Рішення
від 25.03.2019 по справі 921/444/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

25 березня 2019 року м. ТернопільСправа № 921/444/18

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Хоми С.О.

при секретарі судового засідання: Ярославська З.І.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Динеро-Капітал", пров. Університетський, 1, м.Харків, Харківська область,61003

до відповідача: Збаразької районної державної адміністрації, вул. І. Франка, 1, м.Збараж, Збаразький район, Тернопільська область,47302

про: стягнення збитків в розмірі 153570 грн. 00 коп., витрат на сплату судового збору та професійну правничу допомогу

За участю представників:

позивача: ОСОБА_1 -адвокат, ордер № 032 від 25.02.19

відповідача: ОСОБА_2 Петрович- заступник голови адміністрації, довіреність №01-497/01-17 від 15.03.2019

Суть справи.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Динеро-Капітал" звернулось до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Збаразької районної державної адміністрації про стягнення 153 570грн. 00 коп.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначає про те, що рішенням Господарського суду Тернопільської області від 28.03.2018 по справі №921/728/17-г/14 задоволено позов ТОВ "Динеро-Капітал" до ліквідаційної комісії сектору культури Збаразької РДА, визнані кредиторські вимоги ТОВ "Динеро-Капітал" до сектору культури Збаразької РДА в розмірі 153570,00 грн., зобов'язано сектор культури Збаразької РДА в особі ліквідаційної комісії включити кредиторські вимоги ТОВ Динеро-Капітал"в розмірі 153570,00 грн. до проміжного ліквідаційного балансу (копія рішення знаходиться в матеріалах даної справи). Підставою прийняття рішення, зокрема, було встановлення незаконності відмови ліквідаційної комісії сектору культури Збаразької РДА у включенні кредиторських вимог ТОВ "Динеро-Капітал", з якими позивач звернувся після прийняття рішення відповідачем - Збаразькою районною державною адміністрацією про ліквідацію сектору культури. Структурний підрозділ місцевої держадміністрації утворюється головою місцевої держадміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань. Ліквідатор структурного підрозділу відповідача - Збаразької районної державної адміністрації (посадова особа - перший заступник голови Збаразької РДА) будучи обізнаним із існуванням заборгованості сектору культури Збаразької РДА перед ТОВ "Динеро-Капітал" в розмірі 153570,00 грн. за рішенням суду, згідно якого зобов'язано включити грошові вимоги позивача до переліку кредиторських вимог, не включив зазначені вимоги ані до проміжного ліквідаційного балансу, ані до ліквідаційного балансу сектору культури Збаразької РДА. Як наслідок, сектор культури Збаразької РДА був ліквідований без розрахунку з позивачем. А тому, порушені майнові права позивача мають бути відновлені шляхом стягнення із відповідача збитків.

Ухвалою суду від 26.11.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено у справі підготовче засідання на 18.12.2018 на 14 год 00 хв.

Ухвалою суду від 10.12.2018 в задоволенні Клопотання № без номера від 03.12.2018 (вх. №22541 від 07.12.2018) про участь в судовому засіданні (18.12.2018) в режимі відео конференції Товариства з обмеженою відповідальністю Динеро-Капітал відмовлено.

Ухвалою суду від 18.12.2018 відкладено підготовче засідання на 02.01.2019 на 11 год 00 хв.

Ухвалою суду від 29.12.2018 в задоволенні Клопотання № без номера від 22.12.2018 (оригінал) (вх.№23639 від 26.12.2018) про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції Товариства з обмеженою відповідальністю "Динеро-Капітал" відмовлено.

Ухвалою суду від 02.01.2019 продовжено строк підготовчого провадження у справі №921/444/18 до 26.02.2019 включно.

Ухвалою суду від 02.01.2019 відкладено підготовче засідання на 04.02.2019 року на 14год. 00 хв.

Ухвалою суду від 04.02.2019 підготовче засідання відкладено на 13.02.2019 на 12 год. 30 хв.

Ухвалою суду від 13.02.2019 закрито підготовче провадження по справі та призначено справу №921/444/18 до судового розгляду по суті на 25.02.2019 на 16 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 13.02.2019 в задоволенні Клопотання № 30 від 07.02.2019 про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції Товариства з обмеженою відповідальністю "Динеро-Капітал" відмовлено.

Протокольною ухвалою суду від 25.02.2019 повідомлено сторони у справі, що відкладене судове засідання відбудеться 18.03.2019 о 09 год. 30 хв.

Ухвалою суду від 04.03.2019 судове засідання у справі, призначене на 18.03.2019, постановлено провести в режимі відеоконференції.

Протокольною ухвалою суду від 18.03.2019 повідомлено сторони у справі про перерву в судовому засіданні до 25 березня 2019 року до 16 год. 00 хв.

В судове засідання 25.03.2019 представник позивача з'явився, позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, наведених у позовній заяві, Відповіді на відзив, Письмових поясненнях на заперечення відповідача на Відповідь на відзив та посилаючись на долучені до матеріалів справи докази, просив суд позов задовольнити в повному обсязі.

В судове засідання 25.03.2019 представник відповідача з'явився, проти позову заперечив з підстав, викладених у Відзиві на позовну заяву, Запереченнях на відповідь на відзив, просив суд в позові відмовити.

13.12.2018 через канцелярію суду до матеріалів справи від відповідача поступив Відзив на позовну заяву про стягнення збитків № 01-1786/01-17 від 12.12.2018 (вх.№22925 від 13.12.2018), в якому просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, при цьому посилаючись, зокрема, на наступне.

1.Позивач у позові зазначає, що отримав збитки шляхом незаконного затвердження Збаразькою райдержадміністрацією проміжного ліквідаційного балансу та ліквідаційного балансу сектору культури райдержадміністрації без врахування кредиторських вимог ТОВ Динеро-Капітал .

Твердження є безпідставним, оскільки а ні проміжний ліквідаційний баланс, а ні ліквідаційний баланс сектору культури Збаразькою райдержадміністрацією не затверджувався. Відповідно до вимог Регламенту Збаразької райдержадміністрації, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації від 30 грудня 2016 року №585-од та Інструкції з діловодства в районній державній адміністрації, затвердженої розпорядженням голови районної державної адміністрації від 01 березня 2015 року №115-од (копії додає) поняття затвердження передбачає видачу відповідного розпорядчого документу про затвердження або проставлення грифу ЗАТВЕРДЖЕНО на відповідному документі. Гриф (пункт 37 Інструкції діловодства в районній державній адміністрації) включає в себе також дату затвердження, назву посади, підпис відповідної посадової особи (в данному випадку мав би бути підпис голови райдержадміністрації), її прізвище та ініціали. Таких документів просто не існує. Є лише документ Баланс сектору культури райдержадміністрації станом на 01 грудня 2017 року без будь-якого затвердження (копію додає).

2.Позивач також безпідставно стверджує про обізнаність Збаразької райдержадміністрації про існування як заборгованості сектору культури райдержадміністрації перед ТОВ Динеро-Капітал , так і рішення господарського суду Тернопільської області від 28 березня 2018 року по справі №921/728/17-г/14 щодо позову ТОВ Динеро-Капітал до ліквідаційної комісії сектору культури Збаразької райдержадміністрації (з тексту позовної заяви випливає-до моменту так званого затвердження ліквідаційного балансу).Відповідач зазначає, що райдержадміністрації стало відомо про рішення господарського суду Тернопільської області від 28 березня 2018 року по справі №921/728/17-г/14 щодо позову ТОВ Динеро-Капітал до ліквідаційної комісії сектору культури Збаразької райдержадміністрації, а відповідно і про потенційну заборгованість сектору культури лише після отримання адвокатського запиту представника ТОВ Динеро-Капітал ОСОБА_1 До цього часу, за інформацією загального відділу аппарату райдержадмігністрації (копію додає), який відповідно до Положення про загальний відділ аппарату райдержадміністрації, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації від 21 квітня 2017 року №217-од (копію додає), п.33 Регламенту райдержадміністрації, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації від 30 грудня 2016 року №585-од здійснює реєстрацію усієї вхідної та вихідної документації райдержадміністрації, жодних документів від ТОВ Динеро-Капітал , його представників, судових інстанцій щодо згаданого судового рішення або існуючої заборгованості, до райдержадміністрації не надходило. Разом з тим зазначає, що Збаразька районна державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади, діє на підставі Закону України Про місцеві державні адміністрації . Відповідно до повноважень передбачених статтями 5,6,39,42 цього Закону було утворено сектор культури райдержадміністрації. Положення про Сектор затверджено розпорядженням голови райдержадміністрації від 08 квітня 2016 року №158-од(копію додає).Згідно п.4 цього положення сектор культури визначався юридичною особою публічного права. Згідно ч.2 ст.80 Цивільного кодексу України юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді. Тобто, сектор культури самостійно, на свій власний розсуд та ризик здійснював господарську діяльність і не мав правових підстав для здійснення звіту про неї перед своїм засновником, тобто райдержадміністрацією. Відповідно до п.2 Положення був лише підпорядкований голові райдержадміністрації.

Відповідно до розпорядження голови райдержадміністрації від 10 квітня 2017 року №196-од Про структуру і граничну чисельність працівників Збаразької районної державної адміністрації (копію додає) сектор культури ліквідовано, утворено комісію з припинення діяльності та передачі матеріальних цінностей структурних підрозділів, що реорганізовуються. До комісії, відповідно до ст.105 Цивільного кодексу України перейшли усі повноваження щодо управління справами юридичної особи.

Законодавство не передбачає можливості втручання в господарську діяльність юридичних осіб своїми засновниками, а також обов'язку інформування засновника про свою господарську діяльність самими юридичними особами.

3.Щодо обізнаності Збаразькою райдержадміністрацією про рішення господарського суду Харківської області від 18 грудня 2012 року у справі №5023/4474/12 (додає копію), то райдержадміністрації дійсно відомо про нього; проте у рішенні йде мова не про правовідносини позивача із сектором культури райдержадміністрації, а про правовідносини з іншою юридичною особою - відділом культури та туризму райдержадміністрації.

4.Твердження позивача про завдання шкоди посадовою особою райдержадміністрації першим заступником голови райдержадміністрації ОСОБА_2 також безпідставне з наступних причин.

Стаття 1174 Цивільного кодексу України передбачає, що шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні нею своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цієї особи. Повноваження першого заступника голови райдержадміністрації визначалися розпорядженням голови райдержадміністрації від 10 вересня 2015 року №284-од Про розподіл обов'язків між головою, першим заступником, заступником голови та керівником апарату районної державної адміністрації(копію додає).Відповідно до цього розпорядження жодних повноважень щодо проведення процедури ліквідації юридичних осіб у першого заступника голови райдержадміністрації, як посадової особи райдержадміністрації, немає. Жодних рішень з цих питань перший заступник не приймає.Відповідно до п.9 ст.39 Закону України Про місцеві державні адміністрації ОСОБА_2 здійснював свою діяльність у комісії з припинення діяльності та передачі матеріальних цінностей структурних підрозділів на громадських засадах. Таким чином, рішення ОСОБА_2, прийняті ним як членом Комісії, не можна розглядати, як рішення, прийняті посадовою особою.

Позивач у позовній заяві постійно називає ОСОБА_2 ліквідатором юридичної особи - сектору культури райдержадміністрації. Твердження, на переконання відповідача, неправильне. Процес ліквідації сектору культури відбувався згідно розпорядження голови районної державної адміністрації від 10 квітня 2017 року №196-од Про структуру і граничну чисельність працівників Збаразької районної державної адміністрації . ОСОБА_3 відповідно до цього розпорядження лише входить в склад комісії з припинення діяльності та передачі матеріальних цінностей структурних підрозділів, що реорганізовуються і є її головою. Комісія, а не її голова чи інші члени, відповідно до ч.4 ст.105 Цивільного кодексу України, здійснює управління справами юридичної особи.Тобто, рішення приймаються комісією колегіально, а не її членами, у тому числі головою, одноосібно.

Відповідач у своєму Відзиві зазначає, що Збаразькою районною державною адміністрацією та першим заступником голови районної державної адміністрації не було прийнято незаконних рішень та не було вчинено жодних незаконних дій (бездіяльності) щодо ТОВ Динеро-Капітал , у тому числі щодо понесених позивачем збитків у вигляді упущеної вигоди у сумі 153570 грн, з позовом про стягнення яких з відповідача позивач звернувся до суду.

В свою чергу, від позивача 02.01.2019 до матеріалів справи через канцелярію суду надійшла Відповідь на відзив відповідача №без номера від 28.12.2018 (вх. №17 від 02.01.2019) , в якій йдеться про те, що у відзиві на позов відповідач підтвердив порушення ліквідаційною комісією сектору культури Збаразької РДА порядку ліквідації юридичної особи, встановленого приписами ЦК України, а саме - щодо того, що під час ліквідації сектору культури Збаразької РДА проміжний ліквідаційний та ліквідаційний баланси відповідачем не затверджувалися. Зазначені порушення призвели до спричинення збитків ТОВ "Динеро-Капітал" шляхом несплати грошових вимог, що виникли на підставі рішення Господарського суду Харківської області від 18.12.2012 по справі №5023/4474/12, яким відділ культури і туризму Збаразької РДА зобов'язано повернути на користь ПП "РКС" грошові кошти в розмірі 153570 грн. (подальшого правонаступництва ТОВ "Динеро-Капітал" за вимогами ПП "РКС") та рішення Господарського суду Тернопільської області від 28.03.2018 по справі № 921/728/17-г/14, яким визнано незаконною відмову ліквідаційної комісії від включення вимог позивача до реєстру вимог кредиторів сектору культури Збаразької РДА та зобов'язано ліквідаційну комісію включити вимоги ТОВ "Динеро-Капітал" до реєстру вимог кредиторів.

Таким чином, відповідач - Збаразька РДА в якості сторони по справі №5023/4474/12 був обізнаний із існуванням заборгованості відділу культури і туризму Збаразької РДА, реорганізованим у сектор культури Збаразької РДА, перед ТОВ "Динеро-Капітал".

Крім того, як встановлено матеріалами справи та не заперечується відповідачем, сектор культури Збаразької РДА є структурним підрозділом відповідача із статусом юридичної особи публічного права.

Як вбачається із розпорядження голови Збаразької РДА від 23.12.2016 №567-од, затверджено структуру та граничну чисельність працівників Збаразької РДА, копія якого наявна в матеріалах справи, відповідно до п.2 якого до структури Збаразької РДА в якості структурного підрозділу входить сектор культури, ліквідований згідно із розпорядженнями голови Збаразької РДА.

Відповідно до наведеного, згідно із приписами законодавства та наявними у матеріалах справи документами підтверджується, що Сектор культури Збаразької РДА є: структурним підрозділом Збаразької РДА, створеним та ліквідованим за розпорядженням голови районної державної адміністрації; юридичною особою; юридичною особою публічного права.

Відповідно до п.п. 1, 4 Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2012 №887, структурний підрозділ місцевої держадміністрації входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань. Наведене спростовує твердження відповідача, що "сектор культури самостійно, на свій власний розсуд та ризик здійснював господарську діяльність і не мав правових підстав для здійснення звіту про неї перед своїм засновником, тобто райдержадміністрацією".

Разом з тим, у поданих відповідачем через канцелярію суду до матеріалів справи Запереченнях на відповідь на відзив №01-74/01-17 від 09.01.2019 (вх. №388 від 09.01.2019) , зокрема, вказано про те, що засновники юридичної особи не несуть ніякої відповідальності за проведення процедури ліквідації. Це не передбачено законодавством. Саме тому відповідач звертався за захистом своїх потенційних прав до суду на початку 2018 року і в справі відповідачем була ліквідаційна комісія, яка відповідно до ч.4 ст.105 ЦК України представляє юридичну особу, що ліквідується, а не орган влади, який її утворив.

Твердження позивача про те, що Збаразька РДА було відомо про рішення Господарського суду Харківської області від 18.12.2012 по справі №5023/4474/12 не дає підстав для ствердження про обізнаність щодо заборгованості сектору культури перед ТОВ "Динеро-Капітал". Адже в рішенні суду і в ухвалі Господарського суду Харківської області від 15.06.2015 року йде мова про заборгованість відділу культури і туризму райдержадміністрації, а не сектору культури перед ТОВ "Динеро-Капітал". ОСОБА_4 культури і туризму райдержадміністрації та сектор культури райдержадміністрації - дві різних юридичні особи.

Типове положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації про порядок утворення структурних підрозділів держадміністрацій є типовим документом, а чіткий перелік прав та обов'язків сектору культури райдержадміністрації визначається Положенням про сектор культури, затвердженим розпорядженням голови райдержадміністрації від 08 квітня 2016 року №158, яким встановлено правовий статус сектору культури, саме Положенням визначено статус сектору культури - юридична особа публічного права. І так, саме це підтверджує, що сектор культури у праві і навіть зобов'язаний діяти самостійно на власний розсуд та ризик проводити господарську діяльність. Це загальні норми цивільного законодавства.

Ліквідаційна комісія є колегіальним органом і усі рішення у тому числі щодо включення вимог до ліквідаційного балансу, приймає комісія, а не голова комісії.

05.02.2019 від представника позивача через канцелярію суду до матеріалів справи надійшли Письмові пояснення на заперечення Відповідача на відповідь на відзив №без номера від 29.01.2019 (вх. №2053 від 05.02.2019) , згідно яких, позивач в спростування тверджень відповідача про те, що нібито члени ліквідаційної комісії сектору культури, зокрема, перший заступник голови Збаразької РДА ОСОБА_2 діяли у складі комісії на громадських засадах, із посиланням на приписи п. 9 ст. 39 ЗУ "Про місцеві державні адміністрації". Проте, комісія з припинення сектору культур була утворена відповідно до розпорядження голови Збаразької РДА від 10.04.2017 №196-од, в якому не зазначено, що члени комісії з припинення виконують свої функції на громадських засадах, а рішення відповідача щодо створення комісії з припинення юридичної особи було обумовлено вимогами ч. 3 ст. 105 ЦК України. А тому, посадові особи відповідача, включені відповідно до розпорядження голови Збаразької РДА від 10.04.2017 №196-од до складу комісії з припинення сектору культури, під час здійснення заходів з припинення діяль саме в якості посадових осіб Збаразької РДА.

Також, 25.02.2019 від представника позивача через канцелярію суду до матеріалів справи надійшли Додаткові пояснення по справі №без номера від 25.02.2019 (вх. №3301 від 25.02.2019) , в яких у підсумку вказується про те, що під час виконання обов'язків членів (голови) комісії з припинення сектору культури Збаразької РДА, посадові особи відповідача, а саме: - перший заступник голови Збаразької РДА ОСОБА_2, керівник апарату РДА ОСОБА_5, - головний спеціаліст відділу фінансово-господарського забезпечення апарату РДА ОСОБА_6 та начальник юридичного відділу апарату РДА ОСОБА_7 діли в межах своїх посадових інструкцій та повноважень, виконуючи (контролюючи виконання) розпорядження голови Збаразької РДА від 10.04.2017 №196-од щодо припинення сектору культури відповідача, а спричинена позивачу діями (бездіяльністю) зазначених посадових осіб відповідача шкода, яка полягає у незаконному позбавленні позивача можливості задовільнити свої вимоги до сектору культури під час ліквідаційної процедури.

Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступні обставини.

Розпорядженням голови районної державної адміністрації №310-од від 15.06.2017 "Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 10 квітня 2017 року №196-од" внесено зміни до розпорядження голови районної державної адміністрації від 10 квітня 2017 року №196-од Про структуру та граничну чисельність працівників Збаразької районної державної адміністрації зі змінами, внесеними розпорядженням голови райдержадміністрації від 02 червня 2017 року №298-од, виклавши друге речення підпункту 1 пункту 2 розпорядження у новій редакції: Ліквідувати сектор міжнародного співробітництва, фандрайзингу та туризму Збаразької районної державної адміністрації та сектор культури Збаразької районної державної адміністрації .

Позивач стверджує, що йому стало відомо з відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про те, що Сектор культури Збаразької районної державної адміністрації (вул. Травнева, 2, м. Збараж, Тернопільська область, 47302, ідентифікаційний код 02230460) з 16.06.2017 перебуває в стані припинення за рішенням засновників.

Рішенням господарського суду Тернопільської області від 28.03.2018 по справі №921/728/17-г/14 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Динеро-Капітал", пров. Університетський, 1 м. Харків, 61000 до сектора культури Збаразької районної державної адміністрації, вул. Травнева, 2 м. Збараж, Тернопільська область, 47302, про зобов'язання визнання кредиторських вимог та включення до проміжного ліквідаційного балансу позов задоволено і визнано кредиторські вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Динеро-Капітал" до сектора культури Збаразької районної державної адміністрації в розмірі 153570 грн; зобов'язано Сектор культури Збаразької районної державної адміністрації в особі ліквідаційної комісії включити кредиторські вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Динеро-Капітал" в розмірі 153570 грн. до проміжного ліквідаційного балансу Сектора культури Збаразької районної державної адміністрації; стягнуто з Сектора культури Збаразької районної державної адміністрації на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Динеро-Капітал" 1600 грн в повернення сплаченого судового збору.

10.05.2018 судом видано наказ на примусове виконання рішення від 28.03.2018 по справі №921/728/17-г/14.

У зазначеному вище рішенні Господарським судом Тернопільської області встановлено, зокрема, наступні обставини.

"Рішенням Господарського суду Харківської області від 18.12.2012 у справі №5023/4474/12, серед іншого, визнано недійсним договір купівлі-продажу незавершеного будівництвом будинку культури, укладеного між ОСОБА_4 культури і туризму Збаразької районної державної адміністрації та ПП "РКС" та зобов'язано ОСОБА_4 культури і туризму Збаразької районної державної адміністрації повернути Приватному підприємству «РКС» грошову суму в розмірі 153 570 грн. отриману на виконання цього договору.

Постановою Вищого господарського суду України від 12.11.2013 рішення суду першої інстанції залишено без змін. Як наслідок, 05.02.2014 року, на його виконання, судом були видані відповідні накази.

28.04.2015 головним державним виконавцем відділу примусового виконання рішень управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Тернопільській області винесено постанову про відкриття виконавчого провадження ВП №47363852 за наказом Господарського суду Харківської області від 05.02.2014 у справі № 5023/4474/12 про повернення грошових коштів в розмірі 153 570,00 грн.

20.05.2015 ТОВ "Динеро-Капітал" звернулося до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження її правонаступником з посиланням на договір № Д-УС-20/01/15 відступлення права вимоги від 20.03.2015.

Ухвалою суду від 15.06.2015 замінено стягувача Приватне підприємство "РКС" у виконавчому провадженні відкритому на виконання наказу Господарського суду Харківської області від 05.02.2014 року у справі № 5023/4474/12 його правонаступником - ТОВ "Динеро-Капітал".

З огляду на наведене, ТОВ "Динеро-Капітал" став кредитором ОСОБА_4 культури Збаразької районної державної адміністрації за зобов'язаннями про повернення грошових коштів в розмірі 153 570,00 грн.

28 грудня 2015 року, відповідно до Розпорядження голови Збаразької районної державної адміністрації №452-од, зазначений вище ОСОБА_4 культури реорганізовано у Сектор культури райдержадміністрації . 02.06.2016 року проведена державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті реорганізації.

24.07.2017 позивач направив ліквідаційній комісії Сектора культури Збаразької районної державної адміністрації Заяву №124 з кредиторськими вимогами та проханням їх розглянути та включити грошові вимоги на суму 153 570 грн. до числа кредиторських; про результати розгляду заяви повідомити ТОВ "Динеро-Капітал".

У зв'язку із відсутністю відповіді на зазначену заяву, позивач 12.10.2017 звернувся до ліквідаційної комісії із запитом №174.

Згідно відповіді голови ліквідаційної комісії №02-1878/0117 від 13.11.2017 слідує, що позивачу відмовлено у включенні його вимог до переліку кредиторських з посиланням на те, що рішення Господарського суду Харківської області від 18.12.2012 підлягає виконанню в порядку, передбаченому Законом України "Про виконавче провадження", а у випадку реорганізації юридичної особи змінюється лише сторона виконавчого провадження.

Обов'язок повернути господарюючому суб'єкту 153 570 грн. у ОСОБА_4 культури виник на підставі рішення суду, що у встановленому порядку набрало законної сили.

Право позивача вимагати повернення вказаних коштів виникло на підставі договору про відступлення права вимоги №Д-УС-20/01/15 від 20.03.15 року. Дана обставина встановлена ухвалою Господарського суду Харківської області від 15.06.2015 р. по справі №5023/4474/12(н.р.10/28/5022-665/2011-5023/048/12), що набрала законної сили, а відтак повторного доказування не потребує ( ст.75 ГПК України).

Невиконання боржником судового рішення та обумовленого ч.1.ст.216 ЦК України та ч.2 ст.208 ГК України обов'язку щодо повернення ТОВ "Динеро-Капітал" грошової суми, попередньо отриманої ОСОБА_4 культури на виконання договору купівлі - продажу об'єкта незавершеного будівництва від 10.01.2006, засвідчується постановою державного виконавця від 11.07.2017 р. у ВП№47363852.

Із 02.06.2016 року, тобто - дати державної реєстрації припинення юридичної особи - ОСОБА_4 культури у результаті реорганізації, в силу положень ст.104 ЦК України та Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", до Сектору культури Збаразької районної державної адміністрації перейшли всі права та обов'язки реорганізованого органу державної влади.

Станом на 24.07.2017 року особою, відповідальною за невиконані зобов'язання перед ТОВ "Динеро-Капітал" був саме відповідач по справі.

Відмовляючи господарському товариству у включенні його вимог до переліку кредиторських, ліквідаційна комісія діяла поза межами правового поля та без врахування фактичних обставин, які мали місце у спірних правовідносинах.

11.12.2017 ТОВ "Динеро-Капітал" звернулось до Господарського суду Тернопільської області із позовною заявою, тобто з дотриманням місячного строку, встановленого частиною 3 ст. 112 Цивільного кодексу України."

Згідно ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

В подальшому Товариство з обмеженою відповідальністю "Динеро-Капітал" зверталось до ліквідатора Сектора культури Збаразької районної державної адміністрації ОСОБА_2, 47302, Тернопільська область, м. Збараж, вул. Травнева, 2 із Заявою вих. №б/н від 24.05.2018 (копія фіскального чеку від 24.05.2018 ПАТ "Укрпошта" знаходиться в матеріалах справи), в якій повідомлялося про те, що відповідно до рішення Господарського суду Тернопільської області від 28.03.2018 у справі №921/728/17-г/14 вирішено визнати кредиторські вимоги ТОВ "Динеро-Капітал" до сектору культури Збаразької РДА в розмірі 153570 грн; зобов'язано сектор культури Збаразької РДА в особі ліквідаційної комісії включити кредиторські вимоги ТОВ "Динеро-Капітал" в розмірі 153570 грн до проміжного ліквідаційного балансу сектору культури Збаразької РДА; стягнуто з сектора культури Збаразької РДА на користь ТОВ "Динеро-Капітал" 1600 грн. в повернення сплаченого судового збору; вказане рішення набрало законної сили. В даній Заяві Товариство з обмеженою відповідальністю "Динеро-Капітал" просить повідомити про результати виконання вищезазначеного рішення суду та на підтвердження його виконання (або невиконання) надати копію проміжного ліквідаційного балансу або затверджений перелік вимог кредиторів, а суму повернутого судом судового збору в розмірі 1600 грн просить у добровільному порядку перерахувати на розрахунковий рахунок товариства.

Також Товариство з обмеженою відповідальністю "Динеро-Капітал" зверталось до ліквідатора Сектора культури Збаразької районної державної адміністрації ОСОБА_2 із Заявою-нагадуванням вих. №б/н від 25.06.2018 (копія фіскального чеку від 25.06.2018 ПАТ "Укрпошта" знаходиться в матеріалах справи), в якій зазначається про неотримання станом на 25.06.2018 будь-якої відповіді на Заяву від 24.05.2018 та в зв'язку із цим повторно просило надіслати копію проміжного ліквідаційного балансу сектору культури, складення якого ліквідаційною комісією передбачено ч.8 ст.111 ЦК України та повідомити про вжиття заходів, направлених на задоволення кредиторських вимог товариства. Крім того, в даній Заяві-нагадуванні товариство зазначало, що у разі невиконання рішення Господарського суду Тернопільської області від 28.03.2018 ТОВ "Динеро-Капітал" змушене буде звернутися до правоохоронних органів із заявою про вчинення головою ліквідаційної комісії сектору культури Збаразької РДА кримінального правопорушення, передбаченого ст.382 КК України (невиконання судового рішення), та просило суму повернутого судом у даній справі судового збору в розмірі 1600 грн у добровільному порядку перерахувати на розрахунковий рахунок ТОВ "Динеро-Капітал".

У серпні 2018 року позивачу стало відомо, що юридичну особу - сектор культури Збаразької РДА (код ЄДРПОУ 02230460) ліквідовано та виключено з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджується Витягом з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, виконаний на запит від 17.10.2018 за №1004542257 (який додано позивачем до позовної заяви).

11.09.2018 головою Збаразької РДА на адресу представника позивача направлено Лист №01-1246/01-17, в якому зазначається про направлення на адвокатський запит №б/н від 28.08.2018, зокрема, копії ліквідаційного балансу, який ліквідаційна комісія відповідно до п.10 ст.111 ЦК України склала після завершення розрахунків з кредиторами. Та повідомляється про неможливість надати копію проміжного ліквідаційного балансу сектору культури Збаразької райдержадміністрації, який повинен був формуватися ліквідаційною комісією з урахуванням рішення Господарського суду Тернопільської області від 28.03.2018 у справі №921/728/17-г/14, оскільки про згадане рішення райдержадміністрації нічого не відомо і до виконання воно не надходило. Щодо непогашення вимог ТОВ "Динеро-Капітал" в розмірі 153 570,00 грн. повідомляється, що відповідно до рішення суду №5023/4474/12 (н.р. 10/28/5022-665/2011-5023/048/12) від 18 грудня 2012 року договір купівлі-продажу незавершеного будівництва будинок культури на 500 місць з підведеними до нього зовнішніми межами та комплектацією від 10.01.2006 року визнано недійсним. Кошти можуть бути повернені у випадку повернення об'єкта незавершеного будівництва.

В матеріалах справи знаходиться Лист від 11.12.2018 адресований голові Збаразької районної державної адміністрації "Щодо надходження документів від ТОВ "Динеро-Капітал" на виконання резолюції голови районної державної адміністрації до службової записки начальника юридичного відділу апарату районної державної адміністрації від 06.12.2018 про надання інформації щодо надходження на адресу райдержадміністрації документів від ТОВ "Динеро-Капітал", його представників та судових інстанцій упродовж 2017-2018 років, в якому повідомляється про те, що до загального відділу апарату районної державної адміністрації упродовж 2017-2018 років надійшли такі документи: - заява про кредиторські вимоги ТОВ "Динеро-Капітал" від 24.07.2017 №124; - лист ТОВ "Динеро-Капітал" від 12 жовтня 2017 року №174; - адвокатський запит ОСОБА_1 від 03.08.2018 б/н; адвокатський запит ОСОБА_1 від 28.08.2018 б/н; - позовна заява про стягнення збитків ТОВ "Динеро-Капітал" від 25.10.2018 №219. Інші документи до загального відділу апарату райдержадміністрації не надходили. Про можливе надходження документів з цього ж питання на адресу сектору чи на імя керівника сектору культури райдержадміністрації, відділу культури, туризму та франдрайзингу райдержадміністрації, до ліквідаційної комісії, до голови ліквідаційної комісії ОСОБА_2 особисто чи до інших структурних підрозділів чи посадових осіб загальному відділу апарату райдержадміністрації не відомо.

Як стверджує позивач, із копії ліквідаційного балансу вбачається, що на початок звітного (2017-го) року балансова вартість майнових активів сектору культури Збаразької РДА складала 1849883,00 грн, з яких 1776057,00грн. - вартість основних засобів та запасів, 171000,00грн. - дебіторська заборгованість та 73655,00грн. - грошові кошти. Таким чином, відповідачем під час ліквідації сектору культури проведено усі необхідні розрахунки із кредиторами, оскільки сектор культури ліквідовано не у порядку, встановленому законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом. Одночасно позивач, який є кредитором сектору відповідача, не отримав відшкодування заявлених та визнаних, зокрема, судом, кредиторських вимог.

В своїх доводах позивач зазначає, що відповідач - Збаразька РДА був обізнаний належним чином про існування заборгованості в розмірі 153570,00 грн., яка за будь-яких умов мала бути відображена на балансі сектору культури відповідача, а рішенням Господарського суду Тернопільської області встановлено незаконність відмови представника відповідача - першого заступника голови Збаразької РДА ОСОБА_2 у включенні грошових вимог ТОВ "Динеро-Капітал" до переліку кредиторських вимог сектору культури відповідача.

Відповідно до п.п. 1, 4 Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації", затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 26.09.2012 №887, структурний підрозділ місцевої держадміністрації утворюється головою місцевої держадміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань. Вид структурного підрозділу (департамент, управління, відділ, сектор, інший структурний підрозділ, передбачений законом) та його статус як юридичної особи публічного права визначаються головою місцевої держадміністрації.

Розпорядженням голови районної державної адміністрації від 08 квітня 2016 року №158-од "Про затвердження Положення про сектор культури Збаразької районної державної адміністрації" затверджено Положення про сектор культури Збаразької районної державної адміністрації (яке знаходиться в матеріалах справи) та визнано таким, що втратило чинність Розпорядження голови районної державної адміністрації від 30 вересня 2014 року №237-од "Про положення про відділ культури і туризму Збаразької районної державної адміністрації".

Згідно п.1 Положення про сектор культури Збаразької районної державної адміністрації, Сектор культури Збаразької районної державної адміністрації є структурним підрозділом Збаразької районної державної адміністрації, утворюється головою районної державної адміністрації для забезпечення виконання покладених на нього завдань.

Сектор культури підпорядкований голові Збаразької районної державної адміністрації, підзвітний та підконтрольний управлінню культури Тернопільської обласної державної адміністрації (п. 2 Положення про сектор культури Збаразької районної державної адміністрації).

Пунктом 3 Положення про сектор культури Збаразької РДА визначено, що Сектор культури у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства культури України, розпорядженнями голів обласної та районної державних адміністрацій, наказами начальника культури Тернопільської обласної державної адміністрації, а також цим Положенням.

Розпорядженням голови Збаразької РДА від 23.12.2016 №567-од затверджено структуру та граничну чисельність працівників Збаразької РДА, згідно п. 2 якого сформовано структуру Збаразької РДА з відповідних структурних підрозділів та введено її в дію з 03 січня 2017 року, зокрема, до зазначеного місцевого органу виконавчої влади в якості структурного підрозділу входить сектор культури , який в подальшому був ліквідований.

Згідно п.1 Розпорядження голови районної державної адміністрації від 10 квітня 2017 року №196-од сформовано структуру Збаразької районної державної адміністрації з структурних підрозділів та введено її в дію з 01 травня 2017 року, зокрема, в структуру входить: - відділ культури, туризму та фандрайзингу. Згідно п.2 даного Розпорядження утворено відділ культури, туризму та фандрайзингу районної державної адміністрації з граничною чисельністю працівників 4 штатних одиниці шляхом злиття сектору культури райдержадміністрації та сектору міжнародного співробітництва, фандрайзингу та туризму райдержадміністрації.

Згідно Додатку 1 до Розпорядження голови районної державної адміністрації від 10.04.2017 №196-од "Гранична чисельність працівників структурних підрозділів Збаразької районної державної адміністрації" у графі Назва структурних підрозділів (управління, відділи, служби) райдержадміністрації в рядку 9 значиться ОСОБА_4 культури, туризму і франдрайзингу.

До складу комісії з припинення, який визначено у Додатку 2 до розпорядження голови районної державної адміністрації від 10.04.2017 №196-од "Склад комісії з припинення діяльності та передачі матеріальних цінностей структурних підрозділів райдержадміністрації, що реорганізовуються", входять: ОСОБА_2 - перший заступник голови райдержадміністрації , голова комісії, ідентифікаційний номер НОМЕР_1; ОСОБА_5 - керівник апарату райдержадміністрації, ідентифікаційний номер НОМЕР_2; ОСОБА_6 - головний спеціаліст відділу фінансово-господарського забезпечення апарату райдержадміністрації, ідентифікаційний номер НОМЕР_3 та ОСОБА_7 - начальник юридичного відділу апарату райдержадміністрації, ідентифікаційний номер НОМЕР_4.

Як упорядковано Розподілом обов'язків між головою, першим заступником, заступником голови та керівником апарату Збаразької районної державної адміністрації (Додаток №1 до Розпорядження голови районної державної адміністрації від 01 вересня 2015 року №284-од) заступник голови райдержадміністрації з гуманітарних та політико-правових питань координує та контролює діяльність таких структурних підрозділів райдержадміністрації, зокрема, відділу культури і туризму (реорганізовано у сектор культури райдержадміністрації).

В матеріалах даної справи знаходиться Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (сформований на запит Збаразької РДА від 11.12.2018 за №1004755263) відносно юридичної особи Сектору культури Збаразької районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 02230460), Дата та номер запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи, підстава для його внесення: 11.07.2018, №16421110005001113, припинено за рішенням засновників ; Дані про юридичних осіб-правонаступників: повне найменування та місцезнаходження юридичних осіб-правонаступників, їх ідентифікаційні коди: відомості відсутні ; Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації; 11.07.2018, 16421110005001113; ОСОБА_8; ОСОБА_4 містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та державної реєстрації Збаразької районної державної адміністрації.

Тобто, із наведених вище обставин справи вбачається, що юридичну особу - Сектор культури не реорганізовано, а ліквідовано, що не є тотожними поняттями.

Оцінивши належність та допустимість доказів, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, повно, всебічно і об'єктивно з'ясувавши обставини справи, суд дійшов наступних висновків.

Згідно ст. 11 Цивільного кодексу України підставою виникнення цивільних прав і обов'язків, у тому числі щодо відшкодування кредиторові або іншій особі збитків (шкоди), є зобов'язання, які виникають з договорів та інших правочинів або внаслідок завдання шкоди.

За змістом ст. 174 Господарського кодексу України господарські зобов'язання можуть виникати внаслідок заподіяння шкоди суб'єкту або суб'єктом господарювання.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 ЦК України одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди за наявності правопорушення, що потягло її виникнення.

Факт наявності порушень ліквідаційною комісією сектору культури Збаразької РДА, що призвели до спричинення збитків ТОВ "Динеро-Капітал" шляхом несплати грошових вимог, що виникли на підставі рішення Господарського суду Харківської області від 18.12.2012 по справі №5023/4474/12 (яке набрало законної сили), яким відділ культури і туризму Збаразької РДА зобов'язано повернути на користь ПП "РКС" грошові кошти в розмірі 153570 грн.; подальшого правонаступництва ТОВ "Динеро-Капітал" за вимогами ПП "РКС"; рішення Господарського суду Тернопільської області від 28.03.2018 по справі №921/72/17-г/14 (яке набрало законної сили), яким визнано незаконною відмову ліквідаційної комісії від включення вимог ТОВ "Динеро-Капітал" до реєстру вимог кредиторів сектору культури Збаразької РДА та зобов'язано ліквідаційну комісію включити вимоги ТОВ "Динеро-Капітал" до реєстру вимог кредиторів.

Згідно п. 1 ч. 2 ст. 55 Господарського кодексу України, суб'єктами господарювання є господарські організації - юридичні особи, створені відповідно до Цивільного кодексу України, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до цього Кодексу, а також інші юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку.

Згідно ст. 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку. Основними видами господарських зобов'язань є майново-господарські зобов'язання та організаційно-господарські зобов'язання.

Згідно з п. 7.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 14 від 17.12.2013 "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов'язань" за відсутності інших підстав припинення зобов'язання, передбачених договором або законом, зобов'язання, в тому числі й грошове, припиняється його виконанням, проведеним належним чином (стаття 599 ЦК України).

Статтею 609 ЦК України унормовано, що зобов'язання припиняється ліквідацією юридичної особи (боржника або кредитора), крім випадків, коли законом або іншими нормативно-правовими актами виконання зобов'язання ліквідованої юридичної особи покладається на іншу юридичну особу, зокрема за зобов'язаннями про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю.

Відповідно до п.4 ст.1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Відповідно до ч. 4 ст. 91 ЦК України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників (ч.1 ст. 104 ЦК України).

Відповідно до ч.5 ст.104 ЦК України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення .

Отже, стаття 104 ЦК України встановлює два способи припинення юридичної особи. Перший спосіб відбувається в порядку правонаступництва, тобто коли речові і зобов'язальні права та обов'язки юридичної особи, що припиняється, переходять до іншої юридичної особи (правонаступника), яка найчастіше є новоутвореною організацією. Другий спосіб припинення юридичної особи відбувається за відсутності наступництва і називається ліквідацією.

Законодавець зазначає, що ліквідація це така форма припинення юридичної особи, при якій вона перестає існувати зі всіма правами і обов'язками, що їй належать. При ліквідації права і обов'язки не переходять до іншої особи.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 110 ЦК України, юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Частиною 11 статті 111 ЦК України передбачено, що після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає ліквідаційний баланс, забезпечує його затвердження учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, та забезпечує подання органам доходів і зборів.

Згідно ч. 3 ст. 105 ЦК України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

Із норм ч. 4 ст. 105 ЦК України вбачається, що до комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

Згідно ч. 2 ст. 81 ЦК України юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права. Юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 цього Кодексу. Юридична особа приватного права може створюватися та діяти на підставі модельного статуту в порядку, визначеному законом. Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.

Згідно статті 82 ЦК України на юридичних осіб публічного права у цивільних відносинах поширюються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.

Статтею 96 ЦК України регламентовано, що юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов'язаннями . Юридична особа відповідає за своїми зобов'язаннями усім належним їй майном. Учасник (засновник) юридичної особи не відповідає за зобов'язаннями юридичної особи, а юридична особа не відповідає за зобов'язаннями її учасника (засновника) , крім випадків, встановлених установчими документами та законом. Особи, які створюють юридичну особу, несуть солідарну відповідальність за зобов'язаннями, що виникли до її державної реєстрації. Юридична особа відповідає за зобов'язаннями її учасників (засновників), що пов'язані з її створенням, тільки у разі наступного схвалення їхніх дій відповідним органом юридичної особи.

Слід зазначити, що виходячи з аналізу змісту норм статей 104, 105, 110 Цивільного кодексу України ліквідація є такою формою припинення юридичної особи за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами у передбачених ними випадках, у результаті якої вона припиняє свою діяльність (справи і майно) без правонаступництва, тобто без переходу прав та обов'язків до інших осіб. Іншою формою припинення юридичної особи є передача всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу чи перетворення (ст. ст. 104 - 109 Цивільного кодексу України). Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 11.07.2012 у справі № 6-65цс12.

Спір у справі виник у зв'язку із спричиненням, на думку позивача, збитків у розмірі 153570 грн. 00 коп., завданої протиправними діями відповідача.

Предметом позовних вимог у даній справі є стягнення із відповідача - Збаразької РДА збитків в якості відшкодування шкоди, заподіяної неправомірними діями посадової особи Збаразької РДА під час виконання обов'язків ліквідатора сектору культури відповідача.

Правові підстави для відшкодування завданих збитків позивач обґрунтовує посиланням на норми ст.ст. 1166, 1174 ЦК України.

Статтею 22 ЦК України встановлено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. При цьому збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв'язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); та доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Стаття 56 Конституції України проголошує право кожного на відшкодування за рахунок держави матеріальної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

Відшкодування майнової шкоди за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Загальні підстави позадоговірної відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені статтею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків, необхідна наявність повного складу правопорушення: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності) особи; шкідливого результату такої поведінки - шкоди (збитків); причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками; вини особи, яка заподіяла шкоду. У разі відсутності, хоча б одного з елементів відповідальність у вигляді відшкодування збитків не наступає.

Нормами статті 1173 ЦК України визначено, що шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

Згідно ст. 1174 ЦК України шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні нею своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цієї особи.

Таким чином, даними правовими нормами встановлено, що державою підлягає до відшкодування шкода, яка завдана незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, його посадової або службової особи.

Суб'єктами відповідальності, відповідно до ст. 1173 ЦК України, є органи державної влади або місцевого самоврядування, в яких реалізується їхня деліктність.

Згідно зі ст. 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.

Виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою. Особливості здійснення виконавчої влади у містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України (стаття 1 ЗУ "Про місцеві державні адміністрації").

Таким чином, на відміну від загальної норми статті 1166 ЦК України, яка вимагає встановлення усіх чотирьох елементів цивільного правопорушення (протиправна поведінка, наявність шкоди, причинний зв'язок між протиправною поведінкою та завданою шкодою, вина заподіювача шкоди), спеціальні норми статей 1173, 1174 ЦК України допускають можливість відшкодування шкоди незалежно від вини державного органу та його посадової або службової особи.

У даному спорі неправомірність дій Збаразької районної державної адміністрації, структурним підрозділом якої є Сектор культури Збаразької районної державної адміністрації, який був в подальшому нею (орган, що прийняв рішення про ліквідацію структурного підрозділу) і ліквідований, які полягають у незаконності відмови ліквідаційної комісії Сектору культури Збаразької РДА у включенні кредиторських вимог ТОВ "Динеро-Капітал" та підтверджується рішенням Господарського суду Тернопільської області від 28.03.2018 у справі №921/728/17-г/14.

З аналізу наведеного слідує, що вимога про відшкодування збитків (шкоди) може пред'являтися виключно у разі, якщо збитки (шкода) є результатом порушення права і виключно до особи, яка це право порушила.

Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" визначено, що суди застосовують при розгляді справ про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини одним з основних елементів верховенства права є принцип правової певності, який серед іншого передбачає, що рішення суду з будь-якої справи, яке набрало законної сили, не може бути поставлено під сумнів (рішення Суду у справах: Sovtransavto Holding v. Ukraine, no. 48553/99, § 77, від 25.07.2002; Ukraine-Tyumen v. Ukraine, no. 22603/02, §§ 42 та 60, від 22.11.2007).

Таким чином, з огляду на наявність судового рішення у господарській справі №921/728/17-г/14, яке набрало законної сили, обставини, встановлені у даному рішенні, не можуть ставитись під сумнів та бути спростовані у порядку, не передбаченому процесуальним законом, а інші рішення, в тому числі і у даній справі, не можуть йому суперечити.

Суд критично оцінює викладені відповідачем у Відзиві на позовну заяву, Запереченнях на відповідь на відзив та усних поясненнях наступні заперечення.

Щодо необізнаності райдержадміністрації про існування боргу сектору культури Збаразької РДА перед ТОВ "Динеро-Капітал" так і про наявність рішення суду від 28.03.2018 у справі №921/728/17-г/14, спростовується тим, що стороною у справі №5023/4474/12 була, зокрема, Збаразька РДА, а згідно господарського процесуального законодавства судові рішення надсилаються сторонам, які брали участь в судовому процесі але не були присутні у судовому засіданні рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України "Про доступ до судових рішень").

Відповідно до змісту ч.ч. 1, 2 ст. 18 Господарського процесуального кодексу України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України.

Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Твердження відповідача про те, що саме ліквідаційна комісія відповідно до ч.4 ст. 105 ЦК України представляє юридичну особу, що ліквідується, а не орган влади, який її утворив, не приймаються судом до уваги, з огляду на те, що припинення ліквідаційною комісією сектору культури Збаразької РДА юридичної особи без виконання обов'язків щодо включення вимог позивача до ліквідаційного балансу свідчить про наявність порушеного права позивача, за захистом якого останній звернувся із позовом до відповідача - Збаразької РДА у даній справі.

Відповідач вважає, що ліквідаційна комісія є колегіальним органом і що рішення, у тому числі щодо включення вимог до ліквідаційного балансу приймає комісія а не голова комісії. Проте, слід зазначити, що посадова особа відповідача - ОСОБА_2, який був включений розпорядженням голови Збаразької РДА від 10.04.2017 №196-од до складу комісії з припинення сектору культури під час здійснення заходів з припинення як голова ліквідаційної комісії, а тому діяли в якості посадової особи Збаразької РДА.

Так, згідно Довідки №03-198/01-16 від 28.01.2019 Збаразької районної державної адміністрації, ОСОБА_2 працює в Збаразькій районній державній адміністрації на посаді першого заступника голови райдержадміністрації з 01 липня 2015 року до цього часу. Довідка видана для пред'явлення по місцю вимоги.

Також позивач направляв ліквідатору Сектору культури Збаразької РДА ОСОБА_2 листи (заяви) №б/н від 24.05.2018 та №б/н від 25.06.2018 (копії фіскальних чеків ПАТ "Укрпошта" відповідно від 24.05.2018 та від 25.06.2018 на підтвердження надсилання поштової кореспонденції знаходяться в матеріалах справи) з інформуванням, що рішенням Господарського суду Тернопільської області від 28.03.2018 у справі №921/728/17-г/14 зобов'язано сектор культури Збаразької РДА в особі ліквідаційної комісії включити кредиторські вимоги ТОВ "Динеро-капітал" в розмірі 153570 грн. до проміжного ліквідаційного балансу сектору культури Збаразької РДА та просив повідомити ТОВ "Динеро-капітал" про результати виконання вказаного рішення суду та на підтвердження його виконання (або невиконання) надати копію проміжного ліквідаційного балансу або затверджений перелік вимог кредиторів.

Відповідач вказаних обставин, на які він посилається як на підставу своїх заперечень, належними та достатніми доказами не спростував.

Складання проміжного ліквідаційного балансу здійснюється для з'ясування питання про достатність чи недостатність у юридичної особи, що ліквідується, коштів для задоволення вимог кредиторів, та визначення, за якою процедурою має здійснюватися ліквідація юридичної особи у загальному порядку або при недостатності у неї майна в порядку, передбаченому Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Тобто, складання проміжного ліквідаційного балансу, як і виявлення всіх кредиторів і дебіторів юридичної особи, що ліквідується, розгляд заявлених кредиторами вимог і надіслання кредиторам прийнятого за результатами розгляду їх вимог рішення у чітко встановлений законом строк (не пізніше 30 днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора), є обов'язковими умовами в процедурі самоліквідації юридичної особи, в т.ч. і в досудовій процедурі ліквідації.

Як вбачається з матеріалів справи, проміжний ліквідаційний баланс не складався ліквідаційною комісією. А ліквідаційний баланс станом на 01.12.2017, який знаходиться в матеріалах справи, не затверджений органом, який прийняв рішення про ліквідацію (саме Збаразька РДА), що свідчить про недотримання Збаразькою РДА вимог ч. 11 ст. 111 ЦК України.

Згідно п.3 ст. 129 Конституції України змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обовязків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Згідно з приписами статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Обов'язок доказування і подання доказів визначено статтею 74 ГПК України. Так, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Суд звертає увагу на те, що статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Переконливість кожного доказу доводиться у змагальній процедурі безпосередньо перед тим складом суду, який дає цьому доказу юридично значущу оцінку.

Аналогічна правова позиція викладена у Постанові Верховного Суду від 21 січня 2018 року у справі №5-249кс15.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги щодо стягнення збитків в розмірі 153570 грн. 00 коп. обґрунтовані, підтверджені належними доказами, відповідачем не спростовані, а тому підлягають задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат в частині витрат на професійну правничу допомогу .

Позивачем взагалі не надано доказів на підтвердження понесених витрат на професійну правничу допомогу, а відтак суд не має можливості встановити обсяг наданих послуг і виконаних робіт та чи є розмір таких витрат обґрунтованим, тому ці витрати належить покласти на позивача.

А відтак, в частині вимог щодо стягнення з відповідача витрат на професійну правничу допомогу в сумі 18455 грн. 32 коп. суд відмовляє у задоволенні.

Щодо судового збору .

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Відповідно до ч. 4 ст. 129 ГПК України інші судові витрати, пов'язані з розглядом справи покладаються, зокрема, у разі задоволення позову - на відповідача.

А відтак, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача 2303 грн. 55 коп. судового збору в повернення сплачених судових витрат.

Керуючись ст.ст.46, 73-79, 86, 129, 194, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Стягнути із Збаразької районної державної адміністрації, вул. І. Франка, 1, м.Збараж, Збаразький район, Тернопільська область,47302, ідентифікаційний код 04058203,

на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Динеро-Капітал", пров. Університетський, 1, м.Харків, Харківська область,61003, ідентифікаційний код 36226713:

-153570 грн. 00 коп - збитків,

-2303 грн. 55 коп. судового збору в повернення сплачених судових витрат.

3.В частині вимог щодо стягнення з відповідача витрат на професійну правничу допомогу в сумі 18455 грн 32 коп у позові відмовити.

4.Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

5.Копію рішення направити сторонам рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повне рішення складено: 04 квітня 2019 року.

Суддя С.О. Хома

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення25.03.2019
Оприлюднено04.04.2019
Номер документу80922957
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —921/444/18

Ухвала від 09.12.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 11.11.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 01.10.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Судовий наказ від 12.08.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Постанова від 08.07.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 10.06.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 31.05.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 14.05.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Судовий наказ від 25.04.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Рішення від 25.03.2019

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні