Рішення
від 11.03.2019 по справі 924/715/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"11" березня 2019 р. Справа № 924/715/18

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Мухи М.Є., за участю секретаря судового засідання Попика О.В. розглянувши матеріали справи

за позовом акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк", м. Київ

до Хмельницької міської ради, м. Хмельницький

про визнання недійсним рішення 21-ї сесії Хмельницької міської ради від 11.04.2018р. №85 Про припинення права користування земельними ділянками, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін та надання земельних ділянок в оренду юридичним та фізичним особам, зміну коду КВЦПЗ земельної ділянки та знесення змін в рішення сесій міської ради, договори оренди земельних ділянок» в частині застосування коефіцієнту кратності 12 на термін один рік при ненаданні документів, необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки у чотирьох місячний термін;

про визнання незаконними (недійсними) вимоги Хмельницької міської ради, які викладені в листі від 17.05.2018р. №1383/02-15 в частині надання акту визначення меж земельної ділянки.

Представники сторін:

від позивача: ОСОБА_1, довіреність № 119-К-О від 03.01.17р.

від відповідача: ОСОБА_2, довіреність № 02-14-1062 від 08.08.18р.

Рішення приймається 11.03.2019р., оскільки в судовому засіданні 27.02.2019р. оголошувалась перерва.

Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 17.08.2018р. суддею Гладюком Ю.В. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №924/715/18 за позовом акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк", м. Київ до Хмельницької міської ради, м. Хмельницький про часткове скасування рішення сесії Хмельницької міської ради від 11.04.2018р. №85 в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 12.09.2018р.

12.09.2018р. судом постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому судовому засіданні на 25.09.2018р.

25.09.2018р. судом постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому судовому засіданні на 09.10.2018р.

09.10.2018р. судом постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому судовому засіданні на 18 жовтня 2018р.

18.10.2018р. судом постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому судовому засіданні на 30 жовтня 2018р.

30.10.2018р. судом постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому судовому засіданні на 09.11.2018р.

09.11.2018р. судом постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому судовому засіданні на 13.11. 2018р.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 13.11.18р. постановлено провести процедуру врегулювання спору за участю судді. Провадження у справі зупинено.

Ухвалою від 13.12.18р. припинено врегулювання спору за участю судді. Поновлено провадження у справі та передано справу на розгляд іншому судді, визначеному в порядку, встановленому статтею 32 ГПК України.

Ухвалою від 14.12.18р. справу №924/715/18 прийняти до провадження суддею Мухою М.Є., постановлено розглядати за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження. Справу призначено до розгляду в підготовчому засіданні на "08" січня 2019 р.

08.01.2019ро. судом постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому засіданні на"31" січня 2019р.

31.01.2019ро. судом постановлено ухвалу про оголошення перерви у підготовчому засіданні на"11" лютого 2019р.

В підготовчому засіданні 31.01.19р. представником позивача було подано заяву про зміну позовних вимог за якою позивач просить визнати недійсним рішення 21-ї сесії Хмельницької міської ради від 11.04.2018р. №85 в частині застосування коефіцієнту кратності 12 на термін один рік при ненаданні документів, необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки у чотирьох місячний термін, визнати незаконними (недійсними) вимоги Хмельницької міської ради, які викладені в листі від 17.05.2018р. №1383/02-15 в частині надання акту визначення меж земельної ділянки (як похідну вимогу, що випливає із п. 6 оскаржуваного рішення, розгляд та задоволення якої залежить від задоволення основної позовної вимоги).

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 11.02.2019р. заяву АТ КБ "Приват Банк" про зміну предмету позову від 31.01.19р. прийнято, закрито підготовче провадження у справі №924/715/18, призначено справу №924/715/18 до судового розгляду по суті на 27 лютого 2019року.

27.02.2019р. судом постановлено ухвалу про оголошення перерви на 11 березня 2019р.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання .

Позивач звернувся з позовом до господарського суду Хмельницької області про часткове скасування рішення сесії Хмельницької міської ради від 11.04.2018р. №85, про визнання незаконними вимог Хмельницької міської ради, які викладені у листі від 17.05.2018р. № 1383/02-15 в частині надання акту визначення меж земельної ділянки.

В обґрунтування позовних вимог зазначає про те, що умовами договору іпотеки від 24.03.2016 року AT КБ "ПРИВАТБАНК" став власником нерухомого майна (нафтобаза), загальною площею 2355,7 кв.м., яке розташоване за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, провул. Зенітний, буд. 21. Право власності підтверджено Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 09.06.2016р. Нерухоме майно розташоване на земельній ділянці площею 5,6 га. З метою оформлення договору оренди земельної ділянки листом від 14 листопада 2017 року №Е.19.0.0.0/4-139864 позивач звернувся до відповідача щодо оформлення договору оренди земельної ділянки, при проведенні розрахунку щорічної орендної плати запропоновано встановити 3% від нормативно-грошової оцінки.

Стверджує що листом від 02 січня 2018 року № 20.1.0.0.0/7-166746 повідомлено відповідача, що 21 грудня 2016 року єдиним акціонером Банка, якому належить 100% акцій Банку, є держава в особі Міністерства фінансів України. 08 травня 2018 року надійшла відповідь відповідача, відповідно до якої управлінням земельних ресурсів та земельної реформи направлено лист до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру для надання відповідних роз'яснень. Разом з тим, вказаним листом повідомлялося, що дане питання буде винесено на розгляд постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища.

Наголошує на тому, що 06 червня 2018 року на адресу AT КБ "ПРИВАТБАНК" надійшов лист Хмельницької міської ради, яким повідомлено, що рішенням відповідача від 11.04.2018 № 85 позивачу надано в оренду земельну ділянку для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази по пров. Зенітному, 21. Пунктом 6 вищезазначеного рішення визначено, що фізичним та іншим особам потрібно надати документи, необхідні для укладання договору у чотирьохмісячний термін (від дати прийняття вказаного рішення). У разі невиконання орендарем п.6 рішення 21-ої сесій Хмельницької міської ради від 11.04.2018 № 85, управлінням земельних ресурсів та земельної реформи під час розрахунку орендної плати за землю буде застосовуватись коефіцієнт кратності 12 на один рік з дня укладання договору оренди землі.

У відповіді на відзив на позовну заяву від 24.09.2018р. та заяв від 31.01.2019р. про зміну позовних вимог позивачем наголошено на тому, що оскаржуване рішення Хмельницької міської ради від 11 квітня 2018 року № 85 надійшло на адресу Банку майже через два місяці після прийняття. В той час, як рішенням наданий чотирьохмісячний строк для оформлення документів від дати прийняття рішення, тобто з 11 квітня 2018 року.

Звертає увагу суду, на те що чинним законодавством, що регулює земельні правовідносини, не передбачено визначення розрахунку орендної плати за землю у вигляді коефіцієнту кратності, законодавством визначені розміри орендної плати, які визначаються у відсотках нормативної грошової оцінки, та які визначаться при укладанні договорів оренди земельних ділянок. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування -не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по АРК або по області; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2 у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. Тому звертає увагу суду на незаконність застосування будь-яких коефіцієнтів та протиправності в цій частині 21-ої сесії Хмельницької міської ради від 11.04.2018 № 85.

Також позивач наголошує на тому, що у супровідному листі до вказаного рішення зазначається на необхідності надати додаткові документи, які не передбачені чинним законодавством та їх виготовлення призведе до зайвих витрат Банку. Так, у листі Хмельницької міської ради від 17 травня 2018 року № 1383/02-15 зазначається на необхідності надати клопотання додавши наступний пакет документів: витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, план землекористування, акт визначення меж земельної ділянки в натурі, копію статуту.

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Звертає увагу суду, на те , що земельна ділянка за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, провул. Зенітний, буд. 21, щодо якої Банк звертався із клопотання передачі у постійне користування, зареєстрована у державному земельному кадастрі, номер 6810100000:14:004:0090. З урахуванням того, що Банк став власником нерухомого майна (нафтобаза) 2355,7 кв.м., розташованого за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, провул. Зенітний, буд. 21, зміна меж та цільове призначення залишилось тими, що й були на час реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.

На думку позивача, надання технічної документації без зміни меж та цільового призначення суперечить вимогам чинного законодавства, а отже, їх виготовлення призведе до зайвих витрат Банку. Документи необхідні для передачі земельної ділянки в оренду були надані Банком разом із супровідним листом від 14.11.2017 №Е.19.0.0.0/4-139864, а саме: статут ПАТ КБ "ПРИВАТБАНК" від 11.09.2017р.; виписка з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; договір іпотеки від 24.03.2016р; договір про внесення змін № 1 до договору іпотеки від 30.05.2016р., інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав.

Позивач просить суд визнати недійсним рішення 21-ої сесії Хмельницької міської ради від 11.04.2018 № 85 і частині застосування коефіцієнту кратності 12 на термін один рік при ненаданні документів необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки у чотирьохмісячний термін, визнати незаконними (недійсними) вимоги Хмельницької міської ради, які викладені у листі від 17.05.2018 № 1383/02-15, в частині надання акту визначення меж земельної ділянки.

У письмових поясненнях від 18.10.2018р. відповідач стверджує, що AT комерційний банк "Приватбанк" 14.11.2017 року звернувся з клопотанням до відповідача про надання договору оренди земельної ділянки терміном на 49 років. Дане звернення було включено до проекту рішення "Про припинення права користування земельними ділянками , розірвання договорів оренди землі за згодою сторін та надання земельних ділянок в оренду юридичним та фізичним особам, зміну коду КВЦПЗ земельної ділянки та внесення змін в рішення сесії міської ради, договори оренди земельних ділянок, яким пропонувалось припинити право користування земельною ділянкою в м. Хмельницькому по провул. Зенітний, 21 кадастровий номер 6810100000:14:004:0090 площею 56000 кв.м товариству з обмеженою відповідальністю "Кульбіт" (яке звернулось до Хмельницької міської ради з клопотанням 15.12.2017р.) та надання земельної ділянки в користування строком на 10 років публічному акціонерному товариству комерційний банк "Приватбанк" для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази. Підставою переходу права користування земельної ділянки зазначено перехід право власності на нерухомість відповідно договору іпотеки від 24.03.2016 р/н 2324.

В подальшому вищевказаний проект рішення був винесений на розгляд постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища. Одночасно було винесено на розгляд постійної комісії звернення позивача від 02.01.2018 року за № 20.1.0.0.0/7 -166746 з проханням внести на розгляд чергової сесії клопотання про передачу вищевказаної земельної ділянки у постійне користування позивача. При цьому, у документах не було зазначено, що клопотання про передачу позивачу земельної ділянки по пров. Зенітному, 21 (площею 56000 кв.м. для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази) в оренду не розглядати. Таким чином, два клопотання позивача було розглянуто на одному засіданні постійної комісії 6 березня 2018 року. За результатами розгляду депутати проголосували за пропозицію щодо передачі земельної ділянки по пров. Зенітному, 21 площею 56000 кв.м. для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази в оренду позивачу. Доказом цього є витяг протоколу №57 засідання постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, який є в матеріалах справи. Таким чином, при вирішенні питання про передачу в оренду позивачу земельної ділянки розглядалось питання і про передачу земельної ділянки по пров. Зенітному, 21 площею 56000 кв.м. для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази в постійне користування. Проте за результатами голосування постійна комісія підтримала пропозицію про передачу позивачу земельної ділянки в оренду. Тому на сесію була винесена пропозиція про передачу земельної ділянки по пров. Зенітному, 21 площею 56000 кв.м. для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази в оренду.

Акцентує увагу суду, що Хмельницька міська рада - це колегіальний представницький орган територіальної громади міста та проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій. Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян.

Наголошує на тому, що відповідачем відповідно до вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Земельного кодексу України було прийняте рішення про передачу в оренду позивачу земельної ділянки по пров. Зенітному, 21 площею 56000 кв.м.

Наголошує також на тому, що хибною є позиція позивача про те, що відповідь Держгеокадастру мала бути розглянута на постійній комісії, а листи Держгеокадастру не є нормативно-правовими актами, не встановлюють жодних правових норм. Також зазначає, що відповідач звертався з проханням надати не технічну документацію (як зазначено у відповіді на відзив), а окремі документи, які необхідні для укладення договору оренди землі та витребовуються для того, щоб обґрунтовано і за згодою сторони зазначити всі істотні умови договору, підтвердити повноваження сторін для підписання договору.

У відзиві від 08.11.2018р. відповідач наголошує на тому, що застосування коефіцієнту кратності 12% на термін один рік при розрахунку орендної плати у разі ненаданні документів, необхідних для укладення договору оренди земельної ділянки у чотирьохмісячний термін не впливає на процес прийняття рішення і ніяким чином не може бути підставою для визнання рішення незаконним. Дана обставина виникає після прийняття рішення на етапі укладення договору оренди, за виключенням випадків, коли документи не були подані не з вини орендаря.

Представник позивача у судовому засіданні наполягає на задоволенні позовних вимог з підстав, викладених у позові та письмових поясненнях.

Представник відповідачів у судовому засіданні проти позову заперечує та просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

24.03.2016 року між ПAT КБ "ПРИВАТБАНК" (іпотекодержатель) та ТОВ "Кульбіт" (іпотекодавець) укладено договір іпотеки за реєстровим номером 2325, предметом якого є надання Іпотекодавцем в іпотеку нерухомого майна, зазначеного в п.7 цього договору (цілісний майновий комплекс нафтобази загальною площею 2355,7 кв.м.), в забезпечення виконання зобов'язань ТОВ "ДІКСОН" перед іпотекодержателем, в силу чого Іпотекодержатель має право в разі невиконання ОСОБА_3 зобов'язань, забезпечених іпотекою, та (або) невиконання Іпотекодавцем зобов'язань за цим договором, одержати задоволення за рахунок переданого в іпотеку нерухомого майна переважно перед іншими кредиторами ОСОБА_3 та (або) Іпотекодавця. Договором іпотекою забезпечується виконання частини основного зобов'язання ОСОБА_3 у розмірі не більше вартості предмету іпотеки у строк/термін/порядку виконання відповідно до кредитного договору №4ДІІ300И від 04.05.2011 року, №4ДІІ572И від 27.12.2011року.

30.05.2016р. укладено договір №1 (про внесення змін до договору від 24.03.2016 року) між ПAT КБ "ПРИВАТБАНК" (іпотекодержатель) та ТОВ "Ідленс" (новий іпотекодавець) за реєстровим номером 4309, яким визначено нового іпотекодавця - ТОВ "Ідленс"та викладено у новій редакції р. 7 договору від 24.03.2016 року.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 09.06.2016р. власником нерухомого майна (нафтобази загальною площею 2355,7 кв.м., яка розташована за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, провул. Зенітний, буд. 21.) на земельній ділянці площею 5,6 га.) є позивач.

Листом від 14 листопада 2017 року № Е.19.0.0.0/4-139864 позивач звернувся до відповідача щодо оформлення договору оренди земельної ділянки, при проведенні розрахунку щорічної орендної плати запропоновано встановити 3% від нормативно-грошової оцінки.

Листом від 02 січня 2018 року № 20.1.0.0.0/7-166746 позивач звернувся до відповідача та повідомив, що 21 грудня 2016 року єдиним акціонером Банка, якому належить 100% акцій Банку, є держава в особі Міністерства фінансів України. Тому позивач просив передати земельну ділянку у постійне користування без сплати податку за таке користування.

08 травня 2018 року надійшов лист департаменту архітектури містобудування та земельних ресурсів від 16.02.2018р., у якому повідомлено, що управлінням земельних ресурсів та земельної реформи направлено лист до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру для надання роз'яснень щодо набуття права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності підприємствами державної форми власності. Вказаним листом повідомлялося, що питання набуття права постійного користування земельною ділянкою буде винесено на розгляд постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до листа департаменту архітектури містобудування та земельних ресурсів від 17.05.2018р. № 1383/02-15 ПAT КБ "ПРИВАТБАНК" повідомлено, що рішенням відповідача від 11.04.2018 № 85 позивачу надано в оренду земельну ділянку для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази по пров. Зенітному, 21. Пунктом 6 вищезазначеного рішення визначено, що фізичним та юридичним особам потрібно надати документи, необхідні для укладання договору оренди землі у чотирьохмісячиий термін (від дати прийняття даного рішення). У разі невиконання орендарем п.6 рішення 21-ої сесій Хмельницької міської ради від 2018 № 85, управлінням земельних ресурсів та земельної реформи під час розрахунку орендної плати за землю буде застосовуватись коефіцієнт кратності 12 на один рік з дня укладання договору оренди землі.

Також повідомлено про необхідність терміново звернулись із клопотанням про виготовлення договору оренди землі додавши наступний пакет документів: витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м,); план землекористування (2 прим.); кадастровий план (2 прим.); акт визначення меж земельної ділянки в натурі (2 прим.), копію статуту (1 прим.).

Як вбачається з рішення 21 сесії відповідача від 11.04.2018р. № 85 "Про припинення права користування земельними ділянками, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін та надання земельних ділянок в оренду юридичним та фізичним особам, зміну коду КВЦПЗ земельної ділянки та знесення змін в рішення сесій міської ради, договори оренди земельних ділянок" розглянувши пропозицію постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, міська рада вирішила надати юридичній та фізичним особам земельні ділянки в оренду згідно з додатком - ПAT КБ "ПРИВАТБАНК" для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази, яка розташована за адресою: м. Хмельницький, провул. Зенітний, 21 площею 56000 кв.м на 10 років.

Також вирішено пунктом 6 рішення юридичним та фізичним особам надати документи, необхідні для укладання договору оренди землі у чотирьохмісячний термін (від дати прийняття даного рішення). Управлінню земельних ресурсів та земельної реформи під час розрахунку орендної плати за землю застосовувати коефіцієнт кратності 12 на термін один рік з дня укладання договору оренди землі для орендарів, які у термін, визначений рішенням міської ради, не надали документи, необхідні для укладення договору оренди землі, за виключенням випадків, коли документи не були подані не з вини орендаря.

Також відповідачем у матеріали справи надано рішення Хмельницької міської ради від 29.08.2012 p. №64 "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради" з метою впорядкування орендної плати за землю, враховуючи фактичне функціональне використання орендованих земель у м. Хмельницькому", яким розглянувши пропозиції постійної комісії міської ради з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, керуючись Земельним кодексом України, законами України "Про оренду землі" та "Про місцеве самоврядування в Україні", міська рада вирішила впорядкувати орендну плату за землю, передбачивши застосування під час розрахунку орендної плати за землю відсотки від нормативної грошової оцінки згідно додатка (п.1). Під час розрахунку орендної плати за землю застосовується коефіцієнт кратності 12 на термін один рік з дня державної реєстрації права оренди для орендарів, які у термін, визначений відповідним рішенням міської ради, не надали документи, необхідні для укладення договору оренди землі, за виключенням випадків, коли документи не були подані не з вини орендаря (п. 2.9.).

Позивач просить визнати недійсним рішення 21 сесії Хмельницької міської ради від 11.04.2018р. №85 в частині застосування коефіцієнту кратності 12 на термін один рік при ненаданні документів, необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки у чотирьох місячний термін, визнати незаконними (недійсними) вимоги Хмельницької міської ради, які викладені в листі від 17.05.2018р. №1383/02-15 в частині надання акту визначення меж земельної ділянки, оскільки спірне рішення (на думку позивача) прийнято всупереч приписів чинного земельного законодавства щодо надання в оренду земельних ділянок.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду .

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Зазначені положення Цивільного кодексу України кореспондуються з положеннями ст. 20 Господарського кодексу України.

ОСОБА_4 Верховного Суду у постанові від 30.05.2018 р. у справі № 923/466/17 зазначила, що рішення органу місцевого самоврядування у сфері земельних відносин, яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після його реалізації, може оспорюватися з точки зору законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства.

Особа, законний інтерес або право якої порушено, може скористатися способом захисту, який прямо передбачено нормою матеріального права.

ОСОБА_4 Верховного Суду у постанові від 22.08.2018 по справі № 925/1265/16 дійшла висновку, що під способами захисту суб'єктивних земельних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи правоохоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника. Загальний перелік таких способів захисту земельних прав наведено в частині третій статті 152 ЗК України.

Як правило, власник порушеного права може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права, зокрема визначеним частиною третьою статті 152 ЗК України, або ж іншим способом, який передбачено законом.

Статтею 152 ЗК України встановлено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Конституційний Суд України в Рішенні від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні - це акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Отже, у разі прийняття органом місцевого самоврядування рішення про передачу земельних ділянок у власність чи оренду (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації) подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки має вирішуватися у порядку цивільної або господарської юрисдикції, оскільки виникає спір про цивільне право.

Статтею 2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) визначено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно з ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2 ст. 116 ЗК України).

Згідно з ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Як убачається з матеріалів справи, відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 09.06.2016р. власником нерухомого майна (нафтобази загальною площею 2355,7 кв.м., яка розташована за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, провул. Зенітний, буд. 21.) на земельній ділянці площею 5,6 га.) є позивач.

Листом від 14 листопада 2017 року № Е.19.0.0.0/4-139864 позивач звернувся до відповідача щодо оформлення договору оренди земельної ділянки, при проведенні розрахунку щорічної орендної плати запропоновано встановити 3% від нормативно-грошової оцінки.

Відповідно до листа департаменту архітектури містобудування та земельних ресурсів від 17.05.2018р. № 1383/02-15 ПAT КБ "ПРИВАТБАНК" повідомлено, що рішенням відповідача від 11.04.2018 № 85 позивачу надано в оренду земельну ділянку для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази по пров. Зенітному, 21. Пунктом 6 вищезазначеного рішення визначено, що фізичним та юридичним особам потрібно надати документи, необхідні для укладання договору оренди землі у чотирьохмісячиий термін (від дати прийняття даного рішення). У разі невиконання орендарем п.6 рішення 21-ої сесій Хмельницької міської ради від 2018 № 85, управлінням земельних ресурсів та земельної реформи під час розрахунку орендної плати за землю буде застосовуватись коефіцієнт кратності 12 на один рік з дня укладання договору оренди землі. Також повідомлено про необхідність терміново звернулись із клопотанням про виготовлення договору оренди землі додавши наступний пакет документів: витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м,); план землекористування (2 прим.); кадастровий план (2 прим.); акт визначення меж земельної ділянки в натурі (2 прим.), копію статуту (1 прим.).

Згідно з ч. 2 ст. 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом, зокрема, Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі".

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України "Про оренду землі").

Положеннями ст. 15 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Згідно зі ст. 19 Закону України "Про оренду землі" строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.

Як зазначалось вище , рішенням 21 сесії відповідача від 11.04.2018р. № 85 "Про припинення права користування земельними ділянками, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін та надання земельних ділянок в оренду юридичним та фізичним особам, зміну коду КВЦПЗ земельної ділянки та знесення змін в рішення сесій міської ради, договори оренди земельних ділянок" розглянувши пропозицію постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, міська рада вирішила надати юридичній та фізичним особам земельні ділянки в оренду згідно з додатком - ПAT КБ "ПРИВАТБАНК" для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази, яка розташована за адресою: м. Хмельницький, провул. Зенітний, 21 площею 56000 кв.м на 10 років.

Також вирішено п. 6 юридичним та фізичним особам надати документи, необхідні для укладання договору оренди землі у чотирьохмісячний термін (від дати прийняття даного рішення). Управлінню земельних ресурсів та земельної реформи під час розрахунку орендної плати за землю застосовувати коефіцієнт кратності 12 на термін один рік з дня укладання договору оренди землі для орендарів, які у термін, визначений рішенням міської ради, не надали документи, необхідні для укладення договору оренди землі, за виключенням випадків, коли документи не були подані не з вини орендаря.

Позивач вважає, що зазначене рішення порушує його права та охоронювані законом інтереси та суперечить чинному законодавству, зокрема, посилається на положення ст. 19 Конституції України.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування (ст. 152 Земельного кодексу України). Аналогічна правова позиція викладена у Постанові ОСОБА_4 Верховного Суду від 06.02.2019р. 145/797/15 - ц.

Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Статтею 26 вищевказаного Закону встановлено, що виключною компетенцією міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (п. 34 ч. 1 ст. 26).

Згідно ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Відповідно до ст. 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до рішення Хмельницької міської ради від 29.08.2012 p. №64 "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради" з метою впорядкування орендної плати за землю, враховуючи фактичне функціональне використання орендованих земель у м. Хмельницькому, розглянувши пропозиції постійної комісії міської ради з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, керуючись Земельним кодексом України, законами України "Про оренду землі" та "Про місцеве самоврядування в Україні", міська рада вирішила впорядкувати орендну плату за землю, передбачивши застосування під час розрахунку орендної плати за землю відсотки від нормативної грошової оцінки згідно додатка (п.1).

Під час розрахунку орендної плати за землю застосовується коефіцієнт кратності 12 на термін один рік з дня державної реєстрації права оренди для орендарів, які у термін, визначений відповідним рішенням міської ради, не надали документи, необхідні для укладення договору оренди землі, за виключенням випадків, коли документи не були подані не з вини орендаря (п. 2.9.).

Отже, приймаючи спірне рішення в частині застосування до відповідача коефіцієнту кратності 12 на термін один рік при ненаданні документів, необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки у чотирьох місячний термін, Хмельницька міська рада діяла на підставі рішення від 29.08.2012 p. №64 "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради", яке є чинним та нескасованим.

Окрім цього, матеріали справи містять звернення акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк" до Хмельницької міської ради щодо укладення договору оренди землі по пров. Зенітному, 21, згідно із вимогами чинного законодавства. Тому застосування коефіцієнту кратності 12 на термін один рік при розрахунку орендної плати у разі ненаданні документів, необхідних для укладення договору оренди земельної ділянки у чотирьохмісячний термін стосується будь-якої фізичної та юридичної особи, яка не надасть документи, необхідні для укладання договору оренди землі у 4-х місячиий термін (від дати прийняття даного рішення). Тобто лише у разі невиконання акціонерним товариством комерційний банк "Приватбанк" як орендарем п.6 рішення 21-ої сесій Хмельницької міської ради від 11.04.2018 № 85 та відповідно застосування, до позивача в укладеному договорі оренди земельної ділянки коефіцієнту кратності 12 на термін один рік при розрахунку орендної плати у позивача виникне обов'язок сплачувати орендну плату із врахуванням п. 6 оскаржуваного рішення. Зазначеним спростовуються доводи позивача про те, що рішенням 21-ої сесій Хмельницької міської ради від 11.04.2018 № 85 (в частині застосування коефіцієнту кратності 12 на термін один рік при ненаданні документів, необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки у чотирьох місячний термін) порушено його права та законні інтереси.

Окрім цього, рішення Хмельницької міської ради підлягають опублікованню на офіційному веб-сайті. Судом враховується, що відповідач не був позбавлений можливості ознайомитись на офіційному веб-сайті Хмельницької міської ради з рішенням Хмельницької міської ради від 29.08.2012 p. №64 "Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради", на підставі та на виконання якого Хмельницькою міською радою прийнято оскаржуване рішення.

Також судом звертається увага суду на те, що Постановою КМУ №220 від 03.03.2004р. затверджений типовий договір оренди землі, таким чином, відповідач при подачі заяви від 14.11.2017р. щодо укладення договору оренди землі не був позбавлений можливості додати до заяви проект договору з положеннями, які його б влаштували. Однак, у переліку додатків до вказаної заяви не міститься проект договору оренди земельної ділянки.

Окрім цього, відповідно до звернення акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк" до Хмельницької міської ради від 14.11.2017р. вбачається, що позивач звернувся до відповідача щодо укладення договору оренди землі по пров. Зенітному, 21 згідно із вимогами чинного законодавства. Із зазначеного вбачається, що позивач був ознайомлений з істотними умовами договору оренди земельної ділянки (в т.ч. щодо розрахунку орендної плати), які пропонуються Хмельницькою міською радою при укладення такого виду договорів.

Також, сам факт прийняття рішення Хмельницькою міською радою від 11.04.2018 № 85 не свідчить про те, що неукладення договору оренди між позивачем та відповідачем було наслідком небажання укладати такий договір за умовами, запропонованими відповідачем. При цьому, рішення Хмельницької міської ради не було виконано відповідачем не тільки у визначений рішенням 11.04.2018 № 85 чотиримісячний строк, а й в будь-який інший розумний строк, незважаючи на тривале здійснення фактичного землекористування. Аналогічний висновок наведено в постанові Верховного Суду України від 18.05.2016р. у справі №3-194гс16 та у постанові Верховного Суду України від 09.11.2016р. у справі №922/210/15.

Враховуючи вищезазначені обставини у їх сукупності та положення законодавства, суд доходить висновку, що позовні вимоги щодо визнання недійсним рішення 21-ї сесії Хмельницької міської ради від 11.04.2018р. №85 в частині застосування коефіцієнту кратності 12 на термін один рік при ненаданні документів, необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки у чотирьох місячний термін, не підлягають задоволенню. Відтак у позовних вимогах про визнання недійсним рішення 21-ї сесії Хмельницької міської ради від 11.04.2018р. №85 в частині застосування коефіцієнту кратності 12 на термін один рік при ненаданні документів, необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки у чотирьох місячний термін, суд вважає за належне відмовити.

Також позивач просить суд визнати незаконними (недійсними) вимоги Хмельницької міської ради, які викладені в листі від 17.05.2018р. №1383/02-15 в частині надання акту визначення меж земельної ділянки.

Як вбачається із матеріалів справи відповідно до листа департаменту архітектури містобудування та земельних ресурсів від 17.05.2018р. № 1383/02-15 AT КБ "ПРИВАТБАНК" повідомлено, що рішенням відповідача від 11.04.2018 № 85 позивачу надано в оренду земельну ділянку для обслуговування цілісного майнового комплексу нафтобази по пров. Зенітному, 21. Пунктом 6 вищезазначеного рішення визначено, що фізичним та юридичним особам потрібно надати документи, необхідні для укладання договору оренди землі у чотирьохмісячиий термін (від дати прийняття даного рішення). У разі невиконання орендарем п.6 рішення 21-ої сесій Хмельницької міської ради від 2018 № 85, управлінням земельних ресурсів та земельної реформи під час розрахунку орендної плати за землю буде застосовуватись коефіцієнт кратності 12 на один рік з дня укладання договору оренди землі. Також повідомлено про необхідність терміново звернулись із клопотанням про виготовлення договору оренди землі додавши наступний пакет документів: витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м,); план землекористування (2 прим.); кадастровий план (2 прим.); акт визначення меж земельної ділянки в натурі (2 прим.), копію статуту (1 прим.).

Статтею 79 Земельного кодексу України визначено поняття земельної ділянки, а саме: земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами..

Відповідно до статті 79 1 Земельного кодексу України Земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Формування земельних ділянок здійснюється у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Разом з тим відповідно до статті 198 Земельного кодексу України при відведенні земельної ділянки та розробленні документації із землеустрою з метою посвідчення прав на земельну ділянку в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу, в обов'язковому порядку проводиться кадастрова зйомка, призначення якої полягає у визначенні чи відновленні меж земельної ділянки. Кадастрова зйомка включає геодезичне встановлення меж земельної ділянки, погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами, виготовлення кадастрового плану.

Механізм встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками визначено Інструкцією про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 № 376, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.06.2010 за № 391/17686.

Встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі розробленої та затвердженої: технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок; проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Статтею 123 ЗК України унормовано, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_5 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною ОСОБА_5 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_5 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна ОСОБА_5 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє ОСОБА_5 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Таким чином, листом від 17.05.2018р. №1383/02-15 департамент архітектури містобудування та земельних ресурсів, звертався з проханням надати окремі документи, які необхідні для укладення договору оренди землі відповідно до вимог ст. 123, 124 ЗК України.

Однак, судом звертається увага також на обраний позивачем спосіб захисту. Статтею 2 Господарського процесуального кодексу України визначено, що завданням господарського судочинства справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов'язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

За приписами статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з положенням статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Частина 2 статті 4 ГПК України унормовує, що юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до ст. 45 ГПК України сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути особи, зазначені у статті 4 цього Кодексу. Позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Відповідачами є особи, яким пред'явлено позовну вимогу.

На такій же позиції наголошує ОСОБА_5 Суд у постанові від 09.10.2018 року у справі №910/2062/18, зазначаючи, що згідно з положеннями статей 2, 4,5 Господарського процесуального кодексу України, статей 15, 16 Цивільного кодексу України підставою для захисту цивільного права чи охоронюваного законом інтересу є його порушення, невизнання чи оспорення саме відповідачем.

Отже, задоволення судом позову можливе лише за умови доведення позивачем відповідно до вимог процесуального законодавства обставин щодо наявності у нього відповідного права (охоронюваного законом інтересу), а також порушення (невизнання, оспорення) зазначеного права відповідачем з урахуванням належності обраного способу судового захисту.

Одночасно Європейський суд з прав людини вказує, що рішення господарського суду повинне бути спрямоване на реальне настання правових наслідків захист чи відновлення порушеного чи оспорюваного права і законного інтересу, а також на вжиття передбачених ГПК України заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. Так, зокрема, надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту, судам належить зважати й на його ефективність з точки зору ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (п. 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об'єднаного Королівства (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54).

Тому, судом враховується, що наданий позивачем лист від 17.05.2018р. №1383/02-15 (в частині надання акту визначення меж земельної ділянки) не породжує правових наслідків, виникнення прав та обов'язків у учасників правовідносин, тому суд дійшов висновку, що позивачем не доведено порушення, невизнання або оспорювання його прав, а також ефективності захисту його прав обраним у даній позовній вимозі способом.

Також як вбачається з матеріалів справи, позивач отримавши лист департаменту архітектури містобудування та земельних ресурсів від 17.05.2018р. № 1383/02-15 , звернуся з позовом до суду саме до Хмельницької міської ради, оскільки вважає вказаний лист та зазначені у ньому вимоги такими, що суперечать чинному законодавству. На думку позивача, вказаним листом саме Хмельницькою міською радою порушено (невизнанно, оспоренно) права АТ КБ "Приватбанк". Однак судом такі твердження оцінюються критично, оскільки адресантом вимог, викладених в оскаржуваному листі є департамент архітектури містобудування та земельних ресурсів, який не є стороною у справі. Це в свою чергу є самостійною підставою для відмови у позові в частині визнання незаконними (недійсними) вимоги Хмельницької міської ради, які викладені в листі від 17.05.2018р. №1383/02-15 в частині надання акту визначення меж земельної ділянки.

З огляду на зазначене, суд вважає за належне у задоволенні позову відмовити.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача у зв'язку із відмовою у позові.

При цьому, судом встановлено, що позивачем в порядку Закону України "Про судовий збір" не сплачено в дохід Державного бюджету судовий збір в розмірі 1921, 00 грн. за другу позовну вимогу, тому суд вбачає за необхідне стягнути з позивача в дохід Державного бюджету України 1921,00 грн. витрат по сплаті судового збору, про що видати відповідний наказ.

Керуючись ст. ст. 2, 4, 74, 86, 129, 233, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

У позові акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк", м. Київ до Хмельницької міської ради, м. Хмельницький про визнання недійсним рішення 21-ї сесії Хмельницької міської ради від 11.04.2018р. №85 "Про припинення права користування земельними ділянками, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін та надання земельних ділянок в оренду юридичним та фізичним особам, зміну коду КВЦПЗ земельної ділянки та знесення змін в рішення сесій міської ради, договори оренди земельних ділянок" в частині застосування коефіцієнту кратності 12 на термін один рік при ненаданні документів, необхідних для укладання договору оренди земельної ділянки у чотирьох місячний термін, про визнання незаконними (недійсними) вимоги Хмельницької міської ради, які викладені в листі від 17.05.2018р. №1383/02-15 в частині надання акту визначення меж земельної ділянки відмовити.

Стягнути з акціонерного товариства комерційний банк "Приватбанк" (01001, м. Київ, вул. Грушевського, 1Д, код ЄДРПОУ 14360570) в дохід Державного бюджету України (по коду класифікації доходів бюджету 22030101, рахунок отримувача 34314206083006, отримувач коштів УДКСУ у м. Хмельницькому, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача ГУДКСУ у Хмельницькій області, МФО 899998, (призначення платежу: *;101; ) 1921 (одну тисячу дев'ятсот двадцять одну) грн. судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК, з урахуванням п. 17.5 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повне судове рішення складено 20.03.2019 р.

Суддя М.Є. Муха

Віддруковано 5 примірників: 1 - до справи, 2,3,4 позивачу (01001, м. Київ, вул. Грушевського, 1Д, 49094, м. Дніпро вул. Набережна Перемоги, 30, 29000 м. Хмельницький, вул. Зарічанська, 5/3), 4 - відповідачу (м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3). Всім з повідомленням про вручення.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення11.03.2019
Оприлюднено21.03.2019
Номер документу80591145
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/715/18

Ухвала від 16.08.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Зуєв В.А.

Постанова від 19.06.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 05.06.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 07.05.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 22.04.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Рішення від 11.03.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 11.02.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 14.12.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 13.12.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

Ухвала від 13.11.2018

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладюк Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні