ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И м. Київ 28 лютого 2019 року №640/19665/18 Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Шрамко Ю.Т., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фондова компанія "Авангард" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішення, ВСТАНОВИВ: До Окружного адміністративного суду міста Києва, (також далі - суд), надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Фондова компанія "Авангард", (далі - позивач, ТОВ "ФК "Авангард"), до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, (також далі - відповідач, Комісія), про визнання протиправним та скасування рішення відповідача №803 від 13 листопада 2018 року щодо зупинення дії ліцензій на провадження професійної діяльності на фондовому ринку ТОВ "ФК "Авангард", (далі - оскаржуване рішення). Одночасно із позовом позивачем подано до суду письмову заяву про забезпечення позову шляхом зупинення дії оскаржуваного рішення. Ухвалою суду від 28 листопада 2018 року відмовлено у задоволенні заяви ТОВ "ФК "Авангард" про забезпечення позову, а ухвалою суду від 30 листопада 2018 року відкрито провадження в адміністративній справі №640/19665/18, (далі - справа), яку вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Крім того, ухвалою суду від 28 грудня 2018 року залишено без задоволення клопотання відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем з порушенням вимог законодавства, чим порушено законні права та інтереси позивача. Відповідач позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні позову відмовити повністю, оскільки оскаржуване рішення прийнято ним на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Оцінивши належність, допустимість, достовірність та достатність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, суд встановив наступне. ТОВ "ФК "Авангард" здійснює професійну діяльність на ринку цінних паперів на підставі ліцензій на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме: брокерської діяльності серії АЕ №185401 від 18.01.2013 р. та дилерської діяльності серії АЕ №185402 від 18.01.2013 р., виданих на підставі рішення Комісії від 27.12.2012 р. №1191 на термін до 14.02.2019 р. При цьому, постановою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 08 листопада 2018 року відносно ТОВ "ФК "Авангард" порушено справу про правопорушення на ринку цінних паперів. Комісія встановила, що протягом 2017-2018 років ТОВ "ФК "Авангард" здійснено переважну частку операцій з цінними паперами емітентів, у відношенні яких Комісією в подальшому прийнято рішення щодо заборони торгівлі цінними паперами та/або щодо заборони внесення змін до системи депозитарного обліку. ТОВ "ФК "Авангард" при здійсненні операцій з цінними паперами не діяло в інтересах клієнтів, оскільки не врахувало ризик вибору контрагентів та інші фактори ризику, та використовувало грошові кошти клієнтів виключно з метою отримання винагороди, порушуючи принципи чесності, справедливості та професійності, що призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів. Після порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів відносно ТОВ "ФК "Авангард", матеріали справи передані до уповноваженої особи Комісії для складання акту про правопорушення на ринку цінних паперів. 13 листопада 2018 року Комісією прийнято оскаржуване рішення №803, яким з 14.11.2018 р. зупинено дію ліцензії ТОВ "ФК "Авангард" на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів - діяльності з торгівлі цінними паперами, а саме: брокерської діяльності серії АЕ №185401 від 18.01.2013 р. та дилерської діяльності серії АЕ №185402 від 18.01.2013 р., виданих на підставі рішення Комісії від 27.12.2012 р. №1191. Вказане рішення прийняте у зв'язку із необхідністю проведення перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ТОВ "ФК "Авангард", та відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", п. 5 ст. 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", пп. 3 п. 4 розділу 2 Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), затвердженого рішенням Комісії від 14.05.2013 р. №816. 16 листопада 2018 року Комісією прийнято постанову про зупинення провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів, якою зупинено провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ТОВ "ФК "Авангард" у зв'язку із необхідністю проведення додаткової перевірки обставин справи. Згідно даної постанови до підписання акту про порушення на ринку цінних паперів ТОВ "ФК "Авангард" надані письмові пояснення по справі, у зв'язку з чим, у уповноваженої особи Комісії виникли питання , що потребують проведення додаткової перевірки обставин справи. Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне. Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно п. 3 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності, зокрема, професійна діяльність на ринку цінних паперів, яка ліцензується з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" . Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначені Законом України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні". Відповідно до п.п. 5, 14 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право, зокрема: - у разі порушення законодавства про цінні папери, нормативних актів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку виносити попередження, зупиняти на термін до одного року обіг цінних паперів, дію ліцензій, виданих Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, анулювати дію таких ліцензій; - накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів. Стаття 11 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" передбачає відповідальність юридичних осіб за правопорушення на ринку цінних паперів. Частина перша даної статті визначає перелік правопорушень на ринку цінних паперів та санкції, які застосовуються за їх вчинення. Згідно ч. 2 ст. 11 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", крім застосування фінансових санкцій за правопорушення, зазначені у цій статті, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку може зупиняти або анулювати ліцензію на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку, яку було видано такому професійному учаснику фондового ринку. Відповідно до ст. 12 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", Уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка виявила факт вчинення юридичною особою правопорушення на ринку цінних паперів, складає акт, який разом з письмовими поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи та пов'язаними з таким правопорушенням документами протягом п'яти робочих днів подає уповноваженій особі Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка має право застосовувати санкцію за правопорушення на ринку цінних паперів. Санкції застосовуються Головою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, членом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, уповноваженими Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку посадовими особами після розгляду документів, що підтверджують факт правопорушення. Уповноважена особа Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку приймає рішення про застосування санкції протягом 30 робочих днів після отримання документів, що підтверджують факт правопорушення. Рішення про застосування санкції оформляється постановою, що надсилається юридичній особі, до якої застосовано санкцію. Юридична особа може бути притягнута до відповідальності за вчинення правопорушення на ринку цінних паперів не пізніше трьох років з дня його вчинення незалежно від санкції. Юридична особа не може бути притягнута до відповідальності за дії, що були предметом перевірки, за результатами якої не було виявлено правопорушень на ринку цінних паперів. Аналіз вказаних норм дає підстави вважати, що зупинення дії ліцензії на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку можливе у разі встановлення факту правопорушення законодавства про цінні папери. При цьому, факт виявлення правопорушення законодавства про цінні папери відображається в акті уповноваженої особи Комісії. Факт вчинення порушення законодавства про цінні папери вважається встановленим після розгляду документів, що підтверджують факт правопорушення та прийняття відповідного рішення про застосування до юридичної особи санкцій, зокрема й у вигляді зупинення дії ліцензії на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку. Суд зазначає, що матеріали справи не містять, а відповідачем не надано доказів того, що станом на час прийняття оскаржуваного рішення уповноваженою особою Комісії складено акт про порушення ТОВ "ФК "Авангард" законодавства про цінні папери, а також прийнято рішення про застосування до ТОВ "ФК "Авангард" санкцій за таке порушення. Отже, відсутні підстави вважати, що станом на час зупинення дії ліцензій ТОВ "ФК "Авангард" згідно рішення Комісії від 13.11.2018 р. №803 відповідачем встановлено та доведено порушення позивачем вимог законодавства про цінні папери. Тобто, Комісія зупинила дію ліцензій ТОВ "ФК "Авангард" в процесі з'ясування обставин справи про ймовірне правопорушення на ринку цінних паперів, без встановлення факту такого правопорушення. Тому, виходячи з наведених вище норм Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", суд вважає, що зупинення дії ліцензій ТОВ "ФК "Авангард" згідно рішення Комісії від 13.11.2018 р. №803 здійснено відповідачем без достатніх для того підстав. Стосовно посилань Комісії на норми Порядку зупинення дії та анулювання ліцензії на окремі види професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів), затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 14.05.2013 р. №816, (далі - Порядок), суд зазначає наступне. Згідно пп. 3 п. 4 розділу 2 Порядку, підставою для зупинення дії ліцензій за певним видом професійної діяльності за відповідним рішенням Комісії на строк, встановлений цим рішенням, є, зокрема, виникнення необхідності проведення перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів, якщо правопорушення призвело або могло призвести до порушення прав інвесторів Тобто, вказана норма Порядку розширює, передбачений Законом України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", перелік підстав для зупинення дії ліцензій на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку. Згідно ч. 3 ст. 4 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", Ліцензування професійної діяльності на ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку відповідно до законів України, що регулюють ринок цінних паперів, нормативно-правових актів, прийнятих згідно з цими законами, та з урахуванням вимог статей 13 та 19 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності". Суд зазначає, що Закон України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" та ст.ст. 13, 19 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" не місять норм, які б допускали можливість розширення Комісією переліку підстав для зупинення дії ліцензій на право провадження професійної діяльності на фондовому ринку. Законами України не передбачено, що Комісія має право зупиняти дію ліцензій на підставі виникнення необхідності проведення перевірки під час провадження у справі про правопорушення на ринку цінних паперів. Згідно ч. 3 ст. 7 Кодексу адміністративного судочинства України, (далі - КАС України), у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України. Таким чином, пп. 3 п. 4 розділу 2 Порядку не відповідає Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", у зв'язку з чим, до спірних правовідносин не може застосовуватись вказаний підпункт Порядку, як такий, що не відповідає положенням правового акту вищої юридичної сили - Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні". Враховуючи вищезазначене у сукупності, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем протиправно та підлягає скасуванню. Згідно з ч. 1 ст. 9, ст. 72, ч.ч. 1, 2, 5 ст. 77 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин. Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів. Як вже зазначалось вище, відповідачем у справі не надано суду жодних доказів, які б спростували доводи викладені позивачем у позовній заяві. Таким чином, із системного аналізу вище викладених норм та з'ясованих судом обставин вбачається, що позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Фондова компанія "Авангард" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішення є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню повністю. Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Отже, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає сплачена сума судового збору у розмірі 1762,00 грн. На підставі вище викладеного, керуючись ст.ст. 72-77, 90, 139, 192, 241-246, 250, 255 КАС України, суд ВИРІШИВ: 1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Фондова компанія "Авангард" (місцезнаходження: 02660, м. Київ, вул. Попудренка, 52, кім. 402; код ЄДРПОУ 35379169) до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (місцезнаходження: 01010, м. Київ, вул. Московська, 8, корп. 30; код ЄДРПОУ 37956207) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити повністю. 2. Визнати протиправним та скасувати рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку №803 від 13 листопада 2018 року щодо зупинення дії ліцензій на провадження професійної діяльності на фондовому ринку ТОВ "Фондова компанія "Авангард". 3. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Фондова компанія "Авангард" сплачений ним судовий збір у розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні нуль копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п'ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Суддя Ю.Т. Шрамко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2019 |
Оприлюднено | 11.03.2019 |
Номер документу | 80313849 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Шрамко Ю.Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні