Рішення
від 14.02.2019 по справі 1340/4480/18
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 1340/4480/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 лютого 2019 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представника позивача ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2, розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Апогей Агро» до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю Апогей Агро (далі - ТОВ Апогей Агро , позивач) 28.09.2018 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України, відповідач) з вимогами:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України № 402997/36763424 від 13.12.2017 про відмову в реєстрації ПН № 123 від 12.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 123 від 12.11.2017, подану ТОВ Апогей Агро у день набрання законної сили рішення суду про її реєстрацію.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ Апогей Агро є виробником сільськогосподарської продукції, з метою реалізації вирощеного в 2017 році урожаю ріпаку уклав договори поставки з ТОВ АТ Каргілл . Позивач зазначає, що після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної надіслав контролюючому органу пояснення з повним переліком документів для підтвердження реальності здійснення ним господарських операцій по складеній податковій накладній № 123 від 12.11.2017. Вказує, що первинні документи, оформлені на виконання договорів поставки № СVР05857 від 13.10.2017 та № СVР06324 від 26.10.2017 не мали дефекту форми, змісту або походження. Вказує, що контролюючий орган в квитанції № НОМЕР_1 від 30.11.2017 не зазначив конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної, не вказав конкретного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а лише процитував законодавчі норми. Позивач стверджує, що оскільки ТОВ Апогей Агро для розблокування реєстрації податкової накладної № 123 від 12.11.2017 надало пояснення та усі необхідні первинні документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію цієї податкової накладної, вважає рішення комісії ДФС України №402997/36763424 від 13.12.2017 необґрунтованим та протиправним.

Відповідач позов не визнає. Представник ДФС України подав відзив на позовну заяву (а.с. 188-190), з посиланням на статті 74, 185, 187, 201 ПК України та положення Порядку № 1246 просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ Апогей Агро в повному обсязі. Відзив не містить викладу фактичних обставин, що зумовили прийняття оскаржуваного рішення, до відзиву представник відповідача долучив витяг з бази даних контролюючого органу про отримані контролюючим органом пояснення та первинні документи, надіслані ТОВ Апогей Агро для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Позивач подав відповідь на відзив (а.с. 196-198). Вказує, що у відзиві відповідач не спростував тверджень позивача та жодним чином не довів правомірність прийнятого ним рішення. Зазначив, що контролюючий орган обмежився лише цитатами норм чинного законодавства без прив'язки цих норм до конкретних обставин чи підстав, що стали причинами зупинення реєстрації податкової накладної. Позивач вказує, що комісія ДФС України обмежилась лише поверхневою оцінкою наданих ТОВ Апогей Агро відомостей без аналізу наданих документів, що призвело до прийняття протиправного рішення, вважає оскаржуване рішення неправомірним та таким, що підлягає скасуванню.

Суд заслухав пояснення учасників справи, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази та встановив такі фактичні обставини справи і відповідні їм правовідносини:

товариство з обмеженою відповідальністю Апогей Агро зареєстроване як юридична особа 21.09.2011 з присвоєнням ідентифікаційного коду 36763424. Основним видом діяльності є вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11), допоміжна діяльність у рослинництві (код КВЕД 01.61) (а.с. 149-150). В рамках основного виду господарської діяльності позивач здійснює операції по реалізації власної сільськогосподарської продукції.

ТОВ Апогей Агро (Постачальник) та ТОВ АТ Каргілл (Покупець) уклали договір поставки № СVР05857 від 13.10.2017 та № СVР06324 від 26.10.2017, відповідно до яких Постачальник зобов'язується постачати та передати у власність, а Покупець прийняти та оплатити ріпак для харчових цілей урожаю 2017 року українського походження на умовах DАР доставлено до ТОВ Боріваж (Морський торговий порт Южний ) згідно Інкотермс 2010 в частині, що не суперечить умовам цього Договору. Код товару згідно УКТ ЗЕД 1205 (а.с. 23-24, 25-26).

На виконання умов цих договорів, Постачальник поставив Покупцю товар (ріпак, урожай 2017 року) згідно видаткових накладних: № 62 від 28.10.2017 на суму 1419187,50 грн., в тому числі ПДВ 283837,50 грн.; № 64 від 31.10.2017 на суму 3545437,50 грн. в т.ч. ПДВ 709087,50 грн.; № 66 від 12.11.2017 на суму 2089687,50 грн. в т.ч. ПДВ 417937,50 грн. (а.с. 35-37). Товар приймав керівник ТОВ АТ Каргілл ОСОБА_3 на підставі довіреності № 91068 від 13.10.2017, № 91065 від 01.11.2017 (а.с. 38-39). ТОВ АТ Каргілл провело попередню оплату за товар шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок ТОВ Апогей Агро , що підтверджується банківськими виписками (а.с. 31-34). На суму поставленого товару ТОВ Апогей Агро склало податкову накладну № 123 від 12.11.2017 та подало таку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (а.с. 21).

Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.

30.11.2017 ТОВ Апогей Агро отримало квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних № НОМЕР_1 від 30.11.2017, відповідно до якої документ прийнято, однак реєстрація цієї податкової накладної зупинена; запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. В квитанції зазначено, що податкова накладна відповідає вимогам пункту 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. Зазначено, що за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1205 та запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (а.с. 22).

ТОВ Апогей Агро 06.12.2017 направило ДФС України повідомлення № 7 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію якої зупинено, з письмовими поясненнями та копіями первинних документів, а також таблицю даних платника від 30.11.2017 № 1563293 (а.с. 74-76). До пояснень ТОВ Апогей Агро подало додатково копії документів, що підтверджують зберігання ріпаку та його транспортування, перевезення залізничним транспортом з місця відвантаження елеватора в м. Радивилів в місце прибуття - Морський торговий порт Южний та документи в підтвердження наявної в ТОВ Апогей Агро матеріально- технічної бази, а це: сільськогосподарської техніки, складських приміщень, орендованих земельних ділянок, достатнього штату працівників (договір про відповідальне зберігання зерна, акти на очищення та сушіння зерна, паспорти та посвідчення про якість зерна, договори транспортного експедирування та транспортно-експедиційного обслуговування, накладні, штатний розпис, звіти про площі сільськогосподарських культур, посівні площі сільськогосподарських культур та про збирання врожаю сільськогосподарських культур, а.с. 47-73, 84-93).

13.12.2017 комісія ДФС України прийняла рішення № 402997/36763424 про відмову у реєстрації податкової накладної № 123 від 12.11.2017. Це рішення мотивоване тим, що платник податків надав копії документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування (а.с. 100).

Не погодившись з цим рішенням 14.03.2018 ТОВ Апогей Агро скерувало поштою скаргу від 12.03.2018 на рішення комісії контролюючого органу з долученням копії первинних документів, в підтвердження реальності операцій по податковій накладній № 123 від 12.11.2017 (а.с. 171-177). Не отримавши жодного рішення за результатами розгляду цієї скарги позивач скерував ДФС України скаргу від 16.04.2018 на бездіяльність комісії ДФС з питань розгляду пояснень та документів платника податків (а.с. 162).

01.09.2018 позивач поштою отримав лист ДФС України від 20.03.2018 № 9788/6/99-99-11-04-15 про розгляд скарг (а.с. 160, 164-165). В листі ДФС України зазначила, що за результатами розгляду скарг ТОВ Апогей Агро на рішення комісії ДФС від 13.12.2017 №402997/36763424, від 22.12.2017 № 475401/36763424 виявлено, що ці скарги подані до ДФС після закінчення строку подання таких скарг, що є порушенням пункту 5 Порядку розгляду скарг на рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 04.07.2017 № 485 (а.с. 161).

При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Відповідно до пп. а , б пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 № 341, далі - Порядок №1246).

Згідно із пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку №1246).

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

- наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1 .3 і 200 1 .9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

- факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

- відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу;

- дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 12 Порядку №1246).

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку №1246).

У разі відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення реєстрації таких податкових накладних та/або розрахунків коригування відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу, формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, в якій зазначаються відомості та перелік документів, визначених підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку №1246).

Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Згідно з підпунктом 201.16.1. пункту 201.16. статті 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;

в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Критерії оцінки, Перелік документів).

Пунктом шостим Критеріїв оцінки визначено два критерії, за якими здійснюється ДФС Моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 % загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку документів, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами (пункт 2 Переліку документів).

Відповідно до пункту 1 Переліку документів у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв, такими документами є: 1) договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством; 2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до абзацу першого постанови Кабінету Міністрів України Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації від 29.03.2017 № 190 (далі - Постанова № 190) комісія ДФС приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Абзацом 2 Постанови №190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту в підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Організаційні та процедурні засади діяльності комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія), а також права та обов'язки її членів визначає Порядок роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затв. наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 566 (далі - Порядок № 566). Комісія згідно з пунктом 2 цього порядку є постійно діючим колегіальним органом при ДФС, що діє в межах повноважень, визначених пунктом 201.16 статті 201 розділу V ПК України та постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року №190 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації .

Згідно із пунктом 16 Порядку № 566 Комісією розглядаються письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 розділу V ПК України, а також висновок контролюючого органу з пропозицією щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації.

Пунктом 21 Порядку № 566 передбачено, що рішення Комісії про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації складається за формою згідно з додатком до цього Порядку, підписується, реєструється та надсилається платнику податку на додану вартість у порядку, встановленому статтею 42 розділу II Кодексу, протягом п'яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.

Процедуру розгляду скарг на рішення комісії ДФС, яка приймає рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - комісія ДФС) визначає Порядок розгляду скарг на рішення комісії Державної фіскальної служби про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою Кабінету Міністрів України № 485 від 04.07.2017 (далі - Порядок № 485).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 485 розгляд скарги на рішення комісії ДФС про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) здійснюється комісією ДФС з питань розгляду скарг (далі - комісія з питань розгляду скарг), яка є постійно діючим колегіальним органом ДФС, за участю уповноваженої особи Мінфіну.

Скарги подаються платником податку на додану вартість (далі - платник податку) до ДФС протягом 10 календарних днів після отримання ним рішення комісії ДФС про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - рішення комісія ДФС). У разі коли останній день строку, зазначеного у цьому пункті, припадає на вихідний або святковий день, останнім днем такого строку вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем. Строк подання скарги може бути продовженим за правилами і на підставах, визначених пунктом 102.6 статті 102 Кодексу (пункт 5 Порядку № 485).

Скарга складається виключно у письмовій формі та подається платником податку особисто або через свого уповноваженого представника безпосередньо до ДФС або надсилається поштовим відправленням. Така скарга у день її надходження реєструється ДФС відповідно до вимог законодавства з організації діловодства у державних органах (пункт 7 Порядку № 485).

Згідно з пункту 8 Порядку № 485 датою подання платником податку скарги є: у разі подання скарги безпосередньо до ДФС - дата фактичного надходження скарги до ДФС (дата проставлення відмітки про надходження скарги службою діловодства ДФС); у разі надсилання скарги поштовим відправленням - дата отримання відділенням поштового зв'язку від платника податку поштового відправлення із скаргою, яка зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення або на конверті.

Пунктом 10 Порядку № 485 визначено, що платник податку може додавати до скарги пояснення та копії документів, завірені у встановленому порядку, які підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації.

Відповідно до пунктів 12, 13 Порядку № 485 за результатами розгляду скарги комісія з питань розгляду скарг приймає рішення щодо скарги, яке реєструється службою діловодства ДФС та надсилається платнику податку з урахуванням вимог, визначених пунктом 56.23 статті 56 Кодексу. За результатами розгляду скарги комісія з питань розгляду скарг приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії ДФС; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії ДФС без змін.

Скарга залишається без розгляду у разі, коли до прийняття рішення комісії з питань розгляду скарг від платника податку, який її подав, до комісії з питань розгляду скарг надійшла заява про відмову від скарги (пункт 14 Порядку № 485).

Про залишення скарги без розгляду комісія з питань розгляду скарг повідомляє платнику податків у письмовій формі із зазначенням причин у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу.

Рішення комісії з питань розгляду скарг надсилається на адресу, зазначену платником податку у скарзі, а у разі її відсутності - на податкову адресу платника податку у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу (пункт 14 Порядку № 485).

Верховний суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постановах від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18, від 04.12.2018 у справі №821/1173/17 висловив таку правову позицію: … можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності .

Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими міркуваннями:

ТОВ Апогей Агро зареєстроване як юридична особа в 2011 році, має зареєстрований основний вид діяльності вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур, а також допоміжна діяльність у рослинництві за КВЕД 01.11, 01.61. Для здійснення господарської діяльності підприємство має достатні технічні, людські та матеріальні ресурси: орендує значні площі для посіву зернових, володіє необхідною сільськогосподарською технікою та складськими приміщеннями, має достатній штат працівників. Долучені до справи письмові докази (договори поставки, видаткові накладні, довіреності, банківські виписки) свідчать про те, що ТОВ Апогей Агро реалізувало ТОВ АТ Каргілл товар (ріпак урожаю 2017 року). По факту поставки товару позивач виписав та скерував на реєстрацію податкову накладну № 123 від 12.11.2017. Реєстрація цієї податкової накладної була зупинена контролюючим органом з мотивів її відповідності критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567: зазначено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товару згідно з кодом УКТ ЗЕД: 1205.

ТОВ Апогей Агро з метою реєстрації податкової накладної скерувало контролюючому органу:

- повідомлення № 7 від 06.12.2017, в якому надано пояснення про те, що є виробником сільськогосподарської продукції - ріпаку, код УКТ ЗЕД 1205 (в підтвердження чого представило звіт про площі та валові збори врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду 29-сг за 2017 рік, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур 4сг за 2017 рік);

- копії первинних документів: договори поставки, видаткові накладні, довіреності на отримання продукції, банківські виписки;

- таблицю даних платника податку від 30.11.2017 № 1563293.

- документи, які підтверджують зберігання ріпаку та його транспортування (договір про відповідальне зберігання зерна, акти на очищення та сушіння зерна, паспорти, посвідчення про якість зерна, договори транспортного експедирування та транспортно-експедиційного обслуговування).

Контролюючий орган отримав ці документи та прийняв рішення № 402997/36763424 від 13.12.2017 про відмову у реєстрації податкової накладної № 123 від 12.11.2017 з тих підстав, що платник податків надав копії документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Суд звертає увагу, що контролюючий орган зупинив реєстрацію податкової накладної № 123 від 12.11.2017 з підстав виявлення невідповідності обсягів постачання обсягам придбання товарів за кодом УКТ ЗЕД 1205. При цьому підставою прийняття оскаржуваного рішення є надання платником податків копії документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування. Суд констатує, що в квитанції № НОМЕР_1 від 30.11.2017 не вказано, в чому саме полягає відповідність податкової накладної Критеріям оцінки ступеня ризиків та не вказано навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику для реєстрації такої.

Суд оцінив надані платником податків письмові докази та дійшов висновку, що такі є достатніми, щоб підтвердити викладені разом із повідомленням № 7 від 06.12.2017 пояснення; ці пояснення та надані первинні документи (договори поставки, видаткові накладні, довіреності на отримання продукції, банківські виписки, договір про відповідальне зберігання зерна, акти на очищення та сушіння зерна, паспорти, посвідчення про якість зерна, договори транспортного експедирування та транспортно-експедиційного обслуговування) є цілком достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №123 від 13.12.2017. Також цілком очевидною є причина невідповідності обсягів постачання ріпаку обсягам його придбання - платник податків надав комісії ДФС України належні докази того, що ТОВ Апогей Агро є виробником реалізованої ТОВ АТ Каргіл продукції (а не посередником). Проте контролюючий орган ці пояснення та документи з неочевидних для суду причин не взяв до уваги.

Оцінюючи аргументи контролюючого органу щодо надання платником податків копії документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування суд також враховує таке: - контролюючий орган в липні 2018 року провів документальну перевірку ТОВ Апогей Агро з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної фіскальної служби за період з 01.01.2015 по 31.12.2017 (акт № 1983/13-01-14-13/36763424 від 13.08.2018); - за результатами перевірки контролюючий орган не виявив будь-яких порушень ТОВ Апогей Агро щодо господарських операцій з контрагентом ТОВ АТ Каргілл .

Суд також враховує пояснення позивача та надані ним докази на підтвердження того, що співпраця з покупцем ріпаку урожаю 2017 року ТОВ АТ Каргіл була систематичною: на підставі цього та аналогічних за змістом договорів поставки відвантажувалося не менше 10 партій продукції. Податкові накладні за результатами таких операції було зареєстровано контролюючим органом, по деяких накладних - після надання повідомлень з ідентичними копіями документів (а.с. 205-220). Наведене в сукупності дозволяє суду дійти висновку, що рішення про відмову у реєстрації податкової накладної є очевидно свавільним та необґрунтованим.

Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення № 402997/36763424 від 13.12.2017 про відмову у реєстрації податкової накладної № 123 від 12.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних є таким, що не відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому підлягає скасуванню як протиправне.

Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до приписів пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день, зокрема, прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування. У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Аналіз цих положень дозволяє зробити висновок, що ДФС України реєструє податкову накладну в тому числі на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.

З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов'язати ДФС України зареєструвати податкову накладну № 123 від 12.11.2017 у Єдиному реєстрі податкових накладних днем набрання законної сили цим рішенням суду.

Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ТОВ Апогей Агро , суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII «Перехідні положення» КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 402997/36763424 від 13.12.2017 щодо відмови в реєстрації податкової накладної № 123 від 12.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов'язати Державну фіскальну службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8, ідентифікаційний код 39292197) зареєструвати податкову накладну товариства з обмеженою відповідальністю «Апогей Агро» № 123 від 12.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем набрання законної сили цим рішенням суду.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8, ідентифікаційний код 39292197) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Апогей Агро» (80550, Львівська область, Буський район, село Куткір; ідентифікаційний код 36763424) судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривні.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня складення його повного тексту. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 25.02.2019 (останній день десятиденного строку для складення повного рішення, 24.02.2019, випав на вихідний день, - неділю).

Суддя Москаль Р.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2019
Оприлюднено28.02.2019
Номер документу80100284
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1340/4480/18

Постанова від 15.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 02.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 16.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 14.02.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Рішення від 14.02.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 18.01.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 17.10.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 02.10.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні