РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2019 р. м. Вінниця Справа № 802/1807/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Воробйової Інни Анатоліївни,
секретаря судового засідання: Фурмана В.В.
представників позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3
представників відповідача: ОСОБА_4
розглянувши у підготовчому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом: Приватного підприємства "Редакція районної газети та радіомовлення "Вісті Тепличинни" до: Теплицької районної ради про: визнання неправомірними дій та визнання неправомірним рішення і його скасування
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суд звернулось Приватне підприємство «Редакція районної газети та радіомовлення «Вісті Тепличчини» (далі - позивач) до Теплицької районної ради (далі - рада, відповідач) про:
- визнання неправомірними дій Теплицької районної ради по прийняттю рішення №404 від 20.12.2017 року «Про майно спільної власності територіальних громад Теплицького району» ;
- визнання неправомірним рішення №404 від 20.12.2017 року 28 позачергової сесії 7 скликання Теплицької районної ради «Про майно спільної власності територіальних громад Теплицького району» та скасування останнього.
На обґрунтування позовних вимог зазначено, що Теплицькою районною радою на 28 позачерговій сесії 7 скликання 20.12.2017 р. прийнято рішення №404 Про майно спільної власності територіальних громад Теплицького району , яким вирішено вилучити частину нерухомого майна (частину адмінприміщення, два гаражі та дві пристройки) Приватного підприємства "Редакція районної газети та радіомовлення", що знаходиться за адресою: вул. Незалежності, 18, смт. Теплик, Теплицький район, Вінницька область, загального користування: І поверх-13,46 кв..м, ІІ поверх -39,35 кв.м; два гаражі: 2 х (5,8 кв.м х 5,2 кв.м); дві пристройки: 2 х (1,8 кв.м х 2, 6 кв.м) та закріпити його за Теплицькою районною радою на праві оперативного управління. Одночасно цим же рішенням визначено, що з дня прийняття майна на баланс районної ради передати його в оренду Редакції.
З таким рішенням позивач не погоджується, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, мотивуючи свою позицію тим, що у районної ради відсутні матеріали, що свідчать про право комунальної власності на приміщення.
Так, посилаючись на положення Закону України Про місцеве самоврядування , позивач зазначає, що правом розпоряджатись комунальною власністю від імені громади може місцева рада на сесіях та шляхом прийняття відповідних рішень. За відсутності правовстановлюючих документів, що підтверджують право комунальної власності на нерухоме майно та враховуючи те, що останнє не перебуває на балансі органу місцевого самоврядування, у відповідача відсутні правові підстави ним розпоряджатись.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 10.07.2018 р. відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду на 01.08.2018 р. за правилами загального позовного провадження.
01.08.2018 р. відкладено підготовче засідання на 07.09.2018 р.
Ухвалою від 06.09.2018 р. залишено без розгляду письмові зауваження представника позивача до протоколу судового засідання.
07.09.2018 р. провадження у справі зупинено до набрання законної сили рішеннями Гайсинського районного суду Вінницької області від 21.06.2018 р. та від 18.05.2018 р. у справах № 144/307/17 та №144/1447/17 (відповідно).
21.12.2018 р. рішенням суду провадження у справі поновлено, продовжено підготовчі засідання на 30 днів і призначено справу на 17.01.2019 р.
Ухвалою від 09.01.2019 р. задоволено клопотання відповідача щодо його участі в підготовчому судовому засіданні 17.01.2019 р. в режимі відеоконференції.
17.01.2019 р. відкладено підготовче засідання на 08.02.2019 р., з метою витребування додаткових доказів.
Ухвалою від 08.02.2019 р. витребувано додаткові докази у реєстраційної служби Теплицької районної державної адміністрації, у зв'язку з чим, протокольною ухвалою відкладено розгляд справи на 28.02.2019 р.
Представники позивачів в підготовчому судовому засідання позовні вимоги підтримали в повному обсязі.
Представник відповідача позов визнав, пояснюючи свою позицію відсутністю повноважень у ради приймати рішення щодо майна, яке перебуває у комунальній власності. Також зазначив, що оскаржуване рішення приймалось під час незаконного перебування на посаді голови ради ОСОБА_5
Враховуючи, визнання позову відповідачем, суд, керуючись частиною третьою статті 183 КАС України, приймає рішення в підготовчому засіданні.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.
26 лютого 2016 року Теплицькою районною радою на 4 позачерговій сесії 7 скликання прийнято рішення №54 «Про реформування комунального підприємства «Редакція районної газети та радіомовлення «Вісті Тепличчини» , яким вирішено вийти із складу засновників друкованого засобу масової інформації газети «Вісті Тепличчини» та комунального підприємства «Редакція районної газети та радіомовлення «Вісті Тепличчини» з перетворенням редакції членами її трудового колективу у суб'єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації.
В подальшому протоколом Загальних зборів трудового колективу комунального підприємства №4 від 02.03.2017 р. затверджено передавальний акт майна, прав та обов'язків правонаступнику комунального підприємства «Редакція районної газети та радіомовлення «Вісті Тепличчини» .
Згідно пунктів 3, 4 даного акту визначено, що усі активи, зобов'язання і власний капітал Редакції, вказані у Додатку 1 до Передавального акту, включаючи необоротні активи Редакції відповідно до Додатку 2 до Передавального акту, а також грошові кошти в сумі 54037,70 грн., що станом на дату цього Передавального акту знаходяться на банківському рахунку в касі Редакції , передаються правонаступнику Редакції - Приватному підприємству «Редакція районної газети та радіомовлення «Вісті Тепличчини» , що буде створене та зареєстроване у відповідності до чинного законодавства України.
Приватне підприємство «Редакція районної газети та радіомовлення «Вісті Тепличчини» (що буде створене та зареєстроване у відповідності до чинного законодавства України) є правонаступником: усього майна, прав та обов'язків Редакції, зокрема активів, зобов'язань і власного капіталу Редакції, визначених у Додатку 1 до Передавального акту, в тому числі необоротних активів Редакції, вказаних у Додатку 2 до Передавального акту, а також відповідних грошових коштів. До складу майна, що передавалось на баланс новоутвореного підприємства, перейшла й адміністративна будівля, розташована за адресою: вул. Незалежності, 18, смт Теплик, Теплицький район, Вінницька область.
В подальшому, 20 грудня 2017 року 28 позачерговою сесією 7 скликання Теплицької районної ради прийнято рішення №404 «Про майно спільної власності територіальних громад Теплицького району» , у пункті 1 якого зазначено: вилучити частину нерухомого майна (частину адмінприміщення, два гаражі та дві пристройки) Приватного підприємства "Редакція районної газети та радіомовлення", що знаходиться за адресою: вул. Незалежності, 18, смт. Теплик, Теплицький район, Вінницька область, загального користування: І поверх-13,46 кв..м, ІІ поверх -39,35 кв.м; два гаражі: 2 х (5,8 кв.м х 5,2 кв.м); дві пристройки: 2 х (1,8 кв.м х 2, 6 кв.м) та закріпити його за Теплицькою районною радою на праві оперативного управління.
Пунктами 2 -6 цього ж рішення визначено, що з дня прийняття майна на баланс районної ради передати його в оренду Редакції терміном на 15 років з орендною платою 1 гривня в рік без права передачі в суборенду. Майно (крім приміщення і земельної ділянки), яке на час реформування перебувало на балансі Редакції, передати їй у власність безоплатно із спільної власності територіальних громад Теплицького району.
Голові районної ради:
- приймання-передачу майна, зазначеного в п.2 рішення, здійснити у відповідності до вимог чинного законодавства;
- здачу в оренду майна, зазначеного в п. 2 рішення, здійснити у відповідності до вимог чинного законодавства;
Уповноважити голову районної ради створити комісію по прийманню-передачі та здачі в оренду вище визначеного майна.
Внести зміни у додаток 3 до рішення № 62 5-ої позачергової сесії районної ради 7 скликання від 26.04.2016 р. Про майно спільної власності територіальних громад Теплицького району , а саме: вилучити з переліку об'єктів спільної комунальної власності територіальних громад Теплицького району п. 4 Комунальне підприємство Редакція районної газети та радіомовлення Вісті Тепличчини ; доповнити п.1 Теплицька районна рада майном, що закріплене за установою частина адмінприміщення, два гаражі та дві пристройки, за адресою:23800, смт. Теплик, вул. Незалежності,18 .
Не погоджуючись із даним рішенням, вважаючи його протиправним та таким, що прийнято з порушенням норм чинного законодавства та з перевищенням повноважень, позивач звернувся із цим позовом до суду.
Визначаючись щодо позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення, суд керується та виходить з наступного.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, визначає Закон України «Про місцеве самоврядування» (далі - Закон № 280/97-вр).
Згідно частини першої статті 5 Закону № 280/97-вр, система місцевого самоврядування, серед інших, включає районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до статті 1 Закону № 280/97-вр, право комунальної власності - це право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Статтею 16 Закону № 280/97-вр визначено, що органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Органам місцевого самоврядування законом можуть надаватися окремі повноваження органів виконавчої влади, у здійсненні яких вони є підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Положеннями статі 60 Закону № 280/97-вр передбачено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження..
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об'єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об'єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Згідно пунктів 19, 20 частини першої статті 43 Закону № 280/97-вр, виключно на пленарних засіданнях районної ради вирішуються такі питання: вирішення за дорученням відповідних рад питань про продаж, передачу в оренду, концесію або під заставу об'єктів комунальної власності, які забезпечують спільні потреби територіальних громад і перебувають в управлінні районних, обласних рад, а також придбання таких об'єктів в установленому законом порядку; вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до частин першої, другої статті 327 ЦК України, у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді.
Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Статтею 328 ЦК України визначено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Із аналізу вище процитованих норм видно, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності. При цьому, об'єктами права комунальної власності є майно, яке належить територіальній громаді та набуте на підставах визначених законом, зокрема шляхом передачі майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування.
В контексті наведеного суд зазначає, що жодних доказів на підтвердження того, що майно, визначене в оскаржуваному рішенні, перебувало чи перебуває у комунальній власності або на час прийняття рішення знаходилось на балансі ради, - суду не надано. А отже, правові підстави ним розпоряджатись у органу місцевого самоврядування, - відсутні.
Відтак, оцінюючи оскаржуване рішення, суд керується нормами частини другої статті 2 КАС України, в силу якої, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Так, критерій «прийняття рішень, вчинення (невчинення) дій на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України» - за змістом випливає з принципу законності, що закріплений у частині другій статті 19 Конституції України: "Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".
"На підставі" означає, що суб'єкт владних повноважень:
- має бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України;
- зобов'язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.
Критерій «прийняття рішення, вчинення (невчинення) дії обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення або вчинення дії» - відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб'єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов'язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, висновки експертів тощо. Суб'єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Встановлення невідповідності діяльності суб'єкта владних повноважень хоча б одному із зазначених критеріїв для оцінювання його рішень, дій та бездіяльності може бути підставою для задоволення адміністративного позову.
На думку суду, оскаржуване рішення прийнято без врахування розтлумачених критеріїв зокрема, за відсутності повноважень та не на підставі Закону № 280/97-вр, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Оцінюючи визнання позову відповідачем, суд зазначає про наступне.
Згідно частини третьої статті 183 КАС України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.
Ухвалення в підготовчому засіданні судового рішення у разі відмови від позову, визнання позову, примирення сторін проводиться в порядку, встановленому статями 189, 190 цього Кодексу (ч. 4 ст. 183 КАС України).
Відповідно до частин першої, четвертої статті 189 КАС України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси (ч.5 ст. 189 КАС України).
Враховуючи встановлені у справі обставини, суд дійшов висновку, що визнання позову не суперечить закону, не порушує нічиї права, свободи або інтереси, оскільки, дійсно незаконність спірного рішення підтверджується матеріалами справи.
Разом з тим, оцінюючи вимогу позивача щодо визнання протиправними дій по прийняттю рішення, суд вказує на наступне.
Як видно, предметом оскарження є рішення, яким вилучено майно у позивача. Отже, оцінка дій відповідача щодо правомірності прийняття рішення досліджується в межах прийняття самого рішення і саме через такий спосіб захисту як визнання протиправним та скасування рішення суб'єкта владних повноважень, права позивача будуть відновлені. У той час, коли самі по собі дії по прийняттю рішення не порушують права, свободи та інтереси позивача, адже не мають юридичного наслідку, а відтак, не створюють підстав для їх захисту.
За таких обставин позовні вимоги в досліджуваній частині задоволенню не підлягають.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про часткове задоволення позову, шляхом визнання протиправним та скасування рішення Теплицької районної ради «Про майно спільної власності територіальних громад Теплицького району»№404 від 20.12.2017 року 28 позачергової сесії 7 скликання та скасування останнього. В частині визнання протиправними дій по прийняттю рішення позов задовленю не підлягає.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини третьої статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи наведену норму, витрати понесені позивачем у даній справі в сумі 1762 грн. судового збору підлягають відшкодуванню частково у розмірі 881 грн. (1/2 задоволених вимог).
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
позов задовольнити частково.
Визнати неправомірним та скасувати рішення 28 позачергової сесії 7 скликання Теплицької районної ради Вінницької області "Про майно спільної власності територіальних громад Теплицького району" № 404 від 20.12.2017 р.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Приватного підприємства "Редакція районної газети та радіомовлення "Вісті Тепличинни" (вул. Незалежності, 18,смт.Теплик, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02471494) 881 (вісімсот вісімдесят одну гривню) судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Теплицької районної ради Вінницької області (вул. Незалежності, 25, смт. Теплик, код ЄДРПОУ 21728622).
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Приватне підприємство "Редакція районної газети та радіомовлення "Вісті Тепличинни" (вул. Незалежності, 18,смт.Теплик, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02471494).
Відповідач:Теплицька районна рада (вул. Незалежності, 25, смт. Теплик, код ЄДРПОУ 21728622).
Суддя Воробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2019 |
Оприлюднено | 08.03.2019 |
Номер документу | 80312948 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні