Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 березня 2019 р. № 520/11828/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Лук'яненко М.О.,
за участю секретаря судового засідання - Югова С.А.,
сторін:
представника позивача - Хачатрян Н.А.,
представника відповідача - Рись В.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Харківській області (вул. Алчевських, буд. 40, м. Харків, 61002) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фабрика меблів Біс-М" (вул. Георгіївська, буд. 10, м. Харків, 61010) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -
В С Т А Н О В И В :
Головне управління Держпраці у Харківській області звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням зменшення позовних вимог, просить суд: застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фабрика меблів "Біс-М", код ЄДРПОУ 31439082, 61001, Харківська обл., м. Харків, вул. Георгіївська, буд. 10, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, а саме: експлуатацію свердлильного верстату інв.№ б/н; експлуатацію деревообробного верстату (циркулярка) інв.№ б/н; експлуатацію фрезерного верстату інв.№ б/н, до усунення порушень.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що відповідно до наказу від 03.10.2018 за № 01.01-07/1502 та направлення від 03.10.2018 за № 01.01.-94/04/2694 у період з 12.10.2018 по 23.10.2018 посадовими особами Управління Держпраці проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Фабрика меблів "Біс-М", код ЄДРПОУ 31439082, 61001, Харківська обл., м. Харків, вул. Георгіївська, буд. 10. на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Під час проведення перевірки виявлено ряд порушень відповідачем норм чинного законодавства України. До Головного управління Держпраці у Харківській області надійшов лист ТОВ "Фабрика меблів "Біс-М" разом з матеріалами про часткове усунення порушень, виявлених під час проведення планової перевірки у період з 12.10.2018 по 23.10.2018. Наразі існує 5 порушень нормативно - правових актів з охорони праці (охорони надр) зазначених у рядках №41, 42, 43, 45, 47, які створюють загрозу життю та здоров'ю людини.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги в повному обсязі з підстав зазначених у позовній заяві.
Представник відповідача, в судовому засіданні позов визнав, проти задоволення позову не заперечував.
Частиною 4 статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Заслухавши представників сторін, оцінивши подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи визнання відповідачем позову, суд дійшов наступного висновку.
Судом встановлено, що відповідно до наказу від 03.10.2018 за № 01.01-07/1502 та направлення від 03.10.2018 за № 01.01.-94/04/2694 у період з 12.10.2018 по 23.10.2018 посадовими особами Управління Держпраці проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Фабрика меблів "Біс-М", код ЄДРПОУ 31439082, 61001, Харківська обл., м. Харків, вул. Георгіївська, буд. 10. на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
Під час проведення перевірки виявлено ряд порушень відповідачем норм чинного законодавства України, які зафіксовані в акті №19-03-04-5409/1144 від 23.10.2018.
На підставі вищевказаного акту перевірки позивачем складено приписи від 23.10.2018 №19-03-04-5409/1144-1749/5403 та №19-03.02-5409/1144-1748/1600.
Разом з тим, до Головного управління Держпраці у Харківській області надійшов лист ТОВ "Фабрика меблів "Біс-М" разом з матеріалами про часткове усунення порушень, виявлених під час проведення планової перевірки у період з 12.10.2018 по 23.10.2018.
У зв'язку із частковим усуненням відповідачем порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, позивачем подано до суду заяву про зменшення позовних вимог, в якій зазначено, що відповідачем на теперішній час не усунено наступні порушення: для запобігання ушкодженню рук працівника свердлильний верстат інв.№ б/н який встановлено біля дверей входу в приміщення сборочного цеху не обладнано сітчастими або з прозорого матеріалу огородженнями свердла і патрона та спеціальними пристосуваннями для надійного закріплення і оброблюваного матеріалу, що порушенням п.3.2.1 і гі. 6.3.79. "Правила охорони праці в деревообробній промисловості" НПАОП 20.0-1.02-05; для видалення стружки свердлильний верстат інв.№ б/н не обладнано стружкоприймачем, що є порушенням п. 6.3.81."Правила охорони праці в деревообробній промисловості" НПАОП 20.0-1.02-05; свердлильний верстат інв.№ б/н який встановлено біля дверей входу в приміщення сборочного цеху виготовлено за раціоналізаторським рішенням та відсутня на нього експлуатаційна документація, що є порушенням п.3.1.2."Правила охорони праці в деревообробній промисловості" НПАОП 20.0-1.02-05; на підприємстві в сборочному цеху експлуатуєтьсядеревообробний верстат (циркулярка) інв.№ б/н для розпилювання ДСП який виготовлено за раціоналізаторським рішенням та відсутня на нього експлуатаційна документація, що є порушенням п.3.1.2."Правила охорони праці в деревообробній і промисловості" НПАОП 20.0-1.02-05; на підприємстві в сборочному цеху експлуатується фрезерний верстат інв.№ б/н який виготовлено за раціоналізаторським рішенням та відсутня на нього експлуатаційна документація, що є порушенням п.3.1.2."Правила охорони праці в деревообробній промисловості" НПАОП 20.0-1.02-05.
Згідно пункту 1 Положення про Державну службу з питань праці України, затвердженого Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року №96, Державна служба з питань праці Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України.
Пунктом 3 Положення про Державну службу з питань праці України, основні завдання Держпраці, зокрема, реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Відповідно до пункту 7 Положення про Державну службу з питань праці України, Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно статті 38 Закону України "Про охорону праці", державний нагляд за яким законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про охорону праці", державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) - державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до положень статті 21 Закону України "Про охорону праці", роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Згідно з пунктом 1.4 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом МНС України від 11.08.2011 № 826, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2011 за № 1531/20269 (далі - Положення №826), загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
Приписами пункту 48 Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці, затвердженого наказом Міністерством соціальної політики України від 27.03.2015 № 340 визначено, що Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: зупиняє, припиняє, обмежує експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень та інших виробничих об'єктів, виготовлення та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва, виконання певних робіт, у тому числі пов'язаних із користуванням надрами, застосуванням нових небезпечних речовин, реалізацію продукції шляхом видачі відповідного розпорядчого документа у передбачених законодавством випадках, а також анулює видані дозволи.
Згідно до підпункту 16 пункту 4 Положення про Управління Держпраці, відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань;
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом (частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").
За правилами приписів статті 13 Закону України "Про охорони праці" роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме:
створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання;
розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці;
забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються;
впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо;
забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом;
забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин;
організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров'я виробничих факторів;
розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці;
здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці;
організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці;
вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.
Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
Згідно частини 1 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Приймаючи до уваги вище наведене, враховуючи визнання відповідачем позову, суд доходить висновку про задоволення позову Головного управління Держпраці у Харківський області.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Держпраці у Харківській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фабрика меблів Біс-М" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фабрика меблів "Біс-М", код ЄДРПОУ 31439082, 61001, Харківська обл., м. Харків, вул. Георгіївська, буд. 10, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, а саме: експлуатацію свердлильного верстату інв.№ б/н; експлуатацію деревообробного верстату (циркулярка) інв.№ б/н; експлуатацію фрезерного верстату інв.№ б/н, до усунення порушень.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст судового рішення складено 25 березня 2019 року.
Суддя М.О. Лук'яненко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2019 |
Оприлюднено | 26.03.2019 |
Номер документу | 80658827 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Лук'яненко М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні