Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м.. Харків
06 лютого 2019 р. справа № 520/9739/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Мар'єнко Л.М.,
при секретарі судового засідання - Говтві Д.В.,
за участю: представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - Капинос А.Д.,
розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання протиправною відмови та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
До Харківського окружного адміністративного суду звернулись: ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, в якому просили суд:
- визнати протиправними відмови Головного управління Держгеокадастру у Харківській області листами від 03.07.2018 № Я-7975/0-5532/0/95-18, № С-7980/0-5533/0/95-18, № Я-7976/0-5529/0/95-18, № С-7971/0-5531/0/95-18, №С-7979/0-5528/0/9518, №Я-7978/0-5534/0/95-18, №С-7974/0-5530/0/95-18 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства загальною площею:6.7136 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_13; 6.2524 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_8; 6.4562 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_12; 7.1186 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_14; 7.8403 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_9; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_15; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_10, що розташовані за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області, та надання її у власність;
- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства загальною площею: 6.7136 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_13; 6.2524 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_11; 6.4562 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_12; 7.1186 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_14; 7.8403 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_9; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_15; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_10, що розташовані за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області, та надання її у власність.
В обґрунтування позовних вимог представник позивачів зазначив, що 24.04.2017 наказами ГУ Держгеокадастру у Харківській області №6662-сг, 6647-сг, 6658-сг, 6664-сг, 6665-сг, 6651-сг, 6655-сг позивачам надані відповідні дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність у розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності. Також представник позивачів зазначав, що відповідачем необґрунтовано відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, оскільки документація із землеустрою була виготовлена відповідно до норм чинного законодавства, що підтверджується висновками про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 05.10.2017 №8435/82-17 експерта державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Донецькій області та висновком державної експертизи землевпорядної документації від 27.03.2018 №0303 ГУ Держгеокадастру у Харківській області. Також представник позивача зазначив, що позивачі з вказаними проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність звернулися до відповідача для їх затвердження. Проте, листами від 03.07.2018 ГУ Держгеокадастру у Харківській області було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства. З вказаними рішеннями позивачі не погоджуються, через що звернулися до суду з вказаним позовом.
Відповідач проти позову заперечував, від представника відповідача - Капинос А.Д. через канцелярію суду надійшов письмовий відзив на позов, в якому представник відповідача просила відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що відповідач під час спірних правовідносин діяв у спосіб та у межах визначених чинним законодавством. Також представник відповідача зазначила, що відповідно до положень ст. 31 ЗК України визначено вичерпний перелік обставин, за яких земля може бути віднесена до земель фермерського господарства, проте жодний із вказаних випадків не відноситься до спірних земельних ділянок. Водночас представник відповідача зазначила, що, виходячи з положень ч.1 ст. 32 ЗК України, земельні ділянки передаються у власність тільки ті, що були надані у користування. Водночас, представник відповідача наголошувала, що земельна ділянка, яка передбачена для розподілу між членами СФГ "Надежда", не перебуває у власності чи користуванні самого фермерського господарства, тому вона не може вважатися землею фермерського господарства, а відтак не підлягає передачі у приватну власність членам такого господарства.
Представник позивача - ОСОБА_1 в судовому засіданні підтримав позовні вимоги в повному обсязі, просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача - Капинос А.Д. у судовому засіданні заперечувала проти позову, просила відмовити у його задоволенні, посилаючись на наведені у письмовому відзиві на позов обставини.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області № 6662-сг від 24.04.2017 ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області (т.1 а.с.59).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області №6647-сг від 24.04.2017 ОСОБА_4 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області (т.1 а.с.60).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області №6658-сг від 24.04.2017 ОСОБА_5 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області (т.1 а.с.61).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області №664-сг від 24.04.2017 ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області (т.1 а.с.62).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області №6665-сг від 24.04.2017 ОСОБА_7 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області (т.1 а.с.64).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області №6651-сг від 24.04.2017 ОСОБА_8 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області (т.1 а.с.63).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Харківській області №6651-сг від 24.04.2017 ОСОБА_9 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області (т.1 а.с.65).
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі вказаних наказів ГУ Держгеокадастру у Харківській області позивачі звернулися до ТОВ ГІСАГРОХІМ (ЄДРПОУ 39629615) з відповідною заявою на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області (т.1 а.с.51).
Судом встановлено, що ТОВ ГІСАГРОХІМ виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність у розмірі земельних часток (паїв) для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області (т.1 а.с.39-156).
Суд зазначає, що ДП "Харківський науково - дослідний та проектний інститут землеустрою" надано висновок від 30.05.2017 №70/01-295 про якісну характеристику ґрунтового покриву земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні ОСОБА_9 площею 50 га, (рілля) для ведення фермерського господарства розташованої за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області (т.1 а.с.157-159).
Як вбачається з матеріалів справи, ГУ Держгеокадастру у Донецькій області складено висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 05.10.2017 № 8485/82-17 (т.1 а.с. 178), яким погоджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність у розмірі земельних часток (паїв) для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області.
Згідно матеріалів справи, експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Харківській області проведена державна експертиза землевпорядної документації за результатами якої складено висновок від 27.03.2018 №0303 (т.1 а.с.179), в якому визначено підсумкова оцінка результатів державної експертизи: проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність у розмірі земельних часток (паїв) позивачам для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області в цілому визнано таким, що відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінено позитивно та погоджено.
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (т.1 а.с.203), 18.05.2018 проведена державна реєстрація земельних ділянок на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
У зв'язку з вказаним позивачі звернулись до ГУ Держгеокадастру у Харківській області із відповідними заявами, в яких просили затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства у розмірі земельних часток паїв, розташованих за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області, з метою їх подальшої передачі у власність для ведення фермерського господарства.
У відповідь на вказані заяви ГУ Держгеокадастру у Харківській області листами від 03.07.2018 № Л-7975/0-5532/0/95-18, № С-7980/0-5533/0/95-18, № Я-7976/0- 5529/0/95-18, № С-7971/0-5531/0/95-18, № С-7979/0-5528/0/95І8, № Л-7978/0-5534/0/95-18,| № С- 7974/0-5530/0/95-18, керуючись ст. ст. 25,31,32,116,118,122 ЗК України позивачам відмовлено у затвердженні проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства розташованих за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області та передачі зазначених земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства (т.1 а.с.189-202). В обґрунтування вказаних відмов зазначено, що зі змісту проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розробленого ТОВ ГІСАГРОХІМ , вбачається, що позивачі бажають отримати у власність земельні ділянки із земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні ОСОБА_9 згідно з державним актом на право постійного користування землею серія НОМЕР_16. Також у вказаних листах зазначено. що в силу приписів ЗК України та Закону України "Про фермерське господарство" земельна ділянка, що перебуває у постійному користуванні фізичної особи - засновника фермерського господарства, не відноситься до земель фермерського господарства. У матеріалах проекту землеустрою відсутні документи на підтвердження факту передачі вказаної вище земельної ділянки у користування саме СФГ "Надежда". Водночас, у вказаних листах відповідач зазначив, що ОСОБА_9 із заявою про добровільну відмову від права постійного користування земельною ділянкою згідно з державним актом на право постійного користування землею до Головного управління останній не звертався, право постійного користування не припиняв.
По суті спірних правовідносин, суд зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 20.06.1998 проведено державну реєстрацію селянського (фермерського) господарства Надежда , засновником та керівником якого є ОСОБА_9
ОСОБА_9 надано у постійне користування земельну ділянку площею 50,0000 гектарів для ведення селянського (фермерського) господарства, що підтверджується державним актом на право постійного користування землею серії НОМЕР_16, зареєстрованим в книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №244 (т.1 а.с. 176).
20.09.2017 ОСОБА_9 склав нотаріально завірену заяву, в якій надав згоду на вилучення та розподіл земель селянського (фермерського) господарства "Надежда" шляхом розпаювання на 7 (сім) окремих земельних ділянок (т.1 а.с. 175).
Статтею 41 Конституції України передбачено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
Відповідно до положень ст. 14 Конституції України та ст. 373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Питання набуття права власності чи користування на земельні ділянки державної або комунальної власності врегульовано Земельним кодексом України (далі - ЗК України).
Пунктом "а" ч. 3 ст. 22 ЗК України встановлено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України "Про фермерське господарство", землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Частиною 2 ст. 13 Закону України "Про фермерське господарство" визначено, що членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Таким чином, позивачі, як член фермерського господарства, має право на безоплатне одержання у приватну власність земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства.
Відповідно до положень ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство", надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
Згідно ч.1 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2 ст. 116 ЗК України).
Частиною 4 ст. 122 ЗК України визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до пункту "а" ч. 1 ст. 121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство.
Відповідно до ч.6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначається цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Частиною 8 ст. 118 ЗК України встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст. 186-1 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст. 186-1 ЗК України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Як вбачається з матеріалів справи, експерт державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Донецькій області надав висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 05.10.2017 № 8485/82-17 (т.1 а.с. 178), яким погоджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність у розмірі земельних часток (паїв) для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області.
Водночас, суд зазначає, що відповідно до висновку державної експертизи землевпорядної документації ГУ Держгеокадастру у Харківській області від 27.03.2018 №0303, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність у розмірі земельних часток (паїв) позивачам для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області в цілому визнано таким, що відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінено позитивно та погоджено.
Відповідно до ч.9 ст. 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
З аналізу наведених норм вбачається, що відмова у затвердженні проекту землеустрою можлива лише у випадку відсутності його погодження в порядку ст. 186-1 ЗК України. Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку ст. 186-1України, норми ст.118 ЗК України не містять.
Ст. 186-1 ЗК України передбачено два альтернативні варіанти рішень у формі висновку, які можуть бути прийняті територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки: про затвердження цього проекту або про відмову в його затвердженні.
Статтею 186-1 ЗК України не передбачено можливості відмови в затвердженні проекту землеустрою листом про розгляд заяви, як це було зроблено відповідачем по справі.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 14.03.2018 по справі №820/4147/17.
Водночас, суд зазначає, що відповідач, відмовляючи у затвердженні проекту землеустрою, посилався на ст. ст. 31, 32 ЗК України, а також на те, що спірна земельна ділянка перебуває у постійному користуванні ОСОБА_9, відповідно до держаного акта на право користування землею серія НОМЕР_17, довідки із звітності з кількісного обліку земель та розподілу їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.
Так, положеннями ст. 31 ЗК України визначено перелік земельних ділянок, з яких можуть складатися землі фермерського господарства, при цьому положеннями ст. 32 ЗК України передбачено, що членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
В даному випадку позивачі, як члени фермерського господарства, мають намір скористатися своїм правом на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю), за рахунок, зокрема земельної ділянки, що використовується фермерським господарством.
Водночас, суд зазначає, що ОСОБА_9 надав згоду на вилучення та розподіл спірної земельної ділянки, площею 50 га, яка нотаріально засвідчена, при цьому вказана заява містилася серед документів, що подавалися на розгляд ГУ Держгеокадастру у Харківській області разом з відповідними заявами.
Щодо доводів відповідача про те, що, оскільки земельна ділянка перебуває у постійному користуванні громадянина - ОСОБА_9, то вона не може вважатися земельною ділянкою фермерського господарства, а відтак не підлягає передачі у приватну власність членам фермерського господарства на підставі ст. 31 ЗК України, суд зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_9 для створення селянського (фермерського) господарства "Надежда" отримав вказану у користування спірну земельну ділянку.
Так, відповідно до ст. 9 Закону України "Про селянське (фермерське) господарство", що діяв на момент створення господарства, після одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування землею або укладення договору на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, селянське (фермерське) господарство підлягає у 30-денний термін державній реєстрації.
Після відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування або укладання договору на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, та державної реєстрації селянське (фермерське) господарство набуває статусу юридичної особи, одержує печатку із своїм найменуванням і адресою, відкриває розрахунковий та інші рахунки в установах банку і вступає у відносини з підприємствами, установами та організаціями, визнається державними органами та органами місцевого самоврядування як самостійний товаровиробник при плануванні економічного і соціального розвитку регіону.
З огляду на викладене, процедура створення фермерського господарства передбачала першочергове отримання у користування громадянином земельної ділянки для створення такого господарства та отримання відповідного Державного акту. Після отримання такого Державного акту та здійснення державної реєстрації, фермерське господарство набувало статусу юридичної особи.
Таким чином, земельна ділянка площею відноситься до земель, що використовуються фермерським господарством.
Крім того, суд зазначає, що згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.05.2018, спірним земельним ділянкам присвоєно відповідно кадастрові номери; цільове призначення - для ведення фермерського господарства; категорія земель - землі сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства.
Таким чином, при розробленні проекту землеустрою, земельній ділянці було присвоєно кадастровий номер, що ідентифікує таку ділянку як окрему.
З огляду на викладене, доводи відповідача про те, що ОСОБА_9 не звертався з заявою про добровільну відмову від права постійного користування, є формальною та необґрунтованою причиною для відмови, оскільки в матеріалах справи міститься нотаріально завірена заява про таку добровільну відмову.
Отже, позовні вимоги про визнання протиправними відмов Головного управління Держгеокадастру у Харківській області листами від 03.07.2018 № Я-7975/0-5532/0/95-18, № С-7980/0-5533/0/95-18, № Я-7976/0-5529/0/95-18, № С-7971/0-5531/0/95-18, №С-7979/0-5528/0/9518, №Я-7978/0-5534/0/95-18, №С-7974/0-5530/0/95-18 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким, чином, враховуючи положення ст. 245 КАС України, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги про зобов'язання відповідача повторно розглянути заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства, підлягають задоволенню.
Отже, позов ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 про визнання протиправною відмови та зобов'язання вчинити певні дії, підлягає задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до положень ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання протиправною відмови та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправними відмови Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, оформленні листами від 03.07.2018 №Я-7975/0-5532/0/95-18, № С-7980/0-5533/0/95-18, №Я-7976/0-5529/0/95-18, №С-7971/0-5531/0/95-18, №С-7979/0-5528/0/9518, №Я-7978/0-5534/0/95-18, №С-7974/0-5530/0/95-18, у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства загальною площею:6.7136 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_13; 6.2524 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_8; 6.4562 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_12; 7.1186 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_14; 7.8403 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_9; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_15; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_10, що розташовані за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області, та надання їх у власність.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяви ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства загальною площею: 6.7136 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_13; 6.2524 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_11; 6.4562 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_12; 7.1186 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_14; 7.8403 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_9; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_15; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_10, що розташовані за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області, та надання їх у власність.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1, АДРЕСА_1) у розмірі 704,80 грн (сімсот чотири гривні 80 копійок).
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_2, АДРЕСА_2) у розмірі 704,80 грн (сімсот чотири гривні 80 копійок).
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь ОСОБА_5 (РНОКПП НОМЕР_3, АДРЕСА_3) у розмірі 704,80 грн (сімсот чотири гривні 80 копійок).
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_4, АДРЕСА_2) у розмірі 704,80 грн (сімсот чотири гривні 80 копійок).
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь ОСОБА_7 (РНОКПП НОМЕР_5, АДРЕСА_2) у розмірі 704,80 грн (сімсот чотири гривні 80 копійок).
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь ОСОБА_8 (РНОКПП НОМЕР_6, АДРЕСА_1) у розмірі 704,80 грн (сімсот чотири гривні 80 копійок).
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Харківській області за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь ОСОБА_9 (РНОКПП НОМЕР_7, АДРЕСА_2) у розмірі 704,80 грн (сімсот чотири гривні 80 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 18 лютого 2019 року.
Суддя Мар'єнко Л.М.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.02.2019 |
Оприлюднено | 20.02.2019 |
Номер документу | 79953881 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мар'єнко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні