П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 березня 2019 р.м.ОдесаСправа № 1540/3468/18
Категорія: 5.1 Головуючий в 1 інстанції: Соколенко О.М.
Час і місце ухвалення:12:58, м.Одеса
Дата складання повного тексту: 23.11.18
Судова колегія П'ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Бітова А.І.
суддів - Лук'янчук О.В.
- ОСОБА_1
при секретарі - Лавришині А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті ОСОБА_2 адміністративну справу за апеляційною скаргою фермерського господарства "ГРИКО" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року у справі за позовом фермерського господарства "ГРИКО" до Головного управління Держпраці в Одеській області про визнання протиправними дій,
В С Т А Н О В И Л А :
У липні 2018 року фермерське господарство (далі ФГ) "ГРИКО" звернулося до суду з позовом до Головного управління (далі ГУ) Держпраці в Одеській області (з урахуванням уточнень) про визнання протиправною та скасування постанови Головного управління Держпраці в Одеській області від 13 червня 2018 року за №ОД268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС про накладення штрафу на ФГ "ГРИКО" у розмірі 1 526 430 грн.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що 21 травня 2018 року за результатами інспекційного відвідування ФГ "ГРИКО" інспектором Долгою І.М. складено відповідний акт №ОД262/136/АВ в розділі №3 якого відображені порушення чинного законодавства про працю, а саме вимог ст.ст. 71, 72, 73, ч.1 ст. 94 та ст. 107 КЗпП України. Позивач зазначає, що в п.6 акту вказано, що в ході інспекційного відвідування не знайшов документального підтвердження факт компенсації господарством найманим працівникам роботи у вихідні (святкові) дні 25 грудня 2017 року та 08 березня 2018 року, шляхом надання за згодою сторін іншого дня відпочинку або у грошовій формі у подвійному розмірі. Окрім того, як вказує позивач, у п.7 порушень акту перевірки встановлено, що 11 працівників господарства працювали 08 березня 2018 року, при цьому, заробітна плата за відпрацьований день не нарахована та не виплачена.
По-перше, позивач посилається на те, що в ході інспекційного відвідування, а саме: 10 травня 2018 року інспектор Долга І.М. отримала супровідний лист за вих. №35, до якого були надані документи, які були в усній формі запитані співробітниками Держпраці. Як стверджує позивач, вимога щодо надання документального підтвердження фактів компенсації господарством найманим працівникам роботи у вихідні (святкові) дні 25 грудня 2017 року та 08 березня 2018 року, шляхом надання за згодою сторін іншого дня відпочинку або у грошовій формі у подвійному розмірі та будь-яких інших документів від ГУ Держпраці в Одеській області на адресу ФГ "ГРИКО" не надходила та не надавалася.
По-друге, позивач зазначає, що у своїх запереченнях до акту перевірки, поясненнях та листах до ГУ Держпраці в Одеській області, а саме: від 24 травня 2018 року, від 31 травня 2018 року, від 04 червня 2018 року, від 12 червня 2018 року, від 14 червня 2018 року, голова ФГ "ГРИКО" неодноразово заявляв про наявність відповідних наказів, готовність надати відповідні документи та бажання прийняти участь у розгляді справи про накладення штрафу.
По-третє, як вказує позивач, представнику ФГ "ГРИКО" було вручено під підпис повідомлення №49 від 01 червня 2018 року про час та дату розгляду справи щодо вирішення питання про накладення штрафу на ФГ "ГРИКО", який призначено о 10 год. 00 хв. 14 червня 2018 року
Документи, необхідні для розгляду справи були надані до Головного управління Держпраці в Одеській області 12 червня 2018 року за вих. №12/6-18. 14 червня 2018 року о 10:00 представник та голова ФГ "ГРИКО" з'явилися до ГУ Держпраці в Одеській області для участі в розгляді справи, про що є відповідна відмітка, однак, у зв'язку із недопуском вказаних осіб до участі у розгляді справи, вони були змушені зареєструвати документи, які підтверджують виконання припису про усунення виявлених порушень від 31 травня 2018 року, того ж дня - 14 червня 2018 року.
По-черверте, в уточненій позовній заяві вказано що в порушення вимог п.7 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509, справу розглянуто без участі представника та голови ФГ "ГРИКО" 13 червня 2018 року. Крім того, як вказує позивач, при розгляді справи були проігноровані документи, які надані ФГ "ГРИКО" до Головного управління Держпраці в Одеській області листом від 12 червня 2018 року за вих. №12/6-18.
По-п'яте, як вказує позивач, ФГ "ГРИКО" не погоджується з постановою ГУ Держпраці в Одеській області про накладення штрафу №ОД268/136/АВ/П/ПТЛІД-ФС від 13 червня 2018 року та на підтвердження своєї позиції надає документи і матеріали, які на думку позивача є належними та допустимим доказами, і які кожний окремо та у сукупності доказують протиправність дій відповідача.
Посилаючись на вказані обставини та положення ст.ст.71, 72, 73, ч.1 ст.94, ст. 107 КЗпП України, позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову ГУ Держпраці в Одеській області від 13 червня 2018 року за №ОД268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС.
Відповідач позов не визнав, вказуючи, що інспекційне відвідування проведено відповідно до вимог Конвенції Міжнародної організації праці № 81, яка ратифікована Законом України від 08 вересня 2004 року №1985-ІV, Конвенції Міжнародної організації праці № 129, яка ратифікована Законом України від 08 вересня 2004 року № 1986-ІV, ст. 259 КЗпП України, ст. 6 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 07 грудня 2017 року №2246-VIII), Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 18 грудня 2017 року №1104, пп.6 п.5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №295, на підставі листа ГУ ДФС в Одеській області від 04 квітня 2018 року №5611/9/15-32-13-06-05 та акту фактичної перевірки від 16 березня 2018 року №595/15-32-13-06 щодо наявних порушень законодавства про працю в частині належного оформлення трудових відносин.
Стосовно підстав для проведення інспекційного відвідування та вимоги інспектора праці, то, як вказано у відзиві, відповідно до пп.6 п.5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №295, підставою для здійснення позапланового заходу у формі інспекційного відвідування стали лист ГУ ДФС в Одеській області від 04 квітня 2018 року №5611/9/15-32-13-06-05 та акт фактичної перевірки від 16 березня 2018 року №595/15-32-13-06 щодо наявних порушень законодавства про працю в частині належного оформлення трудових віднеси, які за своїм спрямуванням повністю відповідають вимогам п.п.6 п.5 Порядку №295 в частині аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством .
Щодо посилань позивача на відсутність вимоги про надання документів, відповідач зазначає, що відповідно до вимог пп.2 п.11, п.12, п.18 Порядку №295, письмова вимога про надання документів не є обов'язковою дією інспектора при проведенні заходу, а є інструментом їх отримання у разі відмови підприємства у наданні документів, ведення яких передбачено законодавством України.
Що стосується прийняття постанови про накладення штрафу №ОД/268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС, то як вказує відповідач, 13 червня 2018 року начальником Головного управління винесено постанову №ОД 268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 13 червня 2018 року про накладення штрафу на ФГ "ГРИКО" у розмірі 1 526 430 грн., який ФГ "Грико" мало сплатити у місячний термін з дня прийняття постанови, тобто до 13 липня 2018 року. Як стверджує відповідач, вищевказана постанова прийнята ОСОБА_3 управлінням у відповідності до вимог Порядку№ 509.
З посиланням на положення п.2, п.8 Порядку №509, ст. 259, абз.4 ч.2 ст. 265 КЗпП України, ст. 53 Закону України "Про зайнятість населення", відповідач вказує, що ГУ Держпраці в Одеській області вирішено накласти на ФГ "ГРИКО" штраф у розмірі 1 526 430 грн., який розрахований наступним чином: 3 723 (розмір мінімальної заробітної плати) х 10 (десятикратний розмір мінімальної заробітної плати) х 41 (кількість працівників) = 1 526 430 гривень 00 копійок. Отже, як стверджує відповідач, постанова про накладення штрафу уповноваженою посадовою особою № ОД 268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 13 червня 2018 року прийнята відповідно до вимог чинного законодавства.
Щодо дати проведення розгляду питання щодо накладання штрафу, у відзиві на позовну заяву зазначено, що розгляд справи про накладення штрафу відбувся 08 червня 2018 року, у зв'язку із службовим відрядженням начальника Головного управління 14 та 15 липня, про що йдеться у наказі про службове відрядження від 23 травня 2018 року № 64-вд. Як стверджує відповідач, ОСОБА_3 управління повідомляло ФГ "ГРИКО" 08 червня 2018 року, тобто за 5 днів до початку розгляду питання щодо накладення штрафу, згідно вимог Порядку № 509, про що свідчить відмітка на повідомленні № 54 від 08 червня 2018 року та копія роздруківки з E-mail Головного управління. Тобто, як вказує відповідач, ОСОБА_3 управлінням було зроблено все можливе задля повідомлення ФГ "ГРИКО".
Враховуючи вищевикладене, ОСОБА_3 управління вважає твердження позивача про протиправність дій та наявність підстав для скасування постанови № ОД 268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 13 червня 2018 року повністю необґрунтованими, а дії посадових осіб Головного управління щодо проведення інспекційного відвідування та складання постанови № ОД 268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 13 червня 2018 року законними, обґрунтованими, правомірними та такими, що вчинені згідно вимог чинного законодавства.
Справу розглянуто за правилами загального позовного провадження.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року у задоволенні позовної заяви ФГ "ГРИКО" до ГУ Держпраці в Одеській області про визнання протиправною та скасування постанови ГУ Держпраці в Одеській області від 13 червня 2018 року за №ОД268/136/АВ/П/І1Т/ТД-ФС про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами - відмовлено.
В апеляційній скарзі ФГ "ГРИКО" ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, а також що у зв'язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.
Доводи апеляційної скарги:
- згідно ч.1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу. Саме використання найманого працівника ОСОБА_4 без належного оформлення та несвоєчасне повідомлення податкових органів про прийняття на роботу працівників ОСОБА_5 та ОСОБА_6, згідно наказу ГУ Держпраці в Одеській області від 03 травня 2018 року за №9456 та направлення на здійснення перевірки №915/01-29-820 від 03 травня 2018 року входило в повноваження співробітників Держпраці;
- апелянт надав суду достатні та належні докази того, що надавав відповідь та документи на будь-які запити, в тому числі усні, а саме супровідний лист Вих. №35 від 10 травня 2018 року, отримання якого підтвердив представник відповідача (арк. 8 абз.4 рішення), а також надав необхідні документи на час розгляду справи (13 червня 2018 року) за допомогою супровідного листа Вих. №12/6-18 від 13 червня 2018 року. Але суд першої інстанції проігнорував цей факт та вимоги ч. 2 ст. 77 КАС України. З цих підстав ОСОБА_3 вважає, що суд першої інстанції порушив норми процесуального права;
- п.8 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509, під час розгляду справи досліджуються докази та заслуховуються особи, які беруть участь у розгляді справи. Але відповідач, під час розгляду справи, яка відбулася 13 червня 2018 року, отримавши всі необхідні документи, безпідставно проігнорував наявність відповідних наказів;
- розгляд справи щодо вирішення питання про накладення штрафу на ФГ "ГРИКО" було призначено на 14 червня 2018 року о 10 год. 00 хв., про що представнику ФГ "ГРИКО" було повідомлено під підпис у повідомленні №49 від 01 червня 2018 року, але суд першої інстанції не прийняв до уваги той факт, що дату розгляду справи було безпідставно змінено на іншу, а саме на 13 червня 2018 року, про що ФГ "ГРИКО" належним чином не було повідомлено.
У відзиві на апеляційну скаргу ГУ Держпраці просить суд залишити апеляційну скаргу ФГ "ГРИКО" без задоволення, а оскаржуване рішення без змін, у зв'язку з тим, що судом першої інстанції були встановлені вірні обставини, що свідчить про необґрунтованість посилань апелянта.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги ФГ "ГРИКО", перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступного.
Обставини встановлені судом першої інстанції та підтверджені судом апеляційної інстанції.
ГУ ДФС в Одеській області на підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст. 20, пп.75.1.3 п.75.1 ст. 75, пп.80.2.7 п.80.2 ст. 80, п.82.3 ст. 85 ПК України та відповідно до наказу ГУ ДФС в Одеській області проведено фактичну перевірку ФГ "ГРИКО", за результатами якої складено акт №595/15-32-13-06 "Про результати фактичної перевірки ФГ "ГРИКО", податковий номер 33424130, за адресою: Одеська обл., Овідіопольський район, смт. Авангард. вул. Теплична, буд.1 та вул. Теплична, буд. 13 з питань використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету" (т.1 а.с. 23-34, 177-189), яким встановлено порушення :
- ст. 24 КЗпП України;
- вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року №413 в частині несвоєчасного подання до органів ДФС "Повідомлення про прийняття працівника на роботу" на 2 працівників.
ГУ ДФС в Одеській області 04 квітня 2018 року за №5611/9/15- 32-13-06-05 направлено на адресу ГУ Держпраці в Одеській області лист разом із вказаним актом №595/15-32-13-06 (т.1 а.с. 176).
У вказаному вище листі зазначено, що дана інформація надається для подальшого реагування та вжиття заходів в межах компетенції.
Дані лист та копія акту надійшли до установи відповідача 05 квітня 2018 року.
На підставі листа ГУ ДФС в Одеській області від 04 квітня 2018 року №5611/9/15-32-13-06-05 та акту фактичної перевірки від 16 березня 2018 року №595/15-32-13-06 щодо наявних порушень законодавства про працю в частині належною оформлення трудових відносин. ГУ Держпраці в Одеській області прийнято Наказ від 03 травня 2018 року №456 "Про проведення інспекційного відвідування", п.1 якого наказано: заступнику начальника відділу з питань додержання законодавства застрахованих осіб, працевлаштування інвалідів, з питань дитячої прані та інших нормативно-правових актів Управління з питань праці Головного управління Держпраці в Одеській області ОСОБА_2 та головним державним інспекторам відділу з питань додержання законодавства застрахованих осіб, працевлаштування інвалідів, з питань дитячої праці та інших нормативно-правових актів Управління з питань праці ГУ Держпраці в Одеській області ОСОБА_7, ОСОБА_8 та ОСОБА_9 з 07 травня 2018 року по 21 травня 2018 року (включно) здійснити позаплановий захід державного контролю за додержанням законодавства про працю у формі інспекційного відвідування на ФГ "Грико" (код ЄДРПОУ 33424130, юридична адреса - 67806, Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Теплична, буд.1), адреси провадження господарської діяльності: 67806, Одеська область, Овідіопольський район, смт. Авангард, пул. Теплична, буд.1 та вул. Теплична буд. 13 (т.1 а.с.175).
Також, 03 травня 2018 року ГУ Держпраці в Одеській області видано направлення на здійснення інспекційного відвідування №15/01-29-820, яким відповідно до Наказу від 03 травня 2018 року №456, направлено для здійснення позапланового заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю у формі інспекційного відвідування до ФГ "ГРИКО" посадових осіб відповідача, зазначених у наказі (т.1 а.с.15, 190).
Як зазначено в акті від 21 травня 2018 року №ОД268/136/АВ та не заперечується позивачем, копія наказу та направлення на перевірку вручені під розпису голові господарства ОСОБА_10
Згідно наказу ГУ Держпраці в Одеській області від 03 травня 2018 року за №456 (т.1 а.с. 175), направлення на здійснення перевірки №15/01-29-820 від 03 травня 2018 року (т.І а.с.15. 190) заступником начальника відділу з питань додержання законодавства застрахованих осіб, працевлаштування інвалідів, з питань дитячої праці та інших нормативно-правових актів Управління з питань праці ГУ Держпраці в Одеській області ОСОБА_2, головними державними інспекторами Відділу: ОСОБА_7, ОСОБА_8. ОСОБА_9, на підставі листа ГУ ДФС в Одеській області від 04 квітня 2018 року №5611/9/15-32-13-06-05 (т.І а.с.176) щодо наявних порушень законодавства про працю в частині належного оформлення трудових відносин, 07 травня 2018 року здійснено позаплановий захід державного контролю за додержанням законодавства про працю у формі інспекційного відвідування ФГ "ГРИКО".
З наявної в матеріалах справи копії журналу реєстрації перевірок (т.І а.с.16-18) вбачається, що про проведення інспекційного відвідування зроблено відповідну відмітку у вказаному журналі.
Як стверджує позивач та не заперечується відповідачем, на усний запит інспектора, під час інспекційного відвідування ФГ "ГРИКО" разом із супровідним листом №35 від 10 травня 2018 року (т.1 а.с.79) булі надані копії:
звітів про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого ЄСВ (додаток 4) за грудень 2016 року, січень 2018 року, лютий 2018 року, березень 2018 року з додатками, на 24 арк.;
повідомлень про прийняття працівника за березень 2018 року, копії наказів про прийняття співробітників за березень 2018 року на 35 аркушах;
наказів про звільнення за період з 01 січня 2018 року по 30 квітня 2018 року, копії довідок-розрахунків компенсації за невикористану відпустку звільненим співробітникам за період з 01 січня 2018 року по 30 квітня 2018 року на 16 аркушах;
графіків відпусток за 2016 року, 2017 року, 2018 року на 3 арк.;
наказів на надання відпустки за 2017 року, копії довідок розрахунків відпускних за 2017 року 24 аркушах;
наказу на відпустку за червень 2016 року, копія розрахунків відпускних ОСОБА_11 і ОСОБА_12 на 3 арк.;
аркушів журналу реєстрації вступного інструктажу з охорони праці за 2018 року на 10 арк.;
наказів про прийняття на роботу, заяв на прийняття, копії паспортів та кодів, копії довідок ОСОБА_11В ., ОСОБА_12 на 13 арк.;
звітів про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2016 - 2017 роки на 4 аркушах;
наказів про прийняття на роботу ОСОБА_3, копія заяви на прийняття, копія паспорта та коду, копія довідки МСЕК на 5 арк.;
та довідка про нарахування та виплату заробітної плати за 2017-2018 роки на 1 арк.
Копію даного супровідного листа із копіями документів отримано 10 травня 2018 року ОСОБА_7, що підтверджується її підписом на вказаному листі (т.1 а.с. 79).
За результатами проведеного інспекційного відвідування ГУ Держпраці в Одеській області складено акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю від 21 травня 2018 року №ОД268/136/АВ (т.1 а.с.48-21, 191-211).
Згідно вказаного акту, посадовими особами відповідача відповідно до ст. 259 КЗпП України, ч.3 ст. 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", п.п.19, 31 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 26 квітня 2017 року №295, інспекційне відвідування проводилось у період з 07 травня 2018 року до 21 травня 2018 року.
Також, у розділі 2 "Опис виявлених порушень" акту зазначено, що стан додержання вимог законодавства про працю досліджувався на підставі оглянутих документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, наданих посадовими особами господарства та, що мають місце порушення чинного законодавства про працю, які відображені у розділі 3 акту.
Так, у розділі 3 акту, а саме:
- у п.6 виявлених порушень зазначено про порушення ст.ст. 71, 72, 73, 107 КЗпП України, а саме вказано, що за даними табелю обліку використання робочого часу за грудень 2017 року, наймані працівники: ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_5, ОСОБА_15О, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_10, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40 (всього 30 працівників) працювали у святковий день 25 грудня 2017 року.
Згідно Наказів від 07 березня 2018 року №07, №08, прийняті на роботу в господарство з 08 березня 2018 року на посаду "робітник фермерського господарства" наступні громадяни: ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_6В, ОСОБА_46, ОСОБА_47, ОСОБА_48, ОСОБА_49, ОСОБА_50 Відповідно до записів у Журналі реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці, інструктаж із зазначеними працівниками проведено інженером з охорони праці ОСОБА_21 08 березня 2018 року, що засвідчено підписами працівників та відповідальної особи, яка інструктує ОСОБА_21 працював також 25 грудня 2017 року.
В ході інспекційного відвідування не знайшов документального підтвердження факт компенсації господарством найманим працівникам роботи у вихідні (святкові) дні 25 грудня 2017 року та 08 березня 2018 року, за згодою сторін, наданням іншого дня відпочинку або у грошовій формі у подвійному розмірі.
Так, згідно відміток у табелі обліку робочого часу за грудень 2017 року, всі 30 працівників відпрацювали 21 робочий день, при встановленій нормі з урахуванням Закону України від 16 листопада 2017 року №2211-VIII "Про внесення змін до статті 73 Кодексу законів про працю України щодо святкових і неробочих днів" - 20 робочих днів.
За даними розрахункових відомостей з нарахування заробітної плати за грудень 2017 року, заробітна плата за грудень нарахована всім працівникам у розмірі їх посадових окладів, встановлених штатним розписом, додаткові нарахування (доплати) відсутні. За даними розрахункових відомостей з нарахування заробітної плати за березень 2018 року, заробітна плата за святковий день 08 березня 2018 року працівникам ОСОБА_41, ОСОБА_42. ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_6. ОСОБА_46, ОСОБА_47, ОСОБА_48, ОСОБА_49, ОСОБА_50, ОСОБА_51 взагалі не нараховувалась. Таким чином, господарством порушені вимоги ст. 107 КЗпП України щодо оплати роботи у вихідний день у подвійному розмірі; У п.7 виявлених порушень акту зазначено про порушення ст. 94 КЗпП України, а саме: встановлено, що 11 працівників господарства працювали 08 березня 2018 року, а саме: ОСОБА_41, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_6, ОСОБА_46, ОСОБА_47, ОСОБА_48, ОСОБА_49, ОСОБА_50 При цьому заробітна плата за відпрацьований день не нарахована та не виплачена.
Вказаний акт перевірки з боку позивача підписаний головою ФГ "ГРИКО" ОСОБА_10 21 травня 2018 року із зазначенням про незгоду з висновками акту та про те, що заперечення будуть надані у відповідності до законодавства.
Не погоджуючись з актом №ОД268/136/АВ від 21 травня 2018 року в частині вищенаведених порушень, позивачем 24 травня 2018 року подані заперечення до вказаного акту перевірки (т.1 а.с. 69), в яких зазначено, що ФГ "ГРИКО" визнає частину порушень, викладених у р. 3 акту, але не згоден з наявністю порушень, викладених у п.6 та п.7 р. 3 акту. Позивач зазначив, що у ФГ "ГРИКО" в наявності є відповідні накази, щодо надання працівникам, які працювали 25 грудня 2017 року та 08 березня 2018 року, інших днів відпочинку, в порядку, передбаченому ст.ст. 71, 73, 107 КЗпП України та повідомлено про бажання ФГ "ГРИКО" (його уповноваженої особи та/або представника) взяти участь у розгляді заперечень до акта.
Разом із вказаними запереченнями, як вбачається з їх змісту, позивачем жодні додатки, в тому числі, накази, на які міститься посилання в запереченнях, - не надавались.
30 травня 2018 року за №15/01-33-4897 ГУ Держпраці в Одеській області за результатами розгляду вищевказаних заперечень, на адресу ФО "ГРИКО" направлено лист (т.1 а.с. 70), в якому проінформовано, що стан додержання вимог законодавства про працю ФГ "ГРИКО" досліджувався на підставі оглянутих документів, ведення яких передбачено законодавством про працю.
У листі зазначено, що накази про надання найманим працівникам господарства іншого дня відпочинку за роботу у вихідні (святкові) дні 25 грудня 2017 року та 08 березня 2018 року в ході інспекційного відвідування господарства, яке здійснювалось у період з 07 травня 2018 року по 21 травня 2018 року - не надавались.
Окрім того, у вказаному листі зазначено, що у відповідності до п.21 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2018 року №295, дані заперечення до акту інспекційного відвідування додано до акту та є його невід'ємною частиною.
31 травня 2018 року за №23 позивачем повторно подано заперечення на акт інспекційного відвідування (т.1 а.с. 71) за змістом, аналогічним змісту заперечень, наданих 24 травня 2018 року.
31 травня 2018 року ГУ Держпраці в Одеській області складено припис про усунення виявлених порушень №ОД268/136/АВ/П ФГ "ГРИКО" (т.1 а.с.72-74), яким у зв'язку із складенням акту №ОД/268/136/АВ під час інспекційного відвідування, відповідно до п.27 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №295, зобов'язано голову господарства ОСОБА_10 усунути у строк до 18 червня 2018 року порушення, які виявлені під час інспекційного відвідування, в тому числі, викладені у п.6, п.7 р.3 акту перевірки, а саме порушення:
- ст.ст.71, 72, 73, 107 КЗпП України - заробітна плата найманим працівникам за роботу у вихідні (святкові) дні 25 грудня 2017 року та 08 березня 2018 року у подвійному розмірі не нарахована та не виплачена;
- ст. 94 КЗпП України, - не нарахована та не виплачена заробітна плата найманим працівникам, згідно акту, за відпрацьований день 08 березня 2018 року.
01 червня 2018 року начальником ГУ Держпраці в Одеській області, за результатами розгляду акту інспекційного відвідування/невиїзного інспектування від 21 травня 2018 року №ОД268/136/АВ, прийнято рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу, якою вирішено прийняти до розгляду справу про накладення штрафу на ФГ "ГРИКО", та в якому зазначено, що справа розглядатиметься у приміщенні ГУ Держпраці в Одеській області за адресою: м. Одеса. просп. Шевченка. буд.2, 4-й поверх, каб.1 14 червня 2018 року о 10:00 год. (т.1 а.с.220-223).
01 червня 2018 року відповідачем складено повідомлення №49 керівнику ФГ "ГРИКО", яким згідно з положеннями ст. 265 КЗпП України, ст. 53 Закону України "Про зайнятість населення", Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509, повідомлено, що розгляд справи щодо вирішення питання про накладення штрафу на ФГ "ГРИКО" відбудеться 14 червня 2018 року о 10:00 год. (т.1 а.с.75).
Як зазначено у повідомленні, воно вручено представнику ФГ "ГРИКО" ОСОБА_52 особисто.
04 червня 2018 року за вих. №4/6-18 головою ФГ "ГРИКО" на адресу ГУ Держпраці в Одеській області складено лист, в якому, серед іншого, зазначено про бажання позивача взяти участь у розгляді заперечень до ОСОБА_47 (розгляді справи про накладення штрафу), який отримано відповідачем 04 червня 2018 року, про що свідчить відмітка у правому нижньому куті вказаного листа (т.1 а.с.76).
У вказаному листі в переліку додатків зазначені: пояснення від 04 червня 2018 року та копія листа від 10 травня 2018 року вих.№35.
Так, у поясненнях до заперечень від 04 червня 2018 року позивачем, зокрема, зазначено, що в ході інспекційного відвідування, а саме 10 травня 2018 року, головний державний інспектор відділу з питань додержання законодавства застрахованих осіб, працевлаштування інвалідів, з питань дитячої праці та інших нормативно-правових актів ГУ Держпраці в Одеській області ОСОБА_7 (посвідчення №136), на підставі усного запиту отримала копії документів, про що зробила відповідну відмітку на вказаному супровідному листі. Інших документів ОСОБА_7 не запитувала, про відмову в наданні або про недостатність наданих ФГ "ГРИКО" документів за час інспекційного відвідування (з 07 травня 2018 року по 21 травня 2018 року) не повідомляла. Також, у поясненнях вказано, що будь-які інші документи, які підтверджують позицію ФГ "ГРИКО" та будуть необхідні для розгляду справи про накладення штрафу, позивач зобов'язується надати під час розгляду справи із відповідним супровідним листом.
Судом першої інстанції також встановлено, що 04 червня 2018 року об 11:00 год. ГУ Держпраці в Одеській області складено протокол про адміністративне правопорушення №ЮД/268/136/АВ/П/ПТ відносно голови ФГ "ГРИКО" (т.1 а.с.80-83).
06 червня 2018 року у відповідь на листи позивача від 31 травня 2018 року №23, від 04 червня 2018 року №4/6-18, ГУ Держпраці в Одеській області листом №15/01- 33-5156, повідомило керівника ФГ "ГРИКО", що відповідь на зауваження позивача була надана 30 травня 2018 року за вих. №15/01-33-48-97 та зазначено, що відповідно до п.6 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509 позивача буде письмового повідомлено про дату та час розгляду справи про накладення штрафу.
Встановлений термін - не пізніше ніж за п'ять днів до дати розгляду рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення із відповідною позначкою на копії повідомлення щодо його отримання, засвідченою підписом такого представника (т. 1 а.с.84-85).
08 червня 2018 року відповідачем складено повідомлення №54 керівнику ФГ "ГРИКО", яким керуючись положеннями ст. 265 КЗпП України, ст. 53 Закону України "Про зайнятість населення", Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509, повідомлено керівника ФГ "ГРИКО", що розгляд справи щодо вирішення питання про накладення штрафу на ФГ "ГРИКО" відбудеться 13 червня 2018 року о 09:30 год. (т.1 а.с.224).
Як зазначено у повідомленні, воно вручено 08 червня 2018 року телефонограмою о 09:55 год. та 14:05 год. голові ФГ "ГРИКО" ОСОБА_10 про дату, час та місце розгляду справи, призначеної на 13 червня 2018 року о 09:30 год. Також до суду першої інстанції надано роздруківку з електронної пошти про направлення 08 червня 2018 року на електронну адресу, яка вказана позивачем у запереченнях повідомлення про перенесення розгляду справи (т.1 а.с.225).
При цьому, представником відповідача зазначено, що підставою для перенесення дати розгляду справи щодо вирішення питання про накладення штрафу на ФГ "ГРИКО", слугувало відбуття у відрядження начальника ГУ Держпраці в Одеській області ОСОБА_53 терміном на 2 дні з 14 червня 2018 року по 15 червня 2018 року.
На підтвердження вказаної обставини до суду надано копії відповідних наказів №64- вд від 23 травня 2018 року (т.1 а.с. 226-227, 229), листа Державної служби України з питань праці (Держпраці) від 21 травня 2018 року №4022/1/6.1-ДП-18 (т.1 а.с. 228).
12 червня 2018 року за вих. №12/6-18 ФГ "ГРИКО" на адресу відповідача складено лист за змістом, ідентичним змісту раніше наданих пояснень позивача, разом із додатками (т.1 а.с.86), а саме: написом про повідомлену реєстрацію колективного договору від 08 травня 2007 року на 1 арк.; протоколом від 25 березня 2017 року на 1 арк.; колективним договором (арк.№1) на 1 арк.; трудовим договором від 22.02.2017року на 3 арк.; наказом №18 від 30 грудня 2016 року на 1 арк.; наказом №24 від 22 грудня 2017 року на 1 арк.; наказом №27 від 29 грудня 2017 року на 1 арк.; наказом №06 від 07 березня 2018 року на 2 арк.
Вказаний лист разом із доданими документами надійшов до ГУ Держпраці в Одеській області 13 червня 2018 року, про що свідчить відтиск штампу відповідача у правому нижньому куті цього листа.
13 червня 2018 року за результатами розгляду справи про накладення штрафу та на підставі акту інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю від 21 травня 2018 року №ОД268/136/АВ щодо порушень ФГ "ГРИКО" законодавства про працю начальником ГУ Держпраці в Одеській області ОСОБА_53 прийнято постанову про накладання штрафу уповноваженими посадовими особами №ОД268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС (т.1 а.с. 124-128, 230-234).
Згідно вказаної постанови про накладання штрафу уповноваженими посадовими особами №ОД268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 13 червня 2018 року, начальником ГУ Держпраці в Одеській області ОСОБА_53, за розглядом справи про накладання штрафу та на підставі акту інспекційного відвідування від 21 травня 2018 року №ОД268/136/АВ.
Встановлено, що фахівцями ГУ Держпраці в Одеській області на підставі листа ГУ ДФС в Одеській області від 04 квітня 2018 року №5611/9/15-32-13-06-05 щодо наявних порушень законодавства про працю в частині належного оформлення трудових відносин, 07 травня 2018 року здійснено інспекційне відвідування ФГ "ГРИКО". Стан додержання вимог законодавства про працю досліджувався на підставі стягнутих документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, наданих посадовими особами господарства. Мають місце порушення чинного законодавства про працю, які відображені у розділі 3 акту, а саме, в порушення вимог ч.1 ст. 94 КЗпП України, заробітна плата за відпрацьований день 08 березня 2018 року працівникам (всього 12 осіб): ОСОБА_54, ОСОБА_42, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_6, ОСОБА_46, ОСОБА_47, ОСОБА_48, ОСОБА_49 та ОСОБА_50 не нарахована та не виплачена, що підтверджується даними табелів обліку використання робочого часу та розрахункових відомостей з нарахування заробітної плати за березень 2018 року. Також, в постанові зазначено, що в ході інспекційного відвідування не знайшов документального підтвердження факт компенсації господарством найманим працівникам роботи у вихідні (святкові) дні 25 грудня 2017 року та 08 березня 2018 року за згодою сторін, наданням іншого дня відпочинку або у грошовій формі у подвійному розмірі.
Таким чином, фермерським господарством порушені вимоги ст. 107 КЗпП України щодо оплати роботи у вихідні (святкові) дні 25 грудня 2017 року та 08 березня 2018 року відносно 41 працівника.
Керуючись ст. 259 КзпП України, ст. 53 Закону України "Про зайнятість населення", ч.3 ст. 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", п. 8 Порядку накладання штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509, та на підставі абз.4 ч.2 ст. 265 КЗпП України від 10 грудня 1971 року № 322-VIIІ (із змінами), за яким юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення, у вказаній постанові вирішено: накласти на позивача штраф у розмірі 1 526 430 грн.
14 червня 2018 року ГУ Держпраці в Одеській області листом №15/01-33-5459 на адресу позивача направлено постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 13 червня 2018 року №ОД268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС (т.1 а.с. 123, 235).
Також, 14 червня 2018 року за вих. №14/06-18 ФГ "ГРИКО" на адресу відповідача складено лист, в якому зазначено, що згідно повідомлення №49 від 01 червня 2018 року розгляд справи щодо вирішення питання про накладення штрафу на ФГ "ГРИКО" призначено на 14 червня 2018 року о 10:00 год. та вказано, що директор та представник ФГ "ГРИКО" прибули 14 червня 2018 року о 10:00 год. (т.1 а.с.87). Вказаний лист отримано відповідачем 14 червня 2018 року о 10:06 год., про що свідчить відтиск штампу відповідача у правому нижньому куті цього листа.
Окрім цього, 14 червня 2018 року за вих. №14/6-18/1Г ФГ "ГРИКО" на адресу відповідача складено лист (т.1 а.с.88-89), в якому зазначено, що на вимогу ГУ Держпраці в Одеській області щодо повідомлення про усунення порушень, які зазначені в п.п.1-10 Припису про усунення виявлених порушень №ОД268/136/АВ/П від 31 травня 2018 року позивач повідомляє, зокрема по порушенням у п.п.6, 7 розділу 3 акту, а саме, що:
робота в святковий день компенсується робітникам іншим днем відпочинку на підставі відповідних наказів (додаток 9-копія наказу №18 від 30 грудня 2016 року; додаток 10- копія наказу №24 від 22 грудня 2017 року);
робота в святковий день підлягає компенсації робітникам іншим днем відпочинку на підставі відповідних наказів (додаток 11 - копія наказу №27 від 29 грудня 2017 року; додаток 12 - копія наказу №06 від 07 березня 2018 року).
До вказаного листа, позивачем було, зокрема, додано: додаток 9 - копію наказу №18 від 30 грудня 2016 року; додаток 10 - копію наказу №24 від 22 грудня 2017 року; додаток 11 - копію наказ №27 від 29 грудня 2017 року; додаток 12 - копію наказу №06 від 07 березня 2018 року, а також, копії наказів №36, №37 від 15 травня 2018 року та платіжних документів від 29 травня 2018 року.
Не погоджуючись із постановою відповідача про накладання штрафу уповноваженими посадовими особами № ОД268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС від 13 червня 2018 року, позивач оскаржив її в судовому порядку, звернувшись із даною позовною заявою.
Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що жодних доказів на обґрунтування неможливості подання вищевказаних наказів до ГУ Держпраці в Одеської області під час інспекційного відвідування або разом із запереченнями на акт, з боку позивача до суду надано не було, у зв'язку з чим оскаржувана постанова є правомірною та не підлягає скасуванню.
Також, суд першої інстанції дійшов висновку про дотримання відповідачем вимог п.6 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509, та відповідно наявності підстав у останнього для розгляду справи про накладення штрафу на позивача за його відсутності (відсутності його представників), що відповідає вимогам п.7 цього Порядку.
Судова колегія не погоджується з цими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.1 ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно ст. 38 Закону України "Про охорону праці" у державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
За змістом ст. 39 Закону України "Про охорону праці" посадові особи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об'єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.
За правилами ст. 259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Так, Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Перелік підстав для здійснення позапланового заходу визначено в ч.1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" є:
- подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб'єктом господарювання у документі обов'язкової звітності, крім випадків, коли суб'єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов'язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов'язаний повідомити суб'єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п'яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;
- перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб'єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред'явили документи, передбачені цим абзацом;
- неподання суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
- доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.
Згідно з п.1 Положенням про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року №96 (далі Положення №96) Державна служба України з питань праці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Відповідно до пп.5 п.6 Положення №96 Державна служба України з питань праці для виконання покладених на неї завдань має право: безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об'єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Державна служба України з питань праці.
Пунктом 7 Положення №96 передбачено, що Державна служба України з питань праці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Процедура здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю, визначена в Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року №295 "Про деякі питання реалізації ст. 259 КЗпП України та ст. 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі Порядок №295).
Відповідно до п.2 Порядку №295 державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці: Державна служба України з питань праці та її територіальних органів; виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин).
Пунктами 19, 20 Порядку №295 визначено, що за результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про працю - припис про їх усунення. Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та керівником об'єкта відвідування або його уповноваженим представником.
Згідно ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Відповідно до ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.
З матеріалів справи вбачається, що інспекційне відвідування ФГ "ГРИКО" проводилося на підставі листа ГУ ДФС в Одеській області від 04 квітня 2018 року №611/9/15-32-13-06-05 та акту фактичної перевірки від 16 березня 2018 року №595/15-32-13-06 щодо наявних порушень законодавства про працю в частині належного оформлення трудових відносин.
Крім того, підтвердженням того факту, що проведений відповідачем захід має статус саме позапланового, є те, що відповідач видавав документи на проведення цієї перевірки з врахуванням ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а саме наказ ГУ Держпраці в Одеській області №456 та направлення на здійснення інспекційного відвідування №15/01-29-820 від 03 травня 2018 року.
Отже, враховуючи вимоги до ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", судова колегія приходить до висновку, що такий позаплановий захід мав бути проведений виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), тобто за погодженням Держпраці України.
Разом з тим, суд першої інстанції, не надав правової оцінки факту порушення вказаної норми Закону відповідачем.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, інспекційне відвідування проведено посадовими особами ГУ Держпраці в Одеській області не щодо дотримання норм законодавства про працю, про які зазначено в листі ГУ ДФС в Одеській області від 04 квітня 2018 року №611/9/15-32-13-06-05 щодо використання найманого працівника ОСОБА_4 без належного оформлення та несвоєчасне повідомлення податкових органів про прийняття на роботу працівників ОСОБА_5 та ОСОБА_6, а щодо всіх аспектів дотримання законодавства про працю ФГ "ГРИКО".
Тобто, фактично, відповідачем було проведено перевірку дотримання позивачем вимог трудового законодавства суцільним порядком, тобто, поза межами предмету позапланового заходу та згоди Державної служби України з питань праці.
Зазначене свідчить про те, що відповідач фактично провів у ФГ "ГРИКО" перевірку питань, які зазвичай є предметом планового заходу.
Такі дій також не відповідають вимогам ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", якою встановлено, що під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу.
Аналізуючи приписи законодавчих актів, якими врегульовано правовідносини, що виникли, судова колегія дійшла висновку про те, що ГУ Держпраці в Одеській області під час здійснення позапланового заходу ФГ "ГРИКО" діяло поза межами своїх повноважень, та з порушенням встановленої законом процедури.
Згідно ст. 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" одним із принципів державного нагляду (контролю) є його здійснення лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оскільки під час проведення інспекційного відвідування ФГ "ГРИКО" ГУ Держпраці в Одеській області не дотрималося встановленого Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" порядку, постанова про накладення штрафу від 13 червня 2018 року за №ОД268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС, прийнята цим органом є наслідком його неправомірних дій, а тому є незаконною та такою, що підлягає скасуванню.
Також, судова колегія не погоджується з висновком суду першої інстанції про дотримання відповідачем вимог п.6 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509 (далі Порядок №509), та відповідно наявності підстав у останнього для розгляду справи про накладення штрафу на позивача за його відсутності (відсутності його представників), що відповідає вимогам п.7 цього Порядку.
Пункт 2 Порядку № 509 визначено, що штрафи накладаються ОСОБА_3 Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками, керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад та їх заступниками.
Штрафи можуть бути накладені, зокрема, на підставі акта про виявлення під час перевірки суб'єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу, виконавчого органу міської ради міста обласного значення та сільської, селищної, міської ради об'єднаної територіальної громади.
В п.6 Порядку №509 про розгляд справи уповноважені посадові особи письмово повідомляють суб'єктів господарювання та роботодавців не пізніше ніж за п'ять днів до дати розгляду рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника.
Згідно п.7 Порядку справа розглядається за участю представника суб'єкта господарювання або роботодавця, щодо якого її порушено. Справу може бути розглянуто без участі такого представника у разі, коли його проінформовано відповідно до п.6 даного Порядку та від нього не надійшло обґрунтоване клопотання про відкладення її розгляду.
З матеріалів справи вбачається, що 01 червня 2018 року начальником ГУ Держпраці в Одеській області, за результатами розгляду акту інспекційного відвідування/невиїзного інспектування від 21 травня 2018 року №ОД268/136/АВ, прийнято рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу, якою вирішено прийняти до розгляду справу про накладення штрафу на ФГ "ГРИКО", та в якому зазначено, що справа розглядатиметься у приміщенні ГУ Держпраці в Одеській області за адресою: м. Одеса. просп. Шевченка. буд.2, 4-й поверх, каб.1 14 червня 2018 року о 10:00 год. (т.1 а.с.220-223).
01 червня 2018 року відповідачем складено повідомлення №49 керівнику ФГ "ГРИКО", яким згідно з положеннями ст. 265 КЗпП України, ст. 53 Закону України "Про зайнятість населення", Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 року №509, повідомлено, що розгляд справи щодо вирішення питання про накладення штрафу на ФГ "ГРИКО" відбудеться 14 червня 2018 року о 10:00 год. (т.1 а.с.75).
Як зазначено у повідомленні, воно вручено представнику ФГ "ГРИКО" ОСОБА_52 особисто.
04 червня 2018 року за вих. №4/6-18 головою ФГ "ГРИКО" на адресу ГУ Держпраці в Одеській області складено лист, в якому, серед іншого, зазначено про бажання позивача взяти участь у розгляді заперечень до ОСОБА_3 (розгляді справи про накладення штрафу), який отримано відповідачем 04 червня 2018 року, про що свідчить відмітка у правому нижньому куті вказаного листа (т.1 а.с.76).
08 червня 2018 року відповідачем складено повідомлення №54 керівнику ФГ "ГРИКО", яким керуючись положеннями ст. 265 КЗпП України, ст. 53 Закону України "Про зайнятість населення", Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509, повідомлено керівника ФГ "ГРИКО", що розгляд справи щодо вирішення питання про накладення штрафу на ФГ "ГРИКО" відбудеться 13 червня 2018 року о 09:30 год. (т.1 а.с.224).
Як зазначено у повідомленні, воно вручено 08 червня 2018 року телефонограмою о 09:55 год. та 14:05 год. голові ФГ "ГРИКО" ОСОБА_10 про дату, час та місце розгляду справи, призначеної на 13 червня 2018 року о 09:30 год. Також до суду першої інстанції надано роздруківку з електронної пошти про направлення 08 червня 2018 року на електронну адресу, яка вказана позивачем у запереченнях повідомлення про перенесення розгляду справи (т.1 а.с. 225).
Судова колегія зазначає, що законодавством визначено, що повідомлення є належним тільки при наявності доказів отримання інформації про дату розгляду справи про накладення штрафів в справі відповідача, і відповідно тільки в цьому випадку коли суб'єкт господарювання проінформований і від нього не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, відповідач має право розглядати справу без участі суб'єкта господарювання.
Типовою інструкцією з діловодства в головних управліннях (управліннях) державної служби України з питань праці в областях, затвердженої Наказом Державної служби України з питань праці від 24 лютого 2017 року №31 (далі Інструкція №31), яка передбачає, що телефонограми складаються і повинні бути зареєстровані службою діловодства на бланку формату А5. Не допускається надсилання або передача телефонограм без їх реєстрації у службі діловодства (п. 267 Інструкції №31).
Разом з тим, судова колегія зазначає, що повідомлення від 08 червня 2018 року №54 не відповідає вимогам п.6 Порядку №509, оскільки не містить даних про особу, що надіслала таке повідомлення, не зробилена відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника, а телефонограма не була складена у відповідності до вимог п. 267 Інструкції №31.
Також, судова колегія не вважає належним доказом сповіщення ФГ "ГРИКО" роздруківку з електронної пошти, оскільки даний електронний лист було направлено не з офіційної електронної адреси ГУ Держпраці в Одеській області.
Враховуючи все вищезазначене, судова колегія приходить до висновку, що відповідач не надав суду доказів того, що позивач був повідомлений належним чином про дату і час розгляду справи щодо вирішення питання про накладення штрафу, а в результаті справу розглянуто без участі позивача в порушення п. 7 Порядку №509, що позбавило останнього захистити свої права в установленому законом порядку.
За таких обставин, судова колегія доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог ФГ "ГРИКО" і, відповідно, необхідність їх задоволення.
Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 139 КАС України.
Враховуючи, що судом першої інстанції порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також, що висновки суду не відповідають обставинам справи, судова колегія, керуючись п.п.3, 4 ч.1 ст. 317 КАС України вважає необхідним, скасовуючи рішення суду першої інстанції, ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги ФГ "ГРИКО".
Керуючись ст.ст. 308, 310, п.2 ч.1 ст. 315, п.п.3, 4 ч.1 ст. 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, судова колегія, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Фермерського господарства "ГРИКО" задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року скасувати.
Ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позов Фермерського господарства "ГРИКО".
Визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпраці в Одеській області від 13 червня 2018 року за №ОД268/136/АВ/П/ПТ/ТД-ФС про накладення штрафу на фермерське господарство "ГРИКО" у розмірі 1 526 430,00 грн.
Стягнути з рахунку бюджетних асигнувань Головного управління Держпраці в Одеській області (просп. Шевченка, 2, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 39781624) на користь Фермерського господарства "ГРИКО" (вул. Теплична, 1, смт. Авангард, Овідіополький район, Одеська область, код ЄДРПОУ 33424130) судовий збір у розмірі 22 896, 46 гривень за подачу адміністративного позову та 34 344,69 гривень за подачу апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 18 березня 2019 року.
Головуючий: ОСОБА_55 Суддя: Суддя: ОСОБА_1 ОСОБА_56
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2019 |
Оприлюднено | 19.03.2019 |
Номер документу | 80507403 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні