Рішення
від 25.02.2019 по справі 0940/2467/18
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" лютого 2019 р. справа № 0940/2467/18

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Матуляка Я.П., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДФС в Івано-Франківській області до управління надання адміністративних послуг Надвірнянської районної державної адміністрації Івано-Франківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДФС в Івано-Франківській області звернулося до суду з позовом до управління надання адміністративних послуг Надвірнянської районної державної адміністрації Івано-Франківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання зареєструвати податкову заставу згідно акта опису майна за № 3/53-03 від 10.08.2018 року.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26.12.2018 року відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем протиправно, в порушення норм законодавства, відмовлено у проведенні державної реєстрації податкової застави на майно у зв'язку з тим, що майно, оформлене актом опису за № 3/53-03 від 10.08.2018 року закріплене за КП "Надвірнаводоканал" на праві господарського відання, яке в свою чергу є похідним від права власності, що зареєстроване за територіальною громадою м. Надвірна в особі Надвірнянської міської ради.

Відповідач правом на подання відзиву на позов, у десятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, не скористався, про поважність причин ненадання такого відзиву суд не повідомив.

Згідно частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 КАС України, дослідивши і оцінивши письмові докази, судом встановлено наступне.

КП "Надвірнаводоканал" зареєстроване як юридична особа та перебуває на обліку в контролюючому органі як платник податків.

В ході проведення заходів погашення податкового боргу КП "Надвірнаводоканал", 10.08.2018 року податковим керуючим Стефурак О.Б. проведено опис майна у податкову заставу платника податків КП "Надвірнаводоканал", а саме: будівля котельні, будівля ГКНС, радіальний відстійник, мулова площадка, що знаходяться по вул. Рамішвілі, 10а, м. Надвірна, за результатами якого складено акт опису майна за № 3/53-03 від 10.08.2018 року (а.с.18).

Вказане майно перебуває на балансі КП "Надвірнаводоканал" і надане останнім для опису в податкову заставу згідно переліку, що підтверджується листом директора КП "Надвірнаводоканал" від 27.07.2018 року за № 184 (а.с.11).

Згідно листа за № 6798/9/09-19-53-03 від 10.08.2018 року начальник Надвірнянського управління Головного управління ДФС в Івано-Франківській області звернувся до Центру надання адміністративних послуг Надвірнянської районної державної адміністрації Івано-Франківської області із проханням зареєструвати, на підставі пункту 89.1. статті 89 Податкового кодексу України, обтяження податкової застави згідно акта опису майна від 10.08.2018 року № 3/53-03 по об'єктах нерухомого майна КП "Надвірнаводоканал", що знаходяться за адресою м. Надвірна, вул. Рамішвілі, 10а, а саме: будівля котельні, будівля ГКНС, радіальний відстійник, мулова площадка (а.с.19). Однак, відповідачем відмовлено у здійсненні державної реєстрації прав та їх обтяжень.

21.09.2018 року контролюючий орган повторно звернувся до відповідача із вимогою зареєструвати обтяження податкової застави, вказавши на безпідставність рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, оскільки відповідно до пункту 89.2. статті 89 Податкового кодексу України право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права (рішення Надвірнянської міської ради від 27.12.2016 року № 445-12/2016 "Про безоплатну передачу матеріальних цінностей та основних засобів", рішення Надвірнянської міської ради від 11.11.2005 року № 2007-XXVI (ІІІ) - 05 "Про ліквідацію ДКП "Надвірнянський "Водоканал", створення нового комунального підприємства і затвердження статуту комунального підприємства "Надвірнаводоканал"), що підтверджується листом за № 9/9/09-19-53-17 (а.с.20-21).

Листом від 03.10.2018 року за № 2.2-13/42 управління надання адміністративних послуг Надвірнянської районної державної адміністрації Івано-Франківської області повідомило, що проведення державної реєстрації податкової застави на майно, вказане у акті опису № 3/53-03 від 10.08.2018 року являється неможливим з підстав неналежного оформлення копії акта опису та перебуванні описаного майна на праві господарського відання КП "Надвірнаводоканал", що є похідним правом від права власності територіальної громади м. Надвірна в особі Надвірнянської міської ради на вказане нерухоме майно, у зв'язку з чим дане майно не може бути предметом застави, а накладення податкової застави на майно, яке є у власності громади м. Надвірна суперечить волі власника (а.с.22).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Згідно підпункту 16.1.4. пункту 16.1. статті 16 Податкового кодексу України платники податків зобов'язані сплачувати податки та збори в строки та у розмірах встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи, що, у відповідності до статті 36 Кодексу, є податковим обов'язком.

З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов'язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу (пункт 88.1. статті 88 Податкового кодексу України).

За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.155. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов'язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом.

Механізм застосування податкової застави контролюючими органами прописаний у главі 9 розділу ІІ Податкового кодексу України та Порядку застосування податкової застави контролюючими органами, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 16.06.2017 року за № 586 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 14.07.2017 року за № 859/30727 (надалі - Порядок № 586).

Відповідно до пункту 88.2. статті 88 Податкового кодексу України право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.

Пунктом 89.1. статті 89 Податкового кодексу України та пунктом 7 розділу І Порядку № 586 передбачено, що право податкової застави виникає: у разі несплати у строки, встановлені Кодексом, суми грошового зобов'язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені Кодексом, суми грошового зобов'язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу; у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов'язань.

Згідно пункту 8 розділу І Порядку № 586 день виникнення права податкової застави визначається на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів відповідно до законодавства.

За правилами пункту 89.2 статті 89 Податкового кодексу України, з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.

У разі якщо балансова вартість такого майна не визначена, його опис здійснюється за результатами оцінки, яка проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".

У разі збільшення суми податкового боргу складається акт опису до суми, відповідної сумі податкового боргу платника податків, у порядку, передбаченому цією статтею.

Право податкової застави не поширюється на майно, визначене підпунктом 87.3.7 пункту 87.3 статті 87 цього Кодексу, на іпотечні активи, що належать емітенту та є забезпеченням відповідного випуску іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, на грошові доходи від цих іпотечних активів до повного виконання емітентом зобов'язань за цим випуском іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, а також на склад іпотечного покриття та грошові доходи від нього до повного виконання емітентом зобов'язань за відповідним випуском звичайних іпотечних облігацій.

Право податкової застави не застосовується, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Вказані норми коментованої статті кореспондуються з положеннями пунктів 9-11 розділу І Порядку № 586.

У відповідності до абзацу 1 пункту 89.3. статті 89 Податкового кодексу України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.

Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (абзац четвертий пункту 89.3 статті 89 Податкового кодексу України).

Так, пунктом 2 розділу ІІ Порядку № 586 визначено, що майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису майна (додаток 2). Акти опису майна реєструються у журналі реєстрації актів опису майна у податкову заставу (додаток 3).

Приписами пункту 89.8 статті 89 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючий орган зобов'язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі.

Розділом IV Порядку № 586 регламентовано державну реєстрацію податкової застави, у відповідності до пункту 1 якого контролюючий орган зобов'язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі у п'ятиденний строк з дня складення акта опису майна.

Така реєстрація здійснюється, зокрема, щодо нерухомого майна - відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1141, постанови Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та наказу Міністерства юстиції України від 21 листопада 2016 року № 3276/5 "Про затвердження Вимог до оформлення заяв та рішень у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 21 листопада 2016 року за № 1504/29634 (пункт 2 Розділу IV Порядку № 586).

Згідно частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (пункт 1); обтяження - заборона розпоряджатися та/або користуватися нерухомим майном, встановлена законом, актами уповноважених на це органів державної влади, їх посадових осіб або така, що виникла на підставі договору (пункт 5).

Статтею 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено речові права та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації, зокрема відповідно до пункту 4 частини 1 коментованої статті державній реєстрації прав підлягають заборона відчуження та арешт нерухомого майна, податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.

Таким чином, податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, визнається обтяженням, що підлягає обов'язковій державній реєстрації, а підставою для такої реєстрації є акти відповідних державних органів та посадових осіб згідно із законом. У зв'язку з чим у відповідача наявний обов'язок щодо здійснення такої державної реєстрації обтяжень прав на нерухоме майно у порядку та спосіб, визначеному законом.

Судом встановлено, що засновником КП "Надвірнаводоканал" являється Надвірнянська міська рада Івано-Франківської області. Також дана обставина підтверджується Статутом від 2006 року (а.с.14-17), відповідно до якого підприємство засноване на комунальній власності територіальної громади м. Надвірна, згідно рішення Надвірнянської міської ради № 2007-XXVI (ІІІ) - 05 від 11.11.2005 року (а.с.12).

Таким чином, контролюючим органом поширено податкову заставу на об'єкти нерухомого майна, а саме на будівлю котельні, будівлю ГКНС, радіальний відстійник, мулову площадку, що належать на праві власності Надвірнянської міської ради Івано-Франківської області та перебувають на балансі КП "Надвірнаводоканал" і закріплені за таким підприємством на праві господарського відання.

Суд зазначає, що право податкової застави поширюється, зокрема, на майно платника податків, яке перебуває на праві господарського відання КП "Надвірнаводоканал", що імперативно встановлено нормами Податкового кодексу України (пункт 89.2 статті 89).

Окрім того, частиною 1 статті 133 Господарського кодексу України передбачено, що основу правового режиму майна суб'єктів господарювання, на якій базується їх господарська діяльність, становлять право власності та інші речові права - право господарського відання, право оперативного управління.

Стаття 136 Господарського кодексу України визначає право господарського відання речовим правом суб'єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.

Суд звертає увагу, що особливості зазначеної правової форми полягають в тому, що суб'єкт права господарського відання як самостійний суб'єкт господарювання несе, за наслідками своєї діяльності, відповідальність лише в межах своїх власних зобов'язань та усім майном, що закріплене за ним на цьому правовому режимі.

Судом встановлено, що вищенаведений обсяг зобов'язань підприємства відображений у пункті 4.5. Статуту КП "Надвірнаводоканал" Надвірнянської міської ради, затвердженого рішенням міської ради (а.с.14-17).

В той же час, як зазначалось судом вище право податкової застави не поширюється на майно, визначене підпунктом 87.3.7 пункту 87.3 статті 87 Податкового кодексу України, на іпотечні активи, що належать емітенту та є забезпеченням відповідного випуску іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, на грошові доходи від цих іпотечних активів до повного виконання емітентом зобов'язань за цим випуском іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, а також на склад іпотечного покриття та грошові доходи від нього до повного виконання емітентом зобов'язань за відповідним випуском звичайних іпотечних облігацій (абзац 5 пункту 89.2 статті 89 Податкового кодексу України, пункт 10 розділу І Порядку № 586).

Так, згідно підпункту 87.3.7 пункту 87.3 статті 87 Податкового кодексу України не можуть бути використані як джерела погашення податкового боргу платника податків майно, що не може бути предметом застави відповідно до Закону України "Про заставу".

При цьому, статтею 4 Закону України "Про заставу" передбачено, що предметом застави не можуть бути:

культурні цінності, що є об'єктами права державної чи комунальної власності і занесені або підлягають занесенню до Державного реєстру національного культурного надбання;

пам'ятки культурної спадщини, занесені до Переліку пам'яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації.

Предметом застави не можуть бути вимоги, які мають особистий характер, а також інші вимоги, застава яких забороняється законом.

Предметом застави не можуть бути об'єкти державної власності, приватизація яких заборонена законодавчими актами, а також майнові комплекси державних підприємств та їх структурних підрозділів, що знаходяться у процесі корпоратизації.

Предметом застави підприємств державної форми власності, приватизація яких заборонена законодавчими актами, та їх структурних підрозділів, що знаходяться в процесі корпоратизації, можуть бути їх товари в обороті або в переробці.

Предметом застави не можуть бути гуртожитки як об'єкти нерухомого майна, житлові комплекси та/або їх частини, на які поширюється дія Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків".

Таким чином, майно комунального унітарного підприємства, закріплене за ним на праві господарського відання не входить до переліку майна, що не може бути предметом застави, а відтак, з урахуванням обмежень, визначених Податковим кодексом України та Законом України "Про заставу", є джерелом погашення податкового боргу такого підприємства.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління ДФС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 39394463, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018) до управління надання адміністративних послуг Надвірнянської районної державної адміністрації Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 42336333, вул. Визволення, 2, м. Надвірна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78400) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання до вчинення дій - задовольнити повністю.

Визнати протиправною відмову управління надання адміністративних послуг Надвірнянської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 42336333, вул. Визволення, 2, м. Надвірна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78400) у проведенні державної реєстрації податкової застави, оформленої актом опису майна за № 3/53-03 від 10.08.2018 року.

Зобов'язати управління надання адміністративних послуг Надвірнянської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 42336333, вул. Визволення, 2, м. Надвірна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78400) здійснити, у передбаченому законом порядку, державну реєстрацію обтяження нерухомого майна податковою заставою згідно акта опису майна за № 3/53-03 від 10.08.2018 року.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя Матуляк Я.П.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.02.2019
Оприлюднено27.02.2019
Номер документу80055695
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0940/2467/18

Постанова від 20.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 18.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 18.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Рішення від 25.02.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

Ухвала від 26.12.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні