Рішення
від 06.03.2019 по справі 0940/2463/18
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" березня 2019 р. справа № 0940/2463/18

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Григорука О.Б.,

при секретарі Арабчук В.М.,

за участю: представника позивача - ОСОБА_1, представника відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Богородчанського районного споживчого товариства до Головного управління ДФС в Івано-Франківській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

Богородчанське районне споживче товариство звернулось до суду з адміністративним позовом до Богородчанського відділення Надвірнянської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання подати Управлінню Державної казначейської служби України в Богородчанському районі Івано-Франківської області висновок про повернення позивачу сум коштів у розмірі 353967 гривень.

Позовні вимоги мотивовано тим, що в рахунок погашення податкового боргу, визначеного податковим повідомлення-рішенням №0000222301/10 від 26.02.2009, контролюючим органом було реалізовано на Івано-Франківській аграрній товарній біржі майно позивача на суму 378264,93 грн. Вищий адміністративний суд України за результатом розгляду справи №2-а-1725/09/0970 (№17385/11/9104) постановою від 28.09.2015 скасував податкове повідомлення-рішення №0000222301/10 від 26.02.2009 з податку на додану вартість в загальній сумі 353967,00 грн. За вказаних обставин, на підставі статті 43 Податкового кодексу України Богородчанське районне споживче товариство 26.06.2018 звернулось до Богородчанського відділення Надвірнянської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області з заявою про повернення грошових коштів в сумі 353967,00 грн., однак контролюючий орган не надав позивачу жодної відповіді на вказану заяву.

Ухвалою від 31.12.2018 Івано-Франківським окружним адміністративним судом відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.

Головне управління ДФС в Івано-Франківській області скористалось правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 21.01.2019, відповідно до якого представник відповідача щодо заявлених позовних вимог заперечив (а.с.25). В обґрунтування своєї правової позиції зазначив, що згідно статті 43 Податкового кодексу України обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення. Натомість, доводи позивача про подання 26.06.2018 до Богородчанського відділення Надвірнянської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області такої заяви є безпідставними, оскільки не підтверджені жодними документами про її отримання контролюючим органом. Окрім цього, представник Головного управління ДФС в Івано-Франківській області зазначив, що за ухвалою суду апеляційної інстанції по справі в якій позивач оскаржував податкове повідомлення-рішення №0000222301/10 від 26.02.2009, суми заявлені до сплати платника податків стали узгодженими, а тому були належні підстави для реалізації майна позивача з метою погашення податкового боргу. За вказаних обставин представник відповідача вважає, що дії контролюючого органу є правомірними, в задоволені позову просив відмовити.

29.01.2019 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду Головне управління ДФС в Івано-Франківській області подало клопотання про заміну Богородчанського відділення Надвірнянської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області як неналежного відповідача (а.с.30).

Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 13.02.2019 замінив відповідача - Богородчанське відділення Надвірнянської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області на Головне управління ДФС в Івано-Франківській області.

20.02.2019 в судовому засіданні представник відповідача подав додаткові пояснення від 20.02.2019 №199/09-19-10-02, в яких зазначив, що згідно пункту 2 статті 43 Податкового кодексу України повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання проводиться лише після повного погашення податкового боргу платником податків (а.с.52-53). Відповідно до витягів з облікової картки платника податку за позивачем обліковується недоїмка по орендній платі за землю з юридичних осіб в сумі 4473,87 грн., що виключає можливість повернення та/або надмірно сплачених сум грошового зобов'язання.

22.02.2019 в судовому засіданні представник позивача подав додаткові письмові пояснення, згідно яких повідомив про відсутність в Богородчанського районного споживчого товариства будь-якої податкової заборгованості, що підтверджується платіжними дорученнями про сплату орендної плати та інших обов'язкових платежів (а.с.60-61).

Розглянувши позовну заяву, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази, судом встановлено наступне.

26.02.2009 Державною податковою інспекцією в Богородчанському районі прийнято податкове повідомлення-рішення №0000222301/10 від 26.02.2009, яким визначено Богородчанському районному споживчому товариству податкове зобов'язання з податку на додану вартість в загальній сумі 353967,00 грн.

11.05.2010 Державна податкова інспекція в Богородчанському районі листом №773/24 повідомила позивача, що майно, яке було описане в податкову заставу згідно акту опису від 25.12.2009, реалізоване згідно протоколу цільового аукціону від 23.04.2010 на Івано-Франківській аграрній товарній біржі за ціною 378264,93 грн. Кошти від реалізації даного майна спрямовані на: витрати пов'язані з організацією та проведенням торгів - 18839,27 грн., в тому числі: вартість експертної оцінки майна - 5300,00 грн.; оголошення в засобах інформації - 300,00 грн.; брокерські послуги - 13239,27 грн.; погашення податкового боргу - 359425,66 грн., в тому числі: податок на додану вартість - 347636,73 грн.; податок на прибуток - 945,73 грн.; орендна плата (Богородчанська с/р) - 10742,93 грн.; орендна плата (Старунська с\р) - 44,00 грн.; збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства - 56,27 грн. (а.с.22).

Вищий адміністративний суд України за результатом розгляду справи №2-а-1725/09/0970 (№17385/11/9104) постановою від 28.09.2015, задовольнив касаційну скаргу Богородчанського районного споживчого товариства, скасував постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02.12.2009 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2012, позов задовольнив повністю та скасував податкове повідомлення-рішення №0000222301/10 від 26.02.2009 про визначення Богородчанському районному споживчому товариству податкового зобов'язання з податку на додану вартість в загальній сумі 353967,00 грн. (а.с.10-14).

18.02.2016 Верховний Суд України прийняв ухвалу, якою відмовив у допуску справи за позовом Богородчанського районного споживчого товариства до Державної податкової інспекції у Богородчанському районі Головного управління ДФС у Івано-Франківській області про скасування податкового повідомлення-рішення до провадження Верховного Суду України для перегляду постанови Вищого адміністративного суду України від 28.09.2015 (а.с.16).

26.06.2018 Богородчанське районне споживче товариство звернулось до Богородчанського відділення Надвірнянської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області з заявою про повернення грошових коштів в сумі 353967,00 грн. (а.с.9), однак контролюючий орган не надав позивачу жодної відповіді на вказану заяву.

Вважаючи протиправною бездіяльність Богородчанського відділення Надвірнянської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області щодо невиконання передбачених статтею 43 Податкового кодексу України заходів та дій з повернення позивачу надміру сплаченого податку на додану вартість у розмірі 353967,00 грн., Богородчанське районне споживче товариство звернулось до суду з даним адміністративним позовом, в якому просить зобов'язати Богородчанське відділення Надвірнянської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області подати Управлінню Державної казначейської служби України в Богородчаському районі Івано-Франківської області висновок про повернення Богородчанському районному споживчому товариству з бюджету коштів у розмірі 353967,00 грн.

Вирішуючи даний спір, суд виходив з таких мотивів та норм права.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України.

Підпунктом 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України передбачено, що платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

В свою чергу, згідно підпункту 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов'язання - це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені визначені статтею 43 Податкового кодексу України.

Так, відповідно до пункту 43.1 статті 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Згідно пункту 43.2 статті 43 Податкового кодексу України у разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (пункт 43.3 статті 43 Податкового кодексу України).

Відповідно до пункту 43.4 статті 43 Податкового кодексу України платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

Пунктом 43.4-1 статті 43 Податкового кодексу України передбачено, що у разі повернення надміру сплачених податкових зобов'язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному пунктом 200-1.5 статті 200-1цього Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов'язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.

Згідно пункту 43.5 статті 43 Податкового кодексу України контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані (пункт 43.5 статті 43 Податкового кодексу України).

Окрім цього, взаємовідносини територiальних органів Державної фіскальної служби України з мiсцевими фiнансовими органами та територіальними органами Державної казначейської служби України в процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань та пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на органи ДФС, з метою належного виконання положень статей 43, 102 Податкового кодексу України, частини другої статті 45 та частини другої статті 78 Бюджетного кодексу України, регламентує Порядок взаємодії територiальних органів Державної фіскальної служби України, мiсцевих фiнансових органiв та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань та пені, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 15.12.2015 №1146 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 31.12.2015 за №1679/28124.

Так, відповідно до пунктів 3 та 4 вищевказаного Порядку у разі наявності у платника податкового боргу повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені платникам податків здійснюється з бюджету, до якого такі кошти були зараховані.

Якщо платіж, що повертається, був сплачений до загального (спеціального) фонду державного або відповідного місцевого бюджету, але згідно із законодавством не передбачений серед джерел формування відповідного бюджету, повернення здійснюється за рахунок податків та зборів, не віднесених до інших категорій (код класифікації доходів бюджету 19090000) або інших надходжень (код класифікації доходів бюджету 24060300) відповідного бюджету.

У разі повернення надміру сплачених податкових зобов'язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунку платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному пунктом 200-1.5 статті 200-1 Податкового кодексу України, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов'язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.

Згідно пункту 5 Порядку взаємодії територiальних органів Державної фіскальної служби України, мiсцевих фiнансових органiв та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань та пені, повернення помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здiйснюється виключно на пiдставi заяви платника податку (за винятком повернення надмiру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фiзичних осiб, якi розраховуються органом ДФС на пiдставi поданої платником податкiв податкової декларацiї за звiтний календарний рiк шляхом проведення перерахунку за загальним рiчним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надмiру сплаченої суми протягом 1095 днiв вiд дня її виникнення.

Як встановлено судом вище, 26.06.2018 Богородчанське районне споживче товариство звернулось до Богородчанського відділення Надвірнянської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області з заявою про повернення грошових коштів в сумі 353967,00 грн. (а.с.9), однак орган ДФС не надав позивачу жодної відповіді на вказану заяву.

На підтвердження факту отримання Богородчанським відділенням Надвірнянської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС в Івано-Франківській області заяви позивача від 26.06.2018 про повернення грошових коштів в сумі 353967,00 грн., представник позивача надав суду копію наведеної заяви з відміткою контролюючого органу про її отримання 27.06.2018 за №320/9 (а.с.72).

Пунктом 7 наведеного Порядку взаємодії територiальних органів Державної фіскальної служби України, мiсцевих фiнансових органiв та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань та пені, визначено, що після реєстрації в органі ДФС заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових забов'язань та пені (крім грошових забов'язань та пені з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів) передається на розгляд до структурних підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків і зборів та погашення заборгованостей. Не пізніше другого робочого дня, наступного за днем реєстрації, заява з відміткою вказаних підрозділів щодо правомірності повернення передається до структурного підрозділу, на який покладено функцію з підготовки висновку.

Заява платника про повернення помилково або надміру сплачених грошових забов'язань та пені з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, після реєстрації передається до структурного підрозділу митниці ДФС, на який покладено функцію з підготовки висновку.

В даному випадку, копія заяви Богородчанського районного споживчого товариства від 26.06.2018 містить напис від 29.06.2018 Направити до ДФС в області на погодження (а.с.72).

Відповідно до пункту 8 Порядку взаємодії територiальних органів Державної фіскальної служби України, мiсцевих фiнансових органiв та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань та пені, у разі якщо вказана у заяві платника сума (її частина) за даними інформаційних систем обліковується як помилково та/або надміру сплачена, орган ДФС готує: висновок на повернення такої суми (її частини) за формою згiдно з додатком 1 до цього Порядку; два примiрники реєстру висновкiв за платежами, належними державному бюджету, за формою згiдно з додатком 2 до цього Порядку; три примiрники реєстру висновкiв за платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, за формою згiдно з додатком 3 до цього Порядку.

Контроль за прийняттям/передаванням висновкiв органи ДФС, мiсцеві фiнансові органи, органи Казначейства здійснюють шляхом проставляння на відповідних примірниках Реєстрів відміток про надходження документів до установи у порядку, визначеному Типовою інструкцією з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року №1242 (із змінами).

За платежами, належними державному бюджету, орган ДФС у строк не пiзнiше нiж за п'ять робочих днiв до закiнчення двадцятиденного строку з дня подання платником податкiв заяви передає висновки згiдно з реєстром висновкiв за платежами, належними державному бюджету, для виконання вiдповiдному органу Казначейства.

За платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, орган ДФС у строк не пiзнiше нiж за дев'ять робочих днiв до закiнчення двадцятиденного строку з дня подання платником податкiв заяви передає висновки згiдно з реєстром висновкiв за платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, для погодження вiдповiдному мiсцевому фiнансовому органу.

Відповідний мiсцевий фiнансовий орган протягом двох робочих днiв погоджує отримані висновки шляхом засвідчення пiдписом керiвника мiсцевого фiнансового органу, скріпленим гербовою печаткою, і не пізніше наступного робочого дня після погодження повертає їх згiдно з реєстром висновкiв за платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, вiдповiдному органу ДФС.

Відповідний орган, визначений відповідно до пункту 24-1 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України, у строк протягом двох робочих днiв погоджує отримані висновки шляхом засвідчення пiдписом керiвника відповідного органу, скріпленим гербовою печаткою, і не пізніше наступного робочого дня після погодження повертає їх згiдно з реєстром висновкiв за платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, вiдповiдному органу ДФС.

Орган ДФС не пізніше наступного робочого дня вiд дати отримання висновку, погодженого мiсцевим фiнансовим органом або відповідним органом, визначеним відповідно до пункту 24-1 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України, передає його згiдно з реєстром висновкiв за платежами, належними мiсцевим бюджетам, та платежами, якi пiдлягають розподiлу мiж державним та мiсцевими бюджетами, відповідному органу Казначейства.

Орган ДФС несе вiдповiдальнiсть згiдно iз законом за несвоєчаснiсть передачi висновку органу Казначейства для виконання. Якщо висновок підготовлено на частину вказаної у заяві суми, то у день його направлення до органу Казначейства орган ДФС направляє платнику письмове повідомлення з пропозицією щодо проведення звірення його стану розрахунків за відповідним платежем (пункт 9 Порядку взаємодії територiальних органів Державної фіскальної служби України, мiсцевих фiнансових органiв та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань та пені).

Відповідно до пункту 11 зазначеного Порядку, на пiдставi отриманих висновків вiдповiдний орган Казначейства здійснює повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені у визначеному законодавством порядку.

Отже, повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань здійснюється органом державного казначейства з дотриманням процедури та на умовах, встановлених Податковим кодексом України та Порядком взаємодії територiальних органів Державної фіскальної служби України, мiсцевих фiнансових органiв та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань та пені, на підставі отриманого висновку від контролюючого органу.

Таким чином, отримавши заяву позивача від 26.06.2018 про повернення грошових коштів в сумі 353967,00 грн., контролюючий орган був зобов'язаний підготувати відповідний висновок та передати його до відповідного органу Державної казначейської служби України, проте фактично вказаних дій відповідачем зроблено не було.

Щодо доводів представника відповідача про наявність в позивача податкового боргу, що виключає можливість повернення та/або надмірно сплачених сум грошового зобов'язання, то суд вважає такі доводи безпідставними, оскільки питання про наявність чи відсутність податкового боргу в платника податків підлягають з'ясуванню контролюючим органом під час розгляду заяви про повернення помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань, що, в свою чергу, є підставою для прийняття відповідного рішення, яке, в даному випадку, відповідачем прийнято не було.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

З огляду на встановлені вище обставини, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправною бездіяльності Головного управління ДФС в Івано-Франківській області щодо нездійснення розгляду заяви Богородчанського районного споживчого товариства від 26.06.2018 про повернення сплачених грошових зобов'язань в сумі 353967,00 грн. та зобов'язання відповідача прийняти рішення за результатом розгляду заяви Богородчанського районного споживчого товариства від 26.06.2018 про повернення сплачених грошових зобов'язань в сумі 353967,00 грн.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання відповідача подати Управлінню Державної казначейської служби України в Богородчаському районі Івано-Франківської області висновок про повернення Богородчанському районному споживчому товаристві з бюджету коштів у розмірі 353967,00 грн., то суд вказує на таке.

Із системного тлумачення норм вказаного Порядку взаємодії територiальних органів Державної фіскальної служби України, мiсцевих фiнансових органiв та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань та пені, право на повернення сплачених податків і зборів виникає на підставі висновку про повернення надмірно сплачених митних платежів, який направлено органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Враховуючи відсутність вказаних обставин і не проведення податковим органом належної перевірки даних, викладених у заяві платника, а також невстановлення наявності чи відсутності податкового боргу у платника податків, що впливає на можливість складання податковим органом відповідного висновку про повернення коштів на рахунки в банках, така вимога є передчасною.

Верховний Суд в постанові від 28.02.2019 за результатом розгляду справи №825/1474/16 зазначив, що зобов'язавши податковий орган повернути позивачу кошти, сплачені ним за податковим повідомленням-рішенням, суд фактично бере на себе повноваження суб'єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено розгляд заяви про повернення сплачених грошових зобов'язань у порядку, визначеному законодавством та право прийняти одне з кількох юридично допустимих рішень.

Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку, що даний адміністративний позов слід задовольнити частково: визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДФС в Івано-Франківській області щодо нездійснення розгляду заяви Богородчанського районного споживчого товариства від 26.06.2018 про повернення сплачених грошових зобов'язань в сумі 353967,00 грн.; зобов'язати відповідача прийняти рішення за результатом розгляду заяви Богородчанського районного споживчого товариства від 26.06.2018 про повернення сплачених грошових зобов'язань в сумі 353967,00 грн.; в задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Враховуючи те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС в Івано-Франківській області на користь Богородчанського районного споживчого товариства частину сплаченого судового збору в розмірі 1762,00 грн., пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 9, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДФС в Івано-Франківській області щодо нездійснення розгляду заяви Богородчанського районного споживчого товариства від 26.06.2018 про повернення сплачених грошових зобов'язань в сумі 353967,00 грн.

Зобов'язати Головне управління ДФС в Івано-Франківській області прийняти рішення за результатом розгляду заяви Богородчанського районного споживчого товариства від 26.06.2018 про повернення сплачених грошових зобов'язань в сумі 353967,00 грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС в Івано-Франківській області (код 39394463, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018) на користь Богородчанського районного споживчого товариства (код 01753167, вул. Л.Українки, 6, смт. Богородчани, Івано-Франківська обл., 77701) частину сплаченого судового збору в розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят два) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Суддя Григорук О.Б.

Рішення складене в повному обсязі 11 березня 2019 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.03.2019
Оприлюднено12.03.2019
Номер документу80344282
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0940/2463/18

Ухвала від 17.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 23.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 19.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 07.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 14.03.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Рішення від 06.03.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Рішення від 06.03.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 13.02.2019

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 31.12.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні