Рішення
від 18.03.2019 по справі 824/716/18-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 березня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/716/18-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СГТВП" (позивач) до Державної фіскальної служби України (відповідач 1), Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області (відповідач-2) про визнання протиправним та скасування рішення та про зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

27.07.2018 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СГТВП" до Державної фіскальної служби України, в якому, з урахуванням уточнень до позовних вимог, просив суд:

1. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного Управління ДФС України в Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригувань в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №799081/41495117 від 15.06.2018 року за яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 2 від 31.10.2017 року на загальну 396671,20 грн (в тому числі ПДВ 66111,87 грн) в Єдиному реєстрі податкових накладних.

2. 3обов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "СГТВП" (ЄДРПОУ 41495117) №2 від 31.10.2017 року.

3. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного Управління ДФС України в Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригувань в ЄРПН або відмову в такій реєстрації № 799080/41495117 від 15.06.2018 року за яким було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 3 від 28.11.2017 року на загальну 159692,50 грн (втому числі ПДВ 26615,42 грн) в Єдиному реєстрі податкових накладних.

4. Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "СГТВП" (ЄДРПОУ 41495117) №3 від 28.11.2017 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач, з урахуванням відповіді на відзив, вказував, що 15.11.2017 року подав для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №2 від 31.10.2017 року на суму 396671,20 грн. та №3 від 28.11.2017 року на суму 159692,50 грн.

Проте, рішеннями комісії Головного управління Державної фіскальної служби України в Чернівецькій області від 15.06.2018 року за № 799081/41495117 та від 15.06.2018 року за № 799080/41495117 відмовлено у реєстрації вказаних накладних, оскільки не надано копії документів (відсутні товарно-транспортні накладні. Крім того, при відкритті файлів формату pdf - відсутні будь-які дані для перегляду.

Із даними рішеннями позивач не погоджується, оскільки вважає, що жодних норм податкового законодавства ним не порушено.

Позивач вважає, що комісія приймаючи оскаржувані рішення не взяла до уваги всі обставини справи та не в повному обсязі визначила і дослідила господарські операції, які стали підставою формування та подання на реєстрацію податкових накладних.

Крім того вказував, що відповідачем при зупинені реєстрації податкових накладних з визначених у квитанції №1 підстав не було дотримано вимог чинного законодавства та не визначено конкретний вид критерію, який встановлений п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, який би свідчив про необхідність зупинення реєстрації податкових накладних так і не зазначено конкретного переліку документів, які необхідно надати.

Позивач наголошував на тому, що ним було надано всі документи, що підтверджують реальність проведених ним господарських операцій.

Зазначив, що комісією в оскаржуваних ним рішеннях не зазначено, що саме стало підставою для винесення вказаних рішень, не вказано які з наданих документів складені з порушенням законодавства чи є подані документи недостатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, не вказав, які саме документи платника податків складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Позивач стверджував, що ним направлено до контролюючого органу всі файли, які сформовані в однаковому форматі, як того вимагає законодавство. Вказував, що контролюючому органу надано договір №00000145 від 05.09.2017 року, як доказ того, що ним надавались відповідні послуги та при цьому неслись витрати з придбання паливно-мастильних матеріалів. Разом із цим, позивач стверджував, що надана ним інформація відповідає змісту ТТН форма якої встановлена чинним законодавством.

Позивач вважає оскаржувані ним рішення протиправними та такими, що не відповідають чинному законодавству, а тому просить їх скасувати.

У відзиві на позов Державна фіскальна служба України (відповідач 1) посилаючись на те, що вказані рішення приймались комісією Головного управління Державної фіскальної служби України в Чернівецькій області, вказувала, що Державна фіскальна служба України не може нести відповідальність за дії іншого суб'єкта владних повноважень.

Головне управління Державної фіскальної служби України в Чернівецькій області (відповідач 2) у відзиві на позов вказувало, що підставою для прийняття оскаржуваних рішень стало ненадання платником податків всього комплексу первинних бухгалтерських документів для підтвердження господарських операцій з контрагентом, а також в оскаржуваних позивачем рішеннях в розділі "Додаткова інформація" зазначено про відсутність ТТН. Крім того, при відкритті файлів: ТТН 10.pdf, квитанція 9268638633.pdf, квитанція 9241927325.pdf- відсутні будь-які дані для перегляду. Просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 08.08.2018 року відкрито провадження у адміністративній справі № 824/716/18-а за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін та призначено розгляд справи на 27.09.2018 року.

Ухвалою суду 27.09.2018 року задоволено клопотання представника позивача про залучення до участі у справі №824/716/18 за позовом ТОВ "СГТВП" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення та про зобов'язання вчинити дії, співвідповідача. Залучено до участі у справі в якості співвідповідача - Головне управління ДФС у Чернівецькій області. Розгляд справи відкладено на 25.10.2018року.

Судове засідання призначене на 25.10.2018 року відкладено на 06.11.2018 року, у зв'язку із поданням представником позивача клопотання про відкладення розгляду справи.

У вступній промові, що висловлена в судовому засіданні 06.11.2018 року, представники позивача підтримали позов у повному обсязі, просили суд його задовольнити.

У вступній промові, що висловлена в судовому засіданні 06.11.2018 року, представник відповідачів заперечував проти задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Судове засідання призначене на 06.11.2018 року відповідача відкладено на 11.12.2018 року, у зв'язку із необхідністю ознайомитись з відповіддю на відзив.

У судове засідання призначене на 11.12.2018 року сторони не з'явились, хоча були належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи. Водночас, представники сторін подали до суду заяви про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позовних вимог, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов до висновку, про наявність підстав для задоволення адміністративного позову у повному обсязі, виходячи з наступного.

Судом встановлено такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "СГТВП" (код ЄДРПОУ 41495117, вул. Хотинська, 33-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58007) (далі - ТОВ "СГТВП") зареєстроване як юридична особа 02.08.2017 р. та взяте на облік, як платник податків.

Видами діяльності товариства є, зокрема: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту. (т. 1 а.с.10-14).

31.08.2017 року між ОСОБА_1 (Позичкодавець) та ТОВ "СГТВП" (Користувач) укладено договір позички транспортних засобів. Згідно даного договору Позичкодавець надає в безоплатне користування Користувача належні йому на праві власності транспортні засоби:

- на підставі свідоцтва про реєстрацію ТЗ CXX172390, виданого Центр ДАІ7301, 05.07.2014 року, транспортний засіб марки Камаз 55102, випуску 1995 року, кузов №XTC0605320І1080211 №XTC532000S1080211, реєстраційний номерний знак CE9920AH;

- на підставі свідоцтва про реєстрацію ТЗ CAO 100994, виданого Кіцманським ВРЕР при УДАІ УМВС України в Чернівецькій області, 08.09.2012 року, причіп сомоскид марки СЗАП 8527, випуску 1992 року, кузов №00000000000020479, реєстраційний номерний знак CE2712XT;

- на підставі свідоцтва про реєстрацію ТЗ CXX 215532, виданого Центр ДАІ 8008, 03.07.2015 року, транспортний засіб марки DAF XF 95.480, випуску 2005 року, кузов №XLRTE47XS0E679754, реєстраційний номерний знак CE3598AT;

- на підставі свідоцтва про реєстрацію ТЗ CXX 956274, виданого Центр ДАІ 7306, 04.07.2015 року, спеціалізований напівпричіп марки FRUEHAUF T 34C, випуску 1991 року, кузов №VFKXXT34CM1RA3067, реєстраційний номерний знак CE0600XX;

- на підставі свідоцтва про реєстрацію ТЗ CXТ 215532, виданого Центр ДАІ 8008, 03.07.2015 року, транспортний засіб марки DAF XF 95.480, випуску 2005 року, кузов №XLRTE47XS0E679754, реєстраційний номерний знак CE3598AT;

- на підставі свідоцтва про реєстрацію ТЗ CXX 172283, виданого Центр ДАІ 7301, 03.07.2014 року, транспортний засіб марки Камаз 5410, випуску 1988 року, кузов №177753 0177753, реєстраційний номерний знак CE5838АК;

- на підставі свідоцтва про реєстрацію ТЗ CXX 172284, виданого Центр ДАІ 7301, 03.07.2014 року, транспортний засіб марки Камаз 53212, випуску 1990 року, кузов №53212001357790, реєстраційний номерний знак CE8878АМ;

- на підставі свідоцтва про реєстрацію ТЗ CXX 172285, виданого Центр ДАІ 7301, 03.07.2014 року, напівпричіп н/пр. -Бортовий-Е марки ГКБ 9370, випуску 1991 року, кузов №261711, реєстраційний номерний знак CE6163ХХ.

Вказані транспортні засоби надані в позичку для використання відповідно до цільового призначення у господарській діяльності ТОВ "СГТВП" (т. 1 а.с.55-56).

01.09.2017 року між ТОВ "СГТВП" (Перевізник) та ПАТ "Гнідавський цукровий завод" (Замовник) укладено договір №567 на перевезення 2017 року, згідно якого Перевізник приймає на себе зобов'язання надати Замовнику для перевезень цукрових буряків 5 автомобілів, а також надати Замовнику послуги по перевезенню цукрових буряків загальною кількістю 5000 тонн у відповідності з погодженими сторонами добовими завданнями, а Замовник зобов'язується прийняти ці послуги та оплатити їх згідно умов цього договору. (т.1 а.с.53-54, 103-104).

05.09.2017 року між ТОВ "Панхім" (Постачальник) та ТОВ "СГТВП" (Покупець) укладено договір поставки №0000145, згідно якого Постачальник зобов'язується поставити та передати у власність Покупця нафтопродукти, а Покупець зобов'язується прийняти товар від Постачальника та оплатити його вартість на умовах даного договору. (т.1 а.с.49-52).

За результатами здійснення вказаної вище операції позивачем 31.10.2017 року виписана податкова накладна №2 на автоперевезення цукрових буряків в кількості 106136,1 т. на загальну суму коштів - 396671,20 грн, в тому числі ПДВ - 66111,87 грн та обсяги постачання за ставкою 7 % - 330559,33 грн, отримувач (покупець) - ПАТ "Гнідавський цукровий завод" (т.1 а.с.21).

Факт надання послуг (автоперевезення цукрових буряків) підтверджується актом здачі - прийняття робіт №5 від 31.10.2017 року (т.1 а.с.20).

15.11.2017 року відповідачем через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" квитанцією №1 АС "Єдине вікно подання електронних документів" позивача повідомлено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК №2 від 31.10.2017 року зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 "Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 р. №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 49.41.19-00.00. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п. "в" п.п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 року №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена п.4 цього наказу. (т.1 а.с.22).

28.11.2017 року позивачем складена податкова накладна №3 на автоперевезення цукрових буряків в кількості 80973,96 т. на загальну суму коштів - 159692,50 грн, в тому числі ПДВ -26615,42 грн та обсяги постачання за ставкою 7 % - 133077,08 грн, отримувач (покупець) - ПАТ "Гнідавський цукровий завод" (т. 1 а.с.16).

Факт надання послуг (автоперевезення цукрових буряків) підтверджується актом здачі - прийняття робіт №8 від 28.11.2017 р. (т.1 а.с.15).

15.12.2017 року відповідачем через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" квитанцією №1 АС "Єдине вікно подання електронних документів" позивача повідомлено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК №3 від 28.11.2017 р. зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 "Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 р. №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 49.41.19-00.00. . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п. "в" п.п. 201.16 ст. 201 ПКУ, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 р. №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена п. 4 цього наказу. (т.1 а.с.17).

Разом із цим судом встановлено, що 24.07.2018 року позивачем направлено на адресу Державної фіскальної служби України Повідомлення №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК №2 31.10.2017 року та 3 від 28.11.2017 року, реєстрацію яких зупинено (т.1 а.с.25-48).

15.06.2018 року Комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному Реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення №799081/41495117 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 31.10.2017 р. (т.1 а.с.23).

15.06.2018 р. Комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному Реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення №799080/41495117 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 28.11.2017 р. (т.1 а.с.18) .

Не погоджуючись із вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 року №2755-VI (далі - ПК України).

Відповідно до п. п. а, б п. 185.1 ст. 185 ПК України, об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Згідно п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п. 188.1 ст.188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов'язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної.

Згідно п. 201.10. ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

29.12.2010 р. постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до п.2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п. 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку №1246 визначено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у п.п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Пунктом 74.2 статті 74 ПК України передбачено, що в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно п.п. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

21.02.2018 року постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №117.

Відповідно до п. 12 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно до п. 13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій (ї) ризиковості платника податку та/або критерій (ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Таким чином, із системного аналізу вказаної вище норми вбачається, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної повинно бути зазначено порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; конкретно визначено критерій(ї) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, також пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

13.06.2017 року Міністерством фінансів України прийнято наказ "Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №567, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 червня 2017 року за №753/30621.

Згідно п. 1 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних оцінка ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) здійснюється ДФС шляхом проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування цим Критеріям (далі - Моніторинг).

Відповідно до п. 2 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних моніторинг здійснюється ДФС на підставі аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, а також інформації, поданої платником податку за формою згідно з додатком до цих Критеріїв, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо за кожним видом економічної діяльності, якщо така інформація врахована комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія ДФС).

Пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Отже, законодавцем визначено два критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а тому у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної повинно бути конкретно визначено критерій (ї) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Згідно квитанцій №1 "Єдине вікно подання електронних документів" від 15.11.2017 року та від 15.12.2017 року відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК №2 від 31.10.2017 року та №3 від 28.11.2017 року зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 "Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 49.41.19-00.00. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п. "в" п.п. 201.16 ст. 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 р. №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена п. 4 цього наказу.

Проте, як вбачається з даних квитанцій Державною фіскальною службою України зазначено лише загальне посилання на відповідність податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, однак не конкретезовано, який із саме критеріїв пункту 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків позивачем порушено.

Натомість, п.п 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 ПК України вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію або критеріїв.

Крім цього, позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п. "в" п.п. 201.16.1 ст. 201 ПК України.

Так, відповідно до пункту 1 Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року №567 (далі - Критерії):

1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;

2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Згідно пункту 2 Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних письмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку, платник податку може подати до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.

Тобто, законодавцем визначено, що надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання ПН/РК прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків у Квитанціях №1.

Проте, відповідачем всупереч вимогам пп. "в" п. 201.16.1 ст. 201 ПК України у квитанціях №1 не вказано ані конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику, ані визначено вичерпного переліку документів, які необхідно надати для реєстрації податкових накладних.

Крім того, щодо зазначеної у квитанціях №1 вимоги надання Таблиці даних платника податків, яка передбачена п. 4 наказу №567, суд зазначає наступне.

Так, згідно п. 4 наказу "Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №567 від 13.06.2017 року Державній фіскальній службі України наказано до 25 червня 2017 року здійснити аналіз ефективності застосування Критеріїв оцінки та у п'ятиденний строк надати пропозиції Міністерству фінансів України стосовно їх удосконалення; щокварталу до п'ятого числа першого місяця наступного кварталу надавати пропозиції Міністерству фінансів України для удосконалення Критеріїв оцінки.

Відповідно до п. 4 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних наказу №567 інформація за встановленою формою подається платником податку в електронному вигляді засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами. ДФС постійно розміщує на офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв'язку, якими може подаватися інформація за встановленою формою.

Водночас, Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних наказу №567 взагалі не містить п.4.

Таким чином, відповідачем необхідно було чітко зазначити, що п. 4 відноситься до Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відтак, суд вважає, що формулювання фіскальним органом у Квитанціях про реєстрацію ПН/РК від 15.11.2017 року та від 15.12.2017 року вимоги надання "та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу" є нечітким та незрозумілим, зокрема, для позивача, як платника податків.

Дослідженням матеріалів справи, встановлено, що позивачем на виконання вимог підпунктів 201.16.1-201.16.2 статті 201 ПК України були надані документи, пояснення, якими підтверджується реальність здійснення операцій по відмовленим податковим накладним.

Відповідно до п.п. 201.16.3 п. 201.16 ст.201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 18 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Згідно п. 19 указаного вище Порядку Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Пунктами 20-22 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Тобто, законодавцем визначено, що рішення комісії повинно містити конкретну підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Як видно із матеріалів справи, 15.06.2018 року Комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному Реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення №799081/41495117 та №799080/41495117 про відмову в реєстрації податкових накладних №2 від 31.10.2017 року та №3 від 28.11.2017 року.

Дослідженням вказаних рішень, встановлено, що оскаржувані позивачем рішення не містять жодних підстав для їх прийняття, які визначені чинним законодавством.

Водночас оскаржувані рішення містять тільки загальну інформацію про ненадання платником податків копій документів: (первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано, підкреслити).

Однак, в даній графі рішення "не підкреслено", тобто не зазначено, які конкретно документи необхідно надати позивачу.

Крім цього, в зазначених вище рішеннях під Додатковою інформацією зазначено: відсутні товаро-транспортні накладні. При відкритті файлів: ТТН 10.pdf, квитанція 9268638633. pdf, квитанція 9241927325. pdf- відсутні будь-які дані для перегляду.

Проте, суд не погоджується з такими висновками контролюючого органу, так як формат поданих позивачем документів відповідав необхідним критеріям сканування та подачі документів формату "PDF".

Разом із цим, згідно доданих до матеріалів справи скріншотів програми СМКОР видно, що позивачем направлялись через електронний кабінет платника податків на підтвердження здійснення господарських операцій наступні документи: ТТН9, ТТН3, договір надання послуг, ТТН6, акт, податкова накладна 2, договір панхім2, квитанція 9241927325, ТТН2, договір надання послуг, акт 5 від 31.10.2017 року, договір панхім1, ТТН1, ТТН5, ТТН7, квитанція 9268638633, договір позички транспортних засобів, пояснення, повідомлення про надання пояснень та копій документів податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено договір панхім3, ТТн4, ТТН10, податкова накладна 3. (т.1 а.с.91-93).

Вказане вище підтверджує відправлення (надання) позивачем всіх документів, які підтверджують здійснення господарських операцій. Відтак, посилання відповідача на неможливість відкриття відправлених файлів у форматі "PDF" не свідчить про їх не надсилання, та відповідно не підтвердження позивачем здійснення вказаних операцій.

При цьому варто зазначити, що чинним законодавством не передбачена відповідальність платника податків за справність чи не справність технічних засобів (програмного забезпечення) контролюючого органу.

Разом із цим, судом досліджені додані позивачем до матеріалів справи на підтвердження здійснення господарських операцій повідомлення про надання пояснень та копій документів податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено разом із доданими до нього додатками та товарно-транспортні накладні: №121646 від 23.10.2017 р., №121548 від 19.10.2017 р., №121549 від 19.10.2017 р., №121550 від 19.10.2017 р., №121552 від 19.10.2017 р., №121555 від 19.10.2017 р., №121557 від 19.10.2017 р., №121492 від 18.10.2017 р., №121541 від 18.10.2017 р., №121542 від 18.10.2017 р., №121543 від 18.10.2017 р., №118723 від 13.10.2017 р., №118725 від 13.10.2017 р., №118730 від 11.10.2017 р., №118735 від 11.10.2017 р., №118739 від 11.10.2017 р.,№118741 від 11.10.2017 р., №118748 від 11.10.2017 р., №118749 від 11.10.2017 р., №121488 від 18.10.2017 р., №121490 від 18.10.2017 р., №118631 від 16.10.2017 р., №118643 від 16.10.2017 р., №118650 від 16.10.2017 р., №118654 від 16.10.2017 р., №118656 від 16.10.2017 р., №118710 від 14.10.2017 р., №118714 від 13.10.2017 р., №118716 від 13.10.2017 р., №118719 від 13.10.2017 р., №118721 від 13.10.2017 р., №118567 від 17.10.2017 р., №118573 від 17.10.2017 р., №118587 від 10.10.2017 р., №118589 від 10.10.2017 р., №118594 від 10.10.2017 р., №118598 від 10.10.2017 р., №118604 від 10.10.2017 р., №118612 від 17.10.2017 р., №118613 від 17.10.2017 р., №118630 від 16.10.2017 р., №118558 від 17.10.2017 р., №118562 від 17.10.2017 р., №118563 від 17.10.2017 р., №118566 від 17.10.2017 р., №118524 від 10.10.2017 р., №118529 від 09.10.2017 р., №118533 від 09.10.2017 р., №118539 від 09.10.2017 р., №118541 від 09.10.2017 р.,№118542 від 09.10.2017 р., №118543 від 18.10.2017 р., №118545 від 17.10.2017 р., №118546 від 17.10.2017 р., №118548 від 17.10.2017 р., №118551 від 17.10.2017 р., №118557 від 17.10.2017 р., №126072 від 28.10.2017 р., №126081 від 28.10.2017 р., №107874 від 20.10.2017 р., №114487 від 20.10.2017 р., №110695 від 20.10.2017 р., №110694 від 20.10.2017 р., №107968 від 21.10.2017 р., №107967 від 21.10.2017 р., №107883 від 20.10.2017 р., №106903 від 05.10.2017 р., №117728 від 05.10.2017 р., №123822 від 31.10.2017 р., №123823 від 31.10.2017 р., №123818 від 31.10.2017 р., №123812 від 31.10.2017 р., №123811 від 31.10.2017 р., №109640 від 09.10.2017 р., №109762 від 12.10.2017 р., №109763 від 12.10.2017 р., №109785 від 13.10.2017 р., №109786 від 13.10.2017 р., №114370 від 05.10.2017 р., №114396 від 05.10.2017 р., №114438 від 07.10.2017 р., №114437 від 07.10.2017 р., №114422 від 07.10.2017 р., №118046 від 08.10.2017 р., №114443 від 08.10.2017 р., №118046 від 08.10.2017 р., №114340 від 09.10.2017 р., №126991 від 28.10.2017 р., №126224 від 28.10.2017 р., №126223 від 28.10.2017 р., №111608 від 01.10.2017 р., №111639 від 02.10.2017 р., №111657 від 03.10.2017 р., №111590 від 08.10.2017 р., №111481 від 01.10.2017 р., №111500 від 01.10.2017 р., №111522 від 02.10.2017 р., №111557 від 03.10.2017 р., №111571 від 03.10.2017 р., №125902 від 31.10.2017 р., №125900 від 31.10.2017 р., №125899 від 31.10.2017 р., №126062 від 28.10.2017 р., №126069 від 28.10.2017 р., №126078 від 28.10.2017 р., №126050 від 27.10.2017 р., №126053 від 27.10.2017 р., №126058 від 27.10.2017 р., №126059 від 28.10.2017 р., №126060 від 28.10.2017 р., №121732 від 26.10.2017 р., №126017 від 27.10.2017 р., №126018 від 27.10.2017 р., №126020 від 27.10.2017 р., №126029 від 27.10.2017 р., №126032 від 27.10.2017 р., №126037 від 27.10.2017 р., №126041 від 27.10.2017 р., №126040 від 27.10.2017 р., №121705 від 25.10.2017 р., №126049 від 27.10.2017 р., №121706 від 26.10.2017 р., №121712 від 26.10.2017 р., №121729 від 26.10.2017 р., №121730 від 26.10.2017 р., №121674 від 25.10.2017 р., №121676 від 25.10.2017 р., №121680 від 25.10.2017 р., №121689 від 25.10.2017 р., №121690 від 25.10.2017 р., №121618 від 23.10.2017 р., №121621 від 23.10.2017 р., №121623 від 23.10.2017 р., №121629 від 23.10.2017 р., №121632 від 23.10.2017 р., №121653 від 25.10.2017 р., №121661 від 25.10.2017 р., №121662 від 25.10.2017 р., №121605 від 22.10.2017 р., №121617 від 22.10.2017 р., №121616 від 22.10.2017 р., №121613 від 22.10.2017 р., №121614 від 22.10.2017 р., №121600 від 22.10.2017 р., №121610 від 22.10.2017 р., №121608 від 22.10.2017 р., №121607 від 22.10.2017 р., №121592 від 21.10.2017 р., №121588 від 21.10.2017 р., №121604 від 22.10.2017 р., №121602 від 22.10.2017 р., №121700 від 25.10.2017 р., №121601 від 22.10.2017 р., №121593 від 21.10.2017 р., №121594 від 21.10.2017 р., №121595 від 22.10.2017 р., №121596 від 22.10.2017 р., №121597 від 22.10.2017 р., №121575 від 21.10.2017 р., №121578 від 21.10.2017 р., №121579 від 21.10.2017 р., №121582 від 21.10.2017 р., №121583 від 21.10.2017 р., №121586 від 21.10.2017 р., №121587 від 21.10.2017 р., №121565 від 19.10.2017 р., №121567 від 19.10.2017 р., №121569 від 20.10.2017 р., №121570 від 20.10.2017 р., №121571 від 20.10.2017 р., №121572 від 21.10.2017 р., №121574 від 21.10.2017 р., №121558 від 19.10.2017 р., №121562 від 19.10.2017 р., №121563 від 19.10.2017 р.

Таким чином, суд вважає, що надання позивачем на підтвердження здійснення господарських операцій повідомлення про надання пояснень та копій документів податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та надання вказаних вище товарно-транспортних накладних безпосередньо до суду спростовує доводи відповідача в обґрунтування правомірності прийнятих оскаржуваних рішень та підтверджує здійснення позивачем господарських операцій.

Враховуючи викладене, судом достовірно встановлено, що господарська операція за результатами якої складено податкові накладні №2 від 31.10.2017 року та №3 від 28.11.2017 року носить реальний характер.

На думку суду, факт зупинення і відмови в реєстрації податкових накладних не спростовує, а ні факту здійснення платником податків господарської операції, а ні факту наявності дати виникнення саме першої події, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідач не мав правових підстав для відмови в реєстрації податкових накладних №2 від 31.10.2017 року та №3 від 28.11.2017 року.

Відтак, суд вважає, що оскаржувані рішення №799081/41495117 від 15.06.2018 року та №799080/41495117 від 15.06.2018 року про відмову в реєстрації податкових накладних №2 від 31.10.2017 року та №3 від 28.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті не у спосіб визначений законом, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо вимоги позивача про зобов'язання Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні №2 від 31.10.2017 року та №3 від 28.11.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 245 КАС України, у разі задоволення позову, суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Згідно ч.3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

З аналізу вказаної норми видно, що законодавством передбачено право суду у випадку встановлення порушення прав позивача зобов'язувати суб'єкта владних повноважень приймати рішення або вчиняти певні дії.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року за № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних.

Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 встановлено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

В свою чергу, пунктом 20 цього Порядку встановлено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, нормами ПК України чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.

Беручи до уваги те, що судом встановлена протиправність оскаржуваних рішень відповідача, а також те, що вказаними рішеннями порушено права позивача, вимога позивача зобов'язального характеру також підлягає задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Отже, судове рішення повинно бути спрямоване на ефективний захист порушеного права позивача, який повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до ст. 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17.07.1997 року № 475/97-ВР та набула чинності для України 11.09.1997 року.

Частинами 1 та 2 ст. 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Так, Європейський суд з прав людини у п. 50 рішення від 13.01.2011 (остаточне) по справі "Чуйкіна проти України" (case of Chuykina v. Ukraine) (Заява N 28924/04) зазначив, що суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов'язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21.02.75 у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), п. п. 2836, Series A N 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог п. 1 ст. 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для п. 1 ст. 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява N 58112/00, п. 45, від 10.07.2003, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява N 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II).

В даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов'язання ДФС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №2 від 31.10.2017 року та №3 від 28.11.2017 року є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Водночас, зміст принципу офіційного з'ясування всіх обставин у справі, передбачений п. 4 ч. 3 ст. 2 КАС України, зобов'язує адміністративний суд до активної ролі у судовому засіданні, в тому числі і до уточнення змісту позовних вимог, з наступним обранням відповідного способу захисту порушеного права.

З огляду на викладене, а також з метою повного та належного захисту порушених прав позивача, суд вважає за необхідне захистити порушені права позивача шляхом визнання протиправним та скасування рішення Головного Управління ДФС України в Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригувань в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №799081/41495117 від 15.06.2018 року та № 799080/41495117 від 15.06.2018 року, зобов'язання Державну фіскальну службу України, як орган єдиний уповноважений орган, зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №2 від 31.10.2017 року та №3 від 28.11.2017 року.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачі, як суб'єкти владних повноважень не довели суду правомірність оскаржуваних позивачем рішень, натомість доводи позивача та надані ним докази спростовують позицію відповідачів.

Відтак, суд вважає, що наявні підстави задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 8340,45 грн, що підтверджується квитанціями №2107 від 27.07.2018 р. та №4503 від 06.08.2018 року (Т.1 а.с. 3, 60).

В ході розгляду даної справи судом встановлено, що права позивача порушено рішеннями комісії Головного Управління ДФС України в Чернівецькій області, відтак, суд вважає, що сплачений позивачем судовий збір в сумі 8340,45 грн згідно квитанцій №2107 від 27.07.2018 року №4503 від 06.08.2018 року підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань саме Головного Управління ДФС України в Чернівецькій області.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СГТВП" до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби у Чернівецькій області про визнання протиправними і скасування рішень та зобов'язання вчинити дії, - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного Управління ДФС України в Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригувань в ЄРПН або відмову в такій реєстрації №799081/41495117 від 15.06.2018 року.

3. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного Управління ДФС України в Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригувань в ЄРПН або відмову в такій реєстрації № 799080/41495117 від 15.06.2018 року.

4. Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №2 від 31.10.2017 року та №3 від 28.11.2017 року.

5. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СГТВП" понесені судові витрати у вигляді сплаченого судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби України у Чернівецькій області у сумі 8340 (вісім тисяч триста сорок) грн 45 коп.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "СГТВП" (вул. Хотинська, 33-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58007, код ЄДРПОУ 41495117).

Відповідач 1 - Державна фіскальна служба України (Львівська площа 8, м.Київ, 04655, код ЄДРПОУ:39292197).

Відповідач 2 - Головне управління ДФС України у Чернівецькій області (вул.Героїв Майдану, 200-А, м. Чернівці, 58013, код ЄДРПОУ 39392513).

Суддя В.О. Григораш

aiTiegular312??AgsanaUPCзахіднеZ? ngsanaUPCRegular$??Arial Blackck??`6ckьноєвропейське@$????Calibri??u

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.03.2019
Оприлюднено19.03.2019
Номер документу80506234
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —824/716/18-а

Ухвала від 12.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 12.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 14.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Постанова від 02.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Постанова від 02.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 19.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Рішення від 18.03.2019

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 27.09.2018

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні