ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 лютого 2019 року м. Чернігів Справа № 620/85/19
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Соломко І.І.,
за участю секретаря Пархомчука Д.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом заступника керівника Чернігівської місцевої прокуратури в інтересах держави - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Радульської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Радульський дошкільний навчальний заклад, про визнання бездіяльності протиправної та зобов'язати вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Чернігівської місцевої прокуратури в інтересах держави - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області звернувся до суду з адміністративним позовом до Радульської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області про визнання бездіяльності протиправної та зобов'язати вчинити певні дії.
Свої вимоги мотивує тим, що відповідачем протиправно не забезпечено організацію проведення робіт із закриття відгалужувальних та з'єднувальних коробок кришками з негорючого або важкогорючого матеріалу; приміщення первинними засобами пожежогасіння згідно з типовими нормами належності вогнегасників; відповідними знаками безпеки; проходження керівником навчання з питань пожежної безпеки у порядку; оброблення дерев'яних елементів горищного покриття будівлі саду засобами вогнезахисту; проведення перевірки захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; проведення заміру опори ізоляції електричної мережі в приміщеннях закладу; обладнання приміщення дитячого садка системами протипожежного захисту, оповіщення про пожежу та управлінням евакуюванням людей другого типу в Радульському дошкільному навчальному закладі.
Ухвалою суду від 22.01.2019 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного провадження з викликом сторін та залучено в якості третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору, Радульський дошкільний навчальний заклад.
07.02.2019, до початку розгляду справи по суті, представником відповідача подано до суду заяву про визнання заявлених позовних вимог в повному обсязі.
Представник прокуратури в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи належним чином повідомлений. Надав заяву про розгляд справи без його участі.
Представник Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи належним чином повідомлений. Надав заяву про розгляд справи без його участі.
Представник відповідача в судове засідання також не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений завчасно та належним чином, до суду надав заяву розглядат справи без його участі.
Відповідно до частини 1 статті 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Відповідно до частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, оцінивши їх в сукупності, розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі зважаючи на наступне.
Судом встановлено, що позаплановою перевіркою, проведеною Ріпкинським районним відділом Управління ДСНС України у Чернігівській області додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у відповідача встановлені порушення, за результатами якої складено акт № 96 від 15.06.2018.
Також в.о. голови Радульської селищної ради внесено припис №96 від 15.06.2018 про усунення порушень, виявлених вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, зі строками виконання до 15.09.2018, зокрема:
- в приміщенні дитячого садка відгалужувальні та з'єднувальні коробки закрити кришками з негорючого або важкогорючого матеріалу;
- забезпечити приміщення первинними засобами пожежогасіння згідно з типовими нормами належності вогнегасників;
- територію об'єкта, а також будинку, споруди, приміщення забезпечити відповідними знаками безпеки;
- керівнику пройти навчання з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету міністрів України від 26.06.2013 №444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
- дерев'яні елементи горищного покриття будівлі саду обробити засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
- провести перевірку захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; провести замір опори ізоляції електричної мережі в приміщеннях закладу;
- обладнати приміщення дитячого садка системами протипожежного захисту;
- обладнати будівлю садка системою оповіщення про пожежу та управлінням евакуюванням людей другого типу.
Зауваження або заперечення до проведеного позапланового заходу та складеного акту перевірки з боку відповідача не надходили.
При відсутності перевірки (огляду) пристроїв захисту будівлі від прямих ударів блискавки та захисту від вторинних дій блискавки у випадку удару блискавки в будівельні конструкції виникає небезпечне іскріння, полум'я та електричний струм, що виник у результаті виносу високої напруги на струмопровідні частини конструкцій, апаратів, агрегатів, сприяє виникненню пожежі з її небезпечними факторами та розповсюдженням їх до шляхів евакуації та місць перебування людей, та створює загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відсутність у будівлі систем протипожежного захисту - системи пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей призводить до збільшення часу виявлення пожежі у будівлі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.
За допущені порушення пожежної безпеки в.о. голови Радульської селищної ради ОСОБА_1 притягнута до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу (протокол ЧН №007918 від 15.06.2018 та постанова ЧН №007918 від 15.06.2018).
Аналогічні порушення пожежної безпеки Ріпкинським районним відділом Управління ДСНС України у Чернігівській області виявлено за результатами перевірок у 2016 - 2017 роках, про що складено відповідні акти №52 від 26.10.2016, №218 від 13.11.2017 та внесено приписи в.о.голови Радульської селищної ради №166 від 26.10.2016, №218 від 13.11.2017.
Таким чином, зазначені порушення вимог пожежної безпеки тривають з 2016 року, що свідчить про бездіяльність Радульської селищної ради.
Ріпкинського району Чернігівської області щодо забезпечення належних та безпечних умов для реалізації прав громадян на освіту, соціальний захист дітей дошкільного віку, педагогічних та інших працівників закладів та установ освіти.
Вказані у приписі № 96 від 15.06.2018 порушення необхідно було усунути до 15.09.2018, проте до цього часу вимоги припису не виконані та заходи до їх виконання не вживалися, що підтверджується листом Радульської селищної ради від 07.11.2018.
Крім того, Чернігівською місцевою прокуратурою скеровано запит до Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області про надання інформації щодо звернення останніми у порядку п.12 ч. І ст.67 КЦЗУ до адміністративного суду з застосуванням заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення Радульського дошкільного навчального закладу до повного усунення порушень вимог законодавства, про наявність підстав для звернення до суду та про причини, які перешкоджають здійснювати захист інтересів держави, зокрема у судовому порядку, вжиті заходи з метою захисту інтересів держави та усунення порушень вказаних в приписі № 96 від 15.06.2018 шляхом звернення до суду з позовом про зобов'язання Радульської селищної ради вчинити дії, спрямовані на усунення виявлених в ході перевірки пожежної безпеки порушень, причини нездійснення захисту інтересів держави в судовому порядку, та чи наділено У ДСНС України повноваженнями щодо звернення з такими позовами до суду.
Згідно отриманої інформації УДСНС України у Чернігівській області (лист №39/3-10/5942 від 10.12.2018) Управління не зверталось до суду з позовом щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації Радульського дошкільного навчального закладу. Відповідно до ч.4 ст.5 КАС України суб'єкти владних повноважень мають право звернутись до адміністративного суду у випадках, передбачених Конституцією та законами України. Чинне законодавство не передбачає повноважень Управління щодо звернення з позовом про зобов'язання вчиняти дії, спрямовані на усунення виявлених порушень. Таку позицію було висловлено і Верховним судом у складі Колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 18.07.2018 по справі № 820/1382/17 (адміністративне провадження №К/9901/3382/17).
Таким чином про наявність порушень та підстав для представництва інтересів держави органами прокуратури Чернігівській місцевій прокуратурі стало відомо 10.12.2018 - з моменту отримання листа від позивача.
Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. З ст. 55 КЦЗУ забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб'єктів господарювання.
Рішенням Радульської селищної ради від 30.07.2003 Про затвердження об'єктів комунальної власності територіальної громади , до об'єктів комунальної власності територіальної громади включено приміщення Радульського дитсадку, будівля кухні, два хліва.
Згідно п.1.3 Статуту Радульського дошкільного навчального закладу, затвердженого рішенням п'ятнадцятої сесії п'ятого скликання Радульської селищної ради від 22.10.2008, засновником дошкільного закладу являється Радульська селищна рада, яка здійснює фінансування закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з облаштуванням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.
Управління дошкільним закладом здійснюється його засновником - Радульською селищною радою (п.8.1. Статуту).
Відповідно до п.10.1. Статуту, джерелами фінансування дошкільного закладу є кошти засновника, відповідних бюджетів для комунальних закладів у розмірі, передбаченому нормативами фінансування, благодійні внески батьків та інші.
Згідно з п. п. 1, 13, 21, 22, 23 п. 1 ст. 20 КЦЗУ на суб'єкта господарювання покладається обов'язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об'єктах суб'єкта господарювання; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.
Наведене свідчить про бездіяльність з боку Радульської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області, яка полягає у невжитті заходів до закриття відгалужувальних та з'єднувальних коробок кришками з негорючого або важкогорючого матеріалу; забезпечення приміщення первинними засобами пожежогасіння згідно з типовими нормами належності вогнегасників; забезпечення відповідними знаками безпеки; проходження керівником навчання з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету міністрів України від 26.06.2013 №444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ; оброблення дерев'яних елементів горищного покриття будівлі саду засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; проведення перевірки захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; проведення заміру опори ізоляції електричної мережі в приміщеннях закладу; обладнання приміщення дитячого садка системами протипожежного захисту; обладнання будівлі садка системою оповіщення про пожежу та управлінням евакуюванням людей другого типу.
Таким чином, Радульська селищна рада Ріпкинського району Чернігівської області, будучи засновником Радульського дошкільного навчального закладу та суб'єктом, який здійснює його утримання та фінансування, відповідає за його матеріальне-технічне забезпечення, не виконала покладені на неї законодавством повноваження, не вжила необхідних дій для усунення порушень законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки в Радульському дошкільному навчальному закладі, допускаючи протиправну бездіяльність.
Окрім цього, додержання положень ст. 19 Конституції України і законів, прийнятих єдиним органом законодавчим влади в Україні, а також дотримання законності і правопорядку беззаперечно становлять один із основних інтересів держави.
Також слід зазначити, що з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 (справа № 1-1/99 щодо визначення поняття «інтереси держави» ) під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах» розуміється орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованих на захист інтересів держави.
В даному випадку в особі держави у даних спірних правовідносинах згідно ст. 64 КЦЗ України виступає Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, як територіальний органи Державної служби України з надзвичайних ситуацій, що уповноважений, у тому числі на забезпечення реалізації державної політики у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно- правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Так, відповідно до пункту 1 Положення «Про Державну службу України з надзвичайних ситуацій» , затвердженого Постановою КМУ № 1052 від 16.12.2015, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Відповідно до п.п.1,2,3, п.п. 27, 35 п. 4 Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, затвердженого наказом ДСНС України від 13.04.2016 № 175, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (скорочена назва - УДСНС України у Чернігівській області) є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб. Управління підпорядковується ДСНС України.
Управління є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в установах Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного ОСОБА_1 України і своїм найменуванням (п. 14 Положення).
Основними завданнями Управління на відповідній території є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; тощо (п. 3 Положення).
Управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб'єктами господарювання (підп. 27 п. 4 Положення).
Крім того, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту (підп. 35 п. 4 Положення).
Аналогічні повноваження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки (УДСНС у Чернігівській області, як територіального органу ДСНС України), визначено і у п. п.1,11, 12 ч. 1 ст. 67 КЦЗ України.
Статтею 70 КЦЗ України передбачено перелік підстав для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємства, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.
Повне або часткове зупинення роботи підприємства, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Таким чином, органи Державної служби України з надзвичайних ситуацій, виконуючи наглядову (контролюючу) функцію та при виявленні порушень, мають право звертатись до адміністративного суду лише у виключних випадках, передбачених КЦЗ України.
Згідно ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Тобто, прокурор може звернутися до суду в особі суб'єкта владних повноважень, зокрема, у випадках коли у суб'єкта владних повноважень відсутнє законне право на звернення до адміністративного суду для захисту порушеного права та в інтересах держави.
Вказана правова позиція щодо повноважень прокурора у зазначеній категорії справ викладена у Постанові Верховного суду від 18.07.2018 у справі № 820/1382/17.
07.02.2019 до судового засідання від відповідача надійшла заява про визнання позову.
Відповідно до частини першої та четвертої статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Отже, враховуючи викладене та те, що відповідачем позов визнається, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог повністю.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Радульської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області щодо закриття відгалужувальних та з'єднувальних коробок кришками з негорючого або важкогорючого матеріалу; забезпечення приміщення первинними засобами пожежогасіння згідно з типовими нормами належності вогнегасників; забезпечення відповідними знаками безпеки; проходження керівником навчання з питань пожежної безпеки у порядку; оброблення дерев'яних елементів горищного покриття будівлі саду засобами вогнезахисту; проведення перевірки захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; проведення заміру опори ізоляції електричної мережі в приміщеннях закладу; обладнання приміщення дитячого садка системами протипожежного захисту, оповіщення про пожежу та управлінням евакуюванням людей другого типу в Радульському дошкільному навчальному заклад, зобов 'язавши Радульську селищну раду Ріпкинського району Чернігівської області вчинити дії, спрямовані вжиття заходів щодо закриття відгалужувальних та з'єднувальних коробок кришками з негорючого або важкогорючого матеріалу; забезпечення приміщення первинними засобами пожежогасіння згідно з типовими нормами належності вогнегасників; забезпечення відповідними знаками безпеки; проходження керівником навчання з питань пожежної безпеки у порядку; оброблення дерев'яних елементів горищного покриття будівлі саду засобами вогнезахисту; проведення перевірки захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; проведення заміру опори ізоляції електричної мережі в приміщеннях закладу; обладнання приміщення дитячого садка системами протипожежного захисту, оповіщення про пожежу та управлінням евакуюванням людей другого типу в Радульському дошкільному навчальному заклад
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Повний текст рішення суду виготовлено 15 лютого 2019 року.
Позивач: Чернігівська місцева прокуратура (вул. Шевченка, 1, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 02910114).
Відповідач: Радульська селищна рада Ріпкинського району Чернігівської області (вул. Чернігівська 1, смт. Радуль, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15021, код ЄДРПОУ 04412538).
Третя особа: Радульський дошкільний навчальний заклад (вул. Чернігівська 12, смт. Радуль, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15021, код ЄДРПОУ 36272136).
Суддя І.І. Соломко
21.01.2019
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.02.2019 |
Оприлюднено | 16.02.2019 |
Номер документу | 79838059 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні