Постанова
від 04.03.2019 по справі 904/4403/18
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.03.2019 м.Дніпро Справа № 904/4403/18

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді Орєшкіної Е.В. (доповідач),

суддів Широбокової Л.П., Подобєда І.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження без виклику (повідомлення) сторін апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниці" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 03.12.2018 у справі №904/4403/18 (суддя Первушин Ю.Ю., повний текст рішення складений 05.12.2018)

за позовом: Приватного акціонерного товариства "Запоріжкокс", м.Запоріжжя

до відповідача: Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниці" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", м.Дніпро

про стягнення 10 051 грн. 20 коп.,

ВСТАНОВИВ:

У жовтні 2018 року Приватне акціонерне товариство "Запоріжкокс" (надалі - ПАТ "Запоріжкокс") звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (надалі - ПАТ "Українська залізниця") на свою користь 10 051 грн. 20 коп. шкоди, завданої недостачею вугільного концентрату.

В обґрунтування позовних вимог послався на те, що відповідачем не було виконано належним чином своїх обов'язків із забезпечення схоронності переданого йому до перевезення вантажу, внаслідок чого позивачу було завдано шкоди.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 03.12.2018 у справі №904/4403/18 (суддя Первушин Ю.Ю.) позов задоволено; з ПАТ "Українська залізниця" на користь ПАТ "Запоріжкокс" стягнуто 10 051 грн. 20 коп. шкоди, завданої недостачею вантажу та 1 762 грн. судового збору.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить Центральний апеляційний господарський його скасувати, прийняти нове рішенням, яким задовольнити позовні вимоги частково, відповідно до контррозрахунку відповідача.

Апелянт зазначає, що недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення. При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить 2% маси, зазначеної в перевізних документах: вантажі рідкі або здані до перевезення в сирому (свіжому) або у вологому стані. Таким чином, якщо недостача маси вантажу знаходиться у межах норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто, у одержувача відсутні підстави вважати, що він одержав вантаж з недостачею.Розмір нестачі вантажу за комерційним актом №460005/450 від 22.04.2018 - 850кг. Норма нестачі відповідно до вимог п. 27 розділу 8 Правил перевезень вантажів залізничним транспортом України у даному випадку має складати 2% маси нетто вантажу, зазначеної у перевізних документах, тому що у графі 20 залізничної накладної зазначений показник вологості вантажу. Нетто 69 800 кг х 2% = 1396кг. Тобто розмір нестачі вантажу знаходиться у межах норми втрати і відшкодовуванню не підлягає. Розмір нестачі вантажу за комерційним актом №460005/451 від 22.04.2018 - 2050кг. Норма нестачі відповідно до вимог п. 27 розділу 8 Правил перевезень вантажів залізничним транспортом України, у даному випадку має складати 2% маси нетто вантажу, зазначеної у перевізних документах, тому що у графі 20 залізничної накладної зазначений показник вологості вантажу. Нетто 70000 кг х 2% = 1400кг. Розмір відповідальної нестачі складатиме 2050 кг - 1400 кг = 650кг. Вартість 1 тони вантажу, згідно доданих позивачем документів, складає 6691,87 грн/т (с урахуванням корегування та НДС). Тобто сума позовних вимог ПАТ Запоріжкокс по відправці Удачна - Запоріжжя-Ліве № 49345564 має складати: 0,650 т х 6691,87 грн/т = 4 349 грн. 72 коп.

Позивач проти доводів апеляційної скарги заперечив, вважає їх необґрунтованими та безпідставними, просить апеляційний господарський суд апеляційну скаргу залишити без задоволення, оскаржуване рішення - без змін.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши у порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечень проти неї, перевіривши повноту встановлених місцевим господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів Центрального апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

З матеріалів справи вбачається, що між ПАТ «Запоріжкокс» (покупцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Інкостіл Груп» (постачальником) укладено договір поставки №18/142 від 27.02.2018 (надалі - договір), згідно умов якого постачальник зобов'язується передати, а покупець зобов'язується прийняти та оплатити вугільну продукцію - вугільний концентрат марки К з граничними показниками якості: зола (mах) - 9,0%, вологість (mах) - 10,5%, сіра (mах) -0,8%, якщо інше не передбачено в додаткових умовах та специфікаціях.

За змістом п. 2.1 договору сторони дійшли згоди, що ціна, об'єм та строки поставки вугільної продукції вказуються в специфікаціях, які підписуються сторонами, скріплюються печатками сторін та є невід'ємною частиною договору.

Згідно п.3.1 договору ціна вугільної продукції, яка постачається згідно договору в період з 01.03.2018 - 28.02.2023 включно фіксується щомісяця в специфікаціях до договору та в подальшому може бути змінена в окремих специфікаціях або додаткових угодах до договору.

Відповідно до п.2 Специфікації від 27.03.2018 до договору ТОВ «Інкостіл Груп» зобов'язується поставити ПАТ «Запоріжкокс» 28 000 т вугільного концентрату марки К групи К1 0-100 ТОВ «ЗФ Свято-Варваринська» ТУ У 05.1-36975983-001:2017.

19.04.2018 на адресу ПАТ «Запоріжкокс» (вантажоодержувач) була направлена партія концентрату вугільного (марка К, група К1) в вагонах за залізничною накладною №49345564, відповідно до якої:

- маса вантажу в вагоні №54751904 є 69 800 кг, тара - 22 800 кг;

- маса вантажу в вагоні №60459468 є 70 000 кг, тара - 21 900 кг.

22.04.2018 на станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці складено комерційні акти №№460005/450, 460005/451.

У комерційному акті №460005/450 від 22.04.2018 зафіксовано, що вагон №54751904 вантажопідйомністю 70 т прибув поїздом №2455; вагон у технічному стані справний; на підставі акту загальної форми №33697 від 21.04.2018 ст.Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу, прибулого по груповій відправці, зі зважуванням вагону на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №085, повірка 05.02.2018 приймальником поїздів ОСОБА_1, прийомоздавальником заводу ОСОБА_2, слідчим Заводського ВП Нестеренко О.С., в присутності ДСЗМ ОСОБА_3; по документу значиться: 16 напіввагонів загальною масою вантажу 1113600 кг.; в вагоні № 54751904 нетто 69 800 кг., тара 22 800 кг.; фактично виявилось брутто 91 750 кг, тара з документу 22 800 кг, нетто 68 950 кг, що менше документу на 850 кг.; в комерційному відношенні навантаження шапкоподібне на рівні бортів; вантаж маркований катком-ущільнювачем і поперечними смугами 1,5-2м, що відповідає документу; порушене маркування виїмка над 7 люками довжиною 150 см шириною 280 см і глибиною 40 см; в технічному відношенні вагон справний, двері цільнометалеві, люка закриті, слідів течі вантажу немає; при повторному зважуванні дані не змінилися.

У комерційному акті №460005/451 від 22.04.2018 зафіксовано, що вагон №60459468 вантажопідйомністю 70 т прибув поїздом №2455; вагон у технічному стані справний; на підставі акту загальної форми №33698 від 21.04.2018 ст.Запоріжжя-Ліве проведена комісійна видача вантажу, прибулого по груповій відправці, зі зважуванням вагону на справних електронних вагонних вагах вантажоодержувача №085, повірка 05.02.2018 приймальником поїздів ОСОБА_1, прийомоздавальником заводу ОСОБА_2, слідчим Заводського ВП Нестеренко О.С, в присутності ДСЗМ ОСОБА_3; по документу значиться: 16 напіввагонів загальною масою вантажу 1113600 кг.; в вагоні №60459468 нетто 70 000 кг, тара 21 900 кг.; фактично виявилось брутто 89 850 кг, тара з документу 21 900 кг, нетто 67 950 кг, що менше документу на 2 050 кг.; в комерційному відношенні навантаження шапкоподібне на рівні бортів.; вантаж маркований катком-ущільнювачем і поперечними смугами 1,5-2м, що відповідає документу; порушене маркування виїмка над 1,2 люками довжиною 300 см шириною 280 см і глибиною 50 см.; в технічному відношенні вагон справний, двері цільнометалеві, люка закриті, слідів течі вантажу немає; при повторному зважуванні дані не змінилися.

ТОВ «Інкостіл Груп» виставлено позивачу рахунок №59295 від 19.04.2018 на суму 11 209 736 грн. 74 коп. (з ПДВ) щодо оплати вартості концентрату вугільного (марка К, група К1) загальною кількістю 1 672 т (ціна вугільної продукції (без ПДВ) 5 586 грн. 99 коп. за 1 т; вартість без ПДВ складає 9 341 447 грн. 28 коп.).

Згідно акту №59295к. від 30.05.2018 скоригована ціна вугільної продукції по договору №18/142 від 27.02.2018 у бік зменшення на суму 10 грн. 43 коп. без ПДВ та зменшення вартості вугільної продукції на суму 20 926 грн. 75 коп. (з ПДВ). Вартість зменшення без ПДВ складає 17 438 грн. 96 коп., у зв'язку з чим ціна концентрату вугільного марки К групи К1 за рахунком №59295 від 19.04.2018 з урахуванням коригування складає 5 576 грн. 56 коп. (без ПДВ) за 1 т.

Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення. Загальна сума відшкодування збитку за незбережений вантаж в усіх випадках не може перевищувати суми, яка сплачується за повністю втрачений вантаж. Оскільки спірні вагони з вугільним концентратом були прийняті залізницею для перевезення без зауважень до вантажовідправника, відповідно до положень статті 110 Статуту залізниці України відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі вантажоодержувачу, покладається на залізницю.

Відповідно до п. 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто; при видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить 1% маси, зазначеної в перевізних документах, а саме: кокс.

Таким чином, вартість вагової недостачі вугілля з урахуванням норми природної втрати у вагонах №№54751904, 60459468 в даному випадку становить 10 051 грн. 20 коп.

Згідно ст.924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало; перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Також, відповідно до частин 1, 2 та 3 статті 314 Господарського кодексу України перевізник несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини; у транспортних кодексах чи статутах можуть бути передбачені випадки, коли доведення вини перевізника у втраті, нестачі або пошкодженні вантажу покладається на одержувача або відправника; за шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, перевізник відповідає: у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає; у разі пошкодження вантажу - в розмірі суми, на яку зменшилася його вартість; у разі втрати вантажу, зданого до перевезення з оголошенням його цінності, - у розмірі оголошеної цінності, якщо не буде доведено, що вона є нижчою від дійсної вартості вантажу.

Статтею 23 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що у разі невиконання або неналежного виконання зобов'язань за договором про організацію перевезень вантажів перевізники несуть відповідальність за неповну і несвоєчасну подачу вагонів і контейнерів для виконання плану перевезень, а вантажовідправники - за невикористання наданих транспортних засобів у порядку та розмірах, що визначаються Статутом залізниць України; перевізники також несуть відповідальність за зберігання вантажу, багажу, вантажобагажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу, а також за дотримання терміну їх доставки в межах, визначених Статутом залізниць України; за незбереження (втрату, нестачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу, багажу, вантажобагажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з не залежних від них причин.

Згідно ст. 110 Статуту залізниць України залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству; обов'язки збереження, супроводження та охорони особливо цінних та небезпечних вантажів, перелік яких встановлюється Правилами, покладаються на відправника.

Відповідно до частин 1 та 2 ст. 114 Статуту залізниць України залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме:

- за втрату чи недостачу - у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі;

- за втрату вантажу, який здано до перевезення з оголошеною вартістю, - у розмірі оголошеної вартості, а якщо залізниця доведе, що оголошена вартість перевищує дійсну, - у розмірах дійсної вартості; - за псування і пошкодження - у розмірах тієї суми, на яку було знижено його вартість;

Загальні підстави для відповідальності за завдану майнову шкоду встановлені статтею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовуються в повному обсязі особою, яка її завдала; при цьому особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Щодо заперечень апелянта відносно того, що концентрат вугільний здавався до перевезення у вологому стані, а тому у розрахунку нестачі вантажу необхідно застосовувати 2% норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто, передбаченої пунктом 27 Правил видачі вантажів, слід зазначити наступне:

- в графі 20 залізничної накладної відправником зазначаються: найменування вантажу відповідно до Алфавітного списку вантажів Єдиної тарифно-статистичної номенклатури вантажів та відмінні ознаки вантажу (у твердому, рідкому або вологому стані, у свіжому або сушеному та іншому вигляді), та інше;

- відповідно до п.1.1 договору №18/142 від 27.02.2018 постачальник зобов'язується поставити вугільну продукцію - вугільний концентрат марки К з граничними показниками якості: зола (mах) - 9,0%, вологаю (mах) - 10,5%, сірка (mах) - 0,8%;

- у залізничній накладній №49345564 відправником вказано дані про вантаж, а саме: показники якості вугільного концентрату марки К, групи "К1" щодо вмісту золи 9,0% та вологи 10,5%; в той же час, в графі 20 вказаної залізничної накладної відсутні дані про ознаки вантажу (у твердому, рідкому або вологому стані), відомості про завантаження вантажу у вологому стані, які визначені Правилами оформлення перевізних документів та додатком 3 до Правил оформлення перевізних документів.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів відхиляє доводи апелянта відносно необхідності розрахунку норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто на рівні 2% маси вантажу, оскільки зазначена у накладних вологість на рівні 10,5% є показником якості товару згідно умов договору поставки та не відноситься до відмінних ознак вантажу, прийнятого залізницею до перевезення.

Рахунок №59295 від 19.04.2018 позивачем сплачено ТОВ «Інкостіл Груп» на загальну суму 11 188 809 грн. 99 коп. (з ПДВ) (а.с.21).

Таким чином, колегія суддів вважає, що місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку щодо наявності підстав для задоволення позову.

Отже, Господарським судом Дніпропетровської області обставини справи з'ясовані повно та всебічно; рішення у даній справі ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права; підстави для його скасування відсутні.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору, пов'язані з переглядом судового рішення в апеляційній інстанції, покладаються на ПАТ "Українська залізниця".

З огляду на викладене та керуючись ст. 129, ст. 276, ст. 282, ст. 284 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниці" Акціонерного товариства "Українська залізниця" залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 03.12.2018 у справі №904/4403/18 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і не підлягає касаційному оскарженню крім випадків, передбачених пунктом 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя Е.В. Орєшкіна

Суддя Л.П. Широбокова

Суддя І.М. Подобєд

Дата ухвалення рішення04.03.2019
Оприлюднено05.03.2019
Номер документу80210166
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/4403/18

Постанова від 04.03.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 15.01.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Судовий наказ від 27.12.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Рішення від 03.12.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 30.10.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

Ухвала від 03.10.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Первушин Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні