Рішення
від 11.03.2019 по справі 120/65/19-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

11 березня 2019 р. Справа № 120/65/19-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Альчука Максима Петровича,

розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: фермерського господарства "Зіндекс" (22500, Вінницька область, м. Липовець, вул. Г.Майдану, 69, код ЄДРПОУ 38344165)

до: Головного управління ДФС у Вінницькій області (м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, 7 код ЄДРПОУ 39402165)

про: визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось фермерське господарство "Зіндекс" з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Вінницькій області, в якому просить:

визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 19.09.2018 № 0032285501, 0032275501, 0032305501, 0032295501, 0032315501, 0032325501, якими у відношенні позивача застосовано штрафні санкції за порушення термінів сплати грошового зобов'язання з орендної плати за землю.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що ним своєчасно та в повному обсязі сплачувався земельний податок, а також штрафні санкції за порушення термінів його сплати.

Ухвалою суду від 11.01.2019 залишено позовну заяву без руху.

Відповідно до ухвали суду від 29.01.2019 про відкриття провадження розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

Представником відповідача надано відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого заперечує проти задоволення позовних вимог. Окремо зазначає, що у зв'язку із наявністю факту порушення термінів сплати (перерахування) узгодженого грошового зобов'язання, у відношенні позивача за наслідками камеральної перевірки прийнято оскаржувані рішення. Також, вказує, що операції по перерахуванню коштів проведені ПАТ КБ "Хрещатик" наступного робочого дня, а тому узгоджені суми податкових зобов'язань за грудень 2015 року ФГ "Зіндекс" сплачені до бюджету сільських рад з порушенням граничного терміну сплати на 2 календарних днів.

Представником позивача надано відповідь на відзив відповідно до змісту якої доводи відзиву вважає необґрунтованими та просить задовольнити позовні вимоги. Також зазначає, що відповідно до податкового законодавства на платника податку покладається обов'язок щодо сплати податку, а не його зарахування і такий обов'язок вважається виконаним саме з моменту сплати відповідних сум податкових зобов'язань, в даному випадку з моменту прийняття банком розрахункового документа на виконання, а не датою зарахування відповідних сум, про що зазначає відповідач.

Представником відповідача надано заперечення на відповідь на відзив, відповідно до якої з підстав порушення позивачем строків земельного податку, просить відмовити в задоволенні позову.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд доходить висновку про задоволення адміністративного позову, з наступних підстав.

Судом встановлено, що посадовими особами Немирівського управління ГУ ДФС у Вінницькій області на підставі п. 20.1 ст. 20, п. 31.1 ст. 31 та відповідно до пп. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75, п. 76.1 ст. 76 Податкового кодексу України проведена камеральна перевірка щодо порушень сплати (перерахування) узгодженої суми грошового зобов'язання з орендної плати за землю з юридичних осіб ФГ "Зіндекс" за грудень 2015 року, травень 2016 року, грудень 2017 року, травень 2018 року згідно податкових декларацій плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2015 рік дата реєстрації в податковому органі - 19.02.2015 № 1500002248 Білянська сільська рада; 19.02.2015 № 1500001253 Зозівська сільська рада; 19.02.2015 № 1500001255 Зозівківська сільська рада; 19.02.2015 № 1500001251 Іваньківська сільська рада; 19.02.2015 № 1500001249 Костянтинівська сільська рада; 19.02.2015 № 1500001247 Нападівська сільська рада), за 2016 рік (дата реєстрації в податковому органі - 17.02.2016 № 1600001191 Іваньківська сільська рада), 2017 рік (дата реєстрації в податковому органі - 08.02.2017 № 1700003113 Зозівківська сільська рада), 2018 рік (дата реєстрації в податковому органі - 15.01.2018 № 9000830324 Нападівська сільська рада).

Результати перевірки оформлені актом від 05.09.2018р. № 22033/55-01/38344165, в якому зафіксовано, що ФГ "Зіндекс" в порушення п. 287.3 ст. 287 Податкового кодексу України несвоєчасно сплачено узгоджену суму грошового зобов'язання з орендної плати за землю з юридичних осіб за грудень 2015 р., травень 2016 р., грудень 2017р., травень 2018р.

Дані камеральної перевірки свідчать про порушення термінів сплати (перерахування) узгодженого грошового зобов'язання ФГ "Зіндекс" з орендної плати за землю з юридичних осіб в сумі 76338,79 грн.

Відповідальність платника передбачена п. 126.1 ст. 126 глави 11 розділу ІІ Податкового кодексу України.

На підставі висновків акту перевірки у відношенні позивача сформовано податкові повідомлення-рішення від 19.09.2018 № 0032285501, 0032275501, 0032305501, 0032295501, 0032315501, 0032325501, якими позивачу нараховано штрафні санкції за порушення термінів сплати грошового зобов'язання з орендної плати за землю.

Не погоджуючись з вказаними рішеннями, позивач оскаржив їх до Державної фіскальної служби України.

Рішенням ДФС України від 30.11.2018 № 38855/6/99-99-11-06-01-25 скаргу позивача залишено без задоволення.

Не погоджуючись з рішенням вищого податкового органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Визначаючись стосовно позовних вимог, суд виходив з наступного.

Відповідно до пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України (далі - ПК України) платник податків зобов'язаний: сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно п. 38.1 ст. 38 ПК України виконанням податкового обов'язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов'язань у встановлений податковим законодавством строк.

Згідно з п. 287.1 ст. 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Пунктом 287.3 ст. 287 ПК України визначено, що податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Пунктом 1.24 статті 1 Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" від 05.04.2001 № 2346-ІІІ (далі - Закон №2346-ІІІ) визначено, що переказом коштів є рух певної суми коштів з метою її зарахування на рахунок отримувача або видачі йому у готівковій формі. Ініціатор та отримувач можуть бути однією і тією ж особою.

Пунктом 1.30 статті 1 цього Закону встановлено, що платіжне доручення - розрахунковий документ, який містить доручення платника банку, здійснити переказ визначеної в ньому суми коштів зі свого рахунка на рахунок отримувача.

Відповідно до пункту 8.1 статті 8 Закону № 2346-ІІІ банк зобов'язаний виконати доручення клієнта, що міститься в розрахунковому документі, який надійшов протягом операційного часу банку, в день його надходження.

Відповідно до підпункту 16.5.2 пункту 16.2 статті 16 Закону № 2346-ІІІ днем подання до установ банків платіжного доручення за всіма видами податкових платежів вважається день його реєстрації у цих установах.

Положенням пункту 22.4 статті 22 Закону № 2346-ІІІ передбачено, що під час використання розрахункового документа ініціювання переказу є завершеним: для платника - з дати надходження розрахункового документа на виконання до банку платника, для банку платника - з дати списання коштів з рахунка платника та зарахування на рахунок отримувача в разі їх обслуговування в одному банку або з дати списання коштів з рахунка платника та з кореспондентського рахунка банку платника в разі обслуговування отримувача в іншому банку. Банки мають забезпечувати фіксування дати прийняття розрахункового документа на виконання.

Відповідальність банків при здійсненні переказу визначається положеннями статті 32 вказаного Закону, якою, зокрема, передбачено право отримувача на відшкодування банком, що обслуговує платника, шкоди, заподіяної йому внаслідок порушення цим банком строків виконання документа на переказ.

Аналіз викладених норм свідчить про те, що виконання платником податкового обов'язку по перерахуванню в бюджет суми податкового зобов'язання пов'язане з моментом подання в банк платіжного доручення на перерахування відповідних сум податкових зобов'язань, зокрема, з моментом прийняття банком платника розрахункового документа на виконання.

Даний висновок суду узгоджується з правовою позицією Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, викладеної у постанові від 20.02.2018 у справі № 816/59/17.

Відповідно до пункту 1.9. Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 21 січня 2004 р. N 22 (далі - Інструкція ) доручення платників про списання коштів зі своїх рахунків банки приймають до виконання виключно в межах залишку коштів на цих рахунках або якщо договором між банком та платником передбачено їх приймання та виконання в разі відсутності/недостатності коштів на цих рахунках.

Пунктом 1.12. Інструкції передбачено, що банк (філія, відділення), який не може виконати розрахунковий документ на списання/примусове списання/стягнення коштів з рахунку клієнта банку в установлений законодавством України строк зобов'язаний: узяти розрахунковий документ платника/стягувача/отримувача на обліковування за відповідним позабалансовим рахунком; надіслати письмове повідомлення платнику/стягувачу/отримувачу про невиконання його розрахункового документа в установлений законодавством України строк (додаток 21).

Пунктом 2.14 Інструкції передбачено, що банк платника на всіх примірниках прийнятих розрахункових документів і на реєстрах обов'язково заповнює реквізити "Дата надходження" і "Дата виконання", а банк стягувача "Дата надходження в банк стягувача" (якщо ці реквізити передбачені формою документа), засвідчуючи їх підписом відповідального виконавця та відбитком штампа банку. На документах, прийнятих банком після закінчення операційного часу, крім того, ставиться штамп "Вечірня".

Відміткою про дату реєстрації банком платіжного доручення платника про сплату платежів до бюджету є заповнення в ньому реквізиту "Дата надходження", який банк заповнює незалежно від дати складання платником цього платіжного доручення.

Ініціювання переказу вважається завершеним з часу прийняття банком платника розрахункового документа на виконання.

У розрахункових документах дата, зазначена в реквізиті "Дата виконання", має відповідати: даті списання коштів з рахунку платника та зарахування на рахунок отримувача в разі їх обслуговування в одному банку; даті списання коштів з рахунку платника та з кореспондентського рахунку банку платника в разі обслуговування отримувача в іншому банку.

Пунктом 2.22. Інструкції передбачено, що банк виконує розрахункові документи відповідно до черговості їх надходження згідно зі статтею 1072 Цивільного кодексу України та виключно в межах залишку коштів на рахунку клієнта, якщо інше не встановлено договором між банком і клієнтом.

Відповідно до пункту 2.25. Інструкції, платежі з рахунків клієнтів банк здійснює в межах залишків коштів на цих рахунках на початок операційного дня.

Згідно пункту 3.6. Інструкції, платіжне доручення від платника банк приймає до виконання за умови, що його сума не перевищує суму, яка є на рахунку платника.

Аналіз зазначених положень Інструкції свідчить, що банк не приймає платіжне доручення від платника, якщо його сума перевищує суму, яка є на рахунку платника.

Як свідчать матеріали справи, відповідно до податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2015р. (дата реєстрації в податковому органі - 19.02.2015р. №1500001255 Зозівківська сільська рада) граничний термін сплати 30.01.2016 р.

ФГ Зіндекс дане податкове зобов'язання виконало 30.01.2016р. що підтверджується квитанцією № QS 27345835 (а.с. 32).

Тобто зобов'язання із сплати податку ФГ Зіндекс виконало своєчасно, в межах 30 днів, що спростовує висновки акту про затримку сплати податкового зобов'язання.

Відповідно до податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2015р. (дата реєстрації в податковому органі - 19.02.2015року №1500001251 Іванківська сільська рада) граничний термін сплати 30.01.2016 р.

ФГ Зіндекс дане податкове зобов'язання виконало 30.01.2016р. що підтверджується квитанцією №QS 27345938 (а.с. 30).

Тобто зобов'язання із сплати податку ФГ Зіндекс виконало своєчасно, в межах 30 днів, що спростовує висновки акту про затримку сплати податкового зобов'язання.

Відповідно до податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2015р. (дата реєстрації в податковому органі - 19.02.2015року №1500001249 Костянтинівська сільська рада) граничний термін сплати 30.01.2016 р.

ФГ Зіндекс дане податкове зобов'язання виконало 30.01.2016р. що підтверджується квитанцією №QS 27345857 (а.с. 28).

Тобто зобов'язання зі сплати податку ФГ Зіндекс виконало своєчасно, в межах 30 днів, що спростовує висновки акту про затримку сплати податкового зобов'язання.

Відповідно до податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2015р. (дата реєстрації в податковому органі - 19.02.2015року №1500001247 Нападівська сільська рада) граничний термін сплати 30.01.2016 р.

ФГ Зіндекс дане податкове зобов'язання виконало 30.01.2016р. що підтверджується квитанцією №QS 27345959 (а.с. 33).

Тобто зобов'язання із сплати податку ФГ Зіндекс виконало своєчасно, в межах 30 днів, що спростовує висновки акту про затримку сплати податкового зобов'язання.

Відповідно до податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2016р. (дата реєстрації в податковому органі - 17.02.2016 року № 1600001191 Іваньківська сільська рада) граничний термін сплати 30.06.2016 р., податкове зобов'язання становило 19918,27 грн.

ФГ Зіндекс дане податкове зобов'язання виконало 08.07.2016р.. тобто із порушенням терміну сплати на 8 календарних днів.

Відповідно до ст. 126.1 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов 'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

У зв'язку з затримкою сплати податкового зобов'язання ФГ Зіндекс 08.07.2016 року відповідно до вимог ст.126.1 ПК України сплатило на рахунок місцевого бюджету 19918.27 грн. податкового зобов'язання та 2081,73 грн. штрафу, а разом 22000 грн., що підтверджується платіжним дорученням №71 (а.с. 35).

Тобто зобов'язання із сплати податку та штрафних санкцій ФГ Зіндекс виконало в повному обсязі, що спростовує висновки акту про порушення ФГ Зіндекс податкового законодавства.

Відповідно до податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2018р. (дата реєстрації в податковому органі - 15.01.2018 року №9000830324 Нападівська сільська рада) граничний термін сплати 30.06.2018 р., податкове зобов'язання становило 1947,17 грн.

ФГ Зіндекс дане податкове зобов'язання виконало 06.07.2018р.. тобто із порушенням терміну сплати на 6 календарних днів.

Відповідно до ст. 126.1 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов'язання протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов'язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

У зв'язку з затримкою сплати податкового зобов'язання ФГ Зіндекс 06.07.2018 року відповідно до вимог ст.. 126.1 ПК України сплатило на рахунок місцевого бюджету 1947,17 грн. податкового зобов'язання та 252,83 грн. штрафу, а разом 2200 грн., що підтверджується платіжним дорученням №170 (а.с. 34).

Тобто зобов'язання із сплати податку та штрафних санкцій ФГ Зіндекс виконало в повному обсязі, що спростовує висновки акту про порушення ФГ Зіндекс податкового законодавства.

Одержання банком платіжних доручень позивача та їх виконання, що встановлено судами попередніх інстанцій, свідчить про наявність достатніх грошових коштів на рахунку Товариства для проведення розрахункових операцій (списання коштів). Зазначене спростовує доводи заявника касаційної скарги про недоведеність факту достатності коштів на рахунку Товариства.

Пунктом 129.6 ст. 129 Податкового кодексу України передбачено, що за порушення строку зарахування податків до бюджетів або державних цільових фондів, установлених Законом України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні", з вини банку або органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, такий банк/орган сплачує пеню за кожний день прострочення, включаючи день сплати, та штрафні санкції у розмірах, встановлених цим Кодексом, а також несе іншу відповідальність, встановлену цим Кодексом, за порушення порядку своєчасного та повного внесення податків, зборів, платежів до бюджету або державного цільового фонду. При цьому платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасне або перерахування не в повному обсязі таких податків, зборів та інших платежів до бюджетів та державних цільових фондів, включаючи нараховану пеню або штрафні санкції.

Визначальним у змісті даної норми є те, з чиєї вини відбулося неповне внесення податку, збору (обов'язкового платежу) до бюджету або цільового фонду.

Суд наголошує на тому, що неперерахування податку не є наслідком винних дій платника податку (відповідача у справі), а тому до нього не можуть бути застосовані штрафні санкції, пеня або пред'явлена вимога про повне перерахування податкових платежів до бюджетів та державних цільових фондів.

Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що податкові повідомлення-рішення від 19.09.2018 № 0032285501, 0032275501, 0032305501, 0032295501, 0032315501, 0032325501 є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Задовольнити адміністративний позов фермерського господарства "Зіндекс" (22500, Вінницька область, м. Липовець, вул. Г.Майдану, 69, код ЄДРПОУ 38344165) до Головного управління ДФС у Вінницькій області (м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, 7 код ЄДРПОУ 39402165).

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Вінницькій області від 19.09.2018 № 0032285501, 0032275501, 0032305501, 0032295501, 0032315501, 0032325501.

Стягнути на користь фермерського господарства "Зіндекс" сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 1921 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Вінницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Альчук Максим Петрович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.03.2019
Оприлюднено04.04.2019
Номер документу80923070
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/65/19-а

Ухвала від 23.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 12.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Постанова від 12.09.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Ухвала від 18.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Ухвала від 03.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Ухвала від 12.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Ухвала від 24.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Ухвала від 15.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

Рішення від 11.03.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

Ухвала від 29.01.2019

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні