) господарством Узун (зареєстровано у ЗРФ Центр ДЗК 22.01.2008 за № 040927400002).

Вважати укладеною додаткову угоду № 3 про поновлення терміну дії договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 (зареєстровано в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400002) між ОСОБА_2 управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області (69005, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Українська буд. 50, ідентифікаційний код юридичної особи 39820689) та Селянським (фермерським) господарством Узун (70110, Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Новоіванівка, вул. Гриценка, буд. 11, ідентифікаційний код юридичної особи 19264546) на умовах наданого Селянським (фермерським) господарством Узун проекту, у наступній редакції:

Додаткова угода № 3

про поновлення терміну дії договору оренди земельної ділянки

від 30.12.2008 року, зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за

№ 040927400002

м. Запоріжжя ____


2018 року

ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Запорізькій області, в особі




,

іменованому в подальшому Орендодавець , з одного боку, та селянське (фермерське) господарство Узун , в особі голови господарства ОСОБА_1, іменований в подальшому Орендар , з другого боку, відповідно до наказу ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області від



та згідно ст. ст. 21, 33 Закону України про оренду землі , за домовленістю сторін, укладено цю додаткову угоду про нижче наведене:

1. Поновити термін дії договору оренди земельної ділянки, укладеного між Новомиколаївською районною державною адміністрацією та Селянським (фермерським) господарством Узун 30.12.2008 та зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400002 на 7 років, кадастровий номер земельної ділянки: 2323683500:04:005:0005.

2. Внести до договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008, зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400002, такі зміни та доповнення:

2.1 пункт 2.3 розділу 2 Об'єкт оренди викласти в наступній редакції:

Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 862 675,73 грн. (вісімсот шістдесят дві тисячі шістсот сімдесят п'ять гривень сімдесят три копійки) згідно листа відділу у Новомиколаївському районі ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області № 0-8-0.29-3416/108-18 від 27.07.2018;

2.2 пункт 2.5 розділу 2 Об'єкт оренди викласти в наступній редакції:

Інші особливості об'єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: згідно агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки № 128104, затвердженого директором Запорізької філії ДУ Держгрунтохорона ОСОБА_6, земельна ділянка площею 22,7631 га станом на 2018 рік має наступні показники стану ґрунту (в балах): агрохімічна оцінка - 63, екоголо - агрохімічна - 52 ;

2.3. Пункт 3.1 розділу 3 Строк дії договору викласти в наступній редакції:

По закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі :

2.4. Пункт 4.1 розділу 4 Орендна плата викласти в наступній редакції:

Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12 % (відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 103 521,08 грн. (сто три тисячі п'ятсот двадцять одна гривня вісім копійок) :

2.5. Пункт 4.2 розділу 4 Орендна плата викласти в наступній редакції: Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації визначених законодавством за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії ;

2.6. Пункт 4.5 розділу 4 Орендна плата викласти в наступній редакції: У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором:

- у 10-денний строк сплачується штраф у розмір 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором;

- стягується пеня у розмірі 0,1 % (відсотків) несплаченої суми за кожний день прострочення ;

2.7. Пункт 7.1 розділу 7 Умови повернення земельної ділянки доповнити абзацом 1: У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) або приведення їх у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 № 284 (ЗП України, 1993 р., № 10 ст. 193) ;

3. Копія цієї додаткової угоди у 5-денн і термін від дня державної реєстрації надається Орендарем до Вільнянської ОДПІ ГУ ДФС у Запорізькій області.

4. Всі інші умови вищевказаного договору не зачеплені даною угодою, залишаються незмінними.

5. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 30.12.2008 (зареєстрованого в Державному реєстрі земель 22.01.2009 за № 040927400002) та набирає законної сили після підписання сторонами та її державної реєстрації.

Додаткова угода укладена в трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, одна з яких знаходиться в Орендодавця головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, друга в Орендаря Селянського (фермерського) господарства Узун , третя у



Невід'ємними частинами додаткової угоди є:

- копія листа відділу у Новомиколаївському районі ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області № 0-8-0.29-3416/108-18 від 27.07.2018;

- копія агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки № 128104;

- наказ ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області від



Реквізити сторін

Орендодавець:

ОСОБА_5 управління Держгеокадастру у Запорізькій області, дата запису про реєстрацію в ЄДР 05.06.2015 за № 1 103 102 0000 038092.

Місцезнаходження юридичної особи: 69095, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Українська 50, ідентифікаційний код 39820689

Орендар:

Селянське (фермерське) господарство Узун , зареєстровано в ЄДР 29.12.1992, дата запису - 13.03.2007 за № 1 090 120 0000 000176, що діє на підставі Статуту, затвердженого головою СФГ Узун 15.12.1998, зареєстрованого розпорядженням голови Новомиколаївської районної державної адміністрації № 253 від 28.12.1998, реєстраційний номер 89. р/р 26003300654875, відкритий в Філії ОУ АТ Ощадбанк м. Запоріжжя, МФО 313957.

Місцезнаходження юридичної особи: 70110, Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Новоіванівка, вул. Гриценка, буд. 11, ідентифікаційний код 19264546

Підписи сторін

Орендодавець Орендар



мп (за наявності печатки) мп (за наявності печатки)

Додаткова угода зареєстрована у




(назва органу державної реєстрації земельної ділянки)

від



20 __ р. за №

мп



(підпис) (ініціали та прізвище посадової особи, яка

провела державну реєстрацію)

Стягнути з ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50, ідентифікаційний код юридичної особи 39820689) на користь Селянського (фермерського) господарства Узун (70110, Запорізька область, Новомиколаївський район, с. Новоіванівка, вул. Гриценка буд. 11, ідентифікаційний код юридичної особи 19264546) судовий збір у розмірі 3524,00 грн (три тисячі п'ятсот двадцять чотири гривні 00 коп.). Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 14 лютого 2019 року.

Суддя І. С. Горохов

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення04.02.2019
Оприлюднено15.02.2019
Номер документу79835608
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2314/18

Ухвала від 12.01.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 25.02.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 25.02.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 14.02.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 14.02.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 14.02.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 18.12.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 10.12.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Судовий наказ від 11.11.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Постанова від 16.09.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні