Рішення
від 29.03.2019 по справі 540/235/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 березня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/235/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства "Брокбізнесбанк" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,

встановив:

Публічне акціонерне товариство "Брокбізнесбанк" (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (далі - відповідач), в якій просить визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо підготовки та подання Державній казначейській службі висновку про повернення надміру сплаченого авансового внеску з податку на прибуток; зобов'язати відповідача подати до Державної казначейської служби висновок про повернення надміру сплачених сум грошового зобов'язання з податку на прибуток в розмірі 16687 грн., що сплачені в якості авансового платежу на прибуток.

Свої вимоги мотивує тим, що 16.01.2019 р. позивач звернувся до відповідача із проханням підготувати висновок про повернення надміру сплачених сум грошового зобов'язання з податку на прибуток та подати його до Державної казначейської служби. Зазначає, що загальна сума заборгованості, що обліковується на рахунку 35202070100001 "Дебіторська заборгованість за податком на прибуток Херсонс РВ" станом на 01.01.2018 р. становить 16687 грн. Вважає, що відповідач допустив протиправну бездіяльність, оскільки не підготував та не подав до Державної казначейської служби висновку про повернення банку надміру сплаченого податку. При цьому позивач вказує, що повернення помилково та/або надмірно сплачених податків з Державного бюджету України є виключними повноваженнями відповідача та органів державного казначейства.

Ухвалою від 06.02.2019 р. у зв'язку з недоліками позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для їх усунення.

Позивач у встановлений суддею строк усунув недоліки позовної заяви і ухвалою від 21.02.2019 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 13.03.2019 р. на 10:00 год.

12.03.2019 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Свою позицію обґрунтовує тим, що платник податків має право на повернення надміру сплачених грошових коштів у випадку подання ним заяви про таке повернення з урахуванням дотримання строків давності, встановлених п.102.5 ст.102 ПК України, які слід відраховувати з моменту фактичної сплати платником податків суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань. Зазначає, що переплата з податку на прибуток виникла у позивача 15.02.2013 р., а тому строк для звернення із заявою про повернення переплати сплинув 15.02.2016 р.

Протокольною ухвалою від 13.03.2019 р. за клопотанням представника відповідача відкладено розгляд справи на 29.03.2019 р. на 11:00 год.

21.03.2019 р. та 29.03.2019 р. від представників сторін надійшли клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Положеннями ч.1 ст.262 КАС України передбачено, що розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи за правилами загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.

Частиною 3 статті 194 КАС України визначено, що учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

За таких обставин суд розглядає справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову виходячи з наступного.

Судом встановлено, що відповідно до п.1 постанови Правління Національного банку України від 10.06.2014 р. № 339 відкликано банківську ліцензію та ліквідовано AT "БРОКБІЗНЕСБАНК".

Виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд) прийнято рішення від 07.06.2018 р. № 1587 "Про продовження строків здійснення процедури ліквідації AT "БРОКБІЗНЕСБАНК", яким продовжено строки здійснення процедури ліквідації на один рік з 11.06.2018 р. по 10.06.2019 р. (включно) та продовжено повноваження ліквідатора AT "БРОКБІЗНЕСБАНК" провідного професіонала з питань регулювання неплатоспроможності банків відділу організації процедур ліквідації неплатоспроможних банків департаменту управління активами ОСОБА_1, якому делеговано всі повноваження, визначенні ст.ст.37, 38, 47-52, 52-1, 53 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".

16.01.2019 р. уповноважена особа Фонду звернувся до ГУ ДФС у Херсонській області із заявою, в якій просив перерахувати на рахунок AT "БРОКБІЗНЕСБАНК" надміру сплачений податок на прибуток у розмірі 16687 грн.

Не погоджуючись з неповерненням переплачених коштів у розмірі 16687 грн., позивач звернувся до суду з позовом щодо оскарження бездіяльності ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополя.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Згідно пп.17.1.10 п.17.1 ст.17 ПК України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Пунктом 43.1 статті 43 ПК України передбачено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

Положеннями п.43.3 ст.43 ПК України встановлено, що обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.

Відповідно до п.43.5 ст.43 ПК України контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.

Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані (п.43.6 ст.43 ПК України.

Водночас взаємовідносини територіальних органів Державної фіскальної служби України з місцевими фінансовими органами та територіальними органами Державної казначейської служби України в процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань за платежами, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної фіскальної служби, регламентує Порядок взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 15.12.2015 р. № 1146 (далі - Порядок № 1146).

Пунктом 5 Порядку № 1146 передбачено, що повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Таким чином, обов'язковими умовами для повернення сум грошового зобов'язання є: подання платником податків заяви про таке повернення протягом 1095 днів від дня виникнення надміру сплаченої суми при умові наявності надміру сплачених грошових зобов'язань та відсутності податкового боргу.

З матеріалів справи вбачається, що авансовий внесок з податку на прибуток Херсонською філією АТ "БРОКБЗНЕСБАНК" сплачено відповідно до платіжних доручень від 17.01.2013 р. № 107 на суму 3795 грн., від 15.02.2013 р. № 111 на суму 3795 грн. Крім того, 30.11.2012 р. збільшено авансовий внесок з податку на прибуток Херсонської філії за розрахунком консолідованої декларації АТ "Брокбізнесбанк" за 9 місяців 2012 року в сумі 1681 грн.; 01.03.2013 р. коригуючою проводкою за 2012 рік збільшено суму авансового внеску з податку на прибуток Херсонської філії за розрахунком консолідованої декларації АТ "Брокбізнесбанк" на 7416 грн.

26.04.2018 р. Уповноважена особа Фонду звернулась до Херсонської ОДПІ у Херсонській області із заявою щодо переведення переплати з податку на прибуток у сумі 7590 грн. по Херсонській філії на особові рахунки АТ "Брокбізнесбанк" за місцем реєстрації юридичної особи.

Листом від 01.06.2018 р. відповідач повідомив про те, що Херсонську філію ПАТ "Брокбізнесбанк" 13.08.2012 р. ліквідовано, у зв'язку з чим 20.03.2013 р. її знято з податкового органу, а особові рахунки закрито. Щодо вказаних обставин ПАТ "Брокбізнесбанк" повідомлено також листом від 15.05.2013 р. № 8183/10/20.2-58.

З викладеного слідує, що переплата з податку на прибуток виникла 15.02.2013 р., а із заявою про повернення надміру сплаченого авансового внеску з податку на прибуток у розмірі 16687 грн. уповноважена особа Фонду звернулася до ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі лише 16.01.2019 р., тобто з пропуском 1095 днів з дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми податку.

Оскільки визначений ст.43 ПК України 1095-денний строк від дня виникнення надміру сплаченої суми на момент звернення позивача із заявою про повернення такої суми сплинув, суд приходить до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем доведено правомірність своїх дій щодо неповернення надміру сплаченого авансового внеску з податку на прибуток в сумі 16687 грн., відтак позовні вимоги позивача є безпідставними та задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

вирішив:

Відмовити в задоволенні позову Публічного акціонерного товариства "Брокбізнесбанк" (03057, м.Київ, просп.Перемоги, 41, код ЄДРПОУ 19357489) до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (73026, м.Херсон, просп.Ушакова, 75, код ЄДРПОУ 39394259) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Бездрабко О.І.

кат. 111010000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.03.2019
Оприлюднено01.04.2019
Номер документу80796022
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/235/19

Ухвала від 06.08.2019

Кримінальне

Карлівський районний суд Полтавської області

Попов М. С.

Ухвала від 21.06.2019

Кримінальне

Карлівський районний суд Полтавської області

Попов М. С.

Ухвала від 15.04.2019

Кримінальне

Карлівський районний суд Полтавської області

Попов М. С.

Ухвала від 03.04.2019

Кримінальне

Полтавський апеляційний суд

Гонтар А. А.

Рішення від 29.03.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 22.03.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 21.02.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 06.02.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні