Постанова
від 04.07.2019 по справі 160/1041/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

04 липня 2019 року м. Дніпросправа № 160/1041/19

головуючий суддя І інстанції - Захарчук-Борисенко Н.В.

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді (доповідача) Іванова С.М.,

суддів: Панченко О.М., Чередниченка В.Є.,

за участю секретаря судового засідання Чорнова Є.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.03.2019 року в адміністративній справі № 160/1041/19 за позовом ОСОБА_1 до Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області про визнання протиправними та скасування постанов,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області, в якому просила:

- визнати протиправною та скасувати постанову Новалатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області № 3 від 17 січня 2019 року «Про відкликання депутата одномандатного виборчого округу № 7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області Шепілової Наталії Іванівни» ;

- визнати протиправною та скасувати постанову Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області № 2 від 22.01.2019 року «Про призначення проміжних виборів депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих округах № 5, 6, 7» , в частині призначення проміжних виборів депутата в одномандатному виборчому окрузі № 7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.02.2019 року адміністративний позов ОСОБА_1 було задоволено.

Визнано протиправною та скасовано постанову Новалатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області № 3 від 17 січня 2019 року «Про відкликання депутата одномандатного виборчого округу № 7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області Шепілової Наталії Іванівни» .

Визнано протиправною та скасовано постанову Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області № 2 від 22.01.2019 року «Про призначення проміжних виборів депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих округах № 5, 6, 7» , в частині призначення проміжних виборів депутата в одномандатному виборчому окрузі № 7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області.

Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Не погодившись з зазначеним рішенням суду, Новолатівська сільська виборча комісія Широківського району Дніпропетровської області звернулась з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.02.2019 року скасувати та прийняти нове судове рішення, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідач зазначив, що виборцями дотримано процедуру прийняття рішення про внесення пропозиції щодо відклинання позивача у присутності не менше 30 осіб, що відповідає ч. 2 ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Зауважено, що наявність у депутата права бути присутнім на засіданнях територіальної виборчої комісії не породжує у територіальної виборчої комісії обов`язку щодо направлення запрошення для участі у такому засіданні.

ОСОБА_1 було подано відзив на апеляційну скаргу, в якому посилаючись на обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просила останню залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Представник відповідача в судовому засіданні просив задовольнити вимоги апеляційної скарги на підставах, що в ній зазначені, та скасувати рішення суду першої інстанції і прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Представник позивача в судовому засіданні заперечував відносно задоволення апеляційної скарги, зазначаючи, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а тому підлягає залишенню без змін.

Заслухавши учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як було встановлено судом першої інстанції, 18.12.2016 року ОСОБА_1 на перших виборах депутатів сільської ради Новолатівської об`єднаної територіальної громади в одномандатному виборчому окрузі № 7 було обрано депутатом Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області VII скликання шляхом самовисування.

З метою вирішення питання про відкликання депутата ОСОБА_1 , виборцями було розміщено оголошення у місцевому друкованому виданні «Вісник» , стосовно того, що 08.01.2019 в с. Новолатівка Широківського району Дніпропетровської області одномандатного виборчого округу № 7 біля Новолатівської середньої загальноосвітньої школи відбудуться збори виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата виборчого округу № 7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області Шепілової Н.І. за народною ініціативою.

За результатами вказаних зборів була прийнята пропозиція щодо відкликання депутата виборчого округу № 7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області Шепілової Н.І. (протокол про збори виборців від 08.01.2019 року) та вирішено затвердити склад ініціативної групи для збору підписів на підтримку вказаної пропозиції.

В подальшому на підтримку пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 ініціативною групою було зібрано 55 підписів виборців с. Новолатівка одномандатного виборчого округу № 7.

На засіданні Новолатівської сільської виборчої комісії, що відбулось 17.01.2019 року, за результатами перевірки отриманих від ініціативної групи підписних листів та протоколу зборів виборців на підтримку пропозиції щодо відкликання депутата Шепілової Н.І., Новолатівська сільська виборча комісія постановила відкликати депутата одномандатного виборчого округу № 7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області Шепілової Н.І. (протокол Новолатівської сільської ради від 17.01.2019) та прийняла Постанову № 3 від 17 січня 2019 року «Про відкликання депутата одномандатного виборчого округу № 7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області Шепілової Н.І., яка була оприлюднена на офіційному веб-сайті Новолатівської сільської ради. Повідомлення про припинення повноважень було направлено депутату ОСОБА_1 .

У зв`язку з прийняттям вказаної постанови, 22.01.2019 року відповідач прийняв постанову № 2 «Про призначення депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих округах № 5, 6, 7» , в частині призначення проміжних виборів депутата в одномандатному виборчому окрузі № 7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області.

Не погодившись з обґрунтованістю прийняття вказаних постанов, позивач звернулась до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані постанови були прийняті відповідачем з порушенням приписів чинного законодавства та протиправно, що свідчить про необхідність їх скасування.

Суд апеляційної інстанції не погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначено Законом України Про статус депутатів місцевих рад .

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України Про статус депутатів місцевих рад депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 4 Закону України Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів .

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Приписами ст. 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Як свідчать встановлені обставини справи, підставою для відкликання депутата одномандатного виборчого округу № 7 с. Новолатівка Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 є пропуск останньою протягом року більше половини пленарних засідань ради, що підтверджується протоколом Новолатіської сільської виборчої комісії від 17.01.2019 року та протоколом зборів виборців виборчого округу № 7 (т. 2 а.с.1-52, 147-153).

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 38 вказаного Закону, право вносити пропозиції про відкликання депутата місцевої ради до територіальної виборчої комісії належить відповідній місцевій раді, а також зборам виборців та зборам (конференціям) об`єднань громадян, їхніх місцевих осередків, які відповідно до Закону України Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів мають право висувати кандидатів у депутати і знаходяться на території відповідного виборчого округу. Рішення про внесення пропозицій щодо відкликання депутата місцевої ради приймається відповідно на пленарному засіданні місцевої ради.

Аналогічні приписи містяться у Законі України Про місцеве самоврядування в Україні .

Частинами 1, 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів; 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів; 3) у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради - протягом тридцяти днів з дня отримання матеріалів.

За приписами частин 4 та 5 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Як вбачається з матеріалів справи, за результатом зборів виборців було складено протокол від 08.01.2019 року.

Дослідивши зміст вказаного протоколу, колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку, що останній містить необхідні реквізити, визначені ч. 4 ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , а саме: зміст звернення виборців про відкликання депутата сільської ради Шепілової Н.І., зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата сільської ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, - ОСОБА_2 , відомості про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради, зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців.

Також, з матеріалів справи вбачається, що до вказаного протоколу було складено Перелік присутніх на зборах виборців одномандатного виборчого округу № 7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області 08.01.2019 року в с. Новолатівка, щодо внесення пропозиції про відкликання депутата одномандатного виборчого округу № 7 с. Новолатівка Новолатіської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області ОСОБА_1 , яке було визначено як Додаток № 1 до Протоколу (т. 1 а.с. 165).

З вказаного додатку вбачається, що він містить перелік учасників, у якому зазначено прізвище та ініціали, число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України, адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), підпис кожного учасника зборів.

При цьому, колегія суддів апеляційного суду зазначає, і на що не звернув увагу суд першої інстанції відмовляючи в задоволенні позову, що незазначення у вказаному додатку повних ім`я та по батькоів учасників, а також не зазначення номеру контактного телефону всіма учасниками зборів не зумовлює грубого порушення ініціативною групою приписів ч. 4 ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , що зумовлювало б неправомірність проведення зборів виборців та участь зазначених у цьому додатку осіб у зборах, оскільки вказаний перелік, містить всі необхідні дані, які надають можливість ідентифікувати осіб виборців, містять їх підписи. В свою чергу, доказів підробки зазначених підписів сторонами до суду подано не було.

До протоколу зборів додані письмові заяви про згоду кожної особи, що включені до ініціативної групи, на входження до її складу. Заяви містять: прізвище, власне ім`я та по батькові, число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України, до заяви додані ксерокопії паспорта (а.с.162-172 т. 2).

При цьому, що стосується відсутності у заява-згодах відомостей про місце проживання, місце роботи цих осіб та ненадання певними заявниками копії першої та другої сторінки паспорта, то суд апеляційної інстанції зазначає, що відомості про місце проживання, паспортні дані, номери телефонів, зазначені в відомостях про кількісний та персональний склад ініціативної групи як додаток до протоколу зборів виборців.

Відсутність зазначення місця роботи у заявах та ненадання одним заявником копії першої або другої сторінки паспорту, не може вказувати на грубе порушення ініціативною групою приписів частини 5 статті 38 Закону № 93-IV, за яких можливо ставити під сумнів надання особами згоди на участь в ініціативній групі з урахуванням того, що такі заяви містять підписи цих осіб, а матеріали справи не містять доказів підробки цих підписів.

Також, на переконання колегії суддів є необґрунтованими і висновки суду першої інстанції про не доведеність, що учасники зборів від 08.01.2019 р. були обізнані про мету зборів, обговорювали питання підтримання пропозиції про відкликання депутата, приймали участь у голосуванні на зборах, а також ставили свій підпис з метою підтримання пропозиції про відкликання депутата у додатку 1 до протоколу про збори виборців одномандатного виборчого округу, тому як останні ґрунтуються виключно на показаннях свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , які спростовуються заявою-згодою на включення до ініціативної групи, в якій чітко зазначено про надання згоди на включення до ініціативної групи щодо відкликання депутата та повідомленням в газеті Вісник про мету проведення зборів 08.01.2019 року, в тому числі про відкликання депутата ОСОБА_6 Н.І.

Крім того, висновки суду першої інстанції ґрунтуються лише на показах цих свідків з з загальної кількості присутніх осіб, що апріорі не може свідчити про незаконність проведення зборів.

Що стосується дотримання процедури повідомлення позивача про проведення зборів виборців та прийняття такими зборами відповідного рішення, колегія суддів апеляційного суду зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Як вбачається з матеріалів справи, повідомлення про проведення зборів виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_7 та створення ініціативної групи передано до Новолатівської сільської виборчої комісії 09.01.2019 р., що підтверджується відміткою про присвоєння вхідного номеру .

09.01.2019 на адресу депутата ОСОБА_1 . простим поштовим відправленням було направлено повідомлення про початок збору підписів на підтримку пропозиції щодо відкликання депутата одномандатного округу № 7 Шепілової Н.І. за народною ініціативою за вих. № 16 від 09.01.2019, яке остання відмовилась отримувати. Також вказане повідомлення було передано позивачу 09.01.2019 в телефонному режимі Головою Новолатівської сільської виборчої комісії ОСОБА_4 (т. 1, а.с. 171-172).

Суд апеляційної інстанції наголошує, що Законом України Про статус депутатів місцевих рад не встановлена форма інформування виборчою комісією депутата про факт проведення зборів виборців та початок процедури збору підписів з питання дострокового відкликання депутата.

Отже, висновок суду першої інстанції, що таке повідомлення має містити інформацію про проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, є необгрунтованим, оскільки ч. 1 ст. 39 Закону № 93-IV не містить такої вимоги до інформації, що спрямовується депутату, відносно якого ініційоване питання про дострокове відкликання.

Відтак, з зазначених обставин справи вбачається, що факт неналежного інформування позивача виборчою комісією про проведення зборів виборців та прийняття рішення в даному випадку відсутній.

Що стосується дотримання порядку збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради Шепілової Н.В. за народною ініціативою, то суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відповідно до ч. 3 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено встановлено, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Тобто, підписний лист повинен містити: дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (в контексті спірних правовідносин - повну назву села, району, області, до складу якої входить село), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я та по батькові, дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (в цьому випадку - самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, відомості про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я та по батькові, місце роботи і адресу місця проживання), дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я та по батькові, число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України, адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Як вбачається з оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції дійшов висновку про порушення норм ч. 4 ст.40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , під час збору підписів виборців, з огляду на те, що:

- в підписному листі № 1 відносно виборців під порядковим номером: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 та у підписному листі № 2 відносно виборців під порядковим номером: 16, 19, 20, 21, 22, 24. 25, 26, 29 - відсутня назва документу, що посвідчує особу громадянина України, яка ставить свій підпис у підписному листі, що свідчить про невідповідність даних у підписних листах даним форми підписного листа, що була встановлена на зборах виборців 08.01.2019 року;

- в підписному листі №1 не зазначено паспортних даних відносно виборця під порядковим № 18, а номер паспорту осіб, що зазначені у підписному листі № 1, № 2 під порядковим номером: 4, 17 - складається із семи цифр;

- в підписному листі №2 відносно виборців під порядковим номером: 17, 19, 20 - не коректно зазначено дані про прізвище, власне ім`я та по батькові - що свідчить про не дотримання норм ч. 4 ст. 40 Закону № 93, під час збору підписів виборців;

- підписний лист для збирання збору підписів виборців № 1 та № 2 не містить відомостей про суб`єкта висування депутата, а також про місце роботи члена ініціативної групи, який збирає підписи, що свідчить про не відповідність форми підписних листів № 1 та № 2 на підтримку пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_6 Н.І. ч. 3 ст. 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» .

Суд апеляційної інстанції не погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Судом встановлено, що форма підписного листа, затверджена на зборах виборців 08.01.2019 р. та є додатком № 3 до протоколу зборів виборців від 08.01.2019 року.

Зі змісту підписних листів № 1 та № 2 вбачається, що останні містять відомості про депутата, щодо якого ініціюється питання дострокового відкликання (депутат одномандатного виборчого округу № 7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області Шепілова Наталія Івавнівна, яка набула повноважень 20.02.2017 року).

За приписами частини 4 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:

1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;

2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;

3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону;

4) які не відповідають встановленій формі.

Отже, в контексті спірних правовідносин, виборча комісія мала не враховувати підписні листи, у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців.

Разом з тим, суд першої інстанції не звернув увагу, що підписні листи містять відомості про осіб, які збирали підписи виборців та не було встановлено, що останні містять недостовірні відомості про таких осіб.

Також підписи виборців збирались особами, які є членами ініціативної групи, мали право голосу, підписи не збирались у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону (в органах державної влади, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім партійних організацій), у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги), підписні листи відповідають встановленій формі.

Таким чином, колегія суддів зазначає щодо відсутності правових підстав, визначених частиною 4 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад для неврахування підписних листів.

Щодо дотримання процедури повідомлення позивача про засідання Новолатівської сільської виборчої комісії та дотримання гарантій прав депутата, то суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 1) у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

Згідно з абзацом 2 частини 4 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад за результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

За приписами частини 5 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Отже, Законом України Про статус депутатів місцевих рад не встановлено імперативного обов`язку для виборчої комісії запрошувати депутата на засідання з питання відкликання депутата за народної ініціативою.

Як вбачається зі змісту оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції, застосував до спірних правовідносин приписи ст. 27 Закону України Про місцеві вибори № 595-VІІІ від 14.07.2015 року, які регулюють питання порядку проведення засідань виборчої комісії, відповідно до змісту якої засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.

Однак, за приписами статті 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , що регулює дані правовідносини, депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання.

Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об`єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз`яснення своєї позиції засоби масової інформації.

Колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що встановивши право депутата бути присутнім на засіданні виборчої комісії при розгляді питання про відкликання депутата, законодавець не встановив обов`язку для виборчої комісії повідомляти такого депутата про розгляд цього питання або запрошувати депутата на засідання комісії.

Відтак, з урахуванням відсутності у виборчої комісії встановленого Законом України Про статус депутатів місцевих рад імперативного обов`язку із запрошення депутата місцевої ради на засідання комісії з питання дострокового відкликання такого депутата, суд приходить до висновку, що відповідачем не порушено приписи статті 48 Закону № 93-IV в частині дотримання гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання.

Крім того, сторонами не спростовано того факту, що виборчою комісією на інформаційному стенді було розміщено інформацію щодо розгляду питання про відкликання ОСОБА_1 на засіданні 17.01.2019 року.

Відносно позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області №2 від 22.01.2019 року «Про призначення проміжних виборів депутатів Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області в одномандатних виборчих округах № 5, 6, 7» , в частині призначення проміжних виборів депутата в одномандатному виборчому окрузі № 7 Новолатівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області, то суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що оскільки достроково припинені повноваження депутата сільської ради ОСОБА_6 Н ОСОБА_8 , постанова про відкликання останньої була прийнята обгрунтовано та з дотриманням приписів чинного законодавства, а відповідно Новолатівською сільською виборчою комісією обґрунтовано призначено проміжні вибори депутата Новолатівської сільської ради в одномандатному виборчому окрузі № 7 та у відповідності до частині 3 статті 90 Закону України Про місцеві вибори .

Таким чином, проаналізувавши встановлені обставини справи у сукупності, колегія суддів апеляційного суду не погоджується з висновками суду першої інстанції щодо обґрунтованості задоволення адміністративного позову, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції скасуванню, а в задоволенні позову має бути відмовлено.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 310, ст. 315, ст. 317 КАС України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Новолатівської сільської виборчої комісії Широківського району Дніпропетровської області - задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.03.2019 року в адміністративній справі № 160/1041/19- скасувати та прийняти нову постанову.

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 - відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддя С.М. Іванов

суддя О.М. Панченко

суддя В.Є. Чередниченко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.07.2019
Оприлюднено14.07.2019
Номер документу82994428
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/1041/19

Ухвала від 08.08.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Постанова від 04.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Постанова від 04.07.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 13.06.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 02.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 02.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Постанова від 04.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Постанова від 04.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 13.03.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні