Постанова
від 26.02.2019 по справі 826/13914/16
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/13914/16 Головуючий у 1-й інстанції: Добрівська Н.А.

Суддя-доповідач: Василенко Я.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 лютого 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Василенка Я.М.,

суддів Кузьменка В.В., Шурка О.І.,

при секретарі Баглай О.Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу дочірнього підприємства Ейвон Косметікс Юкрейн на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.10.2018 у справі за адміністративним позовом дочірнього підприємства Ейвон Косметікс Юкрейн до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, третя особа - Бориспільське відділення Бориспільської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби в Київській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

ДП Ейвон Косметікс Юкрейн звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому, з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог, просило:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у невчиненні дій, направлених на повернення ДП Ейвон Косметікс Юкрейн суми надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на прибуток в розмірі 21 753 418, 00 грн. на підставі заяви ДП Ейвон Косметікс Юкрейн від 28.12.2015 за № 6642 та листа від 29.03.2016 за № 1166;

- зобов'язати відповідача подати висновок про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на прибуток в розмірі 21 753 418, 00 грн. на поточний рахунок ДП Ейвон Косметікс Юкрейн (ЄДРПОУ 24924140, місцезнаходження: 08325, Київська область, Бориспільський район, село Щасливе, вулиця Харківське шосе, будинок 5; р/р: 26007200150007 в ПАТ СІТІБАНК , МФО 300584) в Головне управління Державної казначейської служби України у Київській області.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.10.2018 позов задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у не вчиненні дій, направлених на повернення ДП Ейвон Косметікс Юкрейн суми надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на прибуток в частині 159 561, 50 грн. на підставі заяви ДП Ейвон Косметікс Юкрейн від 28.12.2015 № 6642 та листа від 29.03.2016 № 1166; зобов'язано відповідача подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Київській області висновок про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на прибуток в розмірі 159 561, 50 грн. на поточний рахунок ДП Ейвон Косметікс Юкрейн (ЄДРПОУ 24924140, місцезнаходження: 08325, Київська область, Бориспільський район, село Щасливе, вулиця Харківське шосе, будинок 5; р/р:26007200150007 в ПАТ СІТІБАНК , МФО 300584); у задоволені решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням позивачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить оскаржуване рішення в частині відмови в задоволенні позовних вимог скасувати, як таке, що постановлене із порушенням норм матеріального та процесуального права, та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового процесу, які з'явились у судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що рішенням голови ДФС України №26220/6/99-99-20-04-02-15-ВПП від 08.12.2015 ДП Ейвон Косметікс Юкрейн змінено основне місце обліку великого платника податків (Бориспільська ОДПІ ГУ ДФС у Київській області) шляхом переведення його на облік до Міжрегіонального головного управління ДФС - ЦО з обслуговування великих платників податків (т.1 а.с. 42).

28.12.2015 позивач звернувся до Бориспільської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області із заявою (вих. № 6642) про повернення сум надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на прибуток в розмірі 47 753 418, 00 грн. на поточний рахунок в установі банку (т.1 а.с.43-48).

11.01.2016 Бориспільською ОДПІ ГУ ДФС у Київській області повідомлено позивача про те, що з 01.01.2016 ДП Ейвон Косметікс Юкрейн зареєстроване як платник податків за неосновним місцем обліку, інтегровані картки платника з податку на прибуток передано до МГУ ДФС Центрального офісу з ОВП (т. 1 а.с. 49).

29.03.2016 листом вих. № 1166 (т. 1 а.с. 51-52) позивач звернувся до Міжрегіонального головного управління ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників, яким повідомив, що згоден порушувати питання перевищення законодавчо встановленого строку виконання заяви в разі, якщо Міжрегіональним головним управлінням - Центральним офісом з обслуговування великих платників буде надано висновок про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань за заявою № 6642 від 28.12.2015 не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня отримання цього листа і оригіналом заяви № 6642 від 28.12.2015.

14.04.2016 Міжрегіональне головне управління ДФС - Центральний офіс з обслуговування великих платників листом за № 8165/10/28-10-42-2-11 (т. 1 а.с.54-55) повідомило позивача, що за результатами аналізу наявних баз даних в центральному офісі ІКПП ДП Ейвон Косметікс Юкрейн обліковується переплата з податку на прибуток підприємств, створених за участю іноземних інвесторів у розмірі 29 159 561, 50 грн., а заявлена позивачем до відшкодування сума у розмірі 47 753 418, 00 грн. за даними ІКПП не обліковується. Окремо, даним листом позивачу запропоновано провести звіряння розрахунків з бюджетом з вищевказаного податку.

22.04.2016 позивач звернувся до Міжрегіонального головного управління ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників із заявою №1472 (т.1 а.с.56-58) щодо повернення частини суми переплати у розмірі 29 000 000, 00 грн.

Міжрегіональним головним управлінням ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників 12.05.2016 надана відповідь за №13300/10/28-10-42-2-11 (т.1 а.с.59-60) щодо розгляду заяви позивача від 22.04.2016 № 1472 та повідомлено, що виконання вказаної заяви не є можливим, оскільки сума переплати є меншою ніж заявлена - 26 159 561, 50 грн. і запропоновано позивачу розглянути питання щодо можливості зарахування зазначених сум переплат в рахунок майбутніх платежів по результатам декларування в наступних звітних податкових періодах.

Позивач з метою отримання підтвердженої контролюючим органом суми переплати, подав до Міжрегіонального головного управління ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників заяву від 25.07.2016 № 2731 (т.1 а.с. 61-63) про повернення частини наявної переплати з податку на прибуток у розмірі 26 000 000, 00 грн., наголошуючи на тому, що дана заява подана з метою пришвидшення процесу повернення надміру сплачених грошових зобов'язань в певній частині і не означає відмови від іншої частини наявних у позивача надміру сплачених грошових зобов'язань.

Міжрегіональне головне управління Державної фіскальної служби - Центральний офіс з обслуговування з обслуговування великих платників На виконання наказу Державної фіскальної служби України від 26.04.2016 №377 Про реорганізацію територіальних органів ДФС з обслуговування великих платників з метою реалізації постанови Кабінету Міністрів України від 30.03.2016 №247 Деякі питання територіальних органів Державної фіскальної служби (далі - Постанова № 247), керуючись пунктом 7 Положення про Державну фіскальну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2014 №236, та Порядком здійснення заходів, пов'язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 №1074, - перейменовано в Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби.

08.08.2016 Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби надав відповідь № 25/10/28-10-42-2-11 (т.1 а.с.64-65), якою запропонував позивачу розглянути питання щодо можливості повернення зазначених сум переплат рівними частинами.

06.02.2017 на виконання отриманого від Офісу ВПП ДФС висновку Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві перерахувало на рахунок позивача частину надмірної сплати податку на прибуток в розмірі 26 000 000, 00 грн.

За твердженням контролюючого органу, після часткової сплати надмірної сплати податку на прибуток в розмірі 26 000 000, 00 грн., залишок такої переплати становить 159 561, 50 грн.

Суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що після часткової сплати надмірної сплати податку на прибуток в розмірі 26 000 000, 00 грн., залишок такої переплати становить 159 561, 50 грн., що підлягають поверненню, у зв'язку із чим позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Апелянт у своїй скарзі зазначає, що відповідачем протиправно не було підготовлено та подано до розпорядника бюджетних коштів відповідний висновок про повернення надміру сплачених сум з податку на прибуток в повному розмірі.

Колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції та вважає доводи апелянта безпідставними, враховуючи наступне.

Протягом 2013 року на виконання п. 57.1 ст. 57 Податкового кодексу України позивач сплачував щомісячні авансові внески, визначені на підставі декларацій за 2012 рік (авансові внески за січень та лютий 2013 року - на підставі декларації за три квартали 2012 року, авансові внески з березня по грудень 2013 року - на підставі річної декларації за 2012 рік).

Відповідно до показників декларації позивача за 2013 рік позивачем було самостійно нараховано (узгоджено) податкові зобов'язання за 2013 рік у розмірі 32 508 459, 00 грн. (значення рядка 11 декларації за 2013 рік) (т. 2 а.с.2-5).

Протягом 2013 року позивачем було сплачено 48 410 172, 00 грн. щомісячних авансових внесків з податку на прибуток підприємств (рядок 13.7 ЗП декларації за 2013 рік), що підтверджується матеріалами справи.

Також, позивач крім сплати щомісячних авансових внесків відповідно до п.57.1 статті 57 Податкового кодексу України сплачував авансові внески при виплаті дивідендів. Такі авансові внески зменшують суму нарахованого за результатами звітного періоду податку на прибуток підприємств за правилами, які були встановлені у п.п.153.3.4 п.153.3 ст.153 Податкового кодексу України у редакції, яка діяла до 2015 року.

Наведена норма статті 153 Податкового кодексу України у вказаній редакції передбачала, що у разі якщо сума авансового внеску, попередньо сплаченого протягом звітного періоду, перевищує суму податкових зобов'язань підприємства - емітента корпоративних прав за податком на прибуток такого звітного періоду, сума такого перевищення переноситься у зменшення податкових зобов'язань наступного податкового періоду, а при отриманні від'ємного значення об'єкта оподаткування такого наступного періоду - на зменшення податкових зобов'язань майбутніх податкових періодів.

Позивачем протягом 2013 року було сплачено 21 660 000, 00 грн. у вигляді авансових внесків при виплаті дивідендів (рядок 13.5.1 додатка ЗП декларації за 2013 рік).

Отже, протягом 2013 року позивачем сплачено на 37 561 713, 00 грн. більше ніж узгоджено (нараховано) податку за 2013 рік. Різниця (37 561 713,00 грн.).

Протягом 2014 року на виконання п.57.1 ст.57 Податкового кодексу України позивач сплачував щомісячні авансові внески, визначені на підставі декларації за 2012 рік (авансові внески за січень та лютий 2014 року) та на підставі декларації за 2013 рік (авансовий внесок за березень 2014 року).

У такий спосіб протягом січня-березня 2014 року позивачем було сплачено 10 895 362,00 грн. щомісячних авансових внесків з податку на прибуток підприємств (рядок 13 ЗП декларації за 2014 рік, т. 2 а.с.23-26).

Надалі, у зв'язку з переходом позивача в 1 кварталі 2014 року на щоквартальне подання звітності та сплату податку на прибуток на підставі декларації, авансові внески з податку на прибуток в квітні-грудні 2014 року позивачем не сплачувались.

Отже, у 2014 році позивачем сплачено 10 895 362,00 грн. авансових внесків, в той час як за 2014 рік позивач поніс збитки і значення податку на прибуток було від'ємним. Так, сума сплачених авансових внесків (10 895 362,00 грн.) відповідає визначенню надмірної сплати грошових зобов'язань, що наведене в п.п.14.1.115 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, а саме, надміру сплачені грошові зобов'язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Разом з тим, частину суми переплати з податку на прибуток, сформовану за результатами 2014 року, позивач використав в рахунок погашення податкових зобов'язань за податковими повідомленнями-рішеннями Бориспільської ОДПІ ГУ Міндоходів у Київській області від 10.09.2014 № 0005672210, № 0005672210, №0005682200, а також за від 09.09.2014 № 0000992240, що підтверджується матеріалами справи.

Таким чином, залишок переплати, сформованої за результатами декларування 2014 року після погашення грошових зобов'язань, склав 10 191 705,00 грн. Сукупно за результатами декларування 2013-2014 років розмір надмірної сплати податку на прибуток позивача склав 47 753 418, 00 грн.

З матеріалів справи вбачається, що 06.02.2017 на виконання отриманого від Офісу ВПП ДФС висновку Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві перерахувало на рахунок позивача частину надмірної сплати податку на прибуток в розмірі 26000000,00 грн.

Апелянт зазначає, що станом на час розгляду справи в суді першої інстанції сума неповернутих відповідачем надміру сплачених грошових зобов'язань становить 21 753 418, 00 грн.

Наказом Міністерства доходів і зборів України від 05.12.2013 № 765 затверджений Порядок ведення органами Міністерства доходів і зборів України оперативного обліку податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів (який був чинним до 10.06.2016), положеннями якого визначено, що: з метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску територіальними органами Міндоходів відкриваються інтегровані картки платників за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися платниками, а для обліку сум передоплати - за кожним платником (пункту 1 розділу ІІ); Форми інтегрованих карток платника мають лицьовий та зворотний боки. Зворотний бік інтегрованої картки відображає стан розрахунків платника (суми нарахованого та сплаченого платежів, пені, штрафних (фінансових) санкцій, процентів за користування розстроченням (відстроченням) грошових зобов'язань (податкового боргу), суми податкового боргу, недоїмки із сплати єдиного внеску, надміру та/або помилково сплачені, заявлені до відшкодування тощо) за податками, зборами, єдиним внеском, митними платежами, операції, що проводяться з коштами передоплати. На лицьовому боці інтегрованої картки відображається додаткова інформація щодо стану розрахунків платника за податками, зборами, єдиним внеском, митними платежами та передоплатою (пункт 11 розділу ІІ).

Нарахуванню в інтегрованій картці платника підлягають: зобов'язання, штрафні санкції та пеня за податками, зборами, митними платежами, самостійно визначені платником; суми до сплати єдиного внеску, самостійно визначені платником; зобов'язання, штрафні санкції та пеня за податками, зборами, митними платежами, суми до сплати єдиного внеску, визначені територіальним органом Міндоходів та узгоджені відповідно до чинного законодавства; пеня за порушення встановлених строків погашення узгоджених сум зобов'язань за податками, зборами, митними платежами, єдиним внеском; пеня на суму заниження податкового зобов'язання, нарахованого територіальним органом Міндоходів або платником; проценти за користування розстроченням (відстроченням). Зобов'язання, штрафні санкції, пеня за податками, зборами, митними платежами, суми до сплати єдиного внеску, самостійно визначені платником у звітності, відображаються територіальним органом Міндоходів в інтегрованій картці платника (пункт 1, 2 розділу ІІІ).

У разі наявності у платника податкового боргу за податками, зборами територіальні органи Міндоходів зобов'язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник, в рахунок погашення боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником. У такому самому порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника відповідно до статті 95 Податкового кодексу України або за рішенням суду у випадках, передбачених законом (пункт 1 розділу V).

З 10.06.2016 набув чинності Порядок ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджету, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 07.04.2016 № 422, положеннями якого визначено, що оперативний облік податків і зборів, митних та інших платежів до бюджету, єдиного внеску здійснюється органами ДФС в інформаційній системі органів ДФС. Відповідальними за достовірність відображення в інформаційній системі органів ДФС первинних показників є працівники структурних підрозділів органів ДФС за напрямами роботи. Контроль достовірності первинних показників за податками і зборами, митними та іншими платежами до бюджетів та єдиним внеском здійснюється керівниками структурних підрозділів органів ДФС за напрямами роботи. Загальний контроль за достовірністю відображення в ІКП облікових показників забезпечується підрозділом, який здійснює облік платежів та інших надходжень. Дії працівників органів ДФС при відображенні в інформаційній системі органів ДФС первинних показників фіксуються із зазначенням ідентифікатора користувача, дати та часу дії. При виявленні некоректних базових записів структурними підрозділами за напрямами роботи готується коригуючий документ з обов'язковим посиланням на первинний документ, показники якого виправляються. Коригування даних в інформаційній системі органів ДФС здійснюється підрозділами, відповідальними за введення таких даних з первинних документів, за поточною датою. У разі необхідності коригування облікових показників ІКП у ручному режимі таке коригування здійснюється виключно за рішенням керівника (заступника керівника) органу ДФС, підготовленим відповідним структурним підрозділом за напрямом роботи (пункти 3-5 розділу І).

З метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску органами ДФС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками. ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника податків з бюджетами та цільовими фондами за відповідним видом платежу. Облікові та звітні показники включаються до еталонних довідників з подальшим обов'язковим внесенням відповідних змін до реєстрів операцій та показників, які формуються ДФС за погодженням Міністерства фінансів України. Зміни до реєстрів операцій та показників вносяться не пізніше 15 числа місяця, наступного за місяцем впровадження нових операцій та/або показників (пункт 1 розділу ІІ).

У розділі VII Порядку визначений механізм перенесення до ІКП результатів адміністративного та/або судового оскарження рішень органів ДФС та методи контролю достовірності відповідних показників, положеннями якого передбачено, що інформація, внесена та збережена відповідальним юристом в інформаційній системі, яка забезпечує відображення результатів судового оскарження, щодня автоматично відображається в реєстрі Апеляційне та судове оскарження підсистеми, що забезпечує відображення результатів контрольно-перевірочної роботи.

Виходячи з аналізу наведених правових норм, суд дійшов висновку про наявність у платника податків матеріально-правового інтересу в тому, щоб дані інтегрованих карток правильно відображали фактичний стан розрахунків з бюджетом, реальну структуру податкових вигод та податкових зобов'язань платника податків.

Відповідно до даних звітної податкової декларації з податку на прибуток за 2013 рік, позивачем задекларована сума переплати в розмірі 37 561 713, 00 грн., що підтверджується матеріалами справи.

Однак, як зазначає апелянт та вбачається із даних ІКП за кодом класифікації бюджету 110023300 (авансові внески з податку на прибуток підприємств, створених за участю іноземних інвесторів) контролюючим органом було внесено до ІКП дані, відмінні від зазначених позивачем у декларації з податку на прибуток за 2013 рік (із зазначенням Зменшено платником самостійно податкова декларація з податку на прибуток підприємства (річна) - 15901713 . Тобто, контролюючий орган неправомірно вніс до ІКП позивача за результатами річного декларування дані щодо переплати не на підставі рядка 14 декларації -37561713 , а -15901713 , що на 21 660 000 грн. менше показника, зазначеного в податковій декларації. Таким чином, контролюючий орган протиправно вніс до власної системи внутрішнього обліку суму переплати, меншу, ніж була задекларована позивачем. В той же час, дані ІКП мають відповідати даним декларації, а отже не можуть від них відрізнятись, за винятком випадків встановлення контролюючим органом порушень у такій декларації. Зарахування сум за платіжними дорученнями № 49115 від 12.02.2013, № 49202 від 22.02.2013, № 49252 від 27.02.2013, №49296 від 05.03.2013, №49353 від 14.03.2013 на загальну суму 21 660 000,00 грн. підтверджується даними ІКП. Однак, 11.03.2014 всі ці платежі було вилучено із ІКП в ручному режимі шляхом проведення операцій із зменшення на вказану суму переплати позивача.

Пунктом 57.1 статті 57 Податкового кодексу України встановлено, що платники податку на прибуток (крім новостворених, виробників сільськогосподарської продукції, неприбуткових установ (організацій) та платників податків, у яких доходи, що враховуються при визначенні об'єкта оподаткування, за останній річний звітний податковий період не перевищують 10 млн. грн.) щомісяця сплачують авансовий внесок з податку на прибуток у порядку і в строки, які встановлені для місячного податкового періоду, у розмірі не менше 1/12 нарахованої до сплати суми податку за попередній звітний (податковий) рік.

При цьому, абзацами п'ятим та шостим п. 57.1 ст.57 цього Кодексу визначено, що на суму сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів відповідно до п.153.3 ст.153 Податкового кодексу України (в тому числі за наслідками попередніх звітних (податкових) періодів) зменшується сума авансових внесків з податку на прибуток, визначених цим пунктом.

Якщо сума авансових внесків з податку на прибуток, сплачена при виплаті дивідендів відповідно до п.153.3 ст.153 Податкового кодексу України, перевищує суму авансових внесків з податку на прибуток, визначених цим пунктом, сума перевищення зараховується у зменшення авансових внесків, визначених цим пунктом, у наступних звітних місяцях до повного її погашення.

Пунктом 57.1 статті 57 Податкового кодексу України встановлено, що платники податку на прибуток (крім новостворених, виробників сільськогосподарської продукції, неприбуткових установ (організацій) та платників податків, у яких доходи, що враховуються при визначенні об'єкта оподаткування, за останній річний звітний податковий період не перевищують 10 млн. грн.) щомісяця сплачують авансовий внесок з податку на прибуток у порядку і в строки, які встановлені для місячного податкового періоду, у розмірі не менше 1/12 нарахованої до сплати суми податку за попередній звітний (податковий) рік.

Разом з цим абзацами п'ятим та шостим п.57.1 ст.57 Податкового кодексу України визначено, що на суму сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів відповідно до п.153.3 ст.153 Кодексу (в тому числі за наслідками попередніх звітних (податкових) періодів) зменшується сума авансових внесків з податку на прибуток, визначених цим пунктом.

Якщо сума авансових внесків з податку на прибуток, сплачена при виплаті дивідендів відповідно до п.153.3 ст.153 Податкового кодексу України, перевищує суму авансових внесків з податку на прибуток, визначених цим пунктом, сума перевищення зараховується у зменшення авансових внесків, визначених цим пунктом, у наступних звітних місяцях до повного її погашення.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що сума авансового внеску з податку на прибуток при виплаті дивідендів у звітному періоді зараховується у зменшення сум нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток (з урахуванням зарахованого авансового внеску відповідно до ст. 57 Податкового кодексу України) у декларації за підсумками звітного періоду з перенесенням суми перевищення до складу наступних податкових періодів.

При цьому, сума неврахованого у зменшення нарахованої суми податкових зобов'язань з податку на прибуток залишку авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів у звітному періоді не формує надміру сплачену суму податку у звітному періоді згідно з п.п.14.1.115 п.14.1 ст.14 та п.п.153.3.4 п.153.3 ст.153 Податкового кодексу України, а акумулюється у декларації звітного періоду та переноситься на зменшення податкових зобов'язань з податку на прибуток наступних податкових періодів, що вірно було встановлено судом першої інстанції.

Відносини щодо повернення помилково та надміру сплачених платежів урегульовані положеннями Податкового кодексу України, Порядку повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу, як передоплата і митних та інших платежів, помилково та/або надміру сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України № 618 від 20.07.2007 (надалі Порядок № 618) та Порядку повернення коштів, помилково та/або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №787 від 03.09.2013 року зареєстрованого і Міністерстві юстиції України № 1650/24182 від 25.09.2013 (надалі Порядок № 787).

Так, згідно до положень п.п.14.1.115 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов'язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Відповідно до п.п.17.1.10 п.17.1 ст.17 Податкового Кодексу України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів в порядку, встановленому цим Кодексом.

Як передбачено положеннями ст. 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та ст. 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Отже, законодавець зазначає, що однією з необхідних умов для проведення процедури надміру сплачених коштів є факт відсутності за таким платником податків податкового боргу.

При цьому, жодних доказів на підтвердження наявності за позивачем боргових зобов'язань не надано.

Згідно п.43.3 та п.43.4 ст.43 Податкового кодексу України обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Відповідно до п. 43.5 ст. 43 Податкового кодексу України контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Як визначено п. 43.6 ст.43 Податкового кодексу України повернення помилково або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, в який такі кошти були зараховані.

Отже, враховуючи вищевикладене та те, що в інтегрованій картці платника з податку на прибуток підприємств не фігурує наявна переплата, так як вона сформована за рахунок авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що дії контролюючого органу з приводу невідображення в інтегрованій картці платника надмірно сплачених сум грошових зобов'язань з податку на прибуток підприємств в розмірі 21 660 000, 00 грн. є правомірними та відповідно до п.п.57.1.2 п.57.1 ст.57 Податкового кодексу України поверненню не підлягає, оскільки сума сплачених авансових внесків з податку на прибуток при виплаті дивідендів підлягає зарахуванню у зменшення податкового зобов'язання з податку на прибуток, задекларованого у податковій декларації за звітний (податковий) рік.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 20.02.2018 у справі № 826/7660/16.

При цьому, колегія суддів звертає увагу, що після часткової сплати відповідачем надмірно сплаченого податку на прибуток в розмірі 26 000 000,00 грн. залишок такої переплати становить 159 561, 50 грн., що останнім не заперечується, тобто, контролюючий орган у встановлений строк висновок про повернення надмірно сплачених грошових зобов'язань з податку на прибуток підприємства подано лише в частині, що вказує на протиправність таких дій, які порушують права та законні інтереси позивача, у зв'язку із чим судом першої інстанції правомірно задоволено позов лише в цій частині.

Стосовно вимог позивача щодо компенсації витрат позивача на правничу допомогу колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно відмовив у їх задоволенні, оскільки суду не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження понесених таких витрат.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив у законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Апелянт не надав до суду належних доказів, що б підтверджували факт протиправності рішення суду першої інстанції.

Таким чином, колегія суддів вирішила згідно ст. 316 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 244, 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу дочірнього підприємства Ейвон Косметікс Юкрейн залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.10.2018 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328-331 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: Василенко Я.М.

Судді: Кузьменко В.В.

Шурко О.І.

Повний текст постанови виготовлений 04.03.2019.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.02.2019
Оприлюднено06.03.2019
Номер документу80232234
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/13914/16

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 29.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 18.08.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

Постанова від 22.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 22.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 24.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 03.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 26.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Постанова від 26.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 05.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні