Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
26 лютого 2019 р. № 520/9771/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Зоркіної Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання - Пройдак С.М.,
представника позивача - Гундар Г.М.,
представника першого відповідача - Горбунової К.Ю.,
представників другого відповідача - Єфіменко А.В., Мякоти Т.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДФС у Харківській області до Міністерства юстиції України, Нововодолазької селищної ради Харківської області, Державного реєстратора Нововодолазької селищної ради Харківської області Замлєлої Наталії Григорівни, третя особа Одринська сільська рада про визнання протиправним та скасування наказу, визнання протиправним та скасування запису про державну реєстрацію,-
встановив
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом та просить суд: визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 23.07.2018 року №2524/7 "Про відмову у задоволенні скарги Головного управління ДФС у Харківській області від 11.06.2018 року №13702/9/20-40-08-01-08"; визнати протиправним та скасувати внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запис від 07.06.2018 №14671120010000261 про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради (код ЄДРПОУ 04399447).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуваний наказ Міністерства юстиції України є протиправним, а внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запис про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради підлягає скасуванню, оскільки вчинений передчасно, без урахування приписів п.11 ч.1 ст.28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань .
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.11.2018 р. відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 04.02.2019 р. залучено Державного реєстратора Нововодолазької селищної ради Харківської області Замлєлу Наталію Григорівну як другого відповідача в адміністративній справі
Протокольною ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 19.02.2019р. закрито підготовче провадження та справа призначена до судового розгляду по суті.
Представник позивача у судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд позов задовольнити.
Представник відповідача, Міністерства юстиції України, у судовому засіданні заперечував проти позову, просив відмовити у його задоволенні, згідно наданого відзиву пояснив, що при прийнятті оскаржуваного наказу Міністерство юстиції України діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України, оскільки на момент прийняття рішення по скарзі, шляхом скасування реєстраційної дії щодо державної реєстрації припинення Одринської сільської ради, в Єдиному державному реєстрі проведено наступну реєстраційну дію стосовно вказаної особи.
Представник відповідача, Нововодолазької селищної ради Харківської області, у судовому засіданні заперечував проти позову, просив відмовити у його задоволенні, згідно наданого відзиву пояснив, що посилання позивача щодо втрати Одринської сільською радою статусу юридичної особи дозволяє їй ухилитися від виконання податкового обов'язку є безпідставним, оскільки Нововодолазька селищна рада є правонаступником всіх прав та обов'язків зазначеного суб'єкту. Державна реєстрація припинення проведена у відповідності до вимог законів України Про добровільне об'єднання територіальних громад та Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , заборгованості по сплаті податків та зборів Одринська сільська рада немає, а отже, відсутні підстави для скасування запису від 07.06.2018 року № 14671120010000261 про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради.
Відповідач, Державний реєстратор Нововодолазької селищної ради Харківської області Замлєла Наталія Григорівна, належним чином повідомлений про розгляд справи в судове засідання не прибув, надав відзив у якому проти задоволення позовних вимог заперечував.
Представник третьої особи, Одринської сільської ради, у судове засідання не прибув, був повідомлений своєчасно та належним чином про дату, час та місце судового розгляду справи, що підтверджується матеріалами справи.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Судом з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань встановлено, що 07.06.2018 державним реєстратором Нововодолазької селищної ради Харківської області Замлєлою Наталією Григорівною здійснено запис №14671120010000261 про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради (код ЄДРПОУ 04399447). (а.с.9-13).
Не погоджуючись з вказаними діями державного реєстратора Нововодолазької селищної ради Харківської області позивачем 11.06.2018 року подано до Міністерства юстиції України скаргу на проведену реєстраційну дію. (а.с.14-17).
За результатами розгляду скарги наказом Міністерства юстиції від 23.07.2018 року № 2524/7 позивачеві відмовлено у задоволенні скарги (а.с.19). Підставою відмови визначено те, що на момент прийняття рішення по визначеним у скарзі питанням було вчинено наступну реєстраційну дію стосовно відповідної особи, що унеможливлює задоволення скарги (а.с.18).
Не погоджуючись з наведеним вище, позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом.
Стосовно позовних вимог про визнання протиправним та скасування внесеного до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису від 07.06.2018 №14671120010000261 про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради (код ЄДРПОУ 04399447), суд зазначає наступне.
Згідно пункту 2 статті 6 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом
Приписами пункту 2 статті 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань передбачено, що державна реєстрація при реорганізації органів місцевого самоврядування як юридичних осіб після добровільного об'єднання територіальних громад здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених об'єднання.
Отже, законодавством встановлено окремий порядок припинення юридичних осіб-сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих комітетів.
Приписами ст.5 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що система місцевого самоврядування включає в тому числі сільську раду.
Згідно ст. 6 Закону України "Про місцеве самоврядування" первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об'єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об'єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об'єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об'єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об'єднаних територіальних громад регулює Закон України "Про добровільне об'єднання територіальних громад".
Статтею 8 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" визначено порядок утворення об'єднаної територіальної громади та реорганізація органів місцевого самоврядування. Державна реєстрація припинення юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих комітетів шляхом приєднання здійснюється на підставі заяви, поданої сільським, селищним, міським головою, обраним об'єднаною територіальною громадою, або уповноваженою ним особою суб'єкту державної реєстрації.(ч.11 ст.8).
Як встановлено судом з матеріалів справи для проведення оскаржуваної реєстраційної дії уповноваженою особою відповідача подано до державного реєстратора наступні документи: заяву про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації від 07.06.2018 року; акт приймання-передачі документів юридичної особи на постійне користування від 09.02.2018 року; рішення Х позачергової сесії VIII скликання Нововодолазької селищної ради Про затвердження передавального акту Одринської сільської ради від 29.12.2017 року; передавальний акт від 29.12.2017 року; рішення ХІУ сесії УІІІ скликання Про припинення юридичної особи Одринської сільської ради від 18.04.2018 року; рішення І сесії УІІІ скликання Про реорганізацію Одринської сільської ради шляхом приєднання до Нововодолазької селищної ради від 11.05.2018 року; рішення ІХ сесії УІІІ скликання Про внесення змін до рішення І сесії УІІІ скликання Новодолазької селищної ради від 11.05.2017 року № 26 Про реорганізацію Одринськохї сільської ради шляхом приєднання до Нововодолазької селищної ради від 22.12.2017 року (а.с.160-161).
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 8 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" об'єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об'єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об'єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону. Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об'єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об'єднаною територіальною громадою.
Рішенням позачергової ХІІІ сесії VІІІ скликання Одринської сільської ради від 24.01.2017 року Про добровільне об'єднання територіальних громад Одринська сільська рада вирішила об'єднатися у Нововодолазьку селищну об'єднану територіальну громаду.
Рішенням позачергової XVII сесії VII скликання Нововодолазької селищної ради від 24.01.2017 р. №810 "Про добровільне об'єднання територіальних громад" вирішено об'єднатися у Нововодолазьку селищну об'єднану територіальну громаду, до якої увійдуть територіальні громади: Нововодолазької селищної ради, Знам'янської сільської ради, Одринської сільської ради, Ордівської сільської ради, Сосонівської сільської ради, Староводолазької сільської ради.
Рішенням І сесії VIII скликання "Про реорганізацію Одринської сільської ради шляхом приєднання до Нововодолазької селищної ради" від 11.05.2017 №26 вирішено розпочати процедуру реорганізації юридичної особи - Одринська сільська рада.
Рішенням XIV сесії VIIІ скликання Нововодолазької селищної ради від 18.04.2018 р. №1188 припинено юридичну особу Одринську сільську раду в результаті реорганізації шляхом приєднання до Нововдолазької селищної ради.
07.06.2018 року державним реєстратором внесено записи від 07.06.2018 року № 14671270009000261 "внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженими ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті реорганізації" та №14671120010000261 державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті реорганізації територіальних громад"
Згідно з вимогами ч. 6 ст. 8 Закону України "Про добровільне об'єднання реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.
До того ж відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" об'єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов'язків територіальних громад, що об'єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об'єднаною територіальною громадою.
Отже, посилання позивача на те, що юридична особа (об'єднана територіальна громада) може бути припинена після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторів не відповідають приписам ст. 8 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" та ч. 2. ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Суд також звертає увагу на те, що згідно листа ГУДФС у харківській області від 09.01.2019 року № 472/9/20-40-52-07-09 станом на 24.05.2018 року та на поточну дату податковий борг по Одринській сільській раді Нововодолазької селищної ради відсутній. (а.с.111).
Враховуючи викладене вище, суд не знаходить підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування внесеного до ЄДР запису від 07.06.2018 року № 14671120010000261 про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради (код ЄДРПОУ 04399447)
Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 23.07.2018 №2524/17 "Про відмову у задоволенні скарги Головного управління ДФС у Харківській області від 11.06.2018.
Відповідно до п. 2,13 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1128 для забезпечення розгляду скарг суб'єктом розгляду скарги утворюються постійно діючі комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - комісія), положення та склад яких затверджуються Мін'юстом або відповідним територіальним органом. За результатами розгляду скарги суб'єкт розгляду скарги на підставі висновків комісії приймає мотивоване рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених Законами, у формі наказу.
Також у ч. 6 ст. 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" зазначено, що за результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення в т.ч. про відмову в задоволенні скарги.
З матеріалів справи вбачається, що 18.06.2018 року до Міністерства юстиції України надійшла скарга Головного управління ДФС у Харківській області про скасування реєстраційної дії, а саме - реєстраційного запису за №14671120010000261 від 07.06.2018 про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради, проведеної державним реєстратором Нововодолазької селищної ради Замлєлою Н.Г. (а.с.85-93).
З матеріалів справи судом встановлено, що Міністерство юстиції України повідомляло про засідання комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації суб'єктів оскарження телефонограмою(а.с.97-99).
Розглянувши скаргу Головного управління ДФС у Харківській області від 11.06.2018 р. Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації вирішила відмовити у задоволенні скарги ГУДФС у Харківській області, у зв'язку з тим, що на момент прийняття рішення про задоволення скарги шляхом скасування реєстраційної дії щодо державної реєстрації припинення юридичної особи проведено наступну реєстраційну дію стосовно відповідної особи, про що складено висновок від 09.07.2018 р.(а.с.80-84).
На підставі вказаного вище висновку заступником Міністра з питань державної реєстрації прийнято наказ від 23.07.2018 №2524/7 "Про відмову у задоволенні скарги Головного управління ДФС у Харківській області від 11.06.2018 ". (а.с.79).
Згідно змісту висновку та спірного наказу підставою для відмови у задоволенні скарги слугували вимоги п. 2 ч. 8 ст. 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", відповідно до якої Міністерство юстиції України та його територіальні органи відмовляють у задоволенні скарги, якщо на момент прийняття рішення про задоволення скарги шляхом скасування реєстраційної дії щодо державної реєстрації новоствореної юридичної особи, іншої організації, державної реєстрації фізичної особи підприємцем, припинення юридичної особи, іншої організації, припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця або шляхом проведення реєстраційної дії в Єдиному державному реєстрі проведено наступну реєстраційну дію щодо відповідної особи.
З огляду на те, що на момент розгляду скарги щодо державної реєстрації припинення юридичної особи вже проведено наступну реєстраційну дію стосовно відповідної особи, Міністерство юстиції України під час прийняття спірного наказу діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.
Крім того, суд зазначає, що рішення, прийняте за результатами розгляду в адміністративному порядку скарги фізичної чи юридичної особи, містить оцінку законності рішення суб'єкта владних повноважень, є опосередкованим, безпосередньо не визначає обсягу прав та обов'язків фізичної чи юридичної особи, за результатами якої розглянуто скаргу, оскільки на його підставі або скасовується раніше винесене рішення або останнє залишається в силі
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що наказ Міністерства юстиції України від 23.07.2018 №2524/7 "Про відмову у задоволенні скарги Головного управління ДФС у Харківській області від 11.06.2018 " не порушує прав Головного управління ДФС у Харківській області та не породжує для позивача будь-яких нових обов'язків.
Отже, в цій частині позовних вимог адміністративний позов задоволенню не підлягає.
Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов - залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
У повному обсязі рішення виготовлено 01.03.2019
Суддя Зоркіна Ю.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2019 |
Оприлюднено | 05.03.2019 |
Номер документу | 80195982 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Зоркіна Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні