Постанова
від 05.03.2019 по справі 1540/3483/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 березня 2019 р. Справа № 1540/3483/18

Категорія: 10.3 Головуючий в 1 інстанції: Харченко Ю. В.

Час і місце ухвалення: м. Одеса

Колегія суддів П'ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Лук'янчук О.В.

суддів - Бітова А. І.

- Ступакової І. Г.

при секретарі - Черкасовій Є.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Обласної комунальної установа "Обласний центр социально-психологічної допомоги" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2018 року по справі за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області до Обласної комунальної установа "Обласний центр социально-психологічної допомоги" про стягнення грошових коштів у сумі 30400,74 грн.,-

В С Т А Н О В И Л А :

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області звернулося до суду з позовом до Обласної комунальної установа "Обласний центр социально-психологічної допомоги" про стягнення з відповідача неправомірно використаних коштів та фінансових санкцій у розмірі 30400,74грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на наявності у Обласної комунальної установи "Обласний центр соціально-психологічної допомоги" заборгованості по неправомірно використаним коштам та фінансовим санкціям у розмірі 30400,74грн.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2018 року адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області до Обласної комунальної установи "Обласний центр соціально-психологічної допомоги" про стягнення грошових коштів у сумі 30400,74грн., задоволено.

Стягнуто з Обласної комунальної установи "Обласний центр соціально-психологічної допомоги" на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області неправомірно використані кошти та фінансові санкції у розмірі 30400 грн. 74коп.

Не погоджуючись з таким рішенням суду першої інстанції, Обласна комунальна установа "Обласний центр социально-психологічної допомоги" подала апеляційну скаргу. В апеляційній скарзі апелянт, посилаючись на неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи та на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначається, що додаткові виплати можуть бути здійснені лише за умови окремого фінансування Центру на підставі рішення органу управління, яким є Департамент соціальної та сімейної політики Одеської облдержадміністрації. При цьому зазначає про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, оскільки до відповідача не надходило інформації щодо виклику в судове засідання на дату зазначену в рішенні суду першої інстанції.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що Обласна комунальна установа "Обласний центр соціально-психологічної допомоги", з урахуванням положень Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", зареєстрована в Одеському міському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області як страхувальник.

У період з 09.10.2017р. по 30.10.2017р. начальником відділу контрольно-ревізійної роботи Суворовського відділення м.Одеси управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області Марініною Ю.А., відповідно до ч.1 ст.10 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" проведено планову документальну перевірку Обласної комунальної установи "Обласний центр соціально-психологічної допомоги" по коштам Фонду соціального страхування в частині дотримання вимог чинного законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01.07.2011р. по 30.09.2017р., за результатами якої складено Акт про результати планової перевірки по коштах Фонду соціального страхування України від 30.10.2017р. №13, у якому зазначено, що до бюджету Фонду підлягають поверненню неправомірно витрачені кошти в сумі 30948грн., з яких 30400,74грн. - неправомірно витрачені кошти до 01.01.2015р., 547,27грн. - неправомірно витрачені кошти після 01.01.2015р.

За наслідками розгляду матеріалів документальної планової перевірки Обласної комунальної установи "Обласний центр соціально-психологічної допомоги" з питань перевірки правильності використання коштів Фонду соціального страхування України, начальником управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області Чербаджи М.М. винесено Рішення про повернення коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 29.11.2017р. №213 у якому зазначено, що загальна сума страхових коштів, які в десятиденний термін від дня отримання рішення підлягають перерахуванню до Суворовського відділення м.Одеси управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області становить 31221,65грн., з яких 30948,01грн. - неправомірно витрачені страхові кошти, 273,64грн. - штраф.

Рішення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області про повернення коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 29.11.2017р. №213 відповідачем отримано 04.12.2017р.

Не сплата Обласною комунальною установою "Обласний центр соціально-психологічної допомоги" самостійно у повному обсязі, визначеної управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області у Рішенні про повернення коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 29.11.2017р. №213 суми страхових коштів, послугувала підставою для звернення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області до суду з даною позовною заявою.

Приймаючи рішення суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем самостійно у повному обсязі не сплачено, визначеної управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області у Рішенні про повернення коштів та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 29.11.2017р. №213 суми страхових коштів, а відтак дійшов висновку, щодо наявності законодавчо передбачених підстав для задоволення позовних вимог.

Колегія суддів погоджується з зазначеним висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я визначено Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999року №1105-XIV

Основні завдання і функції Фонду соціального страхування України та його робочих органів визначено статтею 9 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", згідно з частиною 1 якої основними завданнями Фонду та його робочих органів, серед іншого, є здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду

Відповідно до частини першої статті 10 Закону № 1105-XIV Фонд має право, зокрема:

- перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду;

- накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону;

- вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування.

Статтею 15 Закону № 1105-XIV визначено, що у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.

Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.

Право застосовувати фінансові санкції та накладати адміністративні штрафи від імені Фонду мають директор виконавчої дирекції Фонду та його заступники, керівники робочих органів Фонду та їх заступники.

Як вбачається з матеріалів справи, у період з 09.10.2017р. по 30.10.2017р. відповідачем проведено планову документальну перевірку позивача по коштам Фонду соціального страхування в частині дотримання вимог чинного законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01.07.2011р. по 30.09.2017р., за результатами якої складено Акт про результати планової перевірки по коштах Фонду соціального страхування України від 30.10.2017р. №13.

За наслідками розгляду матеріалів документальної планової перевірки начальником управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області Чербаджи М.М. винесено Рішення про повернення коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 29.11.2017р. №213 на загальну суму 31221,65 грн.

Станом на 09.07.2018 року залишок неправомірно витрачених коштів в тому числі штрафних санкцій склав 30400,74 грн.

З рішення про повернення коштів вбачається, що відповідачем виявлено порушення центром пп. 3.3., 3.8. Порядку фінансування оздоровлення дітей хованих осіб у дитячих закладах оздоровлення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 25.02.2009 № 17 (зі змінами), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11 червня 2009 р. за № 502/16518, п. 3.1., 3.4. Порядку придбання та забезпечення дитячими новорічними подарунками застрахованих осіб за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 25.10.2007 № 48, зареєстрованої в Міністерстві юстиції и 21 листопада 2007 р. за № 1301/14568, та визнано такими, що підлягають поверненню страхові кошти в сумі 30 400,74 грн., з яких 30 328, 83 грн. - за використані путівки для оздоровлення та 71,91 грн. - за придбання та забезпечення дитячими новорічними подарунками.

Колегія суддів зазначає, що доказів оскарження чи скасування у встановленому порядку зазначеного рішення, а також доказів перерахування на рахунок Фонду неправомірно використаних коштів і штрафних санкцій в розмірі 30 400,74 грн. відповідач не надав.

При цьому, колегія суддів зазначає, що не є предметом розгляду в даній справі акт перевірки та рішення на підставі якого кошти підлягають стягненню, а тому колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на правову позицію Верховного Суду викладену в постанові від 02.04.2018 року по справі № 904/5700/17.

Згідно зі статтею 17 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачем самостійно у повному обсязі не сплачено, визначеної управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області у Рішенні про повернення коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 29.11.2017р. №213 суми страхових коштів, а тому наявні законодавчо передбачені підстави для задоволення позовних вимог Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області.

При цьому, колегія суддів також не приймає до уваги посилання апелянта на повідомлення останнім відповідних органів про вчинення кримінального правопорушення, у якому викладено прохання щодо перевірки причетності службових осіб Обласної комунальної установи "Обласний центр соціально- психологічної допомоги" в 2014році, зокрема, директора Драгнєвої Л.І. та бухгалтера Котик О.П. до вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.364, ч.2 ст.366, ч.2 ст.367 Кримінального кодексу України, оскільки як встановлено судом та зазначено вище саме роботодавець несе відповідальність за порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення. При цьому відповідно до п. 4.5 Порядку фінансування оздоровлення дітей застрахованих осіб у дитячих закладах оздоровлення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 25 лютого 2009 р. №17 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 червня за № 502/16518 сума витрат Фонду за путівки, які видані з порушенням Порядку не приймаються до залікута відшкодовуються за рахунок страхувальника, а отже апелянтом невірно тлумачаться норми права щодо відповідальних за виявлені порушення осіб.

Посилання апелянта на незалучення до участі у справі співвідповідача - Департаменту соціальної та сімейної політики Одеської облдержадміністрації, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки матеріали справи не містять будь-якого клопотання про залучення співвідповідача.

Щодо зазначення апелянтом про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, а саме що відповідач по справі не був належним чином повідомлений, то колегія суддів зазначає наступне.

З матеріалів справи вбачається, що ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 23.08.2018 року призначено розгляд справи по суті на 06.09.2018 року з повідомленням сторін у порядку спрощеного провадження.

Відповідачем до суду першої інстанції надано відзив, однак в даному відзиві не міститься посилання на те, що відповідач по справі бажає взяти участь у судовому засіданні. Крім того, в матеріалах справи містяться довідки про те, що сторони в судові засідання неодноразово не з'являлися.

28.09.2018 року за вх. №28772/18 від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи за їх відсутності за наявними матеріалами у справі.

Відповідач до судового засідання суду першої інстанції на 28.09.2018 року не з'явився.

Згідно ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Статтею 205 КАС України передбачено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Суд першої інстанції вирішив розглядати справу в порядку письмового провадження зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, судом ухвалено рішення щодо розгляду даної адміністративної справи відповідно до ч.9 ст.205 КАС України, про що зазначено судом в оскаржуваному рішенні.

Враховуючи вказані положення Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про можливість розгляду справи в порядку письмового провадження.

При цьому, колегія суддів звертає увагу на те, що згідно ст. 317 КАС України обов'язковою підставою для скасування судового рішення є, зокрема, порушення норм процесуального права, що виразилось у розгляді справи адміністративним судом за відсутності будь-якого учасника справи, не повідомленого належним чином про дату, час і місце судового засідання, якщо такий учасник справи обґрунтовує свою апеляційну скаргу такою підставою.

Наявності вказаних підстав для скасування судового рішення судом апеляційної інстанції не встановлено.

За таких обставин, дослідивши матеріали справи та надані докази, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Обласної комунальної установа "Обласний центр социально-психологічної допомоги" залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2018 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено та підписано 06 березня 2019 року .

Головуючий суддя: О.В. Лук'янчук

Суддя: А. І. Бітов

Суддя: І. Г. Ступакова

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.03.2019
Оприлюднено06.03.2019
Номер документу80263649
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1540/3483/18

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 14.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 03.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 24.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 24.04.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Ухвала від 18.04.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю. В.

Постанова від 05.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 11.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 22.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 26.11.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні