Рішення
від 19.03.2019 по справі 240/320/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 березня 2019 року м. Житомир справа № 240/320/19

категорія 103030000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

судді Семенюка М.М.,

з участю секретаря судового засідання Лисайчука А.О.,

представника позивача ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області про визнання протиправною та скасування постанови від 18.01.2019 №08/2019,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 18.01.2019 № 08/2019 про відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_3 (округ № 20 с. Троковичі) за народною ініціативою,

В обґрунтування позову зазначає, що зміст оскаржуваної постанови не містить жодного посилання на наявність пропусків позивачем пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, натомість містить посилання на невиконання ним лише двох з п'яти обов'язків, передбачених ст. 10 закону України "Про статус депутатів місцевих рад"; приймаючи оскаржувану постанову, відповідач повинен був перевірити, чи можливо здійснення вказаних обов'язків виключно самостійно депутатом, за відсутності інших умов, які б перешкоджали їх здійсненню; приймаючи оскаржувану постанову відповідач допустив цілий ряд порушень процедурного характеру (під час здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, представники Державного реєстру виборців присутні не були, а правоохоронні органи взагалі не здійснювали будь-яких перевірок підписів виборців; перевірка підписів проводилась не на засіданні комісії).

Ухвалою від 24.01.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, яка призначена до розгляду за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою від 24.01.2019 (а.с.19-21) суд забезпечив позов.

Відповідач подав відзив на позовну заяву (а.с.35-42), в якому просить відмовити в задоволені позову, оскільки спірне рішення прийнято у відповідності до вимог закону.

Позивач подав відповідь на відзив (а.с.111-112), в якому зазначає, що відповідачем не перевірено приналежності громадян, які поставили свої підписи у підписних листах, до виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний позивач, як того вимагає абзац 2 ч. 1 ст. 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

В судовому засіданні:

- представник позивача позов підтримав;

- представник відповідача просив відмовити в задоволенні позову.

Проаналізувавши досліджені в судовому засіданні докази, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог з наступних підстав.

В 2017 році ОСОБА_3 був обраний шляхом самовисування депутатом Оліївської сільської ради у виборчому окрузі № 20.

Відповідно до підписних листів (а.с.134-146), ініціативною групою 15.01.2019 за відкликання депутата Оліївської сільської ради ОСОБА_3, що набув своїх повноважень 29.11.2017, зібрано 74 підписи виборців виборчого округу № 20.

16.01.2019 на засіданні Оліївської сільської виборчої комісії прийнято рішення розпочати перевірку дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання депутата ОСОБА_3В.(а.с.77-82).

Згідно акту № 01/20 від 17.01.2019 перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах виборців про відкликання депутата Оліївської сільської ради на 20 виборчому окрузі с. Троковичі черняхівського району Житомирської області ОСОБА_3 за народною ініціативою (а.с.86-88), складеному та підписаному п'ятьма членами Оліївської сільської виборчої комісії, достовірність відомостей про себе та особисті підписи підтвердили 12 громадян, не враховано підписи 7 осіб.

18.01.2019 на засіданні Оліївської сільської виборчої комісії (а.с.89-98) більшістю голосів вирішено відкликати депутата Оліївської сільської ради ОСОБА_3 за народною ініціативою.

Рішення про відкликання депутата Оліївської сільської ради ОСОБА_3 за народною ініціативою було оформлено постановою № 08/2019 від 18.01.2019 (а.с.8).

Не погоджуючись із вказаною постановою ОСОБА_3 оскаржив її до суду.

За змістом статті 25 Закону України "Про місцеві вибори" повноваження територіальних виборчих комісій, якою є відповідач, визначено зазначеним Законом та іншими законами України.

Розділом V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" на територіальну виборчу комісія покладено виконання окремих повноважень, пов'язаних з відкликанням депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою унормовано статтею 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Частиною 2 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що на засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 Закону під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у разі відкликання депутата міської (міста обласного значення) ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів.

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються: - у разі виявлення недостовірних відомостей про виборця; - підписи окремих виборців вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу (пп.1,3 ч.3 ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад").

В ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" зазначено:

"5. Якщо під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі, якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

6. Якщо під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимог статей 38 - 40 Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону, та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради."

Аналіз вказаних норм свідчить про те, що рішення про відкликання депутата за народною ініціативою приймається, якщо проведеною на засіданні територіальної виборчої комісії перевіркою встановлено, що під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам Закону, в іншому ж випадку комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Тобто територіальна вибоча комісія на засіданні повинна перевірити:

- дотримання вимоги статей 38 - 40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;

- відповідність вимогам Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради.

При цьому перевірка достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, здійснюється із залученням органів ведення Державного реєстру виборців, а вибіркова перевірка їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) із залученням правоохоронних органів, на засіданні територіальної виборчої комісії.

Як встановлено в судовому засіданні, відповідач для прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою здійснював передбачену законом перевірку без залучення органів ведення Державного реєстру виборців, що не заперечується представником відповідача, та без залучення правоохоронних органів.

Щодо твердження відповідача, що органи ведення Державного реєстру виборців не могли бути залучені для такої перевірки, оскільки Законом України "Про державний реєстр виборців" не передбачено використання персональних даних реєстру для таких перевірок, то суд вважає, що воно ніяким чином не свідчить про правомірність дій виборчої комісії при прийнятті спірного рішення, тим більш, що ч. 5 ст. 26 Закону України "Про державний реєстр виборців" встановлена можливість використання персональних даних Реєстру за рішенням суду.

Щодо посилання відповідача на акт № 01/20 від 17.01.2019 перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах виборців про відкликання депутата Оліївської сільської ради на 20 виборчому окрузі с. Троковичі черняхівського району Житомирської області ОСОБА_3 за народною ініціативою (а.с.86-88) як на доказ того, що вибіркова перевірка підписів виборців здійснювалась із залученням правоохоронних органів, то суд зазначає, що він (акт) не підтверджує обставин такого залучення, оскільки не підписаний працівником правоохоронного органу та лише констатує проведенні такої перевірки в присутності дільничного офіцера поліції.

Таким чином, враховуючи, що Оліївської сільської виборчої комісії не встановила відповідності вимогам Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, у спосіб, встановлений Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", суд вважає, що спірне рішення є протиправним.

Порядок організації роботи територіальної виборчої комісії регламентовано статтею 27 Закону України "Про місцеві вибори" та Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року N 228 (далі - Порядок).

Згідно з частиною другою статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", пунктом 2.1 Порядку основною формою роботи виборчої комісії є засідання.

За змістом пунктів 9.1 та 9.6 Порядку за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення у формі постанови, яка оформлюється відповідно до частини п'ятнадцятої статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", пункту 9.7 та розділу 10 Порядку.

Стаття 27 Закону України "Про місцеві вибори":

"15. Рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити:

1) найменування комісії;

2) найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер;

3) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії;

4) посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення;

5) резолютивну частину.

Рішення виборчої комісії підписується головуючим на засіданні. Зміст та номер рішення повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії."

Суд звертає увагу, що номер спірного рішення (постанови) не відображений в протоколі засідання від 18.01.2019 (а.с.34-35).

Пункт 9.7 Порядку:

"Постанова виборчої комісії повинна містити:

- найменування комісії;

- найменування рішення (постанова);

- час, дату та місце прийняття;

- порядковий номер;

- мотивувальну частину;

- нормативно-правове обґрунтування;

- резолютивну частину.

Найменування постанови виборчої комісії повинно бути лаконічним та відображати її основний зміст. Якщо в постанові йдеться про кілька питань, найменування може бути узагальненим.

Мотивувальна частина постанови повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення.

Нормативно-правовим обґрунтуванням постанови є посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.

Резолютивна частина повинна містити відповідне рішення виборчої комісії, викладене у формі висновку, із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається.

Резолютивна частина може містити вказівки на необхідність доведення змісту постанови до суб'єктів, на яких поширюється її дія, виконавців, осіб, на яких покладається контроль за виконанням документа, а також строки його виконання та додатки.

Резолютивна частина постанови складається з пронумерованих пунктів та підпунктів."

Як вбачається зі спірної постанови (а.с.8), вона, всупереч зазначеним вимогам до рішення, не містить найменування, належного мотивування та нормативно-правового обґрунтування.

Так, зі спірної постанови вбачається, що відповідач прийняв рішення про відкликання депутата ОСОБА_3 у зв'язку із невиконанням ним як депутатом своїх обов'язків, посилаючись на ст. 37 "Підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою" Законом України "Про статус депутатів місцевих рад".

Суд звертає увагу, що діючим законодавством не передбачений обов'язок виборчої комісії при прийнятті рішення щодо відкликання депутата за народною ініціативою перевіряти або встановлювати наявність підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, передбачених ст. 37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а тому наявність чи відсутність підстав, зазначених в цієї статті ніяким чином не повинна впливати на прийняття територіальною виборчою комісією рішення щодо відкликання депутата за народною ініціативою, у зв'язку із чим доводи позивача про належне виконання ним своїх обов'язків до уваги не беруться.

Як зазначалось вище, відповідно до ч. 5 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" підставами для прийняття територіальною виборчою комісією рішення про відкликання депутата за народною ініціативою є те, що під час ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам Закону.

Зі спірної постанови не вбачається, що рішення про відкликання депутата ОСОБА_3 прийнято на підставі того, що оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам Закону, що суд пов'язує з тим, що таки обставини не були встановлені у спосіб, передбачений законодавством, а тому вважає, що постанова № 08/2019 від 18.01.2019 є необґрунтованою.

З урахуванням наведеного, суд визнає постанову № 08/2019 від 18.01.2019 протиправною та скасовує її.

Понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору в сумі 1344,70 грн. за подання позову та заяви про забезпечення позову, які суд задовольнив, відповідно до ст. 139 КАС України, належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов ОСОБА_3 (вул. Ватутіна, 47а, с. Троковичі, Черняхівський р-н, Житомирська обл., 12345, номер НОМЕР_1) до Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області (вул. Л. Ступницького, 68, с. Оліївка, Житомирський р-н, Житомирська обл., 12402, код 41606036) задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати постанову Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 18.01.2019 №08/2019.

Стягнути на користь ОСОБА_3 судові витрати в сумі 1344,70 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М. Семенюк

Повне судове рішення складене 29 березня 2019 року

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.03.2019
Оприлюднено01.04.2019
Номер документу80792053
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/320/19

Ухвала від 08.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 11.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Гонтарук В. М.

Судовий наказ від 18.06.2019

Цивільне

Олександрівський районний суд Донецької області

Щербак Ю. В.

Ухвала від 10.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Рішення від 19.03.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Рішення від 19.03.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Ухвала від 12.02.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Ухвала від 24.01.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні