ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"25" лютого 2019 р. Справа № 924/277/18
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладюка Ю.В., при секретарі Сарело Р.О., розглянувши матеріали справи
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ТРАНС-ІВАР", м. Хмельницький
до Хмельницької міської ради, м. Хмельницький
про стягнення 1 295 914 грн.
Представники сторін:
від позивача - ОСОБА_1 за довіреністю
від відповідача - ОСОБА_2 за довіреністю
встановив:
Позивач, після уточнення позовних вимог, просить суд стягнути з відповідача 1 295 914 грн. за виконані роботи і використані матеріали для створення об'єкта незавершеного будівництва по реконструкції 250 кв. м. даху будинку № 18 по вул. Проскурівська з надбудовою мансардового поверху.
Обргунтовуючи позов, позивач вказує, що 27.08.01 між ПФ „Транс-Івар» та виконавчою дирекцією Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності укладено договір на будівництво приміщення площею 600 м. кв. на третьому поверсі приміщення за адресою: м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 18 (перша черга будівництва) згідно попередньої домовленості з музичною школою (за цією адресою знаходиться музична школа № 1 імені ОСОБА_3).
На виконання попередньої домовленості з міським головою та на виконання вказаного договору позивач направив звернення до Хмельницького міського голови з проханням надати відповідний дозвіл. Згоду на здійснення робіт отримано від відділу культури міської ради та від дитячої музичної школи.
У 2002 році позивач замовив висновок про технічний стан будівлі музичної школи по вул. Проскурівська, 18 у м. Хмельницький, з якого вбачається аварійність приміщення та необхідність його ремонту. 14.06.02 виконавчий комітет Хмельницької міської ради надав дозвіл на проектно-розвідувальні роботи по реконструкції приміщень музичної школи № 1 по вул. Проскурівській, 18 в м. Хмельницький з внутрішнім переплануванням та надбудовою мансардового поверху на договірних умовах з ПФ „Транс-Івар» .
Після отримання архітектурно-планового завдання на реконструкцію приміщення між Хмельницькою дитячою школою № 1 та ТОВ „Транс-Івар» укладено договір про реконструкцію будівлі від 15.07.02.
11.12.03 виконавчий комітет Хмельницької міської ради надав дозвіл на реконструкцію приміщення музичної школи з внутрішнім переплануванням та надбудовою мансардового поверху на договірних умовах з ТОВ „Транс-Івар» .
18.05.05 між ТОВ „Транс-Івар» та виконавчою дирекцією Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі ВД ХОВ ФСС ТВП) укладено договір на виконання будівельних робіт по будівництву службового приміщення площею 250 кв. м. по вул. Проскурівська, 18 у м. Хмельницький (друга черга будівництва).
01.03.06 замовником будівництва - ВД ХОВ ФСС ТВП затверджено акт робочої комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом - „1 черга Реконструкція приміщень музичної школи № 1 з надбудовою мансардового поверху по вул. Проскурівська, 18 у м. Хмельницький» .
Через відсутність у замовника - ВД ХОВ ФСС ТВП коштів для продовження будівництва 14.07.08 договір від 18.05.05 про будівництво другої черги - 250 кв. м. мансардового поверху розірвано за взаємною згодою сторін.
За таких обставин, позивач вказує, що всі права замовника будівництва від ВД ХОВ ФСС ТВП перейшли до позивача, який приступив до будівництва за власні кошти для власного використання.
09.12.08 між позивачем та музичною школою укладено договір на реконструкцію 250 м. кв. даху будинку по вул. Проскурівській, 18 з надбудовою мансардового поверху. Позивач зобов'язався здійснити ремонтно - будівельні роботи в приміщеннях школи та здійснити надбудову мансардового поверху. Школа, в свою чергу, зобов'язана передати у власність новозбудовані приміщення інвесторам згідно частки кожного у фінансуванні будівництва.
Протягом 2009 - 2010 років проводились ремонтно - будівельні роботи та реконструкція даху з надбудовою мансардового поверху. Проте, через складне фінансове становище роботи зупинено. Згідно довідки БТІ готовність об'єкта складає 83%. В зв'язку з цим, 17.05.10 між позивачем та музичною школою укладено договір про наміри школи придбати об'єкт незавершеного будівництва. Даний договір має статус попереднього.
24.04.13 Хмельницькою міською радою надано дозвіл музичній школі на придбання об'єкту незавершеного будівництва - виконаних ремонтно - монтажних робіт по реконструкції 250 м. кв. даху будинку по вул. Проскурівській, 18 з надбудовою мансардового поверху. Під вказані цілі внесено відповідні зміни до бюджету міста. Однак, в зв'язку з завершенням бюджетного року та затягуванням виконання рішення міської ради, кошти позивачу так і не були перераховані.
В задоволенні заяви позивача про реєстрацію за ним права власності на незавершене будівництво також було відмовлено, оскільки позивач не є власником первісного приміщення, яке реконструйоване. В судовому порядку визнати право власності на об'єкт незавершеного будівництва також не видається можливим.
Зі зміною керівництва міської ради, позивач знову звертався з питанням відшкодування вартості будівництва, на що отримав відповідь про необхідність надання відповідної проектно - кошторисної документації, актів виконаних робіт та іншої документації. Після надання документації, позивачу повідомлено, що на певних актах відсутні підписи замовника будівництва в зв'язку з чим розрахунок неможливий. Пізніше, позивачу повідомили про відсутність договору, який є підставою оплати.
Тобто, не проведення оплати відповідач мотивує відсутністю на те підстав та неналежністю оформлення документів. Позивач вважає, що своїми діями відповідач всіляко уникає здійсненню оплати виконаних робіт та використаних матеріалів для створення об'єкта по реконструкції 250 м. кв. даху будинку № 18 по вул. Проскурівській усвідомлюючи, при цьому, що позивач жодним чином не може вплинути на цю ситуацію.
При цій ситуації, відповідач фактично набув (зберіг за рахунок позивача без достатньої правової підстави) результати роботи та будівельні матеріали при створені об'єкта, а позивач повернути таке майно не може. Тому, на підставі ст. 1212, 1213 ЦК України, останній просить відшкодувати його вартість.
У відповіді на відзив від 14.05.18 позивач додатково зазначає, що незрозумілим є те, чому позивач, який проводив будівництво на замовлення ВД ХОВ ФСС ТВП, а після відмови останнього - здійснював будівництво для власних потреб, став підрядником міської ради. Музична школа, по договору, надавала об'єкт для ремонту та не претендувала на жодні права. Так само, відповідач не був замовником ремонту (реконструкції), а лише надавав відповідний дозвіл.
Проте, через настання кризи в державі і фінансової неспроможності завершити реконструкцію, позивач став продавцем, а музична школи висловила бажання придбати об'єкт. На придбання об'єкту школою, міська рада надала дозвіл. Однак, вважаючи себе замовником будівництва, відповідач вимагає від позивача, для здійснення оплати, підтверджуючі документи. Документи ж, з вказівкою про те, що відповідач є замовником не передбачені. На пропозицію позивача відносно підписання відповідачем документів, які були складені в ході проведення будівництва, останній пропонував звернутися до суду. При цьому, позивач вказує, що всі акти виконаних робіт, які є підставою оплати робіт, згідно інформації КП „Технагляд» пройшли перевірку відповідності.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав, наполягав на його задоволенні.
Відповідач у відзиві на позов наводить таке. Рішенням виконавчого комітету від 11.12.03 надано дозвіл музичній школі на реконструкцію приміщення музичної школи з внутрішнім переплануванням та надбудовою мансардового поверху по вул. Проскурівській, 18 в м. Хмельницький на договірних умовах з позивачем. На підставі цього рішення між позивачем та музичною школою укладено договір на реконструкцію об'єкту (250 м. кв. даху будинку № 18 по вул. Проскурівській, 18 з надбудовою мансардового поверху).
З метою раціонального утримання і збереження майна міською радою прийнято рішення від 24.04.13 про надання дозволу музичній школі на придбання виконаних позивачем ремонтно - будівельних робіт. На підставі такого рішення між позивачем та музичною школою укладено додаткову угоду за якою школа зобов'язувалась придбати в 2013 році виконані позивачем роботи. Вказані гроші школа мала перерахувати позивачу протягом трьох днів з дати підписання акту прийому робіт. Однак, на даний час такі акти відповідачу не надано. Тому, підстав оплати немає. Про необхідність надання документів відповідачу неодноразово нагадувалось.
Матеріалами справи встановлено.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 23.01.18 № 111459987 дитяча музична школа № 1 загальною площею 1525, 2 м. кв., за адресою: м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 18 перебуває в комунальній власності територіальної громади м. Хмельницького в особі Хмельницької міської ради. Такі ж відомості зазначені в інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 29.05.18 та у відомостях з реєстру прав власності на нерухоме майно.
27.08.01 між приватною фірмою „Транс-Івар» (підрядник) та виконавчою дирекцією Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (замовник) укладено договір на будівництво приміщення, за яким підрядник зобов'язується здійснити всі будівельно - монтажні та внутрішньо - оздоблювальні роботи по будівництву приміщення для замовника, яке знаходиться на 3 - му поверсі будинку за адресою: м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 18, загальною площею 600 кв. м., у відповідності до затвердженої проектно - кошторисної документації. Договір підписаний обома сторонами та скріплений їх печатками.
18.04.02 позивач звернувся до міського голови міста Хмельницького листом № 1223.04 де просив надати дозвіл на реконструкцію будинку школи за адресою: вул. Проскурівська, 18 з надбудовою мансардового поверху для влаштування власного магазину.
В травні 2002 року відділ культури виконавчого комітету Хмельницької міської ради в листі № 01-17-99/12-1737-02-10 повідомив міського голову про те, що відділ культури підтримує пропозицію директора фірми „Транс-Івар» щодо реконструкції ДМШ № 1 при умові дотримання правил охорони праці. З директором школи узгоджено.
08.05.02 дитяча музична школа № 1 повідомила листом під номером 39 відділ культури виконкому міськради про те, що дирекція школи вважає, що при умові дотримання пропозиції та зауважень керівника школи, реконструкція приміщення школи дозволить суттєво покращити умови для ведення занять та різноманітних культурно - мистецьких заходів.
У висновку „НДІ проектреконструкція» про технічний стан будівлі музичної школи по вул. Проскурівській, 18 у м. Хмельницький зазначено: (розділ 4) для приведення будівлі в відповідність діючим нормам необхідно виконати її капітальний ремонт; (розділ 5) надано пропозиції щодо надбудови мансардового поверху.
14.06.02 виконавчим комітетом Хмельницької міської ради прийнято рішення № 456 яким надано дозвіл на реконструкцію, переобладнання об'єктів містобудування з видачею забудовникам архітектурно - планувальних завдань та технічних умов на проектно - розвідувальні роботи по реконструкції приміщень музичної школи № 1 по вул. Проскурівській, 18 з внутрішнім переплануванням та надбудовою мансардового поверху дитячій музичній школі № 1 на договірних умовах з приватною фірмою „Транс-Івар» з мощенням плиткою прилеглої території, тротуару та до середини пішохідної вулиці Проскурівської.
Також, комунальним архітектурно - планувальним підприємством Управління архітектури, містобудування та інвестицій затверджено архітектурно - планувальне завдання на проектування об'єкта архітектури для нового будівництва, розширення, реконструкції, капітальний ремонт - музичної школи № 1 з надбудовою мансардового поверху по вул. Проскурівська, 18.
15.07.02 між Хмельницькою дитячою музичною школою № 1 та ТОВ „Транс-Івар» укладено договір про реконструкцію будівлі Хмельницької дитячої музичної школи № 1 предметом якого є об'єднання зусиль на проведення технічного обстеження, ремонт, заміну аварійних конструкцій, реконструкцію будівлі школи, шляхом внутрішнього перепланування, відновлення підвальних приміщень та надбудови третього мансардового поверху.
За п. 2.3 договору позивач зобов'язується за рахунок власних та залучених коштів в термін до кінця 2003 року виконати перепланування і ремонт підвальних приміщень першого поверху та надбудувати третій мансардовий поверх школи, при цьому запроектувати та побудувати без зупинки навчального процесу для школи: акустичний зал, класи, оркестровий зал, бібліотеку, кабінети, туалети. За п. 2.4. позивач зобов'язаний, без зупинки навчального процесу провести реставрацію фасаду будівлі і провести поточний ремонт другого поверху згідно документації.
11.12.03. виконкомом Хмельницької міської ради прийнято рішення № 1069 про надання дозволу на реконструкцію приміщення музичної школи № 1 з внутрішнім переплануванням та надбудовою мансардового поверху по вул. Проскурівській, 18 дитячій музичній школі № 1 на договірних умовах з ТОВ „Транс-Івар» на умовах мощення плиткою прилеглої території та тротуару.
18.05.05 між виконавчою дирекцією Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (замовник) та ТОВ „Транс-Івар» (підрядник) укладено договір на виконання будівельних робіт по будівництву службового приміщення для виконавчої дирекції Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності по вул. Проскурівська, 18, відповідно з яким підрядник зобов'язується власними силами та засобами, або з їх залученням, виконати будівельно - монтажні роботи по будівництву приміщення для замовника, яке знаходиться на 3 - му поверсі будинку за адресою: м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 18, загальною площею 250 м. кв., у відповідності до затвердженої проектно - кошторисної документації. Замовник зобов'язується сплатити вартість виконаних робіт за вказаними в договорі цінами.
Договір підписаний обома сторонами та скріплений їх печатками.
01.03.06 робочою комісією, призначеною виконавчою дирекцією Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності складено акт про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом будівлі, споруди, приміщення, затверджений 01.03.06, яким пред'явлене до прийняття „1 черга - Реконструкція приміщень музичної школи № 1 з надбудовою мансардового поверху по вул. Проскурівська, 18 м. Хмельницький» прийнято в експлуатацію.
14.07.08 між виконавчою дирекцією Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та ТОВ „Транс-Івар» підписано та скріплено печатками акт про те, що договір на виконання будівельних робіт по будівництву другої черги службового приміщення загальною площею 250 кв. м. для виконавчої дирекції Хмельницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності по вул. Порскурівська, 18 вважається розірваним за взаємною згодою.
09.12.08 між ТОВ „Транс-Івар» та Хмельницькою дитячою музичною школою № 1 укладено договір за яким з метою раціонального утримання та збереження приміщень Хмельницької дитячої музичної школи № 1, заміни аварійних несучих конструкцій, аварійним станом покрівлі будинку та на основі рішень міськвиконкому № 456 від 14.06.02, № 1069 від 11.12.03 сторони домовилися про об'єднання зусиль на проведення технічного обстеження, проведення проектних робіт, ремонту, заміну аварійних конструкцій, реконструкцію будинку шляхом заміни даху та надбудови мансардового поверху без залучення державних коштів.
Згідно п. 2.3. договору позивач зобов'язується без зупинки навчального процесу виконати надбудову мансардового поверху за власні кошти та кошти залучених інвесторів. Згідно п. 2.4. позивач зобов'язаний в ході будівництва, виконати ремонтно - будівельні роботи в приміщеннях школи згідно переліку, затвердженого директором школи. Школа зобов'язана надати дозвіл та сприяти проведенню реконструкції будинку та передати у власність новозбудовані приміщення на мансардовому поверсі інвесторам згідно долі кожного у фінансуванні будівництва.
Договір підписаний обома сторонами і скріплений їх печатками. Додатком до договору є перелік ремонтно - будівельних робіт 2 поверху ДМШ № 1.
11.05.10 дитяча музична школа № 1 звернулась до міського голови листом № 100 де просить розглянути можливість придбання та добудови мансардового поверху для ДМШ № 1.
17.05.10 між ТОВ „Транс-Івар» та міською дитячою музичною школою № 1 укладено договір про наміри по придбанню об'єкта незавершеного будівництва згідно якого, з метою завершення реконструкції покрівлі з надбудовою третього мансардового поверху будинку по вул. Проскурівській, 18 та покращення матеріально - технічної бази дитячої музичної школи № 1 ТОВ „Транс-Івар» зобов'язується продати, а школа зобов'язується підняти клопотання перед Хмельницькою міською радою про виділення додаткових коштів для придбання і завершення будівництва приміщення площею 250 м. кв., яке знаходиться на третьому мансардовому поверсі дитячої музичної школи за номером 1.
Згідно розділу 2 договору: позивач зобов'язується підготувати документи, необхідні для укладення договору купівлі - продажу (п. 2.1.); школа зобов'язана отримати дозвіл виконкому міської ради на придбання приміщення та необхідні кошти (п. 2.2.); сторони зобов'язані підписати договір купівлі - продажу нежитлового приміщення протягом 10 днів після підготовки всіх необхідних документів та отримання дозволів (п. 2.3.).
Договір підписаний обома сторонами та скріплений печатками.
Згідно зведеного кошторисного розрахунку вартості будівництва по об'єкту - музична школа в м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 18, від 18.03.13 загальна вартість робіт дорівнює 948 204 грн.
Згідно довідки Хмельницького БТІ від 12.04.13 готовність незавершеного будівництва об'єкта нерухомого майна - реконструкції приміщення музичної школи № 1 з внутрішнім переплануванням та надбудовою мансардового поверху, яке знаходиться у м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 18 дорівнює 83%.
24.04.13 Хмельницька міська рада прийняла рішення № 66 яким надала дозвіл на придбання Хмельницькій дитячій музичній школі № 1 виконаних ремонтно - монтажних робіт по реконструкції 250 кв.м. даху будинку № 18 по вул. Проскурівській з надбудовою мансардового поверху, вартістю 950 тис. грн.
23.09.13 рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно № 6109643 відмовлено в державній реєстрації права власності, форма власності: приватна на незавершене будівництво, що розташоване: Хмельницька область, м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 18 за суб'єктом - ТОВ „Транс-Івар» .
13.12.13 Хмельницькою міською радою прийнято рішення № 1 про внесення змін та доповнень до бюджету міста на 2013 рік, в тому числі - збільшити видатки спеціального фонду бюджету міста на культуру і мистецтво (школи естетичного виховання дітей) на 950 000 грн.
Згідно протоколу засідання робочої наради з питань прийняття виконаних будівельно-монтажних робіт ТОВ „Транс-Івар» по вул. Проскурівська, 18 від 24.12.13 - прийнято одноголосно пропозицію членів комісії про те, що беручи до уваги, що будівельно - монтажні роботи по мансардовому поверху БМШ № 1 розпочалися у 2006 році і за здійснення цих робіт проводилися розрахунки за цінами відповідних періодів, рекомендувати директору ТОВ „Транс-Івар» та директору ДМШ № 1 провести консультації у відповідних юридичних установах щодо можливості придбання виконаних будівельно - монтажних робіт на мансардовому поверсі ДМШ № 1 по вул. Проскурівська, 18 у судовому порядку.
30.12.13 фінансове управління Хмельницької міської ради листом № 12-4915-02-13 повідомило директора музичної школи щодо того, що рішенням міської ради збільшено призначення по спеціальному фонду бюджету міста на придбання приміщення мансардної добудови Хмельницької музичної школи № 1 на суму у 950 000 грн.
06.01.17 листом під № 12-81-02-10 виконком Хмельницької міської ради повідомив позивача про те, що розглянувши його звернення про відшкодування понесених ним витрат на реконструкцію приміщення, виконком просить позивача надати всю проектно-кошторисну документацію, акти виконаних робіт, які підтверджують обсяги ремонтно-монтажних робіт по реконструкції 250 м. кв. даху будинку № 18 по вул. Проскурівська з надбудовою мансардового поверху та підтверджуючі документи щодо виконання сторонами зобов'язань згідно договору про наміри по придбанню об'єкту незавершеного будівництва.
Як видно з супровідного листа (отриманий 18.12.17) позивач направив на адресу заступника Хмельницького міського голови дві папки з копіями документів, які підтверджують (папка 1) кошторисну вартість та експортну оцінку виконаних робіт по реконструкції музичної школи № 1 у м. Хмельницький по вул. Проскурівська, 18 та довідки про вартість виконаних робіт (папка 2).
11.01.18 під № 12-5714-02-10 Управління капітального будівництва виконкому Хмельницької міської ради направило на адресу позивача лист, де вказано, що в зв'язку з закінченням бюджетного періоду 2017 року та дії договорів, відсутністю належним чином оформлених первинних облікових документів, що підтверджують виконання будівельних робіт, законні підстави щодо ліквідації заборгованості, вказаної у Вашому зверненні, відсутні.
26.01.18 позивач звернувся до Хмельницького міського голови листом, де просить - у разі відсутності на певних аркушах (документації щодо виконання будівельних робіт) підпису директора ТОВ „Транс-Івар» , як замовника будівництва, вважати це технічною помилкою і повідомити де та коли позивач зможе виправити даку помилку. У разі, коли управління капітального будівництва вважає, що замовником робіт мала б бути міська рада, як власник приміщення школи, або її структурні підрозділи, позивач просить міського голову підписати акти виконаних робіт, як замовник останніх.
07.02.18 під № 2 позивач направив на адресу Хмельницького міського голови лист, де просить надати письмову відповідь про те, які дії потрібно вчинити, щоб захистити свої права щодо відшкодування понесених витрат.
20.02.18 під № 12-383-02-10 виконком Хмельницької міської ради направив позивачу лист, де вказав, що: рішення, яким виділено кошти на придбання незавершеного будівництва на сьогоднішній день не реалізоване; інших рішень щодо вирішення цих питань міською радою не приймалось; на сьогоднішній день відсутні підстави для розрахунків з позивачем; для вирішення поставленого позивачем питання відшкодування вартості будівельних робіт, йому потрібно звернутися до суду.
22.02.18 за № К -5667-18 виконком міської ради направив позивачу лист де додатково зазначив, що в зв'язку з відсутністю належним чином оформлених документів, що підтверджують виконання будівельно-монтажних робіт, правові підстави щодо підписання актів виконаних робіт в міської ради відсутні.
Згідно зведеного кошторисного розрахунку вартості об'єкта будівництва - музична школа в м. Хмельницькому по вулиці Проскурівська, 18, складеного станом на 17.05.18 загальна вартість об'єкту 1 295 914 грн. (кошторис підписано керівником проектної організації ОСОБА_4 та інженером проекту та скріплено печаткою ТОВ „Транс-Івар» ).
05.06.18 під номером 12-2592-02-18 виконком Хмельницької міської ради направив позивачу лист, де повідомив, що відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 14.11.12 власником приміщення по вул. Проскурівська, 18 загальною площею 1525, 3 м. кв. є територіальна громада міста Хмельницького в особі Хмельницької міської ради. До складу зареєстрованої нерухомості надбудоване приміщення мансардового поверху площею 250 м. кв. не входить. Замовником робіт та розпорядником коштів по реставрації приміщення з надбудовою мансардового поверху Хмельницької дитячої музичної школи № 1 ім. М. Мозгового по вул. Проскурівська, 18 у м. Хмельницький в 2016 - 2018 роках визначено управління капітального будівництва Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради. На даний час об'єкт в експлуатацію не введено.
11.06.18 представник позивача зробив запит до управління капітального будівництва Хмельницької міської ради де просив повідомити: які саме приміщення музичної школи підлягають ремонту та реставрації, які роботи проводяться; на підставі якого документу проводиться вказаний ремонт; коли планується ввести в експлуатацію об'єкт, який реконструюється.
На даний запит 14.06.18 за № 01-16-463 управління капітального будівництва надало відповідь де вказано, що: враховуючи відсутність в попередні роки ремонтних робіт, реставрації підлягають всі приміщення музичної школи; на даний час ремонтні роботи не проводяться; введення в експлуатацію об'єкта не планується.
Також, 11.06.18 позивач зробив запит до управління культури і туризму та просив повідомити на якій правовій підставі знаходиться у дитячої музичної школи № 1 надбудоване приміщення мансардового поверху площею 250 м. кв.
На цей запит управління культури і туризму 18.06.18 під № 01-17-95 надало лист - відповідь в якому наводить, що відповідно до рішення виконкому Хмельницької міської ради від 11.12.03 № 1069 дитячій музичній школі № 1 надано дозвіл на реконструкцію приміщення з внутрішнім переплануванням та надбудовою мансардового поверху по вул. Проскурівська, 18 на договірних умовах з ТОВ „Транс-Івар» на умовах мощення плиткою прилеглої території та тротуару.
Також у справі наявні:
- запити позивача від 22.06.18 до управління культури і туризму та Хмельницького міського голови, де позивач просить повідомити: у чиїй власності (користуванні) перебуває приміщення мансардного поверху площею 250 м. кв. надбудоване над приміщенням ДМШ № 1 по вул. Проскурівська, 18; на підставі яких документів та якого органу проводиться реконструкція вищевказаного приміщення;
- договір про закупівлю робіт від 06.12.16 № 06-1-16, укладений між управлінням капітального будівництва департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів (замовник) та ТОВ „Будспец Монтаж» (підрядник) на виконання робіт зазначених у проектно - кошторисній документації що виготовлена на об'єкт - „Реставрація приміщення з надбудовою мансардового поверху Хмельницької дитячої музичної школи № 1 по вул. Проскурівській, 18 у м. Хмельницькому. До договору надано: договірні ціни; календарний план виконання і фінансування зазначених робіт;
- протоколи переговорів тендерного комітету від 22.11.16 та 23.11.16 про погодження закупівлі робіт за переговорною процедурою закупівлі в ТОВ „Будспец Монтаж» та погодження основних позицій закупівлі;
- Звіт про незалежну оцінку майна - вартості незавершеного будівництва надбудови мансардного поверху музичної школи № 1 у м. Хмельницький, вул. Проскурівська. 18, 2010 року, за яким ринкова вартість об'єкта - не завершене будівництво надбудови мансардного поверху музичної школи № 1 в м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 18 становить 1 485 350 грн. Суб'єкт оціночної діяльності - ТОВ ЕКФ „Власна справа» ;
- технічний паспорт приміщення по вул. Проскурівська, 18;
- загальний журнал робіт ТОВ „Будспец Монтаж» на об'єкткті - реставрація приміщення з надбудовою мансардового поверху Хмельницької ДМШ № 1, вул. Проскурівська, 18 м. Хмельницький з доказами проведення деяких робіт (акти про проведення гідравлічного випробування систем опалення, акти на закриття прихованих робіт, довідка про вартість робіт, акти прийому будробіт, підсумкові відомості, загальновиробничі витрати, акти виконання технагляду);
- документи інвентаризаційної справи по вул. Проскурівська, 18.
- висновок експерта від 21.12.18 № 598 / 018, де вказано - вартість фактично виконаних ТОВ „Транс - Івар» робіт та використаних матеріалів щодо реконструкції 250 кв. м. даху з надбудовою мансардового поверху будівлі по вул. Проскурівська, 18 у м. Хмельницький, згідно договору від 09.12.08, укладеного між ТОВ „Транс-Івар» та Хмельницькою дитячою музичною школою № 1, станом на час виконання робіт, тобто червень 2009 - липень 2011 років, складає 429 200 грн., в тому числі вартість використаних будівельних матеріалів - 172 638 грн., механізмів та устаткування - 34 735 грн., виконаних будівельних робіт - 221 827 грн. Додатково надано вартість робіт, які виконані до 09.12.08, тобто до дати укладення договору, але стосуються об'єкту будівництва (роботи по влаштуванню сходової клітини № 2) реконструкції 250 кв. м. даху з надбудовою мансардового поверху будівлі по вул. Проскурівська, 18 у м. Хмельницький, яка станом на час виконання робіт, тобто на липень 2005 року, складає 46 527 грн.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши подані ними заяви по суті справи та докази та давши їм оцінку в сукупності, судом враховується таке.
Позивач, як видно зі змісту заявлених вимог, просить відшкодувати йому виконані роботи та використані матеріали для створення об'єкта незавершеного будівництва по реконструкції 250 м. кв. даху будинку № 18 з надбудовою мансардового поверху по вул. Проскурівська у м. Хмельницький.
Згідно інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 23.01.18 № 111459987 та від 29.05.18 за вищевказаною адресою перебуває приміщення Хмельницької дитячої музичної школи № 1. В цих же довідках зазначено, що дитяча музична школа № 1 загальною площею 1525, 2 м. кв., за адресою: м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 18 перебуває в комунальній власності територіальної громади м. Хмельницького в особі Хмельницької міської ради.
Як встановлено матеріалами справи, 09.12.08 між ТОВ „Транс-Івар» та Хмельницькою дитячою музичною школою № 1 укладено договір, за яким сторони домовляються про об'єднання зусиль на проведення технічного обстеження, проведення проектних робіт, ремонту, заміну аварійних конструкцій, реконструкцію будинку шляхом заміни даху та надбудови мансардового поверху без залучення державних коштів. При цьому, за п. 2.3. договору позивач зобов'язаний без зупинки навчального процесу виконати надбудову мансардного поверху за власні кошти та кошти залучених інвесторів. Згідно п. 2.4. договору позивач зобов'язується в ході будівництва, виконати ремонтно-будівельні роботи в приміщеннях школи згідно переліку, затвердженого директором школи.
При цьому, даний договір укладено на підставі рішень Хмельницької міської ради (як власника майна, що реконструюється) від 11.12.03 № 1069 (надано дозвіл на реконструкцію приміщення музичної школи та надбудовою мансардного поверху на договірних умовах з позивачем) та від 14.06.02 № 456 (надано дозвіл на проектно-розвідувальні роботи по реконструкції приміщень школи з внутрішнім переплануванням та надбудовою мансардного поверху на договірних умовах з позивачем). Про укладення договору на підставі вищевказаних рішень міської ради вказано у самому договорі (п. 1).
З матеріалів справи вбачається, що позивач приступив до виконання зазначених в договорі робіт, однак не виконав їх у повному обсязі. Зокрема: в листі музичної школи № 100 від 11.05.10 школа просить розглянути можливість придбання та добудови мансардового поверху; договір від 17.05.10, укладений між ТОВ „Транс-Івар» та міською дитячою музичною школою № 1 носить назву „Про наміри по придбанню об'єкта незавершеного будівництва» , а предмет договору - продаж та зобов'язання школи підняти клопотання перед Хмельницькою міською радою про виділення додаткових коштів для придбання і завершення будівництва приміщення площею 250 кв. м., яке знаходиться на 3 надбудованому поверсі дитячої музичної школи № 1; згідно довідки Хмельницького БТІ від 12.04.13 готовність незавершеного будівництва об'єкта нерухомого майна - реконструкції приміщення музичної школи № 1 з внутрішнім переплануванням та надбудовою мансардового поверху, яке знаходиться у м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 18 дорівнює 83%.
Згідно п. 2.5. договору від 09.12.08 школа зобов'язалася передати у власність новозбудовані приміщення на мансардному поверсі інвесторам згідно долі кожного у фінансуванні будівництва.
Врахувавши обставини, що стали причиною не завершення будівництва, позивач та Хмельницька дитяча музична школа № 1 уклали договір від 17.05.10 (договір про наміри), де школа зобов'язалася підняти клопотання перед міською радою про виділення додаткових коштів для придбання і завершення будівництва об'єкту, будівництво якого було предметом договору від 09.12.08.
На виконання даного договору та на підставі відповідного звернення Хмельницькою міською радою прийнято рішення від 24.04.13 № 66, яким надано дозвіл Хмельницькій дитячій музичній школі № 1 на придбання виконаних ремонтно-монтажних робіт по реконструкції 250 кв. м. даху будинку № 18 по вул. Проскурівська з надбудовою мансардного поверху, вартістю 950 000 грн. А, рішенням міської ради від 13.12.13 № 1 на відповідні цілі внесено зміни до бюджету міста, зокрема збільшено видатки спеціального фонду бюджету на 950 000 грн. на школи естетичного виховання дітей. При цьому, не виділення вказаних грошей позивачу, незважаючи на причини, а по факту (оскільки відповідні рішення міської ради діючі), свідчить про невиконання рішення органу місцевого самоврядування.
Таким чином, судом встановлено, що на підставі рішення власника (міської ради) майна - будинку № 18 по вул. Проскурівська в м. Хмельницький про його реконструкцію, користувач майна - музична школа уклала договір про таку реконструкцію з позивачем, який, як видно з матеріалів справи, здійснив відповідні роботи на 83%.
При цьому, виконання таких робіт, крім вищевказаних матеріалів, підтверджується і експертним дослідженням, а саме висновком судової експертизи від 21.12.18 № 598/018 де вказано, що вартість фактично виконаних ТОВ „Транс - Івар» робіт та використаних ним матеріалів щодо реконструкції 250 кв. м. даху з надбудовою мансардового поверху будівлі по вул. Проскурівська, 18 у м. Хмельницький, згідно договору від 09.12.08, укладеного між ТОВ „Транс-Івар» та Хмельницькою дитячою музичною школою № 1, станом на час виконання робіт, тобто червень 2009 - липень 2011 років, складає 429 200 грн., в тому числі вартість використаних будівельних матеріалів - 172 638 грн., механізмів та устаткування - 34 735 грн., виконаних будівельних робіт (включно з загально - будівельними витратами, кошторисним прибутком та коштами на покриття адміністративних витрат) - 221 827 грн. Додатково надано вартість робіт, які виконані до 09.12.08, тобто до дати укладення договору, але стосуються об'єкту будівництва (роботи по влаштуванню сходової клітини № 2) реконструкції 250 кв. м. даху з надбудовою мансардового поверху будівлі по вул. Проскурівська, 18 у м. Хмельницький, яка станом на час виконання робіт, тобто на липень 2005 року, складає 46 527 грн.
При цьому, необхідно вказати, що на стор. 15 висновку зазначено, що роботи, які виконані ТОВ „Будспец Монтаж» в дослідження не включались). Тобто, вказане свідчить, що висновок експертизи стосується виключно робіт, здійснених позивачем.
Даний висновок підтверджує: а) що вказані в висновку роботи дійсно виконані позивачем; б) роботи виконані на підставі договору від 09.12.08 в частині вартості робіт 429 200 грн.; в) роботи виконані на об'єкті - реконструкція 250 м. кв. даху з надбудовою мансардового поверху будівлі по вул. Проскурівська, 18 у м. Хмельницький; г) вартість робіт по договору складає 429 200 грн. і додаткових робіт, виконаних позивачем та тому ж об'єкті, однак до укладення договору дорівнює 46 527 грн.
Таким чином, судом встановлено, що позивач здійснив роботи (на 83%) по реконструкції майна, яке належить відповідачу на праві комунальної власності, при цьому виконання таких робіт проведено з дозволу відповідача (оформленого рішеннями міської ради). Вартість таких робіт підтверджена експертом, станом на час виконання робіт.
Слід зазначити, що висновок експерта стосується робіт позивача, виконаних як до укладення договору від 09.12.08 (предметом якого, в тому числі є реконструкція будинку та надбудова мансардового поверху), так і на виконання такого договору. При цьому, суд приймає до уваги даний висновок, як доказ виконання всіх робіт позивачем (стягнення вартості яких є предметом позову) на об'єкті реконструкція 250 м. кв. даху з надбудовою мансардового поверху будівлі по вул. Проскурівська, 18 у м. Хмельницький, оскільки такі роботи виконані після надання дозволу відповідачем на їх проведення (роботи, як вказано у висновку проведені в липні 2005 року та червні 2009 - липні 2011 року, а рішення міської ради про надання дозволів прийняті у 2002 і в 2003 роках), хоч деякі з них проведені і без укладення договору. При цьому, суд враховує доведеність факту здійснення робіт та не досліджує обставини належності оформлення останніх, оскільки виходячи з характеру позовних вимог, це не є предметом дослідження (предметом дослідження, виходячи з предмету і підстав позову є дослідження обставин виконання робіт на об'єкті відповідача).
Отже, станом на час розгляду справи, документально встановленим є той факт, що позивач, за згодою (дозволом) відповідача здійснив реконструкцію належного йому (відповідачу) майна, а доступу (можливості користування) до нього (результату робіт), або відшкодування вартості останнього, в позивача немає. При цьому, за попередньою домовленістю (при укладені договору) реконструйоване майно мало бути передано позивачу відповідно до долі останнього у фінансуванні.
Укладаючи договір від 09.12.08, а згодом договір про наміри від 17.05.10, позивач, з урахуванням п. 2.5. договору (від 09.12.08), та п. 1.1. договору (від 17.05.10) розраховував на їх результат - отримати у власність новозбудовані приміщення на мансардовому поверсі чи отримання коштів від школи, після отримання останньою дозволу від міської ради на їх виділення. Однак, обставини справи свідчать, що позивач не отримав очікуваних результатів, що в свою чергу підтверджує факт користування результатами реконструкції відповідачем - як власником всього приміщення.
При цьому, слід вказати, що підстави користування об'єктом реконструкції та матеріалами вкладеними у її проведення у відповідача відсутні, оскільки немає відповідних доказів (наприклад договір про набуття у користування (власність чи оренду) результатів реконструкції, стороною якого є міська рада). Тобто в суду немає доказів наявності будь - яких договірних відносин між сторонами з приводу вищевказаного майна, щодо виникнення у відповідача правових підстав користування цим майном. При цьому, одне лише надання дозволу міською радою на проведення робіт, без укладення відповідного договору, не створює для відповідача наслідків у вигляді можливості користування майном, оскільки це (надання дозволу) не є встановленим законом правовим способом набуття відповідного права. Не є такою підставою і договір від 09.12.08, оскільки відповідач не є його стороною.
Таким чином, виникли умови, за яких позивач, виконав роботи на об'єкті відповідача за згодою останнього, однак правової підстави на отримання результатів виконаних робіт (на 83%) в відповідача немає. Фактичне ж користування таким майном відповідачем (без достатньої правової підстави) підтверджується дослідженими обставинами справи.
Згідно ст. 1212 ЦК особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Враховуючи, що майно (реконструйоване приміщення) неможливо повернути позивачу (виділення неможливе без пошкодження), застосуванню підлягає ч. 2 ст. 1213 ЦК У, де вказано, що у разі неможливості повернути в натурі потерпілому безпідставно набуте майно відшкодовується його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна.
Виникнення між сторонами кондиційних відносин підтверджується також правовою позицією Верховного суду України, викладеною в рішенні по справі № 6-3090цс15, де вказано, що кондиційні зобов'язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої особи (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала. У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин виключає можливість застосування до них судом положень глави 83 ЦК України. Для кондиційних зобов'язань характерним є приріст майна у набувача без достатніх правових підстав.
Тобто, врахувавши вказані висновки ВСУ, встановлений судом факт відсутності між сторонами договірних відносин стосовно реконструйованого майна (робіт та матеріалів на здійснення реконструкції) та фактичне користування реконструйованим майном відповідачем, суд приходить до висновку про наявність між сторонами саме кондиційних зобов'язань.
Слід наголосити, що відшкодуванню підлягає вартість робіт і матеріалів, встановлена на час виконання робіт, оскільки вона є підтверджена висновком експертизи. Сума, зазначена позивачем у заяві про збільшення позовних вимог необґрунтована, оскільки визначена на підставі зведеного кошторисного розрахунку, проведеного самостійно позивачем (всі документи кошторису засвідчені печаткою позивача), що викликає сумнів в неупередженості особи, яка склала кошторис.
В даному контексті, слід зазначити про необґрунтованість доводів відповідача про те, що згідно додаткової угоди від 23.12.13 кошти, що виділені школі на придбання об'єкту будівництва, мали бути перераховані позивачу протягом 3 днів з дати підписання актів прийому виконаних робіт, однак, враховуючи відсутність таких актів, підстави виплати відсутні. Зокрема, вказані твердження відповідача стосуються договірних умов. Однак, як встановлено вище, обов'язок щодо відшкодування вартості робіт і матеріалів, понесених позивачем, виник в відповідача на підставі закону.
Додатково необхідно наголосити, що об'єкт, на якому здійснювались роботи позивачем, конструктивно відноситься до приміщення по вул. Проскурівска, 18 в м. Хмельницький, яке належить на праві власності відповідачу (витяги з держреєстру речових прав), що підтверджує належність результатів роботи відповідачу та правомірність звернення до нього з цим позовом. Вказане підтверджується визначенням терміну „Реконструкція» , вказаним у додатку Б до ДБН А. 2.2-3-2004 „Склад, порядок розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва» , де встановлено - реконструкція - перебудова існуючих об'єктів виробничого та цивільного призначення, пов'язана з удосконаленням виробництва, підвищенням його техніко - економічного рівня та якості вироблюваної продукції, поліпшенням умов експлуатації та проживання, якості послуг, зміною основних техніко - економічних показників (кількість продукції, потужність, функціональне призначення, геометричні розміри). При цьому, у висновку експерта чітко зазначено, що виконані позивачем роботи здійснювались відносно реконструкції даху з надбудовою мансардного поверху будівлі.
Отже, позов підлягає задоволенню частково, з покладенням судових витрат (судового збору та витрати, пов'язані з проведенням експертизи) на сторони, пропорційно задоволеним вимогам.
Керуючись ст. ст. 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 256 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Хмельницької міської ради (код 33332218, 29013, м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3) на користь товариства з обмеженою відповідальністю „Транс-Івар» (код 14154988, 29000, м. Хмельницький, вул. Проскурівського Підпілля, 71) 475 727 грн. (чотириста сімдесят п'ять тисяч сімсот двадцять сім грн. 00 коп.) вартості виконаних робіт та використаних матеріалів, 7 192, 08 грн. (сім тисяч сто дев'яносто дві грн. 08 коп.) судового збору та 7 400 грн. (сім тисяч чотириста грн.. 00 коп.) витрат пов'язаних з проведенням судової експертизи.
В решті позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. (ч.1 ст. 256 ГПК України).
Повний текст рішення складено 27.02.19.
Суддя Ю.В. Гладюк
Віддрук. 3 прим. :
1 - до справи,
2 - позивачу (29000, м. Хмельницький, вул. Проскурівського Підпілля, б. 71);
3 - відповідачу(29013, м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3).
Всім рекомендованим з повідомленням
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2019 |
Оприлюднено | 28.02.2019 |
Номер документу | 80117964 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Гладюк Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні