Рішення
від 07.02.2019 по справі 824/843/18-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2019 р. м. Чернівці справа № 824/843/18

Чернівецький окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Левицького В.К.

за участю секретаря судового засідання Сулими М.П.

сторін:

представника позивача - ОСОБА_1

представника відповідача - Смутняка О.В.

представника третіх осіб - ОСОБА_3

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_4

до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області

другого відповідача - державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Бойка Богдана Любомировича

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_6, ОСОБА_9, Чернівецька міська рада

про визнання протиправною відмову та зобов'язання вчинити дії.

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_4 (далі - позивач) звернулась до суду із вказаним позовом, в якому просить:

- визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, оформлену листом від 21.06.2018 р. №0-24-0.21-2774/2-18, щодо скасування та поновлення запису в Поземельній книзі на земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1, шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області скасувати записи в поземельній книзі про наступні земельні ділянки:

№1) НОМЕР_2 розміром 0,0136 га, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1;

№2) НОМЕР_3 розміром 0,0148 га за адресою АДРЕСА_1;

№3) НОМЕР_4 розміром 0,0106 га за адресою АДРЕСА_1;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області скасувати поділ земельної ділянки під кадастровим номером НОМЕР_5 за адресою АДРЕСА_1.

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області присвоїти єдиний кадастровий номер земельній ділянці, яка існувала до поділу під кадастровим номером НОМЕР_5 в розмірі 0,039 га, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1, чим фактично привести відомості ДКЗ у відповідність до тих, що існували до моменту винесення, скасованих судом вищої інстанцій судових рішень.

В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначала, що рішенням апеляційного суду Чернівецької області від 21.02.2017 р. у справі №727/4602/16-ц, яке залишене в силі ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 23.11.2017 р., апеляційну скаргу ОСОБА_7, ОСОБА_4 задоволено. Рішення Шевченківського районного суду міста Чернівці від 04.07.2016 р. скасовано. В позові ОСОБА_6 до Чернівецької міської ради про поділ земельної ділянки в натурі та встановлення порядку користування земельною ділянкою відмовлено.

21.06.2018 р. адвокат позивача направив відповідне звернення до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області та державного реєстратора, в якому просив скасувати записи у поземельній книзі №1, №2, та №3 про земельні ділянки НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4; скасувати поділ земельної ділянки НОМЕР_5 та присвоїти єдиний кадастровий номер земельній ділянці, яка існувала до поділу під кадастровим номером НОМЕР_5.

Проте відповідач листом №0-24-0.21-2774/2-18 від 16.07.2018 р. відмовив у задоволенні вищезазначеного звернення.

Враховуючи наявність рішення судів апеляційної та касаційної інстанції, позивач вважає, що внесені відомості до Державного земельного кадастру на підставі рішення Шевченківського районного суду міста Чернівці від 04.07.2016 р. у справі №727/4602/16-ц підлягають скасуванню, а відмова надана відповідачем є протиправною.

Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області (далі - відповідач) подало до суду відзив, відповідно до змісту якого вказувало, що позовні вимоги позивача є безпідставними, необґрунтованими, та такими, що не підлягають задоволенню виходячи з наступного. Так, 08.08.2016 р. ОСОБА_6 звернувся до державного кадастрового реєстратора в місті Чернівці із технічною документацією щодо поділу земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_5 загальною площею 0,0390 га, що розташована по АДРЕСА_1. Відповідна технічна документація розроблена ПП "Терра Буковина", на підставі рішення Шевченківського районного суду міста Чернівці від 04.07.2016 р. у справі №727/4602/16-ц, що набрало законної сили 14.07.2016 р. Відповідно до ст. 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" державний кадастровий реєстратор зареєстрував поділ земельної ділянки НОМЕР_6 на наступні земельні ділянки за такими кадастровими номерами: НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4.

Таким чином, державний кадастровий реєстратор діяв у відповідності до вимог та в межах чинного законодавства. З огляду на зазначене, вимога позивача щодо скасування записів в поземельній книзі, скасування поділу та присвоєння єдиного кадастрового номеру суперечить наведеним нормам чинного законодавства України та є прямим втручанням у діяльність державного кадастрового реєстратора.

Крім того, відповідач зазначив, що Головне управління Держгеокадастру в Чернівецькій області та державний кадастровий реєстратор, що входить в структуру Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області, є неналежним відповідачем по даній справі, оскільки державний кадастровий реєстратор вносить відомості до державного земельного кадастру тільки після надходження відомостей з державного реєстру прав.

Стосовно позовної вимоги про визнання протиправною відмови Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, оформлену листом від 21.06.2018 р. №0-24-0.21-2774/2-18, щодо скасування та поновлення запису в Поземельній книзі на земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1, шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей відповідач зазначив, що вона є необґрунтованою, оскільки відповідний лист носить інформаційно-роз`яснювальний характер щодо порядку вчинення позивачем відповідних дій.

Державний кадастровий реєстратор Відділу у місті Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Бойко Б.Л. (далі - другий відповідач) подав до суду відзив на адміністративний позов, відповідно до змісту якого вказував, що 08.08.2016 р. ОСОБА_6 звернувся до державного реєстратора в місті Чернівці із технічною документацією щодо поділу земельної ділянки для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за кадастровим номером НОМЕР_6 загальною площею 0,0390, що розташована за адресою АДРЕСА_1.

Відповідна технічна документація розроблена ПП "Терра Буковина", на підставі рішення Шевченківського районного суду м. Чернівці від 04.07.2016 р. у справі №727/4602/16-ц, що набрало законної сили 14.07.2016 р. Враховуючи положення п. 6 ст. 24 закону України "Про державний земельний кадастр" підстав для відмови у здійснення державної реєстрації земельних ділянок не було. Відповідач зазначив, що ним було зареєстровано поділ земельної ділянки за кадастровим номером №НОМЕР_6 на підставі технічної документації ПП "Терра Буковина".

З огляду на вищезазначені обставини справи вважає, що його дії як державного кадастрового реєстратора вчинені у відповідності до вимог та в межах чинного законодавства.

24.09.2018 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відкрито провадження у адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 15.11.2018 р. у підготовчому засіданні залучено до участі в справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_6 та Чернівецьку міську раду.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 15.11.2018 р., занесеною до протоколу судового засідання відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про заміну Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області з відповідача на третю особу.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 15.11.2018 р., занесеною до протоколу судового засідання, продовжено підготовче провадження на 30 днів.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 03.12.2018 р. у підготовчому засіданні залучено до участі в справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_9.

03.12.2018 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду, занесеною до протоколу судового засідання, залучено до участі в справі як другого відповідача державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Бойка Богдана Любомировича.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.01.2019 р. у задоволенні клопотання відповідача про закриття провадження у адміністративній справі відмовлено.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 16.01.2019 р., занесеною до протоколу судового засідання, закінчено підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

ОСОБА_6 подав до суду письмові пояснення, відповідно до яких зазначив, що оскільки п.п. 9.1. п. 9 рішення XXVІІІ сесії ХХІІ скликання Чернівецької міської ради від 21.03.2002 р. №518, звернувся як один із співвласників земельної ділянки площею 0,0390 га по АДРЕСА_1 до Шевченківського районного суду міста Чернівці із позовом до Чернівецької міської ради, як до другого співвласника, з вимогами про поділ земельної ділянки в натурі та встановлення порядку загального користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1.

Шевченківським районним судом міста Чернівці від 04.07.2016 р., його позовні вимоги задоволено в повному обсязі та здійснено розподіл земельної ділянки. Після набрання законної сили рішенням, 08.08.2016 р. земельні ділянки, згідно проекту розподілу, були зареєстровані в реєстрі Державного земельного кадастру та відповідно кожній присвоєні кадастрові номери.

Крім того, зазначив, що на даний момент він не являється власником квартири АДРЕСА_1 та земельної ділянки за вказаною адресою, тому рішення за результатами розгляду справи може по суті вплинути на права та обов'язки нового набувача (власника) вказаного майна. З огляду на вказані обставини справи, просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

У судовому засіданні, яке відбулося 07.02.2019 р. представник позивача підтримав позовні вимоги та просив, суд задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.

Представник Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області заперечував проти задоволення адміністративного позову та просив відмовити у задоволенні позову з підстав зазначених у відзиві на позовну заяву.

Другий відповідач - Державний кадастровий реєстратор Відділу у місті Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Бойко Б.Л., належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду, в судове засідання призначене на 07.02.2019 р. не з`явився, про причини не прибуття суд не повідомив.

Представник ОСОБА_9 та ОСОБА_6 заперечував проти задоволення позовних вимог та просив відмовити у задоволенні позову.

Чернівецька міська рада, належним чином повідомлена про дату, час та місце судового розгляду, в судове засідання призначене на 07.02.2019 р. не з`явилася, про причини неприбуття суд не повідомила, явку представника не забезпечила, жодних пояснень щодо спору, який розглядається, не надала.

Частиною 1 ст. 205 КАС України передбачено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи положення ст. 205 КАС України, а також не прибуття в судове засідання належним чином повідомлених про дату час та місце судового розгляду другого відповідача - Державного кадастрового реєстратора Відділу у місті Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Бойка Б.Л. та Чернівецької міської ради, суд вважає за можливе розглянути справу за їх відсутності.

Заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.

ОСОБА_4 (ІНФОРМАЦІЯ_1, адреса проживання: АДРЕСА_2, РНОКПП НОМЕР_1) є власником квартири АДРЕСА_2, що підтверджується свідоцтвом про право власності від 14.03.2016 р. серія НОМЕР_7, запис у реєстрові книзі №50023 (а.с. 12, 23).

Пунктом 9 рішенням ХХVІІ сесії ХХІІІ скликання Чернівецької міської ради №518 від 21.03.2002 р. "Про передачу у приватну власність, надання в користування та оренду земельних ділянок, припинення права користування земельними ділянками та внесення змін в раніше прийняті рішення виконкому міської ради" передано ОСОБА_10, яка проживає по АДРЕСА_1 (ідеальна частка власності на будинковолодіння складає 38/100) в спільну часткову власність з Чернівецькою міською радою (ідеальна частка власності на будинковолодіння складає 62/100) земельну ділянку по АДРЕСА_1, площею 0,0390 га для обслуговування житлового будинку та господарських будівель (підстава заява ОСОБА_10. в 19.12.2001 р. №Р-4563; довідка ДОБТІ №1883 від 28.09.1999 р. про розрахунок ідеальних часток співвласників житлового будинку АДРЕСА_1, договір купівлі-продажу квартири від 26.08.1998 р. №3-3056 (а.с. 31-32).

22.12.2015 р. між гр. ОСОБА_11 та ОСОБА_6 укладено договір купівлі-продажу квартири АДРЕСА_1 (а.с. 50 на звороті - 52, 53).

Власником 38/100 частини земельної ділянки площею 0,039 га, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1, кадастровий номер НОМЕР_5 відповідно до договору дарування 38/100 часток земельної ділянки від 22.12.2015 р. є ОСОБА_6 (а.с. 33-34, 49, 53 на звороті- 54, 55).

Рішенням Шевченківського районного суду м. Чернівці від 04.07.2016 р. по цивільній справі №727/4602/16-ц позов ОСОБА_6 до Чернівецької міської ради про поділ земельної ділянки в натурі та встановлення порядку користування земельної ділянки задоволено. Виділено в натурі, ОСОБА_6, 38/100 ідеальних часток земельної ділянки площею 0,0148 га, кадастровий номер НОМЕР_5, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, згідно проекту поділу "діл. №2", та припинено спільну часткову власність з Чернівецькою міською радою. Визначено ОСОБА_6 та Чернівецькій міській раді порядок спільного користування частиною земельної ділянки (прохід, проїзд), за кадастровим номером НОМЕР_5, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 згідно проекту поділу "діл №3" розміром 0,0106 га. Залишено частину земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_5, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, згідно проекту поділу "діл. Мів", розміром 0,0136 га, за Чернівецькою міською радою (а.с. 13-14, 56-58).

На підставі вказаного рішення суду, ОСОБА_6 звернувся до ПП "Терра Буковина" із заявою, в якій просив виготовити проект поділу на земельну ділянку та технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по АДРЕСА_1 для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на підставі рішення Шевченківського районного суду міста Чернівці від 04.07.2016 р. №727/4602/16-ц (а.с. 47 на звороті).

28.07.2016 р. приватним підприємством "Терра Буковина" розробило ОСОБА_6 технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд у АДРЕСА_1 (а.с. 47 - 61).

Дана технічна документація містила рішення Шевченківського районного суду Чернівецької області у справі №727/4602/16-ц, яким затверджено поділ земельної ділянки в натурі з кадастровим номером №НОМЕР_5 та припинено спільну часткову власність, з відміткою про дату про набрання рішенням законної сили (14.07.2016 р.).

Судом встановлено та не заперечувалося учасниками справи, що 08.08.2016 р. ОСОБА_6 звернувся до державного кадастрового реєстратора в м. Чернівці із технічною документацією щодо поділу земельної ділянки, цільове призначення для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за кадастровим номером НОМЕР_6 загальною площею 0,0390 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1.

08.08.2016 р. державний кадастровий реєстратор Управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Бойко Б.Л. на підставі технічної документації розробленої приватним підприємством "Терра Буковина" зареєстрував поділ земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_5 загальною площею 0,0390 га, що розташована за адресою АДРЕСА_1. За наслідками поділу вказаної земельної ділянки, сформовано наступні земельні ділянки за такими кадастровими номерами:

- НОМЕР_2 загальною площею 0,0136 га, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель - для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, код цільового призначення - 02.01 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (а.с. 117-120);

- НОМЕР_8 загальною площею 0,0148 га, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель - для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, код цільового призначення - 02.01 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (а.с. 121 - 124);

- НОМЕР_9 загальною площею 0,0106 га, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель - для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, код цільового призначення - 02.01 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (а.с.126 - 129).

Рішення Апеляційного суду Чернівецької області від 21.02.2017 р. у справі №727/4602/16-ц, яке залишене без змін ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ 23.11.2017 р., апеляційну скаргу ОСОБА_7, ОСОБА_4 задоволено. Рішення Шевченківського районного суду м. Чернівці від 04.07.2016 р. по цивільній справі скасовано. В позові ОСОБА_6 до Чернівецької міської ради про поділ земельної ділянки в натурі та встановлення порядку користування земельною ділянкою відмовлено (а.с. 15-17, 18-19).

У зв'язку із скасуванням рішення Шевченківського районного суду м. Чернівці від 04.07.2016 р. по цивільній справі №727/4602/16-ц, 21.06.2018 р. представник позивача звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області та Державного кадастрового реєстратора із заявою, в якій просив:

- скасувати записи в поземельній книзі про наступні земельні ділянки №1 НОМЕР_2 розміром 0,0136 га, що знаходиться за адресою м. Чернівці, АДРЕСА_1; №2 НОМЕР_3 розміром 0,0148 га за адресою АДРЕСА_1; та №3 НОМЕР_4 розміром 0,0106 га за адресою АДРЕСА_1;

- скасувати поділ земельної ділянки під кадастровим номером НОМЕР_5 за адресою АДРЕСА_1;

- присвоїти єдиний кадастровий номер земельній ділянці, яка існувала до поділу під кадастровим номером НОМЕР_5 в розмірі 0,039 га, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 (а.с. 20-21).

Листом №0-24-0.21-2774/2-18 від 16.07.2018 р. Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області відмовило у скасуванні записів та присвоєнні єдиного кадастрового номера спірній земельній ділянці (а.с. 22, 46).

Вважаючи відмову протиправною, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний земельний кадастр" від 07.07.2011 р. № 3613-VI (далі - Закон №3613-VI, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру є обов'язковим (ст. 20 Закону №3613-VI).

Згідно ч. 2 ст. 7 Закону № 3613-VI до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать, зокрема, здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг та надання витягів із Державного земельного кадастру про земельні ділянки.

В силу вимог ч. 1 ст. 9 Закону №3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Перелік відомостей про земельні ділянки, що включається до Державного земельного кадастру визначено ст. 15 Закону № 3613-VI.

Частинами 1 та 2 ст. 24 Закону №3613-VI передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з ст. 25 Закону № 3613-VI Поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку: кадастровий номер; площа; місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця); склад угідь; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); нормативна грошова оцінка; відомості про обмеження у використанні земельної ділянки; відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки; дата державної реєстрації земельної ділянки; інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також внесені зміни до цих відомостей; інформація про власників (користувачів) земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; дані про бонітування ґрунтів.

Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки. Поземельна книга ведеться в паперовій та електронній (цифровій) формі. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. До Поземельної книги в паперовій формі долучаються всі документи, які стали підставою для внесення відомостей до неї. Форма Поземельної книги та порядок її ведення визначаються Порядком ведення Державного земельного кадастру .

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. № 1051 затверджено Порядок ведення Державного земельного кадастру (далі - Порядок № 1051), який визначає процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру.

Так, згідно п. 3 - 5 цього Порядку Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях. Ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр. До складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.

Приписами п. 10 та 12 Порядку №1051 встановлено, що відомостями Державного земельного кадастру є всі відомості, які підлягають внесенню до нього згідно з цим Порядком та у порядку інформаційної взаємодії з іншими кадастрами та інформаційними системами, а також відомості, одержані внаслідок їх оброблення, систематизації та узагальнення. Відомості Державного земельного кадастру є офіційними і вважаються об'єктивними та достовірними, якщо інше не доведено судом.

Перелік відомостей, що включається до Державного земельного кадастру, визначено у п. 24 Порядку №1051.

Внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у пункті 24 цього Порядку, здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги (п. 116 Порядку № 1051).

Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 р. № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV).

Частиною 1 ст. 2 Закону № 1952-IV визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 4 Закону № 1952-IV передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.

Частиною 1 ст. 26 Закону № 1952-IV визначено, що записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.

Згідно з ч. 2 ст. 26 Закону N 1952-IV у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Як зазначалося вище, 21.06.2018 р. представник позивача звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області та державного кадастрового реєстратора із заявою, в якій просив скасувати записи та присвоїти єдиний кадастровий номер земельній ділянці, яка існувала до поділу.

Судовим розглядом встановлено, що за результатами розгляду поданої представником позивача заяви, Головним управлінням Держгеокадастру в Чернівецькій області листом №0-24-0.21-2774/2-18 надано відповідь у довільній формі, якою фактично відмовлено у здійсненні вищезазначених дій та роз'яснено, що згідно п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру (далі - Порядок) державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об'єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об'єднання.

Водночас доведено до відома представника позивача, що згідно п. 5 Порядку втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об'єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов'язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється. Під втручанням у діяльність Державного кадастрового реєстратора розуміється прямо не передбачена законодавством дія будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об'єднань, яка стосується здійснення Державним кадастровим реєстратором повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком.

Крім того, відповідач зазначив, що згідно п. 2 ст. 39 Закону України "Про державний земельний кадастр" дії або бездіяльність Державного кадастрового реєстратора можуть бути оскаржені до суду в порядку, встановленому законом (а.с. 22).

Згідно п. 49 Порядку №1051 Поземельна книга ведеться за формою згідно з додатком 8 під час державної реєстрації земельної ділянки, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки (в тому числі у разі їх поділу чи об'єднання, а також відновлення їх меж) відповідно до пунктів 107-137 цього Порядку.

Відповідно до п. 60 та 61 Порядку № 1051 запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду. Скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави для скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги, які засвідчуються: в електронній (цифровій) формі - електронним цифровим підписом Державного кадастрового реєстратора; у паперовій формі - підписом Державного кадастрового реєстратора та скріплюються його печаткою.

Державний кадастровий реєстратор письмово повідомляє протягом трьох робочих днів особу, на яку зареєстрована земельна ділянка, про скасування (поновлення) запису за формою згідно з додатком 10 (п. 62 Порядку №1051).

З аналізу наведених норм права, суд приходить до переконання, що скасування (поновлення) запису в Поземельній книзі проводиться Державним кадастровим реєстратором виключно на підставі судового рішення.

Судом встановлено, що рішенням Апеляційного суду Чернівецької області від 21.02.2017 р. у справі №727/4602/16-ц, яке залишене без змін ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ 23.11.2017 р., апеляційну скаргу ОСОБА_7, ОСОБА_4 задоволено. Рішення Шевченківського районного суду м. Чернівці від 04.07.2016 р. по цивільній справі скасовано. В позові ОСОБА_6 до Чернівецької міської ради про поділ земельної ділянки в натурі та встановлення порядку користування земельною ділянкою відмовлено.

Під час судового розгляду справи відповідач не обґрунтував правомірність прийняття оскаржуваної відмови, оформленої листом від 21.06.2018 р. №0-24-0.21-2774/2-18, у скасуванні записів у поземельній книзі про земельні ділянки на підставі рішенням Апеляційного суду Чернівецької області від 21.02.2017 р. у справі №727/4602/16-ц, яке набрало законної сили.

Отже, відмова Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, оформлена листом від 21.06.2018 р. №0-24-0.21-2774/2-18, є протиправною та підлягає скасуванню.

Доводи відповідача про те, що він діяв в межах та у спосіб передбачений законом, суд відхиляє, оскільки вони спростовуються встановленими по справі обставинами та наведеними нормами матеріального права.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Частиною 2 статті 245 КАС України передбачено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб'єкта владних повноважень протиправними та зобов'язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини, та стягнення з відповідача - суб'єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю; 7) тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об'єднання громадян; 8) примусовий розпуск (ліквідацію) об'єднання громадян; 9) примусове видворення іноземця чи особи без громадянства за межі України; 10) інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів; 11) затримання іноземця або особи без громадянства з метою ідентифікації та (або) забезпечення примусового видворення за межі території України або про продовження строку такого затримання; 12) затримання іноземця або особи без громадянства до вирішення питання про визнання її біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту в Україні; 13) затримання іноземця або особи без громадянства з метою забезпечення її передачі відповідно до міжнародних договорів України про реадмісію; 14) звільнення іноземця або особи без громадянства на поруки підприємства, установи чи організації; 15) зобов'язання іноземця або особи без громадянства внести заставу.

У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду. У випадку, визначеному п. 4 ч. 2 цієї статті, суд може зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні (ч. 3-4 ст. 245 КАС України).

Із змісту вказаних норм видно, що адміністративне судочинство спрямоване на захист порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин у випадку, якщо своїми незаконними рішеннями, діями або бездіяльністю суб'єкт владних повноважень порушує такі права, свободи та інтереси осіб. Приблизний перелік способів захисту порушеного права в адміністративному судочинстві встановлено ст. 245 КАС України.

Статтею 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Враховуючи повноваження суду при вирішенні справи, закріплені в ст. 245 КАС України та протиправність відмови, оформленої листом від 21.06.2018 р. №0-24-0.21-2774/2-18, обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд приходить до висновку про задоволення позову повністю та зобов'язує відповідача повторно розглянути звернення позивача від 21.06.2018 р.

Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Частиною 5 ст. 139 КАС України передбачено, що якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з іншої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, що їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо обидві сторони звільнені від сплати судових витрат, вони компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Оскільки, судове рішення ухвалено на користь позивача, який звільнений від сплати судового збору, та за відсутності доказів понесення нею судових витрат, судом з урахуванням вимог ст. 139 КАС України не проводиться розподіл судових витрат.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 9, 77, 139, 243, 245, 246 та 255 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, оформлену листом від 16.07.2018 р. №0-24-0.21-2774/2-18.

3. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області повторно розглянути звернення ОСОБА_4 від 21.06.2018 р.

Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до ст.ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання). Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено протягом семи робочих днів 19.02.2019 р. (враховуючи час перебування судді у відрядженні).

Суддя В.К. Левицький

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.02.2019
Оприлюднено21.02.2019
Номер документу79967516
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/843/18-а

Ухвала від 23.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мельник-Томенко Ж. М.

Ухвала від 28.03.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мельник-Томенко Ж. М.

Рішення від 07.02.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 16.01.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 03.12.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 15.11.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 24.09.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 07.09.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні