ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 березня 2019 року 16 год. 15 хв. м. Чернігів Справа № 620/639/19
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Падій В.В.,
суддів Кашпур О.В., Тихоненко О.М.,
за участю секретаря Кондратенко О.В.,
представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні, за правилами загального позовного провадження з урахуванням правил для розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ, справу за адміністративним позовом Громадської організації Національні дружини до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №205 про визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
01.03.2019 о 16:10 Громадська організація Національні дружини (далі - ГО Національні дружини ) звернулась до суду з адміністративним позовом до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №205 (далі - Окружна виборча комісія ТВО №205) про: визнання протиправною та скасування постанови Окружної виборчої комісії ТВО №205 від 25.02.2019 №5; зобов'язання Окружної виборчої комісії ТВО №205 повторно розглянути подання про реєстрацію офіційних спостерігачів від ГО Національні дружини на чергових виборах Президента України 31.03.2019.
Обґрунтовуючи вимоги, позивачем зазначено, що постанова Окружної виборчої комісії ТВО №205 від 25.02.2019 №5 є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки у поданні про реєстрацію офіційних спостерігачів від позивача, внесеного до Окружної виборчої комісії ТВО №205, було вказано усі необхідні відомості, передбачені частиною 6 статті 69 Закону України Про вибори Президента України , та додано усі передбачені цією статтею документи.
Ухвалою головуючого судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 01.03.2019 прийнято позовну заяву, відкрито провадження у справі та останню призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження з урахуванням правил для розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ.
Відповідачем подано до суду відзив на позов, в якому останній просив відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, що у поданні ГО Національні дружини графа Займана посада (заняття) не заповнена, а містить позначку, яка схожа на лінію, знак мінус, тире, дефіс, з якої не можливо встановити її значення.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві, та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві на позов.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Так, судом встановлено, що постановою Центральної виборчої комісії від 11.01.2019 № 51 Про клопотання громадської організації Національні дружини щодо надання дозволу мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року ГО Національні дружини надано дозвіл мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року (а.с.15).
20.02.2019 ГО Національні дружини подано до Окружної виборчої комісії ТВО №205 подання про реєстрацію офіційних спостерігачів від цієї громадської організації на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, у кількості 24 осіб (а.с.35-37).
У поданні було зазначено: прізвища, імена, по батькові запропонованих офіційних спостерігачів, їх громадянство, дати народження, місця проживання та адреси житла, місця роботи ( тимчасово не працюють ), займані посади (заняття) ( - ), номери контактних телефонів.
До подання були додані: копія постанови Центральної виборчої комісії про дозвіл ГО Національні дружини мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року; письмові заяви осіб, включених до подання, про згоду бути офіційними спостерігачами від відповідної громадської організації, а також ксерокопії 1-2 сторінок паспортів громадянина України цих осіб (а.с.40-96).
Постановою Окружної виборчої комісії ТВО №205 від 25.02.2019 (19 год. 05 хв.) №5 Про відмову в реєстрації офіційних спостерігачів громадської організації Національні Дружини відмовлено у реєстрації офіційних спостерігачів від громадської організації Національні Дружини на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року.
В обґрунтування прийнятої постанови відповідачем зазначено про невідповідність подання ГО Національні дружини вимогам частини 6 статті 69 Закону України Про вибори Президента України (а.с.34).
Не погоджуючись з оскаржуваною постановою, позивач звернувся до суду з позовом за захистом своїх прав та інтересів.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Верховна Рада України постановою від 26.11.2018 №2631-VIII Про призначення чергових виборів Президента України призначила чергові вибори Президента України на неділю, 31 березня 2019 року.
Центральна виборча комісія постановою від 27.12.2018 №253 Про початок виборчого процесу чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року оголосила з 31 грудня 2018 року початок виборчого процесу чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.
Відповідно до частини 6 статті 103 Конституції України порядок проведення виборів Президента України встановлюється законом.
Організація і порядок проведення виборів Президента України визначені Законом України від 05.03.1999 № 474-XIV Про вибори Президента України (далі - Закон № 474-XIV).
За змістом статті 12 Закону № 474-XIV офіційний спостерігач від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом, є суб'єктом виборчого процесу.
Повноваженнями щодо надання дозволу громадським організаціям мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України наділена Центральна виборча комісія (пункт 15 частини 2 статті 25 Закону № 474-XIV).
Як вбачається з матеріалів справи, постановою Центральної виборчої комісії від 11.01.2019 № 51 Про клопотання громадської організації Національні дружини щодо надання дозволу мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року ГО Національні дружини надано дозвіл мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року (а.с.15).
Пунктом 14 частини 1 статті 26 Закону № 474-XIV передбачені повноваження окружної виборчої комісії щодо реєстрації офіційних спостерігачів від кандидатів у Президенти України, від партій - суб'єктів виборчого процесу, від громадських організацій у відповідному територіальному окрузі.
Вимоги для реєстрації офіційних спостерігачів встановлені у частинах 5, 6, 7 статті 69 Закону № 474-XIV.
Так, про реєстрацію офіційного спостерігача від партії, яка висунула кандидата на пост Президента України, кандидата на пост Президента України, громадської організації рішення приймається окружною виборчою комісією за поданням уповноваженого на підставі довіреності від партії представника партії, довіреної особи кандидата на пост Президента України у відповідному окрузі або керівника відповідної громадської організації.
У поданні про реєстрацію офіційних спостерігачів зазначаються їх прізвища, імена, по батькові, громадянство, дата народження, місце проживання та адреса житла, місце роботи, посада (заняття), номери контактних телефонів. До подання додаються заяви про згоду цих осіб бути офіційними спостерігачами від відповідної партії, кандидата на пост Президента України чи громадської організації та ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України або ксерокопія тимчасового посвідчення громадянина України (для осіб недавно прийнятих до громадянства України). До подання від громадської організації подається також копія рішення Центральної виборчої комісії про дозвіл мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України.
Подання про реєстрацію офіційного спостерігача за підписом уповноваженого представника партії, довіреної особи кандидата на пост Президента України у відповідному виборчому окрузі, керівника відповідної громадської організації вноситься до відповідної окружної виборчої комісії не пізніш як за п'ять днів до дня виборів.
Підставою для відмови у реєстрації офіційного спостерігача може бути лише порушення вимог частин першої, другої, п'ятої та шостої цієї статті.
З оскаржуваної постанови випливає, що позивачу відмовлено у реєстрації офіційних спостерігачів від Громадської організації Національні Дружини на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року з підстав невідповідності подання ГО Національні дружини вимогам частини 6 статті 69 Закону України Про вибори Президента України (а.с.34).
У судовому засіданні представник відповідача пояснив, що єдиною підставою для відмови ГО Національні Дружини у реєстрації офіційних спостерігачів є той факт, що у поданні позивача про реєстрацію офіційних спостерігачів графа Займана посада (заняття) не заповнена, а містить позначку, яка схожа на лінію, знак мінус, тире, дефіс, з якої не можливо встановити її значення.
З дослідженого у судовому засіданні подання вбачається, що відносно всіх зазначених у ній осіб графа Місце роботи містить інформацію Тимчасово не працює , у свою чергу графа Займана посада (заняття) міститься прочерк ( - ).
Представник відповідача у судовому засіданні пояснив, що у графі Займана посада (заняття) у випадку, коли графа Місце роботи містить інформацію Тимчасово не працює , повинно бути зазначено немає .
Даючи оцінку вищевказаній обставині, суд зазначає, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини, реалізуючи положення Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, необхідно уникати занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, у зв'язку з чим надмірний формалізм при вирішені будь якого питання - є порушенням виборчого права.
Водночас, з системного аналізу змісту подання про реєстрацію офіційних спостерігачів ГО Національні дружини випливає, що зазначення у графі Займана посада (заняття) прочерку ( - ) у випадку, коли особа тимчасово не працює, отже і не може займати будь-яку посаду, не впливає на повноту і правильність відображених у поданні відомостей, не спотворює їх змісту та не тягне недійсності подання - тому не може слугувати окремою підставою для відмови особі у реєстрації офіційним спостерігачем.
Суд також враховую, що участь громадських організацій у виборчому процесі шляхом спостереження за тим, які він проходитиме, має на меті сприяти відкритості і публічності виборчого процесу та забезпечити (гарантувати) прозорість виборчих процедур.
Отже, на думку суду, вищевказаний недолік не є істотним порушенням частини 6 статті 69 Закону № 474-XIV та не може мати наслідком відмову у реєстрації офіційних спостерігачів від Громадської організації Національні Дружини на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року.
За таких обставин суд дійшов висновку, що відмова у реєстрації офіційних спостерігачів за вищевказаних обставин є формальною, а отже протиправною.
У свою чергу, обмеження особи в реалізації права бути офіційним спостерігачем на виборах з формальних мотивів є невиправданим і недопустимим у демократичному суспільстві, у зв'язку з чим суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до положень частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
У той же час відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів суду правомірність свого рішення.
Враховуючи викладене, позовна вимога про визнання протиправною та скасування постанови Окружної виборчої комісії ТВО №205 від 25.02.2019 №5 підлягає задоволенню.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання Окружної виборчої комісії ТВО №205 повторно розглянути подання про реєстрацію офіційних спостерігачів від ГО Національні дружини на чергових виборах Президента України 31.03.2019, то остання також підлягає задоволенню, оскільки є похідною від основної позовної вимоги, яка судом задоволена.
За таких обставин адміністративний позов ГО Національні Дружини підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особо-підприємцем передбачено сплату судового збору за ставкою, що становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
У відповідності до статті 7 Закону України від 23.11.2018 № 2629-VIII Про Державний бюджет України на 2019 рік з 1 січня 2019 року установлено прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 1921,00 грн.
За приписами статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не було сплачено, а адміністративний позов задоволено у повному обсязі, суд, у відповідності до приписів статті 139 КАС України, дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду судового збору за подання позовної заяви у розмірі 1921,00 грн.
Керуючись статтями 139, 143, 227, 241-243, 246, 268, 269, 271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Громадської організації Національні дружини до Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №205 про визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №205 від 25.02.2019 №5 Про відмову в реєстрації офіційних спостерігачів громадської організації Національні Дружини .
Зобов'язати Окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу №205 повторно розглянути подання про реєстрацію офіційних спостерігачів від Громадської організації Національні дружини на чергових виборах Президента України 31.03.2019.
Стягнути з Окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №205 до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду (рахунок 34319206084033, отримувач - УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030101, код ЄДРПОУ - 38054398, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО - 899998) судовий збір за подання адміністративного позову у сумі 1921 (одна тисяча дев'ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені частиною 1 статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 278, 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, через Чернігівський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 2 днів з дня його проголошення.
Позивач: Громадська організація Національні дружини , вул. Героїв Дніпра, 42/26, м. Київ, 04214, код ЄДРПОУ - 41356521.
Відповідач: Окружна виборча комісія з виборів Президента України територіального виборчого округу №205, просп. Перемоги, 141, м. Чернігів, 14038, код ЄДРПОУ - 42842723.
Головуючий суддя В.В. Падій
Суддя О.В. Кашпур
Суддя О.М. Тихоненко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2019 |
Оприлюднено | 05.03.2019 |
Номер документу | 80196438 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Падій В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні