Рішення
від 15.03.2019 по справі 240/207/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 березня 2019 року м.Житомир справа № 240/207/19

категорія 103030000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Романченка Є.Ю.,

секретар судового засідання Біляченко Д.О.,

за участю: позивача, представника позивача: ОСОБА_1,

представників відповідача: ОСОБА_2, ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області про визнання протиправною та скасування постанови №05/2019 від 09.01.2019,

встановив:

ОСОБА_4 звернувся до суду з вказаним позовом, у якому просив визнати протиправною та скасувати постанову Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 09.01.2019 № 05/2019 про відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_4 (округ № 25, с. Некраші) за народною ініціативою.

В обґрунтування пред'явлених позовних вимог указував, що постанова Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 09.01.2019 № 05/2019 прийнята з порушенням та без дотримання вимог Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Так, під час здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, представники Державного реєстру виборців присутні не були, правоохоронні органи будь - яких перевірок підписів виборців не здійснювали. Вказане свідчить про допущення відповідачем процедурних порушень під час прийняття спірної постанови. Також позивач зазначив, що Оліївською сільською радою не створено жодних умов для можливості позивачу як депутату місцевої ради виконувати свої депутатські обов'язки. Відсутність таких рішень сільської ради, на думку позивача, є тими поважними причинами, які унеможливили виконання ним депутатських повноважень.

Ухвалою суду від 16.01.2019 вказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі на 06.02.2019.

Ухвалою суду від 16.01.2019 заяву ОСОБА_4 про забезпечення позову задоволено та вжито заходи забезпечення позову шляхом зупинення дії постанови Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 09.01.2019 № 05/2019 про відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_4 (округ № 25, с. Некраші) за народною ініціативою до набрання законної сили рішенням у адміністративній справі № 240/207/19.

05.02.2019 до суду надійшов відзив на позовну заяву з проханням відмовити в задоволенні позову ОСОБА_5. Заперечуючи проти позовних вимог відповідач указав, що постанова № 05/2019 від 09.01.2019 про відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_4 (округ № 25, с. Некраші) за народною ініціативою, обраного шляхом самовисування прийнята з дотриманням норм чинного законодавства України.

06.02.2019 підготовче засідання відкладено на 22.02.2019 у зв'язку із клопотанням представника відповідача про відкладення засідання та необхідністю представнику позивача часу для підготовки відповіді на відзив.

Ухвалою суду від 06.02.2019 відмовлено у задоволенні заяви Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району про участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції.

22.02.2019 представником позивача подано відповідь на відзив, у якій відхилено аргументи відповідача щодо дотримання процедури та норм матеріального права під час прийняття спірної постанови.

В підготовчому засіданні, 22.02.2019, задоволено клопотання представника позивача про виклик свідків і витребування доказів, оголошено перерву до 13.03.2019.

13.03.2019 перерву в підготовчому засіданні продовжено до 15.03.2019, у зв'язку з наданням представнику позивача часу для ознайомлення із наданими представником відповідача доказами.

15.03.2019, за результатами підготовчого засідання, судом, без виходу до нарадчої кімнати, постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті, яку занесено секретарем судового засідання до протоколу судового засідання від 15.03.2019. Розгляд справи по суті за згодою сторін розпочато 15.03.2019.

Позивач і його представник у судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили задовольнити позов, з мотивів наведених у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, проти позову заперечував з підстав, викладених у письмовому відзиві на позов, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши пояснення позивача та представників сторін, покази свідків, перевіривши матеріали справи, усебічно й повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов і відзив, об'єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Установлено, що в 2017 році ОСОБА_4 був обраний депутатом Оліївської сільської ради VII по виборчому округу № 25 с. Некраші як самовисуванець. За його кандидатуру проголосувало 59 виборців.

23 грудня 2018 року відбулися збори виборців виборчого округу № 25 с.Некраші (вул.Троковицька, вул.Високівська) Черняхівського району Житомирської області. На зборах вирішено провести заходи передбачені чинним законодавством України та відкликати депутата ОСОБА_4Й за народною ініціативою. Створити ініціативну групу для збору підписів з 10 чоловік і призначено офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_6. Також затверджено форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата ОСОБА_4 Рішення зборів оформлені протоколом зборів виборців виборчого округу № 25 від 23.12.2018 за № 1 (а.с. 45-48).

23 грудня 2018 року до Оліївської ТВК подано звернення виборців 25 виборчого округу (с. Некраші, вул. Троковицька, вул. Високівська) Оліївської сільської ради щодо відкликання депутата сільської ради за народною ініціативою по виборчому округу №25 (с.Некраші, вул.Троковицька та Високівська) ОСОБА_4, з підстав невиконання депутатом обов'язків, передбачених п.2., п.5 ст. 10, п.1 ст.16 Закону України Про статус депутатів місцевих рад (а.с. 14-20).

Цього ж дня офіційним представником ініціативної групи ОСОБА_6 подано відповідачу повідомлення з проханням розглянути матеріали зборів виборців виборчого округу № 25 Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області про відкликання депутата ОСОБА_4Й за народною ініціативою (а.с. 33).

До повідомлення додано: звернення виборців виборчого округу № 25 на 7 аркушах; протокол зборів від 23.12.2018 на 4 аркушах з переліком учасників зборів на 6 аркушах; заяви-згоди офіційного представника ініціативної групи та її членів з ксерокопіями їх паспортів, а також зразок затвердженого на зборах підписного листа.

Відповідно до повідомлення Оліївської сільської виборчої комісії на території 25 виборчого округу с. Некраші Черняхівського району Житомирської області збір підписів ініціативною групою за відкликання депутата ОСОБА_4 за народною ініціативою визначено провести у період з 27 грудня 2018 року по 05 січня 2019 року (а.с. 89,90).

Із протоколу № 1 від 04.01.2019 засідання ініціативної групи про підрахунок голосів за відкликання депутата Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області за народною ініціативою ОСОБА_4 видно, що на 12 підписних листах підрахунком усіх підписів виявлено 96 підписів. У зв'язку з цим вирішено підписні листи пронумерувати, прошити та передати до Оліївської сільської виборчої комісії.

03 січня 2019 року на засіданні Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області вирішено обрати комісію по перевірці підписів громадян в підписних листах, про що свідчить протокольне рішення № 1 від 03.01.2019 (а.с.77-86).

Протоколом засідання Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 05.01.2019 оформлено прийняте рішення про початок перевірки дотримання вимог ст.ст. 38- 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутата ОСОБА_4, виборчий округ № 25 с. Некраші.

08 січня 2019 року відповідачем складено акт № 01/25 перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах виборців за відкликання депутата Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області VII скликання на 25 виборчому окрузі с.Некраші Черняхівського району Житомирської області ОСОБА_4 за народною ініціативою, в якому зафіксовано, що не підлягають врахуванню 25 підписів і 71 підпис підлягає врахуванню.

09 січня 2019 року, заслухавши інформацію голови Оліївської сільської виборчої комісії ОСОБА_7 про те, що при ініціюванні відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання за народною ініціативою ОСОБА_4, ініціативною групою дотримано вимог статей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» (ініціативна група у встановлені цим Законом строки подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців), відповідно до ч. 2. 5 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» , Оліївська виборча комісія Житомирського району прийняла постанову № 05/2019. Цією постановою відкликано депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_4 (округ № 25, с. Некраші) за народною ініціативою, обраного шляхом самовисування у зв'язку з:

- невиконанням ОСОБА_4 без поважних причин обов'язків депутата Оліївської сільської ради передбачених статтею 10 Закону України Про статус депутатів місцевих рад на 25 виборчому окрузі (абзац 2 частина 1 статті 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ), а саме: не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців; визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення;

- невиконанням ОСОБА_4 передбачених статтею 16 Закону України Про статус депутатів місцевих рад зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними окрузі (абзац 3 частина 1 статті 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ), а саме періодично, але не рідше одного разу на рік, ОСОБА_4 зобов'язаний звітувати про свою роботу перед виборцями 25 виборчого округу Оліївської сільської ради, чого за заявою виборців не робив.

Не погоджуючись із постановою відповідача № 05/2019 від 09.01.2019, ОСОБА_4 звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд ураховує, що відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на момент розгляду та вирішення спору, далі - КАС України), у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому суд відмічає, що "на підставі" означає, що суб'єкт владних повноважень: 1) повинен бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов'язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним; "у межах повноважень" означає, що суб'єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх; "у спосіб" означає, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби; «з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано» , тобто використання наданих суб'єкту владних повноважень повинно відповідати меті та завданням діяльності суб'єкта, які визначені нормативним актом, на підставі якого він діє; «обґрунтовано» , тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Згідно із статтею 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 Конституції України, до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п'ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.

Статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом (ч. 4 ст. 141 Конституції України).

Відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", інших законів України правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, визначає Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 № 93-IV, а також встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.

Положеннями статті 2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11.07.2002 № 93-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 93-IV) визначено, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України. Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов'язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Згідно із ч. 1 ст. 4 Закону № 93-IV, депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано (ч. 2 ст. 4 Закону № 93-IV).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону № 93-IV, повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

Правові підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульовані розділом V (ст.ст. 37-48) Закону № 93-IV.

У статті 37 Закону № 93-IV визначено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:

1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;

2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;

3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Згідно із ч. 1 ст. 38 Закону № 93-IV, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Пунктом 1 частини 2 статті 38 Закону № 93-IV визначено, рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради.

Відповідно до абзацу першого частини 3 статті 38 Закону № 93-IV не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Згідно із ч.ч. 4, 5 ст. 38 Закону № 93-IV, у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів. До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Частиною першою статті 40 Закону № 93-IV визначено, що ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

У відповідності до п. 1 ч. 2 ст. 40 Закону № 93-IV з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів.

Форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання). Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця (ч. 3 ст. 40 Закону № 93-IV).

Згідно із ч. 4 ст. 40 Закону № 93-IV, член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Частина перша статті 41 Закону № 93-IV визначає, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Відповідно до ч. 2 ст. 41 Закону № 93-IV, голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів. На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

Згідно із ч. 3 ст. 41 Закону № 93-IV, при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:

1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;

2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;

3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;

4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;

5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

Приписами 4 вказаної статті Закону № 93-IV визначено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:

1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;

2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;

3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону;

4) які не відповідають встановленій формі.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Відповідно до ч. 5 ст. 41 Закону № 93-IV, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (ч. 6 ст. 41 Закону № 93-IV).

Таким чином, визначена у статтях 38-41 Закону № 93-IV процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи:

1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;

2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;

3) збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;

4) перевірку територіальною виборчою комісією дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;

5) прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

При цьому умовою, з якою Закон № 93-IV пов'язує можливість прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою, є суворе дотримання учасниками процедури відкликання вимог статей 38-40 зазначеного Закону.

Як встановлено в судовому засіданні, відповідач для прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою здійснював передбачену законом перевірку без залучення органів ведення Державного реєстру виборців, що не заперечується представником відповідача, та без залучення правоохоронних органів.

Щодо твердження відповідача, що органи ведення Державного реєстру виборців не могли бути залучені для такої перевірки, оскільки Законом України "Про державний реєстр виборців" не передбачено використання персональних даних реєстру для таких перевірок, то суд вважає, що воно ніяким чином не свідчить про правомірність дій виборчої комісії при прийнятті спірного рішення, тим більш, що ч. 5 ст. 26 Закону України "Про державний реєстр виборців" встановлена можливість використання персональних даних Реєстру за рішенням суду.

Щодо посилання відповідача на акт № 01/22 від 08.01.2019 перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах виборців про відкликання депутата Оліївської сільської ради на 25 виборчому окрузі с. Некраші Черняхівського району Житомирської області ОСОБА_4 за народною ініціативою як на доказ того, що вибіркова перевірка підписів виборців здійснювалась із залученням правоохоронних органів, то суд зазначає, що акт не підтверджує обставин такого залучення, оскільки не підписаний працівником правоохоронного органу та лише констатує проведення такої перевірки в присутності дільничного офіцера поліції.

Під час огляду в судовому засіданні підписних листів з'ясовано, що деякі листи складені без зазначення всіх обов'язкових реквізитів, містять виправлення в датах, даних паспорту та помилки в серіях паспорта.

За таких обставин, коли Оліївська сільська виборча комісія не встановила відповідності вимогам Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, у спосіб, встановлений Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", суд вважає, що спірне рішення є протиправним.

Суд також наголошує, що матеріали справи не містять доказів повідомлення регіональних та/або місцевих засобів масової інформації про дату, місце та час проведення зборів виборців, на яких розглядалося питання про внесення пропозиції щодо відкликання позивача як депутата за народною ініціативою не пізніш як за два дні до дня проведення таких зборів.

Утім, відповідачем під час перевірки та оцінки матеріалів щодо відкликання депутата Оліївської сільської ради Житомирського району Житомирської області ОСОБА_4 за народною ініціативою вказана обставина залишена поза увагою.

Разом з цим, слід указати, що порядок організації роботи територіальної виборчої комісії регламентовано статтею 27 Закону України "Про місцеві вибори" та Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року N 228 (далі - Порядок).

Згідно із частиною другою статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", пунктом 2.1 Порядку основною формою роботи виборчої комісії є засідання.

За змістом пунктів 9.1 та 9.6 Порядку за результатами розгляду питання на засіданні виборчої комісії приймається рішення у формі постанови, яка оформлюється відповідно до частини п'ятнадцятої статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", пункту 9.7 та розділу 10 Порядку.

Відповідно до ч. 15 ст. 27 Закону України "Про місцеві вибори", рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити: найменування комісії; найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення; резолютивну частину.

Рішення виборчої комісії підписується головуючим на засіданні. Зміст та номер рішення повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії.

Рішення виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення не пізніше ранку наступного дня після дня його прийняття, а прийняте напередодні дня голосування (дня повторного голосування), у день голосування (день повторного голосування) та під час встановлення результатів голосування (результатів повторного голосування) - не пізніше ніж через чотири години після завершення засідання виборчої комісії. Таке рішення у цей самий строк доводиться також до відома суб'єктів виборчого процесу, яких воно стосується. Копія рішення, засвідчена головою комісії чи його заступником і секретарем комісії та скріплена печаткою комісії, не пізніше ніж через чотири години після його прийняття, а в день голосування (день повторного голосування) - невідкладно, видається суб'єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу. Стенд офіційних матеріалів комісії обладнується у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.

У контексті наведеного суд відмічає, що номер спірного рішення (постанови) не відображений в протоколі засідання від 09.01.2019, копія якого долучена до матеріалів справи.

Пунктом 9.7 Порядку визначено, що постанова виборчої комісії повинна містити:

- найменування комісії;

- найменування рішення (постанова);

- час, дату та місце прийняття;

- порядковий номер;

- мотивувальну частину;

- нормативно-правове обґрунтування;

- резолютивну частину.

Найменування постанови виборчої комісії повинно бути лаконічним та відображати її основний зміст. Якщо в постанові йдеться про кілька питань, найменування може бути узагальненим.

Мотивувальна частина постанови повинна містити посилання на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні виборчої комісії, встановлені факти та підстави для ухвалення рішення.

Нормативно-правовим обґрунтуванням постанови є посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.

Резолютивна частина повинна містити відповідне рішення виборчої комісії, викладене у формі висновку, із зазначенням завдань і заходів, спрямованих на реалізацію повноважень комісії з питання, що розглядається.

Резолютивна частина може містити вказівки на необхідність доведення змісту постанови до суб'єктів, на яких поширюється її дія, виконавців, осіб, на яких покладається контроль за виконанням документа, а також строки його виконання та додатки.

Резолютивна частина постанови складається з пронумерованих пунктів та підпунктів.

Всупереч зазначеним вимогам, оспорювана постанова від 09.01.2019 не містить найменування, належного мотивування та нормативно-правового обґрунтування.

Так, зі спірної постанови вбачається, що відповідач прийняв рішення про відкликання депутата ОСОБА_4, у зв'язку із невиконанням ним як депутатом своїх обов'язків, посилаючись на ст. 37 "Підстави для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою" Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Однак, спірне рішення не містить жодного конкретного факту, обставин, які передбачено цими нормами законодавства і утворюють підстави для відкликання депутата за народною ініціативою.

Під час судового розгляду справи відповідачем не наведено даних про пропуск позивачем протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; не зазначено про невідповідність практичної діяльності позивача основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання позивачем передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Натомість позивачем на спростування підстав указаних у спірній постанові надано до суду копію програми про кошти для забезпечення виконання депутатських повноважень (а.с. 126-129); скріншот з офіційного сайту Оліївської сільської ради із зазначенням про оприлюднення звіту тимчасової контрольної комісії з вивчення стану функціонування суб'єктів господарювання від 11.09.2018 (а.с.130 -131); копію звіту тимчасової контрольної комісії з вивчення стану функціонування суб'єктів господарювання, розташованих на території Троковицького старостинського округу (а.с. 132); копію рішення 7 сесії 7 скликання Оліївської сільської ради про звіт тимчасової контрольної комісії з вивчення стану функціонування суб'єктів господарювання від 14.08.2018 (а.с. 133); копію довідки Оліївської сільської ради від 21.02.2019 № 192/02-02/19 (а.с.134); копію довідки Оліївської сільської ради від 21.02.2019 № 193/02-02/19 (а.с.135); копію витягу з Регламенту Оліївської сільської ради (а.с. 136); копію довідки Оліївської сільської ради від 21.02.2019 № 195/02-02/19 (а.с. 137). Остання містить інформацію про те, що впродовж 2018 року позивач як депутат приймав участь у всіх (14) пленарних засіданнях сесії сільської ради.

Беручи до уваги викладене, суд приходить до переконання, що рішення про відкликання депутата ОСОБА_4 прийнято без дотримання підстав і вимог Закону, а тому суд скасовує постанову відповідача № 05/2019 від 09.01.2019 як протиправну.

Згідно зі ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч. 2 ст. 77 згаданого Кодексу).

Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи (ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України суд).

За змістом статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Суд також ураховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Враховуючи приписи зазначених норм, оцінюючи наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов ОСОБА_4 слід задовольнити.

Понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору в сумі 1344,70 грн за подання позову та заяви про забезпечення позову, які суд задовольнив, відповідно до ст. 139 КАС України, належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов ОСОБА_4 (вул.Матросова,14, с.Троковичі, Черняхівський район, Житомирська область, 12345, РНОКПП: НОМЕР_1) до Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області (вул. Л.Ступницького, 68, с.Оліївка, Житомирський район, Житомирська область, 12402, код ЄДРПОУ: 41606036) про визнання протиправною та скасування постанови №05/2019 від 09.01.2019 задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 09.01.2019 № 05/2019 про відкликання депутата Оліївської сільської ради VII скликання ОСОБА_4 (округ № 25, с. Некраші) за народною ініціативою.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Оліївської сільської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області на користь ОСОБА_4 судовий збір у сумі 1344,70 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Є.Ю. Романченко

Повне судове рішення складене 29 березня 2019 року

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.03.2019
Оприлюднено03.04.2019
Номер документу80890991
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/207/19

Ухвала від 04.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 28.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 06.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Рішення від 12.07.2019

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Малінов О. С.

Ухвала від 12.07.2019

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Малінов О. С.

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 18.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 15.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 10.05.2019

Цивільне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Малінов О. С.

Рішення від 15.03.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Романченко Євген Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні