ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 лютого 2019 рокуЛьвів№ 857/4507/18
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді - Мікули О. І.,
суддів - Качмара В. Я., Курильця А. Р.,
з участю секретаря судового засідання - Федчук М. Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові в залі суду апеляційні скарги Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, Національного антикорупційного бюро України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року у справі № 813/2412/18 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Корпорація КРТ" до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Національне антикорупційне бюро України про визнання протиправним і скасування наказу, -
суддя в 1-й інстанції - Мартинюк В. Я.,
час ухвалення рішення - 13.11.2018 року, 13:50 год,
місце ухвалення рішення - м. Львів,
дата складання повного тексту рішення - 14.11.2018 року,
в с т а н о в и в:
Позивач - ТОВ "Корпорація КРТ" звернулося в суд з позовом до відповідача - Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби про визнання протиправним та скасування наказу відповідача №861 від 11 травня 2018 року "Про призначення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Корпорація КРТ"".
Національне антикорупційне бюро України вступило до участі у цій адміністративній справі як третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано прийнятий Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби, наказ від 11 травня 2018 року №861 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Корпорація КРТ"".
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, Офіс великих платників податків ДФС та НАБУ оскаржили його в апеляційному порядку. Вважають, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального права та підлягає скасуванню.
Офіс великих платників податків ДФС, обґрунтовуючи доводи своєї апеляційної скарги, покликається на те, що судом першої інстанції не надано належної правової оцінки тому факту, що станом на дату подання позову та відкриття провадження у цій адміністративній справі оскаржуваний наказ як акт індивідуальної дії втратив чинність у зв'язку із закінченням строку, на який була призначена перевірка. Таким чином, правові наслідки оскаржуваних дій за таких обставин є вичерпаними, тому задоволення позову не може призвести до відновлення порушених прав платника податків, оскільки після проведення перевірки права платника податків порушують лише наслідки її проведення. Враховуючи, що наказ Офісу великих платників податків ДФС від 11 травня 2018 року №861 винесено контролюючим органом на виконання ухвали Солом'янського районного суду м. Києва від 14 грудня 2017 року у справі №760/27617/17 (№1-кс/760/17585/17), яка прийнята у межах кримінального провадження, набрала законної сили і є обов'язковою до виконання, то такий наказ виданий відповідачем у межах повноважень та у спосіб, що передбачений ПК України. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 29 жовтня 2018 року у справі №К/9901/52789/18 №809/1731/17). Апелянт не погоджується з позицією суду першої інстанції про те, що ухвала слідчого судді, скасована апеляційною інстанцією, не може породжувати будь-які правові наслідки з моменту ухвалення рішення суддею, а саме: з 14 грудня 2017 року, оскільки, як вбачається з матеріалів справи, ухвала слідчого судді Солом'янського районного суду м. Києва від 14 грудня 2017 року у справі №760/27617/17 (№1-кс/760/17585/17) скасована колегією суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Київського апеляційного суду від 16 жовтня 2018 року, отже на час видання наказу ухвала слідчого судді скасована не була та відповідно до вимог ст.78 ПК України є обов'язковою для її виконання контролюючим органом. Таким чином, відсутні підстави для скасування наказу про проведення перевірки з підстав, наведених судом першої інстанції. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
НАБУ в обґрунтування доводів своєї апеляційної скарги покликається на те, що оскаржуваний наказ винесено контролюючим органом на виконання ухвали слідчого судді Солом'янського районного суду м. Києва від 14 грудня 2017 року у справі № 760/27617/17, яка прийнята у межах кримінального провадження, набрала законної сили і є обов'язковою до виконання. Таким чином, оскаржуваний наказ виданий відповідачем у межах повноважень та у спосіб, що передбачений ПК України. Апелянт вважає, що висновки суду першої інстанції про те, що вищевказана ухвала слідчого судді Солом'янського районного суду м. Києва скасована ухвалою Київського апеляційного суду від 16 жовтня 2018 року є необґрунтованими, адже на час видання оспорюваного наказу ухвала слідчого судді скасована не була та згідно з вимогами ст.78 ПК України є обов'язковою для її виконання контролюючим органом. Аналогічною є позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 29 жовтня 2018 року у справі № 809/1731/17. Таким чином, наказ Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби від 11 травня 2018 року № 861 Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ Корпорація КРТ відповідає критеріям, закріпленим у ч.2 ст.2 КАС України. Крім того, судом першої інстанції помилково застосовано до спірних правовідносин ч.4 ст.78 КАС України, оскільки ухвала Київського апеляційного суду від 16 жовтня 2018 року у справі № 760/27617/17 винесена в порядку кримінального судочинства, а не господарського, цивільного чи адміністративного. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
Представник позивача подав відзив на апеляційні скарги, в якому вказав, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що скасування ухвали про призначення перевірки призводить до скасування наказу про її проведення; також звернув увагу на те, що спірним наказом призначено документальну позапланову невиїзну перевірку позивача, що унеможливило реалізувати його право на недопуск до перевірки, а тому звернення до суду є єдиним гарантованим законодавством способом захисту порушено права позивача. Просить апеляційні скарги залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Представник відповідача (апелянта) - Офісу великих платників податків ДФС - Звір Р.П. у судовому засіданні підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, вважає висновки суду першої інстанції неправильними та необґрунтованими, проти доводів апеляційної скарги НАБУ не заперечував. Просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи - НАБУ - Лейбенко Д.О. у судовому засіданні підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, вважає висновки суду першої інстанції неправильними та необґрунтованими, проти доводів апеляційної скарги Офісу великих платників податків ДФС не заперечував. Просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Представник позивача - Мельник С.І. у судовому засіданні не погодився з доводами апеляційних скарг і вважає, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, який ухвалив законне та обґрунтоване рішення. Просить апеляційні скарги залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Заслухавши суддю-доповідача та пояснення учасників справи, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційних скарг та відзив на апеляційні скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційні скарги необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ухвалою слідчого судді Солом'янського районного суду м.Києва у справі №760/27617/17 (провадження №1-кс/760/17585/17) від 14 грудня 2017 року задоволено клопотання детектива Другого відділу Третього підрозділу детективів Головного підрозділу детективів Національного антикорупційного бюро України Максименка С.П., погоджене прокурором четвертого відділу Управління процесуального керівництва, підтримання державного обвинувачення та представництва в суді Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Генеральної прокуратури України Гарванком І.М., у кримінальному провадженні №22016000000000243 від 22 червня 2016 року та призначено позапланову документальну перевірку ТОВ "Корпорація КРТ" (код ЄДРПОУ 37786903) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства під час проведення фінансово-господарських операцій з ТОВ "КАРА-АЛТИН" (код ЄДРПОУ 39299737), ТОВ "ЕКОДИТ" (код ЄДРПОУ 36958313), ТОВ "ДОМУС АЛЬЯНС" (код ЄДРПОУ 39815354), ТОВ "НПЛ КОМ" (код ЄДРПОУ 39729391), ТОВ "КАНРЕМТОРГ" (код ЄДРПОУ 39915974), ТзОВ "ДАЙМОНД БРІЛЗ" (код ЄДРПОУ 40035877), ТзОВ "ЛАРІ-ЛЕЙК" (код ЄДРПОУ 39918192), ТзОВ "ЮНІОН-СТ" (код ЄДРПОУ 39924706), ТзОВ "ТЕХБУД КОМПАНІ" (код ЄДРПОУ 40031118), ТОВ "БОСКО ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40104824), ТОВ "ЧАЙКА-ВСЕСВІТ ПЛЮС" (код ЄДРПОУ 35023461), ТзОВ "СМАРТХОЛД" (код ЄДРПОУ 40410963), ТзОВ "ВІТАРА-ГРУП" (код ЄДРПОУ 40526149), ТОВ "ТОП АКТИВ" (код ЄДРПОУ 40246699), ТОВ "АРДО ТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 40305413), ТОВ "ФІОЛЕНТ ГРУПП" (код ЄДРПОУ 40788125), ТОВ "Шивада" (ЄДРПОУ-39602912), ТОВ "Омікрон плюс" (ЄДРПОУ 39670909), ТОВ "Ісіда Груп" (ЄДРПОУ 39520175), TOB "НІКА ЕЙР" (ЄДРПОУ 39600370), ТзОВ "ТРЕКОТА- ЛЮКС" (ТОВ "ФІРМА ТРАВІС", TOB "МІРАНЕМ" (ЄДРПОУ 39867910), ТОВ "Деларіан" (ЄДРПОУ 40035877), ТОВ "Лідер Сігма Трейд" (ЄДРПОУ 40039536), ТОВ "Техбуд Компані" (ЄДРПОУ 40031118), ТОВ "Нагоя" (ЄДРПОУ 36374046), ТОВ "Боско Тренд" (ЄДРПОУ 40104824), ТОВ "Еркер Сервіс" (ЄДРПОУ 40162792), TOB "ІНВЕНТ ГРУП" (ЄДРПОУ 33320092), ТЗОВ "СТРЕНДЖ СІСТЕМ" (ТОВ "Будівельна компанія "СТРОЙ.КА") (ЄДРПОУ 40030858), ТОВ "АЗОВТЕПЛОІЗОЛЯЦІЯ" (ЄДРПОУ 33760347), ТОВ "МОРТОН-ПРЕМІУМ-ГРУП" (ЄДРПОУ 40308901), ТОВ "Галелектрод" (ЄДРПОУ 40039520), ТОВ "Рідмар" (ТОВ "АБІОН РЕСУРС", ПП "Грандбудсервіс" (код за ЄДРПОУ 35065590), ТОВ "Юніком Групп" (ЄДРПОУ 40806279), ТОВ "Старк-Груп" (ЄДРПОУ 40380862), ТОВ "Фрайм Консалт" (ЄДРПОУ 40816094), ТОВ Техторг Груп (ЄДРПОУ 39924135), ТОВ Грінбокс Студіо (ЄДРПОУ 40526683), ТОВ "Смартхолд" (ЄДРПОУ 40410963), ТОВ "Кейнфор" (ЄДРПОУ 40947978), ТОВ "Скай Сіті Інжиніринг" (ЄДРПОУ 40770922), ТзОВ "Палбур" (код ЄДРПОУ 13803522), ТОВ "БПК Майстер-88" (код ЄДРПОУ 33411307), ТОВ "ФІДО-СТРОЙ ГРУП" (код ЄДРПОУ 40313623), ТзОВ "МІЛТА-ТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 40347495), ПП "Техніка тепла і води" (код ЄДРПОУ 35413885), ТОВ "Аманд М" - ТОВ Рапунцель ) ЄДРПОУ ( код 41068662), ТОВ "СТЕЙТ ОІЛ" (ЄДРПОУ 39436796), ТОВ "БУД КОРПОРЕЙШН" (ЄДРПОУ 41031564), ПП "Дизайн Полідрук" (ЄДРПОУ 20767904), ТОВ "Універсаліс" (ЄДРПОУ 30275519), ТОВ "КОНТАКТ" (ЄДРПОУ 30390413), ТОВ "СПІЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПОЛСЕТ-УКРАЇНА" (ЄДРПОУ 31183733), ТОВ "ВІННТОРГСЕРВІС" (ЄДРПОУ 31836508), ПП "ВЕЛТІС-ХІМ-ТОРГ" (Хімінвест) (ЄДРПОУ 32424590), ТОВ "ФРУТПОЛ" (ЄДРПОУ 32701652), ПП "Тепло - технічний сервіс" (ЄДРПОУ 32819017), ТОВ "Торгівельний дім" Євротрубпласт" (ЄДРПОУ 33090871), ПП "Торгово Виробнича фірма "Мельхеор" (ЄДРПОУ 33805437), ПП "ЦЕНТР ВІКОННО-ДВЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ" (ЄДРПОУ 33990883), ТОВ "СОЮЗ-ЛЕД НВП" (ЄДРПОУ 35919818), ТОВ "АйТІ Аутсорсінг" (ЄДРПОУ 36670293), ТОВ "СТИЛЬ МЕДІА" (ЄДРПОУ 36858290), ТОВ "Струмтек" (ЄДРПОУ 37162970), ТОВ "БІРЖОВИЙ УНІВЕРСИТЕТ" (ЄДРПОУ 37243106), ПП "ОККО-БІЗНЕС" (ЄДРПОУ 37278249), ТОВ "УКРЕНЕРГОАКТИВ" (ЄДРПОУ 37408133), ТОВ "БРОКБУДКЕПІТАЛ" (ТОВ "РЕАЛ-ГРАНД-БУД") (ЄДРПОУ 37450960), ТОВ "КОМПАНІЯ "СОРБІТ" (ТОВ "АЛЬФА-АВЕРОН") (ЄДРПОУ 37723754), ТОВ "ФЕКО (ЄДРПОУ 38141768), ТОВ "ПРОДМАРКЕТ 2012" (ЄДРПОУ 37881509), ТОВ "Еколайн-СТ" (ЄДРПОУ 37882209), ПП "ДІСЛАВ" (ЄДРПОУ 38075051), ПП "НП "XІМІЧ"(ЄДРПОУ 38075025), ТзОВ "ІНТЕЛЕКТ-М" (ЄДРПОУ 38098791), ПП "Світ будівництва і дизайну" (ЄДРПОУ 38183957), ТОВ "ЕРІДЛ" (ЄДРПОУ 38370808), ТОВ "СХІДБУДСЕРВІС-Д" (ЄДРПОУ 38413584), ТОВ "ВОСТОКТОРГСЕРВІС-ГРУПП" (ЄДРПОУ 38414614), ТОВ "Торговий Дом Грандвест" (ЄДРПОУ 38421752), ТОВ "ФІНАНСОВО-ПРОМИСЛОВА ГРУПА "ДІОНІКА" (ТОВ "ІМПУЛЬС-ФІНАНС") (ЄДРПОУ 38517072), ТОВ "АВЕСБУД" (ЄДРПОУ 38643497), ТОВ "СОЛАР СТАЛЬКОНСТРУКЦІЯ" (ЄДРПОУ 38677882), ТОВ "УСПІХ ЮА" (ТОВ "ПАРІТЕТ-АЛЬЯНС") (ЄДРПОУ 38689971), ТОВ "Гіва" (ЄДРПОУ 38821096), ТОВ "ПКФ "ВОСТОК ТРЕЙД" (ЄДРПОУ 38961066), ТОВ "БК "СХІД СТРОЙ ГРУПП" (ЄДРПОУ 38964161), ТОВ "УКР СЕРВІС ГРУП" (УКР-ІНКОМ ПЛЮС) (ЄДРПОУ 39123362), ТОВ "ЛУГ СПЕЦ СЕРВІС" (ЄДРПОУ 39125857), ТОВ "АЛЬЯНС ТРЕЙД КОМПАНІ" (ЄДРПОУ 39146820), ТОВ "Гарант СК - Буд" (ЄДРПОУ 39162705), ТОВ "МАРКЕТ-ПРОМСЕРВІС" (ЄДРПОУ 39279621), ТОВ "Ароза Груп" (ЄДРПОУ 39297038), ТОВ "ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ "НИКСА" (ЄДРПОУ 39306754), ТОВ "ТД "АЛЬТАПРОД" (ЄДРПОУ 39357568), ТОВ "ДЕНІЗА ЛТД" (ЄДРПОУ 39363807), ТОВ "ЕДВАЙСТОРГ" (ЄДРПОУ 39363875), ТОВ "БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ "ІНВЕСТ ГРУП" (ЄДРПОУ 39381648), ТОВ "ПТСК" (ЄДРПОУ 39389406), ТОВ "ІДЕАЛ ІНВЕСТ" (ЄДРПОУ 39421863), ТОВ "ЗЕРІС" (ТОВ "Компанія Адамант") (ЄДРПОУ 39422390), ТОВ ТОРГОВИЙ ДІМ "УКР-ГРАНІТ" (ЄДРПОУ 39575470), ТОВ "ЕЛІОНС" (ЄДРПОУ 39613600), ТОВ "МІКЛЕР" (ЄДРПОУ 39613898), "ВО "СЗГТВ" (ЄДРПОУ 39763275), ТОВ "АЛЬФА-СОЮЗ ЛТД" (ЄДРПОУ 39781404), ТОВ "ВАРГРУП" (ЄДРПОУ 39783129), ТОВ "АСТЕЛЬ-ТРАНС" (ЄДРПОУ 39861814), ТОВ "ЛАРІ- ЛЕЙК" (ЄДРПОУ 39918192), "КОРВІН ТРЕЙД" (ЄДРПОУ 39932455), ТОВ "СТАНДАРТ ЛЮКС СТАЙЛ" (ЄДРПОУ 39984152), ТОВ "СВІТ БУДІВНИЦТВА І ДИЗАЙНУ ПРО" (ЄДРПОУ 40180565), TOB "СТАР КОРД" (ЄДРПОУ 40214033), ТОВ "ПМ-ЕНЕРГО" (ЄДРПОУ 40235980), ТОВ "БудРесурс Т" (ЄДРПОУ 40295290), ТОВ "АКРОПОЛЬ БУД ІНВЕСТ" (ЄДРПОУ 40296776), ТОВ "ПРАЙМ-КОМ" (ЄДРПОУ 40541005), ТОВ "Будівельний - Регіон" (ЄДРПОУ 40760052), ТОВ "ПРОФ-РЕБМІТ" (ЄДРПОУ 40764874), ТОВ "ЮНІКОМ ГРУПП" (ЄДРПОУ 40806279), ТОВ "ДЖОРДЖІЯ КОНСАЛТ" (ЄДРПОУ 41007201), ТОВ "БУД КОРПОРЕЙШН" (ЄДРПОУ 41031564), ТзОВ "Західтрансбуд" (ЄДРПОУ 30478068), ПП "Термтех" (ЄДРПОУ 30822667), ТОВ "Промбізнесгруп" (ЄДРПОУ 31282731), ТОВ НВП "Дніпрокомплект" (ЄДРПОУ 31296739), ТОВ "ДОНТЕХСВЯЗЬ" (ЄДРПОУ 31445316), ТОВ "Маркостиль" (ЄДРПОУ 32327673), ПП "Елма-Сервіс" (ЄДРПОУ 32477375), ТОВ "Ремспецбуд" (ЄДРПОУ 32839190), ПП "ТРАНСПОРТНІ БУДІВЕЛЬНІ СИСТЕМИ" (ЄДРПОУ 33169988), ПП "ВИРОБНИЧА ФІРМА "ПОЛІМАШПРОЕКТ" (ЄДРПОУ 33343832), ТОВ ПІЛАВА-ЛІФТ (ЄДРПОУ 33856903), ТОВ "БП-Монтаж" (ЄДРПОУ 35664582), - за період з 01 січня 2013 року по 11 грудня 2017 року, проведення якої доручено працівникам Львівського управління Офісу великих платників податків ДФС України.
На виконання вимог цієї ухвали, керуючись пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75, пп.78.1.11 п.78.1 ст.78, ст.79 ПК України, Офіс великих платників податків ДФС прийняв наказ від 11 травня 2018 року №861 "Про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ "Корпорація КРТ"".
16 травня 2018 року проведено документальну позапланову невиїзну перевірку та за її результатами складено Акт №1/28-10-18-17/37786903.
Разом з тим, ухвалою Київського апеляційного суду від 16 жовтня 2018 року у справі №760/27617/17 (провадження №11-сс/780/50/18) скасовано ухвалу слідчого судді Солом'янського районного суду м.Києва у справі №760/27617/17 (провадження №1-кс/760/17585/17) про призначення документальної позапланової перевірки, яка стала підставою згідно з оскаржуваним наказом для призначення документальної позапланової невиїзної перевірки; у задоволенні клопотання Детектива другого відділу Третього підрозділу детективів Головного підрозділу детективів НАБУ Максименка С.П. про призначення позапланової документальної перевірки ТОВ Корпорація КРТ з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства під час проведення фінансово-господарських операцій з його контрагентами за період з 01 січня 2013 року по 11 грудня 2017 року відмовлено.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки ухвала слідчого судді, на підставі якої був виданий оскаржуваний наказ від 11 травня 2018 року №861, скасована в судовому порядку, то такий наказ не відповідає критеріям, закріпленим у ч.2 ст.2 КАС України, а тому є протиправним та підлягає скасуванню. При цьому, звернення до суду є єдиним гарантованим законодавством способом захисту порушено права позивача, оскільки спірним наказом призначено документальну позапланову невиїзну перевірку позивача, що унеможливило платника податків реалізувати його право на недопуск до перевірки.
Такий висновок суду першої інстанції, на думку колегії суддів, відповідає нормам матеріального права та фактичним обставинам справи і є правильним, законним та обґрунтованим, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Положеннями ст.21 ПК України визначені обов'язки органів фіскальної служби, серед яких: дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами; забезпечувати ефективну роботу та виконання завдань контролюючих органів відповідно до їх повноважень; не допускати порушень прав та охоронюваних законом інтересів громадян, підприємств, установ, організацій. Отже, органи фіскальної служби та їх посадові особи при прийнятті рішень, зокрема про призначення позапланової перевірки платника податків, зобов'язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений ПК України.
Відповідно до пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Главою 8 ПК України визначені види перевірок контролюючих органів та порядок їх проведення.
Відповідно до п.75.1 ст.75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно з пп.75.1.2 п.75.1 ст.75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом. Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка (абз.4,5 пп.75.1.2 п.75.1 ст.75 ПК України).
Порядок проведення документальних позапланових перевірок регламентовано ст.78 ПК України.
Документальна позапланова перевірка здійснюється, зокрема, при отриманні судового рішення суду (слідчого судді) про призначення перевірки винесену ними відповідно до закону (пп.78.1.11 п.78.1 ст.78 ПК України).
Відповідно до п.78.4 ст.78 ПК України про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.
Згідно з пп.1.2.3 п.1.2 Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом Державної фіскальної служби України від 31 липня 2014 року №22, наказ на проведення перевірки, що здійснюється відповідно до пп.78.1.11 п.78.1 ст.78 ПК України, видається керівником органу державної фіскальної служби на підставі відповідного документа, передбаченого цим підпунктом Кодексу.
Як вбачається з матеріалів справи, керуючись саме пп.78.1.11 п.78.1 ст.78 ПК України податковий орган (відповідач у справі) прийняв оскаржуваний наказ про проведення позапланової документальної невиїзної перевірки.
Аналіз ухвали про призначення перевірки (в межах спірних правовідносин відповідач визначений, як особа, якій доручено проведення перевірки) свідчить про те, що за своїм характером призначена документальна позапланова перевірка характеризується як захід забезпечення кримінального провадження, а також як специфічна слідча (розшукова) дія.
Проведення перевірки податковим органом у межах кримінальної справи на виконання ухвали, зокрема, слідчого судді у будь-якому випадку є самостійною підставою її проведення, результати якої є доказом в кримінальному провадженні, а скасування ухвали про призначення перевірки призводить до скасування наказу про її проведення.
Матеріалами справи підтверджується, що підставою для прийняття оскарженого наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ Корпорація КРТ була ухвала слідчого судді Солом'янського районного суду м.Києва у справі №760/27617/17 (провадження №1-кс/760/17585/17) про задоволення клопотання та призначення позапланової документальної перевірки.
Разом з тим, ухвалою Київського апеляційного суду від 16 жовтня 2018 року у справі №760/27617/17 (провадження №11-сс/780/50/18) вказана ухвала слідчого судді скасована, при цьому, зазначено, що чинний КПК України не містить норм, які б вказували на те, що до компетенції слідчого судді суду першої інстанції належить призначення будь-яких перевірок, у тому числі і дотримання вимог податкового законодавства та ним не визначена процедура призначень цих перевірок.
За таких обставин скасування ухвали про призначення перевірки як передбаченої пп. 78.1.11 п.78.1 ст.78 ПК України підстави для проведення документальної позапланової перевірки призводить до скасування наказу про її проведення, оскільки наказ є похідним від ухвали слідчого судді.
Колегія суддів звертає увагу на те, що перевірка є способом реалізації владних управлінських функцій податковим органом як суб'єктом владних повноважень, який зобов'язаний діяти тільки на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією України та законами України, тому недотримання підстав та умов проведення документальної позапланової перевірки, що стверджується скасуванням ухвали про призначення перевірки свідчить про неправомірність прийняття наказу про проведення такої перевірки.
Аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про підставність позовних вимог, оскільки скасування ухвали про призначення перевірки як підстави для проведення такої призводить до скасування наказу про її проведення.
Колегія суддів відхиляє як безпідставні покликання апелянта - Офісу великих платників податків ДФС на те, що оскаржуваний наказ як акт індивідуальної дії втратив чинність у зв'язку із закінченням строку, на який була призначена перевірка, тому задоволення позову не може призвести до відновлення порушених прав платника податків, оскільки спірним наказом призначено документальну позапланову невиїзну перевірку позивача, що унеможливило платника податків реалізувати його право на недопуск до перевірки, крім того, право на судовий захист пов'язане із самою протиправністю оскаржуваного рішення, і не ставиться в залежність від наслідків його реалізації.
При цьому, колегія суддів при вирішенні цього спору застосовує закріплений у судовій практиці Європейського Суду з прав людини принцип "належного урядування", який передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов'язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Крім того, колегія суддів вважає таким, що не впливає на правильність вирішення справи покликання апелянтів на зазначення у оскаржуваному судовому рішенні ч.4 ст.78 КАС України, оскільки у спірних правовідносинах не йде мова про преюдиціальність обставин, встановлених судовим рішенням, а про скасування ухвали слідчого судді, яка була передумовою прийняття оскаржуваного наказу.
Таким чином, доводи апеляційних скарг не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об'єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.
Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
З врахуванням вищенаведеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про підставність позовних вимог, правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому відповідно до ст.316 КАС України апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Оскільки колегія суддів залишає без змін рішення суду першої інстанції, то відповідно до ч.6 ст.139 КАС України понесені сторонами судові витрати новому розподілу не підлягають.
Керуючись ст. 139, 242, 243, 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-
п о с т а н о в и в :
Апеляційні скарги Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, Національного антикорупційного бюро України залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року у справі № 813/2412/18 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий - суддя О. І. Мікула судді В. Я. Качмар А. Р. Курилець Повне судове рішення складено 18 лютого 2019 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2019 |
Оприлюднено | 19.02.2019 |
Номер документу | 79877033 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні