Постанова
від 25.02.2019 по справі 908/1523/18
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25.02.2019 року м.Дніпро Справа № 908/1523/18

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Іванова О.Г. (доповідач),

суддів: Дарміна М.О., Кузнецової І.Л.

при секретарі судового засідання : Логвіненко І.Г.

представники сторін:

від відповідача: Марковський М.С., ордер ЗП № 66920 від 18.02.2019 р., адвокат;

представник позивача в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Спеціалізованого комунального підприємства "Об`єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області на рішення Господарського суду Запорізької області від 28.11.2018 року, ухвалене суддею Боєвою О.С., повний текст якого складений 11.12.2018, у справі № 908/1523/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя", м.Київ

до Спеціалізованого комунального підприємства "Об`єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області

про визнання укладеним договору про надання ритуальних послуг

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Запорізької області 07.08.2018 з позовною заявою звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" до Спеціалізованого комунального підприємства "Об'єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, про визнання укладеним договору про надання ритуальних послуг у редакції позивача.

Позовні вимоги мотивовані бажанням позивача працювати на ринку ритуальних послуг, подачею до Спеціалізованого комунального підприємства "Об'єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, як суб'єкта господарювання, наділеного правом укладати договори про надання ритуальних послуг з іншими суб'єктами господарювання, на території, яка віднесена до підпорядкування відповідної ритуальної служби, визначені діючим законодавством України документи для укладання договору про надання ритуальних послуг та ухиленням відповідача від укладання зазначеного договору, чим порушуються вимоги ст.ст. 10, 12 Закону України "Про поховання та похоронну службу", п. 8 Типового положення про ритуальну службу в Україні, затвердженого наказом Держжитлокомунгоспу України від 19.11.2003 № 193.

Матеріально-правовою підставою позовних вимог визначені ч. 1 ст. 10, ст. 12 Закону України "Про поховання та похоронну справу", ст. 20, ч. 3, 7 ст. 179, ст. 180, ч. 2 ст. 181, ч. 1, 2 ст. 187 Господарського кодексу України, ст. 16 Цивільного кодексу України, п. 8.1, 8.2 Типового положення про ритуальну службу в Україні, затвердженого наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства № 193 від 19.11.2003.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 28.11.2018 року у справі №908/1523/18 позов задоволено повністю.

Визнано укладеним договір про надання ритуальних послуг між Спеціалізованим комунальним підприємством "Об'єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (код ЄДРПОУ 38374080) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" (код ЄДРПОУ 42015522) в редакції, викладеній у позовній заяві, а саме:

"Договір

про надання ритуальних послуг


"__"
2018

СПЕЦІАЛІЗОВАНЕ КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ОБЄДНАНА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНА, ПОБУТОВА ТА РИТУАЛЬНА СЛУЖБА" ШИРОКІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОГО РАЙОНУ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ (КОД ЄДРПОУ 38374080) (далі - Ритуальна служба), о особі



, який (а) діє на підставі
, з однієї сторони,

та суб'єкт господарської діяльності ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСЮ "РИТУАЛЬНИЙ ДІМ "СПОКІЙ ЗАПОРІЖЖЯ", (надалі іменується - Виконавець послуг), код ЄДРПОУ 42015522, що є платником єдиного податку, в особі директора Чехович Вілени Володимирівни, яка діє на підставі Статуту, з іншої сторони, далі за текстом разом іменуються "Сторони", а кожна окремо - "Сторона", уклали цей договір про таке:

1.Предмет договору

1.1. Предметом договору є надання ритуальних послуг.

1.2. Взаємовідносини між Ритуальною службою і Виконавцем послуг регулюються Конституцією України, Законом України "Про поховання та похоронну справу", іншим законодавством України та цим договором.

1.3. Господарські відносини між Ритуальною службою та Виконавцем послуг визначаються за згодою сторін.

2.Права сторін

2.1. Ритуальна служба має право:

2.1.1. Здійснювати організацію та проведення поховання.

2.2. Виконавець послуг має право:

2.2.1. Відповідно до договору-замовлення надавати ритуальні послуги поховання померлих громадян, які визначені Необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг (затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України № 193 від 19.11.2003), на відкритих кладовищах та під поховання на закритих кладовищах підпорядкованих Ритуальній службі, крім поховань на Алеях пошани.

2.2.2. На підставі звернення осіб, які зобов'язалися поховати померлого, надавати будь-які інші ритуальні послуги поховання померлих громадян, які не суперечать положенням діючого законодавства України та не передбачені п.п. 2.2.1 Договору.

2.2.3. Самостійно, на підставі звернення осіб, які зобов'язалися поховати померлого, виготовляти та/або реалізовувати предмети ритуальної належності , якщо вони відповідають державним стандартам та затвердженій вартості, передбаченим законодавством.

3. Обов'язки сторін

3.1. Ритуальна служба зобов'язана:

3.1.1. При зверненні особи, що зобов'язалася поховати померлого, забезпечити укладання договорів-замовлень, урахувавши при цьому побажання Замовника щодо Виконавців послуг.

3.1.2. Відповідно до договору-замовлення забезпечити організацію та проведення поховання померлого у встановленому законодавством порядку, з урахуванням волевиявлення померлого, висловленого при житті, а в разі його відсутності з урахуванням побажань родичів.

3.1.3. У місцях оформлення договорів-замовлень надати Замовникові (виконавцю волевиявлення або особі, яка зобов'язалася поховати померлого) наочну інформацію, передбачену п. 6 Типового положення про ритуальну службу в України.

3.1.4. Створити рівні умови для поховання померлих незалежно від їх раси, кольору шкіри, політичних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак.

3.1.5. Забезпечити безоплатне виділення земельної ділянки для поховання труни з тілом чи урни з прахом померлого на кладовищі.

3.1.6. Створити рівні умови Виконавцям послуг.

3.1.7. Забезпечити своєчасне оформлення договору-замовлення та в термін не пізніше години передати телефоном, телефонограмою, електронною поштою або іншими засобами електронного зв'язку замовлення Виконавцю послуг.

3.2. Виконавець послуг зобов'язаний:

3.2.1. Подати до ритуальної служби перелік ритуальних послуг, їх характеристику та вартість. У разі внесення змін до вартості ритуальних послуг Виконавець послуг забезпечує доведення нової ціни до ритуальної служби шляхом надсилання відповідного повідомлення поштою або подання його нарочно.

3.2.2. При наданні послуги з копання могили на кладовищі гарантувати збереження могил та надмогильних споруд, інших елементів благоустрою могил, що розміщення поруч з новими похованнями, та відшкодовувати матеріальні збитки у разі їх пошкодження.

3.2.3. Видавати працівникам, що беруть участь у наданні ритуальних послуг, відповідні посвідчення.

4. Відповідальність сторін

4.1. Ритуальна служба несе відповідальність:

4.1.1. За ненадання інформації Замовникові про виконавців послуг та перелік ритуальних послуг, що можуть надаватися ними.

4.1.2. За неякісну і несвоєчасну організацію, оформлення договору-замовлення. За порушення термінів та неякісне надання ритуальних послуг, установлених договором-замовлення, згідно з вимогами Закону України "Про захист прав споживачів".

4.1.3. За недотримання положень чинного законодавства, стандартів та технологій при організації поховання померлих.

4.1.4. За безпідставну відмову замовнику в оформленні договору-замовлення, виконавцем якого замовник вибрав ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "РИТУАЛЬНИЙ ДІМ "СПОКІЙ ЗАПОРІЖЖЯ", за невчасне передання замовлення на послуги Виконавцю послуг.

4.2. Виконавець послуг несе відповідальність:

4.2.1. За порушення термінів та неякісне надання ритуальних послуг, установлених договором-замовлення, згідно з вимогами Закону України "Про захист прав споживачів".

4.2.2. При недотриманні вимог п. 3.2.2. цього договору Виконавець послуг усуває пошкодження, відшкодовує матеріальні збитки.

4.2.3. За недотримання положень чинного законодавства в частині вимог затверджених стандартів та технологій при наданні ритуальних послуг.

5. Порядок вирішення спорів

5.1. Спори і розбіжності, що можуть виникати внаслідок цього договору, за змогою вирішуватимуться шляхом переговорів між учасниками.

У разі не врегулювання спорів і розбіжностей шляхом переговорів, розв'язання спорів здійснюється в судовому порядку.

6. Інші умови

6.1. Виконавець послуг приймає участь в заходах до Дня пам'яті на умовах, узгоджених ним з Ритуальною службою.

6.2. Роботи та послуги, які потребують одержання ліцензії або інших дозвільних документів, Виконавець послуг може виконувати та надавати тільки за їх наявності.

7. Прикінцеві положення

7.1. Договір набирає чинності з моменту його підписання і діє на протязі трьох років, а саме до "__"


2021 року.

7.2. Договір укладається у двох примірниках (по одному для кожної сторони), які мають однакову юридичну силу.

7.3. Умови цього договору можуть бути змінені виключно за взаємною згодою Сторін шляхом укладення та підписання додаткової угоди до цього договору, яка є його невід'ємною частиною.

7.4. Сторони зобов'язуються повідомляти одна одну про зміну своїх платіжних реквізитів, місцезнаходження, номерів телефонів і факсів у десятиденний строк, починаючи з дня настання відповідних змін.

СПЕЦІАЛІЗОВАНЕ КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ОБ'ЄДНАНА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНА, ПОБУТОВА ТА РИТУАЛЬНА СЛУЖБА" ШИРОКІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОГО РАЙОНУ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ 70413, Запорізька область, Запорізький район, село Ручаївка, вул. Берегова, буд. 16. Код ЄДРПОУ: 38374080, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 1 085 102 0000 001476 від 15.10.2012. Тел. (061) 279 31 37 (посада)


/
/
/ М.П. ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "РИТУАЛЬНИЙ ДІМ "СПОКІЙ ЗАПОРІЖЖЯ" 03039, м. Київ, вул. Волзька, буд. 65, р/р 2600200163021 в ПАТ "КБ "ГЛОБУС", МФО 380526, Код ЄДРПОУ: 42015522, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 1 068 102 0000 049339 від 22.03.2018. Тел. (044) 537 00 57, (050) 471 70 77 Директор ТОВ "РД "СПОКІЙ ЗАПОРІЖЖЯ"
/ В.В. Чехович/ М.П.

Стягнуто зі Спеціалізованого комунального підприємства "Об'єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" 1762 грн. 00 коп. витрат зі сплати судового збору.

Не погодившись із вказаним рішенням, Спеціалізоване комунальне підприємство "Об`єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області звернулося до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, з посиланням на порушення господарським судом норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, просить рішення господарського суду скасувати, ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити повністю.

При цьому, скаржник в апеляційній скарзі посилається на те, що судом першої інстанції неправильно встановлений статус відповідача, як територіальної ритуальної служби, оскільки жодними доказами з матеріалів справи ця обставина не підтверджується. Вказана обставина, на думку відповідача, має виключне значення для вирішення справи, оскільки визначає, або не визначає його обов'язок в укладенні договору про надання ритуальних послух.

Зазначає, що відповідно до частини 1 статті 8 ЗУ "Про поховання та похоронну справу" організація діяльності в галузі поховання померлих здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, іншими центральними органами виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та їх виконавчими органами.

Частинами 5, 6, 7 вказаної статті встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх виконавчі органи в межах своєї компетенції, зокрема, створюють ритуальні служби.

З метою оперативного забезпечення населення інформацією про суб'єкти господарювання, що надають ритуальні послуги та виготовляють предмети ритуальної належності, органи місцевого самоврядування можуть створювати спеціалізовані госпрозрахункові інформаційні служби. Порядок діяльності таких служб визначається органами місцевого самоврядування відповідно до законодавства.

Отже сільські, селищні, міські ради можуть створювати різного роду підприємства, установи та організації, інформаційні служби, спеціалізовані підприємства, які можуть одночасно діяти на території ради та поза її межами, що підтверджується положеннями п. 3 ч.9 ст. 60 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", яка встановлює, що органи місцевого самоврядування можуть мати об'єкти комунальної власності за межами відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

З іншого боку, у випадку не створення ритуальної служби, її функції може виконувати відповідний виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, або голова сільської ради.

В той же час, пункт 8.1. Типового положення про ритуальну службу в Україні, яке затверджено наказом Держжитлокомунгоспу України від 19.11.2003 № 193 визначає, що суб'єкт господарювання, що виявив бажання працювати на ринку ритуальних послуг, має подати до територіальної ритуальної служби відповідну заяву.

Жодний нормативний акт не містить визначення терміну територіальна ритуальна служба. З лінгвістичного аналізу термінів "ритуальна служба" та "територіальна ритуальна служба" вбачається, що ці поняття не є тотожними та поняття "ритуальна служба" є родовим до поняття "територіальна ритуальна служба", яке при цьому є більш вузьким, через те, що включає до свого змісту також ознаку територіальності.

Територіальна ритуальна служба додатково характеризується тим що уповноважена сільською, селищною, міською радою на утримання місць поховання (кладовища, крематорії, колумбарії), які розташовані на території, на яку розповсюджується компетенція такої сільської, селищної, міської ради.

Скаржник, за його твердженням, не є територіальною ритуальною службою, у зв'язку з чим не зобов'язаний укладати договори про надання ритуальних послуг та не є суб'єктом господарських правовідносин, щодо якого застосовується положення статті 179 Господарського кодексу України.

Також скаржник звертає увагу суду, що в його постійному користуванні заходиться лише три земельні ділянки: на території Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області, Матвіївської сільської ради Вільнянського району Запорізької області та Дружелюбівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, з яких використовується лише одна - на території Долинської сільської ради. Рішення щодо передачі у постійне користування або у відання кладовищ на території Широківської сільської ради жодним органом державної влади та місцевого самоврядування не приймалися.

Звертає увагу суду, що абзац 2 пункту 8.1. типового положення про ритуальну службу встановлює, що протягом 14 робочих днів з дня отримання заяви територіальна ритуальна служба укладає з суб'єктом господарювання договір про надання послуг при наявності всього переліку документів, передбачених цим пунктом. Безпідставна відмова в укладанні договору не допускається , вона повинна бути аргументована.

З конструкції наведеної норми не вбачається можливості однозначного толкування, оскільки перше речення визначає в якості умови укладення договору про надання ритуальних послуг наявність всього переліку документів, в той же нормою не встановлено, що умова наявності документів є вичерпною, і що відмова в укладені договору може ґрунтуватися виключно на підставі не повноти комплекту поданих документів.

Друге речення наведено абзацу не має синтаксичного та змістовного зв'язку з першим, та вводить обов'язковість аргументації причин відмови в укладені договору.

На погляд скаржника, за такої юридичної конструкції не можна стверджувати, про виключність наведених підстав для відмови в укладені договору про надання ритуальних послуг, а існують і інші підстави (при наявності чіткої аргументації), за яких в укладені договору може бути відмовлено. Отже, відмова позивачу в укладенні договору з підстав незнаходження останнього за адресою, вказаною у довідці про режим роботи (м. Запоріжжя, вул. Новобудов, 3, прим.4) є обґрунтованим.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя", м.Київ у відзиві на апеляційну скаргу рішення суду вважає законним і обґрунтованим, таким, що ухвалене відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Зазначає, що твердження Відповідача про законність його дій у відмові укладати договір про надання ритуальних послуг з Позивачем з підстав не знаходження останнього за адресою, яка вказана в довідці про режим роботи (м. Запоріжжя, вул. Новобудов, 3, прим.4) - є хибним, оскільки дане питання було предметом вивчення та розгляду судом першої інстанції, який з`ясував і переконався у тому, що Позивач надавав Відповідачу разом з іншими документами відповідно до вимог Закону, засвідчену у встановленому порядку копію договору суборенди нежитлового приміщення від 20.04.2018, укладеного між ТОВ "Ритуальний Дім "Спокій Запоріжжя" і суборендодавцем - ОСОБА_4, разом з актом приймання-передачі приміщення від 17.05.2018 до договору суборенди приміщення від 20.04.2018 та інші названі документи. Зазначені документи, засвідчені належним чином, залучені до матеріалів справи. Вказані докази є належними та допустимими й підтверджують фактичне ведення Позивачем господарської діяльності за зазначеною адресою.

Також Позивач звертає увагу суду, що самим Відповідачем у апеляційній скарзі визнано факт подання Позивачем повного пакету документів, передбачених п.8.1 Типового положення про ритуальну службу в Україні, таким чином, скаржник навмисно вводить суд в оману про нібито порушення позивачем вимог п.8.1 Типового положення.

Зазначає, що твердження Відповідача про те, що суд першої інстанції неправильно встановив його статус, як "територіальної ритуальної служби" і, таким чином, у нього не виникає обов'язку на укладання договору про надання ритуальних послуг, тому що Відповідач не є "територіальною ритуальною службою" та в статуті СКП "ОЖКП та РС" на нього не покладено обов'язку щодо укладання договорів про надання ритуальних - є помилкою, оскільки діючий Закон України "Про поховання та похоронну справу" не містить терміну (поняття) "територіальна ритуальна служба"; відповідно до статті 9 Закону, передбачені "ритуальні служби" - спеціалізовані комунальні підприємства, що створюються органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом, з метою здійснення організації поховання померлих і надання ритуальних послуг, передбачених необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, реалізації предметів ритуальної належності, передбаченим пунктом 2 частини другої статті 8 цього Закону.

Зауважує, що Закон - це нормативний правовий акт вищої юридичної.

У Типовому положенні про ритуальну службу в Україні, затвердженому Наказом Держжитлокомунгоспу України від 19.11.2003 N 193 (Зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 8 вересня 2004 за N 1110/9709), який є підзаконним нормативно-правовим актом, також регламентовано, що ритуальна служба в Україні відповідно до Закону України "Про поховання та похоронну справу" - це спеціалізоване комунальне підприємство, що створюється органом місцевого самоврядування в порядку, установленому Законом. Ритуальна служба відповідно до покладених на неї завдань зобов'язана: - укладати договори-замовлення на організацію та проведення поховання (далі - договір-замовлення) (п.п.1, 5 Типового положення).

Пункт 8 Типового положення визначає, що ритуальна служба забезпечує укладання договорів із суб'єктами господарювання.

Отже, мета застосування слова "територіальна" це - визначити адміністративно-територіальну дію ритуальної служби саме в межах компетенції відповідної сільської селищної, міської ради.

В листі Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13.09.2018 № 8/11-331-18 "Про надання роз'яснень законодавства щодо ритуальних служб", на який посилається відповідач та копія якого була надана ним до матеріалів справи, також зазначено, що територіальна ритуальна служба - це спеціалізоване підприємство, установа, організація, яка уповноважена сільською, селищною, міською радою на надання ритуальних послуг та утримання місць поховання (кладовища, крематорії, колумбарії), що розташовані на території, на яку розповсюджується компетенція такої сільської, селищної, міської ради.

Отже, відповідач по справі - Спеціалізоване комунальне підприємство "Об'єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області є ритуальною службою, компетенція якої за територіальною ознакою розповсюджується на територію компетенції Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Саме на Відповідача вище наведеним Законом і Наказом покладаються обов'язки по укладанню договорів-замовлень на організацію та проведення поховання з суб'єктами господарювання, які бажають надавати ритуальні послуги на території компетенції Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.

При цьому відсутність в тексті Статуту відповідача інформації про його обов'язок укладати вище зазначені договори-замовлення з суб'єктами господарювання не позбавляють останнього обов`язку виконувати покладені на нього функції, визначені Законом України "Про поховання та похоронну справу" та Типовим положенням про ритуальну службу в Україні.

Також зазначає, що є безпідставним посилання відповідача на відсутність рішення щодо передачі у постійне користування або у відання кладовищ на території Широківської сільської ради, як підставу у відмові в укладанні договору-замовлення на організацію та проведення поховання з Позивачем по справі, та не є приводом у відмові підписання зазначеного договору.

Зазначає, що вказані дії Відповідача порушують приписи ст.ст.4, 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції".

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 26.12.2018 (колегія суддів у складі: головуючий Іванов О.Г. (доповідач), Дармін М.О., Кузнецова І.Л.) відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Відповідача на рішення Господарського суду Запорізької області від 28.11.2018 року у справі № 908/1523/18; судове засідання з розгляду апеляційної скарги призначено на 30.01.2019.

Через відпустку судді - члена колегії суддів Дарміна М.О. та з урахуванням п.2.4.6 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду у Центральному апеляційному господарському суді, судове засідання, призначене на 30.01.2019, не відбулось, у зв`язку з чим розгляд апеляційної скарги призначено на 20.02.2019.

В судовому засіданні 20.02.2019 оголошувалась перерва до 25.02.2019.

В судовому засіданні 25.02.2019 року Центральним апеляційним господарським судом була оголошена вступна та резолютивна частини постанови у даній справі.

Розглянувши доводи апеляційної скарги та заперечень проти неї, заслухавши пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Судом першої інстанції та судом апеляційної інстанції встановлені наступні неоспорені обставини справи.

19.06.2018, Товариство з обмеженою відповідальністю "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" (позивач у справі), маючи намір працювати на ринку ритуальних послуг, направило на адресу Спеціалізованого комунального підприємства "Об'єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (відповідач у справі) супровідним листом № б/н заяву з пропозицією про укладання договору про надання ритуальних послуг, а також проект договору (у двох примірниках) разом з необхідними документами, передбаченими пунктом 8.1 Типового положення Про ритуальну службу в Україні, а саме:

- засвідченою у встановленому порядку копією відомостей з ЄДРПОУ щодо ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя";

- засвідченою у встановленому порядку копією виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 23.03.2018 щодо ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя";

- переліком послуг, що пропонуються для надання ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя";

- режимом роботи, адресою місцезнаходження та номером телефону ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя";

- засвідченою у встановленому порядку копією протоколу № 1 Загальних зборів засновників ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" від 22.03.2018;

- засвідченою у встановленому порядку копією статуту ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя", затвердженого протоколом № 1 загальних зборів засновників ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" від 22.03.2018;

- засвідченою у встановленому порядку копією витягу з реєстру платників єдиного податку від 05.04.2018 № 1826503401056 щодо ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя";

- засвідченою у встановленому порядку копією наказу ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" № 1 від 23.03.2018 "Про призначення директора";

- засвідченою у встановленому порядку копією повідомлення ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" про прийняття працівника на роботу, з відміткою ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві про реєстрацію за № 50/28 від 26.03.2018;

- засвідченою у встановленому порядку копією наказу директора ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" № 2 від 26.03.2018 "Про затвердження та введення в дію штатного розпису";

- засвідченою у встановленому порядку копією штатного розпису ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" від 26.03.2018;

- засвідченою у встановленому порядку копією договору оренди автомобіля від 11.04.2018, укладеного між ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" та ОСОБА_8, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Коновод Н.Д. та акту приймання-передачі автомобіля від 16.04.2018;

- засвідченою у встановленому порядку копією договору суборенди приміщення від 20.04.2018 укладеного між ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" та ОСОБА_4;

- засвідченою у встановленому порядку копією акту приймання-передачі приміщення від 17.05.2018 до договору суборенди приміщення від 20.04.2018 укладеного між ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" та ОСОБА_4;

- засвідченою у встановленому порядку копією картки платника податків та паспорта громадянина України на ім'я Чехович Вілени Володимирівни (серія НОМЕР_1).

Листом № 82/02-09 від 09.07.2018 Спеціалізоване комунальне підприємство "Об'єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області відмовило позивачу в укладанні договору про надання ритуальних послуг, посилаючись на абзац 2 пункту 8.1 Типового положення про ритуальну службу в Україні у зв'язку з тим, що ТОВ "Ритуальний дім "Спокій Запоріжжя" не знаходиться за адресою, яка вказана у довідці про режим роботи (м. Запоріжжя, вул. Новобудов, 3, прим. 4).

Відмова Відповідача в укладенні договору, який є обов`язковим для здійснення підприємницької діяльності на ринку ритуальних послуг, і стала підставою для звернення позивача з позовом до Господарського суду Запорізької області.

Як вже зазначалось вище рішенням у цій справі позовні вимоги задоволені повністю.

Задовольняючи позовні вимоги, господарський суд першої інстанції виходив з того, що для здійснення підприємницької діяльності на ринку ритуальних послуг укладення договору з територіальною ритуальною службою є обов`язковим в силу вимог чинного законодавства, зокрема, Закону України "Про поховання та похоронну справу" та Типового положення про ритуальну службу в Україні; матеріалами справи доведено, що Відповідач є саме такою територіальною ритуальною службою, втім, безпідставно ухилився від укладення договору з позивачем, враховуючи подання останнім всього необхідного переліку документів, передбачених п.8.1 Типового положення про ритуальну службу в України, який є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з наступних мотивів.

Правовідносини в Україні відносно поховання померлих осіб регулюються Законом України "Про поховання та похоронну справу" № 1102-IV від 10.07.2003, наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства за № 193 від 19.11.2003 "Про затвердження нормативно-правових актів відносно реалізації Закону України "Про поховання та похоронну справу" та іншими нормативно-правовими актами.

Статтею 2 Закону України "Про поховання та похоронну справу" визначені терміни, відповідно до яких, зокрема, ритуальні послуги - це послуги, пов'язані з організацією поховання та облаштуванням місця поховання; предмети ритуальної належності - вироби, що є атрибутами поховання та облаштування могили (колумбарної ніші).

Відповідно до статті 9 Закону України "Про поховання та похоронну справу" ритуальні служби - спеціалізовані комунальні підприємства, що створюються органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом, з метою здійснення організації поховання померлих і надання ритуальних послуг, передбачених необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг, реалізації предметів ритуальної належності, передбаченим пунктом 2 частини другої статті 8 цього Закону.

Ритуальні служби можуть також надавати ритуальні послуги, не передбачені необхідним мінімальним переліком окремих видів ритуальних послуг та реалізації предметів ритуальної належності, виготовляти предмети ритуальної належності. Тарифи щодо оплати таких послуг та предметів ритуальної належності встановлюються в межах, визначених законодавством, виконавчим органом сільської, селищної, міської ради.

Згідно з частиною 1 статті 10 Закону України "Про поховання та похоронну справу", надання ритуальних послуг відповідно до необхідного мінімального переліку окремих видів ритуальних послуг, передбаченого пунктом 2 частини другої статті 8 цього Закону, здійснюється ритуальними службами або за договором суб'єктами господарювання інших форм власності. Вартість таких послуг встановлюється в порядку і в межах, встановлених законодавством, виконавчим органом сільської, селищної, міської ради. Надання ритуальних послуг, не передбачених зазначеним переліком, а також виготовлення предметів ритуальної належності здійснюється за цінами, встановленими за згодою сторін.

За приписами статті 12 Закону України "Про поховання та похоронну справу" особа, яка зобов'язалася поховати померлого, на підставі свідоцтва про смерть звертається згідно зі статтею 8 цього Закону до сільського голови або ритуальної служби з приводу укладення відповідного договору-замовлення на організацію та проведення поховання. Ця особа має право вибирати виконавців послуг серед суб'єктів господарської діяльності, які уклали договори із сільським головою або ритуальною службою про надання цих послуг.

Ритуальні послуги надаються за плату згідно з договором-замовленням, крім випадків, передбачених законом.

Таким чином, для суб'єктів господарювання, які вирішили надавати ритуальні послуги, є обов'язковим укладення відповідного договору із сільським головою або ритуальною службою.

За змістом ч.ч. 3, 7 ст. 179 Господарського кодексу України, укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо, зокрема, існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування. Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Частиною 3 статті 184 Господарського кодексу України встановлено, що укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватись з дотриманням умов, передбачених статтями 179, 181 цього Кодексу, зокрема, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа.

Статтею 181 цього Кодексу визначений загальний порядок укладання господарських договорів. Так, за приписами ч.ч. 1-7 ст. 181 Господарського кодексу України, господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках. Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором. Сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов'язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони. У разі досягнення сторонами згоди щодо всіх або окремих умов, зазначених у протоколі розбіжностей, така згода повинна бути підтверджена у письмовій формі (протоколом узгодження розбіжностей, листами, телеграмами, телетайпограмами тощо). Якщо сторона, яка одержала протокол розбіжностей щодо умов договору, заснованого на державному замовленні або такого, укладення якого є обов'язковим для сторін на підставі закону, або сторона - виконавець за договором, що в установленому порядку визнаний монополістом на певному ринку товарів (робіт, послуг), яка одержала протокол розбіжностей, не передасть у зазначений двадцятиденний строк до суду розбіжності, що залишилися неврегульованими, то пропозиції другої сторони вважаються прийнятими.

Частиною 1 ст. 187 Господарського кодексу України регламентовано, що спори, що виникають при укладанні договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

За приписами пункту 5 Типового положення про ритуальну службу в Україні, затвердженого наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства за № 193 від 19.11.2003, ритуальна служба відповідно до покладених на неї завдань зобов'язана, зокрема, укладати договори-замовлення на організацію та проведення поховання; на підставі договору-замовлення забезпечувати безперешкодний доступ на територію кладовища (крематорію) суб'єкта господарської діяльності, з яким укладено договір про надання ритуальних послуг; у разі відсутності на ринку послуг регіону необхідної замовнику ритуальної послуги - забезпечувати надання цієї послуги власними силами.

Згідно пунктів 8 та п.п.8.1 Типового положення ритуальна служба забезпечує укладання договорів із суб'єктами господарювання в наступному порядку: суб'єкт господарювання, що виявив бажання працювати на ринку ритуальних послуг, має подати до територіальної ритуальної служби відповідну заяву щодо укладання договору про надання ритуальних послуг на ім'я її керівника та долучити до заяви (засвідчені у встановленому порядку копії) такі документи - копію довідки про включення до ЄДРПОУ для юридичної особи або довідки про присвоєння ідентифікаційного номера для фізичної особи; копію свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності; перелік послуг, що пропонуються для надання суб'єктом господарювання; режим роботи та номер телефону.

Зазначений перелік документів є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Відповідно до підпункту 8.1 Типового положення про ритуальну службу в Україні, протягом 14 робочих днів з для отримання заяви територіальна ритуальна служба укладає з суб'єктом господарювання договір про надання послуг при наявності всього переліку документів, передбачених цим пунктом . Безпідставна відмова в укладанні договору не допускається, вона повинна бути аргументована.

Матеріалами справи підтверджено, що за п. 1.1 Статуту СКП "Об'єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, останнє засноване на комунальній власності територіальної громади, створено відповідно до рішення Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області, первинно зареєстроване в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи 15.10.2012.

Згідно з п. 1.2 Статуту СКП "Об'єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області на підставі Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", рішень Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 20.07.2016 № 1, 2 та від 29.05.2017 №01, 02, рішення Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області від 30.08.2016 № 601, постанови ЦВК України від 24.01.2017, рішення Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 09.06.2017 № 03, розпорядженням КМУ від 11.10.2017 № 722-р, є правонаступником всього майна, всіх прав та обов'язків Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області, яка реорганізована шляхом приєднання до Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.

З дня набуття повноважень Широківською сільською радою Запорізького району Запорізької області, обраною об'єднаною територіальною громадою у порядку, визначеному Законом України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", та на підставі рішення Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області від 28.04.2017 № 7 в частині передачі прав засновника Широківській сільський раді, засновником (власником) підприємства є Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області, яка діє від імені територіальної громади.

Відповідно до п. 3.1, п. 3.2 Статуту СКП "Об'єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, затвердженого Рішенням Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 19.10.2017 № 32, останнє є спеціалізованим комунальним підприємством та створено, зокрема, з метою забезпечення організації поховання померлих і надання ритуальних послуг ; предметом діяльності та основними напрямками роботи підприємства як ритуальної служби є: здійснення організації поховання померлих і надання, передбаченого чинним законодавством, необхідного мінімального переліку окремих видів ритуальних послуг; надання ритуальних послуг, не передбачених зазначеним переліком; надання послуг з упорядкування (утримання) могил; надання транспортних послуг, в т.ч. транспортування тіла померлого на території Україна та за її межами; надання послуг з упорядкування (утримання) могил тощо.

Листом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13.09.2018 № 8/11-331-18 "Про надання роз'яснень законодавства щодо ритуальних служб", на яке також посилається скаржник, роз`яснено, що територіальна ритуальна служба - це спеціалізоване підприємство, установа, організація, яка уповноважена сільською, селищною, міською радою на надання ритуальних послуг та утримання місць поховання (кладовища, крематорії, колумбарії), що розташовані на території, на яку розповсюджується компетенція такої сільської, селищної, міської ради.

Таким чином, з урахуванням положень Статуту Відповідача, вище викладених рішень органів місцевого самоврядування, саме Спеціалізоване комунальне підприємство "Об'єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області є територіальною ритуальною службою, на яку відповідно до Закону України "Про поховання та похоронну справу" покладається обов'язок укладення з суб'єктом господарювання договорів про надання ритуальних послуг.

Вказаним спростовуються доводи скаржника, що він такою територіальною службою не є та судом першої інстанції його статус визначено невірно.

Колегія суддів при цьому зауважує, що зазначення поняття територіальна у Типовому положенні про ритуальну службу в України лише визначає адміністративно-територіальну дію ритуальної служби в межах компетенції відповідної сільської селищної, міської ради, а не як окрему юридичну особу, що слушно зауважено Позивачем у відзиві на апеляційну скаргу.

Матеріалами справи доведено, що позивач направив на адресу відповідача заяву з пропозицією укласти договір про надання ритуальних послуг, додавши проект договору (у двох примірниках) разом з необхідними документами, передбаченими пунктом 8.1 Типового положення, а Відповідач листом відмовив позивачу в укладенні договору про надання ритуальних послуг у зв'язку не знаходженням позивача за адресою, яка вказана у довідці про режим роботи.

З урахуванням того, що позивачем додатком до супровідного листа також надано завірену належним чином копію договору суборенди приміщення від 20.04.2018, за яким ТОВ "Ритуальний Дім "Спокій Запоріжжя" (суборендар) прийняв від орендаря у строкове платне користування частину нежитлового приміщення, площею 20 кв.м., розташованого за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Новобудов, буд. 3, приміщення 4, з вказівкою, що об'єкт суборенди буде використовуватися суборендарем з метою здійснення господарської діяльності пов'язаної із організуванням поховань і наданням суміжних послуг, а нежитлове приміщення передано позивачу актом приймання-передачі від 17.05.2018, посилання Відповідача на незнаходження Позивача за адресою, вказаною у довідці про режим роботи, спростовані матеріалами справи та є безпідставними.

При цьому, колегія суддів зазначає, що в підпункті 8.1 пункту 8 Типового положення про ритуальну службу в Україні міститься вичерпний перелік документів , які суб'єкт господарювання має подати до територіальної ритуальної служби у додатку до заяви щодо укладання договору про надання ритуальних послуг, а Положення зобов'язує територіальну ритуальну службу укласти з суб'єктом господарювання договір про надання послуг при наявності всього переліку документів, передбачених пунктом 8 Положення.

Жодним законодавчим або іншим нормативно-правовим актом, обов'язковим для учасників спірних правовідносин, не передбачено можливості відмови територіальної ритуальної служби суб'єкта господарювання в укладенні договору про надання ритуальних послуг у зв'язку з тим, що заявник не знаходиться за адресою, яка вказана у довідці про режим роботи, до того ж вказані доводи спростовані матеріалами справи.

За викладеного, не приймаються доводи апеляційної скарги про неоднозначність толкування п.8.1 Типового положення про ритуальну службу в Україні та про виключність наведених підстав для відмови в укладені договору про надання ритуальних послуг, існування інших підстав (при наявності чіткої аргументації), за яких в укладені договору може бути відмовлено, як таких, що ґрунтуються на неправильному трактуванні скаржником положень законодавства.

З огляду на відповідність наданого позивачем договору вимогам ст. 180 Господарського кодексу України щодо наявності всіх істотних умов та нормам Закону України "Про поховання та похоронну справу", Типовому положенню про ритуальну службу в Україні, а також примірному договору про надання ритуальних послуг, з урахуванням обов`язковості укладення такого договору в силу вимог закону з територіальною ритуальною службою, якою в даному випадку є Спеціалізоване комунальне підприємство "Об`єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, наданням позивачем відповідачу разом з пропозицією укласти договір про надання ритуальних послуг всіх документів, передбачених п. 8.1 Типового положення про ритуальну службу в Україні та, враховуючи безпідставну відмову Відповідача в укладенні вказаного договору, судом першої інстанції обґрунтовано задоволено позовні вимоги в повному обсязі.

Доводи скаржника про те, що територіальна ритуальна служба характеризується також тим, що уповноважена сільською, селищною, міською радою на утримання місць поховання (кладовища, крематорії, колумбарії), які розташовані на території, на яку розповсюджується компетенція такої сільської, селищної, міської ради, а на теперішній час відповідачем фактично використовується лише земельна ділянка на території Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області, та відсутнє рішення щодо передачі у постійне користування або відання кладовищ на території Широківської сільської ради, не приймаються колегією суддів, оскільки суб'єктивний чинник не звільняє скаржника від виконання обов`язковів, покладених на нього чинним законодавством, зокрема, не звільняє відповідача обов'язку укласти відповідний договір з позивачем.

При цьому, з урахуванням Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад", рішень Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 20.07.2016 № 1, 2 та від 29.05.2017 №01,02, рішення Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області від 30.08.2016 № 601, постанови ЦВК України від 24.01.2017, рішення Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 09.06.2017 № 03, розпорядженням КМУ від 11.10.2017 № 722-р, та того, що засновником СКП "Об'єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області є Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області, яка діє від імені територіальної громади, Відповідач не позбавлений права звернутись до відповідної сільради з метою передачі у постійне користування або у відання кладовища на території вказаної ради для здійснення діяльності, зазначеної у Статуті підприємства.

Приймаючи до уваги викладене, доводи Спеціалізованого комунального підприємства "Об`єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області про незаконність прийнятого судового рішення не знайшли свого підтвердження під час перевірки рішення в апеляційному порядку, а тому, підстави для зміни або скасування рішення суду, передбачені статтею 277 Господарського процесуального кодексу України, на думку колегії суддів апеляційного господарського суду, відсутні, апеляційна скарга відповідача задоволенню не підлягає.

За викладених обставин, колегія суддів суду апеляційної інстанції вважає, що розглядаючи справу, суд першої інстанції дав оцінку наявним у справі доказам за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, правильно застосував норми матеріального і процесуального права, що у відповідності до ст. 276 ГПК України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду - без змін.

Зважаючи на відмову у задоволенні апеляційної скарги, судові витрати, понесені у зв'язку із апеляційним оскарженням, згідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на заявника у скарзі і відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 269, 275, 276, 282, 283 ГПК України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Спеціалізованого комунального підприємства "Об`єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області на рішення Господарського суду Запорізької області від 28.11.2018 року у справі №908/1523/18 - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Запорізької області від 28.11.2018 року у справі №908/1523/18 - залишити без змін.

Судові витрати по справі Спеціалізованого комунального підприємства "Об`єднана житлово-комунальна, побутова та ритуальна служба" Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області за подання апеляційної скарги на рішення суду покласти на заявника апеляційної скарги.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня її оголошення.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 01.03.2019.

Головуючий суддя О.Г. Іванов

Суддя М.О. Дармін

Суддя І.Л. Кузнецова

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення25.02.2019
Оприлюднено05.03.2019
Номер документу80179429
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1523/18

Судовий наказ від 12.03.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Постанова від 25.02.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 04.02.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 26.12.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Рішення від 28.11.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 30.10.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 27.09.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 06.09.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

Ухвала від 10.08.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Боєва О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні