Постанова
від 12.03.2019 по справі 823/3461/14
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 березня 2019 року

Київ

справа №823/3461/14

адміністративне провадження №К/9901/8648/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,

розглянувши в судовому засіданні без повідомлення сторін касаційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 01.12.2014 (суддя - Гайдаш В.А.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 03.02.2015 (головуючий суддя - Романчук О.М., судді: Глущенко Я.Б., Шелест С.Б.)

у справі № 823/3461/14 за позовом Приватного підприємства Кратос-Гранд до Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії, -

встановив:

Приватне підприємство Кратос-Гранд (далі - ПП Кратос-Гранд ) звернулося до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд:

визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області (далі - ДПІ у м. Черкасах) щодо коригування показників податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість ПП Кратос-Гранд в інформаційних базах даних Державної фіскальної служби (Міністерства доходів і зборів України) на підставі акта від 07.11.2014 № 428/23-01-22-04/39015627;

зобов'язати відповідача відновити в інформаційних базах даних Державної фіскальної служби (Міністерства доходів і зборів України) показники податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість ПП Кратос-Гранд шляхом вилучення з них або анулювання відомостей, внесених на підставі акта від 07.11.2014 № 428/23-01-22-04/39015627.

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 01.12.2014, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 03.02.2015, позовні вимоги задоволено.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з висновками якого погодилась колегія суддів апеляційної інстанції, виходив з того, що зміна контролюючим органом в електронній базі даних Автоматизована система співставлення інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України Податковий блок показників податкового кредиту та податкових зобов'язань ПП Кратос-Гранд на підставі акта перевірки, без прийняття податкового повідомлення-рішення (після закінчення процедури їх узгодження в адміністративному чи судовому порядках) та без зміни цих показників позивачем самостійно шляхом подання декларацій (розрахунків) - порушує права та інтереси останнього.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ДПІ у Черкасах оскаржила їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 01.12.2014, ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 03.02.2015 та прийняти у справі нове рішення про відмову у задоволенні позову повністю.

В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на те, що податковий орган не позбавлений права викладати в акті перевірки певні висновки щодо виявлених підприємством порушень вимог чинного законодавства; оспорювані дії контролюючого органу є лише збиранням податкової інформації з подальшим її відображенням в інформаційних базах. Зазначені дії не впливають на права та інтереси позивача, не створюють для нього додаткових обов'язків та не визначають його правову поведінку. Права позивача можуть бути порушені внаслідок прийняття за результатами перевірки податкових повідомлень-рішень, які можуть бути оскаржені в судовому порядку.

Позивач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу відповідача, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.

Переглядаючи прийняті у справі судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) податковим контролем є система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно із статтею 71 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

За правилами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

Згідно з пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Пунктом 86.1 статті 86 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, у строки визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов'язаний його підписати.

У разі незгоди платника податків з висновками акта такий платник зобов'язаний підписати такий акт перевірки із зауваженнями, які він має право надати разом з підписаним примірником акта або окремо у строки, передбачені цим Кодексом.

Відповідно до пункту 74.1 статті 74 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань (пункт 74.2 статті 74 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)).

Попередніми судовими інстанціями з'ясовано, ДПІ у м. Черкасах проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ПП Кратос-Гранд з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинам із контрагентами-постачальниками ПП Хілтон Тайм (код ЄДРПОУ 38679764), ПП Фленкер-Ф (код ЄДРПОУ 38857644) та з контрагентами-покупцями за липень-серпень 2014 року.

За результатами вказаної перевірки податковим органом 07.11.2014 складено акт №428/23-01-22-04/39015627, в якому відображено висновок про порушення позивачем пункту 185.1 статті 185 та пункту 198.6 статті 198 Податкового кодексу України від 02.10.2010, в результаті чого встановлено відсутність факту здійснення реальної господарської операції з отримання товару за серпень 2014 року ПП Кратос-Гранд у ПП Фленкер-Ф на суму ПДВ 1821160,61 грн. та подальшої реалізації товарів (робіт, послуг) з контрагентами-покупцями: за липень 2014 року на суму податку на додану вартість 718782,40 грн. та за серпень 2014 року на суму податку на додану вартість 1826795,08 грн.

За її наслідками податкові повідомлення-рішення ДПІ у м. Черкасах не прийнято, проте відповідачем внесено інформацію про коригування показників податкової звітності в автоматизованій системи співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України Податковий блок , що використовуються для отримання податкової інформації.

Вирішуючи питання про правомірність здійсненого контролюючим органом коригування, враховувати правовий висновок Верховного Суду України, висловлений, зокрема, в постановах: від 15.12.2015 у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма УКРФРІТ до Державної податкової інспекції у Подільському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії; від 02.12.2015 у справі за позовом Приватного підприємства Сільськогосподарська компанія Зорецвіт до Каховської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії; від 04.11.2015 у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Профтехноконструкція до Нововодолазької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Харківській області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, згідно з яким інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.

Тобто, висновки, викладені в акті перевірки, є відображенням дій працівників податкових органів і самі собою не породжують правових наслідків для платника податків та, відповідно, такий акт не порушує прав останнього. Включення суб'єктом владних повноважень до бази даних інформації про таку перевірку не створює жодних перешкод для діяльності платника.

За таких обставин дії контролюючого органу щодо внесення до баз даних інформації, отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, у тому числі й складеного за її результатами акта, є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов'язків зі збирання доказової інформації щодо наявності чи відсутності документального підтвердження відповідних операцій, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку. Зазначені дії самі собою не створюють для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов'язкових юридичних наслідків.

Враховуючи те, що дії відповідача з проведення розглядуваної перевірки не визнані протиправними в установленому порядку (не оскаржувались ПП Кратос-Гранд шляхом звернення з відповідною позовною вимогою), підстави для виключення з автоматизованої інформаційної системи Податковий блок інформації, внесеної на підставі акта, складеного за наслідками такої перевірки, відсутні.

Отже, оскільки суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували норми матеріального права щодо розглядуваних правовідносин, постановлені у справі рішення підлягають скасуванню, з прийняттям нового судового рішення про відмову в позові.

Відповідно до частини першої статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

постановив:

Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області задовольнити.

Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 01.12.2014 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 03.02.2015 скасувати.

Прийняти у справі нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

В.В. Хохуляк

Л.І. Бившева

Т.М. Шипуліна ,

Судді Верховного Суду

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення12.03.2019
Оприлюднено19.03.2019
Номер документу80509931
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/3461/14

Постанова від 12.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 11.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 17.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Зайцев М.П.

Ухвала від 23.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Зайцев М.П.

Ухвала від 03.02.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Романчук О.М

Постанова від 01.12.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.А. Гайдаш

Ухвала від 17.11.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.А. Гайдаш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні