Постанова
від 12.03.2019 по справі 0940/1898/18
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 березня 2019 рокуЛьвів№ 857/1152/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Гудима Л.Я.,

суддів: Довгополова О.М., Шинкар Т.І.,

за участю секретаря судового засідання: Дідик Н.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2018 року, головуючий суддя - Біньковська Н.В., ухвалене о 15 год. 05 хв. у м. Івано-Франківську, повний текст якого складено 14.12.2018 року, у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства Продюсерський центр Гастролі в Україні до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області про визнання протиправним та нечинним пункту Правил благоустрою міста,-

В С Т А Н О В И В:

В жовтні 2018 року позивач - ПП Продюсерський центр Гастролі в Україні звернулося до суду з позовом до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області, в якому просило визнати протиправним та нечинним пункт 14.7 рішення Івано-Франківської міської ради №106-19 від 02.05.2018 року.

В обґрунтування своїх позовних вимог посилалося на те, що відповідачем протиправно, поза межами наданих Законом України Про місцеве самоврядування в Україні повноважень, в порушення вимог законодавства, яке регулює питання використання у цирковій діяльності тварин, безпідставно, пунктом 14.7 Правил благоустрою міста Івано-Франківська, затвердженого рішенням Івано-Франківської міської ради №106-19 від 02.05.2018 року, заборонено на території міста Івано-Франківська надання послуг пересувних цирків з тваринами.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2018 року адміністративний позов задоволено; визнано протиправним та нечинним пункт 14.7 Правил благоустрою міста Івано-Франківська, затверджених рішенням Івано-Франківської міської ради №106-19 від 02.05.2018 року Про внесення змін у Правила благоустрою м. Івано-Франківська .

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, Івано-Франківська міська рада Івано-Франківської області оскаржила його в апеляційному порядку, яка, покликаючись на неповне з ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.

Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що прийняття оскарженого пункту в Правилах благоустрою міста є правом органу місцевого самоврядування щодо вирішення та врегулювання даних правовідносин на території міста. Обмеження пересувних цирків стосується заборони розташування фургонів, в яких утримують тварин, яке прийняте в інтересах мешканців міста та для уникнення будь-яких негативних наслідків. А цирки, що використовують в своїх шоу-програмах тварин, негативно впливають на дітей, викривляючи їхнє світосприйняття, виховуючи жорстокість та підкріплюючи негуманне ставлення до живої природи.

В судовому засіданні представник відповідача підтримала подану апеляційну скаргу, вважає оскаржене рішення суду незаконним та протиправним та повністю підтримала доводи, зазначені у апеляційній скарзі.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника сторони, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 02.05.2018 року Івано-Франківською міською радою на 19 сесії сьомого демократичного скликання, керуючись Законом України Про благоустрій населених пунктів , Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Про затвердження Типових правил благоустрою території населеного пункту №310 від 27.11.2017 року, прийнято рішення №106-19, яким внесено зміни у Правила благоустрою міста Івано-Франківська, затверджені рішенням сесії міської ради від 25.12.2015 року №68, викладено їх у новій редакції, зокрема, пунктом 14.7 нової редакції яких визначено, що на території міста Івано-Франківська заборонене надання послуг пересувних цирків з тваринами (а.с. 18-20).

Вважаючи таке рішення протиправним, позивач звернувся із позовом до суду.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що заборонивши на території міста Івано-Франківська надання послуг пересувних цирків з тваринами, Івано-Франківська міська рада діяла всупереч чинному законодавству та вийшла за межі наданих їй повноважень.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.

Закон України Про місцеве самоврядування в Україні відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування (далі - Закон).

Як передбачено частиною 1 статті 10 Закону сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною 3 статті 24 Закону встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Згідно із статтею 25 Закону сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до п. 44 ч. 1 ст. 26 Закону до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.

Відповідно до статті 32 Закону, до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить: управління закладами культури, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення умов для розвитку культури, сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел.

До делегованих повноважень зазначених рад належить забезпечення охорони пам'яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання.

Частиною 3 статті 9 Закону України Про культуру встановлено, що в Україні гарантується можливість утворення різних за формою власності та видами діяльності у сфері культури закладів культури, в тому числі і цирків.

Закон України Про захист тварин від жорстокого поводження спрямований на захист від страждань і загибелі тварин унаслідок жорстокого поводження з ними, захист їх природних прав та укріплення моральності й гуманності суспільства (далі - Закон №2120-VIII).

Так, згідно із статтею 25 Закону №2120-VIII забороняється використання тварини у кориді, створення та діяльність пересувних звіринців, пересувних зоопарків та пересувних виставок диких тварин, а також діяльність дельфінаріїв, що не мають природної морської води.

Пересувний звіринець - це спеціально обладнані некапітальні споруди, тимчасові приміщення, транспорт, мобільні клітки, огорожі, інші пересувні конструкції, що використовуються закладами культури, цирками, пересувними цирками, гастрольними центрами та іншими особами для тримання і транспортування диких тварин з метою їх використання у цирковій, естрадній, розважальній діяльності (публічного і приватного характеру), а також для їх публічної демонстрації, залучення до показів, виставок, що не мають наукового значення.

Таким чином, нормами чинного законодавства передбачено заборону використання та діяльність пересувних звіринців та цирків з дикими тваринами.

Згідно із статтею 1 Закону №2120-VIII тварини - це біологічні об'єкти, що відносяться до фауни: сільськогосподарські, домашні, дикі, у тому числі домашня і дика птиця, хутрові, лабораторні, зоопаркові, циркові. Дикі тварини - це тварини, природним середовищем існування яких є дика природа, у тому числі ті, які перебувають у неволі чи напіввільних умовах.

Однак, приймаючи оскаржений пункт в Правилах благоустрою міста відповідачем заборонено діяльність пересувних цирків з будь-якими тваринами, що не відповідає вимогам Закону України Про захист тварин від жорстокого поводження .

Господарським кодексом України, зокрема статтями 6, 23 ч. 4, 31 передбачено, що незаконне втручання органів та посадових осіб місцевого самоврядування у господарську діяльність суб'єктів господарювання забороняється. Не допускається видання правових актів органів місцевого самоврядування, якими встановлюються не передбачені законом обмеження щодо обігу окремих видів товарів (послуг) на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

Також слід звернути увагу, що відповідно до статті 34 Закону України Про благоустрій населених пунктів та з метою встановлення єдиних вимог щодо благоустрою території населених пунктів, наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.11.2017 року №310 затверджено Типові правила благоустрою території населеного пункту.

Статтею 34 Закону України Про благоустрій населених пунктів передбачено, що Правила благоустрою території населеного пункту - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.

Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

Правила включають: порядок здійснення благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою; вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій; вимоги до утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою - територіях загального користування; вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території; вимоги до санітарного очищення території; розміри меж прилеглої до підприємств, установ та організацій території у числовому значенні; порядок розміщення малих архітектурних форм; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів; інші вимоги, передбачені цим та іншими законами.

Відтак, слід дійти висновку, що Правила благоустрою території населеного пункту повинні відповідати Типовим правилам благоустрою території населеного пункту, та розроблятись виключно на їх підставі.

Однак, колегія суддів зазначає, що приймаючи оскаржений пункт Правил благоустрою міста відповідач вийшов за межі наданих йому повноважень, оскільки такий не передбачений Типовими правилами.

Таким чином, заборонивши надання послуг пересувних цирків з тваринами, Івано-Франківська міська рада діяла всупереч чинному законодавству та вийшовши за межі наданих їй повноважень, відтак правильним є висновок суду про визнання протиправним та нечинним пункту 14.7 рішення Івано-Франківської міської ради №106-19 від 02.05.2018 року.

Крім цього, колегія суддів вважає безпідставними покликання апелянта про те, що цирки, що використовують в своїх шоу-програмах тварин, негативно впливають на дітей, викривляючи їхнє світосприйняття, виховуючи жорстокість та підкріплюючи негуманне ставлення до живої природи, оскільки відповідно до п. 3.2 Порядку утримання та розведення диких тварин, які перебувають у стані неволі або в напіввільних умовах, затверджений наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 30.09.2010 року №429, утримання диких тварин у неволі без створення відповідних умов не допускається, а допускається у разі дотримання вимог, встановлених Законом України Про захист тварин від жорстокого поводження

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05 грудня 2018 року у справі №0940/1898/18 - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня її проголошення, а у разі складення постанови в повному обсязі відповідно до ст. 243 КАС України - з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя ОСОБА_1 судді ОСОБА_2 ОСОБА_3

Повний текст постанови складено 15.03.2019 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.03.2019
Оприлюднено17.03.2019
Номер документу80480249
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0940/1898/18

Постанова від 05.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 04.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 22.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 12.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 06.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 01.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 05.12.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Рішення від 05.12.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні