Рішення
від 14.02.2019 по справі 500/2507/18
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2507/18

14 лютого 2019 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Подлісної І.М.

за участю:

секретаря судового засідання Павловського Ю.Б.

представника позивача Сідорова В.М.

представника відповідача Живчик В.Т.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Кременецького ліцею ім. У.Самчука до Головного управління Державної фіскальної служби України у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся Кременецький ліцей ім. У. Самчука з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби України у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що платіжними дорученнями від 23 січня 2017 року №5, 30 січня 2017 року №11 та 13 лютого 2017 року №16 позивач, відповідно до вимог ст. 9 Закону № 2464, здійснив перерахування коштів ЄСВ на рахунок ГУ ДКСУ у Тернопільській області на загальну суму 87162,73 грн.. (№ 5 - 17982,00 грн.; № 11 - 44650,73 грн., №16 - 24530,00 грн.). В платіжних дорученнях було зазначено мету платежів - ЄСВ. Проте, вказані кошти, були перераховані помилково на інший рахунок. 19 вересня 2018 року ГУ ДФС в Тернопільській області прийняло Рішення № 01771331303 про застосування до ліцею штрафних санкцій за несвоєчасну сплату ЄСВ. Позивач з даним рішенням відповідача не згідний, а тому і звернувся до суду із вимогою визнати його протиправним та скасувати.

Ухвалою суду від 23.11.2018 прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

12 грудня 2018 року ухвалою суду було призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи на 27.12.2018 о 14:30 год.

27 грудня 2018 року від представника відповідача через канцелярію суду надійшов відзив на позовну заяву. А також, ухвалою суду було відкладено розгляд справи на 09 січня 2019 року о 11:30 год.

Секретарем судового засідання 09.01.2019 складено довідку про те, що судовий розгляд справи відкладено на 23.01.2019 о 14:30 год., у зв'язку із тим, що суддя Подлісна І.М. перебувала в іншому судовому засіданні.

23 січня 2019 році в судовому засіданні суд оголосив перерву до 14.02.2019 о 11:30 год. та зобов'язав сторін надати додаткові докази по справі.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити в повному обсязі з мотивів викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечив проти задоволення позовних вимог, просив в позові відмовити з мотивів викладених у відзиві на позовну заяву.

Суд, заслухавши в судовому засіданні думку представника позивача та представника відповідача, з'ясувавши усі обставини справи та перевіривши їх доказами приходить до переконання, що адміністративний позов слід задовольнити з наступних підстав.

Судом встановлено, що Головним управлінням ДФС у Тернопільській області (далі - відповідач, податковий орган, ДФС) прийнято Рішення №0171331303 про застосування до Кременецького ліцею імені У. Самчука (далі - позивач, ліцей) фінансових санкцій за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування в сумі 11615,67 грн. Підстав для застосування фінансових санкцій у ДФС не було, оскільки ліцеєм вчасно і в повній мірі сплачено кошти єдиного соціального внеску. При перерахуванні ЄСВ виникла помилка, яка була усунена за ініціативою позивача.

Платіжними дорученнями від 23 січня 2017 року №5, 30 січня 2017 року №11 та 13 лютого 2017 року №16 позивач, відповідно до вимог ст. 9 Закону № 2464, здійснив перерахування коштів ЄСВ на рахунок ГУ ДКСУ у Тернопільській області на загальну суму 87162,73 грн.. (№ 5 - 17982,00 грн.; № 11 - 44650,73 грн., №16 - 24530,00 грн.). В платіжних дорученнях було зазначено мету платежів - ЄСВ. Проте, вказані кошти, були перераховані помилково на інший рахунок.

Так, при перерахуванні даного платежу бухгалтером ліцею була допущена помилка і вказано рахунок військового збору, хоча в платіжних дорученнях вказано вид платежу Єдиний соціальний внесок (№22%).

Судом встановлено, що помилка у сплаті була виявлена 17 лютого 2017 року самостійно ліцеєм, ще до закінчення терміну сплати відповідного платежу (до 20 числа поточного місяця) про що свідчить відповідний лист, який скерований в Кременецьку ОДПІ і зареєстрований 17 лютого 2017 року за №526.

Згідно заяви поданої в Кременецьку ОДПІ, останніми підготовлено висновок від 20 лютого 2017 року, яким прийнято рішення про повернення коштів у сумі 87162,73 грн. на рахунок платника податків, який був переданий Управлінню Державної Казначейської служби України у Кременецькому районі 28 лютого 2017 року.

Разом з тим, 19 вересня 2018 року ГУ ДФС в Тернопільській області прийняло Рішення № 01771331303 про застосування до ліцею штрафних санкцій за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) ЄСВ нарахування штрафу у розмірі 11300,74 грн., та пені у сумі 314,93 грн. відповідно до вимог ст.126 Податкового кодексу України.

При цьому, 03 жовтня 2018 року Кременецьким ліцеєм ім. У. Самчука подано скаргу за вих.№01-19/197-01 до Державної фіскальної служби України на рішення №0171331303 ОДПІ ГУ ДФС у Тернопільській області від 19 вересня 2018 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

09 листопада 2018 року в Кременецький ліцей ім. У. Самчука надійшла відповідь першого заступника голови ДФС України Білана Є., з якої вбачається, що рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 19 вересня 2018 року №0171331303 ГУ ДФС у Тернопільській області залишено без змін, а скаргу Кременецького ліцею імені У. Самчука від 03 жовтня 2018 року №01-19/197-01 - без задоволення.

Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.

Спірні відносини регулюються Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 08 липня 2010 року № 2464 - 17 (далі - Закон № 2464), Про платіжні системи та переказ коштів в Україні № 2346 - III (далі - Закон № 2346), Положенням про рух коштів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженим Наказом МФУ за № 54 від 12 березня 2016 року (далі - Положення № 54), Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженої МФУ за № 449 від 20 квітня 2015 року (далі - Інструкція № 449).

У відповідності до вимог, визначених ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктами 4 і 5 ст. 45 Бюджетного кодексу України встановлено, що податки і збори (обов'язкові платежі) та інші доходи державного бюджету зараховуються безпосередньо на єдиний казначейський рахунок і не можуть акумулюватися на рахунках органів, що контролюють справляння надходжень бюджету (за винятком установ України, які функціонують за кордоном). Податки та збори (обов'язкові платежі) рахуються зачисленими в дохід Державного бюджету з дня їх зарахування на єдиний казначейський рахунок.

Поняття єдиний казначейський рахунок закріплене в Положенні про єдиний казначейський рахунок , затвердженому Наказом Державного казначейства України від 26.06.2002р. № 122, та визначається як консолідований рахунок, відкритий Державному казначейству України в Національному банку України для обліку коштів та здійснення розрахунків у системі електронних платежів Національного банку України.

Єдиний казначейський рахунок консолідує кошти державного та місцевих бюджетів, фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, коштів інших клієнтів, обслуговування яких здійснюється органами Державного казначейства України та регламентується законодавством (п.2.1 цього Положення).

Також зі змісту пунктів 2.2 і 2.3 Положення про Єдиний казначейський рахунок слідує, що всі сплачені податки і збори (обов'язкові платежі), не залежно від того, до якого бюджету вони сплачені, в будь-якому випадку зараховуються та акумулюються на один консолідований рахунок - єдиний казначейський рахунок, а зарахування податку на відповідний рахунок має значення лише для обліку коштів.

Пунктом 22.4 статті 22 Закону Про платіжні системи та переказ коштів в Україні встановлено, що при використанні розрахункового документа ініціювання переказу вважається завершеним з моменту прийняття банком платника розрахункового документа на виконання.

Визначення у платіжному дорученні невірного коду бюджетної класифікації, не є правовою підставою для висновку про несплату необхідної суми податку у визначений строк та виникнення податкового боргу, а також, як наслідок, для застосування фінансових санкцій.

Згідно вимог п.21.1 ст.21 ПК України посадові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами; забезпечувати сумлінне виконання покладених на контролюючі органи функцій; забезпечувати ефективну роботу та виконання завдань контролюючих органів відповідно до їх повноважень; не допускати порушень прав та охоронюваних законом інтересів громадян, підприємств, установ, організацій; коректно та уважно ставитися до платників податків, їх представників та інших учасників відносин, що виникають під час реалізації норм цього Кодексу та інших законів, не принижувати їх честі та гідності.

Відповідно до п. 109.1 ст. 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до ст. 4, п. 1, 2 ч. 2 ст. 6 Закону № 2464 Кременецький ліцей ім. У.Самчука є платником єдиного соціального внеску і зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок, подавати звітність до органу доходів і зборів за місцем обліку платника ЄСВ. Сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів для його зарахування. Платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4, 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця.

У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом (ст. 9 Закону № 2464).

Відповідно до ч. 11 ст. 25 Закону № 2464, ст. 126 Податкового кодексу України та розділу VII Інструкції № 499 до платників, органи доходів і зборів застосовують штрафні санкції у таких розмірах: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене-порушення, починаючи з 01 січня 2015 року накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум. При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за формою згідно з додатком 12 до цієї Інструкції.

Згідно ч. 7 ст. 9 Закону № 2464, єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку.

Днем сплати єдиного внеску вважається - у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів (п. 1 ч. 10 ст. 10 Закону № 2464).

Відповідно до ч. 3 ст. 11 Закону № 2464 та розділу III Положення № 54, розподілом коштів, що надійшли на рахунки органів ДФС у Державному Казначействі (та його відділеннях) займається саме державне казначейство.

Положення ст. 9 Закону № 2464 кореспондуються з п. 22.4 ст. 22 Закону № 2346, яким встановлено, що під час використання розрахункового документа, ініціювання переказу є завершеним для платника - з дати надходження розрахункового документа на виконання до банку платника.

Обслуговуючий платника банк у розрахунковому документі зобов'язаний перевірити відповідність номера рахунку отримувача та код юридичної особи і зараховувати кошти на рахунок отримувача лише в разі їх збігу.

У противному разі банк, що обслуговує отримувача, має право затримати суму переказу на строк до чотирьох робочих днів. У разі неможливості встановлення належного отримувача банк, що обслуговує отримувача, зобов'язаний повернути кошти, переказані за цим документом, банку, що обслуговує платника, із зазначенням причини їх повернення. У разі недотримання вище зазначеної вимоги відповідальність за шкоду, заподіяну суб'єктам переказу, покладається на банк, що обслуговує отримувача (ч. 1 п. 22.6 ст. 26 Закону № 2346).

Позивач своєчасно подав до банку (державного казначейства) платіжні доручення про сплату ЄСВ і банк прийняв платежі. Здійснення помилки під час перерахування ЄСВ в строк, встановлений ст. 9 Закону № 2464, повинно кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. Дії, які не містять ознак бездіяльності платника податків при сплаті ЄСВ, не можуть бути підставою для застосування штрафів, передбачених Законом № 2464.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 02 грудня 2015 року у справі №826/6059/13-а, ухвалі Вищого адміністративного суду від 05 квітня 2017 року у справі № К/800/26400/16, постанова Верховного Суду від 14 серпня 2018 року у справі №821/1897/17.

Отже сплата зобов'язань позивачем на неправильний рахунок не може бути підставою для прийняття спірного рішення, оскільки в подальшому кошти спрямовані за належністю. Вказані обставини не свідчать про порушення законодавства про збір та облік єдиного внеску й не можуть бути підставою для застосування штрафних санкцій.

Виходячи з вищенаведеного, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, належним чином не заперечені відповідачем, а тому підлягають до задоволення в повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю. Рішення Головного управління ДФС у Тернопільській області (код ЄДРПОУ 39403535, 46021, м. Тернопіль, вул. Білецька, 1) №0171331303 від 19 вересня 2018 р. про застосування до Кременецького ліцею ім. У. Самчука (код ЄДРПОУ 14049079, 47003, м. Кременець, Тернопільська обл., вул. Б.Харчука, 8) штрафних санкцій за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) ЄСВ та нарахування пені у сумі 11 615 (одинадцять тисяч шістсот п'ятнадцять) гривень 67 копійок визнати протиправним і скасувати.

Стягнути на користь Кременецького ліцею ім. У.Самчука (код ЄДРПОУ 14049079, 47003, м. Кременець, Тернопільська обл., вул. Б.Харчука, 8) 1 762 (одну тисячу сімсот шістдесят дві) гривні 00 коп. понесених судових витрат зі сплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Тернопільській області (код ЄДРПОУ 39403535, 46021, м. Тернопіль, вул. Білецька, 1).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 19 лютого 2019 року.

Головуючий суддя Подлісна І.М.

Дата ухвалення рішення14.02.2019
Оприлюднено21.02.2019
Номер документу79966816
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/2507/18

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 22.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 16.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Ухвала від 26.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Рибачук Андрій Іванович

Рішення від 14.02.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Рішення від 14.02.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 27.12.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 12.12.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 23.11.2018

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні