ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04.03.2019 м. Івано-ФранківськСправа № 909/965/18
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Неверовської Л.М., секретар судового засідання Михайлюк А. С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський",
вул. Міцкевича 51, м. Бурштин, Галицький район, Івано-Франківська область, 77111
до відповідача: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області
вул. Василіянок 48, м. Івано-Франківськ, 76019
про визнання незаконними та скасування наказів та зобов'язання вчинити дії
За участю представників :
від позивача: ОСОБА_1 - адвокат, посвідчення № 756 від 31.12.2013; договір про надання юридичних послуг від 25.10.2018
від відповідача: ОСОБА_2, довіреність №01-37-01 від 02.01.2019
Встановив: Товариство з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області про визнання незаконними та скасування наказів Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 23.04.2018: № 106 "Про визнання наказів регіонального відділення такими, що втратили чинність", № 107 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький" та зобов'язання РВ ФДМУ по Івано-Франківській області вчинити дії по виконанню наказу від 30.11.2016 № 403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький".
Позиція позивача.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримує в повному обсязі з підстав, наведених у позовній заяві та у відповіді на відзив; просить суд позов задоволити.
В обґрунтування позовних вимог зазначає наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" є орендарем єдиного майнового комплексу ДП РГ "Галицький", який включений до переліку об'єктів, що підлягають приватизації. Наказом РВ ФДМ України по Івано-Франківській області від 30.11.2016 №403 прийнято рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" способом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється регіональним відділенням та орендарем - ТОВ "Рибгосп Бурштинський". Наказом РВ ФДМ України по Івано-Франківській області від 25.07.2017 №377 затверджено план приватизації, підготовлений комісією з приватизації даного об'єкта.
Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 23.04.2018 № 106 відповідач приймає рішення про визнання такими, що втратили чинність: наказ від 30.11.2016 №403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький"; наказ від 25.07.2017 №377 "Про затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький". Підставою для скасування наказів №403 та № 377 є закінчення строку дії акту оцінки майна, що підлягає внесенню до статутного капіталу акціонерного товариства, яке мало бути утворене у ході приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький".
Позивач вважає, що безпідставне пропущення відповідачем строків по застосуванню акта оцінки майна у ході реалізації плану приватизації не може бути підставою для скасування вищевказаних наказів.
На думку позивача, у відповідача відсутні повноваження та підстави для відміни, скасування або припинення прийнятого рішення про приватизацію.
Також, позивач звертає увагу суду, що одночасно з оскаржуваним наказом від 23.04.2018 № 106 відповідач приймає наказ № 107, згідно якого РВ ФДМ України по Івано-Франківській області приймає рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький" шляхом продажу на аукціоні з умовами. Такий продаж майна передбачає реалізацію об'єкта приватизації, як єдиний майновий комплекс без застосування умов передбачених Законом України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" внаслідок чого у позивача, який на даний час є орендарем і мав статус у 2016-2018 роках учасника приватизаційного процесу позбавлений безумовного права на отримання частки у майні, що приватизується.
При цьому позивач зазначає, що згідно переліку об'єктів державної власності, що підлягають приватизації у 2015-2017 роках затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2015 № 271 "Про проведення прозорої та конкурентної приватизації у 2015-2017 роках" єдиний майновий комплекс державного підприємства Рибне господарство "Галицький" внесено, як об'єкт приватизації агропромислового комплексу, а пункт 4 Розділу V Прикінцевих та перехідних положень нового Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" передбачає умови щодо закінчення процесу приватизації таких об'єктів із застосуванням вимог Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" у разі наявного і затвердженого Плану приватизації на дату що передує дню набрання чинності цього Закону.
Позивач вважає, що розпочатий процес приватизації згідно наказу від 30.11.2016 №403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" завершено безпідставно та з перевищенням відповідачем владних повноважень; бездіяльність останнього призвела до затягування цього процесу, оскільки, на думку позивача, План приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький" затверджений наказом від 25.07.2017 №377 був дійсний не зважаючи на судове провадження у справі № 909/742/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області (далі - РВ ФДМУ по Івано-Франківській області) про визнання незаконним та скасування п. 1 наказу РВ ФДМУ по Івано-Франківській області №377 від 25.07.2017 та зобов'язання РВ ФДМУ по Івано-Франківській області затвердити альтернативний план приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький .
Позиція відповідача .
Відповідач проти позову категорично заперечує, про що зазначає письмово у відзиві на позов (вих.№ 10-06-02471 від 26.11.2018, вх.№ 18571/18; а.с.51-54) та у запереченні (вих. № 10-06-00115, вх.№ 697/19; 86-88); просить суд у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" відмовити в повному обсязі.
При цьому зазначає, що відповідач не міг і не може станом на сьогоднішній день забезпечити здійснення приватизації відповідно до Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" та відповідно до п.4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", оскільки згідно приписів ст. 25 Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" приватизація рибних господарств здійснюється шляхом перетворення їх в акціонерне товариство. Натомість, строк Акту оцінки закінчився, установчих зборів засновників не було проведено, не затверджено Статут новоствореного товариства, не проведено реєстрації юридичної особи акціонерного товариства.
Заперечуючи позов, відповідач звертає увагу суду, що абзацом 3 пункту 25 Методики оцінки майна, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891 (в редакції Постанови КМУ від 25.11.2015 № 1033) передбачено право, а не обов'язок щодо продовження строку дії акту оцінки майна органом, який його затвердив. Наказом регіонального відділення від 29.12.2016 №455 (зі змінам, внесеними наказом від 31.01.2017 № 36) встановлено дату оцінки майна об'єкта приватизації - 28.02.2017, наказом регіонального відділення від 13.06.2017 №319 затверджено акт оцінки майна, що підлягає внесенню до статутного капіталу АТ, що створюється регіональним відділенням та орендарем - ТОВ "Рибгосп Бурштинський" на базі єдиного майного комплексу ДП Рибне господарство "Галицький".
Відповідач стверджує, що оскільки планом приватизації єдиного майного комплексу ДП Рибне господарство "Галицький" передбачено створення регіональним відділенням та орендарем - ТОВ "Рибгосп Бурштинський" акціонерного товариства, а акт оцінки майна, що підлягає внесенню до статутного капіталу акціонерного товариства є недійсним у зв'язку із закінченням строку його дії - 28.11.2018, реалізація плану приватизації є неможливою.
На думку відповідача, у Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області не було підстав щодо прийняття рішення про продовження строку дії Акту оцінки майна, оскільки пропозицій від позивача щодо проведення установчих зборів засновників акціонерного товариства не надходило, а подання позову про визнання незаконним та скасування п. 1 наказу РВ ФДМУ по Івано-Франківській області №377 від 25.07.2017 та зобов'язання РВ ФДМУ по Івано-Франківській області затвердити альтернативний план приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" (справа № 909/742/17 ), відповідач розцінив як відмову Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" в приватизації згідно з планом, затвердженим наказом № 377 від 25.07.2017.
Щодо видачі наказу від 23.04.2018 № 107 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький" відповідач зазначає наступне.
Згідно з п.2 ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" від 18.01.2018, до об'єктів малої приватизації належать єдині майнові комплекси державних і комунальних підприємств, їх структурних підрозділів, у тому числі єдині майнові комплекси та їх структурні підрозділи, що передані в оренду, крім єдиних майнових комплексів державних і комунальних підприємств, що належать до об'єктів великої приватизації, Фондом державного майна України видано наказ від 23.07.2018 № 477 "Про затвердження переліків об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році, яким включено до переліку об'єктів малої приватизації, які підлягають приватизації в 2018 році і єдиний майновий комплекс державного підприємства Рибне господарство "Галицький" (Перелік №2). Цим же наказом зобов'язано начальників регіональних відділень, в тому числі і Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області, забезпечити прийняття рішення про приватизацію об'єктів малої приватизації.
На виконання вищевказаного наказу Фонду державного майна України, регіональним відділенням видано наказ від 23.04.2018 №107, яким прийнято рішення про приватизацію ЄМК ДП Рибне господарство "Галицький" на аукціоні з умовами.
Заперечуючи позов, відповідач стверджує, що Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області діяло в межах своїх повноважень; просить суд відмовити в позові ТОВ "Рибгосп Бурштинський", з огляду на безпідставність.
Розгляд судом заяв, клопотань. Процесуальні дії вчинені судом.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 06.11.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та постановлено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 19.11.2018.
19.11.2018 до суду надійшло клопотання відповідача про відкладення підготовчого засідання (вих.№ 10-06-02426 від 19.11.2018; вх.№ 17965/18).
19.11.2018 судом оголошено перерву в підготовчому судовому засіданні до 27.11.2018.
27.11.2018 відповідачем подано відзив на позов (вих.№ 10-06-02471 від 26.11.2018, вх.№ 18571/18; а.с.51-54).
27.11.2018 судом оголошено перерву в підготовчому судовому засіданні до 17.12.2018.
17.12.2018, від представника позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи (без ЕЦП; вх. № 19680/18).
17.12.2018 судом задоволено клопотання позивача та постановлено ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 03.01.2019.
21.12.2018, через канцелярію суду, від позивача надійшла відповідь на відзив з додатками (вх.№ 20077/18; а.с.64-79).
03.01.2019 суд продовжив строк підготовчого провадження у справі та постановив ухвалу про оголошення перерви в підготовчому судовому засіданні до 16.01.2019.
15.01.2019, до суду надійшло заперечення відповідача з додатками (вих. № 10-06-00115, вх.№ 697/19; 86-95), яке долучено до матеріалів справи.
16.01.2019 суд задовольнив усне клопотання відповідача та постановив ухвалу про оголошення перерви у підготовчому судовому засіданні до 01.02.2019.
31.01.2019, через канцелярію суду, від відповідача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи документальних доказів (вих.№ 10-06-00257 від 20.01.2019, вх.№ 1635/19; а.с.98-104); клопотання судом задоволено.
31.01.2019 до суду надійшло клопотання відповідача про відкладення підготовчого засідання (вих.№ 10-06-00270, вх.№ 1730/19).
01.02.2019, суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження. Розгляд справи по суті призначено на 28.02.2019.
28.02.2019 судом оголошено перерву в судовому засіданні до 04.03.2019.
04.03.2019 розгляд справи по суті завершений - в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Обставини справи, встановлені судом.
Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об'єктивно оцінивши відповідно до приписів статті 86 Господарського процесуального кодексу України в сукупності всі докази, які мають значення для вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
25.02.2014 РВ ФДМ України по Івано-Франківській області (орендодавець) та ТОВ "Рибгосп Бурштинський" (орендар) уклали нотаріально посвідчений договір оренди №09/14 цілісного майнового комплексу Рибне господарство "Галицький", за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування цілісний майновий комплекс ДП РГ "Галицький" (ідентифікаційний код 25570201), розташований за адресою: Івано-Франківська область, Галицький район, м. Бурштин, вул. Л. Українки, 12, вартість якого становить 2968169,00 грн, у т.ч.: основні засоби та інші необоротні активи 2953040,00 грн, капітальні інвестиції (незавершене будівництво) - 15129,00 грн (п. 1.1.) (а.с. 17-19).
Майно передане орендареві по акту №1 приймання-передачі державного майна від 25.02.2014 ( а.с. 20).
Наказом Державного агентства рибного господарства України №77 від 27.02.2014 припинено діяльність ДП РГ "Галицький" шляхом його реорганізації через приєднання до ТОВ "Рибгосп Бурштинський" як орендаря цілісного майнового комплексу ДП РГ "Галицький" (п. 1). ТОВ "Рибгосп Бурштинський" визнано правонаступником майнових прав та обов'язків ДП РГ "Галицький" (п. 5) (а.с.21).
Згідно відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних- осіб підприємців та громадських формувань, станом на 22.07.2016, проведено державну реєстрацію з припинення юридичної особи - Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" та внесено запис про юридичних осіб-правонаступників - Товариство з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" (ідентифікаційний код 38521540).
У відповідності до наказу РВ ФДМ України по Івано-Франківській області від 30.11.2016 №403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький", виданим на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2015 №271 "Про проведення прозорої та конкурентної приватизації у 2015-2017 роках", наказу Фонду державного майна України від 05.10.2016 №1382 "Про затвердження Переліків об'єктів груп В, Г, які підлягають підготовці до продажу в 2016 році", наказано приватизувати єдиний майновий комплекс ДП РГ "Галицький" способом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється регіональним відділенням та орендарем - ТОВ "Рибгосп Бурштинський". Єдиний майновий комплекс класифікований як об'єкт приватизації групи "В" (а.с. 27).
Наказом РВ ФДМ України по Івано-Франківській області від 25.07.2017 №377 "Про затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький", переданого в оренду", затверджено план приватизації, підготовлений комісією з приватизації даного об'єкта, як такий, що відповідає вимогам Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" (п. 1), та припинено діяльність комісії з приватизації цього об'єкта (п. 2) (а.с. 28).
З вказаного наказу вбачається, що РВ ФДМ України було розглянуто два проекти плану приватизації: розроблений комісією з приватизації та альтернативний план приватизації, поданий трудовим колективом орендаря.
Не погоджуючись із прийнятим РВ ФДМУ по Івано-Франківській області рішенням щодо затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу ДП РГ "Галицький", у серпні 2017 року, Товариство з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області про визнання незаконним та скасування п. 1 наказу РВ ФДМУ по Івано-Франківській області №377 від 25.07.2017 та зобов'язання РВ ФДМУ по Івано-Франківській області затвердити альтернативний план приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький".
Позовні вимоги обґрунтовувались тим, що позивач є орендарем єдиного майнового комплексу ДП РГ "Галицький", який включений до переліку об'єктів, що підлягають приватизації. Наказом РВ ФДМУ Івано-Франківській області №377 від 25.07.2017 затверджено план приватизації єдиного майнового комплексу ДП РГ "Галицький", підготовлений комісією з приватизації цього об'єкта, згідно з яким у державній власності залишається контрольний пакет акцій (50%+1акція), тоді як збори трудового колективу ТОВ "Рибгосп Бурштинський" відхилили план приватизації, підготовлений комісією з приватизації, та погодили альтернативний план приватизації, який передбачає 98% акцій у статутному капіталі залишити за трудовим колективом, а 2% акцій - за орендарями майнового комплексу. Позивач вважав, що дія статті 25 цього Закону не поширюється на приватизацію єдиного майнового комплексу ДП РГ "Галицький", оскільки такий не належить до рибокомбінатів, рибоводно-меліоративних станцій, нерестово-виросних рибницьких господарства океанічних водойм та не підпадає під перелік об'єктів, визначених цією статтею, приватизація яких здійснюється на підставі рішення Кабінету Міністрів України. Посилався також на ст. 5 вказаного Закону та зазначав, що приватизація майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється шляхом перетворення їх у колективні господарства або акціонерні товариства за рішенням загальних зборів. Відтак вважав протиправним застосування відповідачем ст. 25 "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" до об'єкта приватизації.
27.09.2017, рішенням Господарського суду Івано-Франківської області позов задоволено частково. Визнано незаконним та скасовано п. 1 наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області №377 від 25.07.2017 "Про затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький", переданого в оренду". Зобов'язано РВ ФДМ України по Івано-Франківській області розглянути альтернативний план приватизації єдиного майнового комплексу ДП РГ "Галицький" у відповідності до вимог Закону України "Про приватизацію державного майна". У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
14.11.2017, постановою Львівського апеляційного господарського суду рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 27.09.2017 скасовано. Прийнято нове рішення, яким в позові відмовлено повністю.
06.06.2018, постановою Верховного суду касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" залишено без задоволення. Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 14.11.2017 у справі №909/742/17 залишено без змін.
Пунктом 1 розділу III плану приватизації єдиного майнового комплексу ДП РГ "Галицький" затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 25.07.2017 №377 (а.с. 29-35) встановлено наступне:
"1. Вартість єдиного майнового комплексу об'єкта приватизації (майна, що підлягає внесенню до статутного капіталу АТ, що створюється регіональним відділенням та орендарем - ТОВ "Рибгосп Бурштинський", визначена у відповідності до Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891 (в редакції Постанови КМУ від 25.11.2015 № 1033), відображена в акті оцінки вартості об єкта приватизації та становить 4382,019 тис. грн, у тому числі:
1.1 вартість частки орендаря, становить 69,912 тис. грн.;
1.2 частина вартості, що утворена під час застосування заходів фінансової реструктуризації, становить 0 тис. грн) .
Розділом V плану приватизації встановлено, що:
"1. Статутний капітал створюваного акціонерного товариства 4382,019 тис. грн, в тому числі: частка держави - 4312,107 тис. грн.. (98,4% від статутного капіталу), частка орендаря - 69,912 тис. грн.. (1,6% від статутного капіталу).
2. Номінальна вартість акції 0,25 грн.
3. Вид акцій: прості, іменні.
4. Кількість акцій 17528076 шт."
У плані приватизації цілісного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" у розділі VII (1. Пропозиції комісії щодо способу приватизації єдиного майнового комплексу) зазначено наступне:
"Відповідно до ст.17 Закону України "Про приватизацію державного майна" приватизація зданих в оренду єдиних майнових комплексів державних підприємств здійснюється шляхом продажу належних державі акцій акціонерних товариств, заснованих державними органами приватизації та орендарями. До статутного капіталу такого товариства вноситься державне майно, яке передане в оренду та майно, що є власністю орендаря. При створенні акціонерного товариства внеском регіонального відділення буде єдиний майновий комплекс колишнього державного підприємства Рибгосп "Галицький, яке на сьогоднішній день припинено. Внеском орендаря є визначені TOB "Рибгосп Бурштинський" активи, які є власністю орендаря.
Розділ IV Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" визначає порядок приватизації майна підприємств та організацій рибної галузі. Згідно статті 12 цього Закону приватизація майна рибних господарств (рибокомбінатів, рибоводно-меліоративних станцій, нерестово-виросних рибницьких господарств), які спеціалізуються на вирощуванні рибопосадкового матеріалу та товарної риби у ставках, басейнах, лиманах та інших внутрішніх водоймах, здійснюється шляхом перетворення їх у колективні господарства або у акціонерні товариства на умовах, передбачених статтями 5, 6 і 7 цього Закону.
Одночасно, відповідно до статті 25 Закону приватизація рибних господарств (рибокомбінатів, рибоводно-меліоративних станцій, нерестово-виросних рибницьких господарств) здійснюється на підставі рішення Кабінету Міністрів України шляхом перетворення їх в акціонерні товариства. При цьому, в статутному капіталі товариства першочергово визначається пакет акцій, що тимчасово залишається в державній власності, а решта акцій розмішується з наданням пільг, передбачених статтями 3, 6, 7 і 8 цього Закону.
Згідно статті 6 Закону України "Про особливості майна в агропромисловому комплексі" працівникам підприємства, що приватизується, та прирівняним до них відповідно до частини першої статті 3 цього Закону особам безоплатно надається частка державного майна (акції), розмір якої визначається як добуток вартості майна, що припадає на одного працівника недержавного сільськогосподарського підприємства області (Автономної Республіки Крим), на кількість працівників підприємства, що приватизується, та прирівняних до них осіб.
Відповідно до наказу Мінагрополітики України від 21.07.2016 № 242 вартість майна, що припадає на одного працівника недержавного підприємства Івано-Франківської області становить 525,26 тис. грн.
Кількість працівників підприємства -14 чол.
Кількість осіб, прирівняних до працівників підприємства -7 чол.
Вартість майна, що підлягає приватизації - 4 312,107 тис. грн.
Відповідно до Закону України "Про державну програму приватизації" закріпленню у державній власності може підлягати контрольний пакет акцій (більше ніж 50 відсотків акцій акціонерного товариства). Розмір пакета акцій, що тимчасово залишається у державній власності - 8 764 039 акцій номінальною вартістю 2 191 009,75 грн, що складає 50 відсотків від статутного капіталу АТ плюс 1 акція.
Працівникам підприємства та прирівняним до них особам безоплатно передається пакет акцій в розмірі 8 484 389 акцій номінальною вартістю 2121 097,25 грн, що складає 48 відсотків від статутного капіталу АТ".
З огляду на вищевикладене, працівники разом з підприємством мали право на отримання акцій створюваного акціонерного товариства у розмірі 49,6 відсотків від статутного капіталу АТ.
Згідно наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 23.04.2018 № 106 "Про визнання наказів регіонального відділення такими, що втратили чинність" (а.с. 36) відповідач приймає рішення про визнання такими, що втратили чинність: наказ від 30.11.2016 №403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький"; наказ від 25.07.2017 №377 "Про затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький".
Підставою для скасування наказів №403 та № 377 відповідачем зазначено закінчення строку дії акту оцінки майна, що підлягає внесенню до статутного капіталу акціонерного товариства, яке мало бути утворене у ході приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький".
Одночасно з наказом від 23.04.2018 № 106 "Про визнання наказів регіонального відділення такими, що втратили чинність", відповідач приймає наказ від 23.04.2018 № 107 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький" (а.с. 37).
Згідно з наказом РВ ФДМ України по Івано-Франківській області від 23.04.2018 р. №107 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький", виданим на виконання наказів Фонду державного майна України від 23.03.2018 № 447 "Про затвердження переліку об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році" та від 04.04.2018 № 478 "Про опублікування інформації про прийняття рішень про приватизацію об'єктів державної власності" (зі змінами, внесеними наказом ФДМУ від 17.04.2018 № 520), зобов'язано прийняти рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький", розташованого за адресою Івано-Франківська область, м. Бурштин, вул. Л.Українки, 12 (надалі - Об'єкт приватизації); приватизувати Об'єкт приватизації шляхом продажу на аукціоні з умовами.
Позивач вважає, що накази Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 23.04.2018 № 106 і №107 незаконними та такими, що позбавляють його, як орендатора єдиного майнового комплексу, який мав статус в 2016-2018 роках учасника приватизаційного процесу, безумовного права на отримання частки у майні, що приватизується, в зв'язку з чим останній звернувся до Господарського суду за захистом свого порушеного права.
Суд зазначає, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов"язків, передбачених Господарським процесуальним кодексом.
Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Статтею 76 ГПК України встановлено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності (ст.86 ГПК України).
Норми права та мотиви, якими керувався суд при прийнятті рішення.
Спір по справі стосується визнання незаконними та скасування наказів Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 23.04.2018: № 106 "Про визнання наказів регіонального відділення такими, що втратили чинність", № 107 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький" та зобов'язання РВ ФДМУ по Івано-Франківській області вчинити дії по виконанню наказу від 30.11.2016 № 403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький".
Спірні правовідносини між сторонами регулюються Законом України "Про приватизацію державного майна", Законом України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та оціночну діяльність в Україні", Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна".
Згідно приписів ст. 1 Закону України "Про приватизацію державного майна" (далі - Закон) приватизація державного майна (далі - приватизація) - платне відчуження майна, що перебуває у державній власності, у тому числі разом із земельною ділянкою державної власності, на якій розташований об'єкт, що підлягає приватизації, на користь фізичних та юридичних осіб, які можуть бути покупцями відповідно до цього Закону, з метою підвищення соціально-економічної ефективності виробництва та залучення коштів для здійснення структурної перебудови національної економіки. Частиною 2 ст. 2 Закону встановлено, що приватизація здійснюється на основі таких принципів: законності; відкритості та прозорості; державного регулювання та контролю; надання громадянам України пріоритетного права на придбання державного майна; надання пільг для придбання державного майна членам трудових колективів підприємств, що приватизуються; забезпечення соціальної захищеності та рівності прав участі громадян України у процесі приватизації; продажу об'єктів приватизації з урахуванням їх індивідуальних особливостей виключно за кошти; пріоритетного права трудових колективів на придбання майна своїх підприємств; створення сприятливих умов для залучення інвестицій; додержання антимонопольного законодавства; повного, своєчасного та достовірного інформування громадян про порядок приватизації та відомості про об'єкти приватизації; врахування особливостей приватизації об'єктів агропромислового комплексу, гірничодобувної промисловості, незавершеного будівництва, невеликих державних підприємств, підприємств, заснованих на базі об'єднання майна різних форм власності та об'єктів науково-технічної сфери; забезпечення конкурентності продажу, якщо інше не визначено цим Законом.
У відповідності до ч. 1 ст. 13 Закону державний орган приватизації протягом місяця з дня прийняття рішення про приватизацію об'єкта затверджує склад комісії з приватизації об'єкта і встановлює строк подання проекту плану приватизації. Цей строк не повинен перевищувати двох місяців з дня затвердження складу комісії.
На виконання наказу РВ ФДМ України по Івано-Франківській області від 30.11.2016 №403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" та вищевказаної норми Закону, відповідачем було створено і затверджено склад комісії з приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицьке" про що видано наказ від 28.12.2016 №445.
Згідно приписів ст.14 Закону, комісія з приватизації складає проект плану приватизації об'єкта. Проект плану приватизації повинен передбачати строки та способи приватизації, початкову ціну об'єкта приватизації (розмір статутного капіталу господарського товариства), рекомендовані форми платежу, розміри пакетів акцій за напрямами їх реалізації, а також забезпечення технологічної єдності виробництва, недопущення руйнування єдиних майнових комплексів, циклів, технологій, порядок використання майна, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств. До проекту плану приватизації додається акт оцінки майна об'єкта приватизації, який складається відповідно до законодавства і затверджується державним органом приватизації, або звіт про оцінку об'єкта приватизації із затвердженим висновком про його вартість. Якщо трудовий колектив підприємства, майно якого приватизується, або інші покупці не погоджуються з проектом плану приватизації, розробленим комісією, вони можуть підготувати альтернативний варіант плану.
Враховуючи вищевикладену норму Закону позивачем було запропоновано комісії з приватизації альтернативний план приватизації.
Наказом РВ ФДМ України по Івано-Франківській області від 25.07.2017 №377 "Про затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький", переданого в оренду", затверджено план приватизації, підготовлений комісією з приватизації даного об'єкта, як такий, що відповідає вимогам Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" (п. 1), та припинено діяльність комісії з приватизації цього об'єкта (п. 2).
Не погоджуючись із прийнятим РВ ФДМУ по Івано-Франківській області рішенням щодо затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу ДП РГ "Галицький", Товариство з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області про визнання незаконним та скасування п. 1 наказу РВ ФДМУ по Івано-Франківській області №377 від 25.07.2017 та зобов'язання РВ ФДМУ по Івано-Франківській області затвердити альтернативний план приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" (справа № 909/742/17).
Згідно приписів ч. 4 ст. 75 Господарсько-процесуального кодексу України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
В пункті 5.2.6. Постанови Верховного Суду від 06.06.2018 у справі № 909/742/17 зазначено, що РВ ФДМ України по Івано-Франківській області правомірно відхилило альтернативний план приватизації, запропонований трудовим колективом, та правомірно затвердило наказом від 25.07.2017 № 377 план приватизації, розроблений комісією з приватизації, і правові підстави для визнання цього наказу незаконним чи для його скасування відсутні, як і відсутні підстави для зобов'язання відповідача розглянути альтернативний план, оскільки такий вже був ним розглянутий і відхилений.
З огляду на вищевикладене, п. 1 наказу РВ ФДМУ по Івано-Франківській області №377 від 25.07.2017 та, відповідно, План приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький", не зважаючи на оскарження останнього в судовому порядку, був діючий, не скасований.
При дослідженні, вищевказаного Плану приватизації, зокрема пункту 1 розділу III, судом встановлено, що Підприємство, як співзасновник створюваного акціонерного товариства мало право на отримання частки у статутному капіталі такого товариства та зацікавленість щодо підвищення ефективності виробництва.
Згідно пропозицій комісії з приватизації, які зазначено у розділі VII Плану приватизації, працівники разом з підприємством мали право на отримання акцій створюваного акціонерного товариства у розмірі 49,6 % від Статутного капіталу АТ.
Як вбачається з преамбули оскаржуваного наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 23.04.2018 № 106 "Про визнання наказів регіонального відділення такими, що втратили чинність", підставою для скасування наказів № 403 та № 377 є закінчення строку дії акту оцінки майна, що підлягає внесенню до Статутного капіталу акціонерного товариства, яке мало бути утворене в ході приватизації єдиного майнового комплексу ДП РГ "Галицький".
Статтею 1 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та оціночну діяльність в Україні" встановлено, що положення цього Закону поширюються на правовідносини, які виникають у процесі здійснення оцінки майна, майнових прав, що належать фізичним та юридичним особам України на території України та за її межами, а також фізичним та юридичним особам інших держав на території України та за її межами, якщо угода укладається відповідно до законодавства України, використання результатів оцінки та здійснення професійної оціночної діяльності в Україні.
Відповідно до абзацу 1 пункту 25 Методики оцінки майна, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891 (в редакції Постанови КМУ від 25.11.2015 № 1033) акт оцінки майна, складений для цілей визначення розміру статутного капіталу акціонерного товариства або пайового фонду колективного сільськогосподарського підприємства під час приватизації або корпоратизації для його державної реєстрації, дійсний протягом дев'ятимісячного строку після дати оцінки. При цьому акт оцінки майна повинен бути дійсним на дату державної реєстрації акціонерного товариства або колективного сільськогосподарського підприємства.
Абзацом 3 п. 25 Методики встановлено, що строк дії акта оцінки майна, у тому числі пакета акцій акціонерних товариств, може бути продовжено наказом відповідного органу, який його затвердив, на строк, що не перевищує одного року від дати оцінки. При цьому рішення про продовження строку дії акта оцінки майна не може бути прийняте після закінчення строку дії такого акта, визначеного в абзацах першому і другому цього пункту.
У преамбулі Закону України "Про приватизацію державного майна" встановлено, що цей Закон регулює правові, економічні та організаційні основи приватизації державного майна та майна, що належить Автономній Республіці Крим, з метою створення багатоукладної соціально орієнтованої ринкової економіки України.
Згідно з частиною 6 статті 12 Закону приватизація об'єкта вважається завершеною з моменту його продажу або завершення розміщення всіх акцій, передбачених до продажу планом приватизації (розміщення акцій), і оформляється рішенням відповідного державного органу приватизації.
Законом України "Про приватизацію державного майна" не передбачено підстав, порядку або інших умов для завершення та/або скасування, припинення тощо процесу приватизації.
Згідно приписів частини 5 статті 12 Закону строк проведення приватизації об'єкта не повинен перевищувати двох років з моменту прийняття рішення про його приватизацію.
При здійсненні системного аналізу вищевказаних норм, беручи до уваги дату видачі наказу № 403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" - 30.11.2016, суд дійшов висновку, що рекомендований строк для проведення приватизації становить 2 роки і спливає, відповідно - 30.11.2018.
З прийняттям у 2018 році нового Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" відбулися зміни у процесі приватизації державного майна, зокрема було скасовано Закони України "Про приватизацію державного майна" та "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".
У новому Законі України "Про приватизацію державного і комунального майна" не передбачено прав та умов для безоплатного отримання працівниками підприємства, що приватизується, та прирівняним до них осіб частки державного майна (акції), розмір якої визначається як добуток вартості майна, що припадає на одного працівника недержавного сільськогосподарського підприємства області (Автономної Республіки Крим), на кількість працівників підприємства, що приватизується, та прирівняних до них осіб, відповідно до наказу Мінагрополітики України від 21.07.2016 № 242.
Пунктом 4 Розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" встановлено, що приватизація об'єктів агропромислового комплексу, щодо яких на день набрання чинності цим Законом державними органами приватизації затверджені плани їх приватизації, здійснюється та завершується відповідно до вимог Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".
Згідно переліку об'єктів державної власності, що підлягають приватизації у 2015-2017 роках затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2015 № 271 "Про проведення прозорої та конкурентної приватизації у 2015-2017 роках" єдиний майновий комплекс державного підприємства Рибне господарство "Галицький" внесено, як об'єкт приватизації агропромислового комплексу, а пункт 4 Розділу V Прикінцевих та перехідних положень нового Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" передбачає умови щодо закінчення процесу приватизації таких об'єктів із застосуванням вимог Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" у разі наявного і затвердженого Плану приватизації на дату що передує дню набрання чинності цього Закону.
За наведених обставин та правових норм, накази Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 23.04.2018: № 106 "Про визнання наказів регіонального відділення такими, що втратили чинність" та № 107 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький" є незаконними та підлягають скасуванню.
Позовні вимоги в частині зобов'язання Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області вчинити дії по виконанню наказу від 30.11.2016 № 403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" не можуть бути задоволені, так як позивачем невірно обраний спосіб захисту в цій частині позову, при цьому слід зазначити наступне.
Застосування конкретного способу захисту порушеного права чи охоронюваного інтересу залежить як від змісту суб'єктивного права (охоронюваного інтересу), за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
Вирішуючи спір, суд повинен надати об'єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача. ЦК України, ГК України, ЗК України та іншими законами може встановлюватися для захисту певних чи окремих категорій прав спеціальні способи захисту прав. З урахуванням наведеного, суд під час розгляду і вирішенні справи визначає спосіб захисту виходячи із закону, який регулює конкретні правовідносини, і тих юридичних фактів, що обумовлюють виникнення цих правовідносин та цього спору. Особа, законний інтерес або право якої порушено, може скористатися способом захисту, який прямо передбачений нормою матеріального права або може скористатися можливістю вибору між декількома способами захисту, якщо це не заборонено законом. Якщо ж спеціальні норми не встановлюють конкретних заходів, то особа має право обрати спосіб із числа передбачених ЦК України, ГК України, ЗК України з урахуванням специфіки порушеного права й характеру правопорушення. Суд вправі застосовувати способи захисту прав, які випливають із характеру правопорушень, визначених спеціальними нормами права, а також повинен ураховувати критерії ефективності таких засобів захисту. Оцінюючи належність обраного при зверненні з позовом способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, слід виходити із його ефективності, і це означає, що вимога на захист права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечити реальне поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати можливість отримання відповідного відшкодування. При цьому слід ураховувати і те, що у резолютивній частині судового рішення остаточно закріплюється висновок суду щодо позовних вимог і судове рішення має бути виконано в процесі виконавчого провадження у справі, адже, як уже зазначалося, ефективний спосіб судового захисту зрештою повинен забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати можливість отримання відповідного відшкодування. Відсутність порушеного права (охоронюваного інтересу) чи невідповідність обраного способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є окремою підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові.
Як вбачається із позовної заяви, позивач просить суд зобов'язати Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області вчинити дії по виконанню наказу від 30.11.2016 № 403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький". Дослідивши характер спірних правовідносин, суд дійшов висновку про помилковість обраного позивачем способу судового захисту в цій частині позову, його невідповідність суті спірних правовідносин та способам судового захисту, що встановлені нормами, які регулюють спірні відносини.
Судові витрати.
Згідно приписів п.2 ч.1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 13, 14, 73-80, 129, 232, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області про визнання незаконними та скасування наказів та зобов'язання вчинити дії задоволити частково.
Визнати незаконним та скасувати наказ Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 23.04.2018 р. № 106 "Про визнання наказів регіонального відділення такими, що втратили чинність".
Визнати незаконним та скасувати наказ Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 23.04.2018 р. № 107 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький".
Стягнути з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області, вул. Василіянок, буд. 48, м. Івано-Франківськ, 76019 (ідентифікаційний код 13660726) на користь Товариства з додатковою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський", вул. Міцкевича, буд. 51, м. Бурштин, Галицький район, Івано-Франківська область, 77111 (ідентифікаційний код 38521540) - 3524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири гривень) судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
В частині позову про зобов'язання Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області вчинити дії по виконанню наказу від 30.11.2016 № 403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" - відмовити.
Судовий збір в сумі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні) покласти на позивача
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду може бути оскаржено в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 22.03.2019.
Суддя Л.М. Неверовська
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2019 |
Оприлюднено | 24.03.2019 |
Номер документу | 80631468 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Зварич Оксана Володимирівна
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Неверовська Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні