ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2019 року
м. Київ
Справа № 909/965/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Могил С.К. - головуючий (доповідач), Кушнір І.В., Случ О.В., за участю секретаря судового засідання Кравчук О.І., та представників: позивача: Гавлодського Н.В., відповідача: Ізвєкова К.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях на постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.07.2019 у справі № 909/965/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях про визнання незаконними та скасування наказів та зобов`язання вчинити дії, В С Т А Н О В И В:
У листопаді 2018 року ТОВ "Рибгосп Бурштинський" звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом про визнання незаконними та скасування наказів РВ ФДМ України по Івано-Франківській області від 23.04.2018 № № 106, 107 та зобов`язання вчинити дії по виконанню наказу від 30.11.2016 № 403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький".
Рішенням господарського суду Івано-Франківської області від 04.03.2019 (суддя Неверовська Л.М.), залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 04.07.2019 (судді Зварич О.В., Дубник О.П., Кордюк Г.Т.), позов задоволено частково: визнано незаконними та скасовано наказ Фонду від 23.04.2018 №106 "Про визнання наказів регіонального відділення такими, що втратили чинність"; наказ Фонду від 23.04.2018 №107 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький". В частині позову про зобов`язання Фонду вчинити дії по виконанню наказу від 30.11.2016 № 403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" - відмовлено.
Судами встановлено, що 25.02.2014 між РВ ФДМ України по Івано-Франківській області (правонаступник - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях) (орендодавецем) та ТОВ "Рибгосп Бурштинський" (орендарем) укладено нотаріально посвідчено договір оренди №09/14 цілісного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький". На умовах цього договору орендодавець за актом №1 приймання-передачі державного майна від 25.02.2014 передав, а орендар прийняв в строкове платне користування цілісний майновий комплекс ДП РГ "Галицький", розташований за адресою: Івано-Франківська область , Галицький район, м. Бурштин, вул. Л. Українки, 12, вартість якого становить 2968169,00 грн., у т. ч.: основні засоби та інші необоротні активи 2953040,00 грн., капітальні інвестиції (незавершене будівництво) - 15129,00 грн. (п. 1.1 договору).
Наказом Державного агентства рибного господарства України № 77 від 27.02.2014 "Про припинення діяльності державного підприємства Рибне господарство "Галицький" припинено діяльність ДП РГ "Галицький" шляхом його реорганізації через приєднання до ТОВ "Рибгосп Бурштинський" як Орендаря цілісного майнового комплексу ДП РГ "Галицький" (п. 1 наказу). Згідно з п. 5 наказу, ТОВ "Рибгосп Бурштинський" визнано правонаступником майнових прав та обов`язків ДП РГ "Галицький".
Відповідно до відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних- осіб підприємців та громадських формувань станом на 22.07.2016 проведено державну реєстрацію з припинення юридичної особи Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" та внесено запис про юридичних осіб-правонаступників - Товариство з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" (ідентифікаційний код 38521540).
У відповідності до наказу РВ ФДМ України по Івано-Франківській області №403 від 30.11.2016 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький", виданого на виконання постанови Кабінету Міністрів України №271 від 12.05.2015 "Про проведення прозорої та конкурентної приватизації у 2015 - 2017 роках", наказу Фонду державного майна України від 05.10.2016 №1382 "Про затвердження Переліків об`єктів груп В, Г, які підлягають підготовці до продажу в 2016 році", прийнято рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП РГ "Галицький" способом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється Регіональним відділенням та Орендарем - ТОВ "Рибгосп Бурштинський". Єдиний майновий комплекс класифікований як об`єкт приватизації групи "В".
В подальшому, наказом РВ ФДМ України по Івано-Франківській області №377 від 25.07.2017 "Про затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький", переданого в оренду", затверджено план приватизації, підготовлений комісією з приватизації даного об`єкта, як такий, що відповідає вимогам Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" та припинено діяльність комісії з приватизації цього об`єкта (п. п. 1, 2 наказу ).
Пунктом 1 розділу III плану приватизації єдиного майнового комплексу ДП РГ "Галицький" встановлено, що вартість єдиного майнового комплексу об`єкта приватизації (майна, що підлягає внесенню до статутного капіталу АТ, що створюється регіональним відділенням та Орендарем ТОВ "Рибгосп Бурштинський", визначена у відповідності до Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 №1891, відображена в акті оцінки вартості об`єкта приватизації та становить 4382,019 тис грн., у тому числі: вартість частки Орендаря, становить 69,912 тис. грн.
Розділом V плану приватизації встановлено, що статутний капітал створюваного акціонерного товариства 4382,019 тис грн., в тому числі: частка держави 4312,107 тис грн. (98,4% від статутного капіталу), частка Орендаря 69,912 тис грн. (1,6% від статутного капіталу); номінальна вартість акції 0,25 грн.; вид акцій: прості, іменні; кількість акцій 17528076 шт.
У плані приватизації цілісного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" у розділі VII зазначено, що відповідно до ст. 17 Закону України "Про приватизацію державного майна" приватизація зданих в оренду єдиних майнових комплексів державних підприємств здійснюється шляхом продажу належних державі акцій акціонерних товариств, заснованих державними органами приватизації та Орендарями. До статутного капіталу такого товариства вноситься державне майно, яке передане в оренду та майно, що є власністю Орендаря. При створенні акціонерного товариства внеском Регіонального відділення буде єдиний майновий комплекс колишнього державного підприємства Рибгосп "Галицький, яке на сьогоднішній день припинено. Внеском Орендаря є визначені TOB "Рибгосп Бурштинський" активи, які є власністю Орендаря.
23.04.2018 Фондом прийнято наказ № 106 "Про визнання наказів регіонального відділення такими, що втратили чинність", відповідно до якого вирішено вважати такими, що втратили чинність: наказ від 30.11.2016 № 403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький"; наказ від 25.07.2017 № 377 "Про затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький".
Підставою для скасування наказів № 403 та № 377 відповідач зазначив закінчення строку дії акта оцінки майна, що підлягає внесенню до статутного капіталу акціонерного товариства, яке мало бути утворене у ході приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький".
Також Фонд видав наказ від № 107 23.04.2018 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький". Згідно з даним наказом, виданим на виконання наказів Фонду державного майна України № 447 від 23.03.2018 "Про затвердження переліку об`єктів малої приватизації, що підлягають приватизації в 2018 році" та № 478 від 04.04.2018 "Про опублікування інформації про прийняття рішень про приватизацію об`єктів державної власності" (зі змінами, внесеними наказом ФДМУ від 17.04.2018 № 520), прийнято рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький" шляхом продажу на аукціоні з умовами.
06.11.2018 ТОВ "Рибгосп Бурштинський" звернувся до Фонду з листом щодо приватизації ЄМК ДП Рибне господарство "Галицький", у відповідь на який Фонд листом № 11-03-02435 від 21.11.2018, повідомив зокрема, що не може забезпечити здійснення приватизації відповідно до Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" та відповідно до п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", оскільки строк акту оцінки закінчився, однак не проведено установчих зборів засновників, не затверджено статут новоствореного товариства, не проведено реєстрації юридичної особи акціонерного товариства.
Вважаючи накази Фонду № 106 і №107 від 23.04.2018 незаконними та такими, що позбавляють його, як орендаря єдиного майнового комплексу, який мав статус в 2016 - 2018 роках учасника приватизаційного процесу, безумовного права на отримання частки у майні, що приватизується, ТОВ "Рибгосп Бурштинський" звернулось до суду з цим позовом.
Приймаючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, господарські суди обох інстанцій керувались положеннями ч.ч. 5, 6 ст. 12 чинного на час затвердження плану приватизації Закону України "Про приватизацію державного майна", якими встановлено, що приватизація об`єкта вважається завершеною з моменту його продажу або завершення розміщення всіх акцій, передбачених до продажу планом приватизації (розміщення акцій), і оформляється рішенням відповідного державного органу приватизації; строк проведення приватизації об`єкта не повинен перевищувати двох років з моменту прийняття рішення про його приватизацію.
З огляду на дату видачі наказу № 403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" - 30.11.2016, суди обох інстанцій встановили, що рекомендований строк для проведення приватизації в даному випадку спливає 30.11.2018.
За висновками судів обох інстанцій вказана обставина свідчить про те, що оспорені позивачем накази Фонду, видані за відсутності достатніх підстав, у зв`язку з чим задовольнили відповідні вимоги про визнання їх незаконними та скасування.
Не погоджуючись з висновками судів в частині задоволення позову, Фонд подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову в таких вимогах.
В обґрунтування своєї позиції скаржник посилається на неправильне застосування судами обох інстанцій норм матеріального і процесуального права, а також на неправильну оцінку встановлених обставин.
Так, за доводами скаржника, судами надано неправильну оцінку обставині закінчення строку дії акта майна, не враховано, що засновниками не проведено установчих зборів, не затверджено Статут новоствореного товариства, не проведено реєстрації юридичної особи акціонерного товариства. При цьому, зазначає, що оскільки планом приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький" передбачено створення Регіональним відділенням та Орендарем - ТОВ "Рибгосп Бурштинський" акціонерного товариства, а акт оцінки майна, що підлягає внесенню до статутного капіталу акціонерного товариства є недійсним у зв`язку із закінченням строку його дії 28.11.2018, реалізація плану приватизації є неможливою. На думку скаржника, у нього не було підстав приймати рішення про продовження строку дії акту оцінки майна, оскільки пропозицій від позивача щодо проведення установчих зборів засновників акціонерного товариства не надходило, а подання позову про визнання незаконним та скасування п. 1 наказу РВ ФДМУ по Івано-Франківській області №377 від 25.07.2017 та зобов`язання РВ ФДМУ по Івано-Франківській області затвердити альтернативний план приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" (справа № 909/742/17), скаржник розцінив як відмову Товариства в приватизації згідно з планом, затвердженим наказом № 377 від 25.07.2017.
Заслухавши доповідь головуючого судді та пояснення представників сторін, переглянувши в касаційному порядку оскаржені судові рішення, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про відсутність правових підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на таке.
Як вбачається з матеріалів справи, спірним у даній справі є питання про наявність або відсутність підстав для визнання незаконними та скасування наказів Регіонального відділення Фонду державного майна в Україні.
Статтею 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Відтак, для правильного вирішення порушеного у позові питання необхідно з`ясувати чи відповідають оскаржувані накази вимогам чинного законодавства та визначеній законом компетенції Регіонального відділення Фонду державного майна, та чи порушуються права позивача у зв`язку з прийняттям таких наказів.
Як вбачається зі змісту оскаржених судових рішень, приймаючи рішення про визнання незаконними наказів Фонду, господарські суди обох інстанцій виходили з того, що в силу ч.ч. 5, 6 ст. 12 чинного на час затвердження плану приватизації Закону України "Про приватизацію державного майна", приватизація об`єкта вважається завершеною з моменту його продажу або завершення розміщення всіх акцій, передбачених до продажу планом приватизації (розміщення акцій), і оформляється рішенням відповідного державного органу приватизації.
Колегія суддів вважає правильним застосування судами вказаної норми до спірних правовідносин, оскільки вона передбачає чинний на той час порядок завершення приватизації, та водночас свідчить про відсутність у Фонду повноважень щодо прийняття рішення про завершення приватизації шляхом визнання такими, що втратили чинність наказів про прийняття рішення про приватизацію та про затвердження плану приватизації.
Між тим, ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади зобов`язанні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про Фонд державного майна України", Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.
До основних завдань Фонду державного майна України, зокрема, належать: реалізація державної політики у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності; управління об`єктами державної власності, зокрема корпоративними правами держави у статутних капіталах господарських товариств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію та затверджено план розміщення акцій; товариств, утворених у процесі перетворення (у тому числі шляхом корпоратизації) державних підприємств, що належать до сфери його управління, а також товариств, утворених за участю Фонду державного майна України.
В ст. 9 Закону закріплено, що Фонд державного майна України у межах своїх повноважень, на основі та на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України видає накази, що підписує Голова Фонду державного майна України. Накази Фонду державного майна України, видані у межах його повноважень, є обов`язковими для виконання центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності та громадянами.
Накази Фонду державного майна України можуть бути скасовані Кабінетом Міністрів України повністю чи в окремій частині.
Колегія суддів касаційної інстанції зазначає, що вказаними Законами, чинними на час видачі спірних наказів, не було передбачено повноважень Фонду державного майна України щодо прийняття рішення про припинення приватизації майна, яке включено до переліків майна, що підлягає приватизації.
Аналіз вказаних норм дає підстави для висновку про відсутність у РВ Фонду державного майна України повноважень з припинення процесу приватизації шляхом визнання такими, що втратили чинність попередньо виданих наказів про прийняття рішення про приватизацію та про затвердження плану приватизації.
Щодо порушеного оскарженими наказами № 106 та № 107 права позивача, то судами обох інстанцій факт такого порушення встановлено та зазначено, що позивач був учасником розпочатого у 2016 році приватизаційного процесу єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький". Однак у зв`язку з видачею спірних наказів фактично припинено приватизацію єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький", планом якої було передбачено отримання позивачем частки у статутному капіталі новоствореного акціонерного товариства.
Таким чином, встановлені судами обставини прийняття наказу № 106 у спосіб, що не передбачений чинним законодавством, а також порушення у зв`язку з його прийняттям прав позивача, підтверджують правильність висновків судів про те, що його не можна визнати законним та про наявність достатніх підстав для його скасування.
Оскільки відповідно до ст. 9 Закону України "Про Фонд державного майна" скасування наказу Фонду державного майна України Кабінетом Міністрів України має наслідком припинення вчинення будь-якими органами, особами дій, спрямованих на виконання скасованого наказу Фонду державного майна України, здійснення повноважень, визначених таким наказом, скасуванню підлягає і наказ № 107 від 23.04.2018 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький" про приватизацію єдиного майнового комплексу шляхом продажу на аукціоні, оскільки його прийняття зумовлене настанням правових наслідків, що випливають з наказу № 106.
З огляду на імперативні приписи ст. 300 ГПК України Верховний Суд не вправі здійснювати переоцінку обставин, з яких виходив суд при вирішенні питання про оцінку обставин та доказів, а повноваження суду касаційної інстанції обмежуються виключно перевіркою дотримання судами норм матеріального та процесуального права на підставі встановлених фактичних обставин справи та виключно в межах доводів касаційної скарги.
Відтак, оскільки висновки судів про наявність підстав для скасування прийнятих поза межами повноважень наказів РВ ФДМУ зроблені на підставі правильного застосування норм матеріального права, а наведеними в касаційній скарзі доводами таких висновків не спростовано, колегія суддів вважає, що прийняті у справі судові рішення в частині задоволення позову слід залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
Керуючись ст.ст. 240, 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях залишити без задоволення.
Постанову Західного апеляційного господарського суду від 04.07.2019 та рішення господарського суду Івано-Франківської області від 04.03.2019 в частині задоволення позову у справі № 909/965/18 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий суддяМогил С.К. Судді:Кушнір І.В. Случ О.В.
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2019 |
Оприлюднено | 08.10.2019 |
Номер документу | 84788389 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Могил С.К.
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Зварич Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні