П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 лютого 2019 р.м.ОдесаСправа № 1440/2207/18
Судова колегія П'ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого: Градовського Ю.М.
суддів: Крусяна А.В.,
Яковлєва О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018р. по справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області про визнання незаконним та скасування припису,
В С Т А Н О В И Л А:
У вересні 2018р. ОСОБА_2 звернувся в суд із позовом до ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області про визнання незаконним та скасування припису від 26.07.2018р. № 190-Дк/0218/Пр/03/01/-18 щодо усунення порушень земельного законодавства.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що під час перевірки, здійсненої державним інспектором, його не було проінформовано про те, що здійснюється перевірка. Перевірка здійснена із порушенням норм законодавства щодо підстав та порядку проведення перевірок, а саме - всупереч вимогам ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . Обставини, викладені в акті, складеного за результатом перевірки не відповідають фактичним обставинам.
Посилаючись на вказані обставини просив вимоги задовольнити.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018р. позов ОСОБА_2 задоволено.
Визнано протиправним та скасовано припис №190-Дк/0218/Пр/03/01/-18 від 26.07.2018р.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області на користь ОСОБА_2 судовий збір у сумі 704,80 грн., сплачений квитанцією № 71289 від 11.09.2018 року.
В апеляційній скарзі, посилаючись на порушення норм права, відповідач просить рішення суду скасувати та прийняти у справі нове рішення, яким відмовити у задоволені позовних вимог.
Судова колегія вважає, що у відповідності до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційну скаргу можливо розглянути в порядку письмового провадження, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи по суті та відсутні клопотання від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про залишення скарги без задоволення, рішення суду - без змін, з наступних підстав.
Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що перевірка повинна була проводитись відповідачем з дотриманням вимог ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Вирішуючи спір судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об'єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Так, судом першої інстанції встановлено, що підтверджено матеріалами справи під час апеляційного розгляду, що 15.05.2018р. ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області, відповідно до вимог ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель , ЗУ Про охорону земель , Положення про ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016р. та на підставі листа Вознесенської місцевої прокуратури від 08.05.2018р. №(15-33)3309 вих-18, прийнято наказ №190-ДК щодо здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки щодо факту нецільового використання земельних ділянок розташованих в межах Веселинівського району Миколаївської області.
4.06.2018р. державним інспектором ГУ Держгеокадастру на ім'я ОСОБА_2 складено клопотання за №190-ДК/0073/Кн/05/01/-18 про надання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель, яким останньому запропоновано прибути 11.06.2018р. о 10:00 до приміщення Покровської сільської ради для здійснення заходу державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель.
Зазначене клопотання та копія наказу №190 4.06.2018р. були надіслані ОСОБА_2 рекомендованим повідомленням №5704500018971, з відміткою про отримання 2.06.2018р. (а.с.34).
У зазначеній час ОСОБА_2 без повідомлення причин та клопотань не з'явився, а тому захід державного контролю за використанням та охороною земель здійснювався за його відсутності.
11.06.2018р. державним інспектором складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №190-ДК/478/Ап/09/01/-18, згідно якого, у результаті перевірки встановлено, що земельна ділянка площею 30,2409га. кадастровий номер 4821783800:01:000:0016, із цільовим призначенням для сінокосіння та випасання є розораною засіяною насінням ячменю, використовується ОСОБА_2 на підставі договору оренди для сінокосіння та випасання худоби та використовується останнім шляхом розорювання та засівання насінням ячменю тобто не за цільовим призначенням. Зазначене є порушенням ст.13 ЗУ Про оренду землі , ст.35 ЗУ Про охорону земель , відповідальність за що передбачена ч.1 ст.211 ЗКУ.
Також, 11.06.2018р. державним інспектором складено акт обстеження земельної ділянки №190-Дк/223/Ао/10/01/18 з аналогічними висновками, висновкам акту перевірки, та здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
4.07.2018р. державним інспектором на адресу ОСОБА_2 направлено клопотання №190-ДК/0122/Кн/0501/-18, у якому запропоновано прибути 18.07.2018р. о 10:00 до приміщення відділу у Веселинівському районі ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області та мати при собі документи які посвічують право використовувати земельну ділянку з цільовим призначенням. Разом з клопотанням були направлені акти перевірки та розрахунок розміру шкоди. Згідно рекомендованого повідомлення поштове відправлення отримано 10.07.2018р. (а.с.38).
Клопотанням від 18.07.2018р. №190-ДК/0145/Кн/0501/-18 ОСОБА_2 запропоновано прибути 18.07.2018р. о 10:00 з документами до приміщення відділу у Веселинівському районі ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області. Зазначене клопотання разом з роз'ясненням прав отримано 21.07.18 (а.с.44).
26.07.2018р. державним інспектором відносно ОСОБА_2 складено протокол про адміністративне правопорушення №190-Дк/0216П/01/-18 та за № 190-Дк/0218/Пр/03/01/-18 винесено припис щодо усунення порушень вимог земельного законодавства у будь-якій незаборонений законодавством спосіб у термін до 18.08.2018р.
Перевіряючи правомірність дій ГУ Дежгеокадастру, з урахування підстав, за якими позивач пов'язує скасування припису, судова колегія виходить з наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями ч.2 ст.2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Повноваження державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель визначаються, зокрема, Земельним кодексом України, ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель .
Так, відповідно до ст.2 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.
Статтею 4 вказаного Закону встановлено, що об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно з положеннями ст.5 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. № 15 (далі - Положення № 15) встановлено, що державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об'єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.
Згідно ст. 6 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:
- додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
- виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням;
- додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.
Статтею 9 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом:
- проведення перевірок;
- розгляду звернень юридичних і фізичних осіб;
- участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об'єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель;
- розгляду документації із землеустрою, пов'язаної з використанням та охороною земель;
- проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до ст.10 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема:
- давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
З аналізу наведених правових норм випливає, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором ГУ Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності.
При цьому, порядок проведення перевірки, види та порядок складання документів за наслідками перевірок у даній сфері, як слідує зі змісту ст.ст.9-10 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель , визначається іншими нормативно-правовими актами.
Однак, наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.01.2017р. №24, було визнано такими, що втратили чинність, накази Міністерства аграрної політики та продовольства України:
1) від 19.02.2013р. №104 "Про затвердження порядку оформлення, вручення (надсилання) приписів у разі виявлення порушень земельного законодавства", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.03.2013р. за № 373/22905;
2) від 25.02.2013р. №132 "Про затвердження Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.03.2013р. за № 412/22944;
3) від 14.03.2013р. №179 "Про затвердження Порядку одержання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28.03.2013р. за № 515/23047;
4) від 16.08.2013р. №503 "Про затвердження Переліку питань та уніфікованої форми акта перевірки для здійснення Державною інспекцією сільського господарства України та її територіальними органами планових заходів державного нагляду (контролю)", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22.08.2013р. за № 1459/23991.
При цьому, наказ №132 визначав порядок проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель суб'єктами господарювання та був скасований у зв'язку з невідповідністю їх ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Отже, на дату проведення перевірки підзаконних нормативно-правових актів, відповідно до яких повинна була проведена перевірка не існувало.
На підставі вищезазначеного, колегія суддів доходить до висновку, що після скасування наказу №132, порядок проведення перевірки суб'єктів господарювання у сфері дотримання законодавства щодо охорони та використання земель має здійснюватися відповідно до ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
На цій підставі, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з приводу того, що ГУ Держгеокадастру повинно було здійснити перевірку відповідно до вимог ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Оскільки відповідачем було порушено порядок проведення перевірки, припис від 26.07.2018р. №190-Дк/0218/Пр/03/01/-18, прийнятий за результатом такої перевірки, підлягає скасуванню, як протиправний.
Таким чином, викладені в апеляційної скарзі доводи, на які апелянт посилається в обґрунтованість неправильного застосування судом норм не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.
За таких обставин, судова колегія вважає, що рішення суду ухвалено з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для його скасування.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.246, 315, 316 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області - залишити без задоволення.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2018р. - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її постановлення та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Головуючий: Ю.М. Градовський
Судді: А.В. Крусян
О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.02.2019 |
Оприлюднено | 06.03.2019 |
Номер документу | 80263736 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Градовський Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні