ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20.03.2019 року м.Дніпро Справа № 908/43/17
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Кузнецова В.О.,
суддів Вечірка І.О., Березкіної О.В.,
секретар судового засідання Крицька Я.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Запорізької міської ради на рішення Господарського суду Запорізької області від 23.05.2017 (повне рішення складено 09.06.2017, суддя Азізбекян Т.А.) у справі
за позовом Запорізької міської ради, м.Запоріжжя
до відповідача-1 Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, м.Запоріжжя
до відповідача-2 Товариства з обмеженою відповідальністю Агроспецторг , Запорізька область, Запорізький район, с.Сонячне
до відповідача-3 Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області, м.Запоріжжя
до відповідача-4 Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, м.Запоріжжя,
третя особа, яка не заявляє самостійних позовних вимог на предмет спору на стороні відповідача-2 Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області
про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним договору, скасування державної реєстрації
ВСТАНОВИВ:
Запорізька міська рада звернулася до Господарського суду Запорізької області з позовом до відповідача-1 Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, відповідача-2 Товариства з обмеженою відповідальністю Агроспецторг, до відповідача-3 Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2004 №2/149 Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ Агроспецторг ; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, кадастровий номер 2322188800:07:001:0014, який зареєстровано в Запорізькому районному відділі земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.10.2004 №19; скасування державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 та запис у Поземельній книзі про цю земельну ділянку.
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 23.05.2017 у даній справі у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Зазначене рішення обґрунтовано посиланням на те, що оскаржуване позивачем розпорядження голови Запорізької райдержадміністрації Запорізької області № 2/149 від 06.08.2004 повністю відповідає вимогам чинного на час його прийняття законодавства України і визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Таке рішення жодним чином не порушує права позивача, у зв'язку з чим позовні вимоги є необґрунтованими і не підлягають задоволенню. Також, не підлягають задоволенню похідні вимоги Запорізької міської ради про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, оскільки спірний договір укладений у відповідності до вимог ст.ст.203,215 ЦК України, і вимоги про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Не погодившись із згаданим рішенням, Запорізька міська рада звернулася до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, просить рішення господарського суду скасувати та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Скаржник зазначає, що в порушення вимог ст.84 ГПК України суд першої інстанції не посилається ні на одну норму матеріального права. Про віднесення спірної земельної ділянки до земель запасу Сонячної сільської ради зазначено лише в розпорядженні Запорізької районної державної адміністрації, яке є предметом оскарження по даній справі. Тобто, документ, який оскаржується, використаний судом як доказ по справі.
Апелянт вважає безпідставним висновок господарського суду про віднесення спірної земельної ділянки до території Запорізького району Запорізької області, виходячи з її кадастрового номеру 2322188800:07:001:0014. Суд не звернув уваги на те, що предметом даного спору є безпосередньо незаконність присвоєння земельній ділянці вказаного кадастрового номеру. Кадастровий номер земельної ділянки, будучи предметом спору, не може бути одночасно доказом по справі. Крім того, в даному випадку кадастровий номер спірної земельної ділянки не є беззаперечним доказом її розташування на території Запорізького району.
Оскільки останній раз межа міста ОСОБА_1 змінювалась в 1988 році, то звичайно положення ст.ст.174-176 Земельного кодексу України 2001 року до цих змін не могли бути застосовані. Межа міста ОСОБА_1 не встановлена відповідно до ст.ст.174-176 Земельного кодексу України 2001 року, тобто з отриманням державного акта України на межі адміністративно-територіального утворення.
Отже, на думку скаржника, в такому випадку розмежування земель міста ОСОБА_1 та Запорізького району повинно відбуватись відповідно до меж, прийнятих для обліку земель у складі державного земельного кадастру.
Чинне на 1988 рік земельне законодавство не передбачало розроблення проектів землеустрою для встановлення межі міста чи отримання державного акту на межі міста ОСОБА_1.
Однак, судом залишено поза увагою надані Запорізькою міською радою докази із державного земельного кадастру, які підтверджують знаходження спірної земельної ділянки в межах міста ОСОБА_1.
Суд дійшов безпідставного висновку про те, що Указ 1988 року свідчить лише про ухвалення проекту нових меж міста ОСОБА_1 та не про їх затвердження. Такий висновок суперечить ст.85 Земельного кодексу Української РСР 1970 року, відповідно до якої межа міста - зовнішня межа земель міста, яка відмежовує їх від інших земель єдиного державного земельного фонду і визначається на основі генерального плану міста. Межа міста встановлюється і змінюється Президією Верховної ОСОБА_1 Української РСР за поданням виконавчого комітету обласної, міської (міст республіканського підпорядкування) ОСОБА_1 народних депутатів.
В даному випадку виконавчий комітет Запорізької обласної ОСОБА_1 народних депутатів №08-12/292 від 25.04.1988 та №08-43/365 від 25.05.1988 направив до Президії Верховної ОСОБА_1 Української РСР всі необхідні документи для затвердження нової межі міста, в тому числі картографічний матеріал з Планом нової міської межі міста ОСОБА_1 (копії подання додані до позовної заяви). В поданні та додатку до нього виконавчий комітет Запорізької обласної ОСОБА_1 народних депутатів просить затвердити нову міську межу, яка збільшує площу міста на 1137,7 га. Указом Президії Верховної ОСОБА_1 Української РСР вказане подання задоволене в повному обсязі, тобто нова межа міста затверджена. В самому Указі постановлено включити в межі міста ОСОБА_1 частину території Вільнянського та Запорізького районів загальною площею 1137,7 га.
Суд дійшов безпідставного висновку про те, що спірна земельна ділянка не увійшла до складу 1137,7 га земель, а землі дослідної станції олійних культур площею 0,83 кв.км. були запроектовані, однак не затверджені до нової межі міста.
Так, розширення межі міста ОСОБА_1 відбулося за рахунок частини території Вільнянського і Запорізького районів.
Згідно з картографічними матеріалами спірна земельна ділянка до включення в межі міста належала до земель дослідної станції олійних культур.
На Плані внутрішньогосподарського землеустрою дослідної станції олійних культур чітко вказано, що спірна земельна ділянка знаходиться на території земель, що потрапляють до межі міста ОСОБА_1.
Апелянт звертає увагу апеляційного суду, що підрахунок площ земельних ділянок, які на цьому картографічному матеріалі зазначені як землі, що потрапляють до межі міста ОСОБА_1, повністю спростовує висновки суду про те, що спірна земельна ділянка належить до тих 83 га земель дослідної станції олійних культур, які не увійшли в межу міста у 1988 році.
Судом першої інстанції порушено норми процесуального права, а саме ст.ст.41,42 ГПК України, щодо безпідставної відмови в призначенні судової земельно-технічної експертизи. Необхідність призначення даної експерти, на думку апелянта, пов'язано з тим, що в ході розгляду справи виник спір щодо територіального розміщення земельної ділянки, яка перебуває в оренді у ТОВ "Агроспецторг", а саме в межах міста ОСОБА_1 чи в межах Запорізького району Запорізької області.
Судом залишено без уваги рішення Господарського суду Запорізької області від 21.02.2012 по справі № 24/5009/7792/11 про розірвання договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:046:0022. За результатами розгляду даної справи судом першої та апеляційної інстанцій встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 2310100000:04:046:0022, яка майже повністю перетинається з іншою земельною ділянкою кадастровий номер 2322188800:07:001:0014, знаходиться в межах міста ОСОБА_1; Запорізька міська рада правомірно розпорядилась цією земельною ділянкою; договір оренди земельної ділянки є законним, у зв'язку з чим в задоволенні позову про його розірвання було відмовлено.
У відзиві на апеляційну скаргу Товариство з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення господарського суду залишити без змін.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" вважає, що надані позивачем план внутрішньогосподарського землеустрою дослідної станції олійних культур, матеріали картографічного матеріалу, викопіювання з каталогу координат міської межі м.Запоріжжя та викопіювання з плану міської межі м.Запоріжжя М1:25000 з точками координат, тощо - не є доказами знаходження спірної земельної ділянки в межах м.Запоріжжя, оскільки такі матеріали стосуються запроектованої, а не затвердженої площі м.Запоріжжя.
Посилання позивача на те, що кадастровий номер земельної ділянки №2322188800:07:001:0014 не є доказом перебування земельної ділянки на території Запорізького району - є необґрунтованими, оскільки згідно Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №54827387 від 10.03.2016, земельна ділянка площею 1,98 га з кадастровим №2322188800:07:001:0014 розташована за адресою: Запорізька область, Запорізькій район, Сонячна сільська рада та віднесена до державної форми власності. Власником земельної ділянки значиться Запорізька районна державна адміністрація у Запорізькій області.
Посилання позивача на те, що спірна земельна ділянка може входити до складу Списку господарств Запорізького і Вільнянського районів, землі яких частково включені в проект нової міської межі м.Запоріжжя, також є необґрунтованими.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" зазначає, що спірна земельна ділянка знаходилась і до теперішнього часу знаходиться на території Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населеного пункту і ніколи не включалась у встановленому законом порядку до території м.Запоріжжя. Отже, у Запорізької міської ради відсутні права на розпорядження спірною земельною ділянкою, яка знаходиться на території м.Запоріжжя.
Посилання позивача на те, що судом залишено без уваги рішення Господарського суду Запорізької області від 21.02.2012 по справі №24/5009/7792/11 є необґрунтованим, оскільки ТОВ "Агроспецторг" не було учасником судового процесу у даній справі; в ході розгляду цієї справи не досліджувалось питання про правомірність розпорядження земельною ділянкою, оскільки предметом заявленого позову було розірвання договору оренди, укладеного між Запорізькою міською радою і ТОВ "НВЦ "Ресурси 2000".
На думку ТОВ "Агроспецторг", в межах розгляду справи №908/43/17 відсутня дійсна потреба у спеціальних знаннях для з'ясування питання того, до якої саме адміністративно-територіальної одиниці входить спірна земельна ділянка, оскільки надані сторонами докази, свідчать про те, що земельна ділянка з кадастровим №2322188800:07:001:0014 знаходиться на території Сонячної сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населеного пункту.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 05.12.2018 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Широківську сільську раду Запорізького району Запорізької області.
У відзиві на апеляційну скаргу Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення господарського суду залишити без змін.
Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області зазначає, що спірна земельна ділянка знаходиться на території земель запасу Сонячної сільської ради, за межами населеного пункту і не перебуває в межах м.Запоріжжя. Таким чином, Запорізька міська рада не може бути розпорядником спірної земельної ділянки.
ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області надано письмові пояснення, в яких заявник просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги в частині позовних вимог, а саме: скасування державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 та скасування запису у Поземельній книзі про земельну ділянку кадастровий номер №2322188800:07:001:0014.
Товариством з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" до суду апеляційної інстанції подано клопотання про призначення повторної судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою.
Статтею 107 ГПК передбачено, що у випадках недостатньої ясності чи неповноти висновку судового експерта може бути призначена додаткова судова експертиза тим же експертам (або іншим), а за наявності сумнівів у правильності висновку експерта (необґрунтованість, суперечність з іншими матеріалами справи тощо) повторна експертиза, з дорученням її проведення іншим експертам.
Суд апеляційної інстанції не вбачає сумнівів у правильності висновку експерта за №4398/4399-17 від 20.07.2018 (необґрунтованість, суперечність з іншими матеріалами справи тощо), у зв'язку з чим відсутні підстави для задоволення клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" про призначення повторної судової земельно-технічної експертизи та експертизи з питань землеустрою.
При цьому, колегія суддів звертає увагу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" про те, що відповідно до положень ч.1 ст.101 ГПК України, учасник справи має право подати до суду висновок експерта, складений на його замовлення.
До суду апеляційної інстанції надійшло клопотання Запорізької міської ради про повторний виклик експерта для додаткового роз'яснення свого висновку на питання №4.
Колегія суддів залишає зазначене клопотання без задоволення, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів, які дають можливість суду у повній мірі з'ясувати всі обставини справи та вирішити господарський спір по суті. Крім того, повторний виклик експерта може зашкодити виконанню принципу додержання розумних строків розгляду справи.
20.03.2019 Запорізька районна державна адміністрація Запорізької області та Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області не забезпечили в судове засідання явку повноважних представників, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Колегія суддів вважає, що неявка зазначених осіб не перешкоджає розгляду апеляційної скарги.
20.03.2019 у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
Заслухавши пояснення присутніх учасників справи, дослідивши матеріали справи, перевіривши відповідність оскаржуваного рішення нормам матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, враховуючи таке.
Судом першої інстанції встановлено, що розпорядженням голови Запорізької районної державної адміністрації від 06.08.2004 № 2/149 затверджено проект відведення земельної ділянки ТОВ Агроспецторг для розміщення виставки-продажу сільськогосподарської техніки українських виробників та виробничого майданчика по виготовленню та ремонту ґрунтообробної техніки із земель запасу Сонячної сільської ради під спорудами та дворами, загальною площею 1,98 га та передано її в оренду ТОВ Агроспецторг терміном на 10 років.
На підставі вказаного розпорядження, 01.10.2004 між Запорізькою районною державною адміністрацією Запорізької області (Орендодавець) і ТОВ Агроспецторг (Орендар) укладений договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець на підставі розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2004р. за № 2/149 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель запасу Сонячної сільської ради, загальною площею 1,98 га, кадастровий №2322188800:07:001:0014.
Договір оренди земельної ділянки від 01.10.2004р., посвідчений ОСОБА_3, приватним нотаріусом Запорізького районного нотаріального округу Запорізької області, 01.10.2004р. за № 5456, засвідчений в Сонячній сільській раді та зареєстрований в Запорізькому районному відділу земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.10.2004 №19.
Згідно п.11 договору, земельна ділянка передається в оренду для розміщення виставки-продажу сільськогосподарської техніки Українських виробників та виробничого майданчика виготовленню та ремонту ґрунтообробної техніки.
В подальшому на підставі розпорядження голови райдержадміністрації від 05.11.2007 № 1115 Про укладання додаткової угоди щодо зміни строку дії договору оренди землі, зареєстрованого 04.10.2004 за № 19 внесені зміни до договору оренди земельної ділянки щодо зміни строку договору з 10 років на 49 років (до 01.10.2053), про що укладений Додатковий договір про доповнення та зміни до договору оренди земельної ділянки від 01.10.2004, посвідчений ОСОБА_3, приватним нотаріусом Запорізького районного нотаріального округу Запорізької області 26.11.2007 за № 8817, та зареєстрований у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, про що вчинено запис 29.02.2008 за № 040826000002.
Додатковим договором від 04.02.2009 (нотаріально посвідчений та зареєстрований належним чином) передбачено, що земельна ділянка передається оренду для розміщення логістично-складського комплексу групи непродовольчих товарів.
Предметом спору у даній справі є визнання незаконним та скасування розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації від 06.08.2004 № 2/149 "Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ "Агроспецторг"; визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, кадастровий номер 2322188800:07:001:0014, який зареєстровано в Запорізькому районному відділ земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.10.2004 № 19; скасування державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 та запис у Поземельній книзі про цю земельну ділянку.
30.05.1985 ОСОБА_1 міністрів Української РСР прийняла постанову за № 224 "Про генеральний план розвитку міста ОСОБА_1". Цією постановою схвалено розроблений інститутом "Діпромісто" Держбуду УРСР генеральний план розвитку міста ОСОБА_1 і проект планування приміської та зеленої зони. Затверджено основні положення генерального плану розвитку міста ОСОБА_1 і проект планування його приміської та зеленої зон, що додаються.
16.06.1988 прийнято Указ Президії Верховної ОСОБА_1 Української РСР "Про розширення меж міста ОСОБА_1", за змістом якого до меж міста ОСОБА_1 включено частину території Вільнянського і Запорізького районів загальною площею 1137,7 га, яку за генеральним планом розвитку міста передбачається використати для промислового та житлового будівництва.
ОСОБА_2 управління Держземагенства у Запорізькій області від 18.09.2013 № 09-02-37/6947 свідчить про те, що останній раз розширення меж міста ОСОБА_1 здійснено на підставі Указу Президії Верховної ОСОБА_1 Української РСР від 16.06.1988 № 6039-ХІ. Указ було опубліковано в 1988 році. Він набув чинності з моменту опублікування. Межі міста ОСОБА_1 є встановленими з дати публікації цього Указу, не вимагають на даний час будь-яких погоджень. План міської межі та каталог координат зберігається в архіві департаменту архітектури Запорізької міської ради.
Відповідно до статті 85 ЗК УРСР (у редакції, чинній станом на дату прийняття цього Указу) межа міста - це зовнішня межа земель міста, яка відмежовує їх від інших земель єдиного державного земельного фонду і визначається на основі генерального плану або техніко-економічних основ розвитку міста. Межа міста встановлюється і змінюється Президією Верховної ОСОБА_1 Української РСР за поданням виконавчого комітету обласної, міської (міст республіканського підпорядкування) ради народних депутатів.
Позивачем до матеріалів справи в підтвердження встановлення межі міста ОСОБА_1 в 1988 році надано також:
- копію викопіювання з каталогу, координат міської межі м. Запоріжжя від 24.11.1988;
- копію викопіювання з плану міської межі м. Запоріжжя Ml:25000 з точками координат;
- копію викопіювання з бази даних земельно-кадастрової документації м. Запоріжжя щодо ТОВ Корпорація Агротехніка , на якому відображена межа м. Запоріжжя 1988 року;
- копію збірного кадастрового плану земельної ділянки в районі вулиці Зачиняєва від 22.11.2004 щодо ТОВ Корпорація Агротехніка , на якій відображена межа м. Запоріжжя 1988 року;
- рішення господарського суду Запорізької області від 21.02.2012 по справі № 24/5009/7792/11, яким встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 2310100000:04:046:0022 знаходиться в межах міста ОСОБА_1; кольорову роздруківку з Публічної кадастрової карти України, з якої вбачається, що в одному й тому ж місці знаходяться дві земельні ділянки, які мають різні кадастрові номери та вказують на різні адміністративно-територіальні одиниці приналежності, форма власності спірної земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 зазначена державна, а форма власності земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:046:0022 - комунальна, при цьому у вкладці район обидві земельні ділянки значаться у м. Запоріжжі;
- копію Індексної кадастрової карти Запорізького району Запорізької області, яка відображає та підтверджує наявність існуючої межі міста ОСОБА_1, а також знаходження спірної земельної ділянки саме в межах міста ОСОБА_1;
- копію проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ НВЦ Ресурси-2000 , кадастровий номер 2310100000:04:046:0022;
- кольорову роздруківку Публічної кадастрової карти України з відображенням існуючої межі міста ОСОБА_1;
- картографічний матеріал та формуляр до нього, наданий Державним науково - виробничим підприємством Картографія , а саме Чергові довідкові карти, на яких зазначено, що розширення межі міста ОСОБА_1 відбулося на підставі Указу Президії Верховної ОСОБА_1 УРСР від 16.06.1988, графічне зображення меж завізовано на листах-документах (L-36-10, L-36-11) 1980 та 1975 років видання начальником геослужби міста ОСОБА_1Сагадеєвим станом на 22.09.1989 рік (синя лінія), тобто, з 22.09.1989 нова межа міста ОСОБА_1 була нанесена на кадастрові карти;
- Топографічний план земельних ділянок кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 та кадастровий номер 2310100000:04:046:0022 від 01.06.2018, виконаний КП Градпроект , на якому відображено розташування спірної земельної ділянки відносно межі міста ОСОБА_1, а саме в межах населеного пункту міста ОСОБА_1.
Крім того, на виконання ухвали Донецького апеляційного господарського суду від 21.08.2017 у даній справі Дніпропетровським науково-дослідним інститутом судових експертиз Міністерства юстиції України проведено судову земельно-технічну експертизу та експертизу з питань землеустрою, за результати якої складено висновок № 4398/4399-17.
Відповідно до висновку судового експерта, земельна ділянка площею 1,98 га, кадастровий № 2322188800:07:001:0014 сформовано як окремий об'єкт цивільних прав.
Земельна ділянка площею 2,1099 га (кадастровий номер 2310100000:04:046:0022) частково накладається на земельну ділянку 1,9800 га (кадастровий номер 2322188800:07:001:0014). При цьому площа накладання становить 1,9174 га.
Накладання земельної ділянки площею 2,1099 га (кадастровий номер 2310100000:04:046:0022) на земельну ділянку площею 1,9687 га - фактичне користування (кадастровий номер 2322188800:07:001:0014) становить 1,9535 га.
При цьому земельна ділянка 1,980 га кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 частково знаходиться в межах населеного пункту м.Запоріжжя площею 1,9638 га та частково за межами населеного пункту площею 0,0162 га.
Земельна ділянка площею 1,9687 га - фактичне користування кадастровий номер кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 частково знаходиться в межах населеного пункту м.Запоріжжя площею 1,9586 га та частково за межами населеного пункту площею 0,0101 га.
Отже, судових експертом надано чіткий та однозначний висновок на питання № 4, а саме зазначено, в межах якої адміністративно-територіальної одиниці (місто ОСОБА_1 чи Запорізький район Запорізької області) знаходиться земельна ділянка, площею 1,98 га, кадастровий номер 2322188800:07:001:0014.
Судовим експертом також встановлено, що згідно Указу Президії Верховної ОСОБА_1 Української РСР від 16.06.1988 № 6039-ХІ було постановлено включити в межі міста ОСОБА_1 частину території Вільнянського і Запорізького районів загальною площею 1137,7 га, тобто площа вказаних земельних ділянок співпадає.
Судом апеляційної інстанції також приймається до уваги постанова Верховного Суду від 06.11.2018 по справі № 908/3381/16, предметом дослідження якої також було питання щодо встановлення меж міста ОСОБА_1 у 1988 році.
Так, Верховним Судом встановлено, що Указом Президії Верховної ОСОБА_1 Української РСР від 16.06.1988 № 6039- ХІ до меж міста ОСОБА_1 включено частину території Вільнянського та Запорізького районів загальною площею 1137,7 га. Матеріали, які включають схематичні карти із запропонованими змінами межі міста ОСОБА_1, конкретно визначають, за рахунок яких земель до межі міста включаються землі загальною площею 1137,7 га. Це спростовує посилання відповідача ТОВ Агроспецторг на те, що визначення і розмежування конкретних територій, які переходять до меж міста ОСОБА_1 на підставі Указу, не проводилося. У період з 1970 по 1990 роки на законодавчому рівні було закріплено єдину правову підставу встановлення межі міста - Указ Президії Верховної ОСОБА_1 УРСР. Межі міста ОСОБА_1 після 1988 року не змінювались. Таким чином, межа міста ОСОБА_1 була розширена на 1137,7 га відповідно до Указу Президії Верховної ради Української РСР від 16.06.1988 № 6039- ХІ. Суд касаційної інстанції дійшов однозначного висновку про те, що межа міста ОСОБА_1 є встановленою в 1988 році у відповідності до діючого на той час законодавства.
Також, Верховним судом встановлено, що у листі від 25.05.1988 № 08-43/365 виконавчого комітету Запорізької обласної ради народних депутатів до Президії Верховної ОСОБА_1 УРСР зазначено, що міська межа міста ОСОБА_1 встановлена у 1968 році і становила 30960,1 га. За минулий період на підставі нормативних актів Президії Верховної ОСОБА_1 та ОСОБА_1 Міністрів Української РСР, облвиконкому до складу земель міста ОСОБА_1 було включено два населених пункта Вільнянського району. Крім того, під будівництво промислових і громадських об'єктів міста було відведено ряд земельних ділянок за рахунок земель Вільнянського та Запорізького районів загальною площею 1137,7 га. Оскільки загальна площа території ОСОБА_1, яка фактично зайнята, становить 32264 га і не відповідає раніше встановленій межі міста, облвиконком просив Президію Верховної ОСОБА_1 Української РСР затвердити нову міську межу у визначених межах. Прокурором із Центрального державного архіву отримано належним чином завірені копії зазначених нормативних актів Президії Верховної ОСОБА_1 та ОСОБА_1 Міністрів Української РСР разом із матеріалами, на підставі яких їх було прийнято, у т. ч. картографічні матеріали. Матеріали, які включають схематичні карти із запропонованими змінами, як того вимагає розділ 5 Положення про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР, затвердженого Указом Президії Верховної ОСОБА_1 УРСР від 12.03.1981, конкретно визначають, за рахунок яких земель до межі міста включаються землі загальною площею 1137,7 га.
Встановивши наведені обставини, колегія суддів вважає, що зазначені вище докази, в їх сукупності, є належними та допустимими доказами у підтвердження встановлення межі міста ОСОБА_1 та розташування спірної земельної ділянки в межах міста ОСОБА_1.
Колегія суддів відхиляє доводи Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" про те, що спірна земельна ділянка не входить до складу земель площею 1137,7 га, на які було розширено територію міста ОСОБА_1, а відноситься до земель площею 722 га, які не було включено до нової межі міста ОСОБА_1, оскільки наведене спростовується даними судової експертизи у висновку на питання №4: спірна земельна ділянка частково (1,9638 га з 1,98 га) знаходиться в межах міста ОСОБА_1.
Колегія суддів враховує, що ухвалою суду апеляційної інстанції від 19.10.2017 сторони були зобов'язані судом надати додаткові матеріали відповідно до переліку, викладеному у клопотанні судового експерта.
Так, у поданому клопотанні експертом зазначено, що згідно підпунктів 6.1.2 та 6.1.3 глави 6 розділу ІІ Науково-методичних рекомендацій питання земельно-технічної експертизи вирішується за наявності відповідної правовстановлювальної та технічної документації, зокрема результатів виконання топографо-геодезичних робіт, які проводяться відповідними фахівцями з використанням відповідного обладнання та бази даних. Для вирішення питань земельно-технічної експертизи необхідно надати оригінали або завірені якісні копії відповідної правовстановлювальної та технічної документації із землеустрою на земельну ділянку. У разі неможливості експертом самостійно виконати топографо-геодезичні роботи результати таких робіт повинні бути надані на дослідження органом, який призначив експертизу.
Згідно Закону України "Про топографічно-геодезичну і картографічну діяльність" геодезична мережа - сукупність геодезичних пунктів. Геодезичний пункт - пристрій і (або) споруда для позначення на місцевості точок земної поверхні з відомими координатами і висотами.
На виконання зазначеної ухвали суду позивачем були надані наявні у нього докази. Інші учасники справи вимоги ухвали суду не виконали, витребувані судом докази не надали.
Колегія суддів не приймає до уваги доводи Товариства з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" про недостовірність збірного кадастрового плану земельних ділянок, виготовленого КП "Градпроект" , оскільки в судовому засіданні 06.02.2019 експерт пояснив, що у нього відсутні підстави вважати недостовірною інформацію на плані земельної ділянки, надану КП "Градпроект". Доказів зворотного відповідачем-2 не надано.
При цьому, Товариство з обмеженою відповідальністю "Агроспецторг" не було позбавлено можливості звернутися до будь-якої ліцензованої організації та замовити виготовлення Плану земельної ділянки (збірний кадастровий план земельних ділянок) та надати зазначений план судовому експерту для використання останнім під час проведення експертизи.
Крім того, дослідження КП "Градпроект" спірних земельних ділянок на місцевості 01.06.2018 було проведено в присутності представників ТОВ "Агроспецторг", Запорізької міської ради та ОСОБА_2 управління Держгеокадастру у Запорізькій області. Під час вказаного дослідження жодних зауважень чи заперечень стосовно проведення вказаних робіт саме КП "Градпроект" у учасників дослідження не було.
Той факт, що Запорізька міська рада є засновником КП "Градпроект" жодним чином не свідчить про неналежність доказу, який виготовлений останнім.
Статтею 16 ЦК України визначено, що судовий захист цивільних прав та інтересів може здійснюватись шляхом визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Приписами ст.21 ЦК України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується (ч. 1 ст. 393 ЦК України).
Статтею 155 ЗК України передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Відповідно до ст.43 Закону України Про місцеві державні адміністрації згідно з якою розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Таким чином, якщо правовий акт індивідуальної дії органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси територіальних громад чи окремих осіб, він може бути скасований в судовому порядку.
У відповідності до ст. 13 Конституції України земля її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шлейфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Згідно ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст. 148 ГК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною державою. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до Земельного кодексу України та інших законів.
Згідно ст.3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (редакція чинна на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Згідно зі ст.17 ЗК України (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Статтею 124 ЗК України (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.
Відповідно до приписів ч.ч.3,4 ст.122 ЗК України (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) районні державні адміністрації на їх території надають земельні ділянки із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: сільськогосподарського використання; ведення лісового і водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо).
З урахуванням наведеного, приймаючи розпорядження від 06.08.2004 № 2/149 Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ Агроспецторг голова Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області діяв з перевищенням наданих йому повноважень, а тому це розпорядження є таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства, чинного на час його прийняття, а також порушує права позивача щодо розпорядження спірною земельною ділянкою.
Наведене є підставою для визнання цього розпорядження незаконним та його скасування.
В силу ч.ч.1,2 ст.93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
За змістом частини 1 статті 124 ЗКУ передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до статті 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину сторонами вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 ЦК України.
Статтею 203 ЦК України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі, правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Зміст правочину складають права та обов'язки, про набуття, зміну, припинення яких домовилися учасники правочину.
Згідно з ч.1 ст.207 ГК України, господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
Приймаючи до уваги, що спірний договір оренди змеленої ділянки, укладений на підставі розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2004 № 2/149 Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ Агроспецторг , не відповідає наведеним вимогам Цивільного та Земельного кодексів України, а тому колегія суддів приходить до висновку про визнання цього договору недійсним.
Порядок введення державного земельного кадастру, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051, у пункті 60 визначає, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.
Отже, вимоги про скасування державної реєстрації земельної ділянки також підлягають задоволенню.
Враховуючи викладене, рішення господарського суду прийнято при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи, з порушення норм матеріального права, що є підставою для скасування цього рішення та задоволення апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст.269,275,277,281-283 ГПК України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Запорізької міської ради задовольнити.
Рішення Господарського суду Запорізької області від 23.05.2017 у справі №908/43/17 скасувати.
Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області від 06.08.2004 № 2/149 Про затвердження проекту відведення земельної ділянки ТОВ Агроспецторг ; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 2322188800:07:001:0014, який зареєстровано в Запорізькому районному відділі земельних ресурсів, про що у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 04.10.2004 № 19; скасувати державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 2322188800:07:001:0014 та запис у Поземельній книзі про цю земельну ділянку.
Стягнути солідарно з Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, м.Запоріжжя, товариства з обмеженою відповідальністю Агроспецторг , Запорізька область, Запорізький район, с.Сонячне та Управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області, м.Запоріжжя на користь Запорізької міської ради, м.Запоріжжя судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 4134,00 грн. та судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 4 547,40 грн.
Доручити Господарському суду Запорізької області видати відповідні накази.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.
Постанова складена у повному обсязі 29.03.2019.
Головуючий суддя В.О.Кузнецов
Суддя І.О.Вечірко
Суддя О.В.Березкіна
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2019 |
Оприлюднено | 29.03.2019 |
Номер документу | 80785270 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні