ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/4745/18
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Супруна Є.Б.,
за участю:
секретаря судового засідання - Протас О.М.,
позивача - ОСОБА_1,
представника позивача - адвоката ОСОБА_2,
відповідача - ОСОБА_3,
представника відповідача - адвоката ОСОБА_4,
представника третьої особи - адвоката ОСОБА_5,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/4745/18 за позовом ОСОБА_1 до державного реєстратора Машівської районної державної адміністрації Полтавської області ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Рунівщинська сільська рада Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
28 грудня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до державного реєстратора Машівської районної державної адміністрації Полтавської області ОСОБА_3 (надалі - відповідач, державний реєстратор), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 27.12.2018 про вчинення реєстраційної дії за №157710700007003546 щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу Рунівщинську сільську раду Полтавського району Полтавської області (надалі - третя особа, Рунівщинська сільрада), що не пов'язані зі змінами в установчих документах, зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів.
Обґрунтовуючи заявлені вимоги, позивач вказує на порушення своїх прав, як легітимного голови Рунівщинської сільради. Протиправність рішення відповідача пов'язує з фактом неправомірної, як на його думку, реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань змін до відомостей про юридичну особу щодо керівника та складу підписантів Рунівщинської сільради, оскільки державний реєстратор вчинив реєстраційну дію 27.12.2018 не переконавшись у правильності складення документів, поданих на реєстрацію.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02.01.2019 (з урахуванням ухвали суду від 04.01.2019 про виправлення описки) позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Рунівщинську сільраду.
У судовому засіданні позивач та його представник позовні вимоги підтримали, просили позов задовольнити у повному обсязі.
Відповідач та його представник проти позову заперечували, просили суд відмовити у його задоволенні. У наданому 21.01.2019 відзиві на позов відповідач зазначив, що реєстраційні дії щодо внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу Рунівщинську сіль на підставі поданих заявником документів були вчинені ним у точній відповідності до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань". При цьому додав, що до обов'язків державного реєстратора входить перевірка документів на їх комплектність, а не на відповідність їх вимогам чинного законодавства (а.с. 98-102).
12.02.2019 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій він вказує, що всупереч позиції відповідача державний реєстратор допустив протиправні дії зареєструвавши заявника ОСОБА_6 керівником та підписантом Рунівщинської сільради за відсутності у неї документів на підтвердження повноважень, за документами які не відповідають вимогам чинного законодавства (а.с. 145-152).
Представник третьої особи в судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні. В письмових поясненнях від 21.01.2019 в.о. сільського голови секретар Голишева Т.В. вказувала, що документи, подані нею державному реєстратору для вчинення реєстраційної дії зміни керівника юридичної особи, зміни складу підписантів є чинними, у встановленому законом порядку недійсними не визнавалися, тому підстави для відмови у державній реєстрації, визначені чинним законодавством, були відсутні (а.с. 60-66).
Суд, заслухавши пояснення учасників справи, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
З пояснень позивача та його представника суд з'ясував, що ОСОБА_1 19.12.2018 довідався про те, що 19.12.2018 в приміщенні Рунівщинської ЗОШ була проведена 35-а позачергова сесія сільської ради 6 скликання, на якій були прийняті наступні рішення:
- Про припинення повноважень секретаря Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області, яким сесія сільської ради вирішила припинити повноваження секретаря Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_7 Сергіїни;
- Про обрання секретаря Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області та уповноваження її на вчинення дій, яким сесія сільської ради вирішила:
1. Обрати секретарем Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_6;
2. Включити ОСОБА_6 до списку осіб, які мають право підписувати документи від імені юридичної особи - Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області без довіреності, в тому числі рішень, протоколів, розпоряджень, наказів, повідомлень, актів, звітів, договорів, карток зі зразками підписів та інших правочинів;
3. ОСОБА_6 уповноважити на внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Позивач стверджує, що про скликання 35-ої позачергової сесії сільської ради 6 скликання ні він, як голова сільської ради, ні секретар сільської ради ОСОБА_7 не були повідомлені.
У зв'язку зі зверненнями громадян та через порушення депутатами сільської ради вимог статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", позивачем, як сільським головою, було видано розпорядження №38 від 19.12.2018 "Про зупинення дії рішення 35 позачергової сесії сільської ради 6-го скликання від 19.12.2018 "Про припинення повноважень секретаря Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області" (а.с. 38) та №39 від 19.12.2018 "Про зупинення дії рішення 35 позачергової сесії сільської ради 6-го скликання від 19.12.2018 "Про обрання секретаря Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області та уповноваження її на вчинення дій" (а.с. 37), вивішені на дошці оголошень біля приміщення Рунівщинського будинку культури.
Позивач також повідомив, що в протоколі 35-ї позачергової сесії сільської ради 6 скликання зазначено адресу Рунівщинського будинку культури, в якому, однак, 19.12.2018 відбувався святковий концерт, присвячений дню ОСОБА_8, а отже, місце проведення засідання сесії не відповідає дійсності.
Незважаючи на те, що дію рішень 35-ї позачергової сесії сільської ради 6 скликання від 19.12.2018 було зупинено розпорядженнями сільського голови, 20.12.2018 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань позивач дізнався, що державним реєстратором ОСОБА_3 20.12.2018 було вчинено реєстраційну дію, а саме - внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах №15771070004003546 - зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів (а.с. 39-40).
За наслідками внесення змін до відомостей про юридичну особу керівником та підписантом Рунівщинської сільської ради з 19.12.2018 є ОСОБА_6.
21.12.2018 позивач з'явився до державного реєстратора та попросив пояснити підстави внесення відомостей, повідомивши, що дію рішень 35-ї позачергової сесії сільської ради 6 скликання від 19.12.2018 було зупинено розпорядженнями сільського голови та надав копії даних розпоряджень. Державний реєстратор ОСОБА_3 надав позивачу копії документів, на підставі яких він вчинив вищевказану реєстраційну дію.
Після вивчення наданих документів 26.12.2018 ОСОБА_1 знову з'явився до державного реєстратора та повідомив йому, що він допустив помилку, оскільки в реєстрі реєстратор зазначив, що 20.12.2018 із заявою про внесення відомостей нібито звертався він, а не ОСОБА_6, та, крім того, вказав, що в зупинених рішеннях та протоколі засідання 35-ї позачергової сесії сільської ради 6 скликання від 19.12.2018 в порядку денному взагалі відсутнє питання про обрання виконуючого обов'язків Рунівщинського сільського голови. Також позивач звернув увагу держреєстратора на ту обставину, що протокол та рішення 35-ї позачергової сесії сільської ради 6 скликання від 19.12.2018, на підставі яких він вчинив реєстраційну дію, не скріплені печаткою, а підписи завірені секретарем іншої сільської ради (Черкасівської). Крім того позивач вказав державному реєстратору на ту обставину, що в протоколі №34 засідання позачергової 34 сесії 6-скликання Рунівщинської сільської ради підписи ніким не завірені та не скріплені печаткою, надавши дійсний, на його думку, примірник протоколу засідання сесії від 06.08.2015 скріплений печаткою, згідно з яким питання про дострокове припинення повноважень сільського голови знято з порядку денного. Крім того вказав, що згідно з протоколом №34, на засіданні сесія вирішила покласти виконання повноважень сільського голови на секретаря Рунівщинської сільської ради ОСОБА_7, а не на ОСОБА_6
Позивач надав державному реєстратору ОСОБА_3 також копію постанови Харківського апеляційного адміністративного суду від 04.06.2018 у справі №545/3179/17, за змістом якої визнано повноваження сільського голови ОСОБА_1
Вивчивши подані йому документи, державний реєстратор ОСОБА_3 скасував попередню реєстраційну дію від 20.12.2018, внаслідок чого станом на 26.12.2018 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань значилася інформація про керівника та підписанта Рунівщинської сільради - ОСОБА_1 (а.с. 41).
Однак, 27.12.2018 позивач знову довідався з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що державний реєстратор ОСОБА_3 вчинив реєстраційну дію, а саме - вніс зміни до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах №15771070007003546 - зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів та вніс зміни щодо керівника та підписанта Рунівщинської сільської ради - ОСОБА_6
На переконання позивача, державним реєстратором ОСОБА_3 було внесено зміни щодо керівника Рунівщинської сільської ради та підписанта на підставі протоколу №34 від 06.08.2015, а не на підставі рішення сільської ради, та крім того на 34-й сесії Рунівщинської сільської ради від 06.08.2015 питання про дострокове припинення повноважень сільського голови не розглядалося, так як було знято з порядку денного.
Узагальнюючи все вищевикладене, суд зазначає, що на даний час на території Рунівщинської сільської ради існує два табори органу місцевого самоврядування. Один з них очолює ОСОБА_1, вважаючи себе єдиним легітимним сільським головою, інший - ОСОБА_6, яку було обрано секретарем Рунівщинської сільради 19.12.2018 на 35 позачерговій сесії 6 скликання. Вказані два табори проводять сесії незалежно один від одного і використовуючи державного реєстратора шляхом надання йому відповідних рішень вносять зміни до державного реєстру з метою легалізації власного статусу.
Не погоджуючись із рішенням державного реєстратора ОСОБА_3 від 27.12.2018 про державну реєстрацію внесення змін до відомостей про юридичну особу щодо зміни керівника та підписанта юридичної особи ОСОБА_6 позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку обставинам правомірності вчинення державним реєстратором ОСОБА_3 реєстраційної дії - зміни керівника юридичної особи та складу підписантів, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулюються нормами Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 №755-IV (надалі - Закон №755 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з частиною першою статті 3 Закону №755 дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до підпунктів четвертого та п'ятого частини першої статті 1 Закону №755 державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Державний реєстратор юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державний реєстратор) - особа, яка перебуває у трудових відносинах з суб'єктом державної реєстрації, нотаріус.
При розв'язанні даного публічно-правового спору з'ясуванню підлягають обставини, які відображають обсяг повноважень державного реєстратора, до якого звернулася особа за вчиненням реєстраційної дії, його права та обов'язки, а також коло осіб відповідальних за подання неправдивої інформації на державну реєстрацію.
Так, відповідно до приписів частини другої статті 6 Закону №755, державний реєстратор:
1) приймає документи;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;
4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
5) веде Єдиний державний реєстр;
6) веде реєстраційні справи;
6 1 ) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю;
7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Статтею 15 Закону №755 встановлено вимоги до оформлення документів, що подаються для державної реєстрації.
Так, документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам:
1) документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію);
2) текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами);
3) документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;
4) документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством;
5) заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена;
6) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.
Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами). Справжність підписів на такому рішенні нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом.
Дія абзацу другого цього пункту в частині нотаріального засвідчення справжності підпису не поширюється на державну реєстрацію змін до відомостей про державний орган, орган місцевого самоврядування, громадське об'єднання чи благодійну організацію, що містяться в Єдиному державному реєстрі, а також на державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що вносяться на підставі розпорядчого акта державного органу, органу місцевого самоврядування.
Справжність підписів на рішенні, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про громадське об'єднання чи благодійну організацію, що містяться в Єдиному державному реєстрі, нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об'єднання чи благодійної організації, тощо.
При цьому, як визначено частиною четвертою статті 17 Закону №755, для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною п'ятою цієї статті, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою;
3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об'єднання, політичні партії;
4) пункт 4 частини четвертої статті 17 виключено
5) відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;
6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;
7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;
8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов'язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;
10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи;
11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування;
12) звіт про результати емісії акцій у випадку, передбаченому абзацами третім і четвертим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону;
13) звіт про оцінку майна у випадку, передбаченому абзацом сьомим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону.
Державний реєстратор перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів або підстав для відмови у державній реєстрації, передбачених ст. 27, 28 цього закону. У разі відсутності зазначених підстав, державний реєстратор зобов'язаний провести відповідну реєстраційну дію.
При цьому, підставами для відмови у державній реєстрації, за приписами частини першої статті 28 Закону №755 є випадки коли:
1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;
2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;
3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв'язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи;
3 1 ) заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов'язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи у зв'язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, подано щодо засновника (учасника), який на момент подання заяви внесений до Єдиного реєстру боржників, зокрема за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за наявності заборгованості з відповідних платежів понад три місяці, крім випадку збільшення розміру такої частки;
4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку;
5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;
6) документи суперечать статуту громадського формування;
7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;
8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;
9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов'язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані:
- раніше строку, встановленого цим Законом;
- щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду;
- в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу;
- щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій;
- щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів;
- щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, крім банків, стосовно яких процедура ліквідації здійснюється відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";
- щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи;
- щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування;
- щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження;
- щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство;
12) статут товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю поданий зі змінами, прийнятими без врахування голосів, які припадають на частку померлого учасника товариства.
Відповідно ж до частини четвертої статті 28 Закону №755 відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об'єднання не допускається.
Суд встановив, що позачерговою 34 сесією Рунівщинської сільської ради 6 скликання, на підставі звернення депутатів про факти порушення сільським головою ОСОБА_1 Конституції та законів України, 06.08.2015 було прийнято рішення, яким достроково припинено повноваження сільського голови Рунівщинської сільради ОСОБА_1 Цим же рішенням виконання повноважень сільського голови покладено на секретаря Рунівщинської сільради ОСОБА_7 (а.с. 109).
ОСОБА_2 в подальшому вішенням 35 позачергової сесії Рунівщинської сільської ради 6 скликання від 19.12.2018 "Про припинення повноважень секретаря Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області" припинено повноваження секретаря Рунівщинської сільради ОСОБА_7 (а.с. 120).
Іншим рішенням 35 позачергової сесії Рунівщинської сільської ради 6 скликання від 19.12.2018 "Про обрання секретарем Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області та уповноваження її на вчинення дій" ОСОБА_6 було обрано секретарем Рунівщинської сільради. Цим же рішенням ОСОБА_6 було включено до списку осіб, які мають право підписувати документи від імені юридичної особи - Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області без довіреності, в тому числі рішень, протоколів, розпоряджень, наказів, повідомлень, актів, звітів, договорів, карток із зразками підписів та інших правочинів. Пунктом 3 цього ж рішення ОСОБА_6 уповноважено на внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. (а.с. 121).
Всі вищевказані рішення органу місцевого самоврядування є чинними.
ОСОБА_2, у судовому засіданні представник позивача повідомив, що позивач оскаржив до Полтавського окружного адміністративного суду вищевказані рішення Рунівщинської сільської ради. Однак будь-якого рішення суду на даний момент ще не прийнято.
У зв'язку з прийняттям 19.12.2018 Рунівщинською сільрадою вищевказаних рішень 27.12.2018 ОСОБА_6 звернулася до державного реєстратора для проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу Рунівщинську сільську раду, для чого подала державному реєстратору:
- рішення 34 позачергової сесії шостого скликання Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 06.08.2015 "Про дострокове припинення повноважень сільського голови Рунівщинської сільської ради ОСОБА_1;
- рішення 35 позачергової сесії шостого скликання Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 19.12.2018 "Про припинення повноважень секретаря Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_7;
- рішення 35 позачергової сесії шостого скликання Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 19.12.2018 "Про обрання секретаря Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області та уповноваження на її вчинення дій ОСОБА_6М.".
Отримавши вказані документи, встановивши особу заявника, державний реєстратор вчинив відповідну реєстраційну дію у точній відповідності до вимог статей 15, 17 Закону №755. Підстав для відмови у державній реєстрації, передбачених статтею 28 Закону №755, судом не встановлено.
Наголошуючи на обставинах неправомірності дій відповідача, позивач наголошував на тому, що державний реєстратор прийняв документи від заявника ОСОБА_6 не перевіривши наявність службового посвідчення або документів на підтвердження обсягу її повноважень як секретаря сільської ради.
У судовому засіданні присутній державний реєстратор ОСОБА_3 пояснив, що прийняв у ОСОБА_6 документи на підставі документа, що посвідчує особу заявника - паспорта громадянина України. При цьому документом, що підтверджує повноваження ОСОБА_6 як секретаря сільської ради є подане нею рішення 35 позачергової сесії шостого скликання Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області від 19.12.2018 "Про обрання секретаря Рунівщинської сільської ради Полтавського району Полтавської області та уповноваження на її вчинення дій ОСОБА_6М.", що повністю узгоджується з приписами Закону №755.
Суд не приймає до уваги твердження позивача щодо того, що відповідно до записів у ЄДРПОУ значиться юридична особа Рунівщинська сільська рада, тоді як у поданих державному реєстратору рішеннях значиться Рунівщинська сільська рада Полтавського району Полтавської області, оскільки доказів існування іншої Рунівщинської сільської ради, крім тієї яка знаходиться у Полтавській області, позивач суду не надав.
Також суд не приймає до уваги обставини, наведені позивачем 12.02.2019 у відповіді на відзив (а.с. 146-152), оскільки за своїм змістом такі по суті є зміною підстав позову, які відповідно до ч. 1 ст. 47 Кодексу адміністративного судочинства України, можуть бути подані до суду не пізніше ніж за п'ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження (перше судове засідання відбулося 23.01.2019).
Твердження позивача щодо необхідності скріплення поданих на реєстрацію протоколу та рішень спростовуються положеннями пункту 6 статті 15 Закону №755, відповідно до якого документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам: рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.
Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами). Справжність підписів на такому рішенні нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом.
Дія абзацу другого цього пункту в частині нотаріального засвідчення справжності підпису не поширюється на державну реєстрацію змін до відомостей про державний орган, орган місцевого самоврядування , громадське об'єднання чи благодійну організацію, що містяться в Єдиному державному реєстрі, а також на державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що вносяться на підставі розпорядчого акта державного органу, органу місцевого самоврядування.
Підсумовуючи все викладене, суд зазначає, що до компетенції державного реєстратора не відноситься питання контролю щодо порядку скликання, проведення сесій місцевої ради та порядку їх документального оформлення, як не відноситься і питання щодо визначення повноважності тієї чи іншої сесії або визначення пріоритетності рішень однієї сесії перед іншою. Натомість державний реєстратор перевіряє лише комплектність документів, позаяк він позбавлений права вимагати документи, якщо вони не передбачені Законом. Державний реєстратор не встановлює прав і обов'язків для суб'єктів, тоді як державна реєстрація здійснюється за заявницьким принципом. Відповідальність за внесення до установчих документів або інших документів, що подаються для державної реєстрації, завідомо неправдивих відомостей, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, несуть особи винні у таких діяннях.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Проаналізувавши усі зібрані у справі докази в їх сукупності, суд в межах заявлених позовних вимог визнає позов необґрунтованим у повному обсязі з огляду на встановлені обставини правомірності дій відповідача під час вчинення реєстраційної дії щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах №15771070007003546 - зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів відносно керівника та підписанта Рунівщинської сільської ради.
Відтак у задоволенні позову слід відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Позов ОСОБА_1 (вул. Шевченка, 25, с. Рунівщина, Полтавський район, Полтавська область, 38730, РНОКПП НОМЕР_1) до державного реєстратора Машівської районної державної адміністрації Полтавської області ОСОБА_3 (вул. Незалежності, 113, смт. Машівка, Машівський район, Полтавська область, 39400, код ЄДРПОУ 04057445), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Рунівщинська сільська рада Полтавського району Полтавської області (село Рунівщина, Полтавський район, Полтавська область, 38730, код ЄДРПОУ 21046673) про визнання протиправним та скасування рішення залишити без задоволення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням положень п.п. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст судового рішення складений 19.02.2019.
Суддя ОСОБА_9
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2019 |
Оприлюднено | 21.02.2019 |
Номер документу | 79966964 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні