Ухвала
від 26.02.2019 по справі 240/5641/18
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

(про закриття провадження у справі)

26 лютого 2019 року м. Житомир справа № 240/5641/18

категорія 6.2.1

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Токаревої М.С.,

секретар судового засідання Мельниченко О.В.,

за участю: позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні питання про закриття провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області треті особи: Мартинівська сільська рада Пулинського району Житомирської області, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, Житомирська регіональна філія Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" про визнання дій протиправними та незаконними, визнання відсутності компетенції, скасування наказу,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області треті особи: Мартинівська сільська рада Пулинського району Житомирської області, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, Житомирська регіональна філія Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" у якому просив:

- визнати протиправними та незаконними дії Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (ЄДРПОУ 39765513) щодо віднесення земельної ділянки площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265, яка входила до складу земель колективної власності згідно державного акту на право колективної власності на землю Серія ЖТ 22-02 № 000028 від 22.12.1995 року та була роздержавлена на підставі Рішення 5 сесії XXII скликання Бабичівської сільської ради народних депутатів від 14.12.1995 року та на якій знаходяться будівлі та споруди, які перебувають у приватній власності фізичної особи ОСОБА_1 (Свідоцтво про право власності серії ЯЯЯ № 303172, видане Бабичівською сільською радою 03.11.2009 року) до земель державної власності, та, як наслідок, скасувати наказ про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 28.08.2018 року № 6- 3400/14-18-СГ.

- визнати відсутність компетенції (повноважень) Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (ЄДРПОУ 39765513) щодо розпорядження земельною ділянкою площею 13,5260 га. з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 та, як наслідок, скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 27.09.2018 року № 6-3845/14-18-СГ, згідно якого передано у комунальну власність Мартинівської сільської ради земельну ділянку з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 на підставі Акта приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 27.09.2019 року та Додатка до цього Акта від 27.09.2018 року.

В обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на підставі Рішення 24 сесії 5 скликання Бабичівської сільської ради від 03 листопада 2009 року, отримав Свідоцтво про право приватної власності на нежитлові будівлі та споруди в кількості 16 штук (Серія ЯЯЯ № 303172), які розташовані за межами села Видумка Пулинського району Житомирської області. На підставі якого зареєстрував право власності на нерухоме майно, про що Державним комунальним підприємством Новоград-Волинське міжміське БТІ видано Витяг про реєстрацію права власності не нерухоме майно № 24419837 від 11.11.2009.

Зазначені у Свідоцтві будівлі та споруди, як цілісний майновий комплекс (господарський двір), належали на праві колективної власності реформованому КСП "Світанок" (ЄДРПОУ 01052602), правонаступником якого був СТОВ "Світанок" (ЄДРПОУ 01052602). Після розпаювання майна та виділення в натурі вищезазначених будівель, споруд та рухомого майна власникам майнових сертифікатів, воно знаходилось на зберіганні у СТОВ "Світанок". Позивач викупив у співвласників зазначеного майна майнові сертифікати, на які було виділено нерухоме майно в натурі, після чого 10 серпня 2009 року йому видане Свідоцтво на право власності на майновий пай члена КСП (майновий сертифікат) Серія ЖИ-6 № 119769 та передані господарські будівлі, споруди та рухоме майно згідно переліку-передачі майна пайового фонду по СТОВ "Світанок".

Земельна ділянка, на якій розташований цілісний майновий комплекс будівель та споруд Позивача, була роздержавлена та передана КСП "Світанок" на правах колективної власності на землю, що підтверджується Державним актом на право колективної власності на землю Серія ЖТ 22-02 № 000028, виданого відповідно до рішення 5 сесії XXII скликання Бабичівської сільської Ради народних депутатів від 14 грудня 1995 року.

Відділом у Пулинському районі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області 10.10.2018 надано відповідь № 31-6-0.35-276/117-18 на запит позивача від 08.10.2018, в якому надана інформація про земельну ділянку під будівлями позивача та схема розташування цієї земельної ділянки, зокрема:

- підтверджено факт розміщення будівель та споруд належних позивачу на земельній ділянці площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265, яка була роздержавлена та передана в колективну власність КСП "Світанок" в складі земель загальною площею 1045,5 га згідно державного акту на право колективної власності на землю Серія ЖТ 22-02 № 000028.

- зазначено правовий статус земельної ділянки площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 - як земельну ділянку комунальної власності Мартенівської ОТГ.

Мартинівська сільська рада набула у власність земельну ділянку площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 та зареєструвала за собою право на неї на підставі Наказу ГУ Держгеокадастру у Житомирській області №6-3845/14-18-СГ від 27.09.2018.

До Наказу ГУ Держгеокадастру у Житомирській області № 6-3845/14-18- СГ від 27.09.2018 додано акт приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність.

Вказані обставини, за твердженням позивача, свідчать, що ГУ Держгеокадастру у Житомирській не маючи на те законних підстав, відніс земельну ділянку площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265, яка входила до складу земель державного акту на право колективної власності на землю Серія ЖТ 22-02 № 000028 (була роздержавлена) до земель держаної власності та незаконно вчинив дії щодо її передачі у комунальну власність на підставі наказу, оскільки жодного рішення про вилучення земель, які перебували у колективній власності КСП "Світанок" на підставі державного акту на право колективної власності на землю Серія ЖТ 22-02 № 000028 та передачі їх у державну власність не приймалось.

Слід вказати, що з наданої позивачем до позовної заяви копії інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна №145475932 від 15.11.2018 вбачається, що власником земельної ділянки з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 на даний час є Мартинівська сільська рада, форма власності комунальна.

У судовому засіданні судом з власної ініціативи було поставлено питання щодо закриття провадження у справі.

Позивач у судовому засіданні заперечував щодо закриття провадження у справі.

Представник відповідача не заперечував щодо закриття провадження у справі.

Суд, заслухавши думки позивача та представника відповідача дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Частиною 2 статті 3 Закон №1952-IV визначено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Згідно із положеннями статті 4 Закон №1952-IV державній реєстрації прав підлягають право власності; речові права, похідні від права власності; право власності на об'єкт незавершеного будівництва; заборона відчуження та арешт нерухомого майна, податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.

Відповідно до частини 1 статті 5 Закон №1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Відповідно до вимог статті 317 Цивільного кодексу України, права володіння, користування та розпоряджання своїм майном належать власнику такого майна.

Статтею 321 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Нормами ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Приписами п.1, 2 ч.1 ст. 4 КАС України визначено, що адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до статті 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Спір набуває ознак публічно-правового за умов не лише наявності серед суб'єктів спору публічного органу чи посадової особи, а й здійснення ним (ними) у цих відносинах владних управлінських функцій.

Визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з'ясування всіх обставин у справі й обов'язок суб'єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій чи рішень, тоді як визначальним принципом цивільного судочинства є змагальність сторін.

Позовні вимоги позивача зводяться за своїм змістом до того, що відповідач не маючи на те законних підстав, відніс земельну ділянку площею 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265, яка входила до складу земель державного акту на право колективної власності на землю Серія ЖТ 22-02 № 000028 (була роздержавлена) до земель держаної власності та незаконно вчинив дії щодо її передачі у комунальну власність.

Спір у справі, що розглядається, виник щодо законності розпорядчих дій (бездіяльності), що ґрунтуються на юридичних фактах, стосовно яких існує спір про право на земельну ділянку, до вирішення якого не можуть бути розв'язані питання, пов'язані з передачею землі у користування або власність.

Інші позовні вимоги заявлені позивачем є похідними від позовної вимоги щодо правомірності дій та рішення відповідача щодо розпорядження земельною ділянкою 13,5260 га з кадастровим номером 1825480400:08:000:0265 та їх задоволення залежить від задоволення основної позовної вимоги.

Оскільки цей спір стосується права власності та користування позивачем та третьою особою у даному спорі Мартинівською сільською радою Пулинського району Житомирської області, земельною ділянкою, тобто цивільного права, тому такий спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. Такі ознаки притаманні цивільним правовідносинам (які з урахуванням суб'єктного складу можуть бути предметом судового розгляду у відповідному суді загальної юрисдикції або господарському суді), а не адміністративним.

Згідно з частиною першою статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Одним зі способів захисту цивільного права є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини першої статті 16 Цивільного кодексу України).

Зазначена позиція ґрунтується на правовій позиції ОСОБА_3 Верховного Суду у постанові від 04 квітня 2018 року у справі № 813/7654/14.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Європейський суд з прав людини у справі Zand v. Austria від 12 жовтня 1978 року вказав, що словосполучення "встановлений законом" поширюється не лише на правову основу самого існування "суду", але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття "суд, встановлений законом" у частині першій статті 6 Конвенції передбачає "усю організаційну структуру судів, включно з (…) питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів (…)". З огляду на це не вважається "судом, встановленим законом" орган, котрий, не маючи юрисдикції, судить осіб на підставі практики, яка не передбачена законом.

З огляду на наведені обставини та норми законодавства, які їх регулюють суд дійшов висновку про наявність правових підстав для закриття провадження в адміністративній справі, оскільки спір у цій справі не є публічно-правовим та не належить до юрисдикції адміністративних судів. При цьому рішення про закриття справи не обмежує сторони у реалізації свого права в порядку цивільного судочинства.

Керуючись статтями 243, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України,

ухвалив:

Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, треті особи: Мартинівська сільська рада Пулинського району Житомирської області, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, Житомирська регіональна філія Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" про визнання дій протиправними та незаконними, визнання відсутності компетенції, скасування наказу закрити.

Роз'яснити позивачу, що розгляд такої справи віднесений до юрисдикції загального суду у порядку цивільного судочинства.

Ухвала суду набирає законної сили негайно після її проголошення.

Ухвала суду може бути оскаржена до Сьомого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом п'ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст ухвали складено 04 березня 2019 року.

Суддя М.С. Токарева

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.02.2019
Оприлюднено06.03.2019
Номер документу80229019
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/5641/18

Ухвала від 02.10.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Постанова від 12.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 31.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 31.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 15.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 02.04.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 26.02.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 21.02.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 21.02.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 06.02.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні