Постанова
від 04.06.2019 по справі 520/9771/18
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 червня 2019 р.Справа № 520/9771/18 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Чалого І.С.,

Суддів: Перцової Т.С. , Жигилія С.П. ,

за участю секретаря судового засідання - Струкової Н.В.,

за участю представників сторін:

позивача - Гаєвська І.В.,

представника 1-го відповідача - Горбунова К.Ю.,

представника 2-го відповідача - Єфіменко А.В., Мякота Т.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду в м. Харкові адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду (головуючий суддя І інстанції Зоркіна Ю.В., м. Харків) від 26.02.2019 року (повний текст рішення складено 01.03.2019р.) по справі № 520/9771/18 за позовом Головного управління ДФС у Харківській області до Міністерства юстиції України, Нововодолазької селищної ради Харківської області, Державного реєстратора Нововодолазької селищної ради Харківської області Замлєлої Наталії Григорівни; третя особа: Одринська сільська рада про визнання протиправним та скасування наказу, визнання протиправним та скасування запису про державну реєстрацію,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з зазначеним позовом та просить суд: визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 23.07.2018 року №2524/7 "Про відмову у задоволенні скарги Головного управління ДФС у Харківській області від 11.06.2018 року №13702/9/20-40-08-01-08"; визнати протиправним та скасувати внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запис від 07.06.2018 №14671120010000261 про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради (код ЄДРПОУ 04399447).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуваний наказ Міністерства юстиції України є протиправним, а внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запис про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради підлягає скасуванню, оскільки вчинений передчасно, без урахування приписів п.11 ч.1 ст.28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань .

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 26.02.2019 року адміністративний позов було залишено без задоволення.

Позивач, не погодившись із судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на незаконність та необґрунтованість рішення суду першої інстанції та порушення норм права, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.02.2019 року та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Нововодолазька селищна рада Харківської області надала письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому, посилаючись на законність та обґрунтованість рішення суду, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Державний реєстратор Нововодолазької селищної ради Харківської області Замлєла Н. Г. надала письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому, посилаючись на законність та обґрунтованість рішення суду, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення. Просить розгляд справи проводити без її участі.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, що 07.06.2018 державним реєстратором Нововодолазької селищної ради Харківської області Замлєлою Наталією Григорівною здійснено запис №14671120010000261 про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради (код ЄДРПОУ 04399447), що вбачається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.9-13).

Не погоджуючись з вказаними діями державного реєстратора Нововодолазької селищної ради Харківської області позивачем 11.06.2018 року подано до Міністерства юстиції України скаргу на проведену реєстраційну дію. (а.с.14-17).

За результатами розгляду скарги наказом Міністерства юстиції від 23.07.2018 року № 2524/7 позивачеві відмовлено у задоволенні скарги (а.с.19). Підставою відмови визначено те, що на момент прийняття рішення по визначеним у скарзі питанням було вчинено наступну реєстраційну дію стосовно відповідної особи, що унеможливлює задоволення скарги (а.с.18).

Не погоджуючись з наведеним вище, позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої виходив з того, що заявлені позовні вимоги не знайшли своє підтвердження матеріалами справи.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Відповідно до ст. 5 Закону України ,, Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань,, систему органів державної реєстрації становлять : Міністерство юстиції України, інші суб`єкти державної реєстрації.

Частиною третьої ст.5 Закону визначено, що до повноважень інших суб`єктів державної реєстрації належить: забезпечення прийому документів, поданих для державної реєстрації: державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій; ведення Єдиного державного реєстру та надання відомостей з нього; формування та зберігання реєстраційних справ.

Повноваження державного реєстратора у спірних правовідносинах регулюються, зокрема, Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань . Відповідно до частини першої статті 25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі: 1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації; 2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України Про виконавче провадження , зокрема, щодо визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.

Вичерпний перелік підстав для відмови у здійснення державної реєстрації міститься у частині першій статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань . Зокрема, встановлено, що підставами для відмови у державній реєстрації є:1) документи подано особою, яка не має на це повноважень:2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;3) у Єдиному державному реєстрі місіться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи:3-1) заяву про державну реєстрацію змін до відомостей (Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юри/нічної особи у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, подано щодо засновника (учасника), який на момент подання заяви внесений до Єдиного реєстру боржників, зокрема за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за наявності заборгованості з відповідних платежів понад три місяці, крім випадку збільшення розміру такої частки;4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку; 5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;6) документи суперечать статуту громадського формування;?) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані: раніше строку, встановленого цим Законом; щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду; в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про держави) реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу; щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій; щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів; щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування: щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску па загальнообов`язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи; щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування; щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження: щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство: 12) статут товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю поданий зі змінами, прийнятими без врахування голосів, які припадають на частку померлого учасника товариства.

Законодавством регламентовано перелік підстав для відмови у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, який є виключним і не підлягає розширеному тлумаченню.

Тобто, апелянт безпідставно посилається на наявність у державного реєстратора підстав для відмови у державній реєстрації припинення юридичної особи, а саме відповідно до п. 11 ст. 28 Закону України № 755-УІ, у зв`язку з не надходженням відомостей про наявність заборгованості із сплати податків і зборів га/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску.

Приписами пункту 2 статті 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань передбачено, що державна реєстрація при реорганізації органів місцевого самоврядування як юридичних осіб після добровільного об`єднання територіальних громад здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених передбачених Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад"

Отже, законодавством встановлено окремий порядок припинення юридичних осіб-сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих комітетів.

Статтею 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" визначено порядок утворення об`єднаної територіальної громади та реорганізація органів місцевого самоврядування. Державна реєстрація припинення юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих комітетів шляхом приєднання здійснюється на підставі заяви, поданої сільським, селищним, міським головою, обраним об`єднаною територіальною громадою, або уповноваженою ним особою суб`єкту державної реєстрації.(ч.11 ст.8).

Згідно з вимогами ч. 6 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.

З вищезазначених підстав, суд першої інстанції правомірно дійшов до висновку , що у державного реєстратора відповідно до ч.2 ст. 6 Закону України № 755-УІ під час проведення оспорюваної реєстраційної дії були відсутні підстави для відмови у їх проведенні.

Як було встановлено судом першої інстанції та не спростовано у суді апеляційної інстанції, що для проведення оскаржуваної реєстраційної дії уповноваженою особою відповідача подано до державного реєстратора наступні документи: заяву про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації від 07.06.2018 року; акт приймання-передачі документів юридичної особи на постійне користування від 09.02.2018 року; рішення Х позачергової сесії VIII скликання Нововодолазької селищної ради Про затвердження передавального акту Одринської сільської ради від 29.12.2017 року; передавальний акт від 29.12.2017 року; рішення ХІУ сесії УІІІ скликання Про припинення юридичної особи Одринської сільської ради від 18.04.2018 року; рішення І сесії УІІІ скликання Про реорганізацію Одринської сільської ради шляхом приєднання до Нововодолазької селищної ради від 11.05.2018 року; рішення ІХ сесії УІІІ скликання Про внесення змін до рішення І сесії УІІІ скликання Новодолазької селищної ради від 11.05.2017 року № 26 Про реорганізацію Одринськохї сільської ради шляхом приєднання до Нововодолазької селищної ради від 22.12.2017 року (а.с.160-161).

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону. Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням позачергової ХІІІ сесії VІІІ скликання Одринської сільської ради від 24.01.2017 року Про добровільне об`єднання територіальних громад Одринська сільська рада вирішила об`єднатися у Нововодолазьку селищну об`єднану територіальну громаду.

Рішенням позачергової XVII сесії VII скликання Нововодолазької селищної ради від 24.01.2017 р. №810 "Про добровільне об`єднання територіальних громад" вирішено об`єднатися у Нововодолазьку селищну об`єднану територіальну громаду, до якої увійдуть територіальні громади: Нововодолазької селищної ради, Знам`янської сільської ради, Одринської сільської ради, Ордівської сільської ради, Сосонівської сільської ради, Староводолазької сільської ради.

Рішенням І сесії VIII скликання "Про реорганізацію Одринської сільської ради шляхом приєднання до Нововодолазької селищної ради" від 11.05.2017 №26 вирішено розпочати процедуру реорганізації юридичної особи - Одринська сільська рада.

Рішенням XIV сесії VIIІ скликання Нововодолазької селищної ради від 18.04.2018 р. №1188 припинено юридичну особу Одринську сільську раду в результаті реорганізації шляхом приєднання до Нововдолазької селищної ради.

07.06.2018 року державним реєстратором внесено записи від 07.06.2018 року № 14671270009000261 "внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженими ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті реорганізації" та №14671120010000261 державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті реорганізації територіальних громад".

Суд першої інстанції обґрунтовано не прийняв до уваги посилання апелянта, позивача по справі, що втрата Одринською сільською радою статусу юридичною особи дозволяє їй ухилитися від виконання податкового обов`язку, що не є підставою для визнання протиправним та скасування внесеного державним реєстратором Нововодолазької селищної ради Харківської області до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запис від 07.06.2018 №14671120010000261 про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради (код ЄДРПОУ 04399447).

Крім того матеріали справи, а саме лист ГУДФС у харківській області від 09.01.2019 року № 472/9/20-40-52-07-09, свідчить про те, що станом на 24.05.2018 року та на поточну дату податковий борг по Одринській сільській раді Нововодолазької селищної ради відсутній.

На підставі викладеного колегія судів робить висновок, що відсутні підстави для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування внесеного до ЄДР запису від 07.06.2018 року № 14671120010000261 про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради (код ЄДРПОУ 04399447) .

Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства юстиції України від 23.07.2018 №2524/17 "Про відмову у задоволенні скарги Головного управління ДФС у Харківській області від 11.06.2018, колегія судів зазначає.

Відповідно до п. 2,13 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1128 для забезпечення розгляду скарг суб`єктом розгляду скарги утворюються постійно діючі комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - комісія), положення та склад яких затверджуються Мін`юстом або відповідним територіальним органом. За результатами розгляду скарги суб`єкт розгляду скарги на підставі висновків комісії приймає мотивоване рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених Законами, у формі наказу.

Також у ч. 6 ст. 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" зазначено, що за результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення в т.ч. про відмову в задоволенні скарги.

Як було встановлено судом першої інстанції та не спростовано у суді апеляційної інстанції, що 18.06.2018 року до Міністерства юстиції України надійшла скарга Головного управління ДФС у Харківській області про скасування реєстраційної дії, а саме - реєстраційного запису за №14671120010000261 від 07.06.2018 про державну реєстрацію припинення Одринської сільської ради, проведеної державним реєстратором Нововодолазької селищної ради Замлєлою Н.Г. (а.с.85-93).

Міністерство юстиції України повідомляло про засідання комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації суб`єктів оскарження телефонограмою(а.с.97-99).

Розглянувши скаргу Головного управління ДФС у Харківській області від 11.06.2018 р. Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації вирішила відмовити у задоволенні скарги ГУДФС у Харківській області, у зв`язку з тим, що на момент прийняття рішення про задоволення скарги шляхом скасування реєстраційної дії щодо державної реєстрації припинення юридичної особи проведено наступну реєстраційну дію стосовно відповідної особи, про що складено висновок від 09.07.2018 р.(а.с.80-84).

На підставі вказаного вище висновку заступником Міністра з питань державної реєстрації прийнято наказ від 23.07.2018 №2524/7 "Про відмову у задоволенні скарги Головного управління ДФС у Харківській області від 11.06.2018 ". (а.с.79).

Так, підставою для відмови у задоволенні скарги слугували вимоги п. 2 ч. 8 ст. 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", відповідно до якої Міністерство юстиції України та його територіальні органи відмовляють у задоволенні скарги, якщо на момент прийняття рішення про задоволення скарги шляхом скасування реєстраційної дії щодо державної реєстрації новоствореної юридичної особи, іншої організації, державної реєстрації фізичної особи підприємцем, припинення юридичної особи, іншої організації, припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця або шляхом проведення реєстраційної дії в Єдиному державному реєстрі проведено наступну реєстраційну дію щодо відповідної особи.

Як було вірно визначено судом першої інстанції, що на момент розгляду скарги щодо державної реєстрації припинення юридичної особи вже проведено наступну реєстраційну дію стосовно відповідної особи, Міністерство юстиції України під час прийняття спірного наказу діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.

На підставі викладеного колегія судів робить висновок, що наказ Міністерства юстиції України від 23.07.2018 №2524/7 "Про відмову у задоволенні скарги Головного управління ДФС у Харківській області від 11.06.2018 " не порушує прав Головного управління ДФС у Харківській області та не породжує для позивача будь-яких нових обов`язків.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 326, 327 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Харківській області залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.02.2019 року по справі № 520/9771/18 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя І.С. Чалий Судді Т.С. Перцова С.П. Жигилій Повний текст постанови складено 06.06.2019 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2019
Оприлюднено07.06.2019
Номер документу82223160
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/9771/18

Ухвала від 20.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 04.06.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Постанова від 04.06.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 02.05.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 02.05.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 15.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 26.02.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 04.02.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 04.02.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні