ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 травня 2019 р. м. ХарківСправа № 520/9739/18 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Гуцала М.І.,
Суддів: Донець Л.О. , Бенедик А.П. ,
за участю секретаря судового засідання Лисенко К.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 06.02.2019, головуючий суддя І інстанції: Мар`єнко Л.М. (повний текст складено 18.02.19) по справі № 520/9739/18
за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7
до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області
про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивачі, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 звернулись до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (далі відповідач), в якому просили
-визнати протиправними відмови Головного управління Держгеокадастру у Харківській області листами від 03.07.2018 № Я-7975/0-5532/0/95-18, № С-7980/0-5533/0/95-18, № Я-7976/0-5529/0/95-18, № С-7971/0-5531/0/95-18, №С-7979/0-5528/0/9518, №Я-7978/0-5534/0/95-18, №С-7974/0-5530/0/95-18 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства загальною площею: 6.7136 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1 ; 6.2524 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2 ; 6.4562 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3 ; 7.1186 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_4 ; 7.8403 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_5 ; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_6 ; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_7 , що розташовані за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області, та надання її у власність;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства загальною площею: 6.7136 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1 ; 6.2524 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_8 ; 6.4562 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3 ; 7.1186 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_4 ; 7.8403 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_5 ; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_6 ; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_7 , що розташовані за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області, та надання її у власність.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 06.02.2019 позов задоволено.
Визнано протиправними відмови Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, оформленні листами від 03.07.2018 №Я-7975/0-5532/0/95-18, № С-7980/0-5533/0/95-18, №Я-7976/0-5529/0/95-18, №С-7971/0-5531/0/95-18, №С-7979/0-5528/0/9518, №Я-7978/0-5534/0/95-18, №С-7974/0-5530/0/95-18, у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства загальною площею:6.7136 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1 ; 6.2524 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2 ; 6.4562 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3 ; 7.1186 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_4 ; 7.8403 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_5 ; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_6 ; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_7 , що розташовані за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області, та надання їх у власність.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства загальною площею: 6.7136 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1 ; 6.2524 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_8 ; 6.4562 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3 ; 7.1186 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_4 ; 7.8403 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_5 ; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_6 ; 7.7566 га., кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_7 , що розташовані за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області, та надання їх у власність.
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій посилається на незаконність та необгрунтованість судового рішення, а також неправильне застосування судом норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове про відмову у задоволенні позову. В обгрунтування вимог апеляційної скарги відповідач зазначає доводи щодо правомірності відмови відповідача в затвердженні проекту землеустрою.
В порядку, визначеному ч. 4 ст. 229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів апеляційної скарги у відповідності до ч.1 ст. 308 КАС України, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що наказами Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 24.04.2017 за № 6662-сг, №6647-сг, №6658-сг, №664-сг, №6665-сг, №6651-сг, №6651-сг позивачам надано дозволи на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок у розмірах земельних часток (паю) із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області.
На підставі вказаних наказів, на замовлення позивачів, ТОВ ГІСАГРОХІМ виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність у розмірі земельних часток (паїв) для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області.
ДП "Харківський науково - дослідний та проектний інститут землеустрою" надано висновок від 30.05.2017 №70/01-295 про якісну характеристику грунтового покриву земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні ОСОБА_7 площею 50 га, (рілля) для ведення фермерського господарства розташованої за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області.
Головним управлінням Держгеокадастру у Донецькій області складено висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 05.10.2017 № 8485/82-17 (т.1 а.с. 178), яким погоджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність у розмірі земельних часток (паїв) для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області.
Згідно матеріалів справи, експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Харківській області проведена державна експертиза землевпорядної документації за результатами якої складено висновок від 27.03.2018 №0303 (т.1 а.с.179), в якому визначено підсумкова оцінка результатів державної експертизи. Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність у розмірі земельних часток (паїв) позивачам для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області в цілому визнано таким, що відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінено позитивно та погоджено.
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (т.1 а.с.203), 18.05.2018 проведена державна реєстрація земельних ділянок на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
У зв`язку з чим позивачі звернулись до Головного Управління Держгеокадастру у Харківській області із відповідними заявами, в яких просили затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства у розмірі земельних часток паїв, розташованих за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області, з метою їх подальшої передачі у власність для ведення фермерського господарства.
Між тим, Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області листами від 03.07.2018 № Л-7975/0-5532/0/95-18, № С-7980/0-5533/0/95-18, № Я-7976/0- 5529/0/95-18, № С-7971/0-5531/0/95-18, № С-7979/0-5528/0/95І8, № Л-7978/0-5534/0/95-18,| № С- 7974/0-5530/0/95-18, позивачам відмовлено у затвердженні проекту землеустрою, щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства розташованих за межами населеного пункту на території Сіннянської сільської ради Богодухівського району Харківської області та передачі зазначених земельних ділянок у власність для ведення фермерського господарства (т.1 а.с.189-202).
В обґрунтування вказаних відмов зазначено, що зі змісту проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розробленого ТОВ ГІСАГРОХІМ , вбачається, що позивачі бажають отримати у власність земельні ділянки із земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні ОСОБА_7 згідно з державним актом на право постійного користування землею серія НОМЕР_9 , проте ОСОБА_7 із заявою про добровільну відмову від права постійного користування земельною ділянкою згідно з державним актом на право постійного користування землею до Головного управління не звертався, право постійного користування не припиняв.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відмова у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок є необгрунтованою та безпідставною.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з наступних підстав.
Під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний перевіряти оскаржувані рішення, дії та бездіяльність на їх відповідність вимогам ст. 19 Конституції України, ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (далі по тексту - ЗК України) та Законом України Про землеустрій .
Відповідно до частин першої-третьої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Стаття 118 Земельного кодексу України встановлює порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.
Відповідно до частин восьмої-десятої статті 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
За змістом ст. 118 Земельного кодексу України, колегія суддів дійшла висновку, що Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області після отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, у двотижневий термін, має повноваження прийняти одне з рішень, передбачених вказаною нормою, а саме про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, відмову в затвердженні або залишенні клопотання без розгляду.
Правовий статус Головних управлінь Держгеокадастру в областях визначено відповідним Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, яке затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29 вересня 2016 року № 333 (далі - Положення № 333) та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2016 року за № 1391/29521.
Пунктом 8 Положення № 333 передбачено, що Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.
Крім того, згідно з пунктом 84 Типової інструкції з діловодства в територіальних органах Держгеокадастру, затвердженої Наказом Держгеокадастру від 15 жовтня 2015 року № 600, накази видаються як рішення організаційно-розпорядчого характеру. За змістом управлінської дії накази видаються з основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру, адміністративно-господарських, кадрових питань.
При цьому, пунктом 123 вказаної Інструкції визначено, що службові листи складаються з метою обміну інформацією між установами як: відповіді про виконання завдань, визначених в актах органів державної влади, дорученнях вищих посадових осіб; відповіді на запити, звернення; відповіді на виконання доручень установ вищого рівня; відповіді на запити інших установ; відповіді на звернення громадян; відповіді на запити на інформацію; ініціативні листи; супровідні листи.
Отже, відповідно до положень вказаних нормативно-правових актів визначено, що за результатами розгляду будь-яких основних питань діяльності територіального органу Держгеокадастру, останнім має видаватися відповідний наказ. При цьому листи складаються у разі наданні відповіді на звернення громадян.
Враховуючи, що рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову в його затвердженні має організаційно-розпорядчий характер, воно повинно оформлятися розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі наказу Головного управління Держгеокадастру в області.
З матеріалів справи встановлено, що за наслідками розгляду заяв позивачів про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області направлено позивачам листи за результатом розгляду від 03.07.2018 № Л-7975/0-5532/0/95-18, № С-7980/0-5533/0/95-18, № Я-7976/0- 5529/0/95-18, № С-7971/0-5531/0/95-18, № С-7979/0-5528/0/95І8, № Л-7978/0-5534/0/95-18,| № С- 7974/0-5530/0/95-18, відповідно до яких відповідач відмовив в задоволенні вказаних заяв.
Між тим, в даному випадку позивачі звернулися до відповідача не із зверненням, а із відповідною заявою, за наслідками розгляду якої суб`єкт владних повноважень мав прийняти відповідне управлінське рішення, в той час, як останній протиправно направив за результатом розгляду заяв позивачів про затвердження проектів землеустрою, відповідь у формі листа.
Колегія суддів зазначає, що відсутність належним чином оформленого рішення Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність чи відмову у його затвердженні у формі наказу, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом.
Таким чином, суд позбавлений можливості встановити наявність можливості та наміру у суб`єкта владних повноважень прийняти обґрунтоване та законне рішення.
Зазначена правова позиція повністю узгоджується з висновками Верховного Суду, викладених в постанові від 28.02.2019 у справі №808/3081/17.
Враховуючи відсутність рішення суб`єкта владних повноважень, прийнятого у спосіб, встановлений чинним законодавством України, колегія суддів не надає правову оцінку доводам, які стосуються підстав для відмови в затвердженні проекту землеустрою, викладені в листах від 03.07.2018 № Л-7975/0-5532/0/95-18, № С-7980/0-5533/0/95-18, № Я-7976/0- 5529/0/95-18, № С-7971/0-5531/0/95-18, № С-7979/0-5528/0/95І8, № Л-7978/0-5534/0/95-18,| № С- 7974/0-5530/0/95-18.
З тих же підстав колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про визнання протиправною таку відмову та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Разом з цим, колегія суддів вважає безпідставними доводи апеляційної скарги щодо втручання суду в його виключні повноваження, оскільки судом прийнято рішення на виконання завдань адміністративного судочинства України, та зобов`язано відповідача повторно розглянути заяви, відповідно до покладених чинним законодавством повноважень.
Крім того, колегія суддів зазначає, що відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної в постановах від 28.02.2019 у справі №808/3081/17, від 16.05.2019 у справі №821/925/18, здійсненої на підставі системного аналізу чинного законодавства України, яке регулює земельні правовідносини, єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.
Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України, норми статті 118 Земельного кодексу України не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватись саме на етапі погодження такого проекту.
Таким чином, колегія суддів зазначає, що при розгляді заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, органами Держгеокадастру повинна надаватись оцінка поданій документації у межах повноважень, встановлених чинним законодавством України саме на етапі розгляду питання про затвердження проекту землеустрою.
Отже, перевіривши рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що при прийнятті оскаржуваного рішення суд дійшов правильних висновків щодо відмови в задоволенні позову, правильно застосувавши норми матеріального та процесуального права, що, в силу приписів ст. 316 КАС України, зумовлює залишення без задоволення вимог апеляційної скарги про скасування судового рішення.
Зважаючи на результати апеляційного перегляду судового рішення та вимоги ст. 139 КАС України, у справі відсутні підстави для здійснення нового розподілу судових витрат.
Керуючись ст.ст.229, 243, 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 326, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 06.02.2019 по справі № 520/9739/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя (підпис)М.І. Гуцал Судді (підпис) (підпис) Л.О. Донець А.П. Бенедик
Повний текст постанови складено 31.05.2019.
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2019 |
Оприлюднено | 02.06.2019 |
Номер документу | 82109366 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Гуцал М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні