Постанова
від 13.03.2019 по справі 804/2337/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

13 березня 2019 року м. Дніпросправа № 804/2337/18

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Прокопчук Т.С. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Кругового О.О.,

за участю секретаря судового засідання Іотової А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 ЛТД

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 липня 2018 року (головуючий суддя: Тулянцева І.В) по адміністративній справі № 804/2337/18

за позовом Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області до ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 ЛТД про зупинення виробництва, реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_3 екологічна інспекція у Дніпропетровській області (далі - ДЕІ у Дніпропетровській області) 30.03.2018 року звернулася до суду з позовом до відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 ЛТД (далі - ТОВ ОСОБА_2 ЛТД ), в якому просить:

повністю зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг ТОВ ОСОБА_2 ЛТД за адресою: вул. Довгалівська, 14, м. Нікополь, Дніпропетровської області, під час якого здійснюється провадження діяльності підприємства з виробництва продуктів харчування шляхом обробки та переробки сировини тваринного походження, пакування та консервування тваринних і рослинних продуктів, переробки риби і риб'ячого жиру, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планової діяльності, до повного усунення порушення, про що видати виконавчий лист та направити його на адресу ДЕІ у Дніпропетровській області;

частково зупинити виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг ТОВ ОСОБА_2 ЛТД за адресою: вул. Довгалівська, 14, м. Нікополь, Дніпропетровської області, під час якого здійснюється експлуатація джерелотворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: опалення приміщень здійснюється за рахунок печей 7 одиниць, що працюють на твердому органічному паливі, циркулярка 1 одиниця, коптильна камера 12 одиниць, заточні верстати 2 одиниці, свердлувальний верстат 1 одиниця, зварювальний апарат 1 одиниця, піч для сушки риби 1 одиниця, до повного усунення порушення, про що видати виконавчий лист та направити його на адресу ДЕІ у Дніпропетровській області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ТОВ ОСОБА_2 ЛТД здійснює виробничу діяльність з виробництва продуктів харчування без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планової діяльності, здійснює експлуатацію джерелотворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, при цьому не виконує вимог природоохоронного законодавства, а саме: Закону України Про охорону навколишнього природного середовища №1264-Х11 від 1.07.1991 року з наступними змінами, Про охорону атмосферного повітря №2707-Х11 від 16.10.1992 року Закону України Про оцінку впливу на довкілля № 2059-У111 від 18.06.2017 року.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.07.2018 року позовні вимоги задоволено, повністю зупинено виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг ТОВ ОСОБА_2 ЛТД за адресою: вул. Довгалівська, 14, м. Нікополь, Дніпропетровська область, під час якого здійснюється провадження діяльності підприємства з виробництва продуктів харчування шляхом обробки та переробки сировини тваринного походження, пакування та консервування тваринних і рослинних продуктів, переробки риби і риб'ячого жиру, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планової діяльності, до повного усунення порушення.

частково зупинено виробництво (виготовлення), реалізацію продукції, виконання робіт, надання послуг ТОВ ОСОБА_2 ЛТД за адресою: вул. Довгалівська, 14, м. Нікополь, Дніпропетровська область, під час якого здійснюється експлуатація джерелутворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: печей 7 одиниць, що працюють на твердому органічному паливі, циркулярка 1 одиниця, коптильна камера 12 одиниць, заточні верстати 2 одиниці, свердлувальний верстат 1 одиниця, зварювальний апарат 1 одиниця, піч для сушки риби 1 одиниця, до повного усунення порушення.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить рішення скасувати та прийняти постанову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити. Апеляційна скарга обґрунтована неправомірністю висновків суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог.

Від ДЕІ у Дніпропетровській області надійшов відзив на апеляційну скаргу відповідача, у якому зазначається, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а доводи апеляційної скарги їх не спростовують.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, а також правильність застосування судом норм матеріального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності №877-У від 5.04.2007 року з наступними змінами, визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади АРК, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

05.05.2017 року набрало чинності Положення про ОСОБА_3 екологічну інспекцію України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України №275 від 19.04.2017 року п.1,2, пп.3,5 п. 4, п.7 якого визначено, що ОСОБА_3 екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Держекоінспекція у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства. Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов'язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням.

Звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Із матеріалів справи вбачається, що видами діяльності ТОВ ОСОБА_2 ЛТД є, зокрема: Код КВЕД 10.20 Перероблення та консервування риби, ракоподібних і молюсків ; Код КВЕД 10.89 Виробництво інших харчових продуктів, не віднесених до інших угруповань (основний) (а.с. 17).

Судом першої інстанції встановлено, та матеріалами справи підтверджено, що на підставі наказу №1262-П від 29.12.2017 року, направлення №4-9360-10-3 від 29.12.2017 року, виданого у виконання ухвал слідчого судді Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська, ДЕІ у Дніпропетровській області у період з 02.01.2018 року по 05.01.2018 року з дотриманням вимог чинного законодавства у межах своїх повноважень проведено позапланову перевірку дотримання ТОВ ОСОБА_2 ЛТД вимог природоохоронного законодавства України, за результатами якої складено акт №2/10-7/18 від 05.01.2018 року за висновками якого виявлено порушення товариством природоохоронного законодавства, зокрема:

1) на розгляд не надано матеріали оцінки впливу на довкілля щодо провадження планової діяльності, реконструкції, модернізації, технічного переоснащення виробництва , що є порушенням ст. 20-2, 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища ;

2) на підприємстві експлуатуються джерела утворення викидів (опалення приміщень здійснюється за рахунок печей 1 од., що працюють на твердому органічному паливі, циркулярка 1 од., коптильна камера 12 од., заточні верстати 2 од., свердлувальний верстат 1 од., зварювальний апарат 1 од., піч для сушки риби 1 од. Інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин не проведено, та відповідно, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря па об'єкті відсутній, що є порушенням ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .

Пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу державного нагляду та акту посадовими особами ТОВ ОСОБА_2 ЛТД під час перевірки не надано (а.с.7-11).

Посилання відповідача в апеляційній скарзі на недотримання позивачем форми затвердженого акту перевірки, та переліку питань, які не передбачають оцінки ДЕІ у Дніпропетровській області впливу на довкілля виробничої діяльності відповідача , спростовані дослідженим судом першої інстанції актом перевірки, який складений з дотриманням наказу Міністерства екології та природних ресурсів України № 303 від 9.08.2017 року.

12.01.2018 року ДЕІ у Дніпропетровській області на підставі висновків акту перевірки складений згідно положень ч. 7, 8 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності обов'язковий для виконання ТОВ ОСОБА_2 ЛТД припис №4-23410-3 щодо усунення порушень вимог законодавства, яким відповідача зобов'язано, зокрема до 12.01.2018 року та до 01.04.2018 року усунути виявленні порушення ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря ; до 19.01.2018 року та до 01.06.2018 року усунути виявленні порушення ст. 20-2, 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища (а.с.47,48).

Матеріали справи свідчать, і зазначені обставини не заперечуються відповідачем, що акт перевірки, припис ДЕІ у Дніпропетровській області щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства відповідачем отримані, заперечень на припис не надано, в судовому порядку результати перевірки та припис не оскаржені, в той же час виконання вимог припису ТОВ ОСОБА_2 ЛТД не здійснено.

Позивач, керуючись висновками акту перевірки та вважаючи, що мають місце порушення, що становлять загрозу екологічній безпеці, в межах наданих повноважень 30.03.2018 року звернувся до суду з позовом щодо зупинення діяльності ТОВ ОСОБА_2 ЛТД до повного усунення виявлених порушень.

Положеннями ст. 34,51 Закону Про охорону навколишнього природного середовища визначено, що завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.

При проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об'єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об'єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатися вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров'я людей.

Підприємства, установи й організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Проекти господарської та іншої діяльності повинні мати матеріали оцінки її впливу на навколишнє природне середовище і здоров'я людей.

Оцінка здійснюється з урахуванням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, екологічної ємкості даної території, стану навколишнього природного середовища в місці, де планується розміщення об'єктів, екологічних прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу шкідливих факторів та об'єктів на навколишнє природне середовище.

Висновки державної екологічної експертизи, одержані до введення в дію цього Закону, зберігають чинність та мають статус висновку з оцінки впливу на довкілля. Діяльність суб'єктів господарювання незалежно від форми власності, що провадиться з порушенням законодавства про оцінку впливу на довкілля, може бути: 1) тимчасово заборонена (зупинена) - до виконання встановлених у висновку з оцінки впливу на довкілля екологічних умов зупиняється експлуатація підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання; 2) припинена - повністю припиняється експлуатація підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання.

Постановою Кабінету Міністрів України №808 від 28.08.2013 року, чинною до 23.01.2019 року затверджено перелік видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, зокрема виробництво у сфері (установки) з перероблення та утилізації відходів тваринного походження, у тому числі птахівництва, рибництва (п.23).

Статтею 3, ч.1 ст.16 Закону України Про оцінку впливу на довкілля № 2059-VIII від 23.05.2017 року, що діє з 18.12.2017 року, та ч.3 ст.17 Прикінцевих та перехідних положень даного Закону визначено, що переробка риби та риб'ячого жиру є плановою діяльністю, що підлягає оцінці впливу на довкілля.

Оскільки відповідач не отримав в установленому порядку висновків державної екологічної експертизи, оцінки впливу на довкілля щодо провадження планової діяльності, що становить підвищену екологічну небезпеку, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність передбачених чинним законодавством підстав для повного зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг ТОВ ОСОБА_2 ЛТД за адресою місця знаходження товариства до повного усунення виявлених перевіркою порушень.

Положеннями ч. 5 ст. 11, ст. 12 Закону Про охорону атмосферного повітря визначено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади АРК, з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

При цьому, господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

В акті перевірки позивач посилається на наявність на підприємстві обладнання, що здійснює забруднення атмосферного повітря, без наявності у відповідача відповідного дозволу на викид забруднюючих речовин, а саме: печі 7 одиниць, що працюють на твердому органічному паливі; циркулярка 1 одиниця; коптильна камера 12 одиниць; заточні верстати 2 одиниці, свердлувальний верстат 1 одиниця; зварювальний апарат 1 одиниця, піч для сушки риби 1 одиниця.

Відсутність дозволу на здійснення викидів не заперечується відповідачем та підтверджується отриманим судом апеляційної інстанції повідомленням Департаментом екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації № 2-1379/0/261-19 від 21.02.2019 , з посиланням на необхідність проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин, що здійснює дане обладнання в атмосферне повітря для подальшого отримання дозволу.

В силу викладеного є правомірними висновки суду першої інстанції про наявність в діях відповідача порушень вимог законодавства щодо здійснення експлуатації джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що свідчить про наявність підстав для тимчасового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг ТОВ ОСОБА_2 ЛТД за адресою місця знаходження товариства ,до повного усунення порушення.

Надана відповідачем суду апеляційної інстанції підписана директором ТОВ ОСОБА_2 ЛТД довідка №1 від 22.02.2019 року про демонтаж частини обладнання, а саме: печей 7 одиниць та коптильних камер 12 шт. в 2009 році, відсутності на балансі підприємства іншого обладнання не була предметом дослідження судом першої інстанції при розгляді справи, ці обставини не зазначені в апеляційній скарзі відповідача, спростовується актом перевірки ДЕІ у Дніпропетровській області про наявність цього обладнання за адресою місця знаходження товариства, а тому колегією суддів як належний та допустимий доказ не приймається.

Доводами апеляційної скарги зазначені обставини не спростовуються.

За таких обставин суд апеляційної інстанції вважає, що судом першої інстанції в повному обсязі з'ясовано обставини справи, рішення прийнято з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для його скасування відсутні.

Керуючись ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 ЛТД - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 липня 2018 року по адміністративній справі № 804/2337/18 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 13 березня 2019 року, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.

Повний текст постанови складений 14 березня 2019 року.

Головуючий - суддя Т.С. Прокопчук

суддя А.В. Шлай

суддя О.О. Круговий

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.03.2019
Оприлюднено15.03.2019
Номер документу80454486
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/2337/18

Ухвала від 29.12.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 30.11.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Постанова від 01.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 31.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 23.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 04.04.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Постанова від 13.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Постанова від 13.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні