Рішення
від 18.02.2019 по справі 910/16558/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

18.02.2019Справа № 910/16558/18 Господарський суд міста Києва у складі судді Ярмак О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін господарську справу № 910/16558/18

За позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м.Київ, вул. Тверська,5, код ЄДРПОУ 40075815)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Євроспецгран" (04201, м.Київ, вул.Юрія Кондратюка,4-В, оф.72, код ЄДРПОУ 39018256)

про стягнення 205 478,00 грн.

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Євроспецгран" про стягнення 205 478,00 грн. штрафу за невірно зазначені дані у залізничній накладній № 32333486.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.12.2018 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, визначено відповідачу строк для подання відзиву на позов та відповіді на відзив позивача, а також встановлено відповідачу строк для подання заперечень проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження - до 17.01.2019.

18.01.2019 засобами електронного зв'язку відповідачем подано до суду заяву про перехід до загального позовного провадження у зв'язку із складністю справи, та надання додаткового часу для подання відзиву та доказів, які спростовують твердження позивача.

Враховуючи, що ухвала суду про відкриття провадження у справі від 17.12.2018 відповідач отримав 26.12.2018, ухвалою суду від 21.01.2019 відмовлено у задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Євроспецгран" про розгляд справи у порядку загального позовного провадження, продовжено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву та доказів в обгрунтування своєї позиції до 30.01.2019.

Відповідач письмового відзиву на позов, у т.ч. у встановлений строк, не надав, ухвала суду від 21.01.2019 отримана відповідачем - 28.01.2019.

Згідно положень ст. 248 ГПК України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

У відповідності до ч. 2 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України, розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.

Частинною третьою статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Враховуючи належне повідомлення сторін про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику їх уповноважених представників, суд прийшов до висновку про можливість розгляду справи за наявними матеріалами.

Згідно із частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Дослідивши матеріали справи, з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, господарський суд,-

ВСТАНОВИВ:

16.06.2018 зі станції відправлення Гнівань Південно-Західної залізниці відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Євроспецгрант" було здійснено відправлення вантажу - щебінь гранітний, на станцію призначення Аккаржа Одеської залізниці за накладною № 32333486 у шести вагонах, у т.ч. №№ 95539367, 95356333, 95648622, 95224879; вантажоодержувач- Товариство з обмеженою відповідальністю "Великодоленський завод Залізобетонний конструкцій".

Відповідно до накладної №32333486 маса вантажу була визначена відправником і становила 409000 кг: в т.ч. у вагоні № 95539367 - 68800 кг, у вагоні № 95356333 - 69100 кг, у вагоні № 95648622 - 63800 кг, у вагоні № 95224879-69300 кг.

По проходженні вагонів через станцію Подільськ (Котовськ) Одеської залізниці на підставі актів загальної форми від 18.06.2018 № 423, № 426, № 427, № 428 було встановлено невідповідність маси вантажу, вказаного в перевізних документах показанням ваги, більше вантажопідємності вагонів, зокрема відповідно до протоколу зважування поїзда на динамічних вагах виявлено невідповідність маси вантажу документам, вагони №№ 95539367, 95356333, 95648622, 95224879 відчеплені на перевірку.

Згідно комерційних актів від 18.06.2018 № 406802/47, № 406802/48, № 406802/49, № 406802/50, складених на станції Подільськ Одеської залізниці, на підставі актів загальної форми № 426-428, 423 від 18.06.2018 було здійснено комісійне переважування відчеплених вказаних вагонів на справних вагонних електромеханічних вагах ВВ 150Э ст.Подільськ (держповірка 03.05.2018), під час якого було встановлено наступне:

- вагон № 95539367 (комерційний акт № 406802/47) в накладній вказано масу вантажу щебінь гранітний 68 800 кг, фактично виявлено брутто 95300 кг, тара 21300 кг, нетто 74000 кг, вантажопідйомність 70 тонн, що більше, ніж зазначено в документі на 5200 кг, та більше вантажопідємності вагона на 4000 кг, вагон технічно справний, наявні пломби відправника без пошкоджень;

- вагон № 95356333 (комерційний акт № 406802/48) в накладній вказано масу вантажу щебінь гранітний 69 100 кг, фактично виявлено брутто 95100 кг, тара 21300 кг, нетто 73800 кг, вантажопідйомність 70 тонн, та більше, ніж зазначено в документі на 4700 кг, та більше вантажопідємності вагона на 3800 кг, вагон технічно справний, наявні пломби відправника без пошкоджень;

- вагон № 95648622 (комерційний акт № 406802/49) в накладній вказано масу вантажу щебінь гранітний 63 800 кг, фактично виявлено вантаж щебінь гранітний, брутто 86700 кг, тара 21300 кг, нетто 65400 кг, вантажопідйомність 65 тонн, що більше, ніж зазначено в документі на 1600 кг, та більше вантажопідємності вагона на 400 кг, вагон технічно справний, наявні пломби відправника без пошкоджень;

- вагон № 95224879 (комерційний акт № 406802/50) в накладній вказано масу вантажу щебінь гранітний 69 300 кг фактично виявлено вантаж щебінь гранітний, брутто 77700 кг, тара 21300 кг, нетто 56400 кг, вантажопідйомність 70 тонн, що менше, ніж зазначено в документі на 12900 кг, вагон технічно справний, наявні пломби відправника без пошкоджень.

Як вбачається з наданих документів, 20.06.2018 на станції Подільськ Одеської залізниці комісією у складі представників залізниці, за участю представника ТОВ Євроспецгран Ціта Л.С. було складено акт № 57 про надлишок вантажу (щебінь) у вагонах №№ 95539367, 95356333 по відправці № 32333494, надлишок вантажу був відвантажений та забраний вантажовідправником ТОВ Євроспецгран , перевищення понад вантажопідємності вагона усунено, вагони відправлено для подальшого слідування до станції призначення.

За накладною № 40406802 зі станції Подільськ Одеської залізниці вагони №№ 95539367, 95356333, 95648622, 95224879 були відправлені на станцію призначення Аккаржа Одеської залізниці, вантаж виданий 20.06.201

Посилаючись на вказані обставини, дані комерційних актів від 18.06.2018 № 406802/47, № 406802/48, № 406802/49, № 406802/50, та акту № 57 від 20.02.2018 залізницею за невірно вказану масу вантажу у накладній № 32333486 від 16.06.2018 відправнику нараховано штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за чотири вагони: 10273,90 грн. 00 коп. х 4 вагона х 5 = 205 478,00 грн. 00 коп., який він просить стягнути з відповідача, як відправника у судовому порядку.

Відповідач письмового відзиву на позов не надав, проте у поданій до суду заяві про перехід до загального позовного провадження зазначив, що позов не визнає, оскільки фактично залізниця надавала послуги перевезення і вантаж зважувався виробником товару під час розвантаження, вага вантажу вказана менша, ніж зазначена позивачем, акт про надлишок вантажу від 20.06.2018 не відповідає дійсності, відповідач товар не отримував, весь завантажений товар отримав кінцевий покупець.

Як передбачено ст. 908 ЦК України, перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до ч. 3 ст. 909 ЦК України укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Положеннями ст. 3 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із Закону України "Про транспорт", Закону України "Про залізничний транспорт", Статуту залізниць України та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування є обов'язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюється транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами (ч. 5 ст. 307 ГК України).

Відповідно до ч.2 ст.1 Статуту залізниць України (далі - Статут), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, Статут визначає права, обов'язки і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. На підставі цього Статуту Міністерством транспорту України затверджені Правила перевезення вантажів, обов'язкові для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).

Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем; накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони одержувача.

Відповідно до статті 23 Статуту залізниць відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Оформлення накладної має здійснюватися у відповідності до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. №863/5084.

Згідно з пунктом 1.1. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. №644 (надалі - Правила), на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. У разі пред'явлення до перевезення вантажу груповою відправкою або маршрутом відправник додає до накладної відомість вагонів (додаток 2 до цих Правил) або відомість вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною (додаток 4 до Правил перевезення вантажів в універсальних контейнерах, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001р. №542, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10.09.2001р. за №798/5989). У відповідності до цих Правил накладна може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП)). Електронний перевізний документ та його паперова версія мають однакову юридичну силу.

Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем (частина 1 пункту 1.2 Правил).

Пунктом 1.3 Правил визначено, що усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов'язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.

Згідно з пунктом 2.1 вказаних Правил оформлення перевізних документів, вантажовідправник при заповненні комплекту перевізних документів повинен вказати масу вантажу у кілограмах.

Згідно з положенням статті 37 Статуту залізниць України, під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса; маса вантажів визначається відправником.

Пунктом 28 "Правил приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за №861/5082, вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Відповідно до пункту 24 Статуту залізниць України, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній, а залізниці надане право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній. Зазначена норма встановлює чіткі вимоги до відправника щодо оформлення вантажу та покликана забезпечити дисциплінованість учасників господарських відносин та визначає критерії обґрунтованості в подальшому будь-яких претензій залізниці до учасників господарських відносин (відправника та одержувача).

Відтак, недотримання вимог, визначених Статутом залізниць України, який є спеціальним нормативним актом, що визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом, покладає на порушника відповідальність, яка в даному випадку передбачена пунктами 118, 122 Статуту залізниць України. При цьому, зазначений штраф, відповідно до пунктів 118, 122 Статуту залізниць України, стягується з вантажовідправника незалежно від наявності збитків та наслідків, можливості його зменшення Статутом не передбачено.

Згідно зі статтею 122 Статуту залізниць України, за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту; при цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Відповідно до частини 1 статті 118 Статуту залізниць України, за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

При цьому, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин: а) невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах; б) у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу; в) псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу; г) повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу. Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу. Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами (стаття 129 Статуту).

Відповідно до вищевказаних нормативно-правових актів відправник був зобов'язаний зазначити в накладній вірну масу всього вантажу , який знаходився у відправлених вагонах за накладною № 32333486 від 16.06.2018, і провізна оплата в даному випадку в накладній визначалася виходячи із маси всього вантажу, який знаходився у даному вагоні.

Комерційними актами від 18.06.2018 № 406802/47, № 406802/48, № 406802/49, № 406802/50, складеними на станції Подільськ Одеської, на підставі актів загальної форми № 426-428, 423 від 18.06.2018 засвідчено факт розбіжності маси вантажу у вагонах №№ 95539367, 95356333, 95648622, 95224879, зазначеної у перевізному документі від № 32333486 від 16.06.2018 з фактичною, виявлено відповідність фактичної маси вантажу відомостям вантажовіправника у залізничній накладній.

Актом № 57 від 20.06.2018 також засвідчено надлишок вантажу (щебінь) у вагонах №№ 95539367, 95356333 по відправці № 32333494, та зафіксовано надлишок вантажу був відвантажений та забраний вантажовідправником ТОВ Євроспецгран , перевищення понад вантажопідйомність вагонів усунено, вагони відправлено для подальшого слідування.

Вказаний акт був складений на станції Подільськ Одеської залізниці за участю представника відправника - ТОВ Євроспецгран Ціта Л.С., викладені в акті обставини засвідчені його підписом, що спростовує заперечення відповідача про протилежне. Зауваження відправника до вказаного акту відправником не надавались.

Оцінивши надані докази, суд зазначає, що комерційні акти від 18.06.2018 № 406802/47, № 406802/48, № 406802/49, № 406802/50, та акт № 57 від 20.06.2018, якими засвідчено невідповідність маси вантажу даним, зазначеним у накладній № 32333494, є складеним у відповідності до вимог пред'явлених до його складання Правилами складання актів, а тому в даному випадку є належними та допустимими доказами у справі.

Відповідач всупереч ст. 74 ГПК України, не довів та належними доказами не підтвердив доводів та заперечень, які по суті спростовуються наявними у справі матеріалами.

За викладених обставин, суд прийшов до висновку, що застосування позивачем до відповідача штрафних санкцій у розмірі п'ятикратної всієї суми провізної плати, визначеної вищевказаною накладною, зокрема 10 273,90 грн. по кожному вагону, в зв'язку з невиконанням відправником зобов'язання зазначити в накладній вірну масу всього вантажу, який знаходився у вказаних вагонах №№ 95539367, 95356333, 95648622, 95224879 відповідає як ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України, так і ч.2 ст.549 ЦК України.

За таких обставин суд прийшов до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до ст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору, у разі задоволення позову, покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 86, 129, 236-240, 250-252 ГПК України, Господарський суд міста Києва, -

ВИРІШИВ :

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Євроспецгран" (04201, м.Київ, вул.Юрія Кондратюка,4-В, оф.72, код ЄДРПОУ 39018256) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Тверська, 5, код ЄДРПОУ 40075815) 205 478 (двісті п'ять тисяч чотириста сімдесят вісім) грн. 00 коп. основного боргу та 3082 (три тисячі вісімдесят дві) грн. 17 коп. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене у строки та порядку, встановленому розділом ІV ГПК України.

Повне рішення складено 25.02.2019

Суддя О.М.Ярмак

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення18.02.2019
Оприлюднено01.03.2019
Номер документу80149941
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/16558/18

Рішення від 18.02.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 21.01.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 17.12.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні