Рішення
від 15.03.2019 по справі 540/19/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 березня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/19/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Василяки Д.К.,

при секретарі: Кукульник Я.В., за участю позивача Землянського С.М., представника відповідача Незгоди Є.В.,розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Споживчого товариства "Новолексіївське сільське споживче товариство" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 23.08.2018 р. № 004491405,

встановив:

Споживчого товариства "Новоолексіївське сільське споживче товариство" (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі по тексту - Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 23.08.2018 року № 004491405.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що податковим органом прийнято податкове повідомлення рішення від 23.08.2018р. №004491405, яке позивач вважає протиправним, оскільки відповідно до акта перевірки порушення полягають у порядку оприбуткування готівки, а саме, позивачем готівкові кошти, які надходили до каси (місця проведення розрахунків) оприбутковані в КОРО не у день їх фактичного надходження до каси, а на наступний день.

Позивач вказав, що згідно акту перевірки від 10.08.2018 року № 0378/21/22/РРО/30196359 зафіксоване не своєчасне оприбуткування готівкових коштів у розмірі 309,50 грн. за 26.05.2017р., які фактично оприбутковано 27.05.2017 р., та готівкові кошти за 03.01.217 року у розмірі 26639,40 грн., які фактично оприбутковано в КОРО 04.01.2017 р., а всього - 26948,9 грн. Відповідач вважає, що позивачем порушено норми п. 2.6 гл.2 Постанови Національного банку від 15.12.2004 р. № 637 Положення про ведення касових операцій у національній валюті України . У зв'язку з цим до позивача застосовано штрафну санкцію згідно абз. 3 ст. 1 Указу Президента № 436/95 від 12.06.1995 Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки - у п'ятикратному розмірі не оприбуткованої суми. Однак, з 05.01.2018 р. діє Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 29.12.2017 року № 148, яке затверджено на зміну свого попередника - Положення № 637. В діючому на момент проведення перевірки Положенні № 148 відсутні норма, яка передбачала, що відсутність запису в КОРО є не оприбуткуванням готівки. Так позивач зазначає, що відповідач виносить рішення про порушення позивачем неіснуючого нормативно-правового акту, оскільки діючі норми законодавства не передбачають відповідальності у спірному випадку.

На підставі вказаного просить податкове повідомлення - рішення від 23.08.2018 року № 004491405 скасувати.

Ухвалою суду від 24.01.2019 року у справі відкрито спрощене провадження.

06.02.2019 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, який обґрунтовано тим, що в ході проведення перевірки позивача встановлено, що за адресою Херсонська область, смт. Новоолексіївка, вул. Дружби народів 4, встановлено порушення, що вказані в акті, а саме: не оприбуткування (несвоєчасне оприбуткування) готівкових коштів (торгової виручки) в сумі 26948,90 грн. в Книзі обліку розрахункових операцій, чим порушено вимоги пункту 2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637, зареєстрованого в Мінюсті України 13.01.2005 р. за № 40/10320, а саме, не забезпечено своєчасне оприбуткування в КОРО готівкових коштів, які надійшли до каси. До каси надходили готівкові кошти, які в КОРО оприбутковані не у день їх фактичного надходження до каси, а на наступний день. Сума коштів, яка оприбуткована несвоєчасно становить 26948,90 грн.

При цьому, відповідач вказав, що відповідно до законодавства, при щоденній роботі з РРО Z-звіт необхідно виконувати щодня по закінченню робочої зміни, але не пізніше 24 години цього для.

На підставі вказаного вважає правомірним нарахування штрафних санкцій позивачу, а оскаржуване податкове повідомлення - рішення таким, що не підлягає скасуванню.

Заслухавши вступне слово представника позивача, представника відповідача, покази свідків, дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази у їх сукупності, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного: на підставі наказу Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 01.08.2018 №759 керуючись ст.20, пп.75.1.3 п.75.1 ст.75, пп.80.2,2, 80.2.3, 80.2.5, п.80.2 ст.80 Податкового кодексу України, відповідачем 09 серпня 2018 проведено фактичну перевірку Споживчого товариства Новоолексіївське сільське споживче товариство , розташованого за адресою: Херсонська область, смт. Новоолексіївка, вул. Дружби народів 4.

За результатами перевірки складено акт (довідку) фактичної перевірки від 10.08.2018 р. № 0378/21/22/РРО/30196359, яким зафіксовано два порушення п. 2.6 гл. 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затв. Постановою Правління Національного банку України 15.12.2004 №637, а саме:

- не забезпечено своєчасне оприбуткування готівкових коштів в РРО № 2110002314, які надійшли до каси (місця проведення розрахунків), а саме готівкові кошти у розмірі 309,50 грн. за 26.05.2017 р. фактично оприбутковано 27.05.2017 р. та готівкові кошти за 03.01.2017 року у розмірі 26639,40 грн., які фактично оприбутковані 04.01.2017 року.

- книга обліку розрахункових операцій в наявності.

На підставі встановлених порушень 23.08.2018 р. відповідачем прийнято податкове повідомлення - рішення № 004491405, яким до відповідача застосовано штрафні санкції у сумі 134744,50 грн.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне: Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з п. 80.1 ст. 1 Податкового кодексу України, фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).

Відповідно до п.п. 80.2.5 п. 80.2 Податкового кодексу України, фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.

Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 року № 265/95-ВР (далі по тексту - Закон України № 265/95-ВР) визначено правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Дія його поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України № 265/95-ВР контроль за додержанням суб'єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), інших вимог цього Закону здійснюють органи доходів і зборів шляхом проведення фактичних та документальних перевірок відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно з підпунктом 2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні (в редакції до 05.01.2018) уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній мірі оприбутковуватися. У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням розрахункової книги оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у КОРО на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних розрахункової книги).

Пунктом 11 розліду ІІ Положення "Про ведення касових операцій у національній валюті в Україні", затвердженого Постановою НБУ від 29.12.2017 р. № 148 встановлено, що оприбуткуванням готівки в касах установ/підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.

Оприбуткуванням готівки в касах фізичних осіб-підприємців, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх товарними чеками (квитанціями) і веденням книги обліку доходів і витрат (або книги обліку доходів), є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у книзі обліку доходів і витрат (або книзі обліку доходів) на підставі товарних чеків (квитанцій).

Оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, а також у касах фізичних осіб-підприємців, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО без ведення касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку фіскальних звітних чеків і їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО/занесення даних розрахункових квитанцій до КОРО.

Абзацом 2 статті 1 Указу Президента України від 12 червня 1995 року № 436/95 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Указ № 436/95) встановлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються НБУ, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.

Відповідно до пункту 9 статті 3 Закону України від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов'язані щоденно друкувати на реєстраторах розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій.

Таким чином, приписи наведеної норми передбачають особливості роботи РРО, які мають забезпечувати друкування таких звітів за кожний робочий день.

Пунктом 2 Вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2002 року № 199 (далі - Вимоги № 199), зміна - період роботи реєстратора від реєстрації першої розрахункової операції після виконання Z-звіту до виконання наступного Z-звіту; Z-звіт - це денний звіт з обнулінням інформації в оперативній пам'яті та занесенням її до фіскальної пам'яті РРО.

Пунктом 7 Вимог № 199 визначено, що усі режими роботи реєстратора, крім тих, що забезпечують усунення причин блокування, повинні блокуватися у разі:

відключення механізму друкування чеків і звітів;

відключення індикатора клієнта, виконаного у вигляді окремого блока;

спроби зміни дати;

спроби зміни опису товару або послуги (крім вартості одиниці їх виміру) після проведення першої реєстрації продажу цього товару;

вичерпання ємності, несправності, відключення або заміни фіскальної пам'яті;

перевищення встановленої кількості аварійних обнулень;

порушення послідовності виконання операцій, передбачених програмним забезпеченням реєстратора;

спроби занесення фіскальної інформації до фіскальної пам'яті, якщо в годиннику-календарі встановлено дату, що передує даті останнього Z-звіту;

перевищення максимальної тривалості зміни;

відсутності чекової стрічки;

відсутності контрольної стрічки (у разі коли контрольна стрічка друкується одночасно з чековою);

перевищення максимальної кількості розрядів чисел, що обробляються;

зниження напруги до рівня, при якому не гарантується достовірна обробка та зберігання даних;

спотворення даних у фіскальній пам'яті.

При цьому, у додатку до Вимог зазначено, що максимальна тривалість зміни не повинна перевищувати 24 години.

Отже, суд робить висновок, що оскільки календарний день (доба) налічує 24 години, тобто день триває з 0 годин 00 хвилин до 24 годин 00 хвилин, при щоденній роботі з РРО Z-звіт необхідно виконувати щодня по закінченні робочої зміни, але не пізніше 24 години цього дня.

Аналізуючи викладене, суд робить висновок, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, мають своєчасно та в повній мірі оприбутковувати усю готівку, що надходить до кас, та щоденно, тобто кожного робочого дня по закінченні "зміни", але не пізніше 24 години цього ж дня, друкувати на РРО фіскальні звітні чеки і забезпечувати їх зберігання в КОРО.

Суд зазначає, що в ході розгляду справи встановлено, що підставою для висновків, викладених в акті перевірки щодо встановлених порушень та, відповідно винесення спірного податкового повідомлення-рішення є те, що позивачем не було забезпечено своєчасне оприбуткування готівкових коштів, які надійшли до каси.

При цьому, суд звертає увагу, що в акті перевірки від 10.08.2018 р. відповідач посилається на порушення позивачем норм п. 2.6 гл.2 Постанови НБУ від 15.12.2004 р. № 637 Положення про ведення касових операцій у національній валюті України , яка на момент проведення перевірки 10.08.2019 року була скасована. Натомість в діючому на момент проведення перевірки Положенні № 148 відсутні норма, яка передбачала, що відсутність запису в КОРО є неоприбуткування готівки.

Згідно Положення №148 оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, а також у касах фізичних осіб-підприємців, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або КОРО без ведення касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень на підставі даних розрахункових документів шляхом формування та друку фіскальних звітних чеків і їх підклеювання до відповідних сторінок КОРО/ занесення даних розрахункових квитанцій до КОРО (п.11 розділу 2 Положення № 148). Позивач вчинив дії по формуванню та друку фіскальних звітів чеків та підклеїв ці звіти до відповідних сторінок КОРО, отже позивач фактично виконав приписи п. 11 розд. 2 Положення № 148, що діяло на момент проведення перевірки, що підтверджується копією витягів з книги КОРО за спірний період.

В ході розгляду справи встановлено, що готівкові кошти, які надходили до каси, оприбутковувалися в КОРО на наступний день після їх фактичного надходження та на наступний день Z-звіти роздруковувалися позивачем, про що відповідачем в ході розгляду справи не заперечувалося.

Таким чином, суд робить висновок, що податковим органом не доведено склад податкового правопорушення, покладеного в основу спірного податкового повідомлення - рішення та безпідставного застосування до позивача штрафних санкцій на підставі п. 2.6 гл.2 Постанови НБУ від 15.12.2004 р. № 637 Положення про ведення касових операцій у національній валюті України , яка на момент проведення перевірки втратила чинності.

Постановою від 29.12.2017 року № 148 "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні" Постанову Правління Національного банку України "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні" від 15 грудня 2004 року № 637, зареєстровану в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 року за № 40/10320 визнано такою, що втратила чинність.

Відповідно до статті 22 Конституції України права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Статтею 58 Конституції України визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У зв'язку з цим, суд, аналізуючи викладене приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Судові витрати розподілено відповідно до ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 77, 90, 241-246, 255 КАС України, суд -

вирішив :

Адміністративний позов Споживчого товариства "Новоолексіївське сільське споживче товариство" (ЄДРПОУ 30196359, інд. 75560, Херсонська область, Генічеський район, селище міського типу Новоолексіївка, вул. Лесі Українки, 17) до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (ЄДРПОУ 39394259, інд. 73000, м.Херсон, пр. Ушакова, 75) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 23.08.2018 р. № 004491405 - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 23.08.2018 року № 004491405 про застосування штрафних санкцій на суму 134744,50 грн. (сто тридцять чотири тисячі сімсот сорок чотири грн.) 50 коп.

Стягнути з Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (ЄДРПОУ 39394259, інд. 73000, м.Херсон, пр. Ушакова, 75) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Споживчого товариства "Новоолексіївське сільське споживче товариство" (ЄДРПОУ 30196359, інд. 75560, Херсонська область, Генічеський район, селище міського типу Новоолексіївка, вул. Лесі Українки, 17) судові витрати у розмірі 2012,17 грн. (дві тисячі дванадцять грн. 17 коп.).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 20 березня 2019 р.

Суддя Василяка Д.К.

кат. 111010000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.03.2019
Оприлюднено22.03.2019
Номер документу80604284
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/19/19

Ухвала від 13.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шипуліна Т.М.

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 20.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 15.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 15.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Рішення від 15.03.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Рішення від 15.03.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 24.01.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 08.01.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 09.01.2019

Кримінальне

Машівський районний суд Полтавської області

Косик С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні