Рішення
від 18.03.2019 по справі 1340/4340/18
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 1340/4340/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 березня 2019 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представника позивача ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2, розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ОВК Трейд Україна до Головного управління ДФС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ОВК Трейд Україна (далі - ТОВ ОВК Трейд Україна ) 20.09.2018 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС у Львівській області, з вимогою визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.06.2018 №0009471403, яким до платника податків застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені в сумі 203672,57 грн. В обґрунтування позовних позивач зазначив, що розрахунки по операціях за зовнішньо-економічним контрактом є завершеними шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог, що підтверджується угодами про припинення зобов'язань б/н від 10.05.2017, від 24.05.2017 та акти заліку взаємних вимог № 1 від 10.05.2017, № 2 від 24.05.2017. З посиланням на статтю 14 Закону України Про зовнішньоекономічну діяльність вказує, що законодавством України не встановлена заборона на припинення зобов'язань за зовнішньоекономічним договором шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог. З огляду на ці обставини позивач вважає, що контролюючий орган не мав визначених Законом підстав нараховувати пеню.

Відповідач позов не визнає. Представник відповідача подав відзив на позовну заяву (а.с. 45-48), просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ ОВК Трейд Україна в повному обсязі. Зазначив, що відповідно до постанови Правління Національного банку України від 13.12.2016 № 410 Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України представлені позивачем до перевірки угоди про припинення зобов'язань б/н від 10.05.2017 та від 24.05.2017 не взяті до уваги контролюючим органом, оскільки уповноваженим банкам заборонено знімати з контролю експортні операції клієнтів на підставі документів про припинення зобов'язань шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог, валючка виручка підлягала зарахуванню на банківський рахунок підприємства.

Суд заслухав пояснення учасників справи, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази та встановив такі фактичні обставини справи і відповідні їм правовідносини:

01.03.2016 між ТОВ ОВК Трейд Україна (Продавець) та нерезидентом фірмою UAB SIGA GRROUP (Литва) (Покупець) укладено контракт № LТ/1, предметом якого визначено, що Продавець продає, а Покупець купує обладнання в асортименті і кількості, вказаних в інвойсах, котрі є невід'ємною частиною цього контракту. Загальна сума поставленого товару може змінюватися за взаємною домовленістю сторін. Ціна на товар, за цим контрактом, може бути в доларах США чи Євро. Валюта товару вказується в кожному інвойсі (а.с. 22-23).

На виконання цього контракту ТОВ ОВК Трейд Україна відвантажило на експорт товар згідно митних декларацій від 09.03.2017 № UA209180/2017/101701 на суму 4888,00 євро та від 17.05.2017 № UA209180/2017/105997 на суму 5938,92 євро. Граничний термін надходження валютної виручки по зазначених митних деклараціях становить 05.09.2017 та 13.11.2017 відповідно.

Сторони контракту підписали акти зарахування взаємних вимог: - № 1 від 10.05.2017, відповідно до якого сторони домовились здійснити взаємозалік по договору № UA/1 від 01.03.2016 та Invoice-Packing List № 21 від 08.03.2017 в сумі 4888 євро (а.с. 24); - № 2 від 24.05.2017, відповідно до якого сторони контракту домовились здійснити взаємозалік по договору № UA/1 від 01.03.2016 та Invoice-Packing List № 49 від 17.05.2017 в сумі 5938,92 євро (а.с. 30). 10.05.2017 та 24.05.2017, відповідно до підписаних актів зарахування взаємних вимог, ТОВ ОВК Трейд Україна та UAB SIGA GRROUP уклали угоди про припинення зобов'язань шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог в сумі 4888 євро та в сумі 5938,92 євро відповідно (а.с. 25, 31). 31.05.2017 ТОВ ОВК Трейд Україна надіслало АТ Укрсиббанк лист за вих. № 31/05-1, в якому просило зняти з валютного контролю заборгованість UAB SIGA GRROUP (Литва) перед ТОВ ОВК Трейд Україна на суму 4888 євро та 5938,92 євро, оскільки сторони погодились провести взаємозаліки (а.с. 26).

Банк операції з контролю не зняв, скерував контролюючому органу повідомлення від 04.10.2017 та 06.12.2017 про порушення за експортною операцією (а.с.72). Після отримання згаданих повідомлень Головне управлінням ДФС у Львівській області призначило та провело позапланову виїзну документальну перевірку ТОВ ОВК Трейд Україна з питань дотримання вимог Закону України від 23.09.1994 № 185/94-ВР Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті за контрактом від 01.03.2017 № LТ/1.

За результатами перевірки ТОВ ОВК Трейд Україна складено акт від 16.05.2018 № 1211/13-01-14-03/40265968 (далі - акт перевірки від 16.05.2018, а.с. 15-19). В акті перевірки зазначено (стор. 2 акта перевірки), що згідно з інформацією про виявлені факти порушень законодавчо встановлених строків розрахунків за експортними операціями, повідомлення уповноваженого банку АТ УкрСиббанк № 30-3/39872 від 04.10.2017 та № 30-3/51231 від 06.12.2017 встановлено, що ТОВ ОВК Трейд Україна на виконання умов експортного контракту від 01.03.2017 № LТ/1, укладеного з нерезидентом фірмою UAB SIGA GRROUP , відвантажило на експорт товар (безпровідний трьохканальний приймач Jablotron UC-216, використовується як приймальний пристрій для безпровідних елементів (брелків), застосовується на паркувальних майданчиках для підіймання шлагбаумів або автоматичного відкривання-закривання гаражних воріт, код товару НОМЕР_1) згідно митних декларацій від 09.03.2017 № UA209180/2017/101701 на суму 4888,00 євро та від 17.05.2017 № UA209180/2017/105997 на суму 5938,92 євро. Граничний термін надходження валютної ручки відповідно - 05.09.2017 та 13.11.2017. В акті зазначено, що валютна виручка не надійшла та станом на 04.05.2018 по контракту від 01.03.2017 №LT/1 рахується прострочена дебіторська заборгованість в сумі 10826,92 євро. За результатами перевірки ГУ ДФС у Львівській області дійшло висновку про порушення ТОВ ОВК Трейд Україна статті 1 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті від 23.09.1994 № 185/94-ВР, із змінами та доповненнями в частині порушення строків розрахунків в іноземній валюті по контракту від 01.03.2017 №LT/1, укладеного з фірмою - нерезидентом UAB SIGA GRROUP (Литва).

На підставі висновків акта перевірки від 16.05.2018 ГУ ДФС у Львівській області прийняло податкове повідомлення-рішення від 05.06.2018 №0009471403, яким за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД до ТОВ ОВК Трейд Україна застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені в сумі 203672,57 грн. (а.с. 21).

Позивач не погодився з цим податковим повідомленням - рішенням та подав скаргу до ДФС України. Цю скаргу ТОВ ОВК Трейд Україна ДФС України залишила без розгляду та повернула її скаржнику з мотивів подання з порушення строків, визначених статтею 56 ПК України (а.с. 36-37).

При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті від 23.09.1994 № 185/94-ВР (далі - Закон № 185/94-ВР, в редакції чинній на момент виконання господарських операцій) виручка резидентів у іноземній валюті від експорту продукції підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 180 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) такої продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, транспортних послуг - з моменту підписання акта або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання транспортних послуг. Перевищення зазначеного строку потребує висновку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері економічного розвитку. Виручка резидента за експортним зовнішньоекономічним договором (контрактом) вважається перерахованою на його банківський рахунок за заявою резидента, якщо належна сума врегульована Експортно-кредитним агентством.

Частиною шостою цієї статті визначено, що Національний банк України має право запроваджувати на строк до шести місяців інші строки розрахунків, ніж ті, що визначені частиною першою цієї статті.

На час виникнення спірних правовідносин був чинний Декрет Кабінету Міністрів України Про систему валютного регулювання і валютного контролю від 19.02.1993 № 15-93, котрий установлював режим здійснення валютних операцій на території України, визначав загальні принципи валютного регулювання, повноваження державних органів і функції банків та інших фінансових установ України в регулюванні валютних операцій, права й обов'язки суб'єктів валютних відносин, порядок здійснення валютного контролю, відповідальність за порушення валютного законодавства.

Пункт 1 статті 13 Декрету передбачав, що Національний банк України є головним органом валютного контролю, що здійснює контроль за виконанням правил регулювання валютних операцій на території України з усіх питань, не віднесених цим Декретом до компетенції інших державних органів; забезпечує виконання уповноваженими банками функцій щодо здійснення валютного контролю згідно з цим Декретом та іншими актами валютного законодавства України. Згідно з пунктом 3 статті 13 Декрету центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, здійснює фінансовий контроль за валютними операціями, що провадяться резидентами і нерезидентами на території України.

Національний банк України прийняв постанову № 410 від 13.12.2016 Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України (в редакції від 13.04.2017 № 33, на час укладення угод про припинення зобов'язань шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог), пункти 2,4 котрої містив такі норми:

2. Установити вимогу щодо обов'язкового продажу на міжбанківському валютному ринку України надходжень в іноземній валюті із-за кордону на користь юридичних осіб, які не є уповноваженими банками, фізичних осіб-підприємців, іноземних представництв (крім офіційних представництв), на рахунки, відкриті в уповноважених банках для ведення спільної діяльності без створення юридичної особи, а також надходжень в іноземній валюті на рахунки резидентів, відкриті за межами України на підставі індивідуальних ліцензій Національного банку України […]

4. Уповноважені банки не можуть знімати з контролю експортні операції клієнтів на підставі документів про припинення зобов'язань зарахуванням зустрічних однорідних вимог:

в іноземній валюті 1-ї групи Класифікатора/російських рублях (незалежно від суми операції);

в інших валютах (якщо загальна сума зобов'язань, що припиняються зарахуванням у межах одного договору щодо експорту товарів, перевищує в еквіваленті 500 000 доларів США).

Надходження в іноземній валюті за експортними операціями клієнтів банку мають бути продані в порядку, установленому в пункті 2 цієї постанови .

Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 185/94-ВР порушення резидентами, крім суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції на період її проведення, строків, передбачених статтями 1 і 2 цього Закону або встановлених Національним банком України відповідно до статей 1 і 2 цього Закону, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3 відсотка суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом Національного банку України на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару).

Як визначено частиною шостою статті 4 Закону № 185/94-ВР органи доходів і зборів вправі за наслідками документальних перевірок безпосередньо стягувати з резидентів пеню, передбачену цією статтею (частина шоста статті 4 Закону).

Згідно з підпунктом 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми грошових зобов'язань у встановлених цим Кодексом випадках та не сплачена у встановлені законодавством строки.

Підпункт 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 ПК України контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов'язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Оцінюючи аргументи сторін та досліджені докази суд керується такими міркуваннями:

виручка резидентів у іноземній валюті від експорту продукції підлягає зарахуванню на їх валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 180 календарних днів з дати митного оформлення (виписки вивізної вантажної митної декларації) такої продукції, що експортується. Порушення цього строку має наслідком застосування до платника податків відповідальність у вигляді пені у розмірі 0,3 відсотка суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті за кожний день прострочення.

При цьому у зв'язку із запровадженням постановою НБУ № 410 від 13.12.2016 вимоги щодо обов'язкового продажу на міжбанківському валютному ринку України надходжень в іноземній валюті із-за кордону уповноваженим банкам заборонено знімати з контролю експортні операції клієнтів на підставі документів про припинення зобов'язань зарахуванням зустрічних однорідних вимог в іноземній валюті 1-ї групи Класифікатора незалежно від суми операції.

Суд встановив, що на виконання контракту № LТ/1 від 01.03.2017 ТОВ ОВК Трейд Україна відвантажило на експорт товар згідно митних декларацій від 09.03.2017 № UA209180/2017/101701 на суму 4888,00 євро та від 17.05.2017 №UA209180/2017/105997 на суму 5938,92 євро. Граничний термін надходження валютної виручки по цих митних деклараціях становить 05.09.2017 та 13.11.2017 відповідно.

В порушення статті 1 Закону № 185/94-ВР та постанови НБУ № 410 від 13.12.2016 ТОВ ОВК Трейд Україна не зарахувало валютну виручку протягом 180 календарних днів на свій валютний рахунок в уповноваженому банку.

Суд не бере до уваги посилання позивача на припинення зобов'язань за зовнішньо-економічним контрактом у зв'язку із зарахування зустрічних однорідних вимог відповідно до угод про припинення зобов'язань б/н від 10.05.2017, від 24.05.2017 та актів заліку взаємних вимог № 1 від 10.05.2017, № 2 від 24.05.2017 з огляду на те, що припинення зобов'язань зарахуванням зустрічних однорідних вимог впродовж строку дії постанови Правління Національного банку України від 13.12.2016 № 410 Про врегулювання ситуації на грошово-кредитному та валютному ринках України не є підставою для зняття експортної операції з контролю, оскільки цією постановою встановлено обов'язковий продаж на міжбанківському валютному ринку України надходжень в іноземній валюті із-за кордону на користь юридичних осіб. Такий висновок суду у цій справі відповідає правовій позиції Верховного Суду з цього питання, викладеній в постанові від 29.01.2019 у справі № 819/2014/17.

Тому суд погоджується з доводами контролюючого органу про те, що платник податку не дотримався визначеного статтею 1 Закону № 185/94-ВР строку для зарахування валютної виручки на валютний рахунок в уповноваженому банку. З огляду на це суд дійшов висновку, що контролюючий орган прийняв обґрунтоване та законне рішення про застосування до платника податків пені у розмірі 0,3 відсотка суми неодержаної виручки в іноземній валюті за кожний день прострочення, що становить 203672,57 грн.

Суд вважає помилковим посилання позивача та статтю 14 Закону № 185/94-ВР , за положеннями якої всі суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності мають право самостійно визначати форму розрахунків по зовнішньоекономічних операціях з-поміж тих, що не суперечать законам України та відповідають міжнародним правилам. За експортною операцією відносини між позивачем та його контрагентом врегульовані нормами приватного права, якими не встановлені обмеження щодо зарахування зустрічних однорідних вимог при розрахунках з нерезидентами, припинення чи врегулювання зобов'язань на свій розсуд. Втім, відповідно до частини другої статті 1 Цивільного кодексу України до майнових відносин, заснованих на адміністративному або іншому владному підпорядкуванні однієї сторони другій стороні, а також до податкових, бюджетних відносин цивільне законодавство не застосовується, якщо інше не встановлено законом. Як зазначив Верховний Суд в постанові від 29.01.2019 у справі № 819/2014/17, що у правовому регулюванні публічно-правових відносин між позивачем та контролюючим органом - відповідачем вказані цивільно-правові норми застосовуються опосередковано. При перевірці додержання резидентом строків зарахування валютної виручки суб'єкт владних повноважень має керуватися нормами, що регулюють здійснення валютного контролю.

Критерії правомірного рішення суб'єкта владних повноважень визначено частиною другою статті 2 КАС України. Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Львівській області від 05.06.2018 №0009471403 відповідає критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України, оскільки прийняті в межах повноважень, на підставі та у спосіб, що визначений ПК України. Тому суд вважає, що підстав для скасування цього податкового повідомлення - рішення немає.

З огляду на висновки суду по суті спору, понесені ТОВ ОВК Трейд Україна судові витрати не відшкодовуються та покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII «Перехідні положення» КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

в задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю ОВК Трейд Україна (79066, АДРЕСА_1; ідентифікаційний код 40265968) до Головного управління ДФС у Львівській області Головного управління ДФС у Львівській області (79003, Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код 39462700) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 05.06.2018 №0009471403, - відмовити повністю.

Понесені позивачем судові витрати покласти на нього.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня складення його повного тексту. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 27.03.2019.

Суддя Москаль Р.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.03.2019
Оприлюднено27.03.2019
Номер документу80720449
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1340/4340/18

Постанова від 17.07.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 18.06.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 20.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 18.03.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Рішення від 18.03.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 22.01.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні