Рішення
від 13.03.2019 по справі 160/1041/19
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2019 року Справа № 160/1041/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Захарчук - Борисенко Н.В.

при секретарі судового засідання - Музиці Я.І.

за участю:

позивача - ОСОБА_1

представника позивача - ОСОБА_2

представника відповідача - ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області про визнання протиправними та скасування постанов №3 від 17.01.2019 року та №2 від 22.01.2019 року, -

ВСТАНОВИВ:

01.02.2019 ОСОБА_1 звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області, в якій просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову Новалатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області №3 від 17 січня 2019 року «Про відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1» ;

- визнати протиправною та скасувати постанову Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області №2 від 22.01.2019 року «Про призначення проміжних виборів депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих округах №5, 6, 7» , в частині призначення проміжних виборів депутата в одномандатному виборчому окрузі №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що постановою Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області від 17.01.2019 «Про відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1» було відкликано депутата Новолатівської сільської ради ОСОБА_1, обрану в одномандатному виборчому окрузі №7 шляхом самовисування за народною ініціативою. На підставі зазначеної постанови відповідачем було прийнято постанову №2 від 22.01.2019 «Про призначення депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих округах №5, 6, 7» . Позивач не погоджується з рішенням, щодо відкликання депутата сільської ради ОСОБА_1, оскільки вважає, що відповідачем було порушено процедуру відкликання депутата сільської ради, яка передбачена Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» . Враховуючи, що постанова Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області №2 від 22.01.2019 «Про призначення проміжних виборів депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровськоїобласті в одномандатних виборчих округах №5, 6, 7» , є похідною від постанови Новалатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області №3 від 17 січня 2019 року «Про відкликання депутата одномандатного виборчого округу №5 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1, остання також є протиправною та підлягає скасуванню. На думку позивача, під час процедури відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 мали місце порушення з боку відповідача вимог діючого законодавства, зокрема Закону України Про статус депутатів місцевих рад , а саме: не було розміщено оголошення про проведення зборів виборців на яких розглядалось питання щодо внесення пропозиції про відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою; не здійснено повідомлення ОСОБА_1 про проведення зборів виборців, на яких було прийнято рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата за народною ініціативою; збір підписів на підписних листах здійснювався неуповноваженими особами та не у визначений Законом спосіб; не було розміщено оголошення про проведення засідання Новолатівської сільської виборчої комісії щодо вирішення питання про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою; позивача було позбавлено права надавати пояснення по суті питання, що стосується її відкликання. З огляду на викладене, ОСОБА_1 вважає, що позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Ухвалою суду від 05.02.2019 позовну заяву ОСОБА_1 було залишено без руху із встановленим строком для усунення недоліків.

Ухвалою суду від 08.02.2019 було прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено у підготовче засідання на 21.02.2019.

06.03.2019 від представника відповідача до суду надійшов письмовий відзив на позовну заяву та документи, що були витребувані судом ухвалою від 08.02.2019, в якому останній зазначив, що на засіданні Новолатівської сільської виборчої комісії, що відбулось 17.01.2019, за результатами перевірки отриманих від ініціативної групи підписних листів та протоколу зборів виборців на підтримку пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 Новолатівська сільська виборча комісія постановила відкликати депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 Так, на підтримку пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 ініціативною групою було зібрано 55 підписів виборців с. Новолатівка одномандатного виборчого округу №7. Відповідно до довідки за вих. №111/2-14 від 20.02.2019, виданої секретарем Новолатівської сільської ради вбачається, що депутат ОСОБА_1 систематично пропускала пленарні засідання Новолатівської сільської ради. Відповідно до зазначеної довідки Виконавчого комітету Новолатівської сільської ради ОСОБА_1 протягом 2018 року була присутня на 6 (шести) засіданнях сесій сільської ради, а відсутня на 8(восьми). Крім того, за наявною у відповідача інформацією, позивач не підтримувала зв'язок з виборцями, які висунули її кандидатом у депутати місцевої ради, тобто не виконувала обов'язки, покладені на неї відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , а 07.12.2018 написала заяву при складання своїх депутатських повноважень.

Рішення про проведення зборів для вирішення питання щодо відкликання позивача за народною ініціативою було прийнято внаслідок систематичного невиконання обов'язків ОСОБА_1 Окрім того, представник відповідача зазначив, що на виконання вимог ч. 3 ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад групою виборців Новолатівської сільської ради у громадсько-політичній газеті Вісник від 05.01.2019 №1 - виданні Широківського району Дніпропетровської області було розміщено оголошення про проведення 08.01.2019 зборів виборців виборчих округів №5,6,7 в с. Новолатівка біля Новолатівської СЗШ, де будуть розглядатись питання про внесення пропозицій щодо відкликання депутатів Новолатівської сільської ради, в тому числі і ОСОБА_1 Стосовно збору підписів представник відповідача зазначив, що повідомлення про проведення зборів виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 та створення ініціативної групи було передано до Новолатівської сільської виборчої комісії 09.01.2019, тобто наступного дня після проведення зборів виборців і у строк встановлений ст. 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Факт отримання Новолатівською сільською радою вказаного повідомлення підтверджується відміткою про присвоєння вхідного номеру та особистим підписом голови виборчої комісії ОСОБА_4 Так, на підставі наявних у відповідача документів, Новолатівською виборчою комісією було встановлено, що кількість виборців одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради, які підтримали пропозицію про відкликання депутата ОСОБА_1 є більшою половиною від кількості виборців, що взяли участь в голосуванні на виборах 12.02.2017 та є достатньою для прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою. Враховуючи викладене, представник відповідача вважає, що під розгляду питання та винесення рішення щодо відкликання народного депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою, Новолатівською сільською виборчою комісією було дотримано всі вимоги Закону України Про статус депутатів місцевих рад , збори виборців, збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата також відбувались за умов суворого дотримання приписів вказаного Закону. Отже, на думку представника відповідача, позивача не було позбавлено права надавати пояснення по суті питання, що стосується її відкликання, а тому оскаржувані постанови прийняті відповідачем правомірно та не підлягають скасуванню.

13.03.3019 до суду від представника позивача надійшла письмова відповідь на відзив, в якому останній зазначив, що відповідно до Розпоряджень голови Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області про скликання 26 - 31 позачергових сесій сільської ради 7 скликання, що були видані ОСОБА_5 Новолатівської сільської ради у період з 13.12.2018 по 27.12.2019 відповідно, скликання позачергових сесій відбувалось на підставі ст. ст. 42, 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні взагалі без обґрунтування підстав необхідності у проведення таких сесій. Так, з протоколу засідання Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області від 17 січня 2019 року вбачається, що підставою для відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 с. Новолатівка Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 є п. 2 ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , а саме пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради.

Проте, по-суті факт присутності/відсутності ОСОБА_1 на пленарних засіданнях Новолатівської сільської ради, на засіданні Новолатівської сільської виборчої комісії 17.01.2019 не перевірявся, так само як і на зборах виборців одномандатного виборчого округу №7 села Новолатівка Новолатівської сільської ради Широківького району Дніпропетровської області при прийнятті рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1. Інформація про присутність ОСОБА_1 на засіданнях сільської ради протягом 2018 року, була надана Новолатівській сільській виборчій комісії - 20.02.2019 року (довідка №111/2-14 від 20.02.2019 року), тобто вже після прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою на підставі п. 2 ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Також представник позивача наголосив на тому, що підписний лист для збирання збору підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 №1, №2 не містить відомостей про суб'єкта висування депутата.

13.03.2019 від представника відповідача надійшли додаткові пояснення на позовну заяву, в яких останній зазначив, що з протоколу засідання Новолатівської сільської виборчої комісії від 17.01.2019 вбачається, що на засіданні окрім членів комісії були присутні начальник ведення Державного реєстру виборців апарату Широківської РДА ОСОБА_6 та дільничній офіцер поліції Широківського ВП Криворізького ВП в Дніпропетровській області ОСОБА_7

В ході перевірки було встановлено, що 55 (п'ятдесят п'ять) громадян, відомості щодо яких внесені до підписних листів на підтримку пропозиції про відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою зареєстровані в межах одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області і включені до списку Державного реєстру виборців Широківського району Дніпропетровської області, тож являються виборцями одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області. Так, результати перевірки та узагальнення підсумків збору підписів виборців викладені у Протоколі Новолатівської сільської виборчої комісії від 17.01.2019, згідно з яким для вибіркової особистих підписів виборців, що містяться в підписних листах члени комісії у телефонному режимі звернулись до 6 (шести) виборців (ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11П, ОСОБА_12, ОСОБА_13В.), чиї особисті підписи містяться в підписних листах за підтвердженням про особисте підписання підписних листів. Представник відповідача зазначив, що усі громадяни підтвердили, що підписні листи підписані ними особисто, а до суду позивачем не надано жодних доказів, які б свідчили про фальсифікацій: підписних листів, підробку підписів виборців, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу.

Позивач та представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечував та просив відмовити в повному обсязі.

Заслухавши пояснення позивача, представників сторін та свідків, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, суд вважає, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 18.12.2016 ОСОБА_1 на перших виборах депутатів сільської ради Новолатівської об'єднаної територіальної громади в одномандатному виборчому окрузі №7 було обрано депутатом Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області VII скликання шляхом самовисування.

З метою вирішення питання про відкликання депутата ОСОБА_1І, виборцями було розміщено оголошення у місцевому друкованому виданні «Вісник» , стосовно того, що 08.01.2019 в с. Новолатівка Широківського району Дніпропетровської області одномандатного виборчого округу №7 біля Новолатівської середньої загальноосвітньої школи відбудуться збори виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.

За результатами вказаних зборів була прийнята пропозиція щодо відкликання депутата виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 (протокол про збори виборців від 08.01.2019) та вирішено затвердити склад ініціативної групи для збору підписів на підтримку вказаної пропозиції.

В подальшому на підтримку пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 ініціативною групою було зібрано 55 підписів виборців с. Новолатівка одномандатного виборчого округу №7.

На засіданні Новолатівської сільської виборчої комісії, що відбулось 17.01.2019, за результатами перевірки отриманих від ініціативної групи підписних листів та протоколу зборів виборців на підтримку пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1, Новолатівська сільська виборча комісія постановила відкликати депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 (Протокол Новолатівської сільської ради від 17.01.2019) та прийняла Постанову №3 від 17 січня 2019 року «Про відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1, яка була оприлюднена на офіційному веб-сайті Новолатівської сільської ради. Повідомлення про припинення повноважень було направлено депутату ОСОБА_1

У зв'язку з прийняттям вказаною постанови, відповідач прийняв постанову №2 від 22.01.2019 «Про призначення депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих округах №5, 6, 7» , в частині призначення проміжних виборів депутата в одномандатному виборчому окрузі №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області.

Позивач не погоджуючись із вказаними постановами Новолатівської сільської виборчої комісії звернулась до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначений Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 №93-IV (далі - ОСОБА_10 №93, із змінами та доповненнями).

Відповідно до ч.1 ст.2 Закону №93 депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Частинами 1-2 ст.4 Закону №93 встановлено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Згідно з ч.1 ст.5 Закону №93 повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: зокрема його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

Частиною 2 ст.10 Закону №93 передбачено, що депутат місцевої ради, який не виправдав довір'я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.

Правові підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативною встановлені статтями 37-48 Закону №93.

Відповідно до ч.1 ст.38 Закону №93 право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Згідно з п.1 ч.2 ст.38 Закону №93 рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата для відкликання депутата сільської, селищної ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб.

Частиною 3 ст.38 Закону №93 передбачено, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.

З матеріалів справи видно, що підставою для відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 с. Новолатівка Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 є п. 2 ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад (пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради).

Проте, суд зазначає, що по-суті факт присутності/відсутності ОСОБА_1 на пленарних засіданнях Новолатівської сільської ради, на засіданні Новолатівської сільської виборчої комісії 17.01.2019 не перевірявся, так само як і на зборах виборців одномандатного виборчого округу №7 села Новолатівка Новолатівської сільської ради Широківького району Дніпропетровської області при прийнятті рішення про внесення пропозиції, щодо відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1.

Інформація про присутність ОСОБА_1 на засіданнях сільської ради протягом 2018 року, була надана Новолатівській сільській виборчій комісії - 20.02.2019 у вигляді довідки №111/2-14 від 20.02.2019, тобто вже після прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою на підставі п. 2 ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та після звернення позивача до суду з цим позовом.

Стосовно проведення зборів виборців суд зазначає, що з матеріалів справи вбачається, що на виконання вимог ч.3 ст.38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» групою виборців Новолатівської сільської ради у громадсько-політичній газеті «Вісник» від 05.01.2019 №1 (стор.6) - виданні Широківського району Дніпропетровської області, було розміщено оголошення про проведення 08.01.2019 зборів виборців виборчих округів № 5, 6, 7 в с. Новолатівка біля Новолатівської середньої загальноосвітньої школи, де будуть розглядатись питання про внесення пропозицій щодо відкликання депутатів Новолатівської сільської ради ОСОБА_1, ОСОБА_14, ОСОБА_15

Представник відповідача зазначив, що положеннями Закону України Про статус депутатів місцевих рад , зокрема ст.38 вказаного Закону встановлений обов'язок повідомляти виборців про майбутні збори виборців, що і було зроблено шляхом розміщення відповідного оголошення у засобах масової інформації. Обов'язок направляти депутату окреме повідомлення про проведення зборів виборців чинним законодавством не встановлений. Виборці виборчих округів Новолатівської сільської ради та депутат ОСОБА_1 були належним чином та у встановлені строки повідомленні про проведення зборів виборців, а відтак твердження позивача про відсутність жодної інформації щодо проведення зборів виборців є непідтвердженим та спростовується наданим відповідачем доказом опублікування відповідного оголошення в газеті «Вісник» від 05.01.2019.

Суд зазначає, що нормами діючого законодавства не передбачено для відповідача такого обов'язку, як направлення окремого повідомлення депутату, відносно якого буде вирішуватись питання про внесення пропозиції щодо його відкликання про проведення зборів виборців та не погоджується з доводами позивача про те, що не було розміщено у регіональних засобах масової інформації оголошення про проведення зборів виборців на яких розглядалось питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 ОСОБА_1 за народною ініціативою, оскільки доказами, що містяться в матеріалах адміністративної справи підтверджується, що на виконання вимог ч. 3 ст. 38 Закону №93 групою виборців Новолатівської сільської ради у громадсько - політичній газеті «Вісник» від 05.01.2019 №1 - місцевій газеті Широківського району Дніпропетровської області було розміщено оголошення про проведення 08.01.2019 зборів виборців виборчих округів Новолатівської сільської ради Широківського району, зокрема одномандатного виборчого округу №7. Пояснень, які б спростували вказаний факт представником відповідача до суду не було надано.

Відповідно до ч.4 ст.38 Закону №93 у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

За результатами зборів виборців, був складений відповідний Протокол про збори виборців одномандатного виборчого округа №7 с. Новолатівка від 08.01.2019.

Відповідно до Протоколу про збори виборців одномандатного виборчого округа №7 с. Новолатівка від 08.01.2019 на зборах було присутні 32 (тридцять два) виборці.

Суд зазначає, що зміст відомостей Додатку 1 до Протоколу про збори виборців одномандатного виборчого округу №7 с.Новолатівка Широківського району Дніпропетровської області від 08.01.2019 не відповідає вимогам встановленим ч. 4 ст. 38 Закону №93, щодо зазначення в останньому власних імен та по-батькові присутніх 08.01.2019 на зборах виборців одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області. Так, відповідно до Додатку №1 до Протоколу зборів виборців від 08.01.2019 власні імена виборців відсутні, зазначено лише ініціали, а у декількох ініціали складаються лише з однієї букви, а у деяких осіб взагалі відсутні ініціали.

В судовому засіданні свідок ОСОБА_16, який 08.01.2019 приймав участь у зборах виборців одномандатного виборчого округу №7 с.Новолатівка Широківського району Дніпропетровської області та є офіційним представником ініціативної групи, пояснив суду, що коли він ставив свій підпис, то вважав, що підтримує саме заяву ОСОБА_1 про складання своїх повноважень як депутата.

Допитані у судовому засіданні свідки ОСОБА_17, ОСОБА_18 та ОСОБА_11 зазначили, що особисто на пленарних засіданнях не були присутні, проте ставили свої підписи у зв'язку з тим, що до них дійшли чутки, нібито ОСОБА_1 пропускала більшість пленарних засідань та не виконувала своїх обов'язків як депутата.

Отже з наведеного видно, що відповідачем не доведено суду того, що учасники зборів від 08.01.2019 були обізнані про мету зборів, обговорювали питання підтримання пропозиції про відкликання депутата, приймали участь у голосуванні на зборах, а також ставили свій підпис з метою підтримання пропозиції про відкликання депутата у Додатку 1 до Протоколу про збори виборців одномандатного виборчого округу №7 с.Новолатівка Широківського району Дніпропетровської області від 08.01.2019, оскільки деякі особи при голосуванні та підписах керувалися лише чутками та не знали істинну причину проведення зборів.

Таким чином, зазначене вказує, що при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не було дотримані вимоги п.1 ч.2,ч.3, ч.4 ст.38 Закону №93.

Частиною 3 ст.38 Закону №93 передбачено, що у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.

Частиною 5 вищезазначеної статті, визначено, що одночасно з утворенням ініціативної групи для збирання підписів визначається особа яка буде офіційним представником ініціативної групи.

Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Кількісний та персональний склад ініціативної групи щодо збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 викладений у додатку 2 до Протоколу про збори виборців одномандатного виборчого округа №7 с. Новолатівка від 08.01.2019 згідно з яким до ініціативної групи увійшло одинадцять виборців. Офіційним представником ініціативної групи призначено ОСОБА_16

На виконання вимог ч. 5 ст. 38 ЗУ «Про статус депутатів місцевих рад» членами ініціативної групи були подані письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи.

Проте суд зазначає, що як встановлено із заяв поданих членами ініціативної групи для збору підписів, а також особи визначеної бути офіційним представником ініціативної групи, у деяких заявах відсутні відомості про власне ім'я члена ініціативної групи, про його місце роботи, а також відсутні ксерокопії першої та другої сторінки паспорта громадянина України, що унеможливлює встановити, чи мають право вищезазначені особи бути членами ініціативної групи/офіційного представника та займатися збиранням підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата сільської ради.

Отже, в даному випадку суд, також вбачає недотримання вимог частини 5, абзацу 2 ч.3 ст. 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» .

Частиною 1 ст.39 Закону №93 передбачено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи.

ОСОБА_5, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Як зазначено відповідачем, повідомлення про проведення зборів виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 та створення ініціативної групи було передано до Новолатівської сільської виборчої комісії 09.01.2019, тобто з наступного дня після проведення зборів виборців і у строк встановлений ст.39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Факт отримання Новолатівською сільською радою вказаного повідомлення підтверджується відміткою про присвоєння вхідного номеру та особистим підписом голови виборчої комісії ОСОБА_4

З матеріалів справи видно, що 09.01.2019 на адресу депутата ОСОБА_1 простим поштовим відправленням було направлено повідомлення про початок збору підписів на підтримку пропозиції щодо відкликання депутата одномандатного округу №7 ОСОБА_1 за народною ініціативою за вих. №16 від 09.01.2019, також вказане повідомлення було передано позивачу 09.01.2019 в телефонному режимі ОСОБА_5 Новолатівської сільської виборчої комісії ОСОБА_18

Так, копія повідомлення №16 від 09.01.2019, яку відповідач надав до суду в якості підтвердження інформування позивача, містить інформацію про початок збору підписів на підтримку пропозицій щодо відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 Проте, такий вид повідомлення не передбачено нормами Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» , оскільки в даному випадку повідомлення має містити інформацію про проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. До того, ж відповідачем не підтверджено жодними належними доказами надіслання та отримання позивачем вказаного листа. ОСОБА_1 в судовому засіданні вказувала, що їй ніхто не телефонував та повідомлення вона не отримувала.

Отже, відповідачем не доведено суду, що після отримання Новолатівською сільською виборчою комісією повідомлення щодо проведення зборів виборців, ОСОБА_1 було належно проінформовано про проведення зборів виборців та прийняття рішення, як того вимагає ч. 1 ст.39 Закону №93.

Порядок збору підписів врегульований положеннями ст. 40 Закону України, якою зокрема встановлено, що збір підписів проводиться членами ініціативної групи шляхом підписання виборцями підписних листів встановленої форми. Згідно з ч. 2 ст. 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою починається з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи. У разі відкликання депутата сільської ради збір підписів проводиться у строк десять днів.

Відповідно до абз. 1-2 ч.1 ст.40 Закону №93 ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

Згідно з ч.2 ст.40 Закону №93 з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради проводиться у десятиденний строк.

Частиною 3 ст. 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» , визначено форму підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Так, підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис (ч. 4 ст.40 Закону №93).

Як зазначає відповідач, при перевірці Новолатівської сільською виборчою комісією дотримання вимог статей 38 - 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильності оформлення підписних листів, кількості підписів та перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться підписних листах, було встановлено, що підписні листи №1 та №2, містять 55 (п'ятдесят п'ять) підписів, усі підписи дійсно належать виборцям, внесеним до підписних листів та підписні листи заповнені згідно зі ст. 40 вищевказаного Закону.

Так, на повторних виборах депутатів сільських, селищних та міських рад об'єднаних територіальних громад, що відбулись 12 лютого 2017 року, згідно з протоколом про підсумки голосування з виборів депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області в одномандатному виборчому окрузі №7 взяли участь 104 (сто чотири) виборців. На підставі протоколу Новолатівської сільської виборчої комісії винесена постанова №9 від 13.02.2017 Про визнання депутатами Новолатівської сільської ради, обраними в одномандатних виборчих округах №6 ОСОБА_19, №7 ОСОБА_1 на повторних виборах депутатів Новолатівської сільської ради 12 лютого 2017 року. Пропозицію щодо відкликання депутата ОСОБА_1 підтримало 55 (п'ятдесят п'ять) виборців.

Проте, суд зазначає, що із заяв про надання згоди бути членом ініціативної групи та її представником встановлено, що в них відсутні відомості про власне ім'я члена ініціативної групи, про його місце роботи.

Підписний лист для збирання збору підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 №1, №2 не містить відомостей про суб'єкта висування депутата.

Крім того, відповідно до абзацу 2 ч. 3 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Як вбачається з підписних листів на підтримку пропозиції про відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області, останні не відповідають вимогам встановленим абз. 2 ч. 3 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .

У підписному листі №1 відносно виборців під порядковим номером: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 та у підписному листі №2 відносно виборців під порядковим номером: 16, 19, 20, 21, 22, 24. 25, 26, 29 - відсутня назва документу, що посвідчує особу громадянина України, яка ставить свій підпис у підписному листі, що свідчить про невідповідність даних у підписних листах даним форми підписного листа, що була встановлена на зборах виборців 08.01.2019.

У підписному листі №1 не зазначено паспортних даних відносно виборця під порядковим №18, а номер паспорту осіб, що зазначені у підписному листі №1, №2 під порядковим номером: 4, 17 - складається із семи цифр.

У підписному листі №2 відносно виборців під порядковим номером: 17, 19, 20 - не коректно зазначено дані про прізвище, власне ім'я та по батькові - що свідчить про не дотримання норм ч. 4 ст.40 Закону №93, під час збору підписів виборців.

Підписний лист для збирання збору підписів виборців №1 та №2 не містить відомостей про суб'єкта висування депутата, а також про місце роботи члена ініціативної групи, який збирає підписи, що свідчить про не відповідність форми підписних листів №1 та №2 на підтримку пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 ч. 3 ст. 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» .

Окрім того, в судовому засіданні представник позивача надав копію заяви ОСОБА_5, що значиться у підписному листі № 2 виборцем під №18, яка 13.01.2019 року поставила свій підпис в підтримку місцевої ініціативи, в якій зазначено, що вона не ставила свій підпис на підписному листі та нічого в ньому власноруч не записувала.

Таким чином, в судовому засіданні не було доведено дотримання норм ч. 4 ст.40 Закону №93, під час збору підписів виборців.

Щодо повідомлення позивача про засідання Новолатівської сільської ради та дотримання гарантій прав депутата, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно з ч.1 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» після завершення збирання підписів заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Відповідно до ч.2 статті 41 Закону №93 голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

Як вбачається з протоколу засідання Новолатівської сільської комісії Широківського району Дніпропетровської області від 17 січня 2019 року, для перевірки достовірності відомостей про громадян, що міститься в підписних листах було залучено начальника відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Широківської районної державної адміністрації ОСОБА_6, участь якого у проведенні вищезгаданої перевірки обмежується лише наданням останньою членам Новолатівської виборчої комісії роз'яснень щодо проведення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.

З протоколу засідання Новолатівської сільської виборчої комісії від 17.01.2019 вбачається, що на засіданні окрім членів комісії у кількості 9 (дев'яти) осіб також були присутні начальник ведення Державного реєстру виборців апарату Широківської РДА ОСОБА_6 та дільничій офіцер поліції Широківського ВП Криворізького ВП в Дніпропетровській області ОСОБА_7

Разом з тим суд не погоджується з позицією відповідача, щодо відсутності у територіальної виборчої комісії обов'язку розміщувати оголошення про проведення засідань у засобах масової інформації або повідомляти про це депутатів, щодо яких буде здійснюватися перевірка отриманих матеріалів.

Відповідно до ч. 1 ст. 48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» , депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Частиною 2 ст. 48 Закону регламентовано, що депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об'єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз'яснення своєї позиції засоби масової інформації.

Щодо порядку проведення засідань сільської виборчої комісії, то відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону України «Про місцеві вибори» від 14.07.2015 №595-VIII (далі - ОСОБА_10 №595) Центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламенту Центральної виборчої комісії. Територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань.

Частиною 2 ст.27 Закону №595 передбачено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов'язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.

Згідно з ч. 5 ст.27 Закону №595 засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.

Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 № 228 (далі - Порядок №228).

Відповідно до пункту 4.1 Порядку №228 перед проведенням засідання виборчої комісії формується проект порядку денного цього засідання.

Згідно з пунктом 4.3 Порядку №228 проект порядку денного засідання після його погодження з головою комісії секретар комісії в обов'язковому порядку разом з інформацією про час і місце проведення засідання доводить до відома членів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання, а в день, що передує дню виборів, та в день виборів - негайно.

Пунктом 4.4 Порядку №228 передбачено, що на засідання виборчої комісії обов'язково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи.

Відповідно до пункту 4.5 Порядку №228 інформація про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії розміщується на стенді офіційних матеріалів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.

Таким чином, засідання виборчої комісії, на якому вирішуються питання, віднесені до її компетенції, проводяться після повідомлення усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

Повідомлення заявників та інших заінтересованих осіб про засідання комісії здійснюється не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії.

Крім того, територіальна виборча комісія має забезпечити розміщення інформації про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що обраний у законний спосіб депутат місцевої ради має право бути присутнім на засіданні територіальної комісії під час розгляду питання щодо його відкликання за народною ініціативою та знати про підстави, що слугували для такого відкликання.

З наданих учасниками справи пояснень, встановлено, що ОСОБА_1 не запрошувалась на засідання виборчої комісії 17.01.2019 та на момент звернення до суду з даною позовною заявою взагалі не знала про підстави свого відкликання з посади депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області, а отже ОСОБА_1 не мала можливості дізнатися про це засідання у зв'язку з чим була позбавлена можливості на реалізацію свого права, регламентованого ст. 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад - надати пояснення по суті даного питання та надати докази про відсутність правових підстав для дострокового припинення свої повноважень, у зв'язку з відкликанням за народною ініціативою.

Отже суд вважає, що в даному випадку Новолатівською сільською виборчою комісією було порушено ч.ч.1,2 ст.48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» , п. 4.4 Порядку №228, в частині дотримання гарантій прав депутата під час розгляду питання про його відкликання.

Відповідно до ч.5 ст.41 Закону №93 якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина 6 статті 41 Закону №93).

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що Новолатівською сільською виборчою комісією Широківського району Дніпропетровської області, під час перевірки отриманих матеріалів, не було повно та об'єктивно перевірено дотримання норм ст.ст. 38-40 та п.2 ст.37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад не враховано при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, оскільки під час судового засідання встановлено, що вказані норми вказаного Закону №93 додержані не були.

Частинами 1-2 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Європейський суд з прав людини зазначає, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов'язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).

Відповідно до ч.2 ст. КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи, те, що відповідачем не спростовано доводів позивача про порушення процедури відкликання депутата Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 за народною ініціативою та порушення його права на участь у процесі його відкликання, а також ненадання відповідачем під час розгляду справи належних та допустимих доказів на підтвердження правомірності свого рішення, суд дійшов висновку про те, що постанова Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області №3 від 17 січня 2019 року «Про відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1» є протиправною та підлягає скасуванню.

Стосовно позовної вимоги про визнання протиправною та скасування постанови №2 Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області від 22.01.2019 року «Про призначення депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих округах №5, 6, 7» , в частині призначення проміжних виборів депутата в одномандатному виборчому окрузі №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області, суд зазначає наступне.

Згідно з ч.9 ст.41 Закону №93 на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п'ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов'язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Відповідно до ч.5 ст.14 Закону України №595 проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Частиною 3 ст.15 Закону №595 передбачено, що проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня проміжних місцевих виборів.

Рішення про призначення проміжних виборів депутата сільської, селищної ради приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня дострокового припинення повноважень депутата, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Таким чином, враховуючи те, що постанова Новалатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області №3 від 17 січня 2019 року «Про відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1» , є протиправною та підлягає скасуванню, суд дійшов висновку про відсутність підстав для призначення відповідачем проміжних місцевих виборів депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області, зокрема, в одномандатному виборчому окрузі №7.

У зв'язку з цим, суд вважає за необхідне визнати протиправною та скасувати постанову Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області №2 від 22.01.2019 року «Про призначення депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих округах №5, 6, 7» , в частині призначення проміжних виборів депутата в одномандатному виборчому окрузі №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що відповідно до ч. 1ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 34195741) судовий збір у розмірі 1536 гривень 80 коп. відповідно до квитанції №0.0.1255307828.1 від 31.01.2019.

Керуючись, ст.ст. 139, 241 - 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (53711, вул. Степова, буд.8, с.Новолатівка, Широківський р-н, Дніпропетровська область) до Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області (53711, вул. Шкільна, буд.7А, с.Новолатівка, Широківський р-н, Дніпропетровська область) про визнання протиправними та скасування постанов №3 від 17.01.2019 року та №2 від 22.01.2019 року - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправною та скасувати постанову Новалатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області №3 від 17 січня 2019 року «Про відкликання депутата одномандатного виборчого округу №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1» .

Визнати протиправною та скасувати постанову Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області №2 від 22.01.2019 року «Про призначення проміжних виборів депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих округах №5, 6, 7» , в частині призначення проміжних виборів депутата в одномандатному виборчому окрузі №7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 34195741) судовий збір у розмірі 1536 гривень 80 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 21 березня 2019 року.

Суддя ОСОБА_20

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.03.2019
Оприлюднено22.03.2019
Номер документу80602167
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/1041/19

Ухвала від 08.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Постанова від 04.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Постанова від 04.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 13.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 02.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 02.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Постанова від 04.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 04.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 13.03.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні