Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 квітня 2019 р. № 2040/5852/18
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Рубан В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Адміністрації Державної прикордонної служби України (01601, м. Київ, вул. Володимирська, 26, код ЄДРПОУ 00034039), Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (61022, м. Харків, Держпром, 3 під`їзд, 2 поверх, код ЄДРПОУ 14099344), Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) (61166, м. Харків, пров. Інженерний, 7, 14321937) про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 , звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Адміністрації Державної прикордонної служби України, Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, в якому (з урахуванням уточнених позовних вимог) просить суд:
- зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України отримати у військової частини НОМЕР_2 довідку (довідки) про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії ОСОБА_1 , скласти довідку про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримувала протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби яка містить грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразову грошову допомогу при звільненні, інших разових заохочень та подати зазначені вище довідки до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області для перерахунку пенсії;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного Фонду України в Харківській області після отримання від Адміністрації Державної прикордонної служби України довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсій та довідки про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримувала протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, здійснити перерахунок розміру пенсії із розрахунку 71 відсоток грошового забезпечення та виплачувати ОСОБА_1 пенсію, обчисливши розмір пенсії з грошового забезпечення з урахуванням грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні, інших разових заохочень та здійснити виплату ОСОБА_1 сум недоплаченої частини основного розміру пенсії з нарахуванням компенсації втрати частини доходу із розрахунку 71 відсоток грошового забезпечення з 20.01.2018 року;
- стягнути з відповідачів судові витрати на користь позивача.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що при складення довідки для призначення пенсії та призначенні пенсії позивачу протиправно не були враховані додаткові види грошового забезпечення, що призвело до порушення конституційного права позивача на належне пенсійне забезпечення.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 19.09.2018 року залучено в якості співвідповідача ІНФОРМАЦІЯ_1 (Військова частина НОМЕР_2 ).
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 20.09.2018 року зупинено провадження по справі № 2040/5852/18 до набрання законної сили судовим рішення касаційної інстанції у справі № 522/2738/17.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.03.2019 року поновлено провадження по справі № 2040/5852/18 .
Відповідач, Головне управління Пенсійного фонду у Харківській області, через канцелярію суду, надав відзив на позовну заяву, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки на думку відповідача, управлінням при призначенні пенсії позивачу жодним чином не порушено прав ОСОБА_1 на пенсійне забезпечення щодо визначення та обчислення розміру пенсії, управління керувалося лише тими показниками грошового забезпечення позивача, які були надані ІНФОРМАЦІЯ_2 та не могло визначити і врахувати будь-які інші, окрім тих, що були включені до відповідної довідки.
Відповідач-1 Адміністрація Державної прикордонної служби України, у відзиві на позовну заяву просив позовні вимоги залишити без задоволення з огляду на їх необґрунтованість та вказав, що не має повноважень для складання даної довідки. Додатково зазначив, що вказані види одноразових виплат не входять до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія.
Відповідач-2 ІНФОРМАЦІЯ_1 (військова частина НОМЕР_2 ), правом на надання відзиву не скористався.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов до наступного висновку.
ОСОБА_1 22.10.2010 звільнена з військової служби в запас Збройних Сил України та 31.10.2010 року виключена зі списків особового складу військової частини НОМЕР_2 .
Право на пенсію позивач має з 01.11.2010 року, пенсійна справа знаходиться в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області.
На підставі особистої картки грошового забезпечення ОСОБА_1 підготовлено грошовий атестат № 34 від 02.11.2010 та додаток до нього. Вказані документи управлінням Адміністрації Державної прикордонної служби України надіслані до Головного управління Пенсійного фонду України у Харківський області (для призначення позивачу пенсії за вислугу років.
Після призначення пенсії позивачу стало відомо, що нарахування пенсії здійснено без урахування певних складових, тобто Адміністрацією Державної прикордонної служби України, на думку позивачки, до Головного управління ПФУ в Харківській області не було надано даних про всі складові грошового забезпечення, які вона отримувала в період проходження служби, для нарахування та призначення ОСОБА_1 пенсії у правильному її обчисленні.
При цьому, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області на підставі документів, наданих управлінням Адміністрації Державної прикордонної служби України, зокрема: грошового атестату від 02.11.2010 року №34 та додатку до грошового атестату № 34 від 02.11.2010 року про додаткові види грошового забезпечення для нарахування пенсії, з 01.11.2010 року позивачу призначено пенсію за 27 років вислуги відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби , та деяких інших осіб" у розмірі 71 % грошового забезпечення..
У вказаному грошовому атестаті та довідці про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії, зазначені оклад за військове звання, посадовий оклад, надбавка за вислугу років, надбавка за виконання особливо важливих завдань, надбавка за роботу в умовах режимних обмежень, надбавка за кваліфікацію, премія.
Грошова допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація та одноразова грошова допомога при звільненні, інші разові заохочення не зазначені.
Зі змісту адміністративного позову вбачається, що позивач 08.06.2018 р. звернувся до начальника Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України із заявою та просив вжити заходи на усунення порушень щодо оформлення належним чином та подання відповідних документів для призначення, перерахунку пенсії позивача до Адміністрації Державної прикордонної служби України, які не передбачали в складі грошового забезпечення, а саме: матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань; допомогу для оздоровлення у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення; одноразову грошову допомогу у розмірі 50% місячного грошового забезпечення за 23 повних календарних років служби; індексацію; інших разових заохочень .
Також заявник позивач по справі - просив надати йому довідку про розмір додаткових видів грошового забезпечення за останні 24 місяці підряд перед звільнення з військової служби - з 31.10.2008 по 31.10.2010 р.. включно, з урахуванням одноразових додаткових видів грошового забезпечення, а саме: матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань; допомоги для оздоровлення у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення; одноразової грошової допомоги у розмірі 50 % місячного грошового забезпечення за 23 повних календарних років служби; індексації; інших разових заохочень та просив надати завірені копії витягу з наказів, на підставі яких були здійсненні всі вище перелічені виплати, що стосувались позивача та копії особистої картки грошового убезпечення з 31.10.2008 по 31.10.2010 р. Також просив надати йому відомості (документи) стосовно сплати або несплати Східним регіональним управлінням Державної прикордонної служби України страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з грошового забезпечення позивача за період з 31.10.2008 р. по 31.10.2010 р., а саме: з грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні, інших разових заохочень.
Східним регіональним управлінням Державної прикордонної служби України надана відповідь від 14.06.2018 року №11/К-2/ПІ-4661, проте відповіді позивачем отримано не було.
З матеріалів поданого позову вбачається, що позивач звернувся також 08.06.2017 року до Адміністрації Державної прикордонної служби України із заявою із проханням скласти довідку про додаткові види грошового забезпечення для перерахунку його пенсії.
З Адміністрації Державної прикордонної служби України позивачу надана відповідь від 18.06.2018 року № 11/К-265, з якої вбачається, що одноразові додаткові види грошового забезпечення не враховуються при обчисленні пенсії.
Позивачкою також повідомлено, що 08.06.2018 вона звернулась до Головного управління Пенсійного Фонду України в Харківській області із заявою, в якій просила направити запит до Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України структурного підрозділу Адміністрації Державної прикордонної служби України або до Адміністрації Державної прикордонної служби України та витребувати надання довідки про розмір додаткових видів грошового забезпечення за останні 24 місяці підряд перед місяцем звільнення з військової служби - з 31.10.2008 р. по 31.10.2010 р. включно, з урахуванням одноразових додаткових видів грошового забезпечення, а саме: матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань; допомоги для оздоровлення у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення; одноразової грошової допомоги у розмірі 50% місячного грошового забезпечення за 23 повних календарних років служби; індексації; інших разових заохочень.
У відповіді Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області від 02.07.2018 року №3789/К-14 позивача повідомлено, що немає підстав для нарахування пенсії на вказані в заяві додаткові види грошового забезпечення.
Позивач, не погодившись із такими діями та бездіяльністю відповідачів, звернувся до суду з даним позовом задля захисту своїх порушених прав.
Частиною першою статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі - Закон № 2011-XII) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно з частинами другою, третьою статті 9 Закону № 2011-ХІІ, до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
Таким чином, аналізуючи вищезазначені приписи чинного законодавства України, суд приходить до висновку, що до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять чотири види складових: 1) посадовий оклад; 2) оклад за військовим званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення; 4) одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Частиною першою статті 15 Закону № 2011-ХІІ визначено, що пенсійне забезпечення військовослужбовців після звільнення їх з військової служби провадиться відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-ХІІ.
Однією з умов пенсійного забезпечення військовослужбовців є визначення видів грошового забезпечення, які враховуються при обчисленні пенсій.
Так, частиною третьою статті 43 Закону № 2262-ХІІ визначено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей», пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії. Розмір щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії визначається за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням.
Таким чином, Закон № 2262-ХІІ, який визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення, зокрема, осіб, звільнених з військової служби, та має на меті реалізацію цими особами, конституційного права на державне пенсійне забезпечення і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України, передбачає включення до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, лише щомісячні основні види грошового забезпечення, до яких належать: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років, а також щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.
Водночас, згідно правової позиції Великої Палати Верховного Суду, висловленої в постанові від 06 лютого 2019 року у справі № 522/2738/17, якою відступлено від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 10 березня 2015 року у справі (№ 21-70а15), при обчисленні пенсії особам звільненим з військової служби не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць.
У зазначеній постанові Велика Палата Верховного Суду зазначила, що факт сплати єдиного внеску не є безумовною підставою для включення виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для включення до цього грошового забезпечення його видів, з переліку, визначеного ст. 43 Закону № 2262-ХII, який є вичерпним.
Згідно із ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Тобто, суд враховує висновок щодо застосування норм права, викладений в постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.02.2019 по справі №522/2738/17.
Як встановлено судом з грошового атестату № 34 за 24 останні календарні місяці служби підряд перед звільненням ОСОБА_1 від 30.03.2018 р. №358, позивачу було виплачено допомогу на оздоровлення за 2010р., матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань за 2010 р. , вихідну допомогу при звільненні та індексацію по 31.10.2010 р., тобто вказані суми грошового забезпечення не є щомісячними або такими, що виплачується раз на місяць, а є одноразовими виплатами, які не мають систематичного характеру.
Вищенаведене свідчить про те, що у відповідача-1 були відсутні законні підстави для включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні, інших разових заохочень.
Відтак, оскільки отримувані позивачем під час проходження військової служби додаткові види грошового забезпечення, такі як допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань , одноразова допомогу при звільненні та індексація, інші разові заохочення не входять до встановленого ч. 3 ст. 43 Закону № 2262-ХІІ переліку видів грошового забезпечення та не мають систематичного характеру, відповідачі правомірно не склали довідку про додаткові види грошового забезпечення для перерахунку пенсії, з зазначенням вказаних складових.
З огляду на викладене, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог в частині зобов`язання Адміністрації Державної прикордонної служби України отримати у військової частини НОМЕР_2 довідку (довідки) про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії ОСОБА_1 , складення довідки про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримувала протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, яка містить грошову допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразову грошову допомогу при звільненні, інших разових заохочень та подати зазначені вище довідки до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області для перерахунку пенсії.
Суд також вважає за необхідне зазначити, що з урахуванням того, що відсутні підстави для задоволення вищевказаної позовної вимоги, а вимога про зобов`язання Головного управління Пенсійного Фонду України в Харківській області після отримання від Адміністрації Державної прикордонної служби України довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсій та довідки про додаткові види грошового забезпечення, які ОСОБА_1 отримувала протягом останніх 24 місяців підряд перед місяцем звільнення з військової служби, здійснення перерахунку розміру пенсії із розрахунку 71 відсоток грошового забезпечення та виплачувати ОСОБА_1 пенсію, обчисливши розмір пенсії з грошового забезпечення з урахуванням грошової допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації та одноразової грошової допомоги при звільненні, інших разових заохочень та здійснити виплату ОСОБА_1 сум недоплаченої частини основного розміру пенсії з нарахуванням компенсації втрати частини доходу із розрахунку 71 відсоток грошового забезпечення з 20.01.2018 року є похідною від вказаної вище, тому наявні підстави для відмови у задоволенні і заявленої позовної вимоги.
Отже, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги ОСОБА_1 є такими, що не підлягають задоволенню.
Підстави встановити судовий контроль за виконанням рішення відсутні, оскільки у позові відмовлено.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 246, 257-263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Адміністрації Державної прикордонної служби України (01601, м. Київ, вул. Володимирська, 26, код ЄДРПОУ 00034039), Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (61022, м. Харків, Держпром, 3 під`їзд, 2 поверх, код ЄДРПОУ 14099344), Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) (61166, м. Харків, пров. Інженерний, 7, 14321937) про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Рубан В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2019 |
Оприлюднено | 15.09.2022 |
Номер документу | 80924222 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Рубан В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні